Fremsat den 30. oktober 2014 af ministeren
for by, bolig og landdistrikter (Carsten Hansen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
andelsboligforeninger og andre boligfællesskaber
(Skærpede krav til stiftelse af
andelsboligforeninger m.v.)
§ 1
I lov om andelsboligforeninger og andre
boligfællesskaber, jf. lovbekendtgørelse nr. 1716 af
16. december 2010, som ændret ved lov nr. 610 af 12. juni
2013 og § 69 i lov nr. 526 af 28. maj 2014, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 2, stk. 1, ændres
»1/3« til: »60 pct.«.
2.
Efter § 3 indsættes:
Ȥ 3
a. Inden indgåelse af en aftale om en
andelsboligforenings erhvervelse af en ejendom skal der foreligge
et budget for andelsboligforeningen baseret på hvert af de
finansieringsforslag, der overvejes til finansiering af
købet, og et sammenligneligt budget baseret på
finansiering af foreningens køb af ejendommen med et
30-årigt, konverterbart, fastforrentet realkreditlån
med afdrag. Budgetterne skal dække samtlige poster for
andelsboligforeningens økonomi og dække en periode
på mindst 10 år fra stiftelsen. Der skal for den del af
finansieringsperioden, der ikke er dækket af budgettet,
foreligge en prognose, der tager højde for væsentlige
økonomiske forhold i foreningens økonomi, der er
kendskab til på tidspunktet for stiftelsen.
Stk. 2. Budgetterne skal
indeholde en post, der omfatter de årlige udgifter til
vedligeholdelse af andelsboligforeningens ejendom. Beløbet
skal opgøres for hele ejendommen og pr. m2 bruttoetageareal.
Stk. 3. Budgetterne
må ikke indeholde indtægter for fremtidige salg af
ledige lejelejligheder.
§ 3 b. En
andelsboligforening skal være registreret i Det Centrale
Virksomhedsregister.«
3. I
§ 6, stk. 3, indsættes efter
»Penge- og realkreditinstitutter«: »og andre
långivere«.
4. § 6,
stk. 4, affattes således:
»Stk. 4.
Ministeren for by, bolig og landdistrikter fastsætter
nærmere regler om pligten til at udlevere
informationsmateriale med finansielle nøgleoplysninger til
foreningen. Regler om pligt for virksomheder under tilsyn af
Finanstilsynet til at udlevere informationsmateriale med
finansielle nøgleoplysninger til foreningen fastsættes
efter forhandling med erhvervs- og
vækstministeren.«
§ 2
I lejeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 963
af 11. august 2010, som ændret senest ved § 1 i lov nr.
439 af 6. maj 2014, foretages følgende ændring:
1. I
§ 103, stk. 5, udgår
»hvis ikke mindst halvdelen af lejerne af
beboelseslejligheder på accepttidspunktet er medlemmer af
foreningen, eller«.
§ 3
Loven træder i kraft den 1. januar 2015.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger | | | | | Indholdsfortegnelse | | | 1. | Lovforslagets baggrund og
formål | 2. | Lovforslagets indhold | | 2.1. | Skærpede krav til stiftelse af
andelsboligforeninger | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Lovforslagets udformning | | | | 2.1.2.1. | Minimusdeltagelse | | | | 2.1.2.2. | Budgetkrav | | 2.2. | Oplysningspligt for andre långivere
end penge- og realkreditinstitutter | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | 2.2.2. | Lovforslagets udformning | | 2.3. | Obligatorisk CVR-registrering af
andelsboligforeninger | | | 2.3.1. | Gældende ret | | | 2.3.2. | Lovforslagets udformning | 3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 9. | Sammenfattende skema | | | | | | | |
|
1.
Lovforslagets baggrund og formål
Andelsboligmarkedet har ligesom det
øvrige boligmarked været præget af svingende
konjunkturer de senere år. Især i årene fra 2003
til 2007 var der store stigninger i priserne på fast ejendom
- prisstigninger, som efterfølgende blev afløst af
fald.
For nogle af de andelsboligforeninger, der
blev stiftet i årene op til 2008, bærer foreningernes
økonomi i dag præg af, at man ved stiftelsen ikke
sikrede sig et tilstrækkeligt solidt økonomisk
fundament. En del af disse foreninger blev stiftet på
grundlag af for optimistiske budgetter og med en finansiering, som
viste sig at være både svært gennemskuelig og
risikabel for andelshaverne. I en del tilfælde er
andelsboligforeningens køb af ejendommen finansieret
udelukkende med afdragsfrie lån - og i nogle tilfælde
variabelt forrentede lån kombineret med en swapaftale. Der er
også eksempler på, at man ved stiftelsen af
andelsboligforeninger har kalkuleret med indtægter fra salg
af resterende lejeboliger, som efterfølgende har vist sig
ikke at holde stik. Endvidere er der eksempler på, at der
ikke blev udarbejdet tilstrækkeligt langsigtede budgetter med
blandt andet realistiske vedligeholdelsesplaner. Langsigtede
realistiske budgetter er blandt andet udgangspunktet for, at de
kommende andelshavere kan danne sig et billede af de fremtidige
boligafgifter.
Regeringen gennemførte i 2013 en
ændring af andelsboligloven, der har sikret større
gennemsigtighed ved handel med andelsboliger. Dette skete bl.a. med
indførelsen af krav om udlevering af en række vigtige
nøgleoplysninger om foreningen og den aktuelle andelsbolig,
der er sat til salg. Endvidere blev der indført en
karensperiode på 2 år for anvendelse af valuarvurdering
og offentlig vurdering efter stiftelsen af en andelsboligforening
ved overtagelse af en udlejningsejendom på andelsbasis. Disse
tiltag styrkede gennemsigtigheden på andelsboligmarkedet,
således at køber og sælger fik det bedst mulige
beslutningsgrundlag, når der handles andelsbolig. Samtidig
sikrede karensperioden mod spekulation i
værdiansættelsen af andelsboligforeningens ejendom ved
stiftelse af foreningen.
Med nærværende lovforslag tages
yderligere initiativ til at sikre tilliden til andelsboligmarkedet
i fremtiden.
