L 22 Forslag til lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed.

(Genbeskikkelse af DR’s bestyrelse og genvalg af de regionale TV 2-virksomheders bestyrelser, adgang til støtte fra public service-puljen, afskaffelse af erhvervslicensen og forhandlerindberetningspligten, ny ordning for ikkekommercielle lokalradioer m.v.).

Af: Kulturminister Marianne Jelved (RV)
Udvalg: Kulturudvalget
Samling: 2014-15 (1. samling)
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 08-10-2014

Fremsat: 08-10-2014

Fremsat den 8. oktober 2014 af kulturministeren (Marianne Jelved)

20141_l22_som_fremsat.pdf
Html-version

Fremsat den 8. oktober 2014 af kulturministeren (Marianne Jelved)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed

(Genbeskikkelse af DR's bestyrelse og genvalg af de regionale TV 2-virksomheders bestyrelser, adgang til støtte fra Public Service-Puljen, afskaffelse af erhvervslicensen og forhandlerindberetningspligten, ny ordning for ikkekommercielle lokalradioer m.v.)

§ 1

I lov om radio- og fjernsynsvirksomhed, jf. lov­be­kendt­gørel­se nr. 255 af 20. marts 2014, foretages følgende ændringer:

1. I § 11 a, stk. 1, indsættes efter »ikkekommercielle lokal-tv-stationer«: »og på on demand-audiovisuelle medietjenester tilhørende andre end DR, de regionale TV 2-virksomheder og ikkekommercielle lokal-tv-stationer«.

2. § 11 a, stk. 2, ophæves.

3. I § 16, stk. 5, indsættes som 2. pkt.:

»Der kan alene en gang ske genbeskikkelse af bestyrelsesmedlemmer, jf. stk. 1.«

4. § 36, stk. 3, affattes således:

»Stk. 3. Medlemmer af bestyrelsen vælges for 4 år. Der kan alene en gang ske genvalg af bestyrelsesmedlemmer, jf. stk. 1. Halvdelen af de bestyrelsesmedlemmer, der vælges af repræsentantskabet, er på valg hvert andet år.«

5. I § 40, stk. 2, indsættes efter »public service-kontrakterne«: »og tilladelser til at udøve public service-programvirksomhed«, og »public service-kontrakterne« ændres til: »public service-kontrakter«.

6. I § 40 indsættes som stk. 7:

»Stk. 7. Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om Radio- og tv-nævnets behandling af de redegørelser, der er nævnt i stk. 2.«

7. § 45 a affattes således:

»§ 45 a. Kulturministeren kan fastsætte regler om, at der højst kan udstedes et bestemt antal programtilladelser til ikkekommercielt tv i hvert af de otte regionale områder svarende til de regionale TV 2-virksomheders områder og et bestemt antal programtilladelser til ikkekommerciel lokalradio i områder, der svarer til den kommunale inddeling.

Stk. 2. Kulturministeren kan fastsætte regler om, at tilladelseshavere til ikkekommerciel tv- og lokalradioprogramvirksomhed skal være foreninger m.v. hjemmehørende i det område, som programtilladelsen omfatter, og at et flertal af bestyrelsesmedlemmerne i foreningen m.v. skal have bopæl i tilladelsesområdet, samt at tilladelseshaverne selv skal producere deres programmer.

Stk. 3. Kulturministeren kan fastsætte regler om, at programtilladelse til ikkekommerciel og kommerciel lokalradioprogramvirksomhed ikke gives til samme sendemulighed. Kulturministeren kan endvidere fastsætte regler om fordeling af de sendemuligheder, der er til rådighed til lokalradioformål, med henblik på at disse disponeres til kommerciel lokalradiovirksomhed eller til ikkekommerciel lokalradiovirksomhed.«

8. § 69, stk. 3, ophæves.

Stk. 4 bliver herefter stk. 3.

9. I § 69 b, stk. 1, udgår »og virksomheder m.v.« og »husstands- og virksomhedsbesøg m.v.« ændres til: »husstandsbesøg m.v.«.

10. I § 69 b, stk. 2, udgår »eller virksomhed m.v.« og »eller virksomheden m.v.«.

11. Tre steder i § 69 b, stk. 3, udgår »eller virksomheden m.v.«.

12. § 70, stk. 1, 2. pkt., ophæves.

