Fremsat den 8. oktober 2014 af
kulturministeren (Marianne Jelved)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om radio- og
fjernsynsvirksomhed
(Genbeskikkelse af DR's bestyrelse og
genvalg af de regionale TV 2-virksomheders bestyrelser, adgang til
støtte fra Public Service-Puljen, afskaffelse af
erhvervslicensen og forhandlerindberetningspligten, ny ordning for
ikkekommercielle lokalradioer m.v.)
§ 1
I lov om radio- og fjernsynsvirksomhed, jf.
lovbekendtgørelse nr. 255 af 20. marts
2014, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 11 a, stk. 1, indsættes
efter »ikkekommercielle lokal-tv-stationer«: »og
på on demand-audiovisuelle medietjenester tilhørende
andre end DR, de regionale TV 2-virksomheder og ikkekommercielle
lokal-tv-stationer«.
2. § 11 a,
stk. 2, ophæves.
3. I
§ 16, stk. 5, indsættes som
2. pkt.:
»Der kan alene en gang ske genbeskikkelse af
bestyrelsesmedlemmer, jf. stk. 1.«
4. § 36,
stk. 3, affattes således:
»Stk. 3. Medlemmer
af bestyrelsen vælges for 4 år. Der kan alene en gang
ske genvalg af bestyrelsesmedlemmer, jf. stk. 1. Halvdelen af de
bestyrelsesmedlemmer, der vælges af repræsentantskabet,
er på valg hvert andet år.«
5. I
§ 40, stk. 2, indsættes
efter »public service-kontrakterne«: »og
tilladelser til at udøve public
service-programvirksomhed«, og »public
service-kontrakterne« ændres til: »public
service-kontrakter«.
6. I
§ 40 indsættes som stk. 7:
»Stk. 7.
Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om Radio-
og tv-nævnets behandling af de redegørelser, der er
nævnt i stk. 2.«
7. § 45
a affattes således:
Ȥ 45
a. Kulturministeren kan fastsætte regler om, at der
højst kan udstedes et bestemt antal programtilladelser til
ikkekommercielt tv i hvert af de otte regionale områder
svarende til de regionale TV 2-virksomheders områder og et
bestemt antal programtilladelser til ikkekommerciel lokalradio i
områder, der svarer til den kommunale inddeling.
Stk. 2. Kulturministeren
kan fastsætte regler om, at tilladelseshavere til
ikkekommerciel tv- og lokalradioprogramvirksomhed skal være
foreninger m.v. hjemmehørende i det område, som
programtilladelsen omfatter, og at et flertal af
bestyrelsesmedlemmerne i foreningen m.v. skal have bopæl i
tilladelsesområdet, samt at tilladelseshaverne selv skal
producere deres programmer.
Stk. 3. Kulturministeren
kan fastsætte regler om, at programtilladelse til
ikkekommerciel og kommerciel lokalradioprogramvirksomhed ikke gives
til samme sendemulighed. Kulturministeren kan endvidere
fastsætte regler om fordeling af de sendemuligheder, der er
til rådighed til lokalradioformål, med henblik på
at disse disponeres til kommerciel lokalradiovirksomhed eller til
ikkekommerciel lokalradiovirksomhed.«
8. § 69,
stk. 3, ophæves.
Stk. 4 bliver herefter stk. 3.
9. I
§ 69 b, stk. 1, udgår
»og virksomheder m.v.« og »husstands- og
virksomhedsbesøg m.v.« ændres til:
»husstandsbesøg m.v.«.
10. I
§ 69 b, stk. 2, udgår
»eller virksomhed m.v.« og »eller virksomheden
m.v.«.
11.
Tre steder i § 69 b, stk. 3,
udgår »eller virksomheden m.v.«.
12. § 70,
stk. 1, 2. pkt., ophæves.
13.
Efter § 92 a indsættes i kapitel
12:
Ȥ 92
b. Kommuner kan yde støtte i form af tilskud,
lån eller garanti for lån til tv-programmer.
Stk. 2. Kulturministeren
kan fastsætte nærmere regler om tilskud, lån
eller garantier efter stk. 1, herunder om vilkår for tilskud,
lån eller garantier samt om dokumentation for anvendelsen af
tilskud eller lån.«
14. I
§ 93, stk. 1, nr. 8, ændres
»3. pkt.,« til: »2. pkt.,«.
15. § 93,
stk. 1, nr. 9, ophæves.
Nr. 10-14 bliver herefter nr. 9-13.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2015, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. § 1, nr. 3,
træder i kraft den 1. januar 2019.
Stk. 3. Kulturministeren
fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af § 1,
nr. 1.
Stk. 4. Kulturministeren
fastsætter nærmere regler om gennemførelse af
valg af bestyrelser for de regionale TV 2-virksomheder for perioden
2015 til 2018 efter § 1, nr. 4.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | | Almindelige
bemærkninger | | | | | | | | | 1. | Indledning | 2. | Baggrund | 3. | Hovedpunkter i lovforslaget | | 3.1. | Ændrede regler for Public
Service-Puljen | | | 3.1.1. | Gældende ret | | | 3.1.2. | Kulturministeriets overvejelser og
forslag | | 3.2. | Adgang til genbeskikkelse af medlemmer af
DR's bestyrelse | | | 3.2.1. | Gældende ret | | | 3.2.2. | Kulturministeriets overvejelser og
forslag | | 3.3. | Adgang til genvalg af medlemmer af de
regionale TV 2-virksomheders bestyrelser | | | 3.3.1. | Gældende ret | | | 3.3.2. | Kulturministeriets overvejelser og
forslag | | 3.4. | Fremgangsmåde ved Radio- og
tv-nævnets behandling af public
service-redegørelser | | | 3.4.1. | Gældende ret | | | 3.4.2. | Kulturministeriets overvejelser og
forslag | | 3.5. | Ny ordning for ikkekommercielle
lokalradioer | | | 3.5.1. | Gældende ret | | | 3.5.2. | Kulturministeriets overvejelser og
forslag | | 3.6. | Afskaffelse af medielicens for
erhvervsvirksomheder m.v. | | | 3.6.1. | Gældende ret | | | 3.6.2. | Kulturministeriets overvejelser og
forslag | | 3.7. | Afskaffelse af forhandlerindberetningspligt
for licenspligtige apparater | | | 3.7.1. | Gældende ret | | | 3.7.2. | Kulturministeriets overvejelser og
forslag | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10. | Sammenfattende skema | | | | |
|
1.
Indledning
Med lovforslaget foreslås det at
indføre:
- mulighed for, at
der af Public Service-Puljen kan ydes tilskud til tv-programmer
på video on demand-tjenester
- begrænsning
af adgang til umiddelbar genbeskikkelse og genvalg af medlemmer af
DR's bestyrelse og de regionale TV 2-virksomheders bestyrelser
- høring
over public service-redegørelser
- ny ordning for
ikkekommercielle lokalradioer.
Samtidig foreslås det at afskaffe:
- adgang til af
Public Service-Puljen at yde støtte til radioprogrammer
- medielicensen for
erhvervsvirksomheder, institutioner, foreninger mv.
- forhandleres
forpligtelse til at indberette salg og udleje af licenspligtige
apparater mv. til DR.
2.
Baggrund
Hovedformålet med lovforslaget er at
gennemføre de ændringer, der følger af
medieaftalen for 2015-2018, som blev indgået den 26. juni
2014 af samtlige Folketingets partier.
Øvrige punkter i medieaftalen
kræver ikke umiddelbart lovændring og vil primært
blive gennemført administrativt ved udstedelse af
bekendtgørelser i medfør af loven og ved
indgåelse af nye public service-kontrakter med DR og de
regionale TV 2-virksomheder for perioden 2015-2018 samt ved
udstedelse af en ny 4-årig tilladelse til TV 2 DANMARK A/S
til at udøve public service-programvirksomhed.
Lovforslaget præciserer herudover
kommuners adgang til at yde støtte til tv-programmer.
Af medieaftalen fremgår følgende
om de ovennævnte punkter:
- Public
Service-Puljen videreføres og tilføres 35 mio. kr.
årligt. Hertil kommer i alt 30 mio. kr. af overskydende
licensmidler for 2013 og 2014. Et beløb på 2,5 mio.
kr. årligt af beløbsrammen øremærkes til
tv-produktionsprojekter, der laves i samarbejde med
tv-foretagender, der kan ansøge om støtte fra puljen,
og Den Vestdanske Filmpulje, FilmFyn samt Københavns
Filmfond for så vidt angår produktioner uden for
Storkøbenhavn. Retningslinjerne for Public Service-Puljen
videreføres uændret, bortset fra følgende
punkter:
? Adgangen til af
puljen at yde støtte til radioprogrammer afskaffes
? Kravet om, at
minimum 25 pct. af de samlede midler til tv-programmer i puljen
skal anvendes til programmer for børn under 14 år
ændres til, at andelen skal anvendes til programmer for
børn og unge
? Der åbnes
op for, at der af puljen kan ydes tilskud til programmer på
video on demand-tjenester, målrettet et dansk publikum, under
forudsætning af, at de pågældende tv-programmer
efterfølgende udsendes på en traditionel tv-kanal
på samme vilkår, som i øvrigt gælder
programmer, hvortil der kan ydes støtte fra puljen.
- Med henblik
på at sikre løbende fornyelse af DR's bestyrelse
ændres radio- og fjernsynsloven, så der kun kan ske
umiddelbar genudpegning én gang af medlemmer af DR's
bestyrelse, herunder de medlemmer, der er udpeget af Folketinget og
af medarbejderne i DR. Ændringen træder i kraft den 1.
januar 2019.
- Med henblik
på at sikre løbende fornyelse af de regionale TV
2-virksomheders bestyrelser ændres radio- og fjernsynsloven,
så der kun kan ske umiddelbar genudpegning én gang af
medlemmer af bestyrelserne. Der indføres samtidig et princip
om forskudt udpegning, således at halvdelen af medlemmerne af
bestyrelserne er på valg hvert andet år.
Kulturministeren fastsætter efter drøftelse med
aftalepartierne overgangsregler med henblik på
gennemførelse af de ændrede regler.
- Forud for Radio-
og tv-nævnets udtalelser om DR's, TV 2 DANMARK A/S' og de
regionale TV 2-virksomheders årlige public
service-redegørelser skal nævnet gennemføre en
høringsproces over redegørelserne med henblik
på, at relevante interessenter m.fl. kan fremsætte evt.
bemærkninger til redegørelserne.
- Der
gennemføres med virkning fra 1. januar 2016 en ny ordning
for ikkekommercielle lokalradioer efter samme principper om lokal
tilknytning mv. som den nye lokal-tv-ordning, som trådte i
kraft den 1. januar 2014.
- Det lægges
til grund, at det som led i Vækstpakke 2014 besluttes at
afskaffe medielicensen for erhvervsvirksomheder, institutioner,
foreninger mv. fra 1. januar 2015, jf. forståelsen mellem
regeringen og Venstre af 17. juni 2014 om Vækstplan 2014.
Virksomheder, institutioner, foreninger mv. skal således ikke
længere betale licens.
- Desuden afskaffes
forhandlernes forpligtelse til at indberette salg og udleje af
licenspligtige apparater mv. til DR.
3.
