Fremsat den 6. november 2014 af ministeren
for sundhed og forebyggelse (Nick Hækkerup)
Forslag
til
Lov om ændring af sundhedsloven
(Hjælperordninger til personer med
kronisk respirationsinsufficiens)
§ 1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
913 af 13. juli 2010, som ændret senest ved § 1 i lov
nr. 744 af 25. juni 2014, foretages følgende
ændringer:
1.
Efter kapitel 21 indsættes:
»Kapitel 21 a
Hjælperordninger til personer
med kronisk respirationsinsufficiens
§ 88
a. En person, som har hjælpere til
respirationsbehandling i hjemmet efter § 79, stk. 1,
og som også har hjælpere efter § 95,
stk. 1 eller 2, eller § 96 i lov om social service,
kan vælge, at arbejdsgiveransvaret for hjælperne til
respirationsbehandling skal varetages af den forening eller private
virksomhed, som personen har valgt som arbejdsgiver for
hjælpere efter § 95, stk. 4, 2. pkt., eller
§ 96, stk. 2, 2. pkt., i lov om social service.
Tilsvarende kan en person, som er tilskudsmodtager i medfør
af § 95, stk. 3, i lov om social service,
vælge, at arbejdsgiveransvaret for hjælperne til
respirationsbehandlingen skal varetages af den forening eller
private virksomhed, som personen har valgt som arbejdsgiver for
hjælpere efter § 95, stk. 4, 2. pkt.
Stk. 2. En person,
som modtager respirationsbehandling i hjemmet efter § 79,
stk. 1, og som selv er arbejdsgiver for hjælpere som
nævnt i § 95, stk. 1 eller 2, eller
§ 96 i lov om social service, kan vælge også
selv at være arbejdsgiver for hjælpere til
respirationsbehandling. Tilsvarende kan en nærtstående,
som er tilskudsmodtager i medfør af § 95,
stk. 3, i lov om social service, og som selv er arbejdsgiver
for hjælpere som nævnt i § 95, stk. 4,
2. pkt., vælge også at være arbejdsgiver for
hjælperne til respirationsbehandling efter § 79,
stk. 1.
Stk. 3. En person,
som modtager respirationsbehandling i hjemmet efter § 79,
stk. 1, og som efter § 95, stk. 4, 2. pkt.,
eller § 96, stk. 2, 2. pkt., i lov om social service
har overdraget arbejdsgiveransvaret for hjælpere til en
nærtstående, kan vælge, at den
nærtstående også skal være arbejdsgiver for
hjælperne til respirationsbehandling efter § 79,
stk. 1. Tilsvarende kan en nærtstående, som er
tilskudsmodtager i medfør af § 95, stk. 3, i
lov om social service, og som efter § 95, stk. 4, 2.
pkt., i lov om social service har overdraget arbejdsgiveransvaret
til en anden nærtstående, vælge, at den anden
nærtstående også skal være arbejdsgiver for
hjælperne til respirationsbehandling efter
§ 79, stk. 1.
§ 88
b. Regionsrådet kan aftale med kommunalbestyrelserne i
regionen, at en person, som yder hjælp i medfør af
§§ 42, 44, 83, § 84, stk. 1, eller
§§ 85, 97 eller 118 i lov om social service,
også yder respirationsbehandling.«
2.
Efter § 205 c indsættes i kapitel 62:
Ȥ 205
d. Regionsrådet og kommunalbestyrelserne i regionen
indgår aftale om tilrettelæggelse af
hjælperordninger i hjemmet til personer, som både har
respirationshjælpere efter § 79, stk. 1, og
hjælpere efter §§ 83, 85, 95 eller 96 i lov om
social service.
Stk. 2. Ministeren
for sundhed og forebyggelse fastsætter efter forhandling med
ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold nærmere regler om, hvilke emner aftalerne nævnt
i stk. 1 skal omfatte.«
3.
Efter § 240 indsættes i kapitel 74:
Ȥ 240
a. Regionsrådet og kommunalbestyrelserne kan
indgå aftaler om, at regionsrådets betaling af udgifter
til respirationshjælpere overføres til
kommunalbestyrelsen for så vidt angår personer, som
modtager respirationsbehandling i hjemmet efter § 79,
stk. 1, og hjælp efter §§ 42, 44, 83,
§ 84, stk. 1, eller §§ 85, 95, 96, 97
eller 118 i lov om social service.
Stk. 2. En
kommunalbestyrelse kan indgå aftale med regionsrådet
om, at kommunalbestyrelsens betaling af udgifter til hjælp
efter lov om social service overføres til regionsrådet
for så vidt angår personer, som modtager
respirationsbehandling i hjemmet efter § 79, stk. 1,
og hjælp efter §§ 42, 44, 83, § 84,
stk. 1, eller §§ 85, 95, 96, 97 eller 118 i lov
om social service.
Stk. 3. Ministeren
for sundhed og forebyggelse fastsætter efter forhandling med
ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold regler om fordeling mellem regionsrådet og
kommunalbestyrelsen af udgifterne til hjælperordninger til
personer, som modtager hjælp til respirationsbehandling efter
§ 79, stk. 1, og hjælp efter
§§ 83, 85, 95 eller 96 i lov om social
service.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2015.
Stk. 2.
Sundhedslovens § 88 a, som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 1, har virkning fra den 1. juli 2015.
Stk. 3. Den
første aftale mellem regionsrådet og
kommunalbestyrelsen, som affattet ved denne lovs § 1, nr.
2, skal have virkning fra den 1. juli 2015.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | | Almindelige
bemærkninger | | | | | Indholdsfortegnelse | | | | | 1. | Indledning og
baggrund | | 1.1. | Aftale om respirationshjælpere efter
sundhedsloven og hjælp efter serviceloven | | 1.2. | Baggrund | | 1.3. | Lovforslagets indhold i
hovedtræk | 2. | Lovforslagets
indhold | | 2.1. | Ret til at vælge
arbejdsgiver for hjælpere | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Ministeriet for Sundhed og Forebyggelses
overvejelser og forslag | | 2.2. | Aftale mellem
regionsråd og kommunalbestyrelser om fælles
hjælperordninger | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | 2.2.2. | Ministeriet for Sundhed og Forebyggelses
overvejelser og forslag | | 2.3. | Betaling af udgifter til
hjælpere | | | 2.3.1. | Gældende ret | | | 2.3.2. | Ministeriet for Sundhed og Forebyggelses
overvejelser og forslag | 3. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv. | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte myndigheder
og organisationer | 9. | Sammenfattende
skema | | | | |
|
1.
Indledning og baggrund
1.1. Aftale
om respirationshjælpere efter sundhedsloven og hjælp
efter serviceloven
Socialdemokratiet, Det Radikale Venstre, SF,
Venstre, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti har i december 2013 indgået aftale om
at skabe et forbedret grundlag for tilrettelæggelse af de
fælles hjælperordninger for borgere, der både har
behov for respirationshjælpere og hjælp efter lov om
social service (herefter serviceloven).
