Tillægsbetænkning afgivet af
Transport- og Bygningsudvalget den 26. marts 2016
1. Ændringsforslag
Transport- og bygningsministeren har under
den fornyede udvalgsbehandling stillet 3 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 13. januar
2016 og var til 1. behandling den 26. januar 2016. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Transport- og
Bygningsudvalget. Udvalget afgav betænkning den 15. marts
2016. Lovforslaget var til 2. behandling den 29. marts 2016,
hvorefter det blev henvist til fornyet behandling i Transport- og
Bygningsudvalget.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev
henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 8
møder.
Lukket ekspertmøde
Transport- og Bygningsudvalget har under
den fornyede udvalgsbehandling den 30. marts 2016 afholdt et lukket
ekspertmøde om Bus Rapid Transit (BRT) i forbindelse med
behandlingen af lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under den fornyede
udvalgsbehandling modtaget skriftlige henvendelser fra:
Nils Peter Astrupgaard, Kgs. Lyngby,
Borgergruppe på Buddingevej i
Lyngby,
COWI A/S,
DTU,
Facebookgruppen »Vi vil have Letbane
på Ring 3 NU«,
Mogens Friis,
Herlev Handelsforening og Herlev
Haandværkerforening,
Kim Lautrup, Charlottenlund,
Loop City,
Region Hovedstaden m.fl.,
Rådet for Bæredygtig Trafik og
Letbaner.dk og
Poul Sulkjær, Lyngby
Transport- og bygningsministeren har over
for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til
udvalget.
Deputationer
Endvidere har Letbanesamarbejdet langs Ring
3 og en borgergruppe på Buddingevej i Lyngby under den
fornyede udvalgsbehandling mundtligt over for udvalget redegjort
for deres holdning til lovforslaget.
Samråd
Udvalget har under den fornyede
udvalgsbehandling stillet 3 spørgsmål til transport-
og bygningsministeren til mundtlig besvarelse, som denne har
besvaret i et lukket samråd med udvalget den 12. april
2016.
Transport- og bygningsministeren har
efterfølgende sendt udvalget det talepapir, der lå til
grund for besvarelsen af
samrådsspørgsmålene.
Spørgsmål
Udvalget har under den fornyede behandling
af lovforslaget stillet 28 spørgsmål til transport- og
bygningsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstilling
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for tillægsbetænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i
tillægsbetænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af transport- og
bygningsministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
1 indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:
»Stk. 4.
Lyngby-Taarbæk Kommune, Gladsaxe Kommune, Herlev Kommune,
Rødovre Kommune, Glostrup Kommune, Albertslund Kommune,
Brøndby Kommune, Høje-Taastrup Kommune, Hvidovre
Kommune, Vallensbæk Kommune, Ishøj Kommune og Region
Hovedstaden afsætter samlet set yderligere reserver på
i alt 379,3 mio. kr. Beløbene er angivet i 2013-priser og
indeksreguleres med Finansministeriets anlægsindeks frem til
driftstart og derefter med nettoprisindekset.«
Stk. 4-6 bliver herefter stk.
5-7.«
[Krav om fastsættelse af
yderligere reserve fra de 11 kommuner og Region Hovedstaden]
2)
Efter nr. 6 indsættes som nye numre:
»02. I §
6, stk. 1, ændres »7 medlemmer« til:
»9 medlemmer«.
03. I
§ 6, stk. 2, ændres »3
bestyrelsesmedlemmer« til: »5
bestyrelsesmedlemmer«.«
[Udvidelse af bestyrelsen]
Til § 4
3)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 4
Transport- og bygningsministeren fastsætter
tidspunktet for lovens ikrafttræden.«
[Bemyndigelse til ministeren om at
fastsætte tidspunktet for lovens ikrafttræden]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede ændring er en
følge af »Aftale mellem regeringen (Venstre),
Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti om:
Tilpasning af styringsmodellen for letbaneprojektet på Ring
3« af 12. maj 2016, således at de 11 kommuner og Region
Hovedstaden på linje med staten samlet set skal afsætte
korrektionsreserver på 30 pct. Kommunernes og regionens
reserver øges hermed med 379,3 mio. kr. Beløbene er
angivet i 2013-priser og indeksreguleres med Finansministeriets
anlægsindeks frem til driftstart og derefter med
nettoprisindekset.
Det fremgår ligeledes af den
anførte politiske aftale, at der i statsligt regi foretages
en granskning af projektet med udgangspunkt i ny
anlægsbudgettering for statslige anlægsprojekter, bl.a.
med henblik på at vurdere, om de afsatte reserver er
tilstrækkelige.
Til nr. 2
For det første foreslås det,
at antallet af bestyrelsesmedlemmer for Hovedstadens Letbane I/S
udvides til 9 medlemmer.
For det andet foreslås det, at staten
udpeger 5 medlemmer til bestyrelsen for Hovedstadens Letbane
I/S.
