Fremsat den 1. april 2016 af Pelle
Dragsted (EL), Rune Lund (EL) og Søren Egge Rasmussen
(EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om at undtage dansk realkredit fra kommende Basel
IV-kapitalkrav
Folketinget pålægger regeringen at
sikre en undtagelsesordning, der betyder, at danske
realkreditinstitutter og realkreditforeninger ikke vil blive
omfattet af de kommende Basel IV-kapitalkrav.
Bemærkninger til forslaget
Den danske model for realkreditinstitutter og
realkreditforeninger er ganske unik, hvis man sammenligner med
andre lande. Oprindelig var der tale om foreninger, der med basis i
et medlemsdemokrati sørgede for at sikre de billigste
lånemuligheder for kunderne ved at have en formidlende rolle
som udsteder af obligationer til investorer, der kunne sikre
kapital til kundernes lån. Der var i denne struktur ikke
behov for en meget stor kapitalbeholdning. Eventuelle tab blev fint
dækket af bidragssatser betalt af kunderne. Ud over at have
været meget billig for kunderne har dansk realkredit
også været meget solid og stabil. Den danske realkredit
klarede således finanskrisen langt bedre end
banksektoren.
Netop finanskrisen har været
afgørende for en bølge af nye krav til de finansielle
virksomheder. Dette er helt forståeligt. Den uansvarlige
tilgang, som dele af den finansielle sektor lagde for dagen i
årene op til krisen, betød, at staten i en række
lande, herunder Danmark, måtte redde bankerne med store og
meget dyre bankpakker. For at undgå en gentagelse har man fra
international side arbejdet intenst på at inddæmme
sektoren med en række krav til bl.a. kapitalbeholdning og
kapitalsammensætning samt solvens. Senest vedtog et flertal i
Folketinget i marts 2014 at implementere EU-direktivet Credit
Requirements Directive IV (CRD IV), der på baggrund af krav
udviklet i Basel Commitee on Banking Supervision under navnet
Basel-III stillede nye krav til de finansielle virksomheder. Det
betød bl.a., at kravene til den samlede kernekapital blev
sat op fra 4 pct. til 6 pct. af de risikovægtede aktiver, og
til den rene kernekapital blev kravene sat op fra 2 pct. til 4,5
pct. af de risikovægtede aktiver.
I horisonten skimtes allerede konturerne af
nye Basel IV-krav, der yderligere skærper de krav, som netop
er implementeret via CRD IV-direktivet. Ingen ved helt
præcis, hvordan de kommende Basel IV-krav vil blive. Der er
dog næppe nogen tvivl om, at kravene kan blive endnu mere
skærpede end i dag. Selv om ambitionen for Baselkomiteens
arbejde er at sikre en mere sikker finansiel sektor, arbejder de
stadig mere voldsomme kapitalkrav imod den danske måde at
drive realkredit på. Konkret betyder det, at
realkreditinstitutterne vil blive tvunget til at øge deres
kapitalbeholdning. Dette vil ske ved at øge omkostningerne
ved lånet f.eks. gennem øgede bidragssatser. De endnu
ukendte nye kapitalkrav bruges allerede nu til at presse
foreningsejet realkredit til at blive børsnoteret, selv om
det blot vil føre til dyrere og mere risikabel
boligfinansiering, jævnfør forrige finanskrise, hvor
det var børsnoterede finansielle virksomheder, der kom ud i
de største problemer. Både for at undgå dyrere
og mere risikabel finansiering af boliger og for at bevare
brugerejet realkredit skal der blokeres for nye Baselkrav til
realkreditten.
Baselkomiteen tager udgangspunkt i de
gængse forhold i den finansielle sektor, men tager ikke
højde for dansk realkredits særlige
funktionsmåde. Derfor vil forslagsstillerne
pålægge regeringen at sikre dansk realkredit en
undtagelse fra kommende EU-direktiver med baggrund i Basel
IV-kravene.
Skriftlig fremsættelse
Pelle Dragsted
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
undtage dansk realkredit fra kommende Basel IV-kapitalkrav.
(Beslutningsforslag nr. B 141)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.