L 35 Forslag til lov om ændring af lov om apoteksvirksomhed og lov om tinglysning.

(Friere adgang til oprettelse m.v. af apoteksfilialer, veterinærafdelinger og apoteksudsalg, ændret procedure for Sundhedsstyrelsens meddelelse af apotekerbevilling og bidrag ved ansættelse af sygehusapotekere, ophævelse af apotekeres adgang til statsgaranti ved lånoptagelse m.v.).

Af: Minister for sundhed og forebyggelse Nick Hækkerup (S)
Udvalg: Sundheds- og Forebyggelsesudvalget
Samling: 2014-15 (1. samling)
Status: Stadfæstet

Spørgsmål 92

Det fremgår af lovforslaget, at apoteker, herunder shop-i-shop apoteker, skal drives under apotekerens juridiske, økonomiske og faglige ansvar. Under det åbne samråd i Udvalget for Øer og Landdistrikter gav ministeren i relation til shop-i-shop endvidere udtryk for, at man aldrig må være i tvivl om, om man befinder sig i apoteksenheden eller i detailhandelsenheden. Kan ministeren bekræfte, at dette udelukker anvendelsen af markedsføringskoncepter (franchisekoncepter), hvor f.eks. en større supermarkedskæde indgår aftale med apoteker om indretning af apoteker i supermarkederne, og hvor man benytter kædens forretningsnavn og/eller varemærke, andre immaterielle rettigheder, forretningskendetegn m.v., som netop har til formål eller som konsekvens, at man som kunde kan blive i tvivl om, om man handler med apoteket eller det pågældende supermarked?
Dato: 26-11-2014
Status: Endeligt besvaret
Emne: lægemidler og apoteker
Dokumentdato: 19-12-2014
Modtaget: 19-12-2014
Omdelt: 19-12-2014

L 35 - svar på spm. 92 om, at ministeren har tidligere givet udtryk for, at man aldrig må være i tvivl om, om man befinder sig i apoteksenheden eller i detailhandelsenheden. Kan ministeren bekræfte, at dette udelukker anvendelsen af markedsføringskoncepter (franchisekoncepter), hvor f.eks. en større supermarkedskæde indgår aftale med apoteker om indretning af apoteker i supermarkederne, og hvor man benytter kædens forretningsnavn og/eller varemærke, andre immaterielle rettigheder, forretningskendetegn m.v., som netop har til formål eller som konsekvens, at man som kunde kan blive i tvivl om, om man handler med apoteket eller det pågældende supermarked, fra ministeren for sundhed og forebyggelse

Svar på spm. 92 (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 26-11-2014
Modtaget: 26-11-2014
Omdelt: 26-11-2014

Spm. om, at ministeren har tidligere givet udtryk for, at man aldrig må være i tvivl om, om man befinder sig i apoteksenheden eller i detailhandelsenheden. Kan ministeren bekræfte, at dette udelukker anvendelsen af markedsføringskoncepter (franchisekoncepter), hvor f.eks. en større supermarkedskæde indgår aftale med apoteker om indretning af apoteker i supermarkederne, og hvor man benytter kædens forretningsnavn og/eller varemærke, andre immaterielle rettigheder, forretningskendetegn m.v., som netop har til formål eller som konsekvens, at man som kunde kan blive i tvivl om, om man handler med apoteket eller det pågældende supermarked, til ministeren for sundhed og forebyggelse

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version