Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Styrelsen for Undervisning og
Kvalitet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5567
www.stukuvm.dk
CVR nr. 29634750
Svar på spørgsmål 257 (Alm. del):
I brev af 24. maj 2016 har udvalget efter ønske fra Carolina Magdalene
Maier (ALT) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 257:
”I ’Aftale om styrkelse af kvaliteten på de frie grundskoler’ foreslår afta-
lepartierne en screening af friskolerne ud fra indikatorer, som skal anty-
de, om skolerne kan have udfordringer med forholdet til frihed, folkesty-
re og demokratisk dannelse. Blandt indikatorerne nævner regeringen
blandt andet antallet af lærere, elever og bestyrelsesmedlemmer med ik-
ke-vestlig baggrund, bopæl i nærheden af et ghetto-område samt lærernes
uddannelsesniveau. Hvilket forsknings- eller dokumentationsbelæg ligger
til grund for udvælgelsen af netop disse indikatorer? Og har ministeren
viden, som antyder en sammenhæng mellem de tre indikatorer og en
skoles udfordring med frihed, folkestyre og demokratisk dannelse?”
Svar:
I det nuværende risikobaserede tilsyn med de frie grundskoler udtages
skoler til fagligt kvalitetstilsyn på baggrund af en screening af resultater
fra folkeskolens 9. klasseprøver, elevernes overgang til ungdomsuddan-
nelse og den socioøkonomiske reference for 9. klasseprøverne (det vil
sige, hvordan eleverne klarer sig i sammenligning med elever på lands-
plan med samme baggrundsforhold).
Med henblik på at give Styrelsen for Undervisning og Kvalitet et bedre
afsæt for at identificere skoler, som potentielt kan have problemer i for-
hold til friskolelovens frihed og folkestyre-krav, er det med aftalen af 18.
marts 2016 om styrkelse af kvaliteten på de frie grundskoler besluttet at
igangsætte et arbejde med at afklare mulighederne for, at en screening
fremover på tilsvarende måde som i den eksisterende indikatorbaserede
screening kan identificere skoler, der kan have problemer i relation til
overholdelse af frihed og folkestyre-kravet.
21-06-2016