Hovedpunkter i lovforslaget
3.1.
Ændrede regler for Public Service-Puljen
3.1.1.
Gældende ret
Public Service-Puljen blev etableret i
forbindelse med medieaftalen for 2007-2010 med henblik på at
fremme tv-programmer (drama og dokumentar) fra kommercielle
tv-foretagender, herunder foretagender, der sender fra udlandet,
men ses af mange danskere. DR, de regionale TV 2-virksomheder og
ikkekommercielle tv-stationer er således afskåret fra
at søge, mens TV 2 DANMARK A/S har mulighed for
støtte fra puljen. Der blev ved etableringen afsat et samlet
puljebeløb på 75 mio.kr., der stammede fra
overskydende licensmidler fra tidligere år. Puljen blev i
løbet af aftaleperioden forhøjet med 20 mio.kr.
(også overskydende midler), således at der i gennemsnit
var ca. 25 mio.kr. årligt til rådighed i
aftaleperioden.
I medieaftale for 2011-2014 blev det besluttet
at videreføre puljen og samtidig udvide dens
dækningsområde til også at omfatte programmer
målrettet børn og unge samt radioprogrammer. Der blev
afsat 37,5 mio.kr. årligt til puljen. I medieaftale 2012-2014
er den årlige tilførsel af licensmidler til puljen 25
mio.kr. årligt, men herudover er tilført engangsmidler
fra tidligere år, så det samlede puljebeløb
udgør 30 mio.kr. årligt.
Radio- og fjernsynslovens § 11 a
fastsætter rammerne for Public Service-Puljen, som
administreres af Det Danske Filminstitut. Af lovens § 11 a
fremgår, at Det Danske Filminstitut efter regler fastsat af
kulturministeren dels kan yde tilskud til produktion af dansk
tv-drama, tv-dokumentarprogrammer og public service-tv-programmer
for børn og unge til udsendelse på andre
fjernsynsforetagender end DR, de regionale TV 2-virksomheder og
ikkekommercielle lokal-tv-stationer, dels kan yde tilskud til
produktion af danske public service-radioprogrammer til udsendelse
af andre radioforetagender end DR, tilladelseshaveren til den
fjerde FM-radiokanal og ikkekommercielle lokalradiostationer.
I Kulturministeriets bekendtgørelse nr.
992 af 12. august 2013 om tilskud til produktion af dansk public
service radio og tv (Public Service-Puljen) er der i medfør
af lovens § 11 a fastsat nærmere regler om på
hvilke betingelser, der kan ydes tilskud til de omhandlende
programmer. Det fremgår heraf blandt andet, at det er en
forudsætning for opnåelse af støtte, at det
pågældende tv-foretagendes programvirksomhed retter sig
mod Danmark, og at det støttede program
førstegangsudsendes på en af programforetagendets
tv-kanaler, der når mindst 50 pct. af de danske
husstande.
3.1.2.
Kulturministeriets overvejelser og forslag
På baggrund af medieaftalen for
2015-2018 foreslås det at ændre reglerne for ydelse af
tilskud fra Public Service-Puljen på tre punkter:
1. Adgangen til, at
der af puljen kan ydes støtte til radioprogrammer,
afskaffes.
2. Der skal fortsat
afsættes minimum 25 pct. af de samlede midler i puljen til
programmer rettet mod børn og unge, men den gældende
aldersgrænse ændres fra børn under 14 år
til programmer for børn og unge.
3. Der åbnes
op for, at der af puljen kan ydes tilskud til programmer på
video on demand-tjenester, målrettet et dansk publikum, under
forudsætning af, at de pågældende tv-programmer
efterfølgende udsendes på en traditionel tv-kanal
på samme vilkår, som i øvrigt gælder
programmer, hvortil der kan ydes støtte fra puljen.
Desuden indgår i medieaftalen, at et
beløb på 2,5 mio. kr. af den årlige bevilling
øremærkes til tv-produktionsprojekter, der laves i
samarbejde med tv-foretagender, der kan ansøge om
støtte fra puljen, og Den Vestdanske Filmpulje, FilmFyn samt
Københavns Filmfond for så vidt angår
produktioner uden for Storkøbenhavn, jf. i øvrigt
beslutningen i tillægsaftale nr. 2 til medieaftalen for
2012-1014 om at forhøje puljen med 17,0 mio.kr. af
licensmerprovenuet for 2012 til det samme formål.
På denne baggrund foreslås det at
ændre radio- og fjernsynslovens § 11 a, så
adgangen til, at der af puljen kan ydes støtte til public
service-radioprogrammer afskaffes. Forslaget om at afskaffe
adgangen til, at der af puljen kan ydes støtte til
radioprogrammer, skal blandt andet ses på baggrund af Det
Danske Filminstituts evaluering af Public service puljen 2011-2013
fra februar 2014. Det fremgår af evalueringen, at det har
vist sig meget svært at anvende de støttemidler, der
er øremærket til radio, på fornuftig vis.
Desuden fremgår det, at det kommercielle radiomarked
domineres af traditionelt formateret musikradio, og at der i
branchen ikke er ambitioner om at udfordre DR P1 eller Radio 24syv,
når det drejer sig om taleradio, samt at det eneste
forsøg på alternativ kommerciel radio - Radio Klassisk
- kun fik meget begrænset levetid. Det er således
ifølge instituttet uhyre svært at finde projekter, der
kan støttes inden for selv en rummelig forståelse af
public service.
Desuden foreslås det at udvide
bemyndigelsen i § 11 a, så kulturministeren kan
fastsætte regler om mulighed for, at der af puljen også
kan ydes tilskud til tv-programmer på video on
demand-tjenester tilhørende andre end DR, de regionale TV
2-virksomheder og ikkekommercielle lokal-tv-stationer.
Det er hensigten at benytte
bemyndigelsesbestemmelsen til i bekendtgørelsen om Public
Service-Puljen at fastsætte, at førstegangsudsendelse
af støttede tv-programmer kan finde sted på video on
demand-tjenester. Efter de gældende regler i
bekendtgørelsen skal støttede tv-programmer som
nævnt i afsnit 3.1.1. have udsendelsespremiere på en
tv-kanal, som når mindst 50 pct. af de danske husstande.
Muligheden for at førstegangsudsendelsen kan finde sted
på en video on demand-tjeneste vil gøre det mere
attraktivt for en række af de nye video on demand-tjenester
at initiere eller deltage i finansieringen af navnlig dansk
tv-drama. Det er desuden hensigten - af hensyn til de danske seere,
som ikke har adgang til sådanne tjenester, - at
fastsætte regler for hvor lang tid, der må gå
mellem premieren på video on demand-tjenesten og den
efterfølgende udsendelse på en traditionel tv-kanal.
Herudover er det hensigten i bekendtgørelsen om Public
Service-Puljen at fastsætte regler, der udmønter
punkterne i medieaftalen om midler i puljen til programmer rettet
mod børn og unge samt øremærkningen af midler
til samarbejdsprojekter med de ovenfor nævnte regionale
filmfonde.
EU-Kommissionens godkendelse af den
foreslåede udbyggede ordning skal indhentes, inden den kan
iværksættes. Notifikation af den foreslåede
udbyggede ordning om puljen vil blive iværksat forud for
udstedelse af den ændrede bekendtgørelse.
3.2. Adgang
til genbeskikkelse af medlemmer af DR's bestyrelse
3.2.1.
Gældende ret
Ifølge § 16 i lov om radio- og
fjernsynsvirksomhed ledes DR af en bestyrelse på 11
medlemmer, som beskikkes af kulturministeren. Kulturministeren
udpeger 3 medlemmer (herunder formanden), Folketinget udpeger 6
medlemmer, og de fastansatte medarbejdere i DR udpeger 2 medlemmer
samt 2 suppleanter herfor. Kulturministeren beskikker
næstformanden blandt de medlemmer, der er udpeget af
Folketinget. Medlemmer af eller kandidater til Folketinget,
regionsråd, Europa-Parlamentet eller kommunalbestyrelser kan
ikke være medlemmer af bestyrelsen. Beskikkelserne
gælder for 4 år. I tilfælde af udtræden
udpeges et nyt medlem for den resterende del af
beskikkelsesperioden.
Det fremgår af forarbejderne til §
16, at genbeskikkelse af et medlem af DR's bestyrelse kan finde
sted, men at hensynet til en passende fornyelse kan tale for, at
umiddelbar genbeskikkelse i almindelighed kun bør finde sted
én gang.
Bestyrelsen er DR's øverste ledelse.
Bestyrelsen har det overordnede programansvar og ansvaret for, at
de bestemmelser for institutionens virksomhed, der er fastsat i
loven og bestemmelser fastsat i medfør af loven, overholdes.
Bestyrelsen fastsætter de almindelige retningslinjer for DR's
virksomhed og ansætter generaldirektøren og
øvrige medlemmer af DR's direktion.
I Kulturministeriets bekendtgørelse nr.
102 af 28. januar 2010 om vedtægt for DR er der fastsat
uddybende regler om bestyrelsens virke.
3.2.2.
Kulturministeriets overvejelser og forslag
På baggrund af medieaftalen for
2015-2018 foreslås det - med henblik på at sikre
løbende fornyelse af DR's bestyrelse - at ændre lovens
§ 16, så det eksplicit fastsættes, at
genbeskikkelse af bestyrelsesmedlemmer til bestyrelsen, herunder de
medlemmer, der er udpeget af Folketinget og af medarbejderne i DR,
kun kan finde sted én gang. Herefter vil der alene kunne ske
umiddelbar genbeskikkelse af et medlem af DR's bestyrelse én
gang.
3.3. Adgang
til genvalg af medlemmer af de regionale TV 2-virksomheders
bestyrelser
3.3.1.
Gældende ret
Ifølge § 36 i lov om radio- og
fjernsynsvirksomhed varetages den overordnede ledelse af den
enkelte regionale TV 2-virksomhed af en bestyrelse på 5-7
medlemmer. De fastansatte medarbejdere ved den regionale TV
2-virksomhed vælger 1 medlem samt 1 suppleant herfor, medens
de øvrige medlemmer vælges af det regionale
repræsentantskab. Medlemmer af eller kandidater til
Folketinget, regionsråd, Europa-Parlamentet eller
kommunalbestyrelser kan ikke være medlemmer af bestyrelsen.
Bestyrelsen vælges for 4 år. I tilfælde af
udtræden vælges et nyt medlem for den resterende del af
valgperioden.
Bestyrelsen er den regionale virksomheds
øverste ledelse, og har det overordnede programansvar og
ansvaret for, at de bestemmelser for virksomheden, der er fastsat i
loven og i medfør af loven, overholdes. Bestyrelsen
fastsætter de almindelige retningslinjer for den regionale
virksomhed og ansætter direktøren for den regionale
virksomhed.
I Kulturministeriets bekendtgørelse nr.
541 af 23. maj 2013 om vedtægt for de regionale TV
2-virksomheder er der fastsat uddybende regler om bestyrelsens
virke.
3.3.2.
