Børne- og Undervisningsudvalget (BUU) Alm. del

Samling: 2015-16

Spørgsmål 257

I ’Aftale om styrkelse af kvaliteten på de frie grundskoler’ foreslår aftalepartierne en screening af friskolerne ud fra indikatorer, som skal antyde, om skolerne kan have udfordringer med forholdet til frihed, folkestyre og demokratisk dannelse. Blandt indikatorerne nævner regeringen blandt andet antallet af lærere, elever og bestyrelsesmedlemmer med ikke-vestlig baggrund, bopæl i nærheden af et ghetto-område samt lærernes uddannelsesniveau. Hvilket forsknings- eller dokumentationsbelæg ligger til grund for udvælgelsen af netop disse indikatorer? Og har ministeren viden, som antyder en sammenhæng mellem de tre indikatorer og en skoles udfordring med frihed, folkestyre og demokratisk dannelse?
Dato: 24-05-2016
Status: Endeligt besvaret
Emne: frie grundskoler

Endeligt svar

Dokumentdato: 21-06-2016
Modtaget: 21-06-2016
Omdelt: 21-06-2016

BUU alm. del - svar på spm. 257 om ministeren har viden, som antyder en sammenhæng mellem de tre indikatorer og en skoles udfordring med frihed, folkestyre og demokratisk dannelse, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling

Svar på spm. 257 (pdf-version)
Html-version

Udvalgsspørgsmål

Dokumentdato: 24-05-2016
Modtaget: 24-05-2016
Omdelt: 24-05-2016

Spm. om ministeren har viden, som antyder en sammenhæng mellem de tre indikatorer og en skoles udfordring med frihed, folkestyre og demokratisk dannelse, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version