Det forudsættes i aftalen, at det skal
sikres, at borgeren får størst mulig indflydelse
på eget liv og samtidig får behandling af høj
kvalitet. Endvidere skal regionsrådenes og
kommunalbestyrelsernes administration af de fælles ordninger
forenkles og samlet set reduceres.
Aftalen blev indgået på baggrund
af en rapport fra en arbejdsgruppe, som blev nedsat af den
daværende social- og integrationsminister og ministeren for
sundhed og forebyggelse i begyndelsen af 2012. Arbejdsgruppen
færdiggjorde i oktober 2013 en rapport med beskrivelse af
modeller for den fremtidige organisering af fælles
hjælperordninger til borgere med kronisk
respirationsinsufficiens.
På den baggrund foreslås det at
etablere et lovgrundlag, som bl.a. forpligter regionsråd og
kommunalbestyrelser til at indgå aftaler om
tilrettelæggelse af fælles hjælperordninger for
borgere, som har fået ordineret respirationsbehandling i
hjemmet samt tildelt hjælp efter serviceloven. Det
foreslås endvidere at etablere et lovgrundlag, som
øger borgernes valgfrihed mht. varetagelse af
arbejdsgiveropgaven for hjælperordninger.
1.2.
Baggrund
Respirationsbehandling er en højt
specialiseret sygehusopgave, det vil sige en regionsopgave, mens
hjælp efter serviceloven ydes af kommunalbestyrelsen.
Når en borger har behov for hjælp til
respirationsbehandling og hjælp efter serviceloven samtidig,
vil hjælpen typisk kunne varetages af én
person/ét hjælperhold. Det er almindelig praksis, at
respirationsbehandlingen, som ydes af regionsrådet, og
hjælpen, som ydes af kommunalbestyrelsen, koordineres,
således at den enkelte hjælper i en
hjælperordning varetager både respirationsbehandlingen
og hjælpen efter serviceloven, og regionsrådet og
kommunalbestyrelsen deler udgifterne hertil. Ved en
hjælperordning forstås en eller flere personer, som
varetager respirationsbehandling i hjemmet og hjælp efter
serviceloven.
Borgere, som har respirationshjælpere i
hjemmet, vil i de fleste tilfælde også modtage
hjælp efter serviceloven. Borgerne vil typisk modtage
hjælp efter en eller flere af de fire følgende
bestemmelser i serviceloven:
? § 83:
Personlig og praktisk hjælp i hjemmet mv.
(hjemmehjælp)
? § 85:
Socialpædagogisk bistand
? § 95:
Kontant tilskud til ansættelse af hjælpere
? § 96:
Borgerstyret personlig assistance (BPA)
Herudover er der nogle borgere, som modtager
hjælp efter § 42 (dækning af tabt
arbejdsfortjeneste), § 84, stk. 1, (afløsning eller
aflastning), § 97 (ledsagelse) eller § 118 (pasning af
nærtstående) i serviceloven.
Hjælpen efter ovennævnte
bestemmelser i serviceloven kan bl.a. omfatte hjælp til
pleje, overvågning, ledsagelse og hjælp til almindelige
dagligdags aktiviteter som eksempelvis madlavning, badning mv.
Kommunalbestyrelsen har ansvaret for at yde hjælp efter
serviceloven og føre tilsyn med denne hjælp.
Regionsrådene har i slutningen af 2011
og begyndelsen af 2012 oplyst, at i alt 540 borgere på dette
tidspunkt modtog respirationsbehandling i hjemmet. Heraf modtog ca.
35 borgere (6 pct.) hjælp efter servicelovens § 95 og
ca. 200 borgere (37 pct.) hjælp efter servicelovens §
96, mens ca. 80 borgere (15) pct. modtog hjælp efter §
83 eller § 85 i serviceloven. Det bemærkes, at tallene
er behæftet med nogen usikkerhed.
Den daværende social- og
integrationsminister og ministeren for sundhed og forebyggelse har
i en fælles vejledning (vejledning nr. 105 af 21. december
2011 om koordinering af respiratorhjælp og borgerstyret
personlig assistance) fastsat retningslinjer for koordinering af
hjælp til borgerstyret personlig assistance.
Brugerorganisationer, regionsråd og KL har imidlertid peget
på, at der er behov for et bedre grundlag for koordinering af
fælles hjælperordninger.
1.3.
Lovforslagets indhold i hovedtræk
Som et led i aftalen beskrevet i afsnit 1.1.
foreslås det ved ændringer af sundhedsloven at etablere
et lovgrundlag, som forpligter regionsråd og
kommunalbestyrelser til at indgå aftaler om
tilrettelæggelse af fælles hjælperordninger for
borgere, som har fået ordineret respirationsbehandling i
hjemmet samt tildelt hjælp efter servicelovens § 83
(personlig og praktisk hjælp - hjemmehjælp), § 85
(socialpædagogisk bistand), § 95 (kontant tilskud til
ansættelse af hjælpere) eller § 96 (borgerstyret
personlig assistance).
Det foreslås endvidere at bemyndige
ministeren for sundhed og forebyggelse til - efter forhandling med
ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold - at fastsætte nærmere regler om emner for
sådanne aftaler og om fordeling af udgifterne mellem regioner
og kommuner til de fælles hjælperordninger.
Med henblik på at sikre, at en borger
får en væsentlig valgfrihed med hensyn til varetagelse
af arbejdsgiveropgaven for hjælperordninger, og at borgeren
ikke risikerer at få to forskellige hjælperhold i
hjemmet samtidig, foreslås det at give borgere ret til at
lade den samme forening eller private virksomhed, der er
arbejdsgiver for den hjælper, som udfører hjælp
til borgeren efter servicelovens §§ 95 eller 96,
være arbejdsgiver for den hjælper, som skal varetage
opgaver forbundet med respirationsbehandling.
Med lovforslaget får borgere, der har
arbejdsgiveransvar i ansættelsesretlig betydning over for
deres hjælpere efter serviceloven, desuden ret til at
vælge at lade dette arbejdsgiveransvar gælde for
hjælpere, der yder respirationsbehandling. Det samme
gælder i tilfælde, hvor borgeren har overdraget
arbejdsgiveransvaret til en nærtstående samt i
tilfælde, hvor en nærtstående er tilskudsmodtager
og arbejdsgiver for hjælperne eller har overdraget
arbejdsgiveransvaret til en anden nærtstående.
Herudover foreslås det at etablere en
lovhjemmel, der sikrer, at regionsrådet kan aftale med en
kommunalbestyrelse i regionen, at en person, som yder hjælp
til en borger i medfør af § 42 (dækning af tabt
arbejdsfortjeneste), § 83 (personlig og praktisk hjælp i
hjemmet - hjemmehjælp), § 84, stk. 1, (afløsning
eller aflastning), § 85 (socialpædagogisk bistand),
§ 97 (ledsagelse) eller § 118 (pasning af
nærtstående) i serviceloven, også kan varetage
respirationsbehandlingen i hjemmet.
Det bemærkes, at § 83 og § 84,
stk. 1, i serviceloven i medfør af § 44 også
finder anvendelse vedr. børn, hvor der er behov for
personlig og praktisk hjælp i hjemmet eller
afløsning/aflastning.
