Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 17. februar 2015
Forslag
til
Lov om ændring af lov om råstoffer,
lov om kystbeskyttelse og lov om havstrategi1)
(Ændringer af auktionsordningen og
andre regler om indvinding af råstoffer på havet som
følge af regeringens konkurrencepolitiske udspil og
evaluering af råstofloven, ændringer som følge
af overførelse af kystbeskyttelsesloven til
Miljøministeriet og præcisering af
gennemførelse af havstrategirammedirektivet m.v.)
§ 1
I lov om råstoffer, jf.
lovbekendtgørelse nr. 657 af 27. maj 2013, som ændret
ved § 6 i lov nr. 1631 af 26. december 2013, § 5 i lov
nr. 80 af 28. januar 2014, § 12 i lov nr. 86 af 28. januar
2014, § 1 i lov nr. 380 af 23. april 2014 og § 143 i
lov nr. 1520 af 27. december 2014, foretages følgende
ændringer:
1. Fodnoten til lovens titel affattes
således:
»1) Loven
indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring
af naturtyper samt vilde dyr og planter (habitatdirektivet),
EF-Tidende 1992, nr. L 206, side 7, som ændret senest ved
Rådets direktiv 2013/17/EU af 13. maj 2013, EU-Tidende 2013,
nr. L 158, side 193, dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2004/35/EF af 21. april 2004 om miljøansvar for
så vidt angår forebyggelse og afhjælpning af
miljøskader (miljøansvarsdirektivet), EU-Tidende
2004, nr. L 143, side 56, som ændret senest ved
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/30/EU af 12. juni
2013, EU-Tidende 2013, nr. L 178, side 66, dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/147/EF af 30.
november 2009 om beskyttelse af vilde fugle
(fuglebeskyttelsesdirektivet), EU-Tidende 2010, nr. L 20, side 7,
som ændret senest ved Rådets direktiv 2013/17/EU af 13.
maj 2013, EU-Tidende 2013, nr. L 158, side 193, og dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/92/EU af 13.
december 2011 om vurdering af visse offentlige og private
projekters indvirkning på miljøet (VVM-direktivet),
EU-Tidende 2012, nr. L 26, side 1.«
2. I
§ 3, 2. pkt., indsættes
efter »videnskabelige interesser,«: »rekreative
interesser,«, efter »infrastrukturanlæg,«
indsættes: »herunder energiproducerende
anlæg,«, og »kystsikkerhed« ændres
til: »risiko for oversvømmelse eller erosion af
kysten«.
3. I
§ 7 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Indvinding af råstoffer, der er blevet givet tilladelse til
efter § 16 b, stk. 1, nr. 1, i lov om kystbeskyttelse, er ikke
omfattet af stk. 1-3.«
4. I
§ 10, stk. 7, ændres
»stk. 1« til: »§ 7, stk. 1,«, og efter
»bortfalder,« indsættes: »medmindre andet
fremgår af tilladelsens vilkår,«.
5. I
§ 16, stk. 8, indsættes som
2. pkt.:
»Rettidig klage efter § 13, stk. 1, 2.
pkt., har dog ikke opsættende virkning, medmindre Natur- og
Miljøklagenævnet bestemmer andet.«
6.
Overskriften efter § 18 ophæves.
7. I
§ 20, stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter »lov«: », jf. dog stk. 6 og
§ 20 b, stk. 3«.
8. I
§ 20, stk. 2, nr. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »betale«: »pr.
kubikmeter«.
9. § 20,
stk. 2, nr. 1, 2. pkt., ophæves, og i stedet
indsættes:
»Tilbyder flere ansøgere at betale
samme vederlag pr. kubikmeter, meddeles tilladelsen på
grundlag af størst budte mængde. Tilbyder flere
ansøgere at betale samme vederlag pr. kubikmeter for den
samme mængde, indkaldes supplerende tilbud fra disse
ansøgere.«
10. I
§ 20, stk. 2, nr. 2, ændres
»områder omfattet af § 22, stk. 1,« til:
»fællesområder til
råstofindvinding«.