13. Efter § 92 a indsættes i kapitel 12:

»§ 92 b. Kommuner kan yde støtte i form af tilskud, lån eller garanti for lån til tv-programmer.

Stk. 2. Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om tilskud, lån eller garantier efter stk. 1, herunder om vilkår for tilskud, lån eller garantier samt om dokumentation for anvendelsen af tilskud eller lån.«

14. I § 93, stk. 1, nr. 8, ændres »3. pkt.,« til: »2. pkt.,«.

15. § 93, stk. 1, nr. 9, ophæves.

Nr. 10-14 bliver herefter nr. 9-13.

§ 2

Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. januar 2015, jf. dog stk. 2 og 3.

Stk. 2. § 1, nr. 3, træder i kraft den 1. januar 2019.

Stk. 3. Kulturministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af § 1, nr. 1.

Stk. 4. Kulturministeren fastsætter nærmere regler om gennemførelse af valg af bestyrelser for de regionale TV 2-virksomheder for perioden 2015 til 2018 efter § 1, nr. 4.

Bemærkninger til lovforslaget

    
Almindelige bemærkninger
    
    
1.
Indledning
2.
Baggrund
3.
Hovedpunkter i lovforslaget
 
3.1.
Ændrede regler for Public Service-Puljen
  
3.1.1.
Gældende ret
  
3.1.2.
Kulturministeriets overvejelser og forslag
 
3.2.
Adgang til genbeskikkelse af medlemmer af DR's bestyrelse
  
3.2.1.
Gældende ret
  
3.2.2.
Kulturministeriets overvejelser og forslag
 
3.3.
Adgang til genvalg af medlemmer af de regionale TV 2-virksomheders bestyrelser
  
3.3.1.
Gældende ret
  
3.3.2.
Kulturministeriets overvejelser og forslag
 
3.4.
Fremgangsmåde ved Radio- og tv-nævnets behandling af public service-redegørelser
  
3.4.1.
Gældende ret
  
3.4.2.
Kulturministeriets overvejelser og forslag
 
3.5.
Ny ordning for ikkekommercielle lokalradioer
  
3.5.1.
Gældende ret
  
3.5.2.
Kulturministeriets overvejelser og forslag
 
3.6.
Afskaffelse af medielicens for erhvervsvirksomheder m.v.
  
3.6.1.
Gældende ret
  
3.6.2.
Kulturministeriets overvejelser og forslag
 
3.7.
Afskaffelse af forhandlerindberetningspligt for licenspligtige apparater
  
3.7.1.
Gældende ret
  
3.7.2.
Kulturministeriets overvejelser og forslag
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6.
Administrative konsekvenser for borgerne
7.
Miljømæssige konsekvenser
8.
Forholdet til EU-retten
9.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10.
Sammenfattende skema
    


1. Indledning

Med lovforslaget foreslås det at indføre:

- mulighed for, at der af Public Service-Puljen kan ydes tilskud til tv-programmer på video on demand-tjenester

- begrænsning af adgang til umiddelbar genbeskikkelse og genvalg af medlemmer af DR's bestyrelse og de regionale TV 2-virksomheders bestyrelser

- høring over public service-redegørelser

- ny ordning for ikkekommercielle lokalradioer.



Samtidig foreslås det at afskaffe:

- adgang til af Public Service-Puljen at yde støtte til radioprogrammer

- medielicensen for erhvervsvirksomheder, institutioner, foreninger mv.

- forhandleres forpligtelse til at indberette salg og udleje af licenspligtige apparater mv. til DR.



2. Baggrund

Hovedformålet med lovforslaget er at gennemføre de ændringer, der følger af medieaftalen for 2015-2018, som blev indgået den 26. juni 2014 af samtlige Folketingets partier.

Øvrige punkter i medieaftalen kræver ikke umiddelbart lovændring og vil primært blive gennemført administrativt ved udstedelse af bekendtgørelser i medfør af loven og ved indgåelse af nye public service-kontrakter med DR og de regionale TV 2-virksomheder for perioden 2015-2018 samt ved udstedelse af en ny 4-årig tilladelse til TV 2 DANMARK A/S til at udøve public service-programvirksomhed.

Lovforslaget præciserer herudover kommuners adgang til at yde støtte til tv-programmer.