Endelig etableres hjemmel til, at et
regionsråd kan indgå aftale med kommunalbestyrelserne i
regionen om, at betalingen for respirationsbehandling af disse
borgere sker ved, at regionsrådet betaler for hjælp til
respirationsbehandling til kommunalbestyrelsen, og at
kommunalbestyrelsen herefter betaler for den samlede hjælp i
hjemmet til respirationsbehandling og hjælp efter
servicelovens §§ 42, 83, § 84, stk. 1, eller
§§ 85, 95, 96, 97 eller 118.
Det skal understreges, at myndighedsansvaret
for respirationsbehandling fastholdes hos regionsrådet,
ligesom myndighedsansvaret for hjælp efter serviceloven
fastholdes hos kommunalbestyrelsen. Det er de højt
specialiserede respirationscentre i sygehusvæsenet, der har
det faglige ansvar for respirationsbehandlingen, herunder for at
ordinere art og omfang af respirationsbehandlingen, uddanne
hjælpere til at varetage respirationsbehandlingen og
føre tilsyn med disse. Kommunalbestyrelsen vil fortsat have
ansvaret for at yde hjælp efter serviceloven og føre
tilsyn med denne hjælp.
Ligeledes fastholdes finansieringsansvaret
uændret, således at regionsrådet fortsat har
finansieringsansvaret for respirationsbehandlingen, mens
kommunalbestyrelsen fortsat har finansieringsansvaret for
hjælp efter serviceloven.
Der er enighed blandt aftaleparterne om, at
der iværksættes en evaluering af de fælles
hjælperordninger, når de ændrede regler har haft
virkning i 2 år, det vil sige i 2017.
2.
Lovforslagets indhold
2.1. Ret til
at vælge arbejdsgiver for hjælpere
2.1.1.
Gældende ret
Borgere, som modtager kontant tilskud til
ansættelse af hjælpere efter servicelovens § 95
eller borgerstyret personlig assistance efter servicelovens §
96, kan vælge selv at være arbejdsgiver for
hjælperne, eller de kan vælge at overføre
tilskuddet til en nærtstående, en forening eller en
privat virksomhed, der herefter er arbejdsgiver for
hjælperne. Det bemærkes, at hjælpen efter §
95, stk. 3, i serviceloven ydes som et tilskud til en
nærtstående til den borger, som har behov for
hjælpere. Den nærtstående kan ligeledes
vælge selv at være arbejdsgiver for borgerens
hjælpere eller overføre tilskuddet til en anden
nærtstående, en forening eller en privat virksomhed,
der herefter er arbejdsgiver for hjælperne.
Overdragelse af arbejdsgiveropgaven til en
nærtstående, en forening eller privat virksomhed
indebærer, at den nærtstående, foreningen eller
den private virksomhed varetager de praktiske og juridiske
arbejdsgiveropgaver i de fælles ordninger, herunder
ansætter hjælpere og varetager lønudbetaling mv.
Borgeren eller en nærtstående fungerer som arbejdsleder
for hjælperne og udvælger i samarbejde med den
nærtstående, foreningen eller den private virksomhed de
nødvendige hjælpere til ansættelse i
hjælperordningen. Den person, der varetager
arbejdsgiver/arbejdslederfunktionerne, varetager som udgangspunkt
også opgaven med at sikre vikardækning mv. Det skal
understreges, at kommunalbestyrelsen i alle tilfælde har
ansvaret for, at borgeren får den nødvendige
hjælp efter serviceloven, lige som regionsrådet har
ansvaret for, at borgeren får den nødvendige
behandling efter sundhedsloven.
For borgere, der modtager hjælp efter
servicelovens § 83 (hjemmehjælp), skal
kommunalbestyrelsen skabe grundlag for, at borgerne kan vælge
mellem to eller flere leverandører af denne hjælp, jf.
servicelovens § 91. Der er ikke fastsat regler i serviceloven
om ret til valg af hjælpere for borgere, der modtager
hjælp efter servicelovens § 85 (socialpædagogisk
bistand). I forhold til hjælp efter § 42 (dækning
af tabt arbejdsfortjeneste) er det forældrene, der modtager
hjælpen. For så vidt angår hjælp efter
§ 84, stk. 1, ydes hjælpen som naturalhjælp i form
af en person til afløsning i hjemmet eller aflastningsophold
uden for hjemmet. Ved hjælp efter § 118 (pasning af
nærtstående) er det et krav, at borgeren er
indforstået med, at den nærtstående
ansættes til at udføre hjælpen. Borgere, der
modtager hjælp efter § 97 (ledsagelse), kan vælge
mellem kommunens ledsagekorps eller selv at udpege en person som
ledsager.
Borgere har ikke efter sundhedsloven ret til
at vælge individuelle behandlere, herunder hjælpere til
overvågning mv. af respirationsbehandling.
Sundhedsloven giver heller ikke borgere en
lovfæstet ret til selv at være arbejdsgiver for
hjælpere til respirationsbehandling, hvilket dog i dag er
almindelig praksis.
Respirationsbehandling er i henhold til
Sundhedsstyrelsens specialeplan, jf. sundhedslovens § 208,
højt specialiseret sygehusbehandling, som efter
Sundhedsstyrelsens godkendelse aktuelt alene kan varetages af
respirationscentrene på henholdsvis Glostrup Hospital
(Respirationscenter Øst), AUH Århus
Universitetshospital (Respirationscenter Vest) og Odense
Universitetshospital (i formaliseret samarbejde med
Respirationscenter Vest eller Øst). Det er de ansvarlige
læger på respirationscentrene, som har det
lægelige ansvar for respirationsbehandlingen, også
når den finder sted i borgerens eget hjem.
Respirationsbehandling er ifølge Sundhedsstyrelsen
lægeforbeholdt virksomhed, som kan delegeres til en
medhjælp, jf. Sundhedsstyrelsens vejledning nr. 115 af 11.
december 2009 om autoriserede sundhedspersoners benyttelse af
medhjælp (delegation af forbeholdt sundhedsfaglig
virksomhed). Respirationscentrets læger vurderer patientens
behov for respirationsbehandling og ordinerer art og omfang af
behandlingen i hjemmet og udmåler timer til
respirationshjælpere. Uanset respirationshjælperens
ansættelsesforhold er det de ansvarlige læger på
respirationscentret, der har det overordnede sundhedsfaglige ansvar
for den respirationsbehandling, der ydes i hjemmet, idet
respirationshjælperen behandler patienten på delegation
fra det ansvarlige respirationscenters læger. Oplæring
af nyetablerede hjælperhold kan kun ske på et
respirationscenter.
Respirationscentret har pligt til at instruere
og føre tilsyn med respirationshjælperne. I den
forbindelse har de ansvarlige læger på
respirationscentret et ansvar for at sikre, at de personer, som
udøver respirationsbehandling i hjemmet, har de
kvalifikationer, der er nødvendige for at udføre
opgaven. Det betyder blandt andet, at de ansvarlige læger
på respirationscentret kan vurdere, at en person ikke er
egnet til at varetage respirationsbehandlingen.