Hovedformålet med lovforslaget er
således at sikre, at andelsboligforeninger fremover stiftes
på et solidt økonomisk fundament gennem en
skærpelse af reglerne for stiftelsen af
andelsboligforeninger, og at der samtidig skabes større
gennemsigtighed i forhold til økonomien for de potentielle
andelshavere, der vil være med til at stifte
andelsboligforeningen.
Hermed forhindres samlet, at nye
andelsboligforeninger fremover løber ind i tilsvarende
økonomiske problemer, som har ramt nogle
andelsboligforeninger de senere år.
Lovforslaget indebærer, at der i
forbindelse med stiftelse af private andelsboligforeninger,
fremover stilles krav om udarbejdelse af retvisende budgetter (med
en passende detaljeringsgrad) og økonomiske prognoser for
foreningen, der afspejler den finansiering, der overvejes ved
foreningens køb af ejendommen. Herudover stilles krav om et
sammenligneligt budget, der tager udgangspunkt i finansiering af
ejendommen med et 30-årigt, konverterbart, fastforrentet
realkreditlån med afdrag. Dette vil give et
sammenligningsgrundlag, der kan vise eventuelle usikkerhedsmomenter
i den konkret foreslåede finansiering.
Der stilles samtidig krav om, at budgetter og
det sammenlignelige budget skal indeholde en post, der opgør
de forventede udgifter til vedligeholdelse af
andelsboligforeningens ejendom.
Der vil endvidere blive stillet krav om, at
budgetterne ikke må indeholde indtægter for fremtidige
salg af ledige lejelejligheder, idet dette giver et meget usikkert
billede af økonomien i fremtiden.
Herudover indføres krav om, at 60 pct.
af en udlejningsejendoms lejere skal deltage ved stiftelsen af
andelsboligforeningen, før foreningen kan erhverve
ejendommen. Dette vil yderligere sikre, at stiftelsen af
andelsboligforeningen sker på et bredt og solidt
fundament.
Endelig foreslås der en
opfølgning på enkelte elementer af den lovgivning, der
blev gennemført ved lov nr. 610 af 12. juni 2013
vedrørende krav om nøgleoplysninger ved salg af
andelsboliger. Således udvides hjemlen til at
pålægge penge- og realkreditinstitutter at udlevere
finansielle nøgleoplysninger til at omfatte andre
långivere, ligesom der foreslås indført et krav
om, at en andelsboligforening skal være registreret i Det
Centrale Virksomhedsregister.
2.
Lovforslagets indhold
2.1.
Skærpede krav til stiftelse af andelsboligforeninger
2.1.1.
Gældende ret
Private andelsboligforeninger kan stiftes ved,
at en andelsboligforening overtager eller selv står for
opførelsen af en nybygget ejendom eller ved, at
andelsboligforeningen køber en eksisterende ejendom. En
andelsboligforenings køb af en eksisterende ejendom vil
typisk ske ved, at lejerne overtager den ejendom, som de bor til
leje i - enten ved ejerens frivillige salg til lejerne eller ved
anvendelse af reglerne om tilbudspligt i lejelovens §§
100-105. Efter reglerne om tilbudspligt skal en ejer af en
udlejningsejendom, der ønsker at sælge ejendommen,
tilbyde ejendommen til lejerne, inden den pågældende
sælger ejendommen til anden side.
Efter andelsboliglovens § 2, stk. 1, kan
en andelsboligforening kun gyldigt erhverve en udlejningsejendom,
når mindst 1/3 af ejendommens lejere af beboelseslejligheder
er medlemmer af foreningen ved erhvervelsen. Overtages en
udlejningsejendom i medfør af lejelovens regler om
tilbudspligt kan ejeren efter lejelovens § 103, stk. 5, afvise
andelsboligforeningens accept, hvis ikke mindst halvdelen af
lejerne af beboelseslejlighederne er medlemmer af
andelsboligforeningen.
Ifølge andelsboliglovens § 3, stk.
1, skal den, der overdrager en ejendom til en andelsboligforening
inden aftalens indgåelse give sædvanlige oplysninger om
ejendommen, herunder ejendommens driftsudgifter, lejeforhold og
saldi på de forskellige konti, som ejeren skal føre i
henhold til lejeloven og boligreguleringsloven. Opregningen er ikke
udtømmende, idet pligten omfatter alle oplysninger, som
sædvanligvis gives i forbindelse med salg af tilsvarende
ejendomme. Af andre oplysninger end de udtrykkeligt nævnte,
kan nævnes oplysninger om forsikringsforhold og eventuelle
offentlige pålæg.
Der gælder en karensperiode for
anvendelse af valuarvurdering og offentlig vurdering ved
værdiansættelsen af foreningens ejendom i 2 år
fra stiftelsen af andelsboligforeningen. Reglen i andelsboliglovens
§ 5, stk. 2, der blev indført juni 2013 betyder, at der
fremadrettet ikke kan spekuleres i værdiansættelsen af
andelsboligforeningens ejendom ved etablering af foreningen.
2.1.2.
Lovforslagets udformning
Med lovforslaget foreslås der
indført skærpede krav i forbindelse med stiftelsen af
private andelsboligforeninger på to områder, der begge
skal bidrage til, at andelsboligforeninger fremover stiftes
på et solidt økonomisk grundlag.
2.1.2.1.
Minimumsdeltagelse
Med lovforslaget foreslås grænsen
for minimumsdeltagelse ved stiftelsen af private
andelsboligforeninger i § 2, stk. 1, hævet fra 1/3 til
60 pct. af lejerne. Samtidig foreslås reglen i lejelovens
§ 103, stk. 5, hvorefter udlejeren kan afvise
andelsboligforeningens accept, hvis ikke mindst halvdelen af
lejerne af beboelseslejligheder på accepttidspunktet er
medlemmer af foreningen, ophævet, så
minimumsdeltagelsen i alle tilfælde fremover vil være
60 pct.
På baggrund af de økonomiske
udfordringer, som flere andelsboligforeninger har oplevet de senere
år, udviser långivere og rådgivere på
andelsboligmarkedet i dag større forsigtighed i forbindelse
med stiftelser af andelsboligforeninger. Ministeriet for By, Bolig
og Landdistrikter har således fra flere interessenter
på andelsboligområdet fået oplyst, at mange
penge- og realkreditinstitutter allerede i dag i praksis stiller
krav om højere deltagelsesprocenter ved stiftelse af
andelsboligforeninger end dem, der følger af lovgivningens
regler. Dette sker for at sikre stiftelse af økonomisk
velfunderede foreninger.
