Møde i Sundheds- og Forebyggelsesudvalget

Mødedato: 10-3-2015
Mødetidspunkt: kl. 14.00
Sted: 1-133
4. UDGAVE

1. Modtagelse af deputation: Marianne Juhler vedr. behovet for fast vagt for personer, der er fastspændt i stofbælter, jf. SUU alm. del - bilag 197.


2. Kl. 14.15. Åbent samråd med ministeren for sundhed og forebyggelse om ydelsesregistreringer i psykiatrien, jf. SUU alm. del - samrådsspm. V. Se tillige SUU alm. del - svar på spm. 221-224 og 230.


3. Gennemgang af svar og politisk drøftelse af L 35 (Apotekerloven), jf. svar på spm. 1-137. Udkast til betænkning er omdelt på L 35 - bilag 29.


4. Gennemgang af og fastlæggelse af tidsplan for L 137 (Tvang i psykiatrien). Udkast til tidsplan er omdelt på L 137 - bilag 4.


5. Drøftelse af udvalgets arbejdsform og mødetilrettelæggelse, jf. SUU alm. del - bilag 226.


6. Drøftelse af opfølgning af psykiatersagen, jf. SUU alm. del - bilag 621.


7. Drøftelse af evt. temamøde med Seruminstituttet/Sundhedsstyrelsen om risici, fordele og ulemper ved forskellige vaccinationer.


8. Drøftelse af planlægning af ekspertmøde om sygehusobduktioner.


9. Evaluering af udvalgets studietur til Risø den 27. februar 2015.


10. Eventuelt.


NOTE: Socialudvalget og § 71-tilsynet er inviteret til at deltage under punkt 1 og 2.


    1. Modtagelse af deputation: Marianne Juhler vedr. behovet for fast vagt for personer, der er fastspændt i stofbælter, jf. SUU alm. del - bilag 197.
    2. Kl. 14.15. Åbent samråd med ministeren for sundhed og forebyggelse om ydelsesregistreringer i psykiatrien, jf. SUU alm. del - samrådsspm. V. Se tillige SUU alm. del - svar på spm. 221-224 og 230.

    Bilag:

    Samrådsspm. om den ambulante psykiatri og ydelsessystem, til ministeren for sundhed og forebyggelse
    SUU alm. del - svar på spm. 221 om, hvordan hver af de 5 regioner administrerer deres ydelsesregistre i psykiatrien, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    Ny
    SUU alm. del - svar på spm. 222 om redegørelse for praksis i hver af de 5 regioner for afslutning af meget syge psykiatriske patienter, der bliver afsluttet alene fordi de ikke responderer på henvendelser som følge af ydelsesregistreringen i psykiatrien, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    Ny
    SUU alm. del - svar på spm. 223 om en redegørelse for ydelsesregistreringen i psykiatrien, herunder for hvilke dele af ydelsesregistreringen, der er skabt af Folketinget, og hvilke dele der er skabt af regionerne, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    Ny
    SUU alm. del - svar på spm. 224 om kommentar til hhv. notat og præsentation fra Dansk Sygeplejeråd vedr. ydelsesstyring i psykiatrien, jf. SUU alm. del – bilag 104, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    Ny
    SUU alm. del - svar på spm. 230 om, hvordan man måler i regionerne, om patienterne har gavn af indsatsen i ambulant psykiatri, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    Ny
    3. Gennemgang af svar og politisk drøftelse af L 35 (Apotekerloven), jf. svar på spm. 1-137. Udkast til betænkning er omdelt på L 35 - bilag 29.

    Bilag:

    Udkast til betænkning
    L 35 - svar på MFU spm. 1 om, hvor mange apoteker, der vil lukke uden for hovedstadsområdet, hvis lovforslaget om at liberalisere apotekerloven bliver gennemført, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på MFU spm. 2 om lovforslaget ikke vil bevirke, at flere apoteker rykker til storbyerne, da apoteksejerne får lov til at etablere nye apoteker op til 75 km. væk fra deres hovedområde, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på MFU spm. 3 om, at ifølge regeringen har lovforslaget om liberalisering af apotekerloven til hensigt at forbedre tilgængeligheden, men når regeringen fratager apotekerne incitamentet til at drive mere end ét apotek, ved at fjerne forsyningsbidraget, har det så ikke den stik modsatte effekt, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på MFU spm. 4 om, hvordan regeringen vil sikre, at lovforslaget om liberalisering af apotekerloven ikke lukker apoteker i landdistrikterne, og dermed forringer tilgængeligheden til lægemidler, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på MFU spm. 5 om, at ifølge Danmarks Apotekerforening vil op mod 68 apoteker landet over risikere at miste forsyningsbidraget, der for hvert apotek beløber sig til over en halv million kroner, og 45 af disse apoteker vil ligge uden for hovedstadsområdet. Mener regeringen fortsat, at lovforslaget vil forbedre tilgængeligheden, hvis disse apoteker lukker som konsekvens af lovforslaget, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på MFU spm. 6 om ministeren vil garantere, at lovforslaget om liberalisering af apotekerloven ikke kommer til at medføre forringelser af forsyningen af lægemidler i landdistrikterne, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på MFU spm. 7 om, hvor mange apoteker, der vil lukke uden for hovedstadsområdet, hvis lovforslaget om at liberalisere apotekerloven bliver gennemført, fra ministeren for by, bolig og landdistrikter
    L 35 - svar på MFU spm. 8 om lovforslaget ikke vil bevirke, at flere apoteker rykker til storbyerne, da apoteksejerne får lov til at etablere nye apoteker op til 75 km. væk fra deres hovedområde, fra ministeren for by, bolig og landdistrikter
    L 35 - svar på MFU spm. 9 om, at ifølge regeringen har lovforslaget om liberalisering af apotekerloven til hensigt at forbedre tilgængeligheden, men når regeringen fratager apotekerne incitamentet til at drive mere end ét apotek, ved at fjerne forsyningsbidraget, har det så ikke den stik modsatte effekt, fra ministeren for by, bolig og landdistrikter
    L 35 - svar på MFU spm. 10 om, hvordan regeringen vil sikre, at lovforslaget om liberalisering af apotekerloven ikke lukker apoteker i landdistrikterne, og dermed forringer tilgængeligheden til lægemidler, fra ministeren for by, bolig og landdistrikter
    L 35 - svar på MFU spm. 11 om, at ifølge Danmarks Apotekerforening vil op mod 68 apoteker landet over risikere at miste forsyningsbidraget, der for hvert apotek beløber sig til over en halv million kroner, og 45 af disse apoteker vil ligge uden for hovedstadsområdet. Mener regeringen fortsat, at lovforslaget vil forbedre tilgængeligheden, hvis disse apoteker lukker som konsekvens af lovforslaget, fra ministeren for by, bolig og landdistrikter
    L 35 - svar på MFU spm. 12 om ministeren vil garantere, at lovforslaget om liberalisering af apotekerloven ikke kommer til at medføre forringelser af forsyningen af lægemidler i landdistrikterne, fra ministeren for by, bolig og landdistrikter
    L 35 - svar på spm. 13 om shop-i-shop apoteker skal placeres uden for supermarkeders kasselinje, så det tydeliggøres, at apoteket er selvstændigt og ikke en del af supermarkedet, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 14 om ministeren finder det i orden, hvis syge mennesker skal trækkes forbi supermarkedets vareudbud for at hente deres medicin nede bagerst i supermarkedet, bare for at sikre omsætning i supermarkedet, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 15 om der for ministeren er forskel på at placere et apotek samme sted som et supermarked, f.eks. lige ved siden af supermarkedet og placere et apotek inde i f.eks. et supermarked, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 16 om, hvilke krav der vil blive stillet for at sikre, at der for borgeren er en tydelig og synlig adskillelse mellem et shop-i-shop apotek og den butik, apoteket er placeret i, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 17 om, hvilke krav der vil blive stillet til et shop-i-shop apoteks fysiske indretning i forhold til diskretionsforhold og forsvarlig omgang med borgernes personfølsomme helbredsoplysninger, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 18 om hvilke regler, der forhindrer, at store kapitalfonde, grossister m.m. organiserer en gruppe apotekere under deres kæde og dermed udvander fordelen ved det faglige ejerskab, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 