Kulturministeriets overvejelser og forslag
På baggrund af medieaftalen for
2015-2018 foreslås det - med henblik på at sikre
løbende fornyelse af de regionale TV 2-virksomheders
bestyrelser - at ændre lovens § 36, stk. 3, så det
fastsættes, at genvalg af bestyrelsesmedlemmer til
bestyrelserne kun kan finde sted én gang. Herefter vil der
alene kunne ske umiddelbart genvalg af medlemmer af de regionale TV
2-virksomheders bestyrelser én gang. Det foreslås
endvidere, at der samtidig indføres et princip om forskudt
udpegning, således at halvdelen af de bestyrelsesmedlemmer,
der vælges af repræsentantskabet, er på valg
hvert andet år. Samtidig foreslås det, at medlemmer af
bestyrelsen fortsat vælges for 4 år.
Der henvises til lovforslagets § 2, stk.
4, hvor det foreslås at give kulturministeren bemyndigelse
til at fastsætte nærmere regler om gennemførelse
af valg af bestyrelser for de regionale TV 2-virksomheder for
perioden 2015 til 2018 efter de foreslåede nye regler i
§ 36, stk. 3. Baggrunden for bemyndigelsen er, at der skal
etableres en overgangsordning for gennemførelsen af de nye
regler om bl.a. forskudt udpegning i forbindelse med det
førstkommende bestyrelsesvalg for perioden 2015 til 2018.
Efter implementeringen af overgangsordningen vil valg af medlemmer
til bestyrelserne for de regionale TV 2-virksomheder således
ske forskudt, idet halvdelen af de bestyrelsesmedlemmer, der er
valgt af repræsentantskabet for en 4-årig periode, vil
være på valg hvert andet år.
3.4.
Fremgangsmåde ved Radio- og tv-nævnets behandling af
public service-redegørelser
3.4.1.
Gældende ret
Ifølge § 12 i lov om radio- og
fjernsynsvirksomhed skal DR udøve public service-virksomhed
over for hele befolkningen efter de i lovens § 10 nævnte
principper. DR's udfyldelse af public service-forpligtelserne
fastsættes i en public service-kontrakt mellem
kulturministeren og DR. DR skal årligt udarbejde en
redegørelse om opfyldelsen af public service-kontrakten.
Tilsvarende skal de regionale TV 2-virksomheder ifølge
lovens § 31 udøve public service-virksomhed over for
hele befolkningen i virksomhedens område efter de i § 10
nævnte principper. De regionale TV 2-virksomheders udfyldelse
af public service-forpligtelserne fastsættes ligeledes i en
public service-kontrakt mellem kulturministeren og hver enkelt
virksomhed. De enkelte regionale TV 2-virksomheder skal ligeledes
årligt udarbejde en redegørelse om opfyldelsen af
public service-kontrakten.
Ifølge § 40 i lov om radio- og
fjernsynsvirksomhed afgiver Radio- og tv-nævnet udtalelser om
radio- og tv-foretagenders redegørelser for opfyldelse af
public service-kontrakterne. Radio og tv-nævnet afgiver med
udgangspunkt heri årligt udtalelser om DR's og de regionale
TV 2-virksomheders redegørelser for opfyldelsen af public
service-kontrakterne.
TV 2 DANMARK A/S har i medfør af lovens
38 a tilladelse fra kulturministeren til at udøve public
service-programvirksomhed. Det fremgår af loven, at
ministeren i forbindelse med udstedelse af tilladelsen kan
fastsætte vilkår for programvirksomheden mv. Radio- og
tv-nævnet fører efter lovens § 44 a tilsyn med TV
2 DANMARK A/S' public service-programvirksomhed.
Det fremgår af den udstedte tilladelse
af 2. maj 2013 til TV 2 DANMARK A/S til at udøve public
service-programvirksomhed, at TV 2 DANMARK A/S hvert år skal
udarbejde en redegørelse for, hvordan vilkårene for
tilladelsen er blevet opfyldt i det forudgående
kalenderår, og at redegørelsen skal tilgå Radio-
og tv-nævnet med henblik på nævnets
vurdering.
I bekendtgørelse nr. 1527 af 16.
december 2013 om forretningsorden for Radio- og tv-nævnet er
bl.a. gengivet lovens regler om nævnets udtalelser om DR's og
de regionale TV 2-virksomheders redegørelser for opfyldelse
af public service-kontrakterne.
3.4.2.
Kulturministeriets overvejelser og forslag
Det foreslås præciseret i lovens
§ 40, at Radio- og tv-nævnet ikke alene afgiver
udtalelse om radio- og tv-foretagenders redegørelser for
opfyldelse af public service-kontrakter, men også om radio-
og tv-foretagenders redegørelser for opfyldelse af
tilladelser til at udøve public service-programvirksomhed.
På baggrund af medieaftalen for 2015-2018 foreslås det
herudover at ændre lovens § 40, så
kulturministeren får bemyndigelse til at fastsætte
regler om Radio- og tv-nævnets behandling af radio- og
tv-foretagenders redegørelser for opfyldelse af public
service-kontrakter og tilladelser til at udøve public
service-programvirksomhed. Det er hensigten at benytte
bemyndigelsen til at fastsætte regler om, at Radio- og
tv-nævnet forud for nævnets udtalelser om DR's, TV 2
DANMARK A/S' og de regionale TV 2-virksomheders årlige public
service-redegørelser skal gennemføre en
høringsproces over redegørelserne, så relevante
interessenter m.fl. kan fremsætte evt. bemærkninger til
redegørelserne.
3.5. Ny
ordning for ikkekommercielle lokalradioer
3.5.1.
Gældende ret
Ifølge radio- og fjernsynslovens §
45, stk. 1, 1. punktum, kan udøvelse af programvirksomhed
foranstaltet af radio- og tv-foretagender og øvrige
medietjenesteudbydere, der hører under dansk myndighed, kun
ske med tilladelse fra Radio- og tv-nævnet. Det fremgår
videre af § 45, stk. 2, at tilladelse til programvirksomhed
ved hjælp af jordbaserede sendemuligheder meddeles af Radio-
og tv-nævnet efter udbud.
Derudover fremgår det af lovens §
45, stk. 5, at kulturministeren blandt andet kan fastsætte
regler om udbudsforretninger i henhold til stk. 2 og tilladelser i
henhold til stk. 1, herunder om udøvelse af
programvirksomheden og varigheden af tilladelser. Kulturministeren
kan endvidere fastsætte, at Radio- og tv-nævnet i
forbindelse med udstedelse af tilladelser til programvirksomhed og
efter regler fastsat af kulturministeren kan fastsætte
vilkår for programvirksomheden m.v. Endelig kan
kulturministeren fastsætte regler om sendesamvirker.
Tilladelse til lokal radioprogramvirksomhed
blev indtil udgangen af 2005 meddelt af de lokale radio- og
fjernsynsnævn, som omfattede én eller flere af de
daværende kommuner. Disse nævn blev nedlagt 1. januar
2006 i forbindelse med gennemførelse af en ny administrativ
struktur på lokalradio- og -tv-området, og kompetencen
til at udstede tilladelser til udøvelse af lokal
programvirksomhed overgik til Radio- og tv-nævnet.
Vilkårene for at sende lokalradio i
Danmark er nærmere reguleret i Kulturministeriets
bekendtgørelse nr. 881 af 17. september 2009 om
lokalradiovirksomhed (herefter
lokalradiobekendtgørelsen).
Det følger af
lokalradiobekendtgørelsens § 3, at der ikke må
udsendes programmer, som i alvorlig grad kan skade
mindreåriges fysiske, psykiske eller moralske udvikling,
herunder navnlig programmer, som indeholder pornografi eller
umotiveret vold. Af lokalradiobekendtgørelsens § 5,
stk. 3, følger, at vilkår knyttet til
programtilladelser udstedt før 1. januar 2006 er
ophævet. Denne bestemmelse skal ses i sammenhæng med
lokalradiobekendtgørelsens § 9, stk. 1, hvorefter
programvirksomheden skal udøves i overensstemmelse med
ansøgningen. For programtilladelser udstedt før 1.
januar 2006 kan der således bl.a. frit ændres
programindhold, hvorimod programvirksomheden på de senere
udstedte tilladelser skal ske i overensstemmelse med det i
ansøgningen anførte. I medfør af
lokalradiobekendtgørelsens § 6, stk. 1, skal Radio- og
tv-nævnet ved udstedelse af tilladelser til programvirksomhed
søge at sikre en alsidig sammensætning af den samlede
programvirksomhed i de enkelte områder. Radio- og
tv-nævnet fører tilsyn med udøvelsen af den
lokale programvirksomhed, herunder med anvendelsen af
tilskudsmidler til ikkekommercielle tilladelseshavere. Det
følger af lokalradiobekendtgørelsens § 16, at
Radio- og tv-nævnet kan yde tilskud til
tilladelsesindehavere, som ikke har reklameindtægter, og som
har bred kontakt til lokalsamfundet.
Ved udstedelse af programtilladelser til lokal
radioprogramvirksomhed er de enkelte programtilladelser tilknyttet
en specifik sendemulighed i FM-båndet mellem 87,5 og 108,0
MHz og en specifik geografisk position. Det følger
imidlertid af Radio- og tv-nævnets praksis, at det er muligt
at søge om at få ændret den geografiske position
inden for det tidligere lokalradio- og tv-nævnsområde,
hvortil tilladelsen er tildelt, såfremt den ønskede
flytning er frekvensmæssig mulig. Der er i alt 99
sådanne tidligere nævnsområder af meget
varierende størrelse, der alle består af en eller
flere kommuner, som disse var geografisk afgrænset før
kommunalreformen i 2007.
I forbindelse med ansøgning om
tilladelse til at udøve lokal radioprogramvirksomhed
fastsætter ansøgeren selv - inden for den udbudte
sendetid på den pågældende sendemulighed - det
ugentlig antal sendetimer, som denne ønsker at få
programtilladelse til. Der kan derfor i praksis udstedes flere
programtilladelser til den samme sendemulighed, delt mellem
både kommercielle og ikkekommercielle ansøgere. Der er
på denne baggrund således udstedt programtilladelser,
der dækker en hel sendemulighed (168 timer ugentlig), og
programtilladelser med et lavere antal ugentlige sendetimer, hvor
flere tilladelseshavere deler den samme sendemulighed.
3.5.2.
Kulturministeriets overvejelser og forslag
Det foreslås at udvide bemyndigelserne i
lovens § 45 a om ikkekommercielt tv, så kulturministeren
i bekendtgørelsesform kan fastsætte nærmere
regler, der gennemfører beslutning af 2. maj 2013 i kredsen
af partier bag medieaftalen for 2012-2014 om en ny ordning for
ikkekommerciel lokalradio, og som nu indgår som en del af
medieaftalen for 2015-2018.
Partierne bag medieaftalen for 2012-2014
besluttede den 2. maj 2013 - på baggrund af et oplæg
fra Kulturstyrelsen - at gennemføre en ny ordning for
ikkekommerciel lokalradio pr. 1. januar 2016 med øget
fokusering på kvalitet og lokalt indhold.
Partierne besluttede endvidere den 12.
september 2013 at forlænge de eksisterende kommercielle
lokalradioers programtilladelser til udgangen af 2019, hvor det er
besluttet at slukke for FM-båndet, såfremt det medio
2018 kan konstateres, at minimum 50 % af radiolytningen sker
på digitale platforme, jf. i øvrigt punktet herom i
medieaftalen for 2015-2018. Partierne besluttede desuden den 2. maj
2013 at adskille ordningerne for henholdsvis ikkekommerciel og
kommerciel lokalradio. Den gældende ordning for kommerciel
lokalradio fortsætter således på de
gældende vilkår.
