Tillægsbetænkning afgivet af
Kulturudvalget den 17. december 2014
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. oktober
2014 og var til 1. behandling den 6. november 2014. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Kulturudvalget.
Udvalget afgav betænkning den 3. december 2014. Lovforslaget
var til 2. behandling den 9. december 2014, hvorefter det blev
henvist til fornyet behandling i Kulturudvalget.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev
henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 2
møder.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget to skriftlige henvendelser fra Radio
Klitholm.
Kulturministeren har over for udvalget
kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har under den fornyede behandling
af lovforslaget stillet 2 spørgsmål til
kulturministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
Et af udvalgets spørgsmål og
kulturministerens svar herpå er optrykt som bilag 2 til
tillægsbetænkningen.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Udvalget lægger vægt på,
at det fremgår af medieaftalen for 2015-2018, at der med
virkning fra den 1. januar 2016 gennemføres en ny ordning
for ikkekommercielle lokalradioer efter samme principper om lokal
tilknytning m.v. som den nye lokal-tv-ordning, som trådte i
kraft den 1. januar 2014. I forlængelse heraf noterer
udvalget sig, at der er opbakning fra såvel de kommercielle
som de ikkekommercielle lokalradioer til det grundlæggende
princip i den nye lokalradioordning om adskillelse af ordningerne
for kommerciel lokalradio og ikkekommerciel lokalradio.
Endvidere lægger udvalget vægt
på, at det alene er hovedprincipperne i den kommende ordning,
som er beskrevet i bemærkningerne til lovforslaget, og at der
kommer en efterfølgende proces, hvor de nærmere, mere
detaljerede regler inden for de i lovforslaget fastlagte rammer
skal besluttes. Der henvises i forlængelse heraf til, at det
fremgår af bl.a. svaret på spørgsmål nr.
5, som er optrykt som bilag til tillægsbetænkningen, at
det er hensigten, at de nærmere regler om ordningen skal
fastsættes i en bekendtgørelse, og at et udkast til
bekendtgørelse vil blive sendt i høring i
løbet af foråret 2015 og efterfølgende
drøftet med partierne bag medieaftalen inden udstedelse.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i
tillægsbetænkningen.
Flemming Møller Mortensen
(S) fmd. Jan Johansen (S) Rasmus
Prehn (S) Leif Lahn Jensen (S) Troels Ravn (S) Ole Sohn (S) Karin
Gaardsted (S) Marlene Borst Hansen (RV) Lone Loklindt (RV) Zenia
Stampe (RV) Annette Vilhelmsen (SF) Özlem Sara Cekic (SF)
Holger K. Nielsen (SF) Pernille Skipper (EL) Jørgen
Arbo-Bæhr (EL) Kim Andersen (V) Anni Matthiesen (V) nfmd. Eva Kjer Hansen (V) Michael
Aastrup Jensen (V) Flemming Damgaard Larsen (V) Ellen Trane
Nørby (V) Eyvind Vesselbo (V) Alex Ahrendtsen (DF) Morten
Marinus (DF) Karin Nødgaard (DF) Pia Kjærsgaard (DF)
Mette Bock (LA) Lars Barfoed (KF) Brian Mikkelsen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 22
Bilagsnr. | Titel |
---|
8 | 2. udkast til betænkning | 9 | Betænkning afgivet den 3. december
2014 | 10 | Henvendelse af 9/12-14 fra Radio
Klitholm | 11 | Udkast til
tillægsbetænkning | 12 | Henvendelse af 10/12-14 fra Radio
Klitholm | 13 | 2. udkast til
tillægsbetænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 22
Spm.nr. | Titel | 4 | Spm. om kommentar til henvendelse af
9/12-14 fra Radio Klitholm, til kulturministeren, og ministerens
svar herpå | 5 | Spm. om kommentar til henvendelse af
10/12-14 fra Radio Klitholm, til kulturministeren, og ministerens
svar herpå |
|
Bilag 2
Et af udvalgets spørgsmål
og kulturministerens svar herpå
Spørgsmålet og ministerens svar
herpå er optrykt efter ønske fra Udvalget.
Spørgsmål 5:
»Ministeren bedes kommentere henvendelse
af 10. december 2014 fra Kontor Radio Klitholm, jf. L 22 - bilag
10.«
Svar:
Radio Klitholm har ved mail af 10. december
2014 fremsendt sine bemærkninger til kulturministerens
besvarelse af 10. december af spørgsmål nr. 4.
