Betænkning afgivet af Transport- og
Bygningsudvalget den 15. marts 2016
1. Ændringsforslag
Der er stillet 4 ændringsforslag til
lovforslaget. Enhedslistens og Alternativets medlemmer af udvalget
har stillet ændringsforslag nr. 1 og 4. Transport- og
bygningsministeren har stillet ændringsforslag nr. 2 og
3.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 13. januar
2016 og var til 1. behandling den 26. januar 2016. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Transport- og
Bygningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
transport- og bygningsministeren sendte den 29. oktober 2015 dette
udkast til udvalget, jf. TRU alm. del - bilag 37. Den 14. januar
2016 sendte transport- og bygningsministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Lukket ekspertmøde
Transport- og Bygningsudvalget afholdt den
2. marts 2016 et lukket ekspertmøde om lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
Nils Peter Astrupgaard, Kongens Lyngby,
Torben Pedersen,
Region Hovedstaden og Gladsaxe Kommune
og
Niels Wellendorf, Virum.
Transport- og bygningsministeren har over
for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til
udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 11
spørgsmål til transport- og bygningsministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
Et af udvalgets spørgsmål til
transport- og bygningsministeren og dennes svar herpå er
optrykt som bilag 2 til betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (V, DF, LA og KF) vil redegøre for deres stilling
til lovforslaget ved 3. behandling. Flertallet vil stemme imod
ændringsforslag nr. 1 og 4 og stemme for
ændringsforslag nr. 2 og 3.
Et mindretal i
udvalget (S og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 2 og 3 stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod
ændringsforslag nr. 1 og 4.
Et andet
mindretal i udvalget (EL, ALT og SF) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Enhedslisten og Alternativet finder det
betænkeligt, at klageadgangen for borgere og organisationer i
henhold til afgørelser om natur- og miljøbeskyttelse
med lovforslaget bliver beskåret i voldsom grad. Det er
på et ekspertmøde blevet påpeget, at der er
tvivl om, hvorvidt Århuskonventionen overholdes, og om
forslaget lever op til VVM-direktivet. EL og ALT ønsker, at
den letbane i Ring 3, som forslaget baner vejen for,
gennemføres med den skitserede linjeføring - men
også, at processen skal være ordentlig og tage hensyn
til både borgernes retssikkerhed og natur og
miljø.
Derfor har EL og ALT stillet
ændringsforslag, der retter op på de to største
kritikpunkter, for så vidt angår
Århuskonventionen og VVM-direktivet. Hvis
ændringsforslagene ikke vedtages, noterer EL og ALT sig trods
alt, at ministeren i sine svar på lovforslag nr. L 102 - spm.
7 og 8 klart slår fast, at domstolene har mulighed for at
lade eventuelle klager, der tages til retten, have opsættende
virkning på letbaneprojektet, og at måtte der
»blive brug for at foretage ændringer eller udvidelser
i anlægsprojektet, som kan være til skade for
miljøet, vil der forud herfor blive udstedt regler om bl.a.
sagsbehandlingen, herunder krav om offentliggørelse af
VVM-screeninger …« (L 102 - spm. 8).
Et tredje
mindretal i udvalget (T) vil stemme hverken for eller imod
lovforslaget og de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal (EL
og ALT), tiltrådt af et mindretal
(SF):
1) I
den under nr. 6 foreslåede § 3 b indsættes efter stk. 2 som
nyt stykke:
»Stk. 3.
Trafik- og Byggestyrelsen foretager offentliggørelse af
afgørelser efter stk. 1 og 2 og af de vurderinger, der
lægges til grund for disse.«
Stk. 3-5 bliver herefter stk. 4-6.
[Krav om offentliggørelse af
VVM-screeninger]
Af transport- og
bygningsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af T):
2) I
den under nr. 6 foreslåede § 3 d indsættes i stk. 2 og 3 efter
»love« ordene: »og regler«.
[Præcisering]
3) I
den under nr. 13 foreslåede § 25 c udgår i stk. 1 »eller beslutningen« og
»eller offentliggjort«.
[Præcisering]
Af et mindretal (EL
og ALT), tiltrådt af et mindretal
(SF):
4) I
den under nr. 13 foreslåede § 25 c indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Søgsmål om forhold vedrørende miljøet,
der er omfattet af denne lov, kan efter rettens vurdering have
opsættende virkning.«
[Præcisering af mulighed for
opsættende virkning ved søgsmål]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det følger af det foreslåede
§ 3 b, stk. 1 og 2, at ændringer eller udvidelser af
anlægsprojektet, som kan være til skade for
miljøet, ikke må påbegyndes uden tilladelse fra
Trafik- og Byggestyrelsen, og at styrelsen afgør, om der
skal udarbejdes en supplerende VVM-redegørelse, inden en
eventuel tilladelse gives. Med det stillede ændringsforslag
bliver det et krav, at disse afgørelser og vurderinger -
såkaldte VVM-screeninger - offentliggøres.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring er en
præcisering, således at det af § 3d, stk. 2 og 3,
klart fremgår af begge bestemmelser, at når der
henvises til § 3d, stk. 1, omfatter det både
afgørelser og beføjelser i henhold til de love, der
er nævnt i stk. 1, dvs. lov om naturbeskyttelse og lov om
miljøbeskyttelse, og de regler, der er udstedt i
medfør af disse love.
Til nr. 3
Den foreslåede ændring er en
sproglig præcisering, således at ordene
»beslutning« og »offentliggjort«
udgår. Ændringen beror på, at bestemmelsen med
dens nuværende ordlyd giver anledning til tvivl om, hvad
forskellen er på en afgørelse og en beslutning. Med
den foretagne ændring præciseres det således, at
søgsmålsfristen i bestemmelsens 2. led i
overensstemmelse med bestemmelsens 1. led alene angår
afgørelser.