11. § 20,
stk. 2, nr. 3, affattes således:
»3)
Tilladelse med eneret til efterforskning eller indvinding til
større opfyldningsopgaver og andre større
anlægsarbejder samt til kystbeskyttelse kan efter
ansøgning meddeles bygherren.«
12. I
§ 20, stk. 3, indsættes
efter »tilladelse«: »til indvinding, herunder
prøvesugninger og produktionsforsøg,«, og som
2. pkt. indsættes:
»Tilladelse til efterforskning kan kun
meddeles i geografisk afgrænsede områder.«
13. I
§ 20 indsættes som stk. 6 og 7:
»Stk. 6.
Miljøministeren kan fastsætte regler om, at
efterforskning ikke er omfattet af kravet i stk. 1 om tilladelse
til efterforskning af råstoffer. Ministeren kan i den
forbindelse fastsætte, at undersøgelser, der ikke
kræver tilladelse, skal anmeldes, og fastsætte regler
om høring af offentligheden, herunder at offentlig
høring kan ske udelukkende digitalt, og om, at resultaterne
af undersøgelserne skal indberettes.
Stk. 7.
Miljøministeren kan nedlægge forbud mod og meddele
påbud vedrørende efterforskning, der ikke kræver
tilladelse, jf. stk. 6.«
14. I
§ 20 a, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »periode«: », og tilladelse
til indvinding meddeles desuden til en begrænset
mængde«.
15. I
§ 20 a, stk. 1, 3. pkt.,
indsættes efter »nr. 1«: »og 3«.
16. I
§ 20 a, stk. 2, indsættes
efter »Tilladelse«: »til indvinding«.
17. § 20
a, stk. 5, affattes således:
»Stk. 5.
Miljøministeren fastsætter nærmere regler om
tilladelsesordningen efter § 20, herunder
1) om behandling af
ansøgninger og meddelelse af tilladelse efter stk. 1, om
høring af offentligheden, herunder at offentlig
høring kan ske udelukkende digitalt, om inddragelse af andre
myndigheder og om vilkår efter § 21, stk. 3,
2) om krav til
anmodning om afholdelse af auktion over bestemte områder, om
offentlig indkaldelse af ansøgninger efter § 20, stk.
2, nr. 1, herunder at indkaldelse kan ske udelukkende ved digital
annoncering, om betingelser for og afholdelse af auktion og overbud
og om kriterier i forbindelse med auktion,
3) om
tidsbegrænsning, eneretsperiode og fortrolig behandling af
efterforsknings- og undersøgelsesdata og
4) om tilladelse
til efterforskning og indvinding i et fællesområde
efter § 20, stk. 2, nr. 2, herunder om, i hvilke områder
der kan gives tilladelse til fælles
råstofindvinding.«
18.
Efter § 20 a indsættes:
Ȥ 20
b. Miljøministeren kan på nærmere
fastsatte vilkår, jf. § 21, stk. 2, meddele tilladelse
til nyttiggørelse af oprensnings- og uddybningsmaterialer,
jf. § 20 c.
Stk. 2. Det
påhviler ansøger til en tilladelse efter stk. 1 at
foretage de fornødne undersøgelser og
miljømæssige vurderinger.
Stk. 3. Der kræves
ikke tilladelse efter stk. 1 i tilfælde, der er omfattet af
en tilladelse til videreførelse eller nyttiggørelse
efter § 16 b i lov om kystbeskyttelse.
Stk. 4. Tilladelse efter
stk. 1 kan afslås, hvis det vurderes, at de
pågældende sedimenter bør videreføres ved
by-pass, jf. § 16 b, stk. 1, nr. 1, i lov om
kystbeskyttelse.
Stk. 5. Ansøgning
om tilladelse til dumpning i henhold til § 26 i lov om
beskyttelse af havmiljøet kan, hvis materialet er egnet til
nyttiggørelse, anses som ansøgning om tilladelse til
nyttiggørelse i henhold til stk. 1.
Stk. 6.
Miljøministeren fastsætter nærmere regler om
behandling af ansøgninger og meddelelse af tilladelse efter
stk. 1, om høring af offentligheden, herunder at offentlig
høring kan ske udelukkende digitalt, om inddragelse af andre
myndigheder og om vilkår efter § 21, stk. 2. Ministeren
kan fastsætte nærmere regler om kravet i stk. 4.