19 om hvordan ministeren vil sikre, at apoteksfilialer - der ligger i yderområder uden for større byer og byområder, og som Sundhedsstyrelsen hidtil har vurderet dækker et særligt forsyningsmæssigt behov, og derfor var en del af en apotekerbevilling - har sikkerhed for, at de fortsat kan opretholde forsyningstilskuddet uden aftrapning fra 1/1 2017, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 20 om hvordan ministeren vil sikre, at spørgsmålet om forsyningstilskud afgøres på et objektivt grundlag og dermed ikke bliver afhængigt af et subjektivt skøn i Sundhedsstyrelsen, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 21 om en apoteker kan få en bindende forhåndsbesked om filialers fremtidige tilskudsstatus, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 22 om, hvad det er for forskelle mellem supplerende enheder og filialer, som gør det relevant at afskaffe tilskuddet til en supplerende enhed - uanset afstand til andet apotek og uanset trafikale forhold, befolkningsunderlag og receptaktivitet - men opretholde det til en filial, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 23 om det er korrekt, at en koncern med et apotek og en supplerende enhed, vil blive splittet op i to selvstændige apoteker, hvis den nuværende ejer ikke ønsker at drive den supplerende enhed videre uden forsyningstilskud, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 24 om vurdering af udgifter og afledte gevinster ved at tilbyde en årlig medicingennemgang til borgere over 65 år, der bruger 5 eller flere slags medicin, sammenholdt med lovforslagets foreslåede årlige besparelse på rammeudgifterne til apotekssektoren, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 25 om, hvordan ministeren vil sikre, at uvedkommende ikke kan få adgang til medicin i shop-i-shop apoteker, herunder afhængighedsskabende medicin, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 26 om ministeren kan bekræfte, at såfremt apotekere sælger de nuværende apotekslokaler til deres ægtefælle, og efterfølgende lejer sig ind lokalerne som shop-i-shop apotek, vil det betyde, at al frihandelsvaresalg går udenom systemet, da det er ægtefællens "værtsbutik", der sælger frihandelsvarerne, ligesom der ikke vil være varerestriktioner m.m., fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 27 om, hvordan ministeren vil skabe gennemsigtighed, forudsigelighed og objektivitet om kriterierne for afgørelsen af, om en filial kan tildeles tilskud, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 28 om, hvilket niveau for henholdsvis "trafikal tilgængelighed (kollektiv transport), antal borgere, der er bosiddende i området og enhedens aktivitet målt som antal receptekspeditioner/-pakninger", der vil være afgørende for, om en apoteksenhed kan opretholde forsyningstilskuddet, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 29 om de supplerende hensyn til "trafikal tilgængelighed (kollektiv transport), antal borgere, der er bosiddende i området og enhedens aktivitet målt som antal receptekspeditioner" kan betyde, såvel at en filial, der ligger mindre end 10 km fra nærmeste receptekspederende enhed kan bevare tilskud, som at en filial, der ligger mere end 10 km fra nærmeste receptekspederende enhed, kan miste tilskud, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 30 om alle apoteksfilialer, der i dag har en køreafstand ad vej på 10,0 km eller derover til nærmeste anden receptekspederende enhed, kan være sikker på, at forsyningstilskuddet opretholdes uden aftrapning fra 1. januar 2017, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 31 om den afstand, der tages udgangspunkt i, vil være den kortest mulige eller hurtigste køreafstand, f.eks. som opgjort af Krak, eller vil det være den køreafstand, som SKAT anvender ved fastsættelse af befordringsfradrag, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 32 om, hvor mange af de supplerende apoteksenheder, som står til at miste forsyningstilskuddet, der i dag ligger uden for hovedstadsområdet og større byer, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 33 om det er korrekt, at det samlet set udløser et større tilskud end filialtilskuddet, hvis bevillingen til at drive en tidligere supplerende enhed som et selvstændigt apotek, gives til en nyudnævnt apoteker, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 34 om det ikke vil være billigere for samfundet at opretholde en god lægemiddelforsyning i yderområder med langt til en anden receptekspederende enhed, der hvor der i dag er supplerende apoteksenheder, ved at lade disse supplerende enheder modtage forsyningsbidrag efter samme regler som for filialer, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 35 om, hvordan det konkret vil blive vurderet, om apoteksfilialer beliggende på ikke brofaste øer varetager et særligt forsyningsmæssigt behov som berettiger til forsyningstilskud, når køreafstanden til en anden