Betænkning afgivet af
Miljøudvalget den 5. februar 2015
1. Ændringsforslag
Miljøministeren har stillet 3
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. november
2014 og var til 1. behandling den 5. december 2015. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Miljøudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring ad to
omgange, og miljøministeren sendte den 2. og 21. oktober
2014 disse lovudkast til udvalget, jf. (folketingsåret
2013-14) MIU alm. del - bilag 505 og (folketingsåret 2014-15)
MIU alm. del - bilag 30. Den 17. november 2014 sendte
miljøministeren de indkomne høringssvar og et notat
herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 24
spørgsmål til miljøministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af Uffe Elbæk (UFG))
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Venstres, Dansk Folkepartis og Liberal
Alliances medlemmer af udvalget støtter umiddelbart
lovforslaget om en ændring af lov om råstoffer, lov om
kystbeskyttelse og lov om havstrategi, da lovforslaget har til
formål at forbedre konkurrencen for små og mellemstore
indvindingsvirksomheder i råstofindvinding på hav.
Venstre, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance støtter de
foreslåede ændringer af reglerne for
vederlagsfritagelse. Det vil forbedre forholdene for
anlægsvirksomheder, som ønsker at investere i nye
indvindingsområder. Venstre, Dansk Folkeparti og Liberal
Alliance er dog betænkelige ved den foreslåede
ændring af auktionsformen. Vi mener, at ændringen ikke
umiddelbart vil føre til en reel forbedring af konkurrencen
for mindre indvindingsvirksomheder. Risikoen ved den
foreslåede ændring i auktionsformen er, at prisen pr.
kubikmeter blot vil stige, når arealstørrelsen ikke er
forudbestemt ved udbud, hvilket i sidste ende vil føre til
øgede priser og derved lavere efterspørgsel af
råstoffer.
Socialistisk Folkepartis, Enhedslistens og
Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget opfordrer
miljøministeren til at stoppe for sandsugningen i
Øresund, når gældende tilladelser er
udløbet og loven er trådt i kraft.
Flere lokalpolitikere fra begge sider af
salen har det seneste års tid opfordret ministeren til at
stoppe for sandsugningen i Øresund. Baggrunden er
Øresunds unikke situation, at området er blevet
forskånet for bundtrawl siden 1930'erne og derfor har en
usædvanlig fin biologi og artssammensætning. Det er
faktisk ret enestående, at et sådan liv er bevaret i et
havområde med stor befolkningskoncentration på begge
sider, herunder en hovedstad.
Et mindretal i
udvalget (Uffe Elbæk (UFG)) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Uffe Elbæk (UFG) finder, at
lovforslaget er udtryk for en forkert logik i forhold til
forvaltning af vore ressourcer. Lovforslaget burde i stedet have
hovedfokus på havets sårbarhed og biodiversitet, ikke
på muligheder for kommerciel udnyttelse. Lovforslaget
indstilles derfor til forkastelse.
Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af miljøministeren, tiltrådt af
udvalget:
1) I
nr. 5 ændres »§ 16, stk.
6,« til: »§ 16, stk.
8,«.
[Konsekvensrettelse som
følge af tidligere lovændring, der nu er trådt i
kraft]
2) I
nr. 40 ændres »§ 26 b, stk.
6,« til: »§ 26 b, stk.
8,«.
[Konsekvensrettelse som
følge af tidligere lovændring, der nu er trådt i
kraft]
Til § 2
3)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
19 d, stk. 2, ændres »§ 16 b« til:
»§ 16 c«.«
[Manglende
konsekvensændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om konsekvensrettelse, som
følge af at § 12 i lov nr. 86 af 28. januar 2014 om
ændring af lov om Natur- og Miljøklagenævnet og
forskellige andre love (Obligatorisk digital selvbetjening ved
indgivelse af klage samt obligatorisk videresendelse af klage over
lokalplan til Natur- og Miljøklagenævnet) er sat i
kraft den 28. januar 2015, jf. bekendtgørelse nr. 57 af 23.
januar 2015.