Af medieaftalen fremgår følgende om de ovennævnte punkter:

- Public Service-Puljen videreføres og tilføres 35 mio. kr. årligt. Hertil kommer i alt 30 mio. kr. af overskydende licensmidler for 2013 og 2014. Et beløb på 2,5 mio. kr. årligt af beløbsrammen øremærkes til tv-produktionsprojekter, der laves i samarbejde med tv-foretagender, der kan ansøge om støtte fra puljen, og Den Vestdanske Filmpulje, FilmFyn samt Københavns Filmfond for så vidt angår produktioner uden for Storkøbenhavn. Retningslinjerne for Public Service-Puljen videreføres uændret, bortset fra følgende punkter:

? Adgangen til af puljen at yde støtte til radioprogrammer afskaffes

? Kravet om, at minimum 25 pct. af de samlede midler til tv-programmer i puljen skal anvendes til programmer for børn under 14 år ændres til, at andelen skal anvendes til programmer for børn og unge

? Der åbnes op for, at der af puljen kan ydes tilskud til programmer på video on demand-tjenester, målrettet et dansk publikum, under forudsætning af, at de pågældende tv-programmer efterfølgende udsendes på en traditionel tv-kanal på samme vilkår, som i øvrigt gælder programmer, hvortil der kan ydes støtte fra puljen.



- Med henblik på at sikre løbende fornyelse af DR's bestyrelse ændres radio- og fjernsynsloven, så der kun kan ske umiddelbar genudpegning én gang af medlemmer af DR's bestyrelse, herunder de medlemmer, der er udpeget af Folketinget og af medarbejderne i DR. Ændringen træder i kraft den 1. januar 2019.

- Med henblik på at sikre løbende fornyelse af de regionale TV 2-virksomheders bestyrelser ændres radio- og fjernsynsloven, så der kun kan ske umiddelbar genudpegning én gang af medlemmer af bestyrelserne. Der indføres samtidig et princip om forskudt udpegning, således at halvdelen af medlemmerne af bestyrelserne er på valg hvert andet år. Kulturministeren fastsætter efter drøftelse med aftalepartierne overgangsregler med henblik på gennemførelse af de ændrede regler.

- Forud for Radio- og tv-nævnets udtalelser om DR's, TV 2 DANMARK A/S' og de regionale TV 2-virksomheders årlige public service-redegørelser skal nævnet gennemføre en høringsproces over redegørelserne med henblik på, at relevante interessenter m.fl. kan fremsætte evt. bemærkninger til redegørelserne.

- Der gennemføres med virkning fra 1. januar 2016 en ny ordning for ikkekommercielle lokalradioer efter samme principper om lokal tilknytning mv. som den nye lokal-tv-ordning, som trådte i kraft den 1. januar 2014.

- Det lægges til grund, at det som led i Vækstpakke 2014 besluttes at afskaffe medielicensen for erhvervsvirksomheder, institutioner, foreninger mv. fra 1. januar 2015, jf. forståelsen mellem regeringen og Venstre af 17. juni 2014 om Vækstplan 2014. Virksomheder, institutioner, foreninger mv. skal således ikke længere betale licens.

- Desuden afskaffes forhandlernes forpligtelse til at indberette salg og udleje af licenspligtige apparater mv. til DR.



3. Hovedpunkter i lovforslaget

3.1. Ændrede regler for Public Service-Puljen

3.1.1. Gældende ret

Public Service-Puljen blev etableret i forbindelse med medieaftalen for 2007-2010 med henblik på at fremme tv-programmer (drama og dokumentar) fra kommercielle tv-foretagender, herunder foretagender, der sender fra udlandet, men ses af mange danskere. DR, de regionale TV 2-virksomheder og ikkekommercielle tv-stationer er således afskåret fra at søge, mens TV 2 DANMARK A/S har mulighed for støtte fra puljen. Der blev ved etableringen afsat et samlet puljebeløb på 75 mio.kr., der stammede fra overskydende licensmidler fra tidligere år. Puljen blev i løbet af aftaleperioden forhøjet med 20 mio.kr. (også overskydende midler), således at der i gennemsnit var ca. 25 mio.kr. årligt til rådighed i aftaleperioden.

I medieaftale for 2011-2014 blev det besluttet at videreføre puljen og samtidig udvide dens dækningsområde til også at omfatte programmer målrettet børn og unge samt radioprogrammer. Der blev afsat 37,5 mio.kr. årligt til puljen. I medieaftale 2012-2014 er den årlige tilførsel af licensmidler til puljen 25 mio.kr. årligt, men herudover er tilført engangsmidler fra tidligere år, så det samlede puljebeløb udgør 30 mio.kr. årligt.