receptekspederende apoteksenhed omfatter færgetransport, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 36 om der er en trykfejl i det notat, som ministeren udleverede ved den tekniske gennemgang af lovforslaget, så der i punkt 3, hvor der står, at Sundhedsstyrelsen har ret til at nedlægge en frivilligt oprettet filial i forbindelse med en ledig apotekerbevilling, skulle have stået "opretholdt" i overensstemmelse med lovteksten og lovbemærkningerne, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 37 om man i forslaget har glemt de supplerende enheder? De får i dag det samme tilskud som en filial. Bliver det ændret, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 38 om, hvordan ministeren vil sikre, at afgående apotekere ikke påføres et tab, når de på den ene side ved ophør af bevillingen forhindres i selv at nedlægge eller sælge frit oprettede enheder, før de er blevet tilbudt en tiltrædende apoteker, og på den anden side har pligt til selv at nedlægge eller sælge disse enheder inden bevillingsophør, hvis ikke den tiltrædende apoteker ønsker at overtage disse enheder, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 39 om, hvordan ministeren vil sikre, at økonomisk usikkerhed om frivillige filialers fremtid og værdi ved et bevillingsophør ikke giver afgående apoteker et økonomisk incitament til altid at sælge frivillige filialer lige inden bevillingsophør, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 40 om ministeren er enig i, at Sundhedsstyrelsens ret til at nedlægge en frivilligt opretholdt filial i forbindelse med en ledig apotekerbevilling medfører en ekstra usikkerhed, der vil give apotekerne incitament til at sælge frivillige apoteksenheder inden bevillingen afgives, så den afgående apoteker har tilstrækkelig tid til at finde en køber, så vedkommende kan undgå tab ved nedlæggelse, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 41 om ministeren vil sikre, at der i en nærmere fastlagt periode forud for bevillingsophør vil være et forbud mod salg af de frit oprettede enheder, der som bekendt skal tilbydes den tiltrædende apoteker ved bevillingsophør, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 42 om ministeren eksempelvis vil sikre, at apotekeren ikke kan sælge filialen til andre apotekere end den tiltrædende apoteker, fra det tidspunkt, hvor apotekeren har indgivet sin ansøgning om at afgive bevillingen, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 43 om lovforslaget betyder, at det bliver muligt for en apoteker frit at sælge en frit oprettet/opretholdt apoteksfilial til en anden apoteker, eller nedlægge en sådan enhed, på et hvilket som helst tidspunkt inden bevillingen ophører, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 44 om ministeren finder, at de eksisterende apoteksfilialer i perioden fra lovens ikrafttræden og indtil det tidspunkt, hvor Sundhedsstyrelsen vurderer, om de skal have påbud om opretholdelse (og dermed tilskud) eller ej, skal betragtes som værende påbudte og ikke frivilligt opretholdte, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 45 om frivilligt oprettede/opretholdte enheder kun kan handles til bogført værdi, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 46 om, det fremgår af lovforslaget, at salg af indretning, inventar og varelager alene kan ske til bogført værdi. Finder ministeren at "indretning, inventar og varelager" er udtømmende for de værdier, der kan eller skal sælges til en anden apoteker, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 47 om, hvordan besparelsesprovenuet fra den ændrede vagtordning er beregnet, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 48 om der er forudset et fast tilskud til alle vagtapoteker, eller vil der blive gennemført en licitation blandt de stedlige apoteker, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 49 om, hvordan ministeren vil sikre, at der oprettes en vagtfunktion, hvis ingen apoteker afgiver et bud, der ligger inden for den ramme, der er forudset i lovforslaget, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 50 om et apotek kan blive pålagt vagtforpligtelse, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 51 om, at i lovforslaget forudses en minimumsapoteksåbningstid fra 06:00 til 24:00. Hvor mange recepter udstedes typisk i perioden 00:00 til 08:30, der kan begrunde behovet for apoteksåbning 34 steder i landet i perioden 06:00 til 09:00, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 52 om det tilskud, der betales til vagtapoteket for en udbringning i vagtperioden, bliver et fast gebyr, eller bliver det afhængig af omkostningen ved den pågældende udbringning, og hvordan finansieres udgiften til dette tilskud, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 53 om, hvordan ministeren vil sikre, at der gives en tilstrækkelig frist for de nuværende vagtapoteker, der ikke fremover skal varetage vagtfunktion, så disse ikke får tab i forbindelse med