Beslutningen indebærer, at den nye
ordning for ikkekommerciel lokalradio skal rumme stærkere
krav om, at programmerne skal have lokalt indhold. Det skal
således være en forudsætning for
programtilladelse og tilskud til ikkekommerciel lokalradio, at
programmerne er produceret fra og til og om/med befolkningen i
lokalområdet, som med den nye ordning afgrænses efter
kommunegrænserne. Beslutningen indebærer endvidere, at
antallet af programtilladelser skal begrænses. Et loft over
antallet af tilladelseshavere i hvert tilladelsesområde
betyder, at tilskudsmidlerne derfor vil blive fordelt på
færre ikkekommercielle lokalradiostationer, som derved
får bedre mulighed for at producere radio af højere
kvalitet. Der skal desuden kunne stilles krav om, at stationens
programmer skal have et vist minimumspublikum som
forudsætning for tilladelse til at udøve
programvirksomhed og for at modtage tilskud.
Det er hensigten, at nogle af beslutningens
enkeltdele gennemføres i regler fastsat af kulturministeren
med udgangspunkt i den gældende bemyndigelsesbestemmelse i
radio- og fjernsynslovens § 45, stk. 5, mens andre elementer
gennemføres med udgangspunkt i de foreslåede nye
bemyndigelsesbestemmelser i lovens § 45 a. Adgangen til at
fastsætte et nærmere bestemt antal mulige
programtilladelser, til at fastsætte nye
tilladelsesområder, til at fastsætte at
tilladelseshaver skal være hjemmehørende i det
pågældende område, til at tilladelseshaver selv
skal producere sine programmer med betydelig grad af lokalt indhold
samt til at foretage en fordeling af de til rådighed
værende sendemuligheder (frekvenser), så disse
disponeres til kommerciel lokalradiovirksomhed eller til
ikkekommerciel lokalradiovirksomhed, fastsættes på
grundlag af de nye bemyndigelser i forslaget til § 45 a.
Med udgangspunkt i disse
bemyndigelsesbestemmelser er det - som led i ønsket om at
stille stærkere krav om, at programmerne skal have lokalt
indhold - hensigten at fastsætte regler om, at det bl.a.
gøres til en forudsætning for programtilladelse og
tilskud til ikkekommerciel lokalradio, at programmerne er
produceret fra lokalområdet og af tilladelseshaveren selv.
Desuden er det hensigten at stille krav om, at programmerne skal
være rettet til befolkningen i tilladelsesområdet, og
at programmerne i nærmere bestemt omfang skal have lokalt
indhold, hvorved forstås, at programmerne handler om forhold
eller er med personer fra lokalområdet. Det er endvidere
hensigten at stille krav om, at et vist minimumspublikum skal
være en forudsætning for tilladelse til at udøve
programvirksomhed og for at modtage tilskud.
Det anses af afgørende betydning for at
sikre det lokale indhold i programudbuddet, at programmerne
produceres af foreninger m.v. hjemmehørende i det
pågældende tilladelsesområde. Tilknytning og
tilstedeværelse i området giver indsigt i lokale
politiske dagsordener, kontakt med lokalbefolkningen og mulighed
for direkte kontakt med centrale aktører i området med
heraf følgende viden om, hvad der optager befolkningen i
kommunen og mulighed for at producere lokalradio, der aktuelt og
faktisk relaterer sig til og udspringer af lokalområdet. Den
ikkekommercielle lokalradio-programvirksomhed skal således
foregå udenfor et konkurrerende marked.
Med henblik på at øge kvaliteten
af programmerne og skabe en mere overskuelig og
sammenhængende programflade er det endvidere hensigten at
fastsætte en øvre grænse for det antal
tilladelser, der kan udstedes i de enkelte
tilladelsesområder. Det er hensigten, at programtilladelser
til ikkekommerciel lokalradio for fremtiden alene udbydes som
såkaldt hele sendemuligheder, dvs. 168 timer om ugen.
Tilladelser udstedes gældende til en sendemulighed på
en bestemt geografisk position. Med tilladelsen følger
retten til at udøve programvirksomhed med 160 watt
rundstråling, hvilket dækker et teoretisk geografisk
område på 5 km fra senderpositionen. Det vil
således - som i dag - ikke være muligt for
tilladelseshaver at dække hele tilladelsesområdet med
signalet.
Beslutningen om at forlænge de
kommercielle programtilladelser medfører, at der vil
være kommuner i Danmark, hvor der ikke kan udøves
ikkekommerciel lokalradio-programvirksomhed på
FM-båndet.
Det er hensigten med udgangspunkt i lovens
§ 45, stk. 5, og de foreslåede nye
bemyndigelsesbestemmelser i § 45 a, at ministeren i
bekendtgørelsesform fastsætter regler om:
- at der alene skal
kunne gives og opretholdes tilladelse og tilskud til ikkekommerciel
lokalradio-programvirksomhed med betydelig grad af lokalt
indhold,
- at det er en
forudsætning for tilladelse og tilskud, at programmerne er
produceret fra og til og om/med befolkningen i
lokalområdet,
- at et vist
minimumspublikum er en forudsætning for tilladelse og
tilskud,
- at udtrykket
»egenproduktion« inden for den nye ordning ikke skal
omfatte hverken co- eller entrepriseproduktioner,
- at
ikkekommercielle tilladelseshavere skal have hjemsted i det
tilladelsesområde, hvortil programtilladelsen gælder og
programvirksomheden udøves,
- at Radio- og
tv-nævnet ved udbud højest kan meddele et
nærmere bestemt antal tilladelser til ikkekommerciel
lokalradio i de enkelte tilladelsesområder,
- at
tilladelsesområdet afgrænses efter de nuværende
98 kommuner, og
- at der foretages
en fordeling af de til rådighed værende sendemuligheder
til henholdsvis kommerciel og ikkekommerciel lokalradio.
3.6.
Afskaffelse af medielicens for erhvervsvirksomheder m.v.
3.6.1.
Gældende ret
Efter radio- og fjernsynslovens § 69 skal
der betales medielicens for apparater, som kan modtage og gengive
billedprogrammer eller -tjenester, der er udsendt til almenheden.
Kulturministeren kan fastsætte regler om licensbetaling for
selskaber m.v. (juridiske personer). I Kulturministeriets
bekendtgørelse nr. 812 af 24. juni 2013 om medielicens er
der i medfør af radio- og fjernsynsloven fastsat en
række uddybende regler om medielicensens størrelse,
betalingspligt, til- og afmelding, medielicens for husstande,
medielicens for erhvervsvirksomheder, institutioner, foreninger
m.v., jf. bl.a. lovens § 69 a, stk. 2, hvorefter
kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om
licenspligtens indtræden og ophør, om betalingsfrister
og opkrævning samt om gebyrer mv.
Ifølge bekendtgørelsens regler
om medielicens for erhvervsvirksomheder mv. gælder
betalingspligten apparater opstillet i lokaler mv.
tilhørende private og offentlige erhvervsvirksomheder,
institutioner, foreninger mv., herunder apparater i kursus- og
feriecentre, udlejningssommerhuse mv. samt arbejdsgiverbetalte
hjemmearbejdepladser. Der betales én medielicens pr.
adresse. Betalingspligten gælder kun, såfremt
virksomheden mv. har én eller flere ansatte. Det vil sige,
at enkeltmandsvirksomheder er undtaget. Der er desuden fastsat
visse nærmere angivne undtagelser (f.eks. apparater i
diplomatiske og konsulære repræsentationer).
3.6.2.
Kulturministeriets overvejelser og forslag
På baggrund af medieaftalen for
2015-2018 foreslås, at medielicensen for
erhvervsvirksomheder, institutioner, foreninger mv. afskaffes,
så erhvervsvirksomheder, institutioner, foreninger mv. ikke
længere skal betale licens fra 1. januar 2015, jf.
forståelsen mellem regeringen og Venstre af 17. juni 2014 om
Vækstplan 2014.
3.7.
Afskaffelse af forhandlerindberetningspligt for licenspligtige
apparater
3.7.1.
Gældende ret
Efter radio- og fjernsynslovens § 70,
stk. 1, skal virksomheder, der til forbrugere sælger eller
udlejer apparater, der kan modtage og gengive billedprogrammer og
-tjenester, der er udsendt til almenheden, give DR meddelelse om
stedfundne salg eller lejemål. Der er i medfør af
bestemmelsen fastsat nærmere regler herom i
bekendtgørelse nr. 812 af 24. juni 2013 om medielicens.
3.7.2.
Kulturministeriets overvejelser og forslag
På baggrund af medieaftalen for
2015-2018 foreslås det at ændre lovens § 70, stk.
1, så forhandlernes forpligtelse til at indberette salg og
udleje af licenspligtige apparater mv. til DR afskaffes.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ingen administrative eller
økonomiske konsekvenser af betydning for stat, regioner
eller kommuner.
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Lovforslaget medfører ved afskaffelsen
af medielicens for erhvervsvirksomheder mv., at det bliver nemmere
og billigere at være privat virksomhed. Herudover
medfører lovforslaget ved afskaffelse af
forhandlerindberetningspligt for licenspligtige apparater en
administrativ lettelse for forhandlere.
Lovforslaget har ikke herudover administrative
eller økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
6.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
7.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
EU-Kommissionens godkendelse af den
foreslåede udbyggede ordning om Public Service-Puljen skal
indhentes, inden den kan iværksættes. Notifikation af
Puljen vil blive iværksat forud for udstedelse af
ændret bekendtgørelse om ordningen. Kommissionens
godkendelse af den foreslåede udbyggede ordning om Public
Service-Puljen forventes at ske med udgangspunkt i Kommissionens
meddelelse af 15. november 2013 om statsstøtte til film og
andre audiovisuelle værker (2013/C 332/01).