Beslutninger i bestyrelsen træffes -
ligesom i dag - med simpelt stemmeflertal. I tilfælde af
stemmelighed er formandens stemme - ligesom i dag -
udslagsgivende.
Til nr. 3
Det foreslås, at transport- og
bygningsministeren fastsætter tidspunktet for lovens
ikrafttræden.
Transport- og bygningsministeren vil
således først lade loven træde i kraft,
når de 11 kommuner og Region Hovedstaden i henholdsvis de
respektive kommunalbestyrelser og i regionsrådet har
tiltrådt ændringerne i reserver og
bestyrelsessammensætning.
Kim Christiansen (DF) nfmd. Morten Marinus (DF) Peter Kofod
Poulsen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Jan Erik Messmann (DF)
Henrik Brodersen (DF) Kristian Pihl Lorentzen (V) Hans Andersen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Jane Heitmann (V) Louise Schack Elholm
(V) Jan E. Jørgensen (V) Leif Mikkelsen (LA) Villum
Christensen (LA) Anders Johansson (KF) Christian Rabjerg Madsen (S)
Erik Christensen (S) Lea Wermelin (S) Lennart Damsbo-Andersen (S)
fmd. Magnus Heunicke (S) Rasmus
Prehn (S) Mette Reissmann (S) Henning Hyllested (EL) Eva Flyvholm
(EL) Christian Poll (ALT) Roger Matthisen (ALT) Johannes Lebech
(RV) Karsten Hønge (SF) Jonas Dahl (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 102 efter afgivelse af
betænkning
13 | Betænkning afgivet 15/3-16 | 14 | Ændringsforslag fra transport- og
bygningsministeren | 15 | Henvendelse af 29/3-16 fra Nils Peter
Astrupgaard, Kgs. Lyngby | 16 | Udkast til
tillægsbetænkning | 17 | Henvendelse af 1/4-16 fra COWI A/S | 18 | Henvendelse af 7/4-16 fra Region
Hovedstaden m.fl. | 19 | Henvendelse af 8/4-16 fra Loop City | 20 | Præsentationer fra udvalgets
ekspertmøde 30/3-16 | 21 | Henvendelse af 17/4-16 fra Poul
Sulkjær, Lyngby | 22 | Henvendelse af 18/4-16 fra Rådet for
Bæredygtig Trafik og Letbaner.dk | 23 | Henvendelse af 19/4-16 fra Facebookgruppen
»Vi vil have Letbane på Ring 3 NU« | 24 | Henvendelse af 21/4-16 fra Mogens Friis om
anlægsberegninger | 25 | Henvendelse af 30/4-16 fra Nils Peter
Astrupgaard, Kongens Lyngby | 26 | Henvendelse af 4/5-16 fra DTU | 27 | Præsentationer fra
Letbanesamarbejdet langs Ring 3 ved foretræde for udvalget
den 11. maj 2016 | 28 | Præsentationer fra
Letbanesamarbejdet langs Ring 3 ved foretræde for udvalget
den 12. maj 2016 | 29 | Henvendelse af 10/5-16 fra Nils Peter
Astrupgaard, Kgs. Lyngby | 30 | Henvendelse af 11/5-16 fra Kim Lautrup,
Charlottenlund | 31 | Henvendelse af 12/5-16 fra Herlev
Handelsforening og Herlev Haandværkerforening | 32 | Ændringsforslag fra transport- og
bygningsministeren | 33 | 2. udkast til
tillægsbetænkning | 34 | Henvendelse af 25/5-16 fra en borgergruppe
på Buddingevej i Lyngby |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 102 efter
afgivelse af betænkning
Spm.nr. | Titel | 12 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
det samfundsmæssige afkast ifølge DTU Transport er
vurderet til at være +6 pct. for en højklasset
busforbindelse, til transport- og bygningsministeren, og
ministerens svar herpå | 13 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
en BRT-løsning rent miljømæssigt vil være
fuldt på højde med en letbaneløsning, til
transport- og bygningsministeren, og ministerens svar
herpå | 14 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
Folketinget ikke er blevet præsenteret for de
økonomiske og miljømæssige konsekvenser ved en
BRT-løsning frem for en letbaneløsning, til
transport- og bygningsministeren, og ministerens svar
herpå | 15 | Spm., om det er korrekt, at de
økonomiske beregninger i anlægsloven tager
udgangspunkt i en form for standardløsning og ikke medregner
såkaldte tilkøb, til transport- og bygningsministeren,
og ministerens svar herpå | 16 | Spm. om, i hvilket omfang såkaldte
trafikantomkostninger indgår - det vil sige det tab, som
samfundet lider, når trafikanter forsinkes i trafikken som
følge af indsnævrede kørebaner, nedsat
hastighed, kødannelser og alternativ kørsel på
villaveje m.v. på grund af forringet fremkommelighed, til
transport- og bygningsministeren, og ministerens svar
herpå | 17 | Spm. om oversendelse af en sammenligning af
henholdsvis en letbaneløsning med en BRT-løsning, til