opsigelsesvarsler m.m., fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 54 om det er sandsynligt, at andre end de eksisterende vagtapoteker vil være konkurrencedygtige i en licitation, når investeringsbehovet ved etablering af vagtfunktionen tages med i betragtning, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 55 om, i hvilket omfang apotekerne vil blive inddraget i fastlæggelsen af den kommende vagtordning, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 56 om ministeren vil overveje at gennemføre et udredningsarbejde i samarbejde med apotekssektoren og regionerne for at undersøge, om vagtdækningen kan foregå på en billigere og mere hensigtsmæssig måde, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 57 om ministeren vil overveje at lade den skitserede omlægning af vagtordningen afvente resultatet af et udredningsarbejde i samarbejde med apotekssektoren og regionerne, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 58 om, hvordan et apotek, der modtager tilskud fra udligningsordningen, bliver påvirket af ændringen af beløbsgrænsen, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 59 om, hvor meget ministeren forventer, at apoteksavancen vil kunne sænkes, som følge af den ændrede beløbsgrænse i udligningsordningen, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 60 om, hvordan det historisk har påvirket apotekernes bruttoavanceramme, når det beløb, der omfordeles via udligningsordningen, ændrer sig, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 61 om apoteker, der i dag modtager tilskud fra udligningsordningen, både vil få lavere udligningstilskud og blive ramt af den generelle nedsættelse af apotekernes bruttoavance, som er resultatet af forslagets planlagte reduktion i apotekernes bruttoavanceramme samt kunne miste enhedstilskud til filialer m.m., fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 62 om ministeren vil pristalsregulere forsyningstilskuddet til filialer på "ca. 500.000 kr." og til apoteksudsalg på "ca. 70.000 kr." og beløbsgrænsen i udligningsordningen på "35 mio. kr.", så realværdien af ordningerne ikke gradvist udhules over tid, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 63 om en eventuel ny internetapoteker skal etablere sit eget tilbud om information og vejledning til borgerne, eller vil vedkommende kunne henvise til det tilbud, der allerede er etableret af de nuværende apotekere, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 64 om ministeren kan bekræfte, at de særlige krav til lægemidlers opbevaring indebærer, at reglerne om fortrydelsesret ikke gælder for lægemidler, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 65 om kommentar til henvendelsen af 14/11-14 fra Pharmadanmark, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 66 om kommentar til henvendelsen af 14/11-14 fra Danmarks Apotekerforening, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 67 om kommentar til henvendelsen af 17/11-14 fra Farmakonomforeningen, Pharmadanmark og Apotekerforeningen, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 68 om, hvilke krav der vil blive stillet til den fysiske og visuelle indretning og afgrænsning af shop-i-shop apoteker i andre butikker, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 69 om der vil blive stillet krav om, at shop-i-shop apoteker etableres i et egentligt selvstændigt lokale, dvs. med faste vægge og indgangsdør, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 70 om der vil blive stillet krav om, at der er egen indgang fra gaden til shop-i-shop apoteket, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 71 om det vil være muligt at placere et apotek eller en filial inde i en anden butik, f.eks. midt i eller i bunden af et supermarked eller et parfumeri, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 72 om der vil blive stillet krav om, at ekspedition og betaling afsluttes på shop-i-shop apoteket, og at apotekets varer ikke må kunne betales ved kasser, der betjenes af personalet i en anden butik, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 73 om der vil blive stillet krav om, at shop-i-shop apoteksenheder kun må placeres uden for værtsbutikkens kasselinje, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 74 om hvordan det sikres, at det er apotekeren og ikke værtsbutikken, der i praksis lægger linjen for drift og kvalitetsudvikling i hver enkelt ud af 7 shop-i-shop-filialer, der hver ligger op til 75 km væk fra apoteket, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 75 om, at hvis formålet er at skabe lokal konkurrence mellem apoteker, hvorfor sættes grænsen så så højt som 75 kilometer, når det betyder, at apoteker i f.eks. Næstved vil kunne konkurrere inde i København, hvor kundegrundlaget er størst, frem for i lokalområdet, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 76 om ministeren kan bekræfte, at der med en kilometergrænse på f.eks. 20 km i stedet for 75 km på den