9.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden 3.
juli til 15. august 2014 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
BFE, Boxer TV A/S, Canal Digital Danmark A/S,
Danmarks Lokal-tv Forening, Dansk Blindesamfund, Dansk Erhverv,
Dansk Industri, Dansk Journalistforbund, Dansk Student Tv Forening,
Danske Døves Landsforbund, Danske Handicaporganisationer,
Danske Medier, Danske Mediers Forum, Danske Regioner, Danske
Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening, Den Kristne
Producentkomité, Den Vestdanske Filmpulje, Det Centrale
Handicapråd, Det Danske Filminstitut, DILEM (Danske
Ide-baserede Lokale Elektroniske Medier), Dk4, DR, FilmFyn,
Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Forenede Danske
Antenneanlæg, FTVS - Fællesrådet for
tv-sendesamvirker i Danmark, Gold FM/Klassisk FM ApS., HORESTA,
Høreforeningen, I/S DIGI-TV, ITEK - Dansk Industri, Kanal
23, Kanal Hovedstaden, KOMM, Kommunernes Landsforening,
Københavns Filmfond, Medierådet for Børn og
Unge, METV - Mesopotamia TV, MTG A/S, Producentforeningen, Radio
100FM, Radio 2, Radio 24syv, Radio Nova FM, Radio- og
tv-nævnet, Radio Pop FM, Radioerne, Rigsrevisionen,
Samarbejdsforum for Danske Lytter- og Seer organisationer, SAML
Sammenslutningen Af Medier i Lokalsamfundet, SBS Radio A/S, SBS TV
A/S, SBS-Net, Sendesamvirket i København, SLRTV, Stofa A/S,
TDC, Telenor, Telia Danmark, Teracom (Broadcast Service Danmark
A/S), TV 2 Sport A/S, TV 2/Bornholm, TV 2 DANMARK A/S, TV 2/FYN, TV
2/Nord, TV 2/Øst, TV 2/Østjylland, TV 3 A/S, TV
Lorry, TV Midt-Vest, TV SYD, Viasat, YOUSEE.
| | | 10. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Offentlige erhvervsvirksomheder,
institutioner m.v. lettes økonomisk som følge af
afskaffelse af medielicens for erhvervsvirksomheder m.v. | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Offentlige erhvervsvirksomheder,
institutioner m.v. lettes administrativt som følge af
afskaffelse af medielicens for erhvervsvirksomheder m.v. | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Erhvervslivet lettes økonomisk som
følge af afskaffelse af medielicens for erhvervsvirksomheder
m.v. | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Erhvervslivet lettes administrativt som
følge af afskaffelse af medielicens for erhvervsvirksomheder
m.v. og forhandlerindberetningspligt for licenspligtige
apparater | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Den foreslåede udbyggede ordning om
Public Service-Puljen skal notificeres for EU-Kommissionen |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
På baggrund af medieaftalen for
2015-2018 foreslås det at udvide bemyndigelsen i radio- og
fjernsynslovens § 11 a, så kulturministeren kan
fastsætte regler om mulighed for, at der af Public
Service-Puljen også kan ydes tilskud til tv-programmer
på on demand-audiovisuelle medietjenester tilhørende
andre end DR, de regionale TV 2-virksomheder og ikkekommercielle
lokal-tv-stationer. Ved en on demand-audiovisuel medietjeneste
forstås i radio- og fjernsynsloven en audiovisuel
medietjeneste, der udbydes af en medietjenesteudbyder med henblik
på, at programmer kan modtages på et brugervalgt
tidspunkt og på den enkelte brugers anmodning på
grundlag af et programkatalog udvalgt af medietjenesteudbyderen,
jf. lovens § 2, stk. 3. Omfattet heraf er video on
demand-tjenester, hvor brugeren på et af denne valgt
tidspunkt kan downloade film eller andre audiovisuelle
programmer.
Det er på baggrund af medieaftalen
2015-2018 hensigten at benytte bemyndigelsesbestemmelsen til at
ændre bekendtgørelse nr. 992 af 12. august 2013 om
tilskud til produktion af dansk public service radio og tv (Public
Service-Puljen), således at det fastsættes, at
førstegangsudsendelse af støttede tv-programmer kan
finde sted på video on demand-tjenester. Muligheden for at
førstegangsudsendelsen kan finde sted på en video on
demand-tjeneste vil gøre det mere attraktivt for en
række af de nye video on demand-tjenester at initiere eller
deltage i finansieringen af navnlig dansk tv-drama. Det er desuden
hensigten - af hensyn til de danske seere, som ikke har adgang til
video on demand-tjenester, - at fastsætte regler for, hvor
lang tid, der må gå mellem premieren på video on
demand-tjenesten og den efterfølgende udsendelse på en
traditionel tv-kanal. Endvidere er det i overensstemmelse med
medieaftalen hensigten at anvende bemyndigelsen til at
fastsætte regler om, at den efterfølgende tv-visning
af et støttet program efter premieren på video on
demand-tjenesten ikke må ske på DR, de regionale TV
2-virksomheder og ikkekommercielle lokal-tv-stationer.
Om baggrunden for og Kulturministeriets
overvejelser i forhold til bestemmelsen henvises i øvrigt
til de almindelige bemærkninger i afsnit 3.1.2.
Til nr.
2
Det er indeholdt i medieaftalen for 2015-2018,
at adgangen til, at der af Public Service-Puljen kan ydes
støtte til public service-radioprogrammer skal afskaffes,
hvorfor det forslås at ophæve radio- og fjernsynslovens
§ 11 a, stk. 2.
En afskaffelse af adgangen til, at der af
puljen kan ydes støtte til radioprogrammer, skal blandt
andet ses på baggrund af Det Danske Filminstituts evaluering
af Public service puljen 2011-2013 fra februar 2014. Det
fremgår af evalueringen, at det har vist sig meget
svært at anvende de støttemidler, der er
øremærket til radio, på fornuftig vis. Desuden
fremgår, at det kommercielle radiomarked domineres af
traditionelt formateret musikradio, og at der i branchen ikke er
ambitioner om at udfordre DR P1 eller Radio 24syv, når det
drejer sig om taleradio, samt at det eneste forsøg på
alternativ kommerciel radio - Radio Klassisk - kun fik meget
begrænset levetid. Det er således ifølge
instituttet uhyre svært at finde projekter, der kan
støttes inden for selv en rummelig forståelse af
public service.
Om baggrunden for og Kulturministeriets
overvejelser i forhold til bestemmelsen henvises i øvrigt
til de almindelige bemærkninger i afsnit 3.1.2.
Til nr.
3
Det foreslås på baggrund af
medieaftalen for 2015-2018 - med henblik på at sikre
løbende fornyelse af DR's bestyrelse - at ændre radio-
og fjernsynslovens § 16, stk. 5, så det eksplicit kommer
til at fremgå, at genbeskikkelse af medlemmer af DR's
bestyrelse alene kan ske én gang. Herefter vil der alene
kunne ske umiddelbar genbeskikkelse af et medlem af DR's bestyrelse
én gang. Begrænsningen gælder for alle medlemmer
af DR's bestyrelse, herunder de medlemmer, der udpeges af
Folketinget og af de fastansatte medarbejdere i DR, jf. lovens
§ 16, stk. 1.
Om baggrunden for og Kulturministeriets
overvejelser i forhold til bestemmelsen henvises i øvrigt
til de almindelige bemærkninger i afsnit 3.2.2.
Til nr.
4
Ifølge § 36, stk. 3, i lov om
radio- og fjernsynsvirksomhed vælges bestyrelsen for den
enkelte regionale TV 2-virksomhed for 4 år. Det
foreslås, at medlemmer af bestyrelsen fortsat vælges
for 4 år. Endvidere foreslås på baggrund af
medieaftalen for 2015-2018 - med henblik på at sikre
løbende fornyelse af de regionale TV 2-virksomheders
bestyrelser - at ændre lovens § 36, stk. 3, så det
kommer til at fremgå, at der alene en gang kan ske genvalg af
medlemmer af bestyrelsen for den regionale TV 2-virksomhed.
Herefter vil der alene kunne ske umiddelbart genvalg af medlemmer
af de regionale TV 2-virksomheders bestyrelser én gang.
Begrænsningen gælder for alle medlemmer af bestyrelsen
for den regionale TV 2-virksomhed, jf. lovens § 36, stk. 1,
herunder det medlem, som vælges af de fastansatte
medarbejdere ved den regionale TV 2-virksomhed.
Desuden foreslås det på baggrund
af medieaftalen for 2015-2018 at ændre lovens § 36, stk.
3, så det kommer til at fremgå, at halvdelen af de
bestyrelsesmedlemmer, der vælges af repræsentantskabet,
er på valg hvert andet år. Herved er det medlem, som
vælges af de fastansatte medarbejdere ved den regionale TV
2-virksomhed, ikke omfattet af bestemmelsen om valg hvert andet
år. Baggrunden for dette er, at de fastansatte medarbejderes
valg af bestyrelsesmedlem sker med udgangspunkt i et andet
valgsystem end det, der anvendes, når det regionale
repræsentantskab vælger medlemmer af bestyrelsen.
Der henvises til lovforslagets § 2, stk.
4, hvor det foreslås at give kulturministeren bemyndigelse
til at fastsætte nærmere regler om gennemførelse
af valg af bestyrelser for de regionale TV 2-virksomheder for
perioden 2015 til 2018. Baggrunden for bemyndigelsen er, at der
skal etableres en overgangsordning for gennemførelsen af de
nye regler om bl.a. forskudt udpegning i forbindelse med det
førstkommende bestyrelsesvalg for perioden 2015 til 2018.
Efter implementeringen af overgangsordningen vil valg af medlemmer
til bestyrelserne for de regionale TV 2-virksomheder således
ske forskudt, idet halvdelen af de bestyrelsesmedlemmer, der er
valgt af repræsentantskabet for en 4-årig periode, vil
være på valg hvert andet år.
Om baggrunden for og Kulturministeriets
overvejelser i forhold til bestemmelsen henvises til afsnit 3.3.2.
i de almindelige bemærkninger.
Til nr.
5
Det foreslås præciseret i lovens
§ 40, stk. 2, at Radio- og tv-nævnet ikke alene afgiver
udtalelse om radio- og tv-foretagenders redegørelser for
opfyldelse af public service-kontrakter, men også om radio-
og tv-foretagenders redegørelser for opfyldelse af
tilladelser til at udøve public service-programvirksomhed.
Herved præciseres i loven, at Radio- og tv-nævnet
også afgiver udtalelse om TV 2 DANMARK A/S'
redegørelse for opfyldelse af vilkårene i TV 2 DANMARK
A/S' tilladelse til at udøve public
service-programvirksomhed, der er udstedt i medfør af lovens
§ 38 a.
Om baggrunden for og Kulturministeriets
overvejelser i forhold til bestemmelsen henvises til afsnit 3.4.2.
i de almindelige bemærkninger.
Til nr.
6
Der foreslås på baggrund af
medieaftalen for 2015-2018 indført en
bemyndigelsesbestemmelse i lovens § 40, hvorefter
kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om Radio-
og tv-nævnets behandling af radio- og tv-foretagenders
redegørelser for opfyldelse af public service-kontrakter og
tilladelser til at udøve public service-programvirksomhed.
Det er hensigten at benytte den foreslåede bemyndigelse til
at ændre bekendtgørelse nr. 1527 af 16. december 2013
om forretningsorden for Radio- og tv-nævnet, således at
det fastsættes, at Radio- og tv-nævnet forud for
afgivelse af udtalelser om DR's, TV 2 DANMARK A/S' og de regionale
TV 2-virksomheders årlige redegørelser
gennemfører en høringsproces over
redegørelserne med henblik på, at relevante
interessenter m.fl. kan fremsætte evt. bemærkninger til
redegørelserne. Det følger af medieaftalen for
2015-2018, at der alene skal gennemføres en
høringsproces over DR's, TV 2 DANMARK A/S' og de regionale
TV 2-virksomheders redegørelser.
Om baggrunden for og Kulturministeriets
overvejelser i forhold til bestemmelsen henvises til afsnit 3.4.2.
i de almindelige bemærkninger.
Til nr.
7
Det foreslås, at der sker en
uændret videreførelse af reglerne i radio- og
fjernsynslovens § 45 a, stk. 1 og 2, om ikkekommercielt tv,
som blev indført ved lov nr. 1626 af 26. december 2013 om
ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed (Ny ordning
for udsendelse af ikkekommercielt tv).
