L 102 Forslag til lov om ændring af lov om letbane på Ring 3, lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S og lov om trafikselskaber.

(Anlæg af letbanen på Ring 3, særlig regulering i anlægsperioden m.v.).

Af: Transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt (V)
Udvalg: Transport- og Bygningsudvalget
Samling: 2015-16
Status: Stadfæstet

Tillægsbetænkning

Afgivet: 26-05-2016

Tillægsbetænkning afgivet af Transport- og Bygningsudvalget den 26. marts 2016

20151_l102_tillaegsbetaenkning.pdf
Html-version

Tillægsbetænkning afgivet af Transport- og Bygningsudvalget den 26. marts 2016

1. Ændringsforslag

Transport- og bygningsministeren har under den fornyede udvalgsbehandling stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 13. januar 2016 og var til 1. behandling den 26. januar 2016. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Transport- og Bygningsudvalget. Udvalget afgav betænkning den 15. marts 2016. Lovforslaget var til 2. behandling den 29. marts 2016, hvorefter det blev henvist til fornyet behandling i Transport- og Bygningsudvalget.

Møder

Udvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 8 møder.

Lukket ekspertmøde

Transport- og Bygningsudvalget har under den fornyede udvalgsbehandling den 30. marts 2016 afholdt et lukket ekspertmøde om Bus Rapid Transit (BRT) i forbindelse med behandlingen af lovforslaget.

Skriftlige henvendelser

Udvalget har under den fornyede udvalgsbehandling modtaget skriftlige henvendelser fra:

Nils Peter Astrupgaard, Kgs. Lyngby,

Borgergruppe på Buddingevej i Lyngby,

COWI A/S,

DTU,

Facebookgruppen »Vi vil have Letbane på Ring 3 NU«,

Mogens Friis,

Herlev Handelsforening og Herlev Haandværkerforening,

Kim Lautrup, Charlottenlund,

Loop City,

Region Hovedstaden m.fl.,

Rådet for Bæredygtig Trafik og Letbaner.dk og

Poul Sulkjær, Lyngby

Transport- og bygningsministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.

Deputationer

Endvidere har Letbanesamarbejdet langs Ring 3 og en borgergruppe på Buddingevej i Lyngby under den fornyede udvalgsbehandling mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget.

Samråd

Udvalget har under den fornyede udvalgsbehandling stillet 3 spørgsmål til transport- og bygningsministeren til mundtlig besvarelse, som denne har besvaret i et lukket samråd med udvalget den 12. april 2016.

Transport- og bygningsministeren har efterfølgende sendt udvalget det talepapir, der lå til grund for besvarelsen af samrådsspørgsmålene.

Spørgsmål

Udvalget har under den fornyede behandling af lovforslaget stillet 28 spørgsmål til transport- og bygningsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.

3. Indstilling

Udvalget indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for tillægsbetænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i tillægsbetænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i tillægsbetænkningen.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 1

Af transport- og bygningsministeren, tiltrådt af udvalget:

1) Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:

»01. I § 1 indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:

»Stk. 4. Lyngby-Taarbæk Kommune, Gladsaxe Kommune, Herlev Kommune, Rødovre Kommune, Glostrup Kommune, Albertslund Kommune, Brøndby Kommune, Høje-Taastrup Kommune, Hvidovre Kommune, Vallensbæk Kommune, Ishøj Kommune og Region Hovedstaden afsætter samlet set yderligere reserver på i alt 379,3 mio. kr. Beløbene er angivet i 2013-priser og indeksreguleres med Finansministeriets anlægsindeks frem til driftstart og derefter med nettoprisindekset.«

Stk. 4-6 bliver herefter stk. 5-7.«

[Krav om fastsættelse af yderligere reserve fra de 11 kommuner og Region Hovedstaden]

2) Efter nr. 6 indsættes som nye numre:

»02. I § 6, stk. 1, ændres »7 medlemmer« til: »9 medlemmer«.

03. I § 6, stk. 2, ændres »3 bestyrelsesmedlemmer« til: »5 bestyrelsesmedlemmer«.«

[Udvidelse af bestyrelsen]

Til § 4

3) Paragraffen affattes således:

Ȥ 4

Transport- og bygningsministeren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden.«

[Bemyndigelse til ministeren om at fastsætte tidspunktet for lovens ikrafttræden]

Bemærkninger

Til nr. 1

Den foreslåede ændring er en følge af »Aftale mellem regeringen (Venstre), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti om: Tilpasning af styringsmodellen for letbaneprojektet på Ring 3« af 12. maj 2016, således at de 11 kommuner og Region Hovedstaden på linje med staten samlet set skal afsætte korrektionsreserver på 30 pct. Kommunernes og regionens reserver øges hermed med 379,3 mio. kr. Beløbene er angivet i 2013-priser og indeksreguleres med Finansministeriets anlægsindeks frem til driftstart og derefter med nettoprisindekset.