§ 20 c.
Ved oprensnings- og uddybningsmaterialer forstås
havbundsmateriale, der fremkommer ved oprensning eller uddybning af
havne og sejlrender, eller når der i andre tilfælde er
brug for oprensning eller uddybning på
søterritoriet.«
19. I
§ 21, stk. 1, nr. 2, udgår
»den råstofgeologiske«.
20. I
§ 21, stk. 1, nr. 7, ændres
»indvindingsfartøjets« til:
»fartøjets«, og efter »m.v.,«
indsættes: »og om egenkontrol i
øvrigt«.
21. I
§ 21, stk. 2, indsættes
efter »efter § 20 til indvinding«: »eller
efter § 20 b til nyttiggørelse«.
22. I
§ 21, stk. 2, nr. 1,
indsættes efter »indvindingen«: »eller
nyttiggørelsen«, og efter
»overvågning« indsættes: »og
egenkontrol i øvrigt«.
23. § 21,
stk. 3, 2. og 3. pkt.,
ophæves.
24. § 21,
stk. 4, ophæves.
25.
Før § 22 indsættes som overskrift:
»Generelle
regler«.
26. § 22,
stk. 1 og 2, ophæves.
Stk. 3 bliver herefter stk. 1.
27. I
§ 22, stk. 3, der bliver stk. 1,
ændres »ved bekendtgørelse udlægge«
til: »fastsætte regler, hvorved der
udlægges«.
28. I
§ 22 indsættes som
stk. 2 og 3:
»Stk. 2.
Miljøministeren kan fastsætte regler, hvorved der
udlægges områder, hvor der ikke kan gives tilladelse
til råstofindvinding, eller hvor adgang til at give
tilladelse til råstofindvinding begrænses.
Stk. 3.
Miljøministeren kan fastsætte regler om, hvordan
efterforskning og indvinding af råstoffer skal
udføres, herunder om efterforsknings- og indvindingsmetoder,
anmeldelse af og krav til efterforsknings- og indvindingsmateriel,
overvågning og egenkontrol i øvrigt samt
indberetning.«
29. § 22
a, stk. 4 og 5, affattes
således:
»Stk. 4. Der
betales ikke vederlag for
1) råstoffer,
der benyttes til kystbeskyttelse i henhold til en tilladelse fra
miljøministeren,
2) råstoffer,
der indvindes i henhold til en tilladelse efter § 20, stk. 2,
nr. 1 eller 3, og som benyttes til anlægsarbejder på
søterritoriet og kontinentalsoklen vedtaget ved lov,
3) råstoffer,
der indvindes i henhold til en tilladelse efter § 20, stk. 2,
nr. 1 eller 3, og som benyttes af en offentlig bygherre til
udbygning eller nyanlæg af veje, broer og jernbaner, og
4) oprensnings- og
uddybningsmaterialer, der nyttiggøres, jf. § 20 b.
Stk. 5. Ved anmodning om
afholdelse af auktion over et område efter § 20, stk. 2,
nr. 1, stilles sikkerhed for gennemførelse af
efterforskningen af området. Hvis auktionen over et
område er blevet vundet af en anden end den, der har anmodet
om afholdelse af auktionen, skal auktionsvinderen stille
tilsvarende sikkerhed før udstedelse af
efterforskningstilladelse. Før udstedelse af
efterforskningstilladelse efter § 20, stk. 2, nr. 3, stilles
tilsvarende sikkerhed. Kravet om sikkerhedsstillelse bortfalder,
når miljøministeren har konstateret, at der foreligger
en fyldestgørende efterforskningsrapport. Sikkerhed, der er
stillet ved anmodning om afholdelse af auktion over et
område, bortfalder, hvis auktionen er blevet vundet af en
anden. Sikkerhedsstillelse bortfalder endvidere, hvis den
pågældende lovligt opgiver området uden at
foretage efterforskning. Opfylder den, der har anmodet om
afholdelse af auktion, har vundet en auktion eller er meddelt
efterforskningstilladelse efter § 20, stk. 2, nr. 3, ikke
inden for de fastsatte frister betingelserne for bortfald af
sikkerhedsstillelsen, skal den pågældende betale et
beløb svarende til sikkerhedsstillelsen som bod til
Naturstyrelsen for den manglende efterforskning af
området.«
30. I
§ 22 a, stk. 6, indsættes
som 2. pkt.:
»Ministeren kan fastsætte nærmere
regler om sikkerhedsstillelse og bod, herunder om størrelsen
heraf.«
31. I
§ 23, stk. 1, ændres
»at påvirke miljøet i væsentlig
grad« til: »at kunne få en væsentlig
indvirkning på miljøet«.