Efter lovens § 45 a, stk. 1, kan
kulturministeren fastsætte regler om, at der højst kan
udstedes et bestemt antal programtilladelser til ikkekommercielt tv
i hvert af de otte regionale områder svarende til de
regionale TV 2-virksomheders områder. Efter lovens § 45
a, stk. 2, kan kulturministeren endvidere fastsætte regler
om, at tilladelseshavere til ikkekommerciel tv-programvirksomhed i
et regionalt område skal være hjemmehørende i
dette område, og at et flertal af bestyrelsesmedlemmerne i
foreningen m.v. skal have bopæl i tilladelsesområdet,
samt at tilladelseshaverne selv skal producere deres
programmer.
Med indførelsen af reglerne i § 45
a blev der givet hjemmel til, at kulturministeren i
bekendtgørelsesform kan fastsætte nærmere
regler, der gennemfører den politiske beslutning af 2. maj
2013 i aftalekredsen bag medieaftalen 2012-2014 om
gennemførelse af en ny ordning for ikkekommercielt lokal-tv.
Kulturministeren har efterfølgende ved bekendtgørelse
nr. 145 af 18. februar 2014 om ikkekommercielt tv i MUX 1 udstedt
nærmere regler om en ny ordning for ikkekommercielt
lokal-tv.
Af bemærkningerne til forslaget til den
nævnte lovændring fremgår bl.a.,
- at det skal
være en forudsætning for tilladelse og tilskud til
lokal-tv, at programmerne er produceret fra og til og om/med
befolkningen i lokalområdet.
- at der skal kunne
stilles krav om, at tilladelseshavers programmer skal have et vist
minimumspublikum for, at tilladelseshaver fortsat kan have
tilladelse til at sende og modtage tilskud.
- at den
foreslåede bestemmelse i § 45 a, stk. 1,
indebærer, at kulturministeren kan fastsætte regler om,
at der højst kan udstedes et bestemt antal
programtilladelser til ikkekommercielt tv i hvert af de otte
regionale områder svarende til de regionale TV
2-virksomheders områder. Det nærmere bestemte maksimum
for antal tilladelser i hvert regionalt område skal
fastsættes ud fra en samlet vurdering, hvori indgår
hensynet til befolkningstallet, til det konstaterede publikum til
ikkekommercielt tv, og til mangfoldighed i de enkelte regioner.
- at det er
hensigten, at Radio- og tv-nævnet ved uddeling af tilladelser
og tildeling af tilskud som hidtil skal søge at sikre en
samlet programvirksomhed af alsidig karakter - med særlig
vægt på det lokale indhold - men dog højst
udstede tilladelser i hvert enkelt regionalt sendeområde
svarende til det af ministeren fastsatte maksimale antal. Dette
betyder, at nævnet vil kunne meddele afslag, hvor der er
indkommet flere ansøgninger end det fastsatte maksimale
antal tilladelser, uanset om der måtte være ledig
sendetid i sendeområdet. Det er fortsat hensigten, at alle
tilladelseshavere og kun disse skal være berettiget til
tilskud.
- at den
foreslåede bestemmelse i første led af § 45 a,
stk. 2, indebærer, at kulturministeren kan fastsætte
regler om, at tilladelseshavere til ikkekommerciel
tv-programvirksomhed i et regionalt område skal være
hjemmehørende i dette område, samt at
tilladelseshaverne selv skal producere deres programmer og tillige,
at et flertal af foreningens m.v. medlemmer skal have bopæl i
tilladelsesområdet.
- at
tilladelseshaver skal være organiseret som en forening, fond
eller lignende. Foreningen m.v. skal have hjemsted i området.
Kravet tænkes i bekendtgørelsesform bl.a.
udmøntet ved et krav, om at flertallet af bestyrelsens
medlemmer skal have bopæl i området. Det betyder, at
personer bosiddende andetsteds ikke er udelukkede fra at deltage,
så længe flertallet i bestyrelsen er bosat i
området og foreningen har hjemsted i området.
- at det anses af
afgørende betydning for at sikre det lokale indhold i
programudbuddet, at programmerne produceres af foreninger m.v.
hjemmehørende i det pågældende
tilladelsesområde.
- at tilknytning og
tilstedeværelse i området giver indsigt i lokale
politiske dagsordner, kontakt med lokalbefolkningen og mulighed for
direkte kontakt med centrale aktører i området med
heraf følgende viden om, hvad der optager befolkningen i
området og mulighed for at producere lokal-tv, der aktuelt og
faktisk relaterer sig til og udspringer af lokalområdet. Den
ikkekommercielle tv-virksomhed skal således foregå
udenfor et konkurrerende marked.
- at det endvidere
med andet led af den foreslåede bestemmelse i § 45 a,
stk. 2, er tanken at skærpe kravene til lokal egenproduktion
således, at co- og entrepriseproduktioner ikke inden for
denne ordning skal anses som produceret af tilladelseshaver selv.
Hensigten hermed er bl.a. at forhindre, at ordningen benyttes i
samarbejdskonstruktioner, hvor programvirksomheden reelt
udøves af tværregionale produktionsselskaber, som ikke
med sikkerhed har den lokale tilknytning og forankring, som
ordningen tilsigter at tilgodese.
- at det
følger af de EU-retlige forpligtelser i artikel 17 i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2010/13/EU af 10.
marts 2010 om samordning af visse love og administrative
bestemmelser i medlemsstaterne om udbud af audiovisuelle
medietjenester (direktiv om audiovisuelle medietjenester),
EU-Tidende 2010 nr. L 95, side 1, at medlemsstaterne, når det
er muligt, med passende midler skal drage omsorg for, at
tv-spredningsforetagender afsætter mindst 10 pct. af den
sendetid, der ikke består af nyheder, sportsbegivenheder,
konkurrencer og tekst-tv, eller 10 pct. af programbudgettet til
europæiske programmer fra producenter, der er
uafhængige af tv-foretagendet.
- at kravet om, at
tilladelseshaver selv skal producere sine programmer, fuldt vil ud
kunne stilles for programmer, der består af nyheder,
sportsbegivenheder, konkurrencer og tekst-tv, mens kravet ikke
fuldt ud vil kunne stilles for øvrige programmer. Det er
ikke hensigten at fastsætte en fast fordeling mellem de
enkelte programkategorier for alle tilladelseshavere, idet denne
fordeling må bero på den i hver enkelt ansøgning
givne konkrete beskrivelse af den planlagte programvirksomhed, som
Radio- og tv-nævnet ved tilladelsesudstedelsen vil forpligte
den pågældende tilladelseshaver til at overholde.
Behovet for - af hensyn til opfyldelsen af den EU-retlige
forpligtelse - at kunne dispensere fra kravet om, at
tilladelseshaver selv skal producere sine programmer, vil derfor
afhænge af den konkrete tilladelseshavers programmers
faktiske fordeling på de enkelte programkategorier.
- at det derfor er
hensigten i den kommende bekendtgørelse at fastsætte,
at Radio- og tv-nævnet skal have mulighed for at se bort fra
kravet om, at tilladelseshaver selv skal producere alle programmer,
for andre programkategorier end de ovennævnte, for op til 10
pct. af en tilladelseshavers sendetid eller 10 pct. af
tilladelseshaverens programbudget, forudsat denne procentdel
udgøres af europæiske programmer fra producenter, der
er uafhængige af tilladelseshaveren.
Det foreslås samtidig at udvide
bemyndigelserne i lovens § 45 a, stk. 1 og 2, om
ikkekommercielt tv, så kulturministeren i
bekendtgørelsesform kan fastsætte nærmere
regler, der gennemfører beslutning af 2. maj 2013 i kredsen
af partier bag medieaftalen for 2012-2014 om også en ny
ordning for ikkekommerciel lokalradio. Denne beslutning
indgår som en del af medieaftalen for 2015-2018 og
indebærer, at der med virkning fra 1. januar 2016 skal
gennemføres en ny ordning for ikkekommerciellokalradio efter
samme principper om lokal tilknytning m.v. som den ordning for
ikkekommercielt lokal-tv, der trådte i kraft den 1. januar
2014. Partierne bag medieaftalen besluttede desuden den 2. maj 2013
at adskille ordningerne for henholdsvis ikkekommerciel og
kommerciel lokalradio. Den gældende ordning for kommerciel
lokalradio fortsætter således på de
gældende vilkår.
Det foreslås i stk.
1, at kulturministeren kan fastsætte regler om, at der
højst kan udstedes et bestemt antal programtilladelser til
ikkekommerciel lokalradio til områder svarende til de
nuværende kommuner. De nugældende programtilladelser
udløber den 31. december 2015. Det er hensigten at benytte
bemyndigelsen til at fastsætte, at nærmere bestemte
antal programtilladelser i hvert lokalområde fastsættes
med udgangspunkt i den nuværende fordeling mellem
ikkekommercielle og kommercielle lokalradiosendemuligheder.
Ordningen for kommerciel lokalradio fortsætter på de
gældende vilkår.
Det er hensigten, at Radio- og tv-nævnet
ved tildeling af tilladelser og tildeling af tilskud som med de
gældende regler i lokalradiobekendtgørelsen skal
søge at sikre en samlet programvirksomhed af alsidig
karakter - med særlig vægt på det lokale indhold.
Dette medfører ligeledes, at nævnet vil kunne meddele
afslag uanset om der måtte være ledig sendetid i
sendeområdet.
Det foreslås i stk.
2, at kulturministeren kan fastsætte regler om, at
tilladelseshavere til ikkekommerciel lokalradioprogramvirksomhed
skal være foreninger m.v. hjemmehørende i det
område, som programtilladelsen omfatter, og at et flertal af
bestyrelsesmedlemmerne i foreningen m.v. skal have bopæl i
tilladelsesområdet, samt at tilladelseshaverne selv skal
producere deres programmer. Forslaget skal ses i lyset af det
politiske ønske om i en ny ordning for ikkekommercielle
lokalradioer at stille stærkere krav om, at programmerne skal
have lokalt indhold. Det anses af afgørende betydning for at
sikre det lokale indhold i programudbuddet, at programmerne
produceres af foreninger m.v. hjemmehørende i det
pågældende tilladelsesområde. Tilknytning og
tilstedeværelse i området giver indsigt i lokale
politiske dagsordener, kontakt med lokalbefolkningen og mulighed
for direkte kontakt med centrale aktører i området med
heraf følgende viden om, hvad der optager befolkningen i
kommunen og mulighed for at producere lokalradio, der aktuelt og
faktisk relaterer sig til og udspringer af lokalområdet.
Det er hensigten at benytte bemyndigelserne
til at fastsætte regler om, at tilladelseshaver skal
være organiseret som en forening, fond eller lignende, og at
foreningen m.v. skal have hjemsted i tilladelsesområdet. Det
er i den forbindelse hensigten bl.a. at fastsætte et krav om,
at flertallet af bestyrelsens medlemmer skal have bopæl i det
specifikke område. Det betyder, at personer bosiddende
andetsteds ikke er udelukkede fra at deltage, så længe
flertallet i bestyrelsen er bosat i området og foreningen har
hjemsted i tilladelsesområdet.