Det fremgår ligeledes af den anførte politiske aftale, at der i statsligt regi foretages en granskning af projektet med udgangspunkt i ny anlægsbudgettering for statslige anlægsprojekter, bl.a. med henblik på at vurdere, om de afsatte reserver er tilstrækkelige.

Til nr. 2

For det første foreslås det, at antallet af bestyrelsesmedlemmer for Hovedstadens Letbane I/S udvides til 9 medlemmer.

For det andet foreslås det, at staten udpeger 5 medlemmer til bestyrelsen for Hovedstadens Letbane I/S.

Beslutninger i bestyrelsen træffes - ligesom i dag - med simpelt stemmeflertal. I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme - ligesom i dag - udslagsgivende.

Til nr. 3

Det foreslås, at transport- og bygningsministeren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden.

Transport- og bygningsministeren vil således først lade loven træde i kraft, når de 11 kommuner og Region Hovedstaden i henholdsvis de respektive kommunalbestyrelser og i regionsrådet har tiltrådt ændringerne i reserver og bestyrelsessammensætning.

Kim Christiansen (DF) nfmd. Morten Marinus (DF) Peter Kofod Poulsen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Jan Erik Messmann (DF) Henrik Brodersen (DF) Kristian Pihl Lorentzen (V) Hans Andersen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Jane Heitmann (V) Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Leif Mikkelsen (LA) Villum Christensen (LA) Anders Johansson (KF) Christian Rabjerg Madsen (S) Erik Christensen (S) Lea Wermelin (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) fmd. Magnus Heunicke (S) Rasmus Prehn (S) Mette Reissmann (S) Henning Hyllested (EL) Eva Flyvholm (EL) Christian Poll (ALT) Roger Matthisen (ALT) Johannes Lebech (RV) Karsten Hønge (SF) Jonas Dahl (SF)

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)46
Dansk Folkeparti (DF)37
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)34
Enhedslisten (EL)14
Liberal Alliance (LA)13
Alternativet (ALT)10
Radikale Venstre (RV)8
Socialistisk Folkeparti (SF)7
Det Konservative Folkeparti (KF)6
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Siumut (SIU)1
Tjóðveldi (T)1
Javnaðarflokkurin (JF)1

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 102 efter afgivelse af betænkning

13
Betænkning afgivet 15/3-16
14
Ændringsforslag fra transport- og bygningsministeren
15
Henvendelse af 29/3-16 fra Nils Peter Astrupgaard, Kgs. Lyngby
16
Udkast til tillægsbetænkning
17
Henvendelse af 1/4-16 fra COWI A/S
18
Henvendelse af 7/4-16 fra Region Hovedstaden m.fl.
19
Henvendelse af 8/4-16 fra Loop City
20
Præsentationer fra udvalgets ekspertmøde 30/3-16
21
Henvendelse af 17/4-16 fra Poul Sulkjær, Lyngby
22
Henvendelse af 18/4-16 fra Rådet for Bæredygtig Trafik og Letbaner.dk
23
Henvendelse af 19/4-16 fra Facebookgruppen »Vi vil have Letbane på Ring 3 NU«
24
Henvendelse af 21/4-16 fra Mogens Friis om anlægsberegninger
25
Henvendelse af 30/4-16 fra Nils Peter Astrupgaard, Kongens Lyngby
26
Henvendelse af 4/5-16 fra DTU
27
Præsentationer fra Letbanesamarbejdet langs Ring 3 ved foretræde for udvalget den 11. maj 2016
28
Præsentationer fra Letbanesamarbejdet langs Ring 3 ved foretræde for udvalget den 12. maj 2016
29
Henvendelse af 10/5-16 fra Nils Peter Astrupgaard, Kgs. Lyngby
30
Henvendelse af 11/5-16 fra Kim Lautrup, Charlottenlund
31
Henvendelse af 12/5-16 fra Herlev Handelsforening og Herlev Haandværkerforening
32
Ændringsforslag fra transport- og bygningsministeren
33
2. udkast til tillægsbetænkning
34
Henvendelse af 25/5-16 fra en borgergruppe på Buddingevej i Lyngby


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 102 efter afgivelse af betænkning