32. I
§ 23, stk. 3, indsættes
efter »regler om«: »vurderingen efter stk. 1 og
om«.
33. § 24,
stk. 1, ophæves.
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 1 og
2.
34. § 24,
stk. 3, der bliver stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Miljøministeren kan til enhver tid ændre,
begrænse eller tilbagekalde en tilladelse efter §§
20 og 20 b, hvis det er nødvendigt for at beskytte
væsentlige miljø-, natur-, kulturarvs- eller
fiskerimæssige interesser, af hensyn til væsentlig
risiko for oversvømmelse eller erosion af kysten eller af
hensyn til væsentlige interesser for skibsfarten. Ministeren
kan endvidere tilbagekalde en tilladelse efter §§ 20 og
20 b i tilfælde af grov eller gentagen overtrædelse af
vilkår eller af lovgivningen i øvrigt.«
35. I
§ 26, stk. 2, 1. pkt.,
indsættes efter »§§ 20,«: »20
b,«.
36. § 26,
stk. 2, 2. pkt., ophæves.
37. I
§ 26, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »§ 20« til: »§ 20
b«.
38. I
§ 26, stk. 3, 2. pkt.,
ændres »vilkår, som er fastsat i regler udstedt i
medfør af § 22, stk. 1« til: »samme
vilkår som en allerede meddelt tilladelse bortset fra
vilkår om vederlag«.
39. § 26
a, stk. 1, nr. 9, affattes således:
»9) Danske
Råstoffer,«.
40. I
§ 26 b, stk. 8, indsættes
som 2. pkt.:
»Klage over forbud og påbud efter
§ 20, stk. 7, har dog ikke opsættende virkning for den
påklagede afgørelse, medmindre Natur- og
Miljøklagenævnet bestemmer andet.«
41.
Tre steder i § 28 ændres
»By- og Landskabsstyrelsen« til:
»Naturstyrelsen«.
42.
Efter § 32 indsættes:
Ȥ 32
a. Den, der er ansvarlig for efterforskning efter eller
indvinding af råstoffer eller for nyttiggørelse af
oprensnings- og uddybningsmaterialer, skal efter anmodning fra
regionsrådet eller miljøministeren give alle
oplysninger, herunder om økonomiske og
regnskabsmæssige forhold, som har betydning for vurderingen
af efterforskningens, indvindingens eller nyttiggørelsens
indvirkning på miljøet eller andre af de forhold, der
er nævnt i § 3, for eventuelle afhjælpende eller
forebyggende foranstaltninger og for andre forhold, der er
reguleret i loven eller regler udstedt i medfør af loven.
Oplysninger skal også gives efter anmodning fra andre
myndigheder, der har fået tillagt opgaver eller
beføjelser efter loven eller regler udstedt i medfør
af loven. Myndighederne nævnt i 1. og 2. pkt. kan herunder
påbyde den pågældende for egen regning
1) at foretage
prøveudtagning, analyser og målinger af
råstoffer, der indvindes eller nyttiggøres, af
stoffer, der udsendes til omgivelserne, og af støj og
rystelser,
2) at foretage
prøveudtagning og analyser af materialer og produkter, der
anvendes eller behandles, og af eventuelle affaldsstoffer,
3) at
klarlægge årsagerne til eller virkningerne af en
stedfunden indvinding eller forurening og
4) at
klarlægge, hvordan følgerne af indvindingen,
nyttiggørelsen eller forureningen afhjælpes eller
forebygges.
Stk. 2.
Tilsynsmyndigheden kan revidere vilkårene i en tilladelse for
at forbedre tilladelsesindehaverens egenkontrol eller opnå et
mere hensigtsmæssigt tilsyn.