Ved lovændringen indsættes to
nye stykker i råstoflovens § 16, og det tidligere §
16, stk. 6, er derfor nu § 16, stk. 8.
Til nr. 2
Der er tale om konsekvensrettelse som
følge af, at § 12 i lov nr. 86 af 28. januar 2014 om
ændring af lov om Natur- og Miljøklagenævnet og
forskellige andre love (Obligatorisk digital selvbetjening ved
indgivelse af klage samt obligatorisk videresendelse af klage over
lokalplan til Natur- og Miljøklagenævnet) er sat i
kraft den 28. januar 2015, jf. bekendtgørelse nr. 57 af 23.
januar 2015.
Ved lovændringen indsættes to
nye stykker i råstoflovens § 26 b, og det tidligere
§ 26 b, stk. 6, er derfor nu § 26 b, stk. 8.
Til nr. 3
Der er tale om rettelse af en manglende
konsekvensændring, som følge af at det i lovforslagets
§ 2, nr. 2, foreslås at indsætte en ny § 16 b
i kystbeskyttelsesloven. Den eksisterende § 16 b
foreslås videreført som § 16 c. Henvisningen til
§ 16 b i lovens § 19 d, stk. 2, skal derfor rettes til en
henvisning til § 16 c.
Yildiz Akdogan (S) Flemming
Møller Mortensen (S) Jens Joel (S) John Dyrby Paulsen (S)
Mette Reissmann (S) Torben Hansen (S) Simon Kollerup (S) Lone
Loklindt (RV) fmd. Lotte Rod (RV)
Lisbeth Bech Poulsen (SF) Steen Gade (SF) Per Clausen (EL) Lars
Dohn (EL) Johan Lund Olsen (IA) Uffe Elbæk (UFG) Erling
Bonnesen (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V) Henrik
Høegh (V) Esben Lunde Larsen (V) Hans Christian Schmidt (V)
Anni Matthiesen (V) nfmd. Hans
Christian Thoning (V) Eyvind Vesselbo (V) Pia Adelsteen (DF)
René Christensen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Hans
Kristian Skibby (DF) Villum Christensen (LA) Daniel Rugholm
(KF)
Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 85
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra miljøministeren | 2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 3 | Ændringsforslag fra
miljøministeren | 4 | Ændringsforslag fra
miljøministeren | 5 | 1. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 85
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvilke kriterier ministeren vil
anvende i forbindelse med den hjemmel, ministeren ønsker at
få til at nægte tilladelse til råstofindvinding i
beskyttede områder, og om oversendelse af en oversigt over de
områder som er defineret som beskyttede, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om, hvordan konkurrenceevnen styrkes
for mindre og mellemstore virksomheder ved ændringen af
auktionsordningen som foreslået i lovforslaget, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om, hvordan ministeren vil
hævde at konkurrenceevnen stadig forbedres ved ændring
i auktionsordningen i lovforslaget, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå | 4 | Spm., om virksomheder, der allerede har en
eneretstilladelse på områder, som ministeren
ønsker at udtage, kan få erstatning eller blive
eksproprieret, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå | 5 | Spm. om, hvilke skærpelser af
kravene til miljøundersøgelserne det ville
medføre at lade den foreslåede auktions- og
tilladelsesordning være omfattet af lov om
miljøvurdering af planer og programmer, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm. om, hvilke lovændringer der er
nødvendige for at sikre, at
miljøundersøgelser, der skal ligge til grund for at
få en indvindingstilladelse, (også) bliver en
integreret del af større bygge- og anlægsprojekter,
hvortil der skal anvendes råstoffer fra søterritoriet,
og således (også) være omfattet af projektets
VVM, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå | 7 | Spm., om et forbud mod unødvendig
landtransport af råstoffer fra havet i de tilfælde,
hvor havtransport er muligt, vil kunne gennemføres inden for
rammerne af det foreliggende lovforslag, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 8 | Spm., om ministeren, indtil en egentlig