ene side vil være flere apoteker, der er henvist til at konkurrere lokalt frem for i en af landets største byer, hvor der i forvejen er flest apoteker, og på den anden side stadig vil være tilstrækkeligt mange apoteker, der kan åbne nye filialer og konkurrere i landets større byer, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 77 om, hvor farmaceuten på et apotek med ét hovedapotek og 1-2 filialer fysisk skal befinde sig i tidsrummet, hvor en af filialerne holder åbent, efter at hovedapoteket er lukket, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 78 om, hvordan bemærkningerne om mindstekravet til antallet af farmaceuter konkret skal forstås, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 79 om kommentar til henvendelsen af 19/11-14 fra Dansk Erhverv, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 80 om nærmere redegørelse for grundlaget for at ophæve apotekeres adgang til at få statsgaranterede lån, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 81 om kommentar til forslaget fra Lægemiddelindustriforeningen om selvvalg af håndkøbslægemidler og sammenligne denne mulighed med de eksisterende muligheder for internethandel, jf. bilag 10 – L 35, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 82 om ministerens holdning til Apotekerforeningens forslag om, at alle apoteker skal akkrediteres efter den danske kvalitetsmodel, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 83 om kommentar til præsentationen fra Apotekerforeningen, jf. L 35 - bilag 8, og kan ministeren i den forbindelse bekræfte, at en shop-i-shop vil kunne komme til at se ud, som den der er afbilledet på side 1, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 84 om, hvad det betyder konkret, at enheden skal drives under apotekerens juridiske ansvar, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 85 om, hvad det betyder konkret, at enheden skal drives under apotekerens faglige ansvar, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 86 om kravet om, at enheden drives under apotekerens økonomiske ansvar være til hinder for, at et shop-i-shop apotek kan lade værtsbutikken afholde betydelige dele af apotekets driftsudgifter eller dække evt. driftsunderskud, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 87 om kravet om, at enheden drives under apotekerens økonomiske ansvar vil være til hinder for, at et shop-i-shop apotek lejer sig ind i en butik/bygning til en husleje, der er lavere end markedsprisen, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 88 om det med de foreslåede regler vil være muligt at etablere en landsdækkende franchisekæde, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 89 om det vil være muligt at forhindre dannelsen af franchisekæder ved en tilføjelse af, at der skal være organisatorisk adskillelse mellem apotek og værtsbutik, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 90 om det vil være muligt for en eventuel franchisegiver at aftale sig til, hvilke varer der føres eller ikke føres på et apotek, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 91 om det vil være muligt for en eventuel franchisegiver at have nogen indflydelse på, hvordan apoteket udfører sin rådgivende rolle, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 92 om, at ministeren har tidligere givet udtryk for, at man aldrig må være i tvivl om, om man befinder sig i apoteksenheden eller i detailhandelsenheden. Kan ministeren bekræfte, at dette udelukker anvendelsen af markedsføringskoncepter (franchisekoncepter), hvor f.eks. en større supermarkedskæde indgår aftale med apoteker om indretning af apoteker i supermarkederne, og hvor man benytter kædens forretningsnavn og/eller varemærke, andre immaterielle rettigheder, forretningskendetegn m.v., som netop har til formål eller som konsekvens, at man som kunde kan blive i tvivl om, om man handler med apoteket eller det pågældende supermarked, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 93 om, at det fremgår af lovforslaget, at apoteker skal drives under apotekerens juridiske, økonomiske og faglige ansvar. Vil ministeren bekræfte, at det ikke alene skal være tilfældet, men at det også skal fremstå således for borgeren, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 94 om der vil blive opstillet regler, der betyder, at andre butikker i samme bygning som en shop-i-shop apoteksenhed ikke kan benytte apotekets personale, og at apoteket ikke kan benytte andre butikkers personale, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 95 om der findes eller vil der – for at sikre apotekets økonomiske uafhængighed – blive opstillet regler, der sikrer, at et shop-i-shop apotek skal aflægge selvstændigt regnskab, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 96 om baggrunden for forslaget om, at samme apoteker skal kunne drive helt op til 8 receptekspederende enheder i Danmark, når de andre EU-lande med krav om farmaceutejerskab højst tillader