Fremsat den 5. november 2015 af
udenrigsministeren (Kristian Jensen)
Forslag til folketingsbeslutning
om yderligere dansk militært bidrag til
FN's fredsbevarende operation MINUSMA i Mali
Folketinget meddeler sit samtykke til, at et
yderligere dansk militært bidrag stilles til rådighed
for FN's fredsbevarende operation MINUSMA i Mali.
Bemærkninger til forslaget
I. Den aktuelle konflikt i Mali blev indledt i januar 2012, da
væbnede grupper mobiliserede i den nordlige del af landet.
Den maliske præsident blev efterfølgende i marts 2012
afsat ved et militærkup. Mali står med en historisk
mulighed for fred, da der den 20. juni 2015 efter langvarige
forhandlinger blev underskrevet en fredsaftale mellem de
væbnede grupper Coordination og Plateforme, den maliske
regering og det internationale mæglerteam bestående af
bl.a. Algeriet, USA, Frankrig, FN, EU og den Afrikanske Union.
Fredsaftalen adresserer Malis væsentligste udfordringer i
forhold til en balanceret fordeling af politisk
repræsentation og økonomiske ressourcer gennem
øget selvstyre, national forsoning, afvæbning og
integration af væbnede grupper, reform af sikkerhedsstyrker
samt udvikling i det nordlige Mali. Situationen er dog fortsat
politisk og sikkerhedsmæssig skrøbelig. I det sydlige
Mali er der statslige strukturer til stede, mens store dele af det
nordlige Mali er uden statslig kontrol. Endvidere er der
udfordringer forbundet med gennemførelsen af fredsaftalen,
ligesom sikkerhedssituationen fortsat er vanskelig. Ligeledes
står Mali overfor væsentlige udfordringer i form af
eksempelvis fattigdom, store ungdomsårgange og
radikalisering. Endelig nærer organiseret kriminalitet i
relation til smugling af våben, narkotika og mennesker i nord
eksisterende konfliktlinjer i befolkningen.
Krisen i Mali er tæt knyttet til en
bredere regional ustabilitet, der både rækker ind i
nordafrika og nabolandene i Sahel-regionen. Kombineret med et
magtvakuum i Libyen har Sahel-regionens svage stater med
begrænset kontrol over deres territorier øget
spillerummet for separatister, terrorgrupper og organiserede
kriminelle. Samtidig medvirker massiv fattigdom og manglende
jobmuligheder i Sahel-regionen til irregulær migration, bl.a.
mod Europa.
II. FN's Sikkerhedsråd vedtog den 25. april 2013
resolution 2100, der etablerede FN's fredsbevarende mission MINUSMA
i Mali, hvis mandat efterfølgende er blevet forlænget
med resolution 2164 af 25. juni 2014 og 2227 af 29. juni 2015.
Mandatet omfatter bl.a. understøttelse af fredsaftalen og
støtte til implementering af våbenhvilen og har fokus
på sikkerhed, stabilisering og beskyttelse af
civilbefolkningen. MINUSMA's styrkeloft er på 11.240 soldater
og 1.440 politibetjente. MINUSMA har sammen med styrker fra den
franske regionale anti-terror operation Barkhane bidraget til at
forbedre sikkerhedssituationen i Mali. Situationen er dog fortsat
vanskelig, og MINUSMA's mulighed for at løse sine opgaver er
udfordret af eksempelvis store geografiske afstande og mangel
på kritiske kapaciteter.
III. Danmark har støttet MINUSMA siden missionens
oprettelse i 2013. Danmark støttede tillige i 2013 den
tidligere franske operation Serval med et C-130J-transportfly, jf.
folketingsbeslutning B 49 af 15. januar 2013. Efterfølgende
har Danmark stillet et C-130J-transportfly til rådighed for
MINUSMA i 5 måneder fra februar 2014 til juni 2014 og har
siden januar 2014 bidraget med op til ca. 20 stabsofficerer til
missionens hovedkvarter i Bamako og efterretningsanalysecellen,
ASIFU (All Sources Information Fusion Unit) i Gao, jf.
folketingsbeslutning B 28 af 19. december 2013. Yderligere har den
danske generalmajor Michael Lollesgaard siden marts 2015
været udsendt af FN som styrkechef for MINUSMA.