For at fastholde denne positive udvikling
foreslås indført et lovkrav, der fremadrettet sikrer
den nuværende praksis med krav om høj deltagelse ved
stiftelsen. Skærpelsen af deltagelseskravet reducerer i sig
selv antallet af tilbageværende lejelejligheder i ejendommen
og dermed den økonomiske usikkerhed, der kan være
knyttet hertil. Herudover vil det skærpede deltagelseskrav
bidrage til større engagement i driften af foreningen, idet
det må forventes, at andelshavere, der er medlemmer af
foreningen, har et større incitament til at deltage i det
arbejde, der er forbundet med en velfungerende forening, f.eks.
oprydning, havedage mv. Hertil kommer, at kun medlemmer af
foreningen har mulighed for at deltage i bestyrelsesarbejdet i
foreningen.
Ved udformning af forslaget om skærpelse
af kravet til minimumsdeltagelsen, er der foretaget en afvejning af
hensynet til at sikre et solidt økonomisk fundament for
fremtidige stiftelser af andelsboligforeninger overfor for hensynet
til, at der ikke indføres så høje krav til
minimumsdeltagelsen, at det vil forhindre stiftelser af sunde
andelsboligforeninger.
2.1.2.2.
Budgetkrav
Med lovforslaget foreslås indført
krav om, at der inden indgåelse af aftale om en
andelsboligforenings erhvervelse af en ejendom skal foreligge et
budget for andelsboligforeningen for hvert finansieringsforslag,
der overvejes til finansiering af købet, og et
sammenligneligt budget baseret på finansiering af foreningens
køb af ejendommen med et 30-årigt, konverterbart,
fastforrentet realkreditlån med afdrag. Budgetterne skal
dække samtlige poster i foreningens økonomi og
afspejle en periode på mindst 10 år fra stiftelsen. For
den del af finansieringsperioden, der ikke er dækket af
budgetterne, skal der foreligge en prognose, der medtager forhold
af væsentlig betydning for foreningens økonomi - og
som der er kendskab til ved stiftelsen.
Der foreslås endvidere indført
krav om, at budgetterne skal indeholde en post, der omfatter de
årlige udgifter til vedligeholdelse af andelsboligforeningens
ejendom. Beløbet skal opgøres for hele ejendommen og
pr. m2 bruttoetageareal, så
det er nemt at sammenligne med de beløb, der hidtil har
været afsat til vedligeholdelse af ejendommen. Budgetkravet
foreslås indført i forbindelse med lejernes
overtagelse af den ejendom, som de bebor, og ejendommen vil derfor
umiddelbart forud for salgstidspunktet være en
udlejningsejendom. Med kravene til posten for vedligehold vil det
være muligt for lejerne at foretage en direkte sammenligning
af budgetposten for andelsboligforeningens fremtidige vedligehold
med de midler til vedligehold, der hidtil har været afsat til
ejendommen som udlejningsejendom.
Endelig foreslås det, at budgetterne
ikke må indeholde indtægter for fremtidige salg af
ledige lejelejligheder.
Ved at stille krav om fremlæggelse af
budgetter og et sammenligneligt budget, vil der ske en
synliggørelse af de risici, der måtte være
forbundet med den finansieringsform, der overvejes. Hertil kommer,
at kravene til vedligehold og forbud mod indregning af
indtægter for fremtidige salg, vil give mere gennemskuelige
budgetter.
Forslaget vil dermed sikre lejerne et mere
oplyst beslutningsgrundlag og bidrage til, at der også
stiftes velfunderede foreninger i fremtiden.
2.2.
Oplysningspligt for andre långivere end penge- og
realkreditinstitutter
2.2.1.
Gældende ret
Med indførelsen af reglerne om
oplysningspligt ved salg af andelsboliger blev penge- og
realkreditinstitutterne pr. 2014 pålagt at udlevere
information til andelsboligforeningerne om foreningernes
finansielle nøgleoplysninger. Kravet er i
bekendtgørelse om oplysningspligt ved salg af andelsboliger
nærmere udmøntet som en pligt for penge- og
realkreditinstitutterne til at indberette en række
finansielle nøgleoplysninger om de enkelte
andelsboligforeningers lån til Ministeriet for By, Bolig og
Landdistrikters internetbaserede indberetningssystem for
nøgleoplysninger.
Med indførelsen af kravet er det
sikret, at de nøgleoplysningsskemaer, der skal udleveres
før et salg af en andelsbolig, indeholder et samlet overblik
over den enkelte andelsboligforenings låneforhold, så
køber på en let og overskuelig måde bliver i
stand til at gennemskue foreningens økonomi.
Efter de gældende regler er
långivere, der ikke er penge- eller realkreditinstitutter,
ikke forpligtet til at indberette finansielle
nøgleoplysninger om eventuelle lån, som de har ydet
til andelsboligforeninger.
2.2.2.
Lovforslagets udformning
Det har siden indførelsen af de nye
regler vist sig, at en række andelsboligforeninger har
optaget lån hos andre långivere end penge- eller
realkreditinstitutter. For eksempel har en række
andelsforeninger optaget lån hos Grundejernes
Investeringsfond til renovering af de lejelejligheder i foreningen,
der endnu ikke er overgået til andelsboliger.
Med lovforslaget udvides kravet om
indberetning af finansielle nøgleoplysninger til at omfatte
andre långivere end penge- og realkreditinstitutter. En
udvidelse af hjemlen vil dermed betyde, at samtlige långivere
til andelsboligforeninger pålægges at indberette
finansielle nøgleoplysninger.
Udmøntning af de nærmere krav til
indberetning vil ske ved ændring af bekendtgørelsen om
oplysningspligt ved salg af andelsboliger.
2.3.
Obligatorisk CVR-registrering af andelsboligforeninger
2.3.1.
Gældende ret
Efter § 2 i lov om Det Centrale
Virksomhedsregister indeholder Det Centrale Virksomhedsregister
bl.a. grunddata om juridiske enheder, der er erhvervsdrivende.
Efter lovens § 11, stk. 5, kan Erhvervsstyrelsen
fastsætte regler om registrering af andre juridiske enheder,
herunder frivillige registreringer.