§ 32 b. I
tilfælde, hvor § 10 i lov om retssikkerhed ved
forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter
finder anvendelse, kan regionsrådet eller
miljøministeren udføre nødvendige
undersøgelser for den ansvarliges regning til belysning af
forhold, som denne ellers er eller kunne være pålagt at
afgive oplysninger om.
§ 32 c. I
tilfælde, hvor § 10 i lov om retssikkerhed ved
forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter
finder anvendelse, eller hvor det af
håndhævelsesmæssige eller
miljømæssige årsager i øvrigt
skønnes nødvendigt, kan regionsrådet eller
miljøministeren for en afgrænset periode træffe
beslutning om at udføre den kontrol, som en virksomhed
ellers skulle udføre som egenkontrol, for virksomhedens
regning. I afgørelsen om at overtage egenkontrollen kan
myndigheden fastsætte de krav, der er nødvendige for
myndighedens gennemførelse af kontrollen.«
43. § 34,
stk. 1, 3. pkt., ophæves.
44.
Efter § 36 indsættes før overskriften før
§ 37:
»Kommunikation
§ 36 a.
Miljøministeren kan fastsætte regler om, at skriftlig
kommunikation til og fra miljøministeren, regionsrådet
og øvrige myndigheder, som har fået tillagt
beføjelser i medfør af § 38, om forhold, som er
omfattet af denne lov eller af regler udstedt i medfør af
denne lov, skal foregå digitalt.
Stk. 2.
Miljøministeren kan fastsætte nærmere regler om
digital kommunikation, herunder om anvendelse af bestemte
it-systemer, særlige digitale formater, skemaer og digital
signatur.
Stk. 3. En digital
meddelelse anses efter denne lov for at være kommet frem,
når den er tilgængelig for adressaten for
meddelelsen.
§ 36 b.
Hvor det efter denne lov eller regler udstedt i medfør af
denne lov er krævet, at et dokument, som er udstedt af andre
end de i § 36 a nævnte myndigheder, skal være
underskrevet, kan dette krav opfyldes ved anvendelse af en teknik,
der sikrer entydig identifikation af den, som har udstedt
dokumentet, jf. dog stk. 2. Sådanne dokumenter sidestilles
med dokumenter med personlig underskrift.
Stk. 2.
Miljøministeren kan fastsætte nærmere regler om
fravigelse af underskriftskrav. Det kan herunder bestemmes, at krav
om personlig underskrift ikke kan fraviges for visse typer af
dokumenter.«
45. I
§ 44, stk. 1, nr. 3,
indsættes efter »§ 9, stk. 2,«:
»§ 20, stk. 7, § 24, stk. 1, 2. pkt.,«.
46. I
§ 44, stk. 1, nr. 4, ændres
»§ 32, stk. 4, eller« til: »§ 32, stk.
4,«.
47. I
§ 44, stk. 1, indsættes
efter nr. 4 som nyt nummer:
»5) undlader
at meddele oplysninger eller afgive prøver efter § 32
a, stk. 1, eller«.
Nr. 5 bliver herefter nr. 6.
48. I
§ 44, stk. 2 og 3, ændres »1 år« til:
»2 år«.
§ 2
I lov om kystbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 267 af 11. marts 2009, som
ændret ved § 159 i lov nr. 1520 af 27. december
2014, foretages følgende ændringer:
1. § 16,
stk. 3, ophæves.
Stk. 4 bliver herefter
stk. 3.
2. § 16
b ophæves, og i stedet indsættes:
Ȥ 16
b. På søterritoriet og på strandbredder
og andre kyststrækninger, hvor der ikke findes
sammenhængende landvegetation, kan der efter tilladelse fra
miljøministeren foretages
1)
videreførelse ved by-pass nedstrøms på kysten
af sediment, som er ophobet som følge af et fast
anlæg, en sejlrende, et havnebassin el.lign., eller
2)
nyttiggørelse af oprensnings- og uddybningsmaterialer, jf.
§ 20 c i lov om råstoffer, i form af kystbeskyttelse i
henhold til en tilladelse efter § 16, stk. 1, nr. 1, eller
etablering af anlæg eller opfyldning i henhold til en
tilladelse efter § 16 a, stk. 1, nr. 1 eller 2.
Stk. 2.
