Fremsat den 7. oktober 2015 af Lisbeth
Bech Poulsen (SF), Jonas Dahl (SF) og Trine Torp (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om bedre behandling af voldtægtsofre
Folketinget pålægger regeringen i
indeværende folketingssamling at fremsætte forslag om
ændring af straffeloven og andre love og om at foretage de
nødvendige administrative ændringer, som sikrer
følgende:
1) Forbedrede
forhold ved afhøring af ofre for voldtægt.
2) Efteruddannelse
af fagpersonale (politi, ansatte i retter ne, sundhedspersonale og
advokater).
3) Analyse af
sagsbehandlingen.
4) Bedre
rådgivning og samtalehjælp til voldtægtsofre.
5) Øgede
krav til politiets og anklagemyndighedens kommunikation med
voldtægtsofre.
6) Kriminalisering
af uagtsom voldtægt.
7) Bedre statistisk
materiale på området.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en genfremsættelse af
beslutningsforslag nr. B 35, folketingsåret 2014-15, 1.
samling. Der henvises til www.folketingstidende.dk,
Folketingstidende 2014-15, 1. samling, A, B 35 som fremsat, og F
møde 60.
Baggrunden for forslaget
Det er forslagsstillernes opfattelse, at den
politiske debat om voldtægt alt for ofte kommer til at handle
om gerningsmanden, om fokus på ressourcer til opklaring af
forbrydelser og om straf til gerningsmanden. Forslagsstillerne
anerkender vigtigheden af at finde gerningsmanden og sikre, at
denne får en retfærdig straf, men efter
forslagsstillernes opfattelse er det også vigtigt at sikre
fokus på ofrene - et fokus, som alt for ofte overskygges af
behovet for straf og retfærdighed. Vurderinger fra Det
Kriminalpræventive Råd viser, at der begås op mod
2.000 voldtægter om året. Kun 500 af disse
voldtægter anmeldes, og ud af disse sager fører kun en
femtedel til domfældelse. Dette viser efter
forslagsstillernes opfattelse, at der dels er et behov for en bedre
behandling af voldtægtsofre, dels et behov for, at de bliver
mødt på en anden måde af systemet end i dag,
så flere sager fremover anmeldes. Herudover viser tallene
også, at der er et behov for støtte og
rådgivning til de voldtægtsofre, som ikke anmelder
voldtægten. Uanset at der ikke sker anmeldelse, har disse
ofre krav på hjælp og støtte.
Forslagsstillerne ønsker derfor, at der
tages en række initiativer, som vil forbedre vilkårene
for voldtægtsofre, uanset om voldtægten anmeldes eller
ej. Der henvises til rapporten »Voldtægt der anmeldes,
Del VI: Voldtægtsanmeldelsers vej gennem retssystemet«,
Det Kriminalpræventive Råd, 2010.
1) Forbedrede forhold ved afhøring
af ofre for voldtægt
Forslagsstillerne mener, at
voldtægtsofre skal tilbydes at blive afhørt af en
person af samme køn hos politiet. Herud- over skal det
sikres, at det personale, der afhører offeret, er erfarent
og uddannet til at afhøre den type ofre og sikre en
nænsom afhøring. Det skal sikres, at lydoptagelser og
video kan indgå i det mindste i den første
nænsomme afhøring, hvor offeret er meget
påvirket af oplevelsen. Studier viser, at lydoptagelser giver
en meget bedre afhøring, fordi afhø- reren kan
koncentrere sig om offeret. Det vil desuden skåne offeret for
at gentage sine oplevelser, hvilket kan være yd- mygende og
retraumatiserende. Der skal etableres en vagt- ordning af
afhørere, så det også i de skæve timer
sikres, at det er en erfaren afhører, der foretager
afhøringen af offeret.
Ud over dette skal det sikres, at der
beskikkes en bistands- advokat med det samme, også selv om
det betyder, at bistandsadvokaten skal møde om natten.