Det er Radio Klitholms opfattelse, at det ikke
vil være muligt at udøve lokalradio i et tyndt
befolket område, som stationens nuværende
tilladelsesområde, såfremt der alene er mulighed for at
få rådighed over én sendemulighed, som kun
dækker et teoretisk, geografisk område på ca. 5
km fra sendepositionen.
Det er i forlængelse heraf Radio
Klitholms opfattelse, at det ikke er realistisk at påregne,
at de nuværende foreninger bag Radio Klitholm og Radio
Ådalen lægges sammen til én forening, som
herefter søger programtilladelse, når
sendemulighederne udbydes efter omlægningen af ordningen,
fordi der er næsten 1 times kørsel mellem de to
stationer i henholdsvis Hvide Sande og Skjern, hvilket efter
stationens opfattelse ikke vil gøre det sandsynligt, at de
frivillige medarbejdere vil flytte med i den fortsættende
forening. Dertil kommer, at der er kulturelle forskelle på de
to lokalradioer og dermed på stationers programprofiler.
Endelig peger Radio Klitholm på, at det
- fordi der er for få frivillige til at lave programmerne -
ikke er muligt at udfylde en hel sendeflade på op til 168
timer om ugen.
I forlængelse af mit svar på
spørgsmål nr. 4 kan jeg oplyse, at Kulturministeriet
har været i dialog med Radio Klitholm og med Kulturstyrelsen,
der er sekretariat for Radio- og tv-nævnet, som fører
tilsyn med de lokale radiostationer.
Det er i denne dialog blevet klart, at der i
den foreliggende sag ikke alene er tale om ikkekommercielle lokale
radiostationer, som ministeriet gik ud fra i min besvarelse af
spørgsmål nr. 4 i anledning af Radio Klitholms
henvendelse af 9. december 2014, herunder i lyset af, at den del af
det foreliggende forslag, som vedrører lokalradio, alene
handler om den kommende nye ordning for de ikkekommercielle lokale
radioer, og således ikke vedrører de kommercielle
stationers forhold.
Radio Klitholm er således en kommerciel
lokalradio, medens Radio Ådalen er en ikkekommerciel
lokalradio. Det er alene Radio Ådalen, som modtager
støtte fra Radio- og tv-nævnet fra tilskudspuljen til
ikkekommercielt lokal radio og tv.
Bestemmelserne i det foreliggende lovforslag
om lokalradio handler som nævnt alene om ikkekommerciel
lokalradio. Den gældende ordning for kommerciel lokalradio
ændres ikke, hvilket jeg nok desværre i mit tidligere
svar er kommet til at skabe tvivl om, da ministeriet gik ud fra, at
Radio Klitholm var en ikkekommerciel radio, fordi lovforslaget som
nævnt alene vedrører denne form for lokalradio.
For så vidt angår de kommercielle
lokalradioer har partierne bag medieaftalen den 12. september 2014
besluttet at forlænge de eksisterende kommercielle
lokalradioers programtilladelser til udgangen af 2019, hvor det er
besluttet at slukke for FM-båndet, såfremt det medio
2018 kan konstateres, at minimum 50 % af radiolytningen sker
på digitale platforme, jf. i øvrigt punktet herom i
medieaftalen for 2015-2018.
Radio Klitholm vil således kunne
få sin programtilladelse forlænget på
uændrede vilkår frem til udgangen af 2019 og er derfor
ikke direkte berørt af det foreliggende lovforslag. Radio
Klitholm vil dog ikke kunne fortsætte sit
programmæssige networkingsamarbejde med de ikkekommercielle
stationer i Ringkøbing-Skjern Kommune på deres
sendemuligheder. De kommercielle radiostationer, herunder Radio
Klitholm, vil fremover kunne sende på alle de
sendemuligheder, som stationerne hidtil har haft programtilladelse
til at sende på, og der er ikke lagt op til, at de
kommercielle radioer skal lægges sammen med ikkekommercielle
radioer eller andre kommercielle radioer, som Radio Klitholm synes
at have fået opfattelsen af.