Miljøministeren kan stille vilkår for tilladelser
udstedt i medfør af stk. 1.
Stk. 3. Tilladelse efter
stk. 1, nr. 2, til nyttiggørelse kan afslås, hvis det
vurderes, at de pågældende sedimenter bør
videreføres som omhandlet i stk. 1, nr. 1. Ansøgning
om tilladelse til nyttiggørelse i henhold til stk. 1, nr. 2,
kan i så fald anses som ansøgning om tilladelse til
videreførelse i henhold til stk. 1, nr. 1.
Stk. 4. Ansøgning
om tilladelse til dumpning i henhold til § 26 i lov om
beskyttelse af havmiljøet eller om nyttiggørelse i
henhold til § 20 b i lov om råstoffer kan, hvis det
vurderes, at de pågældende sedimenter bør
videreføres som omhandlet i stk. 1, nr. 1, anses som
ansøgning herom. Ansøgning om tilladelse til dumpning
i henhold til § 26 i lov om beskyttelse af havmiljøet
kan, hvis 1. pkt. ikke finder anvendelse og materialet er egnet til
nyttiggørelse, anses som ansøgning om tilladelse til
nyttiggørelse i henhold til stk. 1, nr. 2.
Stk. 5.
Miljøministeren fastsætter nærmere regler om
krav til ansøgning om tilladelse efter stk. 1, herunder om,
hvilke oplysninger ansøgeren skal tilvejebringe, og om, at
ansøgning skal gives digitalt, herunder om anvendelse af
bestemte it-systemer, særlige digitale formater, skemaer og
digital signatur. Ministeren fastsætter nærmere regler
om behandling af ansøgninger og meddelelse af tilladelse
efter stk. 1, herunder om høring af offentligheden, herunder
at offentlig høring kan ske udelukkende digitalt, om
inddragelse af andre myndigheder og om behandlingen af sagerne i
øvrigt.
Stk. 6.
Miljøministeren kan fastsætte regler om, at den, der
foretager videreførelse eller nyttiggørelse, skal
give oplysninger herom, bl.a. om beliggenhed, art og mængde
af de sedimenter, der videreføres eller nyttiggøres,
om anvendelsen heraf og om, at oplysningerne skal gives digitalt,
herunder om anvendelse af bestemte it-systemer, særlige
digitale formater, skemaer og digital signatur.
§ 16 c.
Ansøgninger om tilladelser og afgørelser efter §
16, stk. 1, og §§ 16 a og 16 b skal skriftligt meddeles
ejere af naboejendomme. Ansøgningerne og afgørelserne
skal offentliggøres på Kystdirektoratets hjemmeside,
hvis de er af væsentlig betydning eller har almindelig
offentlig interesse. Offentliggørelsen skal ske, samtidig
med at ansøgningen sendes i høring og tilladelsen
meddeles ansøgeren.
Stk. 2. Vilkår for
tilladelse efter § 16, stk. 1, og § 16 a kan tinglyses
på ejendommen for ejerens regning.«
3. § 17,
stk. 1, 2. pkt., ophæves.
4. §
18 ophæves, og i stedet indsættes:
Ȥ
18. Kommunalbestyrelsens afgørelser efter loven kan
påklages til Natur- og Miljøklagenævnet som
sammensat efter § 5, stk. 1, nr. 2, i lov om Natur- og
Miljøklagenævnet. Kommunalbestyrelsens
afgørelser efter § 2, stk. 2, kan dog kun
påklages, for så vidt angår retlige
spørgsmål.
Stk. 2.
Afgørelser efter §§ 16, 16 a og 16 b, der er
truffet af miljøministeren eller efter bemyndigelse fra
miljøministeren, jf. § 19, stk. 1, kan påklages
til Natur- og Miljøklagen?æ?v?net som sammensat
efter § 5, stk. 1, nr. 2, i lov om Natur- og
Miljøklagenævnet, for så vidt angår
retlige forhold.
Stk. 3.
Miljøministeren kan fastsætte regler om klage over
afgørelser truffet af kommunalbestyrelsen eller
miljøministeren efter regler udstedt i medfør af
loven. Miljøministeren kan herunder bestemme, at
sådanne afgørelser kan påklages til Natur- og
Miljøklagenævnet, eller at sådanne
afgørelser ikke kan påklages til anden administrativ
myndighed.