2.1.2.
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelses overvejelser og
forslag
Som anført ovenfor under punkt 2.1.1.
giver sundhedsloven ikke borgere ret til at vælge
individuelle behandlere, herunder hjælpere til
overvågning mv. af respirationsbehandling.
Det er imidlertid vigtigt at sikre, at
borgerne har en væsentlig valgfrihed med hensyn til placering
af arbejdsgiveransvaret for hjælperordninger og sikre, at
borgerne ikke risikerer at få to hjælperhold i hjemmet
samtidig.
Det foreslås derfor ved § 1, nr. 1,
at indføre en ny § 88 a, stk. 1, i sundhedsloven, med
henblik på at en person, som både modtager
respirationsbehandling i hjemmet efter sundhedslovens § 79,
stk. 1, og er bevilget hjælp i henhold til servicelovens
§ 95, stk. 1 eller 2, eller § 96, får ret til at
vælge, at arbejdsgiveransvaret for de hjælpere, som
udfører respirationsbehandlingen i hjemmet, skal varetages
af samme forening eller private virksomhed, som borgeren har valgt
som ansvarlig for vedkommendes hjælpere efter serviceloven
(dvs. samme arbejdsgiver for alle hjælpere). Samme valg skal
efter forslaget kunne træffes af en nærtstående,
som er tilskudsmodtager i medfør af servicelovens § 95,
stk. 3.
Det bemærkes, at borgeren eller den
nærtstående fortsat er arbejdsleder for
hjælperne.
Det foreslås endvidere ved § 1, nr.
1, at indføre en ny § 88 a, stk. 2, med henblik
på at borgere, som er blevet tildelt hjælp efter
servicelovens § 95, stk. 1 eller 2, eller § 96, og som er
arbejdsgivere for hjælperne, får ret til også at
være arbejdsgiver for hjælperne til
respirationsbehandling. Det samme gælder i de tilfælde,
hvor en nærtstående fungerer som arbejdsgiver for
hjælperne, jf. den foreslåede § 88 a, stk. 3, i
§ 1, nr. 1.
Ligeledes kan en nærtstående, som
er tilskudsmodtager i medfør af servicelovens § 95,
stk. 3, og som varetager arbejdsgiveransvaret for hjælperne,
vælge også at varetage arbejdsgiveransvaret for
hjælperne til respirationsbehandling, jf. den
foreslåede § 88 a, stk. 2. Tilsvarende gælder i
tilfælde, hvor den nærtstående har overdraget
arbejdsgiveransvaret til en anden nærtstående, jf. den
foreslåede § 88 a, stk. 3.
Det foreslås endvidere ved § 1, nr.
1, at indføre en ny § 88 b i sundhedslovens, med
henblik på at etablere hjemmelsgrundlaget til, at
regionsrådet kan aftale med kommunalbestyrelserne i regionen,
at en person, som yder hjælp i medfør af servicelovens
§§ 42, 83, § 84, stk. 1, eller §§ 85, 97
eller 118, også yder respirationsbehandling. Det betyder, at
personer, der fx yder hjemmehjælp, jf. servicelovens §
83, tillige vil kunne yde hjælp til respirationsbehandling
efter delegation fra lægen. Servicelovens § 83 og §
84, stk. 1, finder i medfør af § 44 også
anvendelse vedr. børn, hvor der er behov for
afløsning eller aflastning.
2.2. Aftale
mellem regionsråd og kommunalbestyrelser om fælles
hjælperordninger
2.2.1.
Gældende ret
Der er i de fem regioner forskellige former
for samarbejde mellem regionsråd og kommunalbestyrelser om
fælles hjælperordninger til borgere, der både
modtager respirationsbehandling i hjemmet og hjælp efter
servicelovens §§ 83, 85, 95 eller 96.
Den mest udbredte praksis er, at
kommunalbestyrelsen sikrer ansættelsen af fælles
hjælpere. Kommunalbestyrelsen varetager i så fald
betalingen af udgifterne til den samlede hjælp til borgere,
som har respirationshjælpere og hjælp efter
serviceloven. Regionsrådet medfinansierer en andel af
udgiften til de timer, hvor borgeren både har
respirationshjælpere og hjælp efter serviceloven og
finansierer desuden udgiften, når borgeren alene modtager
hjælp til respirationsbehandling.
I to regioner er det regionsrådet, som i
forhold til visse hjælperordninger sikrer ansættelsen
af hjælpere til både respirationsbehandling og
hjælpere efter serviceloven. I disse tilfælde
indgår regionsrådene aftaler med private virksomheder.
Kommunalbestyrelsen medfinansierer i disse tilfælde en andel
af udgiften til de timer, hvor borgeren både har
respirationshjælpere og hjælp efter serviceloven og
finansierer desuden de timer, hvor borgeren alene modtager
hjælp efter serviceloven.
2.2.2.
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelses overvejelser og
forslag
Det foreslås ved § 1, nr. 2, med en
ny bestemmelse i sundhedslovens § 205 d, stk. 1, at
regionsrådet og kommunalbestyrelserne i regionen forpligtes
til at indgå aftale om den samlede tilrettelæggelse af
opgaverne forbundet med fælles hjælperordninger til
borgere, der både har respirationshjælpere og
hjælp efter servicelovens §§ 83, 85, 95 eller
96.
Aftalerne vil ikke skulle vedrøre den
sundhedsfaglige behandling, jf. herved ovenfor under punkt 2.1.1.
om ansvaret for respirationsbehandlingen.
Det skal understreges, at regionsråd og
kommunalbestyrelser i vidt omfang fortsat selv kan vælge,
hvordan samarbejdet tilrettelægges. Det betyder, at
regionsråd og kommunalbestyrelser, der har et velfungerende
samarbejde om fælles hjælperordninger, kan bibeholde
dette samarbejde inden for rammerne af de nye bestemmelser
vedrørende borgernes ret til at vælge den samme
arbejdsgiver for hjælpere, jf. ovenfor under punkt 2.1.2. og
bestemmelserne om fordeling af de samlede udgifter, jf. nedenfor
under punkt 2.3.2.
Det foreslås ved § 1, nr. 2, med en
bestemmelse i sundhedslovens § 205 d, stk. 2, at ministeren
for sundhed og forebyggelse efter forhandling med ministeren for
børn, ligestilling, integration og sociale forhold
bemyndiges til at fastsætte nærmere bestemmelser om,
hvilke emner aftalerne skal omfatte.
Bemyndigelsen vil bl.a. blive benyttet til at
fastsætte, at regionsrådet og kommunalbestyrelserne i
regionen skal aftale, hvilken myndighed der foretager betalingen af
midlerne til dækning af udgifterne til
hjælperordningerne. Det skal understreges, at
finansieringsansvaret ikke ændres, idet regionsrådet
fortsat har finansieringsansvaret for respirationsbehandlingen,
mens kommunalbestyrelsen fortsat har finansieringsansvaret for
hjælp efter serviceloven. Udgiften til respirationsbehandling
påhviler med andre ord fortsat regionsrådet, mens
udgiften til hjælp efter serviceloven påhviler
kommunalbestyrelsen. Det er alene varetagelsen af betalingen af
udgifter, som et regionsråd og kommunalbestyrelse skal
indgå aftale om.