Radio- og fjernsynslovens § 11 a fastsætter rammerne for Public Service-Puljen, som administreres af Det Danske Filminstitut. Af lovens § 11 a fremgår, at Det Danske Filminstitut efter regler fastsat af kulturministeren dels kan yde tilskud til produktion af dansk tv-drama, tv-dokumentarprogrammer og public service-tv-programmer for børn og unge til udsendelse på andre fjernsynsforetagender end DR, de regionale TV 2-virksomheder og ikkekommercielle lokal-tv-stationer, dels kan yde tilskud til produktion af danske public service-radioprogrammer til udsendelse af andre radioforetagender end DR, tilladelseshaveren til den fjerde FM-radiokanal og ikkekommercielle lokalradiostationer.

I Kulturministeriets bekendtgørelse nr. 992 af 12. august 2013 om tilskud til produktion af dansk public service radio og tv (Public Service-Puljen) er der i medfør af lovens § 11 a fastsat nærmere regler om på hvilke betingelser, der kan ydes tilskud til de omhandlende programmer. Det fremgår heraf blandt andet, at det er en forudsætning for opnåelse af støtte, at det pågældende tv-foretagendes programvirksomhed retter sig mod Danmark, og at det støttede program førstegangsudsendes på en af programforetagendets tv-kanaler, der når mindst 50 pct. af de danske husstande.

3.1.2. Kulturministeriets overvejelser og forslag

På baggrund af medieaftalen for 2015-2018 foreslås det at ændre reglerne for ydelse af tilskud fra Public Service-Puljen på tre punkter:

1. Adgangen til, at der af puljen kan ydes støtte til radioprogrammer, afskaffes.

2. Der skal fortsat afsættes minimum 25 pct. af de samlede midler i puljen til programmer rettet mod børn og unge, men den gældende aldersgrænse ændres fra børn under 14 år til programmer for børn og unge.

3. Der åbnes op for, at der af puljen kan ydes tilskud til programmer på video on demand-tjenester, målrettet et dansk publikum, under forudsætning af, at de pågældende tv-programmer efterfølgende udsendes på en traditionel tv-kanal på samme vilkår, som i øvrigt gælder programmer, hvortil der kan ydes støtte fra puljen.



Desuden indgår i medieaftalen, at et beløb på 2,5 mio. kr. af den årlige bevilling øremærkes til tv-produktionsprojekter, der laves i samarbejde med tv-foretagender, der kan ansøge om støtte fra puljen, og Den Vestdanske Filmpulje, FilmFyn samt Københavns Filmfond for så vidt angår produktioner uden for Storkøbenhavn, jf. i øvrigt beslutningen i tillægsaftale nr. 2 til medieaftalen for 2012-1014 om at forhøje puljen med 17,0 mio.kr. af licensmerprovenuet for 2012 til det samme formål.

På denne baggrund foreslås det at ændre radio- og fjernsynslovens § 11 a, så adgangen til, at der af puljen kan ydes støtte til public service-radioprogrammer afskaffes. Forslaget om at afskaffe adgangen til, at der af puljen kan ydes støtte til radioprogrammer, skal blandt andet ses på baggrund af Det Danske Filminstituts evaluering af Public service puljen 2011-2013 fra februar 2014. Det fremgår af evalueringen, at det har vist sig meget svært at anvende de støttemidler, der er øremærket til radio, på fornuftig vis. Desuden fremgår det, at det kommercielle radiomarked domineres af traditionelt formateret musikradio, og at der i branchen ikke er ambitioner om at udfordre DR P1 eller Radio 24syv, når det drejer sig om taleradio, samt at det eneste forsøg på alternativ kommerciel radio - Radio Klassisk - kun fik meget begrænset levetid. Det er således ifølge instituttet uhyre svært at finde projekter, der kan støttes inden for selv en rummelig forståelse af public service.

Desuden foreslås det at udvide bemyndigelsen i § 11 a, så kulturministeren kan fastsætte regler om mulighed for, at der af puljen også kan ydes tilskud til tv-programmer på video on demand-tjenester tilhørende andre end DR, de regionale TV 2-virksomheder og ikkekommercielle lokal-tv-stationer.