Det er desuden hensigten at benytte
bemyndigelserne til at fastsætte regler om, at det skal
være en forudsætning for programtilladelse og tilskud
til lokalradio, at programmerne er produceret fra og til og om/med
befolkningen i lokalområdet. Det er herudover hensigten at
stille krav om, at et vist minimumspublikum for tilladelseshavers
programmer skal være en forudsætning for
programtilladelse og for at modtage tilskud.
Endvidere er det hensigten at benytte
bemyndigelserne til at skærpe kravene til lokal
egenproduktion, således, at co- og entrepriseproduktioner
ikke inden for den nye ordning skal anses som produceret af
tilladelseshaver selv. Hensigten hermed er bl.a. at forhindre, at
ordningen benyttes i samarbejdskonstruktioner, hvor
programvirksomheden reelt udøves af produktionsselskaber,
som ikke med sikkerhed har den lokale tilknytning og forankring,
som ordningen tilsigter at tilgodese.
Herudover foreslås i stk. 3 indført en bemyndigelse til at
kulturministeren kan fastsætte regler om, at
programtilladelse til ikkekommerciel og kommerciel
lokalradioprogramvirksomhed ikke gives til samme sendemulighed.
Desuden foreslås, at kulturministeren kan fastsætte
regler om fordeling af de sendemuligheder, der er til
rådighed til lokalradioformål, med henblik på at
disse disponeres til kommerciel lokalradiovirksomhed eller til
ikkekommerciel lokalradiovirksomhed.
Det er hensigten at benytte bemyndigelsen til,
at kulturministeren kan fastsætte regler om, at
sendemuligheder til ikkekommerciel lokalradio-programvirksomhed
alene skal udbydes som hele sendemuligheder, dvs. 168 timer om
ugen, der ikke kan deles mellem en eller flere tilladelseshavere.
Endvidere er det hensigten, at der fastsættes regler om
fordeling af det samlede antal sendemuligheder (frekvenser) til
lokalradio mellem kommercielle henholdsvis ikkekommercielle
sendemuligheder.
Partierne bag medieaftalen for 2012-2014 har
besluttet at forlænge tilladelserne til kommerciel lokalradio
til udgangen af 2019. Det blev endvidere i samme forbindelse
besluttet at adskille ordningerne for henholdsvis ikkekommerciel og
kommerciel lokalradiovirksomhed. Det betyder, at de
sendemuligheder, som enten helt eller delvist anvendes til
kommerciel lokalradiovirksomhed, fastholdes til denne form for
lokalradiovirksomhed efter gennemførelsen af den nye ordning
for ikkekommercielle lokalradioer pr. 1. januar 2016. Dette
følger af, at det som nævnt ovenfor er hensigten, at
sendemuligheder til ikkekommerciel lokalradiovirksomhed for
fremtiden alene udbydes som såkaldt hele sendemuligheder,
dvs. 168 timer om ugen. De sendemuligheder, som for
nærværende alene anvendes til ikkekommerciel
lokalradiovirksomhed, vil således også fremover blive
anvendt til denne form for lokalradiovirksomhed. Det er hensigten
at udnytte den foreslåede bemyndigelse til at
gennemføre den ovennævnte beslutning om den fremtidige
anvendelse af de sendemuligheder, som for nærværende er
delt mellem kommercielle og ikkekommercielle tilladelseshavere,
efter nærmere drøftelse med partierne bag medieaftalen
for 2015-2018.
Om baggrunden for og Kulturministeriets
overvejelser i forhold til bestemmelsen henvises til afsnit 3.5.2.
i de almindelige bemærkninger.
Til nr.
8
Det er indeholdt i medieaftalen for 2015-2018,
at medielicensen for erhvervsvirksomheder mv. skal afskaffes,
hvorfor det foreslås at ophæve radio- og
fjernsynslovens § 69, stk. 3.
Om baggrunden for og Kulturministeriets
overvejelser i forhold til bestemmelsen henvises til afsnit 3.6.2.
i de almindelige bemærkninger.
Til nr.
9
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af ophævelsen af lovens § 69, stk. 3. Der
henvises til bemærkningerne til nr. 8.
Til nr.
10
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af ophævelsen af lovens § 69, stk. 3. Der
henvises til bemærkningerne til nr. 8.
Til nr.
11
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af ophævelsen af lovens § 69, stk. 3. Der
henvises til bemærkningerne til nr. 8.
Til nr.
12
Det er indeholdt i medieaftalen for 2015-2018,
at forhandleres forpligtelse til at indberette salg og udleje af
licenspligtige apparater mv. til DR afskaffes, hvorfor det
foreslås at ophæve radio- og fjernsynslovens § 70,
stk. 1, 2. pkt.
Om baggrunden for og Kulturministeriets
overvejelser i forhold til bestemmelsen henvises til afsnit 3.7.2.
i de almindelige bemærkninger
Til nr.
13
I henhold til § 18, stk. 1, i lov om
film, jf. lov nr. 186 af 12. marts 1997 med senere ændringer,
kan kommuner og amtskommuner yde støtte i form af tilskud,
lån eller garanti for lån til filmproduktion. Med
henblik på at etablere en udtrykkelig hjemmel for kommunal
støtte til tv-programmer såsom tv-dramaserier,
foreslås det med forslaget til § 92 b, stk. 1, i radio- og fjernsynsloven
præciseret, at kommuner også kan yde støtte i
form af tilskud, lån eller garanti for lån til
tv-programmer.
Støtte, der direkte eller indirekte
ydes til tv-programmer i medfør af den foreslåede
bestemmelse, vil skulle ydes i overensstemmelse med EU's
statsstøtteregler, f.eks. i overensstemmelse med kravene i
Kommissionens forordning (EU) nr. 651/2014 af 17. juni 2014 om
visse kategorier af støttes forenelighed med det indre
marked i henhold til traktatens artikel 107 og 108 (den
generelle gruppefritagelsesforordning).
Gruppefritagelsesforordningen undtager bl.a. støtteordninger
vedrørende audiovisuelle værker fra krav om
notifikation over for Kommissionen, såfremt en række
nærmere betingelser i forordningen er opfyldt.
Det foreslås i stk.
2, at kulturministeren kan fastsætte nærmere
regler om fordelingen af tilskud, lån eller garantier efter
stk. 1, herunder om vilkårene for tilskuddet, lånene
eller garantierne samt dokumentation for anvendelsen af tilskuddet
eller lånene. Reglerne kan navnlig fastsættes med
henblik på at sikre, at EU's statsstøtteregler
overholdes samt for at sikre at der løbende tilvejebringes
dokumentation herfor.
Til nr.
14
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af ophævelsen af lovens § 70, stk. 1, 2.
pkt. Der henvises til bemærkningerne til nr. 12.
Til nr.
15
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af ophævelsen af lovens § 70, stk. 1, 2.
pkt. Der henvises til bemærkningerne til nr. 12.
Til § 2
Det foreslås i stk.
1, at loven træder i kraft den 1. januar 2015.
Det foreslås i stk.
2 i overensstemmelse med medieaftalen for 2015-2018 som en
undtagelse til stk. 1, at bestemmelsen i lovforslagets § 1,
nr. 3, om, at der alene en gang kan ske genbeskikkelse af medlemmer
af DR's bestyrelse, først træder i kraft den 1. januar
2019. Herved vil bestemmelsen ikke få betydning for
førstkommende udpegning af DR's bestyrelse for 2015-2018,
men først for udpegningen af DR's bestyrelse for perioden
2019-2022.
I lovforslagets § 1, nr. 1,
foreslås det at ændre reglerne om Public
Service-Puljen. I afsnit 3.1.2. i de almindelige bemærkninger
er det anført, at EU-Kommissionens godkendelse af den
foreslåede udbyggede ordning skal indhentes, inden den kan
iværksættes. Da tidshorisonten for en
notifikationsprocedure kan variere, foreslås det i stk. 3, at kulturministeren kan
fastsætte tidspunktet for bestemmelsens
ikrafttræden.
Det foreslås i stk.
4 med udgangspunkt i medieaftalen for 2015-2018 at
indføre en bemyndigelsesbestemmelse, hvorefter
kulturministeren kan fastsætte overgangsregler i forhold til
gennemførelsen af førstkommende valg af bestyrelser
for de regionale TV 2-virksomheder for perioden 2015-2018, jf.
lovforslagets § 1, nr. 4, hvor det foreslås, at der
alene en gang kan ske genvalg af bestyrelsesmedlemmer, og at
halvdelen af de bestyrelsesmedlemmer, der vælges af
repræsentantskabet, er på valg hvert andet år.
Det er hensigten at benytte den foreslåede bemyndigelse til
at ændre bekendtgørelse nr. 541 af 23. maj 2013 om
vedtægt for de regionale TV 2-virksomheder, således at
det fastsættes, at der ved bestyrelsesvalget for 2015-2018
skal ske nyvalg af mindst tre af de bestyrelsesmedlemmer, som
vælges af repræsentantskabet. Det er endvidere
hensigten at fastsætte, at blandt de nyvalgte og de genvalgte
medlemmer, der har siddet i én periode, vælges de tre
medlemmer, der får flest stemmer, for en fireårig
periode, mens de øvrige vælges for en toårig
periode. Endelig er det hensigten at fastsætte, at eventuelle
genvalgte, der har siddet i mere end én periode, uanset
stemmetal kun vælges for en toårig periode.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om radio- og fjernsynsvirksomhed, jf.
lovbekendtgørelse nr. 255 af 20. marts 2014, foretages
følgende ændringer: | | | | § 11 a. Efter
regler fastsat af kulturministeren kan Det Danske Filminstitut yde
tilskud til produktion af dansk tv-drama, tv-dokumentarprogrammer
og public service-tv-programmer for børn og unge til
udsendelse på andre fjernsynsforetagender end DR, de
regionale TV 2-virksomheder og ikkekommercielle lokal-tv-stationer,
jf. § 92 a. | | 1. I § 11 a, stk. 1, indsættes efter
»ikkekommercielle lokal-tv-stationer«: »og
på on demand-audiovisuelle medietjenester tilhørende
andre end DR, de regionale TV 2-virksomheder og ikkekommercielle
lokal-tv-stationer«. | Stk. 2. Efter
regler fastsat af kulturministeren kan Det Danske Filminstitut
herudover yde tilskud til produktion af danske public
service-radioprogrammer til udsendelse af andre radioforetagender
end DR, tilladelseshaveren til den fjerde FM-radiokanal og
ikkekommercielle lokalradiostationer. | | 2. § 11 a, stk. 2, ophæves. | | | | § 16. DR
ledes af en bestyrelse på 11 medlemmer, som beskikkes af
kulturministeren. Kulturministeren udpeger 3 medlemmer (herunder
formanden), Folketinget udpeger 6 medlemmer, og de fastansatte
medarbejdere i DR udpeger 2 medlemmer samt 2 suppleanter herfor.
Kulturministeren beskikker næstformanden blandt de medlemmer,
der er udpeget af Folketinget. Stk. 2.
Bestyrelsen skal søges sammensat, så den samlede
bestyrelse repræsenterer mediemæssig, kulturel,
ledelsesmæssig og erhvervsmæssig indsigt. Stk. 3.
Medlemmer af eller kandidater til Folketinget, regionsråd
eller Europa-Parlamentet kan ikke være medlemmer af
bestyrelsen. Stk. 4.