I bekendtgørelse om Det Centrale
Virksomhedsregister er det i § 8 fastsat, at foreninger, der
ikke er omfattet af en lovbestemt registreringspligt, frivilligt
kan lade sig registrere for 3 år ad gangen. Registreringen
vil ophøre, medmindre foreningen fornyer sin registrering
inden for en frist fastsat af Erhvervsstyrelsen. Foreninger, hvis
registrering er ophørt, kan genregistreres, hvis de
bekræfter, at tidligere registrerede oplysninger fortsat er
korrekte eller ændrer de registrerede oplysninger, hvori der
er sket ændringer. Ved genregistreringen bevarer foreningen
sit CVR-nummer.
Foreninger, der er registreret som frivilligt
registrerede foreninger, kan omregistreres som
registreringspligtige foreninger, hvis de senere bliver omfattet af
en registreringspligt. Ved omregistrering bevares det hidtidige
CVR-nummer.
I praksis er de fleste andelsboliger
registreret i Det Centrale Virksomhedsregister med
virksomhedsformen "Forening" med branchekoden "Privat
Andelsboligforening". Herudover er en række
andelsboligforeninger registreret i Det Centrale
Virksomhedsregister med virksomhedsformen "Frivillig forening" med
branchekoden "Andre organisationer og foreninger".
2.3.2.
Lovforslagets udformning
Med lovforslaget foreslås indført
et krav om, at en andelsboligforening altid skal være
registreret i Det Centrale Virksomhedsregister.
Herved imødekommes et ønske fra
kreditinstitutter, administratorer og andre aktører, der
professionelt arbejder med andelsboligsektoren. Ønsket er
begrundet i, at der i dag er relativt store problemer knyttet til
en entydig identifikation af andelsboligforeninger. Den manglende
entydighed medfører en unødvendig administrativ byrde
og giver risiko for fejl.
Den eneste centrale registrering af
andelsboligforeninger har hidtil været registreringen i
CVR-registeret. De eneste foreninger, der har haft pligt til at
lade sig registrere er skattepligtige foreninger. Registeret har
således langt fra været komplet. Hertil kommer, at
foreningernes muligheder for både at lade sig registrere som
"frivillig forening" og som "privat andelsboligforening" (under
erhvervsdrivende) giver problemer med hensyn til entydighed og
dobbeltregistreringer.
Det foreslås derfor gjort obligatorisk,
at en andelsboligforening skal være registreret i Det
Centrale Virksomhedsregister.
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget medfører ikke
økonomiske eller administrative konsekvenser for det
offentlige.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet.
Der vil være mindre administrative
lettelser knyttet til at gøre det lovpligtigt for
andelsboligforeninger at have et CVR-nummer, idet et CVR-nummer vil
gøre identifikationen af andelsboligforeninger entydig.
Herudover har lovforslaget ikke nævneværdige
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører ikke
nævneværdige administrative konsekvenser for
borgerne.
Kravene til de budgetter, der skal udarbejdes
ved stiftelsen, kan i nogle tilfælde indebære ekstra
udgifter til rådgivere for de lejere eller andre, der
overvejer at stifte en andelsboligforening. Ekstraudgifterne
vurderes at blive meget begrænsede, da der i praksis allerede
udarbejdes mere eller mindre detaljerede budgetter, om end de ikke
i alle tilfælde opfylder de foreslåede krav.
6.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 27. august 2014 til den 24. september 2014 været sendt i
høring hos følgende organisationer og myndigheder
m.v.:
Advokatsamfundet, Andelsbasen,
Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Boligselskabernes
Landsforening, BOSAM, Danmarks Lejerforeninger, Dansk Byggeri,
Dansk Ejendomsmæglerforening, Danske Arkitektvirksomheder,
Danske Advokater, Danske Boligadvokater, Danske Regioner, Danske
Studerendes Fællesråd, Danske Udlejere, Datatilsynet,
Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen,
Ejendomsforeningen Danmark, Ejerlejlighedernes Landsforening,
Finansrådet, Forbrugerrådet, Foreningen af
andelsboligforeninger i krise, FSR - danske revisorer, Grundejernes
Investeringsfond, Kommunekredit, Kommunernes Landsforening,
Lejernes Landsorganisation i Danmark, Præsidenten for Vestre
Landsret, Præsidenten for Østre Landsret,
Realkreditforeningen og Realkreditrådet.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
stat, kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Mindre administrative lettelser | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ikke nævneværdige | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Andelsboliglovens § 2, stk. 1, indeholder
en generel regel om minimumsdeltagelse ved stiftelse af en
andelsboligforening ved erhvervelse af en udlejningsejendom. En
andelsboligforening kan således kun gyldigt erhverve en
udlejningsejendom, når mindst 1/3 af ejendommens lejere af
beboelseslejligheder er medlemmer af foreningen ved
erhvervelsen.
Lejeloven indeholder en særlig regel om
minimumsdeltagelse ved overtagelse efter reglerne om tilbudspligt i
lejelovens § 100, stk. 1, hvorefter udlejeren i ejendomme, der
helt eller delvist anvendes til beboelse, skal tilbyde lejerne at
overtage ejendommen på andelsbasis, inden ejendommen
overdrages til anden side.
Ejeren kan efter lejelovens § 103, stk.
5, afvise andelsboligforeningens accept, hvis ikke mindst halvdelen
af lejerne af beboelseslejlighederne er medlemmer af
andelsboligforeningen.
Stiftes en andelsboligforening ved overtagelse
af en udlejningsejendom, skal der således altid mindst
være deltagelse af 1/3 af lejerne. Sker overtagelsen efter
lejelovens regler om tilbudspligt kan udlejeren kræve
deltagelse af mindst halvdelen af lejeren.
Baggrunden for de eksisterende krav om
minimumsdeltagelse ved stiftelsen, var et ønske om at
forebygge omgåelse af andelsboliglovens bestemmelser i §
2, stk. 4 og 5, der begrænser den tidligere ejers
indflydelse.
I nogle af de andelsboligforeninger, der i dag
har økonomiske vanskeligheder, har man bl.a. baseret
finansieringen på salg af ledige lejelejligheder i
årene efter stiftelsen. Hvis lejlighederne ikke som forudsat
bliver ledige eller ikke kan sælges, medfører det
typisk, at foreningens økonomi bliver meget anspændt.