Spm.nr.
Titel
12
Spm., om ministeren kan bekræfte, at det samfundsmæssige afkast ifølge DTU Transport er vurderet til at være +6 pct. for en højklasset busforbindelse, til transport- og bygningsministeren, og ministerens svar herpå
13
Spm., om ministeren kan bekræfte, at en BRT-løsning rent miljømæssigt vil være fuldt på højde med en letbaneløsning, til transport- og bygningsministeren, og ministerens svar herpå
14
Spm., om ministeren kan bekræfte, at Folketinget ikke er blevet præsenteret for de økonomiske og miljømæssige konsekvenser ved en BRT-løsning frem for en letbaneløsning, til transport- og bygningsministeren, og ministerens svar herpå
15
Spm., om det er korrekt, at de økonomiske beregninger i anlægsloven tager udgangspunkt i en form for standardløsning og ikke medregner såkaldte tilkøb, til transport- og bygningsministeren, og ministerens svar herpå
16
Spm. om, i hvilket omfang såkaldte trafikantomkostninger indgår - det vil sige det tab, som samfundet lider, når trafikanter forsinkes i trafikken som følge af indsnævrede kørebaner, nedsat hastighed, kødannelser og alternativ kørsel på villaveje m.v. på grund af forringet fremkommelighed, til transport- og bygningsministeren, og ministerens svar herpå
17
Spm. om oversendelse af en sammenligning af henholdsvis en letbaneløsning med en BRT-løsning, til transport- og bygningsministeren, og ministerens svar herpå
18
Spm. om en sammenligning af generne for borgerne i byggeperioden og for de såkaldte trafikantomkostninger ved henholdsvis en letbane- og en BRT-løsning i Ring 3, til transport- og bygningsministeren, og ministerens svar herpå
19
Spm. om, hvordan samfundsøkonomien i letbaneprojektet er beregnet, til transport- og bygningsministeren, og ministerens svar herpå
20
Spm. om kommentar til henvendelse af 29/3-16 fra Nils Peter Astrupgaard, Kgs. Lyngby, til transport- og bygningsministeren, og ministerens svar herpå
21
Spm. om kommentar til henvendelse af 1/4-16 fra COWI A/S, til transport- og bygningsministeren, og ministerens svar herpå
22
Spm. om kommentar til henvendelse af 7/4-16 fra Region Hovedstaden m.fl., til transport- og bygningsministeren, og ministerens svar herpå
23
Spm. om kommentar til henvendelse af 8/4-16 fra Loop City, til transport- og bygningsministeren, og ministerens svar herpå
24
Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 12/4-16, til transport- og bygningsministeren, og ministerens svar herpå
25
Spm. om køretid og forsinkelser i forbindelse med letbaneprojektet, til transport- og bygningsministeren, og ministerens svar herpå
26
Spm. om oversendelse af et skema, der viser henholdsvis anlægsomkostninger og samfundsøkonomiske gevinster eller tab ved gennemførelse af de transportprojekter, som ministeren opremsede på samrådet 12/4-16, samt for de letbaneprojekter, der har været undersøgt de seneste år (Aalborg, Aarhus, Odense og Ring 3), til transport- og bygningsministeren, og ministerens svar herpå
27
Spm., om ministeren kan bekræfte, at de samfundsøkonomiske gevinster (eller tab) for et projekt som letbanen i Ring 3 opgøres for det samlede projekt under ét og ikke opdeles efter, hvor finansieringen til en delmængde af det samlede projekt kommer fra, til transport- og bygningsministeren, og ministerens svar herpå
28
Spm., om ministeren hos de kommuner og ledningsejere, som er involveret i letbaneprojektet i Ring 3, vil indhente information om, hvilke projekter og omkostningerne hertil i relation til letbaneprojektet der ikke er taget med i det foreliggende anlægsbudget, til transport- og bygningsministeren, og ministerens svar herpå
29
Spm. om det faglige grundlag for en BRT-løsning, til transport- og bygningsministeren, og ministerens svar herpå
30
Spm. om kommentar til henvendelse af 17/4-16 fra Poul Sulkjær, Lyngby, til transport- og bygningsministeren, og ministerens svar herpå
31
Spm. om kommentar til henvendelse af 18/4-16 fra Rådet for Bæredygtig Trafik og Letbaner.dk, til transport- og bygningsministeren, og ministerens svar herpå
32
Spm. om kommentar til henvendelse af 19/4-16 fra Facebookgruppen »Vi vil have Letbane på Ring 3 NU«, til transport- og bygningsministeren, og ministerens svar herpå
33
Spm. om, hvorvidt erhvervs- og vækstministeren vil være indstillet på, at stationsnærhedsprincippet også skal gælde for BRT-løsninger, til transport- og bygningsministeren, og ministerens svar herpå
34
Spm. om kommentar til henvendelse af 21/4-16 fra Mogens Friis, til transport- og bygningsministeren, og ministerens svar herpå
35
Spm. om kommentar til henvendelsen af 30/4-16 fra Nils Peter Astrupgaard, Kongens Lyngby, til transport- og bygningsministeren, og ministerens svar herpå
36
Spm. om kommentar til henvendelse af 4/5-16 fra DTU, til transport- og bygningsministeren, og ministerens svar herpå
37
Spm. om kommentar til henvendelse af 10/5-16 fra Nils Peter Astrupgaard, Kgs. Lyngby, til transport- og bygningsministeren, og ministerens svar herpå
38
Spm. om kommentar til henvendelse af 11/5-16 fra Kim Lautrup, Charlottenlund, til transport- og bygningsministeren, og ministerens svar herpå
39
Spm. om kommentar til henvendelse af 12/5-16 fra Herlev Handelsforening og Herlev Haandværkerforening, til transport- og bygningsministeren, og ministerens svar herpå
40
Spm. om kommentar til henvendelse af 25/5-16 fra en borgergruppe på Buddingevej i Lyngby, til transport- og bygningsministeren, og ministerens svar herpå