transport- og bygningsministeren, og ministerens svar
herpå | 18 | Spm. om en sammenligning af generne for
borgerne i byggeperioden og for de såkaldte
trafikantomkostninger ved henholdsvis en letbane- og en
BRT-løsning i Ring 3, til transport- og bygningsministeren,
og ministerens svar herpå | 19 | Spm. om, hvordan samfundsøkonomien i
letbaneprojektet er beregnet, til transport- og bygningsministeren,
og ministerens svar herpå | 20 | Spm. om kommentar til henvendelse af
29/3-16 fra Nils Peter Astrupgaard, Kgs. Lyngby, til transport- og
bygningsministeren, og ministerens svar herpå | 21 | Spm. om kommentar til henvendelse af 1/4-16
fra COWI A/S, til transport- og bygningsministeren, og ministerens
svar herpå | 22 | Spm. om kommentar til henvendelse af 7/4-16
fra Region Hovedstaden m.fl., til transport- og bygningsministeren,
og ministerens svar herpå | 23 | Spm. om kommentar til henvendelse af 8/4-16
fra Loop City, til transport- og bygningsministeren, og ministerens
svar herpå | 24 | Spm. om oversendelse af talepapir fra
samrådet 12/4-16, til transport- og bygningsministeren, og
ministerens svar herpå | 25 | Spm. om køretid og forsinkelser i
forbindelse med letbaneprojektet, til transport- og
bygningsministeren, og ministerens svar herpå | 26 | Spm. om oversendelse af et skema, der viser
henholdsvis anlægsomkostninger og samfundsøkonomiske
gevinster eller tab ved gennemførelse af de
transportprojekter, som ministeren opremsede på
samrådet 12/4-16, samt for de letbaneprojekter, der har
været undersøgt de seneste år (Aalborg, Aarhus,
Odense og Ring 3), til transport- og bygningsministeren, og
ministerens svar herpå | 27 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
de samfundsøkonomiske gevinster (eller tab) for et projekt
som letbanen i Ring 3 opgøres for det samlede projekt under
ét og ikke opdeles efter, hvor finansieringen til en
delmængde af det samlede projekt kommer fra, til transport-
og bygningsministeren, og ministerens svar herpå | 28 | Spm., om ministeren hos de kommuner og
ledningsejere, som er involveret i letbaneprojektet i Ring 3, vil
indhente information om, hvilke projekter og omkostningerne hertil
i relation til letbaneprojektet der ikke er taget med i det
foreliggende anlægsbudget, til transport- og
bygningsministeren, og ministerens svar herpå | 29 | Spm. om det faglige grundlag for en
BRT-løsning, til transport- og bygningsministeren, og
ministerens svar herpå | 30 | Spm. om kommentar til henvendelse af
17/4-16 fra Poul Sulkjær, Lyngby, til transport- og
bygningsministeren, og ministerens svar herpå | 31 | Spm. om kommentar til henvendelse af
18/4-16 fra Rådet for Bæredygtig Trafik og Letbaner.dk,
til transport- og bygningsministeren, og ministerens svar
herpå | 32 | Spm. om kommentar til henvendelse af
19/4-16 fra Facebookgruppen »Vi vil have Letbane på
Ring 3 NU«, til transport- og bygningsministeren, og
ministerens svar herpå | 33 | Spm. om, hvorvidt erhvervs- og
vækstministeren vil være indstillet på, at
stationsnærhedsprincippet også skal gælde for
BRT-løsninger, til transport- og bygningsministeren, og
ministerens svar herpå | 34 | Spm. om kommentar til henvendelse af
21/4-16 fra Mogens Friis, til transport- og bygningsministeren, og
ministerens svar herpå | 35 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
30/4-16 fra Nils Peter Astrupgaard, Kongens Lyngby, til transport-
og bygningsministeren, og ministerens svar herpå | 36 | Spm. om kommentar til henvendelse af 4/5-16
fra DTU, til transport- og bygningsministeren, og ministerens svar
herpå | 37 | Spm. om kommentar til henvendelse af
10/5-16 fra Nils Peter Astrupgaard, Kgs. Lyngby, til transport- og
bygningsministeren, og ministerens svar herpå | 38 | Spm. om kommentar til henvendelse af
11/5-16 fra Kim Lautrup, Charlottenlund, til transport- og
bygningsministeren, og ministerens svar herpå | 39 | Spm. om kommentar til henvendelse af
12/5-16 fra Herlev Handelsforening og Herlev
Haandværkerforening, til transport- og bygningsministeren, og
ministerens svar herpå | 40 | Spm. om kommentar til henvendelse af
25/5-16 fra en borgergruppe på Buddingevej i Lyngby, til
transport- og bygningsministeren, og ministerens svar
herpå |
|