Betænkning afgivet af Sundheds- og
Forebyggelsesudvalget den 9. december 2014
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. november
2014 og var til 1. behandling den 21. november 2014. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og
Forebyggelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
ministeren for sundhed og forebyggelse sendte den 28. august 2014
dette udkast til udvalget, jf. SUU alm. del - bilag 584,
folketingsåret 2013-14. Den 6. november 2014 sendte
ministeren for sundhed og forebyggelse de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Dansk
Erhverv.
Ministeren for sundhed og forebyggelse har
over for udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse til
udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 8
spørgsmål til ministeren for sundhed og forebyggelse
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
1 af udvalgets spørgsmål og
ministeren for sundhed og forebyggelses svar herpå er optrykt
som bilag 2 til betænkningen.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
bemærker, at DF har arbejdet meget med at forbedre ordningen
med brugerstyret personlig assistance (BPA-ordningen) og også
har haft indkaldt tidligere ministre i flere samråd for at
kortlægge forskellige muligheder for at forenkle og forbedre
ordningen. Der har været flere udfordringer med ordningen,
heriblandt at man som respiratorbruger ofte har haft to
hjælpere - en i forbindelse med respiration, som hører
under sundhedsloven, og en, som varetog BPA-ordningen i henhold til
serviceloven. Med lovforslaget sikres borgerne størst mulig
indflydelse på tilrettelæggelsen af
hjælperordningerne og en høj kvalitet i behandlingen.
Samtidig skal regionsrådenes og kommunalbestyrelsernes
administration af de fælles ordninger forenkles og samlet set
reduceres. DF kan støtte lovforslaget, men er ikke enig i,
at ministeren skal have yderligere bemyndigelser.
Det er et lovforslag, der har været
længe undervejs, og der er tale om et område, som DF
har fulgt tæt og fortsat vil følge tæt. DF vil
holde et vågent øje med udmøntningen af
lovforslaget, især i forhold til arbejdsmiljøregler og
samarbejdet mellem regionsråd og kommunalbestyrelser og i
forhold til om lovforslaget virker efter hensigten. Ministeren har
i den forbindelse tilkendegivet, at partierne bag aftalen om
lovforslaget vil få tilsendt et udkast til
bekendtgørelse forud for den offentlige høring, jf.
det optrykte svar på spørgsmål 6.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Annette Lind (S) Flemming
Møller Mortensen (S) Julie Skovsby (S) Karen J. Klint (S)
fmd. Anne Sina (S) Rasmus Horn
Langhoff (S) Orla Hav (S) Helle Løvgreen Mølvig (RV)
Marlene Borst Hansen (RV) Liv Holm Andersen (RV) Özlem Sara
Cekic (SF) Karl H. Bornhøft (SF) Eigil Andersen (SF) Stine
Brix (EL) Per Clausen (EL) Hans Andersen (V) nfmd. Martin Geertsen (V) Jane Heitmann
(V) Sophie Løhde (V) Hans Christian Schmidt (V) Eyvind
Vesselbo (V) Finn Thranum (V) Liselott Blixt (DF) Jens Henrik
Thulesen Dahl (DF) Karina Adsbøl (DF) Anita Christensen (DF)
Simon Emil Ammitzbøll (LA) Thyra Frank (LA) Daniel Rugholm
(KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 57
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra ministeren for sundhed og forebyggelse | 2 | Henvendelse af 18/11-14 fra Dansk
Erhverv | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | 1. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 57
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
18/11-14 fra Dansk Erhverv, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 2 | MFU spm. om, hvordan ministeren forholder
sig til blandt andre Muskelsvindfondens påpegning af, at det
i praksis bliver umuligt for borgere med borgerstyret personlig
assistance, særlig personer, der modtager hjælp efter
Servicelovens § 95, at rejse på ferie til udlandet, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 3 | MFU spm. om, hvordan ministeren vurderer
blandt andre Dansk Sygeplejeråds, Muskelsvindfondens og FOA's
bekymringer for, om hjælperne har tilstrækkelig
kompetence til at betjene respirationsudstyr, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 4 | MFU spm. om, hvordan ministeren vurderer
den lange række af så forskellige aktører som
blandt andre Danske Handicaporganisationers og Dansk Erhvervs
bekymring for at gennemføre lovforslaget uden af have en
fælles national takstmodel, som sikrer, at det er ordentlige
virksomheder, der varetager opgaven, at borgerne modtager
tilstrækkelige hjælp og at hjælperne får
ordentlige løn- og ansættelsesforhold, til ministeren
for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om, hvorfor man som respiratorbruger
får at vide, at respiratorordningerne skal udliciteres i 1.