planlægning af råstofindvinding på havet er sat i
gang, vil kræve, at en miljøundersøgelse
godkendes af myndighederne, og om fornødent stille
ændringsforslag herom, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå | 9 | Spm. om, hvilken koordinering der er sket
med Sverige og Tyskland, til miljøministeren, og ministerens
svar herpå | 10 | Spm., om Tyskland og Sverige allerede har
tilsvarende lovgivning, eller om der er væsentlige forskelle,
til miljøministeren, og ministerens svar herpå | 11 | Spm. om, hvad ministeren kan oplyse om de
miljøundersøgelser, der skal ligge til grund for at
få en indvindingstilladelse i hhv. Sverige og Tyskland,
sammenlignet med de danske, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå | 12 | Spm. om, hvordan lovforslaget - eventuelt
med visse konkrete ændringer, der harmoniserer reglerne
på et højt miljømæssigt
beskyttelsesniveau - vil sikre, at der vil kunne søges
indvindingstilladelse på tysk eller svensk område (og
omvendt fra tysk eller svensk side på dansk område)
på lige vilkår, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå | 13 | Spm. om, hvad begrundelsen er for ikke at
have påbegyndt en egentlig planlægning af
råstofindvinding på havet i stedet for at afvente
tidspunktet for, hvornår direktiv om havplanlægning
formelt skal gennemføres (2016), til miljøministeren,
og ministerens svar herpå | 14 | Spm. om, hvilke overvejelser ministeren
har om, hvordan planlægning af råstofindvinding
på havet kan finansieres og gennemføres i praksis, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 15 | Spm. om, hvordan det sikres, at
indvindingen ikke fører til miljøpåvirkninger
og konsekvenser for fiskerierhvervet, som ligger ud over det
forudsatte, jf. miljøundersøgelsen og tilladelsen,
til miljøministeren, og ministerens svar herpå | 16 | Spm. om, hvilken formel kontrol der er med
miljøpåvirkningen, og hvilke aktører der
derudover forventes at rapportere om uregelmæssigheder m.v.,
i lyset af at aktiviteten foregår til havs og dermed ikke har
samme bevågenhed som aktiviteter på land, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 17 | Spm. om, hvor ofte der foretages
stikprøvekontrol, til miljøministeren, og ministerens
svar herpå | 18 | Spm. om, hvilke forskelle der generelt er
mellem kontrollen af fiskerfartøjer og hhv.
indvindingsfartøjer og uddybnings- eller
klapfartøjer, til miljøministeren, og ministerens
svar herpå | 19 | Spm. om, hvilke kontrolforanstaltninger
der med fordel vil kunne overføres til
indvindingsfartøjer og uddybnings- eller
klapfartøjer, til miljøministeren, og ministerens
svar herpå | 20 | Spm. om at kommentere henvendelsen af
18/12-14 fra Foreningen for skånsomt kystfiskeri, jf. MIU
alm. del - bilag 95, til miljøministeren, og ministerens
svar herpå | 21 | Spm. om at uddybe, hvordan ministeren
mener at indvinding af sand og grus kan foregå, hvis Danmark
skal leve op til forpligtigelsen om at opnå god
miljøtilstand inden 2020 i forhold til deskriptoren
»havbundens integritet«, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå | 22 | Spm. om, hvilke undersøgelser der
foretages efter endt indvinding for at undersøge
konsekvenser for f.eks. biodiversitet, sammensætning af
sediment, påvirkning af områdets egnethed som
gydeområder og fiskeriet, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå | 23 | Spm. om, hvordan der tages højde
for kumulative effekter af sandsugning, når der gives
tilladelse f.eks. i Øresund eller ud for den jyske vestkyst,
til miljøministeren, og ministerens svar herpå | 24 | Spm. om at kommentere Greenpeaces
pressemeddelelse fra 17/9-14: »Borgernes klager over
sandsugning ignoreres systematisk«, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå |
|