Det frarådes derfor af flere interessenter på
andelsboligområdet at indregne muligheden for salg af
lejligheder i foreningens budgetter, idet dette giver et meget
usikkert billede af økonomien i fremtiden.
For at sikre, at andelsboligforeninger stiftes
på et solidt økonomisk fundament, der ikke baseres
på bl.a. salg af ledige lejeboliger, foreslås det
derfor at ændre deltagelseskravet således, at mindst 60
pct. af lejerne fremover skal deltage ved stiftelse af private
andelsboligforeninger i eksisterende udlejningsejendomme. For
så vidt angår betydningen for deltagelseskravet i
lejelovens § 103, stk. 5, henvises til bemærkninger til
den foreslåede ændring i § 2, nr. 1.
Det skærpede deltagelseskrav vil bidrage
til, at stiftelserne fremover sker med bredere deltagelse af de
eksisterende lejere i ejendommen. Dermed sikres en bedre og mere
økonomisk robust etablering af foreningen.
Til nr.
2
§ 3 a
Efter andelsboliglovens § 3, stk. 1, skal
den, der overdrager en ejendom til en andelsboligforening inden
aftalens indgåelse give sædvanlige oplysninger om
ejendommen, herunder ejendommens driftsudgifter, lejeforhold og
saldi på de forskellige konti, som ejeren skal føre i
henhold til lejeloven og boligreguleringsloven. Efter § 3,
stk. 2, skal oplysningerne gives senest samtidig med tilbuddet om
overtagelse, hvis overdragelsen sker efter reglerne om tilbudspligt
i lejeloven.
De samme regler om ejerens oplysningspligt
følger af lejelovens § 103, stk. 4.
Det er væsentligt, at lejernes
beslutning om at overtage den ejendom, som de bor til leje i
på andelsbasis, sker på et veloplyst grundlag. Dette
kræver, at der forud for købet foretages en
række undersøgelser af ejendommens
bygningsmæssige, vedligeholdelsesmæssige og
tinglysningsretlige (byrder, servitutter eller andre
pantehæftelser) forhold, der danner grundlag for en
gennemarbejdet vedligeholdelsesplan og et solidt driftsbudget for
ejendommen. Penge- og realkreditinstitutterne stiller endvidere,
som vilkår for udarbejdelse af lånetilbud til
finansiering af købsprisen, krav om budgetter for
foreningens fremtidige drift baseret på det
pågældende lånetilbud.
Der findes i dag ikke noget lovfæstet
krav om udlevering af budgetter, der kan anskueliggøre den
fremtidige økonomiske situation i foreningen, forud for
stiftelse af en andelsboligforening.
Nogle andelsboligforeninger er i de senere
år stiftet på grundlag af en finansiering med en
avanceret og ofte risikofyldt finansiering, som ikke alle lejere
har kunnet gennemskue.
Med bestemmelsen i §
3 a, stk. 1, foreslås derfor indført et krav
om, at der udover de oplysninger, der i dag følger af
andelsboliglovens § 3, stk. 1, ligeledes altid skal udarbejdes
et budget for andelsboligforeningen, der afspejler den
finansiering, der overvejes ved foreningens køb af
ejendommen.
Kravet foreslås udformet således,
at der inden indgåelse af en aftale om en
andelsboligforenings erhvervelse af en ejendom skal foreligge et
budget for hvert finansieringsforslag, der overvejes til
finansiering af købesummen. Overvejes en finansiering med
for eksempel et F1 lån med afdrag kombineret med et fast
forrentet 30-årigt lån og som alternativ et
30-årigt obligationslån med afdragsfrihed i 10
år, skal der udarbejdes et budget for foreningens fremtidige
økonomi baseret på hvert af de to
finansieringsforslag.
Herudover foreslås der indført
krav om, at der skal foreligge et sammenligneligt budget, der tager
udgangspunkt i finansiering af ejendommen med et 30-årigt,
konverterbart, fastforrentet realkreditlån med afdrag. Dette
vil give de enkelte potentielle andelshavere en bedre mulighed for
at gennemskue de budgetter, de bliver præsenteret for i
forbindelse med stiftelsen. Det er langt fra alle lejere, der
overvejer at overtage en ejendom på andelsbasis, der har de
fornødne forudsætninger for at gennemskue de
finansielle forhold i forbindelse med indtræden i en
andelsboligforening. Det foreslåede krav om udlevering af et
sammenligneligt budget baseret på en traditionel, konservativ
belåning, vil sætte de potentielle andelshavere bedre i
stand til at gennemskue eventuelle usikkerhedsmomenter i den
konkrete finansiering, der overvejes.
Kravene om budgetter foreslås udformet
som et objektivt budgetkrav, der skal være opfyldt inden
indgåelse af aftalen om erhvervelse af ejendommen. Det vil i
praksis være de pågældende lejere, der
ønsker at stifte andelsboligforeningen eller den allerede
stiftede andelsboligforening og dennes rådgiver, der skal
sikre, at budgetterne udarbejdes og forelægges alle
(potentielle) andelshavere inden erhvervelse af ejendommen.
Overholder en rådgiver ikke andelsboliglovens regler om krav
til budget i forbindelse med rådgivning om stiftelse af en
andelsboligforening, vil der som udgangspunkt kunne statueres et
rådgiveransvar. Samtidig indebærer reglen, at det vil
være klart for den enkelte (potentielle) andelshaver, hvilke
oplysninger, der skal foreligge før indgåelse af
aftalen.
Budgetterne skal dække samtlige poster i
foreningens økonomi og afspejle en periode på mindst
10 år fra stiftelsen. For den del af finansieringsperioden,
der ikke er dækket af budgetterne, skal der foreligge en
prognose, der tager højde for de væsentligste
økonomiske forhold i foreningens økonomi, som der er
kendskab til på tidspunktet for stiftelsen.
Kravet om, at budgettet skal dække
samtlige poster i foreningens økonomi indebærer, at
det skal være så detaljeret, at det giver et retvisende
billede af foreningens økonomi. Budgettet skal være
specificeret i henhold til sædvanlige faglige standarder
på området og de afsatte midler skal være
tilstrækkelige til, at foreningen vil kunne betragtes som en
vel vedligeholdt og veldrevet andelsboligforening. Budgettet skal
udarbejdes som et drifts-, status- og likviditetsbudget med
konsekvensberegninger af boligafgift og andelskroneværdi.