Den kommende lokalradioordning er baseret
på et grundliggende princip om adskillelse af kommerciel og
ikke kommerciel lokalradio, jf. beslutningen i medieaftalekredsen
den 2. maj 2013. Programtilladelse til kommerciel og ikkekommerciel
lokalradioprogramvirksomhed vil som følge heraf ikke kunne
gives til den samme sendemulighed. Endelig vil sendemulighederne
til ikkekommerciel lokalradio for fremtiden alene blive udbudt som
såkaldt hele sendemuligheder, dvs. 168 timer om ugen, der
ikke kan deles mellem flere tilladelseshavere.
Det blev som bekendt samtidig besluttet, at
der med virkning fra 1. januar 2016 skal gennemføres en ny
ordning for ikkekommerciel lokalradiovirksomhed efter samme
principper om lokal tilknytning mv., som den ordning for
ikkekommercielt lokal-tv, der trådte i kraft den 1. januar
2014. Denne beslutning er efterfølgende bekræftet i
medieaftalen for 2015-2018.
Baggrunden for beslutningen om at adskille
ordningerne for kommerciel og ikke kommerciel lokalradio er - som
der nærmere er redegjort for i Kulturstyrelsens "Rapport om
ny ordning for lokal radio og tv" fra marts 2013 - at de to former
for radiovirksomhed er karakteriseret ved en række forskelle
for så vidt angår både formål,
professionalisme, lyttere, økonomi og ikke mindst det
indhold, der udsendes. Den fælles ordning har givet anledning
til en række administrative problemstillinger og for
tilladelseshaverne deraf følgende uhensigtsmæssigheder
gennem tiden - særligt i forbindelse med tildeling af nye
tilladelser.
Baggrunden for beslutningen om at
programtilladelse til kommerciel og ikkekommerciel
lokalradioprogramvirksomhed ikke gives til den samme sendemulighed,
samt at sendemulighederne for fremtiden alene udbydes som
såkaldt hele sendemuligheder, dvs. 168 timer om ugen, der
ikke kan deles mellem flere tilladelseshavere, skal ses i
forlængelse heraf.
Denne beslutning om en mere forenklet ordning
hænger sammen med princippet om, at der i den nye ordning for
de ikkekommercielle lokale radio- og tv-stationer bør gives
et større tilskud, men til gengæld til færre
stationer. Som det fremgår af den ovennævnte rapport,
har der fra lokalradio/tv-side været udtrykt ønske om,
at en nyordning indebærer et markant løft af
tilskuddet pr. nyproduceret programtime, idet tilskuddet efter den
gamle ordning er så lille, at det er vanskeligt for
stationerne at producere kvalitetsprogrammer, som er attraktive for
lytterne/seerne. Der har endvidere været peget på
vanskeligheder - især for tv - ved at skabe en
sammenhængende og attraktiv sendeflade, når sendefladen
- som nu - er opdelt i små af hinanden uafhængige
stationers programmer. På denne baggrund lægges der op
til en reduktion af antallet af lokale stationer. De stationer, som
opnår tilladelse efter den nye ordning, vil til gengæld
have flere sendetimer til rådighed og kunne opnå
tilskud til flere af disse timer end hidtil, og derned et bedre
grundlag for dels at kunne skabe en sammenhængende
sendeflade, dels at kunne producere programmer af højere
kvalitet.
Det ovennævnte princip om større
tilskud til færre stationer er som bekendt allerede
gennemført på lokal-tv-området pr. 1. januar
2014.
Det kan i forlængelse heraf oplyses, at
navnlig de kommercielle lokale radiostationers
interesseorganisation Danske Medier har bakket op om beslutningen
om separate ordninger for henholdsvis ikkekommerciel og kommerciel
lokalradiovirksomhed.
Beslutningen om at forlænge
tilladelserne til kommerciel lokalradio til udgangen af 2019
betyder, at de sendemuligheder, som enten helt eller delvist er
tildelt til kommerciel lokalradiovirksomhed, fastholdes til denne
form for lokalradiovirksomhed efter gennemførelsen af den
nye ordning for ikkekommercielle lokalradioer pr. 1. januar 2016.
Dette følger af, at det som nævnt ovenfor er
hensigten, at sendemuligheder til ikkekommerciel
lokalradiovirksomhed for fremtiden alene udbydes som såkaldt
hele sendemuligheder, dvs. 168 timer om ugen. De sendemuligheder,
som i dag alene er tildelt til ikkekommerciel lokalradiovirksomhed,
vil således også fremover blive anvendt til denne form
for lokalradiovirksomhed.
