Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Spørgsmål 121
Offentligt
1597294_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Til:
Dato:
Energi-, forsynings- og klimaministeren
9. februar 2016
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
EFK alm. del
Spørgsmål 121
I rapporten om alternative muligheder til opfyldelse af 2020 målet for VE til
transport indgår ikke vurderinger af at udnytte vindmøllestrøm til produktion af
methanol. I den aktuelle situation med stadigt stigende produktion af VE-
strøm, hvor mange aktører efterlyser øgede muligheder for at kunne eksporte-
re denne gennem større kapacitet i det europæiske elnet, bør dog også ses
på alternative muligheder for at udnytte vor egen producerede VE-strøm opti-
malt. VE-strøm kan således omdannes til methanol og dermed fungere helt
på linje med andre metoder til at producere methanol (som biomethanol om-
talt i rapporten). Spørgsmålet er, om dette kan være en del af løsningen frem
til 2020, da det vil være et tiltag, som Danmark kan styre nationalt i modsæt-
ning til den nødvendige teknologiudvikling for el- og brintbiler. For at få bedre
belyst potentialet for methanolproduktion for på den korte bane at udnytte en
større del af den VE-strøm, som i dag eksporteres ”for billigt”, dvs. den andel
af vindmøllestrømmen, som på årsplan eksporteres til under rimelig markeds-
pris, bedes ministeren besvare følgende:
a) Hvor meget ”vind-methanol” kan i princippet produceres, såfremt denne
”lavpris-andel” af vindmøllestrømmen benyttes til at producere methanol frem
for at blive eksporteret, og hvorledes vil dette udvikle sig i årene frem til og
med 2020?
b) Hvor stor en andel af de 10 pct. VE i transportsektoren vil denne ”vind-me-
thanol” dermed kunne dække?
c) Hvad vil merprisen være for benzin ved at benytte denne ”vind-methanol” i
sammenligning med hhv. 1G og 2G-bioethanol, idet der ønskes en opdeling
alt efter, hvilket prisleje den eksporterede vindmøllestrøm befinder sig i (fra
negativ eksportpris og op til en rimelig eksportpris)? Sigtet er således at få be-
lyst, om det er økonomisk realistisk at udnytte en større eller mindre del af
”lavpris”-vindmøllestrømmen til formålet i forhold til andre løsninger.
d) Hvilke tekniske og økonomiske udfordringer er der ved at implementere
”vind-methanol” i sammenligning med hhv. 1G og 2G-bioethanol, hvad angår
både produktion af ”vind-methanol” og anvendelsen heraf i transportsektoren?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmålet ønskes besvaret senest den 25. februar 2016.
Svar bedes sendt elektronisk til spørgeren på [email protected]
og til [email protected].
På udvalgets vegne
Thomas Danielsen
formand
1/1