2.3.
Betaling af udgifter til hjælpere
2.3.1.
Gældende ret
Som nævnt ovenfor under punkt 2.2.1.
koordinerer regionsrådet og kommunalbestyrelsen typisk
hjælpen til borgere, som både har behov for
respirationsbehandling og hjælp efter serviceloven,
således at en enkelt hjælper i et team varetager
både respirationsbehandlingen og hjælpen efter
serviceloven. Regionsrådet og kommunalbestyrelsen deles om
udgifterne til de overlappende timer, det vil sige når
hjælpen udføres på samme tid.
2.3.2.
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelses overvejelser og
forslag
Som beskrevet ovenfor under punkt 2.2.2.
foreslås det, at ministeren for sundhed og forebyggelse i
medfør af sundhedslovens § 205 d, stk. 2, bemyndiges
til efter forhandling med ministeren for børn, ligestilling,
integration og sociale forhold at fastsætte regler om, hvilke
emner regionsrådet og kommunalbestyrelsen skal indgå
aftale om, herunder om betaling af udgifterne til
respirationsbehandling til borgere, som modtager både
hjælp til respirationsbehandling efter sundhedslovens §
79, stk. 1, og hjælp efter servicelovens §§ 83, 85,
95 eller 96.
I sammenhæng hermed foreslås der
ved § 1, nr. 3, med en ny bestemmelse i sundhedslovens §
240 a, stk. 1, at etablere en hjemmel til, at et regionsråd
kan indgå aftale med kommunalbestyrelserne i regionen om, at
betalingen for respirationsbehandling af disse borgere sker ved, at
regionsrådet betaler for hjælp til
respirationsbehandling til kommunalbestyrelsen, og at
kommunalbestyrelsen herefter betaler for den samlede hjælp i
hjemmet til respirationsbehandling og hjælp efter
servicelovens §§ 42, 83, § 84, stk. 1, eller
§§ 85, 95, 96, 97 eller 118. Tilsvarende etableres ved
§ 1, nr. 3, med den foreslåede § 240 a, stk. 2, en
hjemmel til, at kommunalbestyrelserne i en region kan indgå
aftaler om, at betalingen for hjælp efter serviceloven til
disse borgere sker ved, at kommunalbestyrelserne betaler for
hjælp efter serviceloven til regionsrådet, og at
regionsrådet herefter betaler for den samlede hjælp i
hjemmet til respirationsbehandling og hjælp efter
servicelovens §§ 42, 83, § 84, stk. 1, eller
§§ 85, 95, 96, 97 eller 118.
Endvidere får regionsrådene og
kommunalbestyrelserne pligt til at indgå aftaler om betaling
for så vidt angår §§ 83, 85, 95 og 96, jf.
sundhedslovens § 205 d, stk. 2, som foreslås
udmøntet i bl.a. en bestemmelse vedr. aftaler om betaling,
jf. ovenfor. Baggrunden for, at der indføres en pligt til at
indgå en aftale om betaling for så vidt angår
§§ 83 (personlig og praktisk hjælp -
hjemmehjælp), § 85 (socialpædagogisk bistand),
§ 95 (kontant tilskud til ansættelse af hjælpere)
og 96 (borgerstyret personlig assistance) i serviceloven, mens det
for så vidt angår § 42 (dækning af tabt
arbejdsfortjeneste), § 84, stk. 1 (afløsning eller
aflastning), § 97 (ledsagelse) og § 118 (pasning af
nærtstående) i serviceloven alene er en mulighed, er,
at det oftest er de førstnævnte bestemmelser i
serviceloven, som borgere modtager hjælp efter, når de
også modtager respirationsbehandling. Samtidig er det typisk
mere omfattende støtte end hjælp efter §§
42, § 84, stk. 1, eller §§ 97 eller 118 i
serviceloven. Regionsråd og kommunalbestyrelser bør
dog have mulighed for at indgå aftaler om betaling i
forbindelse med borgere, der modtager hjælp efter
§§ 42, § 84, stk. 1, eller §§ 97 eller 118
i serviceloven, når det vurderes at være muligt og
hensigtsmæssigt.
Med forslaget ved § 1, nr. 3, til §
240 a, stk. 3, bemyndiges ministeren for sundhed og forebyggelse
til efter forhandling med ministeren for børn, ligestilling,
integration og sociale forhold at fastsætte regler om
fordeling af udgifterne mellem regionsråd og
kommunalbestyrelserne i regionen til fælles
hjælperordninger til personer, som har
respirationshjælpere i hjemmet efter sundhedslovens §
79, stk. 1, og hjælp efter servicelovens §§ 83, 85,
95 eller 96.
Bemyndigelsen vil bl.a. blive benyttet til at
fastsætte regler for fordelingen af udgifter til
hjælpere til personer, der både har
respirationshjælpere og hjælp efter servicelovens
§§ 83, 85, 95 eller 96, hvis samarbejdsaftalen mellem
regionsrådet og kommunalbestyrelserne i regionen, jf. den
foreslåede § 205 d, stk. 1, ikke omfatter sådanne
principper.
Bemyndigelsen vil endvidere blive benyttet til
at fastsætte, at udgiftsfordelingen mellem regionsrådet
og kommunalbestyrelserne i alle tilfælde skal tage
udgangspunkt i udgifterne til det samlede antal timer, en borger
modtager til hjælp til respirationsbehandling og hjælp
efter servicelovens §§ 83, 85, 95 eller 96.
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Det vurderes, at lovforslaget samlet set ikke
har økonomiske konsekvenser for det offentlige. Der vil
være visse administrative konsekvenser, herunder forenklinger
i forbindelse med samarbejdet mellem regionsråd og
kommunalbestyrelser om fælles hjælperordninger, jf.
afsnit 2.2.2. og afsnit 2.3.2.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
mv.
Lovforslaget forventes ikke at medføre
erhvervsøkonomiske eller administrative konsekvenser.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6.
Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
8.
Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 27. august til den 25. september 2014 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
mv.:
Advokatrådet, Alzheimerforeningen,
Ankestyrelsen, Bedre Psykiatri, Brancheforeningen for Private
Hospitaler og Klinikker, Bruger- Hjælper Formidlingen, Center
for Hjerneskade, Center for Sundhed og Træning i Middelfart,
Center for Sundhed og Træning i Skælskør, Center
for Sundhed og Træning i Aarhus, DA, Dansk Erhverv, Dansk
Handicapforbund, Dansk Industri, Dansk Selskab for Almen Medicin,
Dansk Selskab for Patientsikkerhed, Dansk
Socialrådgiverforening, Dansk Sygeplejeråd, Danske
Handicaporganisationer (DH), Danske Seniorer, Danske Patienter,
Danske Regioner, Danske Ældreråd, Datatilsynet, Den
uvildige konsulentordning på handicapområdet, Det
Centrale Handicapråd, Det Etiske Råd, Det Farmaceutiske
Fakultet, Diabetesforeningen, Epilepsihospitalet Filadelfia, FOA,
Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Foreningen af
socialchefer i Danmark, Færøernes Landsstyre,
Gigtforeningen, Grønlands Selvstyre, Hjernesagen,
Hjerteforeningen, Hospice Forum Danmark, Høreforeningen,
Institut for Menneskerettigheder, KL, Kristelig
Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse, Kræftens
Bekæmpelse, Landsforeningen af nuværende og tidligere
psykiatribrugere (LAP), Landsforeningen for Evnesvage (LEV),
Landsforeningen SIND, LOBPA, Lægeforeningen,
Muskelsvindfonden, Organisationen af Lægevidenskabelige
Selskaber, Patientforeningen i Danmark, Patientforeningernes
Samvirke, Patientforsikringen, Patientombuddet, Praktiserende
Lægers Organisation, PTU's RehabiliteringsCenter, RCT
Jylland, Regionernes Lønnings- og Takstnævn, Region
Hovedstaden, Region Midtjylland, Region Nordjylland, Region
Sjælland, Region Syddanmark, RehabiliteringsCenter for
Muskelsvind, Retspolitisk Forening, Rigsombudsmanden på
Færøerne, Rigsombudsmanden på Grønland,
Rigsrevisionen, Rådet for Socialt Udsatte,
Scleroseforeningen, Sclerosehospitalet i Haslev, Sclerosehospitalet
i Ry, Sjældne Diagnoser, Socialpædagogernes
Landsforbund, Udviklingshæmmedes Landsforbund, Vejlefjord,
Yngre Læger, ÆldreForum, Ældremobiliseringen,
Ældresagen og 3F.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | | Positive
konsekvenser/ mindreudgifter | Negative
konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske
konsekvenser for det offentlige | Ingen | Ingen | Administrative
konsekvenser for stat, kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen. | Administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative
konsekvenser for borgere | Ingen | Ingen. | Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til
EU-retten | Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Det foreslås at indsætte et nyt
kapitel 21 a i sundhedsloven, som skal indeholde bestemmelserne
§§ 88 a og 88 b, som vedrører
hjælperordninger til personer med kronisk
respirationsinsufficiens, der både modtager
respirationsbehandling i hjemmet og hjælp efter
serviceloven.
Til § 88 a
Med forslaget til en ny § 88 a, stk. 1, i sundhedsloven, jf.
§ 1, nr.1, får en borger, som både modtager
respirationsbehandling i hjemmet efter sundhedslovens § 79,
stk. 1, og hjælp efter servicelovens § 95, stk. 1 eller
2, eller § 96, ret til at få respirationshjælpere
fra den samme forening eller private virksomhed, som borgeren har
valgt til at varetage arbejdsgiveransvaret for hjælperne
efter servicelovens §§ 95 eller 96. Tilsvarende
foreslås det, at en nærtstående, som er
tilskudsmodtager i medfør af § 95, stk. 3, i
serviceloven, får ret til at få
respirationshjælpere fra den samme forening eller private
virksomhed, som den nærtstående har valgt til at
varetage arbejdsgiveransvaret for hjælperne efter
serviceloven.
Forslaget vil således sikre borgernes
valgfrihed i forbindelse med valg af arbejdsgiver for
hjælperordninger og sikre, at borgerne ikke risikerer at
få to hjælperhold i hjemmet samtidig.
Det vil fortsat være en
forudsætning for alle hjælperordninger, at
hjælperne udvælges og oplæres til at
udføre respirationsbehandlingen af de ansvarlige læger
på respirationscentret. Dette indebærer bl.a., at de
ansvarlige læger på et respirationscenter kan beslutte,
at en person ikke er egnet til at varetage respirationsbehandlingen
og dermed ikke kan varetage hjælperfunktionen, idet
lægerne har ansvar for delegationen af behandlingen. Dette
gælder også for hjælpere, som vikarierer for
faste hjælpere i forbindelse med sygdom, ferie mv.
De ansvarlige læger på
respirationscentret har pligt til at føre tilsyn
respirationsbehandlingen i hjemmet.
Denne ret for borgeren (eller den
nærtstående) til at vælge samme forening eller
virksomhed som arbejdsgiver for begge slags hjælpere, jf.
forslaget til § 88 a, stk. 1, vil have virkning fra den 1.
juli 2015.
Borgere, som er tildelt hjælp efter
servicelovens § 95, stk. 1 eller 2, eller § 96, og som er
arbejdsgiver for sådanne hjælpere, får desuden
ret til også at være arbejdsgiver for hjælperne
til respirationsbehandling, jf. den ved § 1, nr. 1,
foreslåede § 88 a, stk. 2.
Det samme gælder i de tilfælde, hvor en
nærtstående fungerer som arbejdsgiver for
hjælperne, jf. den foreslåede § 88 a, stk. 3.
Ligeledes kan en nærtstående, som
er tilskudsmodtager i medfør af servicelovens § 95,
stk. 3, og som varetager arbejdsgiveransvaret for hjælperne,
vælge også at varetage arbejdsgiveransvaret for
hjælperne til respirationsbehandling, jf. den ved § 1,
nr. 1, foreslåede § 88 a, stk. 2. Tilsvarende
gælder i tilfælde, hvor den nærtstående har
overdraget arbejdsgiveransvaret til en anden
nærtstående, jf. den foreslåede § 88 a, stk.
3.
Det bemærkes, at en forening eller
privat virksomhed ikke kan pålægges at oplære
deres hjælpere til at varetage respirationsbehandling.
Ministeren for sundhed og forebyggelse og
ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold vil udarbejde vejledende retningslinjer vedrørende
bl.a. regionsrådenes og kommunalbestyrelsernes information
til borgerne om valgmulighederne i forbindelse med fælles
hjælperordninger til patienter, som modtager
respirationsbehandling og hjælp efter servicelovens
§§ 95 eller 96.
Til § 88 b
Pr. 1. januar 2015 vil regionsrådet i
henhold til den ved § 1, nr. 1, foreslåede § 88 b i
sundhedsloven kunne indgå aftale med kommunalbestyrelserne i
regionen om, at personer, som yder hjælp til en borger i
medfør af §§ 42, 83, § 84, stk. 1, eller
§§ 85, 97 eller 118 i serviceloven, også yder
respirationsbehandling efter sundhedslovens § 79, stk. 1.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger, jf. afsnit 2.1.2.
Til nr.
2
Med den ved § 1, nr. 2, foreslåede
§ 205 d, stk. 1, forpligtes
regionsrådet og kommunalbestyrelserne i regionen til at
indgå aftale om den samlede tilrettelæggelse af
opgaverne forbundet med fælles hjælperordninger til
borgere, der både har respirationshjælpere og
hjælp efter servicelovens §§ 83, 85, 95 eller 96.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger,
jf. afsnit 2.2.2.
En aftale skal i hovedtræk være
ens for alle kommunalbestyrelser i regionen, idet der dog kan
være nogle elementer i en aftale, som varierer efter lokale
forhold.