§ 18 a.
Kommunalbestyrelsens afgørelser efter loven kan
påklages af den, afgørelsen er rettet til, og af
enhver, der har en væsentlig individuel interesse i sagen,
samt af Danmarks Naturfredningsforening, Friluftsrådet,
Grundejernes Landsorganisation og Fritidshusejernes
Landsforening.
Stk. 2.
Miljøministerens afgørelser efter lovens §§
16, 16 a og 16 b kan påklages af afgørelsens adressat
og enhver, der har en væsentlig individuel interesse i sagen,
samt af landsdækkende foreninger og organisationer, der som
hovedformål har beskyttelse af natur og miljø eller
varetagelse af væsentlige brugerinteresser inden for
arealanvendelsen, på betingelse af
1) at foreningen
eller organisationen har vedtægter eller love, som
dokumenterer dens formål, og
2) at foreningen
eller organisationen kan dokumentere, at den repræsenterer
mindst 100 medlemmer.
Stk. 3. Fristen for at
klage efter stk. 1 og 2 er 4 uger fra den dag, hvor
afgørelsen er meddelt den pågældende eller
offentliggjort.
Stk. 4. Klage til Natur-
og Miljøklagenævnet indgives skriftligt til den
myndighed, der har truffet afgørelsen, ved anvendelse af
digital selvbetjening, jf. dog § 18 b, stk. 2-4, i lov om
Natur- og Miljøklagenævnet. Endvidere skal
efterfølgende kommunikation om klagesagen ske ved anvendelse
af digital selvbetjening. En klage anses for indgivet, når
den er tilgængelig for myndigheden. Myndigheden skal, hvis
den vil fastholde afgørelsen, snarest og som udgangspunkt
ikke senere end 3 uger efter klagefristens udløb videresende
klagen til Natur- og Miljøklagenævnet. Klagen skal ved
videresendelsen være ledsaget af den påklagede
afgørelse, de dokumenter, der er indgået i sagens
bedømmelse, og en udtalelse fra myndigheden med myndighedens
bemærkninger til sagen og de anførte klagepunkter.
Stk. 5. Videresender
myndigheden klagen til Natur- og Miljøklagenævnet,
sender den samtidig en kopi af sin udtalelse til de i klagesagen
involverede med en frist for at afgive bemærkninger til
Natur- og Miljøklagenævnet på 3 uger fra
modtagelsen.
Stk. 6. Myndigheden skal
straks underrette Natur- og Miljøklagenævnet, hvis
den, efter at klagen er videresendt til nævnet, inddrages i
forhandlinger med adressaten for afgørelsen og klageren om
tilpasninger af det ansøgte projekt, der er af betydning for
klagen. Natur- og Miljøklagenævnet kan sætte
behandlingen af sagen i bero, indtil forhandlingerne er afsluttet.
Myndigheden underretter nævnet om resultatet af
forhandlingerne, når de er afsluttet.
Stk. 7. Myndighedens
videresendelse af klage til og efterfølgende kommunikation
om klagesagen med Natur- og Miljøklagenævnet skal ske
ved anvendelse af digital selvbetjening. Det samme gælder
sager, hvor klage ikke er indgivet ved anvendelse af digital
selvbetjening, men hvor Natur- og Miljøklagenævnet har
truffet afgørelse om, at klagen ikke afvises.
Stk. 8. Indgives en
klage ikke ved anvendelse af digital selvbetjening, skal
myndigheden snarest videresende klagen til Natur- og
Miljøklagenævnet. I sådanne tilfælde
finder stk. 4, 4. og 5. pkt., og stk. 5 ikke anvendelse.
Stk. 9. Rettidig klage
har opsættende virkning. Dog kan den myndighed, der har
truffet afgørelsen, bestemme, at uopsættelige
reparations- og afværgeforanstaltninger skal
iværksættes uanset rettidig klage.
Stk. 10. En
afgørelse i henhold til § 6 kan ikke indbringes for
domstolene, før afgørelsen har været
prøvet i henhold til § 18, stk. 1.
Stk. 11.