at samme apoteker ejer op til 4 receptekspederende enheder, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 97 om, at hvis apotekeren skal køre rundt mellem op til 8 receptekspederende enheder – og et større antal apoteksudsalg – risikerer man så ikke at miste en af styrkerne ved farmaceutejerskabet, at apotekeren kan være personligt til stede på apoteksenheden og lede og udvikle personalet og sætte en høj faglig standard i den daglige drift, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 98 om det er tilsigtet, at reglerne åbner op for, at en apoteker kan lukke sine lokale filialer, der har mistet tilskud, og i stedet oprette 7 shop-i-shop filialer i supermarkeder i større byer op til 75 km. fra apoteket i hver sin retning, uden tilstedeværelse af en farmaceut i den enkelte shop-i-shop, uden krav om kvalitetsstyring, og hvor apotekeren sjældent kommer forbi, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 99 om hvad der vil ske, hvis en farmaceut har opnået bevilling til et apotek, men ikke efterfølgende kan få lån i banken til at overtage apoteket, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 100 om apoteksansøgerens økonomiske formåen og kreditegnethed fremover skal være et parameter ved tildeling af bevillinger, og hvem skal foretage den vurdering, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 101 om, hvad det vil det koste samfundet, hvis ordningen bevares, men målrettes nyudnævnte apotekeres overtagelse af en bevilling med tilhørende enheder, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 102 om, hvad det vil koste samfundet, hvis ordningen bevares, men målrettes nyudnævnte apotekeres overtagelse af en bevilling med tilhørende enheder, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 103 om ministeren er enig i, at der gennemsnitlig set på sektorniveau p.t. er nok farmaceuter til alle enheder, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 104 om, hvordan det sikres, at der overhovedet vil være farmaceuter til stede, også på filialerne, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 105 om det er korrekt opfattet, at hvis der kun er én farmaceut på et hovedapotek, og der er tilknyttet 2 filialer, så må farmaceuten reelt ikke forlade apoteket og føre tilsyn på filialerne, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 106 om, at udvalgsrapporten om modernisering af apotekersektoren anbefaler, at der stilles krav om tilslutning til Den Danske Kvalitetsmodel (DDKM). Når ministeren ikke har valgt at indarbejde dette i lovforslaget, hvordan vil ministeren så sikre, at apotekerne opretholder et højt fokus på kvalitet og kvalitetsudvikling, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 107 om det vil være muligt for værtsbutikken at påvirke varesortimentet i et shop-i-shop apotek, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 108 om uddybende redegørelse for kriterierne for hhv. særlige tilskud (§ 51 tilskud) og forsyningsstøtte, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 109 om kommentar til henvendelsen af 18/12-14 fra Farsø Apotek, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 110 om kommentar til henvendelsen af 4/1-15 fra Skanderborg Apotek, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 111 om oversendelse af en oversigt over eksisterende supplerende enheder, herunder disses beliggenhed og afstand til nærmest apotek, apotekerfilial eller apotekerudslag, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 112 om ministeren vil overveje, om farmaceuter og farmakonomer på apoteker skal kunne udlevere lægemidler, uden at der foreligger en recept fra en læge, i de tilfælde hvor borgeren tidligere har været i behandling med lægemidlet, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 113 om ministeren vil se nærmere på muligheden for håndkøbslægemidler i selvvalg på apoteker såvel som andre butikker, der forhandler håndkøbslægemidler, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 114 om kommentar til henvendelsen af 15/1-15 fra Danmarks Apotekerforening, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 115 om kommentar til henvendelsen af 15/1-15 fra Danmarks Apotekerforening, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 116 om kommentar til henvendelsen af 20/1-15 fra Skanderborg Apotek, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 117 om kommentar til henvendelsen af 20/1-15 fra Danmarks Apotekerforening, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 118 om, hvordan ministeren forventer at løse udfordringerne med kompetence- og kvalitetsudviklingen i de små enheder, hvis farmaceuten kun kommer 4 gange om året, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 119 om grunden til, at det kræver en lægehenvisning at få en medicinsamtale, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 120 om, hvad ministeren mener, at det vil koste at have farmaceutbetjening på alle receptpligtige enheder 