Skriftlig fremsættelse (28. januar
2016)
Udlændinge-,
integrations- og boligminister (Inger Støjberg):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
almene boliger m.v. og lov om friplejeboliger (Nedsættelse af
grundkapital og kapitalindskud samt revision af reglerne for
totaløkonomiske merinvesteringer m.v.)
(Lovforslag nr. L 110)
Lovforslaget udmønter regeringens og
KLs aftale (kommunernes økonomi for 2016) om, at
nedsættelsen af den kommunale grundkapital fra 14 pct. til 10
pct. skal forlænges med 2 år.
Videre foreslås, at kravet til den
energistandard, der skal opnås i forbindelse med
to-taløkonomiske merinvesteringer i alment nybyggeri,
forhøjes, således at byggeriet opfylder kravene for
den frivillige energiklasse bygningsklasse 2020. Det vil blive
sikret, at der fortsat ikke ydes støtte til
merinvesteringer.
Udlændinge-, integrations- og
boligministeren udpeger de 8 medlemmer af bestyrelsen for Center
for Boligsocial Udvikling. Med oprettelsen af Udlændinge-,
Integrations- og Boligministeriet er integrations- og
boligområdet lagt sammen. Det betyder, at ministeren skal
udpege to medlemmer, som repræsenterer eget ministerium, til
bestyrelsen. Det foreslås derfor, at ét af
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriets medlemmer i
stedet udpeges efter indstilling fra
Beskæftigelsesministeriet.
Endelig indeholder lovforslaget forskellige
mindre ændringer og præciseringer.
Forslaget om at forlænge
nedsættelse af grundkapitalen til 10 pct. medfører
offentlige mindreudgifter på 589 og 281 mio. kr. i hhv. 2016
og 2019 samt offentlige merudgifter på. 715 og 1.275 mio. kr.
i hhv. 2017 og 2018. Heri er indregnet Landsbyggefondens refusion
af statslig ydelsesstøtte. Denne profil afspejler, at der
samlet set gives flere tilsagn end tidligere forudsat, når
det i to år bliver billigere for kommunerne, samtidig med at
der sker en ændring af den tidsmæssige placering af
tilsagnene som følge af en fremrykningseffekt i det sidste
år med nedsat grundkapital (nu 2018). Herudover
medfører lovforslaget ikke andre økonomiske eller
administrative konsekvenser for det offentlige.
Forslag om forlænget
nedsættelse af grundkapital medfører en svagt
forøget aktivitet i byggesektoren mv. på kort sigt.
Herudover medfører lovforslaget ikke andre
nævneværdi-ge økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
De skærpede energikrav i forbindelse
med totaløkonomiske merinvesteringer forven-tes at resultere
i en begrænset CO2-reduktion.
Forslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne eller EU-retslige aspekter.
Lovforslaget forventes at træde i
kraft den 1. april 2016.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.