Skriftlig fremsættelse (13. januar
2016)
Transport- og
bygningsministeren (Hans Christian Schmidt):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
letbane på Ring 3, lov om Metroselskabet I/S og
Udviklingsselskabet By & Havn I/S og lov om trafikselskaber
(Anlæg af letbanen på Ring 3, særlig regulering i
anlægsperioden m.v.)
(Lovforslag nr. L 102)
Formålet med lovforslaget er at
fastlægge den endelige linjeføring for letbanen
på Ring 3 med angivelse af stationer, kontrol- og
vedligeholdelsescenter samt omformerstationer. Lovforslaget
bemyndiger interessentskabet bag letbanen på Ring 3 (som med
lovforslaget foreslås at skifte navn til Hovedstadens Letbane
I/S) til at anlægge og efterfølgende drive
letbanen.
Med lovforslaget foreslås endvidere,
at anlæg af letbanen gennemføres inden for rammerne af
de udførte vurderinger af projektets indvirkninger på
miljøet (VVM). Loven, som er en anlægslov,
træder således i lighed med andre statslige
anlægsprojekter, i stedet for den VVM-tilladelse, som
projektet ellers skulle have haft i henhold til de almindelige
administrative VVM-regler.
På samme måde, som det er sket
i tidligere anlægslove, foreslås der indsat en
særlig regulering i anlægsperioden. Som udgangspunkt
skal anlægsprojektet gennemføres inden for den
almindelige miljøretlige regulering, men for at
begrænse risikoen i forbindelse med projektet og sikre, at
projektet kan gennemføres som besluttet, foreslås der
i lovforslaget indsat en række muligheder for særlig
regulering i tilfælde af store forsinkelser eller fordyrelser
af projektet.
Den særlige regulering omfatter,
bl.a.:
- at beskyttelsesmæssige hensyn efter
naturbeskyttelsesloven, for så vidt angår arealer, der
er nødvendige for anlæg af letbanen på Ring 3,
varetages af transport- og bygningsministeren.
- afskæring af klageadgangen, for
så vidt angår en kommunalbestyrelses eller en statslig
myndigheds afgørelser efter lov om naturbeskyttelse eller
lov om miljøbeskyttelse, eller regler udstedt i
medfør heraf - dog således at Hovedstadens Letbane I/S
kan påklage afgørelserne til transport- og
bygningsministeren. Der indføres tillige mulighed for, at
transport- og bygningsministeren kan overtage kommunalbestyrelses
kompetence i henhold til de nævnte love.
- at transport- og bygningsministeren kan
fastsætte særlige regler om forurening og gener fra
anlægget i lighed med den løsning der er fundet i
forbindelse med Metrocityringen. Såfremt denne mulighed
benyttes af transport- og bygningsministeren, kan der samtidig
fastsættes regler om mulighed for kompensation til beboere
som udsættes for gener, som følge af de udstedte
regler.
Det foreslås tillige, som det var
været tilfælde i andre anlægslove på
baneområdet, at vejlovens gæsteprincip for
omlægning af ledninger på strækningen også
finder anvendelse i anlægsfasen. Der fastsættes
endvidere en mulighed for, at transport- og bygningsministeren, i
tilfælde hvor der ikke kan opnås enighed om
tilrettelæggelsen af arbejdet med omlægningen af
ledningerne, kan iværksætte arbejdet. I tilfælde
af, at der ikke kan opnås en aftale, om
betalingsspørgsmålet i forbindelse med arbejderne,
fastsættes erstatningen af ekspropriations- og
taksationsmyndighederne.
Der foreslås yderligere en regel om,
at transport- og bygningsministeren kan bemyndige Hovedstadens
Letbane I/S til at iværksætte ekspropriation til brug
for anlægget af letbanen på Ring i overensstemmelse med
ekspropriationsbestemmelsen i jernbanelovens § 30.
Endelig foreslås det, at
søgsmål til prøvelse af afgørelser efter
denne lov eller regler udstedt i medfør heraf, skal ske
inden seks måneder efter, at afgørelsen eller
beslutningen er meddelt den pågældende eller
offentliggjort.
Derudover indeholder lovforslaget forslag
om en tilføjelse i lov om trafikselskaber, således at
Hovedstadens Letbane I/S, når letbanen er klar til drift
får mulighed for efter aftale at overlade
trafikkøberansvaret til trafikselskabet på
Sjælland (Movia).
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.