2-3 gange om ugen, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 121 om, hvad parterne (Danmarks Apotekerforening og Pharmadanmark) forventer, at det vil koste at have farmaceutbetjening på alle receptpligtige enheder 2-3 gange om ugen, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 122 om kommentar til henvendelsen af 26/1-15 fra Skanderborg Apotek, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 123 om kommentar til henvendelsen af 26/1-15 fra Dansk Erhverv, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 124 om kommentar til henvendelsen af 27/1-15 fra Lemvig og Ulfborg Apoteker, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 125 om kommentar til henvendelsen af 28/1-15 fra personalet på Ulfborg Apotek, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 126 om det indgår i ministerens overvejelser, at apotekerne har uudnyttede potentialer indenfor medicinsk udstyr som f.eks. salg af kontaktlinser og briller med styrke, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 127 om ministeren kan bekræfte oplysningerne i to tabeller om apoteker (supplerende enheder) hhv. apoteker (filialer) i henvendelsen fra Danmarks Apotekerforening, jf. L 35 – bilag 20, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 128 om, hvilke af de 10 apoteker (supplerende enheder) i yderområder nævnt i tabel i henvendelse fra Danmarks Apotekerforening, jf. L 35 – bilag 20, varetager efter ministerens vurdering et særligt lægemiddelforsyningsmæssigt behov, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 129 om, hvilke af de 11 apoteker (filialer) i yderområder nævnt i tabel i henvendelse fra Danmarks Apotekerforening, jf. L 35 – bilag 20, varetager efter ministerens vurdering et særligt lægemiddelforsyningsmæssigt behov og dermed kan beholde tilskuddet fra andre apoteker efter vedtagelse af lovforslaget, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 130 om, hvilke økonomiske konsekvenser det samlet set vil få, hvis alle nuværende 10 supplerende enheder i yderområder skal omdannes til apotekerfilialer ved påbud med forsyningstilskud, fordi de nuværende apotekere opgiver bevillingerne til supplerende enheder, og der ingen kvalificerede ansøgere er til de dermed ledige apotekerbevillinger, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 131 om der er eksempler i praksis på, at en supplerende enhed er blevet omdannet til et apotek, og i givet fald hvilke, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 133 om oversendelse af beregninger om de foreslåede ændringer af vagtordningen, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 134 om, at det fremgår af det foreslåede § 7, at Sundhedsstyrelsen kan give en apoteker påbud om at oprette eller opretholde en apoteksfilial eller et apoteksudsalg, hvis ”særlige lægemiddelforsyningsmæssige hensyn” taler for det. Er denne bemyndigelse i overensstemmelse med Justitsministeriet vejleding om lovkvalitet, afsnit 4.3.4 om afgræsning af bemyndigelser til administrationen, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 135 om, hvilke udgifter der vil være forbundet med en ændring af lovforslaget ved at omdanne alle de nuværende 17 supplerende enheder til filialer, sådan at de vil blive tilskudsvurderet på samme måde som filialer og kun få tilskud, hvis de er beliggende mere end 10 km fra andre enheder, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 136 om, at lovforslaget lægger op til, at der skal være én farmaceut pr. 3 receptekspederende enheder i hele apotekets åbningstid. Kunne man forestille sig, at to mindre apoteker kunne deles om én farmaceut, således at en farmaceut reelt er ansat hos to apotekere på samme tid, og dermed har tilsyn med to apoteker, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 137 om kommentar til henvendelsen af 26/2-15 fra Fredensborg Byråd, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    L 35 - svar på spm. 132 om kommentar til beregningerne i henvendelsen fra apoteker Steen Nielsen, Farsø Apotek, jf. L 35 – bilag 13, hvoraf bl.a. fremgår, at en opsplitning af apotekerens nuværende bevilling til Farsø Apotek og Løgstør Apotek vil koste 1,2 mio. kr. i ekstra udligningstilskud, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
    4. Gennemgang af og fastlæggelse af tidsplan for L 137 (Tvang i psykiatrien). Udkast til tidsplan er omdelt på L 137 - bilag 4.
    5. Drøftelse af udvalgets arbejdsform og mødetilrettelæggelse, jf. SUU alm. del - bilag 226.
    6. Drøftelse af opfølgning af psykiatersagen, jf. SUU alm. del - bilag 621.
    7. Drøftelse af evt. temamøde med Seruminstituttet/Sundhedsstyrelsen om risici, fordele og ulemper ved forskellige vaccinationer.
    8. Drøftelse af planlægning af ekspertmøde om sygehusobduktioner.
    9. Evaluering af udvalgets studietur til Risø den 27. februar 2015.
    10. Eventuelt.
    NOTE: Socialudvalget og § 71-tilsynet er inviteret til at deltage under punkt 1 og 2.