Da de økonomiske forudsætninger
for foreningen bliver mere usikre jo længere tid, der
går fra stiftelsestidspunktet, foreslås et krav med
kombineret budget og prognose for hele finansieringsperioden. Dette
giver fleksibilitet ved udarbejdelse af budgetter og sikrer
samtidig, at det vil være muligt at forudse udviklingen i
foreningens økonomi i hele finansieringsperioden under de
forudsætninger, der er kendt på stiftelsestidspunkt.
Det detaljerede budget vil foreligge for mindst 10 år. For
den resterende del af finansieringsperioden vil
prognoseberegningerne synliggøre udviklingen i foreningens
økonomi, særligt for så vidt angår
udviklingen i kapitaludgifter og vedligeholdelsesudgifter.
Prognoseberegningerne vil således kunne synliggøre
udviklingen i økonomien efter ophør af en eventuel
10-årig afdragsfri periode på lånet eller som
følge af et trappelån, hvor renten stiger i hele
finansieringsperioden. Der kan også være tale om
beregning af konsekvenser ved nødvendig vedligeholdelse som
f.eks. fremtidig udskiftning af ejendommens tag.
Med bestemmelsen i §
3 a, stk. 2, foreslås det, at både budgetterne
for den type lån der overvejes, og det sammenlignelige budget
skal indeholde en post, der omfatter de årlige udgifter til
vedligeholdelse af andelsboligforeningens ejendom. Posten til
vedligeholdelse skal, ligesom regnskabsposterne for vedligeholdelse
i Erhvervsstyrelsens modelregnskab for andelsboligforeninger, der
aflægger regnskab efter årsregnskabsloven, indeholde
udgifter til dels almindelig, løbende vedligeholdelse og
udgifter til større, planlagte opgaver i forbindelse med
genopretning og renovering. Beløbet opgøres for hele
ejendommen og pr. m2
bruttoetageareal. Hermed sikres, at det afsatte beløb til
vedligehold vil kunne sammenlignes med de beløb, der efter
boligreguleringslovens kapitel III skal afsættes til
vedligeholdelse af udlejningsejendomme.
Det vil herefter være muligt for de
potentielle andelshavere at foretage en direkte sammenligning af,
om det beløb, der er afsat til vedligeholdelse af den
ejendom, de har fået tilbudt at købe, er mindre, lig
med eller større end det beløb, der
pligtmæssigt skal afsættes til vedligehold i ejendommen
som udlejningsejendom efter boligreguleringslovens regler.
Med bestemmelsen i §
3 a, stk. 3, foreslås det, at der hverken i
budgetterne for de lån, der overvejes, eller det
sammenlignelige budget må indregnes mulige indtægter
for fremtidige salg af ledige lejelejligheder, idet dette giver et
meget usikkert billede af økonomien i fremtiden og kan
være med til at give kunstigt oppustede budgetter.
Generelt vil fremtidige salg skulle betragtes
som en potentiel gevinst, der først kan indregnes i
regnskaber og budgetter, når salget er gennemført.
§ 3 b
Der gælder i dag ikke et generelt krav
om, at andelsboligforeninger skal være registreret i Det
Centrale Virksomhedsregister. Efter § 8 i Erhvervsstyrelsens
bekendtgørelse nr. 932 af 23. august 2014 om Det Centrale
Virksomhedsregister kan foreninger, der ikke er omfattet af en
lovbestemt registreringspligt, frivilligt lade sig registrere for 3
år ad gangen. Registreringen vil ophøre, medmindre
foreningen fornyer sin registrering inden for en frist fastsat af
Erhvervsstyrelsen. Foreninger, hvis registrering er ophørt,
kan genregistreres, hvis den bekræfter, at tidligere
registrerede oplysninger fortsat er korrekte eller ændrer de
registrerede oplysninger, hvori der er sket ændringer. Ved
genregistreringen bevarer foreningen sit CVR-nummer.
Foreninger, der er registreret som frivilligt
registrerede foreninger, kan omregistreres som
registreringspligtige foreninger, hvis de senere bliver omfattet af
en registreringspligt. Ved omregistrering bevares det hidtidige
CVR-nummer.
Forud for en ændring af reglerne om
registrering som frivillig forening pr. 18. august 2010 kunne
foreninger, der ikke er omfattet af en lovbestemt
registreringspligt, frivilligt lade sig registrere for 1 år
ad gangen.
Registreringen ophørte, hvis foreningen
ikke fornyede sin registrering inden for nærmere fastsatte
frister. Foreninger, hvis registrering ophørte, kunne ikke
generhverve et tidligere CVR-nummer.
Reglerne indebærer, at der i dag ikke
sker en fuldstændig registrering af andelsboligforeningerne i
Det Centrale Virksomhedsregister.
Det er ikke alle andelsboligforeninger, der er
registreret med et CVR-nummer. Disse andelsboligforeninger kan
således ikke identificeres via Det Centrale
Virksomhedsregister og dermed ikke umiddelbart indgå i
ministeriets system for indberetning af
nøgleoplysninger.
Endvidere har det forhold, at registreringen
som frivillig forening alene er midlertidig, tidligere
indebåret en risiko for, at CVR-registeringen for en
andelsboligforening ophører med den konksekvens, at
foreningen vil skulle have et nyt CVR-nummer. Herved har en del
andelsboligforeninger flere CVR-numre. Det giver usikkerhed i
registreringen, da foreningerne ikke altid er klar over, hvilket
CVR-nummer der skal anvendes.
Samlet set giver den manglende entydige
registrering af andelsboligforeninger anledning til stor usikkerhed
blandt markedets interessenter, herunder kreditinstitutter,
andelsboligforeninger og deres administratorer, og dermed en
unødig byrde i det daglige administrative arbejde.
Med bestemmelsen i §
3 b foreslås indført et krav i andelsboligloven
om, at en andelsboligforening skal være registreret i Det
Centrale Virksomhedsregister. Hermed sikres grundlaget for en
fremadrettet entydig registrering af andelsboligforeningerne.