Undersøgelser viser, at der er en større chance for,
at en voldtægtssag ender med dom, når offeret har
fået beskikket en bistandsadvokat. Der henvises til rapporten
»Voldtægt der anmeldes, Del VI:
Voldtægtsanmeldelsers vej gennem retssystemet«, Det
Kriminalpræventive Råd, 2010. Forslagsstillerne
foreslår konkret, at der etableres en tilkaldeordning for
bistandsadvokater for at sikre dette. § 741 b, stk. 4, i
retsplejeloven giver justitsministeren hjemmel til at
fastsætte nærmere regler om tilkaldeordningens
gennemførelse, og justitsministeren bør udnytte sin
hjemmel til at sikre, at offeret kan få en bistandsadvokat
også i de sene aftentimer og om natten. Ifølge
ovennævnte rapport er det mindre end 3 pct. af
voldtægtsofrene, der får en bistandsadvokat under
første afhøring hos politiet. Det er katastrofalt,
hvis det betyder, at gerningsmanden nemmere slipper for straf.
Det er desuden væsentligt, at det
sikres, at de myndigheder, som møder et
voldtægtsoffer, kommunikerer tydeligt og i et
forståeligt sprog, så offeret ikke forvirres af
bureaukrati- ske, tekniske eller juridiske udtryk. Der skal fra
starten ska- bes trygge rammer for voldtægtsofrene.
2) Efteruddannelse af fagpersonale (politi,
ansatte i retterne, sundhedspersonale og advokater)
Det er forslagsstillernes opfattelse, at der i
højere grad er behov for at efteruddanne de personer og det
personale, som et voldtægtsoffer møder gennem sin vej
i systemet. Det er væsentligt, at disse grupper er uddannet
til at håndtere den sårbare situation, som et
voldtægtsoffer står i, så det sikres, at offeret
føler sig tryg nok til at turde anmelde forholdet. En
afhøring af voldtægtsofre er naturligvis
nødvendig, men mange ofre oplever det som krænkende,
og som at der stilles spørgsmålstegn ved deres
oplevelse. Uddannelse skal foku- sere på, hvordan man kan
undgå den oplevelse.
3) Analyse af sagsbehandlingen
På baggrund af en dialog mellem
Justitsministeriet, Folke- tingets Retsudvalg og Rigsadvokaten er
der fastsat målsæt- ninger for sagsbehandlingstiden for
voldtægtsager og etable- ret en indberetningsordning herom,
jf. Rigsadvokatmedde- lelse nr. 11/2008 (rettet juni 2012). Af
disse retningslinjer fremgår, at sager om voldtægt
efter straffelovens § 216 og forsøg på
voldtægt er omfattet af målsætningerne for sags-
behandlingstiden, hvis voldtægtsforholdet er sagens hoved-
forhold. Målsætningen for politiets og
anklagemyndighedens sagsbehandlingstid i en voldtægtssag er,
at det samlede tidsforbrug fra sigtelse til sagens indbringelse for
retten ikke overstiger 60 timer. I sager, hvor der skal
gennemføres en mentalundersøgelse af den sigtede med
eventuel forelæggelse for Retslægerådet, er
målsætningen 4 måneder. Imidlertid har det vist
sig, at politiet og anklagemyndigheden ikke lever op til disse
målsætninger. Senest fremgår det af et svar til
Retsudvalget, jf. REU alm. del - svar på
spørgsmål 1313 (folketingsåret 2013-14), at det
i andet halvår af 2013 kun var 63,6 pct. af sagerne (33 sager
i alt), der blev sendt frem til retten inden 60 dage. Endvidere
fremgår det af svaret, at i sager, hvor der var behov for at
gennemføre en mentalundersøgelse, blev kun 50 pct. af
sagerne (8 sager i alt) sendt til retten inden 4 måneder.