Det er hensigten at benytte bemyndigelsesbestemmelsen til i bekendtgørelsen om Public Service-Puljen at fastsætte, at førstegangsudsendelse af støttede tv-programmer kan finde sted på video on demand-tjenester. Efter de gældende regler i bekendtgørelsen skal støttede tv-programmer som nævnt i afsnit 3.1.1. have udsendelsespremiere på en tv-kanal, som når mindst 50 pct. af de danske husstande. Muligheden for at førstegangsudsendelsen kan finde sted på en video on demand-tjeneste vil gøre det mere attraktivt for en række af de nye video on demand-tjenester at initiere eller deltage i finansieringen af navnlig dansk tv-drama. Det er desuden hensigten - af hensyn til de danske seere, som ikke har adgang til sådanne tjenester, - at fastsætte regler for hvor lang tid, der må gå mellem premieren på video on demand-tjenesten og den efterfølgende udsendelse på en traditionel tv-kanal. Herudover er det hensigten i bekendtgørelsen om Public Service-Puljen at fastsætte regler, der udmønter punkterne i medieaftalen om midler i puljen til programmer rettet mod børn og unge samt øremærkningen af midler til samarbejdsprojekter med de ovenfor nævnte regionale filmfonde.

EU-Kommissionens godkendelse af den foreslåede udbyggede ordning skal indhentes, inden den kan iværksættes. Notifikation af den foreslåede udbyggede ordning om puljen vil blive iværksat forud for udstedelse af den ændrede bekendtgørelse.

3.2. Adgang til genbeskikkelse af medlemmer af DR's bestyrelse

3.2.1. Gældende ret

Ifølge § 16 i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed ledes DR af en bestyrelse på 11 medlemmer, som beskikkes af kulturministeren. Kulturministeren udpeger 3 medlemmer (herunder formanden), Folketinget udpeger 6 medlemmer, og de fastansatte medarbejdere i DR udpeger 2 medlemmer samt 2 suppleanter herfor. Kulturministeren beskikker næstformanden blandt de medlemmer, der er udpeget af Folketinget. Medlemmer af eller kandidater til Folketinget, regionsråd, Europa-Parlamentet eller kommunalbestyrelser kan ikke være medlemmer af bestyrelsen. Beskikkelserne gælder for 4 år. I tilfælde af udtræden udpeges et nyt medlem for den resterende del af beskikkelsesperioden.

Det fremgår af forarbejderne til § 16, at genbeskikkelse af et medlem af DR's bestyrelse kan finde sted, men at hensynet til en passende fornyelse kan tale for, at umiddelbar genbeskikkelse i almindelighed kun bør finde sted én gang.

Bestyrelsen er DR's øverste ledelse. Bestyrelsen har det overordnede programansvar og ansvaret for, at de bestemmelser for institutionens virksomhed, der er fastsat i loven og bestemmelser fastsat i medfør af loven, overholdes. Bestyrelsen fastsætter de almindelige retningslinjer for DR's virksomhed og ansætter generaldirektøren og øvrige medlemmer af DR's direktion.

I Kulturministeriets bekendtgørelse nr. 102 af 28. januar 2010 om vedtægt for DR er der fastsat uddybende regler om bestyrelsens virke.

3.2.2. Kulturministeriets overvejelser og forslag

På baggrund af medieaftalen for 2015-2018 foreslås det - med henblik på at sikre løbende fornyelse af DR's bestyrelse - at ændre lovens § 16, så det eksplicit fastsættes, at genbeskikkelse af bestyrelsesmedlemmer til bestyrelsen, herunder de medlemmer, der er udpeget af Folketinget og af medarbejderne i DR, kun kan finde sted én gang. Herefter vil der alene kunne ske umiddelbar genbeskikkelse af et medlem af DR's bestyrelse én gang.

3.3. Adgang til genvalg af medlemmer af de regionale TV 2-virksomheders bestyrelser

3.3.1. Gældende ret

Ifølge § 36 i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed varetages den overordnede ledelse af den enkelte regionale TV 2-virksomhed af en bestyrelse på 5-7 medlemmer. De fastansatte medarbejdere ved den regionale TV 2-virksomhed vælger 1 medlem samt 1 suppleant herfor, medens de øvrige medlemmer vælges af det regionale repræsentantskab. Medlemmer af eller kandidater til Folketinget, regionsråd, Europa-Parlamentet eller kommunalbestyrelser kan ikke være medlemmer af bestyrelsen. Bestyrelsen vælges for 4 år. I tilfælde af udtræden vælges et nyt medlem for den resterende del af valgperioden.