FN har fremsat en række behov for
MINUSMA, herunder bl.a. logistiske kapaciteter som transportfly og
en landtransportbataljon samt helikoptere og specialstyrker. Der
tilbydes FN et C-130J-transportflybidrag med mandskab i op til ca.
6 måneder i 2016 og et specialoperationsstyrkebidrag i op til
ca. 8 måneder i 2016. Endvidere gives der mulighed for -
efter behov - at øge stabsofficersbidraget til op til ca. 30
stabsofficerer på kontinuerlig basis.
Det danske specialoperationsstyrkebidrag vil
bestå af op til ca. 30 personer og vil skulle indgå i
den nederlandske Special Operations Task Group (SOTG) i Gao
forventeligt fra april 2016. Specialoperationsstyrkerne skal inden
for rammerne af FN's operationsplan og magtanvendelsesdirektiv
gennemføre aktiviteter til implementering af MINUSMA's
mandat, herunder primært udføre mere krævende
efterretningsindhentningsopgaver som eksempelvis
langtrækkende patruljeaktiviteter, overvågningsopgaver
og områdeanalyser. Specialoperationsstyrkerne vil dog
også, indenfor MINUSMA's mandat, kunne få til opgave at
gennemføre andre aktiviteter, f.eks. med henblik på
imødegåelse af direkte angreb eller trusler.
Størrelsen af
C-130J-transportflybidragets mandskab vil blive tilpasset behovet
ved missionen. Transportflybidraget forventes at være
på op til ca. 60 personer og være baseret i hovedstaden
Bamako. Bidraget vil overordnet bestå af besætninger,
logistikere, teknikere, sikkerhedspersonel og et administrativt
støtteelement. Hertil kommer et antal forbindelsesofficerer
i missionens struktur til planlægning af luftoperationer.
Flybidraget skal flyve for MINUSMA internt i Mali samt til
destinationer i regionen og transportere personel og materiel
afhængigt af MINUSMA's behov. C-130J-transportflyet er ikke
bevæbnet, men er alene udstyret med elektroniske systemer til
selvforsvar. Det konkrete tidspunkt for udsendelsen er forventeligt
ultimo oktober 2016, men vil afhænge af missionens logistiske
behov.
Stabsbidraget vil efter behov kunne
øges til op til ca. 30 personer, der forventes, som de
nuværende udsendte stabsofficerer, at besætte
stillinger i MINUSMA's hovedkvarter og i MINUSMA's
efterretningsanalysecelle ASIFU.
Det danske bidrag vil være under
operativ kontrol af MINUSMA's styrkechef. Den danske forsvarschef
bevarer fuld kommando.
IV. Pr. medio september 2015 bidrager mere end 40 lande
militært til MINUSMA. Nederlandene har netop forlænget
deres MINUSMA-mandat til udgangen af 2016. Bidraget består af
ca. 530 soldater, herunder bl.a. et efterretningskompagni,
specialoperationsstyrker og kamphelikoptere i Gao. Sverige
fastholder deres nuværende bidrag på ca. 210 soldater,
idet Sverige bl.a. bidrager med et efterretningskompagni i
Timbuktu. Norge hjemtager deres primære bidrag på ca.
18 stabsofficerer til efterretningsanalysecellen ASIFU i november
2015. Norge bibeholder dog den del af bidraget, som driver ASIFU's
lejr i Bamako, idet bidraget tillige skal bruges til indkvartering
af det C-130J-transportflybidrag, som Norge har tilbudt MINUSMA i
10 måneder fra januar 2016. Ved deployering af
transportflybidraget vil det norske bidrag nå op på ca.
70 personer. Tyskland bidrager med 9 stabsofficerer til MINUSMA.
Finland bidrager med 5 stabsofficerer til ASIFU og MINUSMA's
hovedkvarter.
V. Danmark har et betydeligt engagement i Sahel-regionen. Mali
har været et dansk prioritetsland siden 2006 og er en vigtig
partner for Danmark i regionen. Efter kuppet i Mali i marts 2012
har Danmark haft et bredspektret og samtænkt engagement
omfattende udenrigs-, udviklings- og sikkerhedspolitiske samt
humanitære indsatser.