Det foreslås ved § 1, nr. 2, med
bestemmelsen § 205 d, stk. 2, at
ministeren for sundhed og forebyggelse efter forhandling med
ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold fastsætter nærmere bestemmelser om de emner,
som disse obligatoriske aftaler skal omfatte.
Bemyndigelsen vil bl.a. blive benyttet til at
fastsætte, at regionsrådet og kommunalbestyrelserne i
regionen skal aftale, hvilken myndighed der foretager betalingen af
udgifterne til hjælperordningerne.
Et regionsråd og kommunalbestyrelserne i
regionen kan fx aftale, at betalingen sker ved, at
regionsrådet betaler en andel af udgifterne til fælles
hjælperordninger til kommunalbestyrelserne, svarende til de
samlede udgifter til hjælpere til respirationsbehandling, jf.
også ovenfor under punkt 2.3.2. Kommunalbestyrelsen varetager
herefter betalingen af de samlede udgifter til hjælp til
personer, der både modtager respirationsbehandling og
hjælp efter serviceloven, eller til den
nærtstående.
Ministeren for sundhed og forebyggelse og
ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold vil fastsætte vejledende retningslinjer vedr.
indholdet af aftalerne, som skal understøtte udarbejdelsen
af aftaler om en hensigtsmæssig opgavevaretagelse vedr.
fælles hjælperordninger.
Det vil bl.a. fremgå af vejledningen, at
aftalen mellem regionsrådet og kommunalbestyrelserne kan
omfatte en fordelingsnøgle til fastsættelse af, hvor
stor en andel af de samlede udgifter til fælles
hjælperordninger, som betales af hhv. regionsrådet og
kommunalbestyrelserne. Ministeren for sundhed og forebyggelse og
ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold vil efter forhandling med Danske Regioner og KL
fastsætte en fordelingsnøgle således, at der er
enighed mellem parterne om, at de samlede udgifter til
respirationshjælpere samlet set dækkes af
regionsrådet, mens udgifterne til hjælp efter
serviceloven tilsvarende dækkes af kommunalbestyrelserne.
Aftalen kan desuden indeholde mere detaljerede
principper for udgiftsfordelingen som fx fordelingen i
særlige situationer, herunder i de tilfælde hvor en
borger indlægges på sygehus, ved ventetid på
oplæring af hjælpere, eller såfremt der er
forskellige krav til hjælpernes kompetencer med henblik
på at varetage henholdsvis respirationsbehandling og den
øvrige hjælp. Det kan desuden aftales, hvordan
udgifterne fordeles i perioden fra en borger påbegynder
respirationsbehandling i hjemmet, til et hjælperteam er
etableret.
For så vidt angår borgere, som
udover hjælp til respirationsbehandling får hjælp
i hjemmet efter servicelovens §§ 42, 83, § 84, stk.
1, eller §§ 85, 97 eller 118, kan regionsrådet og
kommunalbestyrelserne endvidere aftale, at en person, som varetager
en sådan hjælp efter serviceloven, også kan yde
respirationsbehandling, jf. ovenfor under punkt 2.1.2 om forslaget
til sundhedslovens § 88 b, stk. 2, der etablerer
hjemmelsgrundlaget herfor.
Aftalen kan endvidere indeholde principper
vedr. fordelingen af udgifter i forbindelse med fælles
hjælp til borgere, som modtager respirationsbehandling og
hjælp efter andre bestemmelser i serviceloven end
§§ 83, 85, 95 og 96. Dette vil således være
muligt i forbindelse med borgere, som modtager hjælp efter
§ 42 (dækning af tabt arbejdsfortjeneste), § 84,
stk. 1, (afløsning eller aflastning), § 97 (ledsagelse)
eller § 118 (pasning af nærtstående) i
serviceloven.
Endelig kan regionsrådet og
kommunalbestyrelserne i regionen indgå aftaler om en
række praktiske foranstaltninger som fx kontaktpunkter for
patienter i regionen og kommunerne - eller hos én af disse -
og kontaktpunkter for fagpersoner i regionen og kommunerne.
Det bemærkes, at den første
aftale mellem regionsrådet og kommunalbestyrelserne i
regionen skal have virkning fra den 1. juli 2015, jf. lovforslagets
§ 2, stk. 3.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2.2.
i de almindelige bemærkninger.
Til nr.
3
Med den ved § 1, nr. 3, foreslåede
§ 240 a, stk. 1, etableres en
hjemmel til, at et regionsråd kan indgå aftale med
kommunalbestyrelserne i regionen om, at regionsrådets
betaling af udgifterne til respirationshjælpere i hjemmet
efter sundhedslovens § 79, stk. 1, overføres til
kommunalbestyrelserne for så vidt angår personer, der
også modtager hjælp i hjemmet efter §§ 42,
83, § 84, stk. 1, eller §§ 85, 95, 96, 97 eller 118
i serviceloven.
Ligeledes etableres der med den
foreslåede § 240 a, stk. 2,
en hjemmel til, at kommunalbestyrelserne i en region kan
indgå aftaler om, at betalingen for hjælp efter
serviceloven til disse borgere sker ved, at kommunalbestyrelserne
betaler for hjælp efter serviceloven til regionsrådet,
og at regionsrådet herefter betaler for den samlede
hjælp i hjemmet til respirationsbehandling og hjælp
efter servicelovens §§ 42, 83, § 84, stk. 1, eller
§§ 85, 95, 96, 97 eller 118.
Det bemærkes, at borgere, som modtager
kontant tilskud til ansættelse af hjælpere efter §
95 eller borgerstyret personlig assistance efter § 96 i
serviceloven, og som får dækket udgifterne til
hjælp til respirationsbehandling via et tilskud fra
kommunalbestyrelsen, vil få udmålt et tilskud, der
dækker hele udgiften til ansættelse af hjælpere,
således at det sikres, at respirationsbehandling i lighed med
den øvrige sygehusbehandling er vederlagsfri.
Med den ved § 1, nr. 3, foreslåedes
§ 240 a, stk. 3, bemyndiges
ministeren for sundhed og forebyggelse til efter forhandling med
ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold at fastsætte nærmere regler om fordeling af
udgifterne mellem regionsrådet og kommunalbestyrelsen til
fælles hjælperordninger til personer, som har
hjælpere i hjemmet til respirationsbehandling efter
sundhedslovens § 79, stk. 1, og hjælp efter
servicelovens §§ 83, 85, 95 eller 96, hvis
samarbejdsaftalen mellem regionsrådet og
kommunalbestyrelserne, jf. den foreslåede § 205 d,
stk. 1, ikke omfatter sådanne principper.
Ministeren for sundhed og forebyggelse og
ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold vil til det formål efter forhandling med Danske
Regioner og KL fastsætte en fordelingsnøgle, som
regionsrådet og kommunalbestyrelserne i regionen i så
fald skal benytte til beregning af, hvilken andel af udgifterne til
fælles hjælperordninger, som skal afholdes af
henholdsvis regionsrådet og kommunalbestyrelserne.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger i afsnit 2.3.2.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2015, således at ministeren for sundhed
og forebyggelse efter forhandling med ministeren for børn,
ligestilling, integration og sociale forhold dermed kan
fastsætte emner, som regionsråd og kommunalbestyrelser
i en region skal indgå aftale om i medfør af den ved
§ 1 foreslåede § 205 d, stk.