kvartal 2015, og at man derfor ikke kan opsige de nuværende
ordninger med udvalgte firmaer og tage et firma, man selv
vælger (eventuelt fra den 1. februar 2015), til ministeren
for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 6 | Spm. om nærmere redegørelse
for den bemyndigelse vedrørende fordeling af udgifter, som
ministeren skal have, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå | 7 | Spm., om ministeren vil bekræfte, at
de partier, der står bag aftalen, vil blive inddraget i
drøftelser, hvis der skulle opstå udfordringer med
BPA-ordningerne, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 8 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
ansvaret for arbejdsmiljøet ikke falder mellem flere stole,
hvis ansvaret skal deles mellem den private virksomhed, borgeren og
respirationscenteret, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå |
|
Bilag 2
Et af udvalgets
spørgsmål til ministeren for sundhed og forebyggelse
og dennes svar herpå
Spørgsmålet og ministeren for
sundhed og forebyggelses svar herpå er optrykt efter
ønske fra DF.
Spørgsmål 6:
Vil ministeren nærmere redegøre
for den bemyndigelse vedr. fordeling af udgifter som ministeren
skal have - hvad indeholder den?
Svar:
Med lovforslag nr. L 57 foreslås det, at
ministeren for sundhed og forebyggelse bemyndiges til efter
forhandling med ministeren for børn, ligestilling,
integration og sociale forhold, at fastsætte regler om
fordeling mellem regionsrådet og kommunalbestyrelsen af
udgifterne til hjælperordninger til personer, som modtager
hjælp til respirationsbehandling og hjælp efter
§§ 83, 85, 95 eller 96 i serviceloven, jf. den
foreslåede § 240 a, stk. 3.
Bemyndigelsen vil bl.a. blive benyttet til at
fastsætte regler for fordelingen af udgifter til
hjælpere til personer, der både har
respirationshjælpere og hjælp efter servicelovens
§§ 83, 85, 95 eller 96, hvis samarbejdsaftalen mellem
regionsrådet og kommunalbestyrelserne i regionen, jf. den
foreslåede § 205, stk. 1, ikke omfatter sådanne
principper, jf. afsnit 2.3.2 i de almindelige bemærkninger og
pkt. 3 i de specielle bemærkninger i lovforslaget.
Jeg vil sammen med ministeren for børn,
ligestilling, integration og sociale forhold til det formål
efter forhandling med Danske Regioner og KL fastsætte en
fordelingsnøgle, som regionsrådet og
kommunalbestyrelserne i regionen i så fald skal benytte til
beregning af, hvilken andel af udgifterne til fælles
hjælperordninger, som skal afholdes af henholdsvis
regionsrådet og kommunalbestyrelserne.
Bemyndigelsen vil endvidere blive benyttet til
at fastsætte, at udgiftsfordelingen mellem regionsrådet
og kommunalbestyrelserne i alle tilfælde skal tage
udgangspunkt i udgifterne til det samlede antal timer, en borger
modtager til hjælp til respirationsbehandling og hjælp
efter servicelovens §§ 83, 85, 95 eller 96.
De beskrevne bestemmelser vil blive fastsat i
en bekendtgørelse.
Partierne bag aftalen om lovforslaget vil
få tilsendt et udkast til bekendtgørelse forud for den
offentlige høring.