Til nr. 4
Det stillede ændringsforslag
præciserer, at retten har mulighed for at lade et
søgsmål om miljømæssige forhold i
forbindelse med til letbaneprojektet i Ring 3 have opsættende
virkning på anlægsprojektet.
Kim Christiansen (DF) nfmd. Morten Marinus (DF) Peter Kofod
Poulsen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Jan Erik Messmann (DF)
Henrik Brodersen (DF) Kristian Pihl Lorentzen (V) Hans Andersen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Jane Heitmann (V) Louise Schack Elholm
(V) Jan E. Jørgensen (V) Leif Mikkelsen (LA) Villum
Christensen (LA) Rasmus Jarlov (KF) Christian Rabjerg Madsen (S)
Erik Christensen (S) Lea Wermelin (S) Lennart Damsbo-Andersen (S)
fmd. Magnus Heunicke (S) Rasmus
Prehn (S) Mette Reissmann (S) Henning Hyllested (EL) Magni Arge (T)
Christian Poll (ALT) Nikolaj Amstrup (ALT) Andreas Steenberg (RV)
Karsten Hønge (SF) Jonas Dahl (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 9 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 102
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra transport- og bygningsministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Notat om, hvor mange midler der er brugt
på letbaneprojektet indtil nu, og om, hvorvidt det er muligt
at stoppe projektet, fra transport- og bygningsministeren | 5 | Ændringsforslag fra transport- og
bygningsministeren | 6 | Henvendelse af 12/2-16 fra Niels
Wellendorf, Virum | 7 | Redegørelse om afklaring af
omkostninger til ledningsomlægninger og ledningsejernes
mulighed for finansiering heraf, fra transport- og
bygningsministeren | 8 | 1. udkast til betænkning | 9 | Henvendelse af 9/3-16 fra Nils Peter
Astrupgaard, Kongens Lyngby | 10 | Henvendelse af 13/3-16 fra Torben
Pedersen | 11 | Henvendelse af 11/3-16 fra Region
Hovedstaden og Gladsaxe Kommune | 12 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 102
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelse af
12/2-16 fra Niels Wellendorf, Virum, til transport- og
bygningsministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm., om ministeren kan give en mere
tilbundsgående begrundelse for lovforslagets afskæring
af klageadgangen i henhold til lov om naturbeskyttelse og lov om
miljøbeskyttelse i lov om letbane på Ring 3, til
transport- og bygningsministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm. om en beskrivelse af forskellene i
klageadgang i henhold til lov om naturbeskyttelse og lov om
miljøbeskyttelse ved henholdsvis projektet letbane på
Ring 3 og et rent statsligt anlægsprojekt, f.eks. anlæg
af en motorvejsstrækning, til transport- og
bygningsministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om, efter hvilke krav Trafik- og
Byggestyrelsen afgør, om der skal gennemføres en
supplerende VVM-redegørelse i tilfælde af en
anmeldelse fra Hovedstadens Letbane I/S, til transport- og
bygningsministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm., om indholdet i §§ 3 b og 3
d er i overensstemmelse med artikel 9 i Århuskonventionen,
til transport- og bygningsministeren, og ministerens svar
herpå | 6 | Spm. om, hvordan retten skal
»påse, at omkostninger ved en sådan
efterprøvelse ikke er uoverkommeligt store for de
berørte parter«, for således at kunne leve op
til lovforslagets bestemmelser herom, til transport- og
bygningsministeren, og ministerens svar herpå | 7 | Spm., om Århuskonventionen er
efterlevet i lovforslaget, til transport- og bygningsministeren, og
ministerens svar herpå | 8 | Spm., om den foreslåede § 3 b er
en overtrædelse af VVM-direktivet, til transport- og
bygningsministeren, og ministerens svar herpå | 9 | Spm. om kommentar til henvendelse af 9/3-16
fra Nils Peter Astrupgaard, Kongens Lyngby, til transport- og
bygningsministeren, og ministerens svar herpå | 10 | Spm. om kommentar til henvendelse af
13/3-16 fra Torben Pedersen, til transport- og bygningsministeren,
og ministerens svar herpå | 11 | Spm. om kommentar til henvendelse af
11/3-16 fra Region Hovedstaden og Gladsaxe Kommune, til transport-
og bygningsministeren, og ministerens svar herpå |
|
Bilag 2
Et af udvalgets
spørgsmål til transport- og bygningsministeren og
dennes svar herpå
Spørgsmålet og svaret er optrykt
efter ønske fra EL og ALT.
Spørgsmål 8:
Udvalgets ekspertmøde den 2. marts 2016
vedrørende L 102 om letbane i Ring 3 giver anledning til at
sætte spørgsmålstegn ved, om ikke den
foreslåede § 3 b er en overtrædelse af
VVM-direktivet, der siger, at VVM-screeninger, der ligger til grund
for afgørelser om supplerende VVM-redegørelser, skal
offentliggøres og begrundes. Hvad er ministerens kommentar
til dette, og giver det ministeren anledning til ændringer i
lovforslaget?
Svar:
Nej, det giver mig ikke anledning til at
ændre i lovforslaget.
Hvis der måtte blive brug for at
foretage ændringer eller udvidelser i anlægsprojektet,
som kan være til skade for miljøet, vil der forud
herfor blive udstedt regler om bl.a. sagsbehandlingen, herunder
krav om offentliggørelse af VVM-screeninger, jf.
lovforslagets § 3 b, stk. 5, nr. 5.
Disse regler efter lovforslagets § 3 b,
stk. 5, vil blive fastsat i overensstemmelse med
VVM-direktivet.