Miljøministeren kan fastsætte regler om, at andre
lignende interesseorganisationer end de i stk. 1 anførte
tillige kan påklage afgørelser efter stk.
1.«
5. I
§ 19 d, stk. 2,
ændres »§ 16 b« til:
»§ 16 c«.
6. I
§ 20, stk. 1, indsættes
efter nr. 2 som nyt nummer:
»3)
overtræder § 16 b, stk. 1,«.
Nr. 3 og 4 bliver herefter nr. 4 og 5.
7. I
§ 20, stk. 1, nr. 3, der bliver
nr. 4, ændres »og § 16 a« til: »§
16 a og § 16 b, stk. 2«.
§ 3
I lov nr. 522 af 26. maj 2010 om havstrategi, som
ændret ved § 24 i lov nr. 580 af 18. juni 2012, § 5
i lov nr. 1631 af 26. december 2013 og § 22 i lov nr. 86 af
28. januar 2014, foretages følgende ændringer:
1. § 11,
stk. 3, affattes således:
»Stk. 3. Finder
stk. 1 og 2 anvendelse, skal det begrundes i
indsatsprogrammet.«
2. I
§ 11, stk. 4, indsættes som
2. pkt.:
»Ad hoc-foranstaltninger skal, i det omfang
det er praktisk muligt, integreres i indsatsprogrammet.«
3. I
§ 11 indsættes som stk. 5:
»Stk. 5. Finder
stk. 1, nr. 4, anvendelse, skal miljøministeren sikre, at
ændringerne eller forandringerne ikke vedvarende udelukker
eller hindrer, at der opnås en god miljøtilstand i
hele det pågældende havområde eller i andre
medlemsstaters havområder.«
4. I
§ 14 indsættes som stk. 3 og 4:
»Stk. 3. Uanset
stk. 1 har miljøministeren pligt til i samarbejde med de
medlemsstater, der grænser op til den samme havregion, der er
omfattet af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
fastlæggelse af en ramme for Fællesskabets
havmiljøpolitiske foranstaltninger, og hvor havets tilstand
er så kritisk, at der er behov for øjeblikkelig
handling, at udarbejde en fælles plan som en del af
havstrategien i henhold til § 4, stk. 1. Planen skal sikre en
tidligere iværksættelse af indsatsprogrammerne samt
eventuelle strengere beskyttelsesforanstaltninger, forudsat at
dette ikke udgør en hindring for at opnå eller
opretholde en god miljøtilstand i en anden havregion eller
subregion.
Stk. 4. Finder stk. 3
anvendelse, skal miljøministeren underrette
Europa-Kommissionen om den reviderede tidsplan og fortsætte i
overensstemmelse med denne.«
§ 4
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2015, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Miljøministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttræden af § 2, nr. 4.
§ 5
Stk. 1. Loven finder
ikke anvendelse på verserende sager om nyttiggørelse
af oprensnings- og uddybningsmateriale. For sådanne sager
finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Stk. 2. Regler udstedt i
medfør af § 22, stk. 1, i lov om råstoffer
opretholdes, indtil de afløses af regler udstedt i
medfør af § 1, nr. 17, og tilladelser udstedt i
medfør af § 20, stk. 2, nr. 2, i lov om råstoffer
som ændret ved denne lovs § 1, nr. 10. Tilladelser, der
udstedes i medfør af § 20, stk. 2, nr. 2, som
ændret ved denne lovs § 1, nr. 10, og som erstatter
tilsvarende tilladelser udstedt i medfør af de hidtil
gældende regler, kan ikke påklages til anden
administrativ myndighed.
Stk. 3. § 2, nr. 4,
gælder ikke for sager, hvori der klages over en
afgørelse, som er truffet efter kystbeskyttelsesloven
før lovens ikrafttræden. I disse sager oversendes en
indgivet klage til færdigbehandling og afgørelse i
Natur- og Miljøklagenævnet. § 18 i lov om Natur-
og Miljøklagenævnet gælder ikke for
sådanne sager.
Officielle noter
1) Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2008/56/EF af 17. juni 2008 om fastlæggelse af en
ramme for Fællesskabets havmiljøpolitiske
foranstaltninger (havstrategirammedirektivet), EU-Tidende 2008, nr.
L 164, side 19.