Kravet vil gælde samtlige
andelsboligforeninger. Dette vil betyde, at alle fremtidige
nystiftede andelsboligforeninger vil skulle registreres i
forbindelse med stiftelsen. Endvidere vil det betyde, at også
alle eksisterende andelsboligforeninger, der endnu ikke er
registreret i Det Centrale Virksomhedsregister, vil skulle
registreres, ligesom foreninger, der er registeret som "frivillig
forening" vil skulle lade sig omregistrere til "Privat
Andelsboligforening".
Da der fremover vil være tale om en
lovbestemt registreringspligt, vil registreringen af
andelsboligforeningerne i Det Centrale Virksomhedsregister fremover
skulle ske på varigt grundlag som registreringspligtig
forening, så registreringen fremover ikke slettes, hvis
foreningen ikke løbende fornyer sin registrering.
Registreringen vil ske som "Privat Andelsboligforening".
Til nr.
3
Efter andelsboliglovens § 6, stk. 3, skal
penge- og realkreditinstitutter, der har indgået aftale om
lån og hertil knyttet finansiel aftale med en
andelsboligforening, udlevere informationsmateriale til foreningen
med finansielle nøgleoplysninger.
Bestemmelsen er i medfør af
bemyndigelsen i andelsboliglovens § 6, stk. 4, udmøntet
i §§ 4 og 5 i bekendtgørelse nr. 1539 af 16.
december 2013 om oplysningspligt ved salg af andelsboliger.
Efter bekendtgørelsens § 4 skal
penge- og realkreditinstitutterne indberette finansielle
nøgleoplysninger om andelsboligforeningernes lån til
brug for et nøgleoplysningsskema for andelsboligforeningen.
Kravene fremgår af nøgleoplysningsskemaet, der er
optaget som bilag 1 til bekendtgørelsen, hvorefter
finansielle nøgleoplysninger hovedsageligt omfatter
oplysninger om lånetype, restgæld, afdrag på
gæld, restløbetid og risikoklassificering af
lån. Herudover skal der gives oplysninger om afdragsprofil,
renteusikkerhed og formueusikkerhed. Oplysningerne skal indberettes
i et særligt internetbaseret indberetningssystem for
andelsboliger, som Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter har
udviklet.
Efter bekendtgørelsens § 5 skal
penge- og realkreditinstitutterne indberette de finansielle
nøgleoplysninger for hvert enkelt lån. Indberetningen
skal ske mindst én gang årligt samtidig med udsendelse
af årsopgørelsen for lånet.
Med lovforslaget foreslås bestemmelsen i
andelsboliglovens § 6, stk. 3, udvidet, så den
også omfatter andre långivere end penge- og
realkreditinstitutter.
Der har siden indførelsen af reglerne
om udlevering af nøgleoplysninger ved salg af andelsboliger
vist sig, at nogle foreninger har optaget lån hos andre
långivere end et penge- og realkreditinstitut. For eksempel
kan Grundejernes Investeringsfond yde lån til
andelsboligforeninger, der indeholder udlejede restlejligheder, der
endnu ikke er overgået til at være andelsboliger, og
hvor ejendommen er omfattet af bindingspligten i
boligreguleringslovens § 18 b. Lånene gives til
andelsboligforeningerne for de udlejede lejligheder.
De ydede lån fra andre end penge- og
realkreditinstitutter indberettes på nuværende
tidspunkt ikke til nøgleoplysningsskemaerne, da de ikke er
omfattet af den nuværende hjemmel i andelsboliglovens §
6, stk. 3.
For at sikre at
nøgleoplysningsskemaerne indeholder oplysninger om samtlige
lån ydet til andelsboligforeningerne udvides hjemlen,
så der er grundlag for udarbejdelse af fuldt ud
dækkende nøgleoplysningsskemaer.
De nærmere krav til finansielle
nøgleoplysninger for lån ydet af andre end penge- og
realkreditinstitutter vil blive udmøntet ved en
ændring af bekendtgørelse nr. 1539 af 16. december
2013 om oplysningspligt ved salg af andelsboliger. Der vil blive
udarbejdet regler, der svarer til reglerne for penge- og
realkreditinstitutternes indberetning. Udmøntningen vil ske
i tæt dialog med interessenterne, så alle tekniske og
praktiske forhold bliver afdækket.
Til nr.
4
Efter andelsboliglovens § 6, stk. 4,
fastsættes de nærmere regler om udlevering af
informationsmateriale til andelsboligforeningerne med finansielle
nøgleoplysninger af ministeren for by, bolig og
landdistrikter efter forhandling med erhvervs- og
vækstministeren.
Den nuværende bemyndigelses krav om, at
regler om finansielle nøgleoplysninger skal fastsættes
efter forhandling med erhvervs- og vækstministeren skyldes,
at bemyndigelsen anvendes til at fastsætte krav til penge- og
realkreditinstitutter, hvis virksomhed er omfattet af lov om
finansiel virksomhed, der hører under erhvervs- og
vækstministeren, og som er under tilsyn af
Finanstilsynet.
Den foreslåede udvidelse af hjemlen i
andelsboliglovens § 6, stk. 3, til at omfattet andre
långivere betyder, at bestemmelsen også vil komme til
at omfatte andre långivere, der ikke er omfattet af lov om
finansiel virksomhed, og som ikke er under tilsyn af
Finanstilsynet. I disse tilfælde vil der ikke være
behov for at fastsætte regler om finansielle
nøgleoplysninger efter forhandling med erhvervs- og
vækstministeren.
Med lovforslaget foreslås bemyndigelsen
i § 6, stk. 4, derfor ændret til en generel bemyndigelse
for ministeren for by, bolig og landdistrikter. Med det
foreslåede 2. pkt. opretholdes den eksisterende bemyndigelse
hvorefter regler vedrørende penge- og realkreditinstitutters
udlevering af finansielle nøgleoplysninger til foreningerne
fortsat skal fastsættes efter forhandling med erhvervs- og
vækstministeren. Det præciseres, at kravet om
forhandling med erhvervs- og vækstministeren gælder ved
fastsættelse af regler for alle virksomheder
(långivere) under tilsyn af Finanstilsynet.
Bemyndigelsen vil blive anvendt til at
gennemføre en ændring af bekendtgørelse nr.