Bestyrelsen er den regionale virksomheds øverste ledelse, og har det overordnede programansvar og ansvaret for, at de bestemmelser for virksomheden, der er fastsat i loven og i medfør af loven, overholdes. Bestyrelsen fastsætter de almindelige retningslinjer for den regionale virksomhed og ansætter direktøren for den regionale virksomhed.

I Kulturministeriets bekendtgørelse nr. 541 af 23. maj 2013 om vedtægt for de regionale TV 2-virksomheder er der fastsat uddybende regler om bestyrelsens virke.

3.3.2. Kulturministeriets overvejelser og forslag

På baggrund af medieaftalen for 2015-2018 foreslås det - med henblik på at sikre løbende fornyelse af de regionale TV 2-virksomheders bestyrelser - at ændre lovens § 36, stk. 3, så det fastsættes, at genvalg af bestyrelsesmedlemmer til bestyrelserne kun kan finde sted én gang. Herefter vil der alene kunne ske umiddelbart genvalg af medlemmer af de regionale TV 2-virksomheders bestyrelser én gang. Det foreslås endvidere, at der samtidig indføres et princip om forskudt udpegning, således at halvdelen af de bestyrelsesmedlemmer, der vælges af repræsentantskabet, er på valg hvert andet år. Samtidig foreslås det, at medlemmer af bestyrelsen fortsat vælges for 4 år.

Der henvises til lovforslagets § 2, stk. 4, hvor det foreslås at give kulturministeren bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om gennemførelse af valg af bestyrelser for de regionale TV 2-virksomheder for perioden 2015 til 2018 efter de foreslåede nye regler i § 36, stk. 3. Baggrunden for bemyndigelsen er, at der skal etableres en overgangsordning for gennemførelsen af de nye regler om bl.a. forskudt udpegning i forbindelse med det førstkommende bestyrelsesvalg for perioden 2015 til 2018. Efter implementeringen af overgangsordningen vil valg af medlemmer til bestyrelserne for de regionale TV 2-virksomheder således ske forskudt, idet halvdelen af de bestyrelsesmedlemmer, der er valgt af repræsentantskabet for en 4-årig periode, vil være på valg hvert andet år.

3.4. Fremgangsmåde ved Radio- og tv-nævnets behandling af public service-redegørelser

3.4.1. Gældende ret

Ifølge § 12 i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed skal DR udøve public service-virksomhed over for hele befolkningen efter de i lovens § 10 nævnte principper. DR's udfyldelse af public service-forpligtelserne fastsættes i en public service-kontrakt mellem kulturministeren og DR. DR skal årligt udarbejde en redegørelse om opfyldelsen af public service-kontrakten. Tilsvarende skal de regionale TV 2-virksomheder ifølge lovens § 31 udøve public service-virksomhed over for hele befolkningen i virksomhedens område efter de i § 10 nævnte principper. De regionale TV 2-virksomheders udfyldelse af public service-forpligtelserne fastsættes ligeledes i en public service-kontrakt mellem kulturministeren og hver enkelt virksomhed. De enkelte regionale TV 2-virksomheder skal ligeledes årligt udarbejde en redegørelse om opfyldelsen af public service-kontrakten.

Ifølge § 40 i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed afgiver Radio- og tv-nævnet udtalelser om radio- og tv-foretagenders redegørelser for opfyldelse af public service-kontrakterne. Radio og tv-nævnet afgiver med udgangspunkt heri årligt udtalelser om DR's og de regionale TV 2-virksomheders redegørelser for opfyldelsen af public service-kontrakterne.

TV 2 DANMARK A/S har i medfør af lovens 38 a tilladelse fra kulturministeren til at udøve public service-programvirksomhed. Det fremgår af loven, at ministeren i forbindelse med udstedelse af tilladelsen kan fastsætte vilkår for programvirksomheden mv. Radio- og tv-nævnet fører efter lovens § 44 a tilsyn med TV 2 DANMARK A/S' public service-programvirksomhed.

