I rapporten om alternative muligheder til opfyldelse af 2020 målet for VE til transport indgår ikke vurderinger af at udnytte vindmøllestrøm til produktion af methanol. I den aktuelle situation med stadigt stigende produktion af VE-strøm, hvor mange aktører efterlyser øgede muligheder for at kunne eksportere denne gennem større kapacitet i det europæiske elnet, bør dog også ses på alternative muligheder for at udnytte vor egen producerede VE-strøm optimalt. VE-strøm kan således omdannes til methanol og dermed fungere helt på linje med andre metoder til at producere methanol (som biomethanol omtalt i rapporten). Spørgsmålet er, om dette kan være en del af løsningen frem til 2020, da det vil være et tiltag, som Danmark kan styre nationalt i modsætning til den nødvendige teknologiudvikling for el- og brintbiler. For at få bedre belyst potentialet for methanolproduktion for på den korte bane at udnytte en større del af den VE-strøm, som i dag eksporteres ”for billigt”, dvs. den andel af vindmøllestrømmen, som på årsplan eksporteres til under rimelig markedspris, bedes ministeren besvare følgende:
a) Hvor meget ”vind-methanol” kan i princippet produceres, såfremt denne ”lavpris-andel” af vindmøllestrømmen benyttes til at producere methanol frem for at blive eksporteret, og hvorledes vil dette udvikle sig i årene frem til og med 2020?
b) Hvor stor en andel af de 10 pct. VE i transportsektoren vil denne ”vind-methanol” dermed kunne dække?
c) Hvad vil merprisen være for benzin ved at benytte denne ”vind-methanol” i sammenligning med hhv. 1G og 2G-bioethanol, idet der ønskes en opdeling alt efter, hvilket prisleje den eksporterede vindmøllestrøm befinder sig i (fra negativ eksportpris og op til en rimelig eksportpris)? Sigtet er således at få belyst, om det er økonomisk realistisk at udnytte en større eller mindre del af ”lavpris”-vindmøllestrømmen til formålet i forhold til andre løsninger.
d) Hvilke tekniske og økonomiske udfordringer er der ved at implementere ”vind-methanol” i sammenligning med hhv. 1G og 2G-bioethanol, hvad angår både produktion af ”vind-methanol” og anvendelsen heraf i transportsektoren?
Dato: 09-02-2016
Status: Endeligt besvaret
Emne:
energiforsyning