Politisk har Danmark spillet en aktiv rolle i
bestræbelserne på at løse konflikten i Mali
særligt gennem EU samt bilateralt.
Danmark har desuden et langsigtet
udviklingssamarbejde med Mali med en gennemsnitlig årlig
udbetalingsramme på 175 mio. kr. Hertil kommer
humanitære indsatser og støtte til danske NGO'ers
arbejde. Fokus for det danske udviklingssamarbejde med Mali i
2015-2016 er at bidrage til at lægge fundamentet for en varig
fred og økonomisk fremgang gennem: (i) fremme af demokrati,
fred og forsoning, (ii) forbedre adgang til vand og sanitet, samt
(iii) fremme udviklingen af den private sektor. Indsatser inden for
fremme af demokrati, fred og forsoning har til formål at
støtte op om konfliktmægling og forsoning både
på nationalt og lokalt niveau, styrkelse af befolkningens
adgang til retssystemet samt parlamentets demokratiske funktioner.
Samtidig fortsætter Danmark både bilateralt og gennem
EU med at støtte en reformdagsorden, som bl.a. skal sikre,
at den private sektor bidrager til en inklusiv økonomisk
udvikling. Desuden har Danmark fokus på reformer af den
offentlige sektor, herunder bekæmpelse af korruption og
straffrihed.
Danmark har på baggrund af den meget
skrøbelige situation i Mali og Danmarks mangeårige
engagement i regionen, lanceret et regionalt freds- og
stabiliseringsprogram for Sahel-regionen med fokus på
Danmarks prioritetslande i regionen: Mali, Burkina Faso og Niger.
Til programmet er afsat 130 mio. kr. i perioden 2013-2017. Under
programmet er igangsat indsatser med regionalt fokus inden for
mægling og konfliktløsning, sikkerhedssektorreform
samt imødegåelse af voldelig ekstremisme og
organiseret kriminalitet. Det regionale program komplementerer og
skaber sammenhæng mellem dansk finansierede freds- og
stabiliseringsaktiviteter i de enkelte prioritetslande.
Dertil kommer, at Rigspolitiet har til hensigt
at udsende op til 12 politibetjente til MINUSMA. Der arbejdes
tillige på udsendelse af civile rådgivere.
Danmark bidrager derudover med humanitær
bistand i forbindelse med den fortsatte humanitære krise i
Mali og til maliske flygtninge i nabolandene. Under den
humanitære ramme bevilgede Danmark i 2014 58,9 mio. kr., og i
2015 er der pr. oktober bevilget 26,9 mio. kr. Mali vil fortsat
være et humanitært prioritetsland i 2016.
VI. For så vidt angår det folkeretlige grundlag, har
FN's Sikkerhedsråd vedtaget resolution 2100 af 25. april 2013
med hjemmel i FN-pagtens kapitel VII. Resolutionen fastslår,
at der med situationen i Mali foreligger en trussel mod
international fred og sikkerhed og etablerer på den baggrund
FN's fredsbevarende mission MINUSMA i Mali. FN's
Sikkerhedsråd har efterfølgende med hjemmel i
FN-pagtens kapitel VII vedtaget resolution 2164 af 25. juni 2014 og
resolution 2227 af 29. juni 2015, der forlænger mandatet for
MINUSMA.
I medfør af resolution 2227 af 29. juni
2015 har MINUSMA til opgave at støtte, monitorere og
supervisere implementeringen af våbenhvilen og
tillidsskabende foranstaltninger mellem regeringen i Mali og de
væbnede grupper Plateforme og Coordination. Derudover skal
MINUSMA støtte implementeringen af aftalen om fred og
forsoning i Mali samt dialogen med og mellem alle aktører
med henblik på forsoning. MINUSMA skal endvidere sikre
beskyttelsen af civile, fremme og beskytte menneskerettighederne,
bidrage til at skabe forudsætninger for humanitær
bistand og stabiliseringsindsatser samt støtte bevaring af
kulturelle mindesmærker. Resolutionen giver bemyndigelse til
anvendelse af alle nødvendige midler, herunder
militære, til opfyldelse af missionens opgave.