Medlemmer af eller kandidater til kommunalbestyrelser kan ikke
være medlemmer af bestyrelsen. | | | Stk. 5.
Beskikkelserne gælder for 4 år. Stk. 6. I
tilfælde af udtræden udpeges et nyt medlem for den
resterende del af beskikkelsesperioden. | | 3. I § 16, stk. 5, indsættes som 2. pkt.: »Der kan alene en gang ske
genbeskikkelse af bestyrelsesmedlemmer, jf. stk. 1.« | | | | § 36. Den
overordnede ledelse af den enkelte regionale TV 2-virksomhed
varetages af en bestyrelse på 5-7 medlemmer. De fastansatte
medarbejdere ved den regionale TV 2-virksomhed vælger 1
medlem samt 1 suppleant herfor, medens de øvrige medlemmer
vælges af repræsentantskabet. Stk. 2.
Medlemmer af eller kandidater til Folketinget, regionsråd,
Europa-Parlamentet eller kommunalbestyrelser kan ikke være
medlemmer af bestyrelsen. | | | Stk. 3.
Bestyrelsen vælges for 4 år. Stk. 4. I
tilfælde af udtræden vælges et nyt medlem for den
resterende del af valgperioden. Stk. 5.
Bestyrelsen er den regionale virksomheds øverste ledelse.
Bestyrelsen har det overordnede programansvar og ansvaret for, at
de bestemmelser for virksomheden, der er fastsat i loven og i
medfør af loven, overholdes. Bestyrelsen fastsætter de
almindelige retningslinjer for den regionale virksomhed og
ansætter direktøren for den regionale
virksomhed. Stk. 6.
Direktøren for den regionale TV 2-virksomhed har det daglige
programansvar og varetager den daglige administrative og
økonomiske ledelse af den regionale virksomhed.
Direktøren ansætter virksomhedens personale. | | 4. § 36, stk. 3, affattes
således: »Stk. 3.
Medlemmer af bestyrelsen vælges for 4 år. Der kan alene
en gang ske genvalg af bestyrelsesmedlemmer, jf. stk. 1. Halvdelen
af de bestyrelsesmedlemmer, der vælges af
repræsentantskabet, er på valg hvert andet
år.« | | | | § 40. Radio-
og tv-nævnet varetager en række opgaver på radio
og tv-området, jf. §§ 41-44 b. Nævnets
afgørelser efter disse bestemmelser kan ikke indbringes for
anden administrativ myndighed. | | | Stk. 2. Radio-
og tv-nævnet afgiver endvidere udtalelse om radio- og
tv-foretagenders redegørelser for opfyldelse af public
service-kontrakterne. Stk. 3.
Nævnet afgiver herudover udtalelse om andre forhold, hvis
dette er fastsat i radio- og fjernsynsforetagenders public
service-kontrakter, tilladelser el.lign. Stk. 4. Radio-
og tv-nævnet rådgiver kulturministeren om radio- og
tv-spørgsmål. Stk. 5.
Kulturministeren kan delegere andre opgaver på radio- og
tv-området til Radio- og tv-nævnet. Kulturministeren
kan beslutte, at nævnets afgørelser i sådanne
sager ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed. Stk. 6. Radio-
og tv-nævnet samarbejder med tilsynsorganer i andre EU-lande,
lande, som Fællesskabet har indgået aftale med, og
øvrige europæiske lande. Nærmere regler herom
fastsættes af kulturministeren. | | 5. I § 40, stk. 2, indsættes efter
»public service-kontrakterne«: »og tilladelser
til at udøve public service-programvirksomhed«, og
»public service-kontrakterne« ændres til:
»public service-kontrakter«. | | | 6. I § 40 indsættes som stk. 7: »Stk. 7.
Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om Radio-
og tv-nævnets behandling af de redegørelser, der er
nævnt i stk. 2.« | | | | § 45 a.
Kulturministeren kan fastsætte regler om, at der højst
kan udstedes et bestemt antal programtilladelser til
ikkekommercielt tv i hvert af de otte regionale områder
svarende til de regionale TV 2-virksomheders område. Stk. 2.
Kulturministeren kan endvidere fastsætte regler om, at
tilladelseshavere til ikkekommerciel tv-programvirksomhed i et
regionalt område skal være hjemmehørende i dette
område, og at et flertal af bestyrelsesmedlemmerne i
foreningen m.v. skal have bopæl i tilladelsesområdet,
samt at tilladelseshaverne selv skal producere deres
programmer. | | 7. § 45 a affattes således: »§ 45
a. Kulturministeren kan fastsætte regler om, at der
højst kan udstedes et bestemt antal programtilladelser til
ikkekommercielt tv i hvert af de otte regionale områder
svarende til de regionale TV 2-virksomheders områder og et
bestemt antal programtilladelser til ikkekommerciel lokalradio i
områder, der svarer til den kommunale inddeling. Stk. 2.
Kulturministeren kan fastsætte regler om, at
tilladelseshavere til ikkekommerciel tv- og
lokalradioprogramvirksomhed skal være foreninger m.v.
hjemmehørende i det område, som programtilladelsen
omfatter, og at et flertal af bestyrelsesmedlemmerne i foreningen
m.v. skal have bopæl i tilladelsesområdet, samt at
tilladelseshaverne selv skal producere deres programmer. Stk. 3.
Kulturministeren kan fastsætte regler om, at
programtilladelse til ikkekommerciel og kommerciel
lokalradioprogramvirksomhed ikke gives til samme sendemulighed.
Kulturministeren kan endvidere fastsætte regler om fordeling
af de sendemuligheder, der er til rådighed til
lokalradioformål, med henblik på at disse disponeres
til kommerciel lokalradiovirksomhed eller til ikkekommerciel
lokalradiovirksomhed.« | | | | § 69. For
apparater, som kan modtage og gengive billedprogrammer eller
-tjenester, der er udsendt til almenheden, skal der betales
medielicens. Stk. 2.
Størrelsen af medielicensen fastsættes for et eller
flere år ad gangen af kulturministeren med tilslutning fra
Folketingets Finansudvalg. | | | Stk. 3.
Kulturministeren kan fastsætte regler om licensbetaling for
selskaber m.v. (juridiske personer). Stk. 4. Efter
forhandling med socialministeren kan kulturministeren
fastsætte regler om nedsættelse eller bortfald af
licensen for grupper af personer. Der kan stilles midler til
rådighed af statskassen til dækning af det indkomsttab,
sådanne regler medfører. | | 8. § 69, stk. 3, ophæves. Stk. 4 bliver herefter stk. 3. | | | | § 69 b. I
forbindelse med opkrævning af licens kan DR udøve
licenskontrol i forhold til husstande og virksomheder m.v.,
herunder gennem husstands- og virksomhedsbesøg m.v. | | 9. I § 69 b, stk. 1, udgår »og
virksomheder m.v.« og »husstands- og
virksomhedsbesøg m.v.« ændres til:
»husstandsbesøg m.v.«. | Stk. 2.
Licensinspektører ansat af DR kan i forbindelse med kontrol
som angivet i stk. 1 tilmelde en husstand eller virksomhed m.v. som
licenspligtig, hvis det konstateres, at husstanden eller
virksomheden m.v. er indehaver eller bruger af et licenspligtigt
apparat. | | 10. I § 69 b, stk. 2, udgår »eller
virksomhed m.v.« og »eller virksomheden
m.v.«. | Stk. 3. Hvis
husstanden eller virksomheden m.v. over for DR dokumenterer, at
husstanden eller virksomheden m.v. ikke er indehaver eller bruger
af et licenspligtigt apparat, kan husstanden eller virksomheden
m.v. ikke tilmeldes som licenspligtig efter stk. 2. Stk. 4.
Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om
kontrol- og tilmeldingsvirksomhed, jf. stk. 1-3. | | 11. Tre steder i
§ 69 b, stk. 3, udgår
»eller virksomheden m.v.«. | | | | § 70. Det
påhviler indehaveren eller brugeren af et apparat, der kan
modtage og gengive billedprogrammer eller -tjenester, der er
udsendt til almenheden, at give DR meddelelse om besiddelsen af
apparatet. Virksomheder, der til forbrugere sælger eller
udlejer apparater, der kan modtage og gengive billedprogrammer og
-tjenester, der er udsendt til almenheden, skal give DR meddelelse
om stedfundne salg eller lejemål. Nærmere regler herom
fastsættes af kulturministeren. Stk. 2.
Kulturministeren kan fastsætte regler om kontrolafgift for
overtrædelse af stk. 1, 1. pkt. Størrelsen af
kontrolafgiften svarer til det unddragne licensbeløb, dog
minimum 500 kr. | | 12. § 70, stk. 1, 2. pkt.,
ophæves. | | | | | | 13. Efter §
92 a indsættes i kapitel
12: Ȥ 92
b. Kommuner kan yde støtte i form af tilskud,
lån eller garanti for lån til tv-programmer. Stk. 2.
Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om
tilskud, lån eller garantier efter stk. 1, herunder om
vilkår for tilskud, lån eller garantier samt om
dokumentation for anvendelsen af tilskud eller
lån.« | | | | § 93. Med
bøde straffes den, der 1) udøver programvirksomhed i strid
med § 1, 2) distribuerer lyd- eller billedprogrammer
i strid med § 3, 3) overtræder § 6, stk. 1, 4) tilsidesætter anmodninger fremsat
af Radio- og tv-nævnet i medfør af § 39, stk.
4, 5) tilsidesætter en afgørelse i
henhold til § 44, 6) undlader at lade sig registrere i
overensstemmelse med § 47, stk. 1, 7) tilsidesætter en afgørelse
om indstilling af programvirksomheden efter § 42, nr. 5,
§ 42 a, stk. 2, eller § 50, stk. 2 eller 3, | | | 8) i gentagne eller grovere tilfælde
overtræder § 70, stk. 1, 1. pkt., eller forskrifter
udstedt i medfør af § 70, stk. 1, 3. pkt., | | 14. I § 93, stk. 1, nr. 8, ændres
»3. pkt.,« til: »2. pkt.,«. | 9) overtræder § 70, stk. 1, 2.
pkt., 10) overtræder § 85 a, stk.
1, 11) overtræder § 87 eller
pålæg udstedt i medfør af denne
bestemmelse, 12) overtræder § 90, stk.
2, 13) undlader at give adgang til korte uddrag
i henhold til § 90, stk. 3, eller 14) overtræder § 90, stk.
4. Stk. 2. I
forskrifter, der udstedes efter § 6, stk. 2, § 7, §
77, § 85, § 85 a, § 88 og § 90, stk. 1 og 5,
kan der fastsættes straf af bøde for
overtrædelse af bestemmelser i forskrifterne. Stk. 3. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel. | | 15. § 93, stk. 1, nr. 9,
ophæves. Nr. 10-14 bliver herefter nr. 9-13. | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2015, jf. dog stk. 2 og 3. Stk. 2. §
1, nr. 3, træder i kraft den 1. januar 2019. Stk. 3.
Kulturministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttræden af § 1, nr. 1. Stk. 4.
Kulturministeren fastsætter nærmere regler om
gennemførelse af valg af bestyrelser for de regionale TV
2-virksomheder for perioden 2015 til 2018 efter § 1, nr.
4. |
|