1539 af 16. december 2013 om oplysningspligt ved salg af
andelsboliger, så der blandt andet fastsættes regler om
andre långivere end penge- og realkreditinstitutters pligt
til at indberette finansielle nøgleoplysninger.
Udmøntningen vil ske i tæt dialog med
interessenterne.
Til § 2
Til nr.
1
Efter lejelovens § 100, stk. 1, skal
udlejeren i ejendomme, der helt eller delvist anvendes til
beboelse, tilbyde lejerne ejendommen til overtagelse på
andelsbasis, inden ejendommen overdrages til anden side.
Efter lejelovens § 103, stk. 5, kan
ejeren afvise andelsboligforeningens accept, hvis ikke mindst
halvdelen af lejerne af beboelseslejlighederne på
accepttidspunktet er medlem af andelsboligforeningen, eller hvis
foreningen ikke på anfordring dokumenterer, at den kan betale
den krævede kontante udbetaling.
Med lovforslaget foreslås, at muligheden
for afvisning af accept, hvis ikke mindst halvdelen af lejerne
deltager, udgår af bestemmelsen.
Dette skal ses i lyset af, at den
foreslåede ændring af deltagelseskravet i
andelsboligloven fra 1/3 til 60 pct., overflødiggør
reglen om deltagelse i lejelovens § 105, stk. 5.
Ejeren vil fortsat efter bestemmelsen kunne
afvise accept, hvis foreningen ikke på anfordring
dokumenterer, at den kan betale den krævede kontante
udbetaling.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2015.
Særligt for lovforslagets § 1, nr.
4, bemærkes, at det er hensigten ved en ændring af
bekendtgørelse nr. 1539 af 12. december 2013 at
fastsætte regler om indberetning af finansielle
nøgleoplysninger for lån ydet til
andelsboligforeninger af andre långivere en penge- og
realkreditinstitutter. Det forventes fastsat, at disse andre
långivere skal udlevere finansielle nøgleoplysninger
til andelsboligforeningerne ved indberetning i Ministeriet for By,
Bolig og Landdistrikters nøgleoplysningssystem første
gang ultimo januar 2015. Det betyder, at oplysningerne om lån
fra disse andre långivere vil være indberettet og i
alle tilfælde vil ligge klar sammen med penge- og
realkreditinstitutternes oplysninger om lån fra
regnskabsåret 2014, således at de kan indgå i
nøgleoplysningsskemaer for regnskabsår, der begynder
den 1. januar 2014 eller senere.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om andelsboligforeninger og andre
boligfællesskaber, jf. lovbekendtgørelse nr. 1716 af
16. december 2010, som ændret ved lov nr. 610 af 12. juni
2013 og § 69 i lov nr. 526 af 28. maj 2014, foretages
følgende ændringer: | | | | § 2. En
andelsboligforening kan kun gyldigt erhverve en udlejningsejendom,
når mindst 1/3 af ejendommens lejere af beboelseslejligheder
er medlemmer af foreningen ved erhvervelsen. | | 1. I § 2, stk. 1, ændres
»1/3« til: »60 pct.«. | | | | | | | | | 2. Efter
§ 3 indsættes: | | | »§ 3
a. Inden indgåelse af en aftale om en
andelsboligforenings erhvervelse af en ejendom skal der foreligge
et budget for andelsboligforeningen baseret på hvert af de
finansieringsforslag, der overvejes til finansiering af
købet, og et sammenligneligt budget baseret på
finansiering af foreningens køb af ejendommen med et
30-årigt, konverterbart, fastforrentet realkreditlån
med afdrag. Budgetterne skal dække samtlige poster for
andelsboligforeningens økonomi og dække en periode på
mindst 10 år fra stiftelsen. Der skal for den del af
finansieringsperioden, der ikke er dækket af budgettet,
foreligge en prognose, der tager højde for væsentlige
økonomiske forhold i foreningens økonomi, der er
kendskab til på tidspunktet for stiftelsen. | | | Stk. 2.
Budgetterne skal indeholde en post, der omfatter de årlige
udgifter til vedligeholdelse af andelsboligforeningens ejendom.
Beløbet skal opgøres for hele ejendommen og pr.
m2 bruttoetageareal. | | | Stk. 3.
Budgetterne må ikke indeholde indtægter for fremtidige
salg af ledige lejelejligheder. | | | § 3 b. En
andelsboligforening skal være registreret i Det Centrale
Virksomhedsregister.« | | | | | | | § 6. . . . | | 3. I § 6, stk. 3, indsættes efter
»Penge- og realkreditinstitutter «: »og andre
långivere«. | Stk. 3. Penge-
og realkreditinstitutter, der har indgået aftale om lån
og hertil knyttet finansiel aftale med en andelsboligforening, skal
udlevere informationsmateriale til foreningen med finansielle
nøgleoplysninger. | | | | | | | | Stk. 4.
Ministeren for by, bolig og landdistrikter fastsætter efter
forhandling med erhvervs- og vækstministeren nærmere
regler om pligten til at udlevere informationsmateriale. | | 4. § 6, stk. 4, affattes
således: | | »Stk.
4. Ministeren for by, bolig og landdistrikter
fastsætter nærmere regler om pligten til at udlevere
informationsmateriale med finansielle nøgleoplysninger til
foreningen. Regler om pligt for virksomheder under tilsyn af
Finanstilsynet til at udlevere informationsmateriale med
finansielle nøgleoplysninger til foreningen fastsættes
efter forhandling med erhvervs- og
vækstministeren.« | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | § 2 | | | | | | I lejeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 963 af 11. august 2010, som ændret senest ved § 1 i
lov nr. 439 af 6. maj 2014, foretages følgende
ændring: | | | | § 103. . . . | | 1. I § 103, stk. 5, udgår »hvis
ikke mindst halvdelen af lejerne af beboelseslejligheder på
accepttidspunktet er medlemmer af foreningen, eller«. | Stk. 5.
Ejeren kan afvise andelsboligforeningens accept, hvis ikke mindst
halvdelen af lejerne af beboelseslejligheder på
accepttidspunktet er medlemmer af foreningen, eller hvis foreningen
ikke på anfordring dokumenterer, at den kan betale den
krævede kontante udbetaling. | | | | | | | | | | | | § 3 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. januar
2015. | | | |
|