Det fremgår af den udstedte tilladelse af 2. maj 2013 til TV 2 DANMARK A/S til at udøve public service-programvirksomhed, at TV 2 DANMARK A/S hvert år skal udarbejde en redegørelse for, hvordan vilkårene for tilladelsen er blevet opfyldt i det forudgående kalenderår, og at redegørelsen skal tilgå Radio- og tv-nævnet med henblik på nævnets vurdering.

I bekendtgørelse nr. 1527 af 16. december 2013 om forretningsorden for Radio- og tv-nævnet er bl.a. gengivet lovens regler om nævnets udtalelser om DR's og de regionale TV 2-virksomheders redegørelser for opfyldelse af public service-kontrakterne.

3.4.2. Kulturministeriets overvejelser og forslag

Det foreslås præciseret i lovens § 40, at Radio- og tv-nævnet ikke alene afgiver udtalelse om radio- og tv-foretagenders redegørelser for opfyldelse af public service-kontrakter, men også om radio- og tv-foretagenders redegørelser for opfyldelse af tilladelser til at udøve public service-programvirksomhed. På baggrund af medieaftalen for 2015-2018 foreslås det herudover at ændre lovens § 40, så kulturministeren får bemyndigelse til at fastsætte regler om Radio- og tv-nævnets behandling af radio- og tv-foretagenders redegørelser for opfyldelse af public service-kontrakter og tilladelser til at udøve public service-programvirksomhed. Det er hensigten at benytte bemyndigelsen til at fastsætte regler om, at Radio- og tv-nævnet forud for nævnets udtalelser om DR's, TV 2 DANMARK A/S' og de regionale TV 2-virksomheders årlige public service-redegørelser skal gennemføre en høringsproces over redegørelserne, så relevante interessenter m.fl. kan fremsætte evt. bemærkninger til redegørelserne.

3.5. Ny ordning for ikkekommercielle lokalradioer

3.5.1. Gældende ret

Ifølge radio- og fjernsynslovens § 45, stk. 1, 1. punktum, kan udøvelse af programvirksomhed foranstaltet af radio- og tv-foretagender og øvrige medietjenesteudbydere, der hører under dansk myndighed, kun ske med tilladelse fra Radio- og tv-nævnet. Det fremgår videre af § 45, stk. 2, at tilladelse til programvirksomhed ved hjælp af jordbaserede sendemuligheder meddeles af Radio- og tv-nævnet efter udbud.

Derudover fremgår det af lovens § 45, stk. 5, at kulturministeren blandt andet kan fastsætte regler om udbudsforretninger i henhold til stk. 2 og tilladelser i henhold til stk. 1, herunder om udøvelse af programvirksomheden og varigheden af tilladelser. Kulturministeren kan endvidere fastsætte, at Radio- og tv-nævnet i forbindelse med udstedelse af tilladelser til programvirksomhed og efter regler fastsat af kulturministeren kan fastsætte vilkår for programvirksomheden m.v. Endelig kan kulturministeren fastsætte regler om sendesamvirker.

Tilladelse til lokal radioprogramvirksomhed blev indtil udgangen af 2005 meddelt af de lokale radio- og fjernsynsnævn, som omfattede én eller flere af de daværende kommuner. Disse nævn blev nedlagt 1. januar 2006 i forbindelse med gennemførelse af en ny administrativ struktur på lokalradio- og -tv-området, og kompetencen til at udstede tilladelser til udøvelse af lokal programvirksomhed overgik til Radio- og tv-nævnet.

Vilkårene for at sende lokalradio i Danmark er nærmere reguleret i Kulturministeriets bekendtgørelse nr. 881 af 17. september 2009 om lokalradiovirksomhed (herefter lokalradiobekendtgørelsen).

Det følger af lokalradiobekendtgørelsens § 3, at der ikke må udsendes programmer, som i alvorlig grad kan skade mindreåriges fysiske, psykiske eller moralske udvikling, herunder navnlig programmer, som indeholder pornografi eller umotiveret vold. Af lokalradiobekendtgørelsens § 5, stk. 3, følger, at vilkår knyttet til programtilladelser udstedt før 1. januar 2006 er ophævet. Denne bestemmelse skal ses i sammenhæng med lokalradiobekendtgørelsens § 9, stk. 1, hvorefter programvirksomheden skal udøves i overensstemmelse med ansøgningen. For programtilladelser udstedt før 1. januar 2006 kan der således bl.a. frit ændres programindhold, hvorimod programvirksomheden på de senere udstedte tilladelser skal ske i overensstemmelse med det i ansøgningen anførte. I medfør af lokalradiobekendtgørelsens § 6, stk. 1, skal Radio- og tv-nævnet ved udstedelse af tilladelser til programvirksomhed søge at sikre en alsidig sammensætning af den samlede programvirksomhed i de enkelte områder. Radio- og tv-nævnet fører tilsyn med udøvelsen af den lokale programvirksomhed, herunder med anvendelsen af tilskudsmidler til ikkekommercielle tilladelseshavere. Det følger af lokalradiobekendtgørelsens § 16, at Radio- og tv-nævnet kan yde tilskud til tilladelsesindehavere, som ikke har reklameindtægter, og som har bred kontakt til lokalsamfundet.