Det er forslagsstillernes opfattelse, at der
er behov for en opstramning og derfor behov for en analyse af, hvor
det går galt, siden politi og anklagemyndighed ikke lever op
til de fastsatte målsætninger. Forslagsstillerne
foreslår konkret, at der iværksættes en analyse
af sagsbehandlingstider i straffesagskæden med henblik
på en hurtigere sagsbehandling, ligesom der skal
indføres et sagsbehandlingsloft, som skal sikre, at
både offer og gerningsmand kommer videre.
4) Bedre rådgivning og
samtalehjælp til voldtægtsofre
Forslagsstillerne ønsker, at der i
højere grad afsættes midler, så det sikres, at
voldtægtsofre kan få ret til rådgivning og
samtalehjælp. Der er behov for en systematisk opfølg-
ning, således at et voldtægtsoffer pr. automatik bliver
tilbudt et forløb i form af deltagelse i en samtalegruppe
eller tildeling af en mentor, der kan støtte en. Det er
forslagsstillernes opfattelse, at det ud fra en
samfundsmæssig betragtning er vigtigt at sikre, at personer,
der har været udsat for en så voldsom krænkelse,
bliver støttet, så de kommer ud på den anden
side som hele mennesker, og således at hændelsen ikke
risikerer at være årsag til afbrudte
uddannelsesforløb, tab af beskæftigelse osv. Mange af
voldtægtsofrene er ganske unge, og det er ofte også en
ganske traumatiserende oplevelse for forældrene, som ikke kan
støtte den unge godt nok.
5) Øgede krav til politiets og
anklagemyndighedens kommunikation med
voldtægtsofre
Det er forslagsstillernes opfattelse, at en
række voldtægts- sager droppes, fordi
anklagemyndigheden ikke kan løfte bevisbyrden. I disse
tilfælde er der behov for en ordentlig og grundig forklaring
til offeret, så det understreges, at sagen ikke droppes,
fordi politiet og anklagemyndigheden ikke tror, at der har fundet
en voldtægt sted. Det er vigtigt, at ofrene føler, at
der er blevet lyttet til dem, og at de forstår, at det, at en
sag droppes, ikke er udtryk for mistillid til dem og deres
forklaring fra systemets side. Forslagsstillerne ønsker
derfor, at anklagemyndigheden pålægges at give en
udvidet begrundelse til ofrene i voldtægtssager, hvis en sag
droppes på grund af bevisets stilling.
6) Kriminalisering af uagtsom
voldtægt
Efter forslagsstillernes opfattelse går
for mange voldtægtsmænd fri i dag, fordi det skal kunne
bevises, at gerningsmanden var klar over, at der var tale om en
voldtægt, og at det var tydeligt, at offeret sagde tydeligt
fra. Denne bevisbyrde kan være svær at løfte, og
derfor ender mange sager uden en dom. Forslagsstillerne
ønsker derfor, at der skal laves en ændring af
straffeloven, så det tilføjes, at uagtsom
voldtægt også er strafbart. På den måde vil
man også få ram på de voldtægtsmænd,
som burde have vidst, at der ikke var tale om frivilligt samleje.
Forslagsstillerne kan i den forbindelse henvise til Norge, som har
indført en sådan paragraf, hvilket har bevirket, at
flere anmelder voldtægt. Der henvises til rapporten
»Case closed: Rape and human rights in the Nordic
countries«, Amnesty International, 2008.
7) Bedre statistisk materiale på
området
Forslagsstillerne ønsker, at der skal
foretages en kortlægning af området, så det er
klart, hvor mange sager der ender som anmeldelsessager, og hvor
mange der blot er undersøgelsessager. Alle henvendelser om
en eventuel voldtægtsforbrydelse skal registreres og
vurderes.
Finansiering af
forslaget
Forslagsstillerne ønsker, at
ovenstående i første omgang skal gennemføres
som projekter finansieret af Offerfondens midler til at
hjælpe ofre. Beviser projekterne deres værd, skal der
findes en permanent løsning.
Skriftlig fremsættelse
Lisbeth Bech
Poulsen (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om bedre
behandling af voldtægtsofre.
(Beslutningsforslag nr. B 1)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.