2. Endvidere kan ministeren for sundhed og forebyggelse
efter forhandling med ministeren for børn, ligestilling,
integration og sociale forhold dermed fastsætte regler for
fordeling af udgifter mellem regionsrådet og
kommunalbestyrelsen til hjælperordninger til borgere, som
modtager hjælp i hjemmet til respirationsbehandling efter
sundhedslovens § 79, stk. 1, og hjælp efter §§
83, 85, 95 eller 96 i serviceloven. Således kan ministeren
for sundhed og forebyggelse pr. 1. januar 2015 fastsætte
rammerne for regionsrådets og kommunalbestyrelsernes
indgåelse af aftaler i medfør af § 205 d, stk. 1,
som skal have virkning fra den 1. juli 2015.
Det foreslås endvidere, at den ved
§ 1, nr. 1, foreslåede § 88
a vedr. borgeres ret til at vælge arbejdsgiver for
hjælperne til respirationsbehandling skal have virkning
fra 1. juli 2015. Regionsrådene har dermed tid til at
foretage eventuelle nødvendige ændringer i den
eksisterende tilrettelæggelse af hjælperordninger til
respirationsbehandling, før borgernes ret til at vælge
arbejdsgiver for disse hjælperordninger får
virkning.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende ret
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I sundhedsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 913 af 13. juli 2010, som ændret
senest ved § 1 i lov nr. 744 af 25. juni 2014, foretages
følgende ændringer: | | | | | | 1. Efter kapitel
21 indsættes: | | | | | | »Kapitel 21 a | | | | | | Hjælperordninger
til personer med kronisk respirationsinsufficiens | | | | | | § 88 a.
En person, som har hjælpere til respirationsbehandling i
hjemmet efter § 79, stk. 1, og som også har
hjælpere efter § 95, stk. 1 eller 2, eller
§ 96 i lov om social service, kan vælge, at
arbejdsgiveransvaret for hjælperne til respirationsbehandling
skal varetages af den forening eller private virksomhed, som
personen har valgt som arbejdsgiver for hjælpere efter
§ 95, stk. 4, 2. pkt., eller § 96,
stk. 2, 2. pkt., i lov om social service. Tilsvarende kan en
person, som er tilskudsmodtager i medfør af § 95,
stk. 3, i lov om social service, vælge, at
arbejdsgiveransvaret for hjælperne til
respirationsbehandlingen skal varetages af den forening eller
private virksomhed, som personen har valgt som arbejdsgiver for
hjælpere efter § 95, stk. 4, 2. pkt. | | | Stk. 2. En
person, som modtager respirationsbehandling i hjemmet efter
§ 79, stk. 1, og som selv er arbejdsgiver for
hjælpere som nævnt i § 95, stk. 1 eller
2, eller § 96 i lov om social service, kan vælge
også selv at være arbejdsgiver for hjælpere til
respirationsbehandling. Tilsvarende kan en nærtstående,
som er tilskudsmodtager i medfør af § 95,
stk. 3, i lov om social service, og som selv er arbejdsgiver
for hjælpere som nævnt i § 95, stk. 4,
2. pkt., vælge også at være arbejdsgiver for
hjælperne til respirationsbehandling efter § 79,
stk. 1. | | | Stk. 3. En
person, som modtager respirationsbehandling i hjemmet efter
§ 79, stk. 1, og som efter § 95,
stk. 4, 2. pkt., eller § 96, stk. 2, 2. pkt., i
lov om social service har overdraget arbejdsgiveransvaret for
hjælpere til en nærtstående, kan vælge, at
den nærtstående også skal være arbejdsgiver
for hjælperne til respirationsbehandling efter
§ 79, stk. 1. Tilsvarende kan en
nærtstående, som er tilskudsmodtager i medfør af
§ 95, stk. 3, i lov om social service, og som efter
§ 95, stk. 4, 2. pkt., i lov om social service har
overdraget arbejdsgiveransvaret til en anden
nærtstående, vælge, at den anden
nærtstående også skal være arbejdsgiver for
hjælperne til respirationsbehandling efter § 79,
stk. 1. | | | | | | § 88 b.
Regionsrådet kan aftale med kommunalbestyrelserne i regionen,
at en person, som yder hjælp i medfør af
§§ 42, 44, 83, § 84, stk. 1, eller
§§ 85, 97 eller 118 i lov om social service,
også yder respirationsbehandling.« | | | | | | 2. Efter
§ 205 c indsættes i kapitel
62: | | | Ȥ 205
d. Regionsrådet og kommunalbestyrelserne i regionen
indgår aftale om tilrettelæggelse af
hjælperordninger i hjemmet til personer, som både har
respirationshjælpere efter § 79, stk. 1, og
hjælpere efter §§ 83, 85, 95 eller 96 i lov om
social service. | | | Stk. 2.
Ministeren for sundhed og forebyggelse fastsætter efter
forhandling med ministeren for børn, ligestilling,
integration og sociale forhold nærmere regler om, hvilke
emner aftalerne nævnt i stk. 1 skal
omfatte.« | | | | | | 3. Efter
§ 240 indsættes i kapitel
74: | | | Ȥ 240
a. Regionsrådet og kommunalbestyrelserne kan
indgå aftaler om, at regionsrådets betaling af udgifter
til respirationshjælpere overføres til
kommunalbestyrelsen for så vidt angår personer, som
modtager respirationsbehandling i hjemmet efter § 79,
stk. 1, og hjælp efter §§ 42, 44, 83,
§ 84, stk. 1, eller §§ 85, 95, 96, 97
eller 118 i lov om social service. | | | Stk. 2. En
kommunalbestyrelse kan indgå aftale med regionsrådet
om, at kommunalbestyrelsens betaling af udgifter til hjælp
efter lov om social service overføres til regionsrådet
for så vidt angår personer, som modtager
respirationsbehandling i hjemmet efter § 79, stk. 1,
og hjælp efter §§ 42, 44, 83, § 84,
stk. 1, eller §§ 85, 95, 96, 97 eller 118 i lov
om social service. | | | Stk. 3.
Ministeren for sundhed og forebyggelse fastsætter efter
forhandling med ministeren for børn, ligestilling,
integration og sociale forhold regler om fordeling mellem
regionsrådet og kommunalbestyrelsen af udgifterne til
hjælperordninger til personer, som modtager hjælp til
respirationsbehandling efter § 79, stk. 1, og
hjælp efter §§ 83, 85, 95 eller 96 i lov om
social service. ne.« | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2015. | | | Stk. 2.
Sundhedslovens § 88 a, som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 1, har virkning fra den 1. juli 2015. | | | Stk. 3. Den
første aftale mellem regionsrådet og
kommunalbestyrelsen, som affattet ved denne lovs § 1, nr.
2, skal have virkning fra den 1. juli 2015. |
|