I Ringkøbing-Skjern kommune vil der
efter gennemførelse af den nye ordning - udover
sendemulighederne til de kommercielle lokalradioer - efter de
foreliggende oplysninger fra Kulturstyrelsen være i alt fire
sendemuligheder til rådighed for ikkekommerciel
lokalradiovirksomhed.
Det kan desuden nævnes, at
Kulturstyrelsen er i dialog med Erhvervsstyrelsen om mulighederne
for at tilvejebringe yderligere sendemuligheder til
lokalradioformål. Disse sendemuligheder vil kunne anvendes
til at afhjælpe eventuelle uhensigtsmæssigheder for
så vidt angår fordelingen mellem sendemuligheder til
kommerciel lokalradiovirksomhed og sendemuligheder til
ikkekommerciel lokalradiovirksomhed på baggrund af
beslutningen om, at sendemuligheder, der i øjeblikket
anvendes til begge former for lokalradiovirksomhed,
videreføres som sendemuligheder til kommercielle anvendelse
i den kommende ordning. Spørgsmålet om anvendelsen af
disse nye sendemuligheder til dette formål vil i givet fald
skulle drøftes med partierne bag medieaftalen.
Som det fremgår af mit svar på
spørgsmål nr. 4, er alle forhold vedrørende den
nye lokalradioordning endnu ikke fastlagt i detaljer på
nuværende tidspunkt. Der vil således være
mulighed for - inden for rammerne af det foreliggende lovforslag -
at tilpasse ordningen i lyset af de ønsker, som måtte
fremkomme senere i processen. Det er alene hovedprincipperne i
omlægningen, der er fastlagt i bemærkningerne i det
foreliggende lovforslag. Der er således - som det også
fremgår af mit svar på spørgsmål nr. 4 -
ikke taget stilling til, om ledige sendemuligheder til
ikkekommerciel lokalradiovirksomhed i en kommune med flere
sådanne sendemuligheder skal udbydes samlet eller hver for
sig. Afslutningsvis henledes opmærksomheden på, at det
ikke er tanken at fastsætte en pligt for de lokale radioer
til at sende 24 timer med nye programmer alle ugens dage, dvs. 168
timer ugentligt. Der er ikke taget endelig stilling til
udformningen af den nye lokalradiotilskudsordning, men det må
nok forventes, at der også efter den nye ordning vil
være muligt at udfylde en del af sendetiden med
genudsendelser, således at flere får mulighed for at
høre de støttede programmer.
Det er som tidligere nævnt hensigten, at
de nærmere regler om ordningen skal fastsættes i en
bekendtgørelse udstedt af kulturministeren. Et udkast til
bekendtgørelse vil blive sendt i høring i
løbet af foråret 2015 og efterfølgende
drøftet med partierne bag medieaftalen inden
udstedelsen.
Partierne bag medieaftalen har som nævnt
besluttet, at et af de grundliggende principper i den nye ordning
skal være en adskillelse mellem de to former for lokalradio,
og at der - som konsekvens heraf - ikke længere skal
være sendemuligheder med såvel kommercielle som
ikkekommercielle radiostationer. Hermed imødekommes som
nævnt ovenfor et længe næret ønske fra de
navnlig de kommercielle lokale radiostationer. Det foreliggende
lovforslag har været i bred høring i sommeren 2014, og
der blev ikke i den forbindelse fremsat ønske om
videreførelse af den gældende ordning.
Efterfølgende har et høringsnotat - bilagt et
revideret lovudkast - været forelagt for partierne bag
medieaftalen, som ikke havde indholdsmæssige
bemærkninger hertil. Det er derfor min opfattelse, at de
trufne beslutninger - herunder princippet om at der ikke kan
være både kommercielle og ikkekommercielle radioer
på samme frekvens - bør fastholdes, og lovforslaget
derfor vedtages i den foreliggende form. De lokale radioer må
herefter tilpasse deres virksomhed i lyset af de nye regler.
Jeg tillader mig afslutningsvis at henvise til
mine besvarelser af spørgsmål nr. 1, 2, 3 og 4, som
alle omhandler den nye lokalordning m.v.