Resolution 2227 af 29. juni 2015
fastlægger, at MINUSMA's styrkeloft er på 11.240
soldater, herunder minimum 40 militære observatører,
der skal monitorere og supervisere våbenhvilen, samt 1.440
politibetjente. FN's medlemsstater opfordres til at bidrage med
troppe- og politibidrag, således at MINUSMA kan varetage sine
opgaver.
Resolutionerne giver samtidig Frankrig et
selvstændigt mandat til at opretholde en separat styrke under
national kommando, der - i tilfælde af anmodning fra FN's
generalsekretær - kan intervenere for at imødegå
en overhængende og alvorlig trussel mod MINUSMA.
Det danske bidrag vil være undergivet
folkeretten, herunder den humanitære folkeret.
VII. Forsvarets efterretningstjeneste (FE) har
afgivet følgende trusselsvurdering:
Trods indgåelsen af fredsaftalen i juni
2015 har der efterfølgende været kampe mellem
væbnede grupper i det nordlige Mali. Yderligere har militante
islamister på trods af tilstedeværelsen af franske
styrker fra Operation Barkhane samt MINUSMA gennemført en
lang række irregulære angreb og terrorangreb samt
opretholdt deres operative kapaciteter i landet. Situationen i Mali
vurderes derfor på kort sigt at forblive spændt.
Truslen fra terror i Mali, herunder i Bamako
og Gao og på strækningen fra Gao til den nordlige del
af Mali, er HØJ. FE vurderer det som sandsynligt, at
militante islamister forsat har gode forudsætninger for at
planlægge og gennemføre angreb imod enheder fra
MINUSMA i det nordlige Mali.
FE vurderer, at truslen fra improviserede
sprængladninger (IED) og miner i Mali er HØJ. Brugen
af IED'er er støt stigende, og der er konstateret en
tredobling af antallet af miner og IED'er i den første
halvdel af 2015 sammenlignet med 2014. Truslen er primært
rettet mod de hovedfærdselsårer, hvor MINUSMA
bevæger sig i den centrale og nordlige del af Mali.
FE vurderer, at truslen mod fly ved start og
landing i hele Mali varierer fra LAV i den sydligere del af landet
til HØJ i den nordlige del. Truslen fra beskydning fra
jorden i hele Mali er LAV for flyvninger i stor højde, men
HØJ for flyvninger i lav højde i det centrale og
nordlige Mali.
Endvidere vurderes truslen for
bortførelser i Mali HØJ samt truslen for direkte og
indirekte beskydninger som HØJ i det nordlige og centrale
Mali, mens LAV i det sydligere Mali.
VIII. Da det danske militære bidrag vil indgå i en
indsats, hvor der kan blive tale om anvendelse af militære
magtmidler, forelægges sagen for Folketinget under henvisning
til Grundlovens § 19, stk. 2, med anmodning om, at Folketinget
meddeler sit samtykke til udsendelse af det danske bidrag som
beskrevet ovenfor til FN's fredsbevarende operation MINUSMA i
Mali.
IX. Regeringen vil løbende vurdere det danske bidrags
sammensætning med henblik på at sikre en effektiv
opgaveløsning. Såfremt det skulle vise sig
hensigtsmæssigt at justere eller forlænge bidraget
væsentligt, eller såfremt der skulle ske en
væsentlig ændring i opgavernes karakter, vil regeringen
rådføre sig med Det Udenrigspolitiske Nævn herom
eller om nødvendigt på ny forelægge sagen for
Folketinget.
X. Meromkostningerne forbundet med indsættelsen
afhænger selvsagt af udsendelseslængden samt, hvilke
opgaver, der endeligt skal løses.
På det nuværende
beregningsgrundlag vurderer Forsvaret, at udsendelse af et
specialoperationsstyrkebidrag vil andrage ca. 11 mio. kr. for 8
måneders udsendelse.
Et C-130J-transportflybidrag i 6 måneder
vil forventeligt medføre meromkostninger for op til ca. 31
mio. kr.
Meromkostninger for udsendelse af én
stabsofficer forventes at andrage op mod ca. 0,6 mio. kr. om
året.
Alle meromkostninger forbundet med udsendelsen
afholdes inden for Forsvarets eksisterende økonomiske
ramme.