Ved udstedelse af programtilladelser til lokal radioprogramvirksomhed er de enkelte programtilladelser tilknyttet en specifik sendemulighed i FM-båndet mellem 87,5 og 108,0 MHz og en specifik geografisk position. Det følger imidlertid af Radio- og tv-nævnets praksis, at det er muligt at søge om at få ændret den geografiske position inden for det tidligere lokalradio- og tv-nævnsområde, hvortil tilladelsen er tildelt, såfremt den ønskede flytning er frekvensmæssig mulig. Der er i alt 99 sådanne tidligere nævnsområder af meget varierende størrelse, der alle består af en eller flere kommuner, som disse var geografisk afgrænset før kommunalreformen i 2007.

I forbindelse med ansøgning om tilladelse til at udøve lokal radioprogramvirksomhed fastsætter ansøgeren selv - inden for den udbudte sendetid på den pågældende sendemulighed - det ugentlig antal sendetimer, som denne ønsker at få programtilladelse til. Der kan derfor i praksis udstedes flere programtilladelser til den samme sendemulighed, delt mellem både kommercielle og ikkekommercielle ansøgere. Der er på denne baggrund således udstedt programtilladelser, der dækker en hel sendemulighed (168 timer ugentlig), og programtilladelser med et lavere antal ugentlige sendetimer, hvor flere tilladelseshavere deler den samme sendemulighed.

3.5.2. Kulturministeriets overvejelser og forslag

Det foreslås at udvide bemyndigelserne i lovens § 45 a om ikkekommercielt tv, så kulturministeren i bekendtgørelsesform kan fastsætte nærmere regler, der gennemfører beslutning af 2. maj 2013 i kredsen af partier bag medieaftalen for 2012-2014 om en ny ordning for ikkekommerciel lokalradio, og som nu indgår som en del af medieaftalen for 2015-2018.

Partierne bag medieaftalen for 2012-2014 besluttede den 2. maj 2013 - på baggrund af et oplæg fra Kulturstyrelsen - at gennemføre en ny ordning for ikkekommerciel lokalradio pr. 1. januar 2016 med øget fokusering på kvalitet og lokalt indhold.

Partierne besluttede endvidere den 12. september 2013 at forlænge de eksisterende kommercielle lokalradioers programtilladelser til udgangen af 2019, hvor det er besluttet at slukke for FM-båndet, såfremt det medio 2018 kan konstateres, at minimum 50 % af radiolytningen sker på digitale platforme, jf. i øvrigt punktet herom i medieaftalen for 2015-2018. Partierne besluttede desuden den 2. maj 2013 at adskille ordningerne for henholdsvis ikkekommerciel og kommerciel lokalradio. Den gældende ordning for kommerciel lokalradio fortsætter således på de gældende vilkår.

Beslutningen indebærer, at den nye ordning for ikkekommerciel lokalradio skal rumme stærkere krav om, at programmerne skal have lokalt indhold. Det skal således være en forudsætning for programtilladelse og tilskud til ikkekommerciel lokalradio, at programmerne er produceret fra og til og om/med befolkningen i lokalområdet, som med den nye ordning afgrænses efter kommunegrænserne. Beslutningen indebærer endvidere, at antallet af programtilladelser skal begrænses. Et loft over antallet af tilladelseshavere i hvert tilladelsesområde betyder, at tilskudsmidlerne derfor vil blive fordelt på færre ikkekommercielle lokalradiostationer, som derved får bedre mulighed for at producere radio af højere kvalitet. Der skal desuden kunne stilles krav om, at stationens programmer skal have et vist minimumspublikum som forudsætning for tilladelse til at udøve programvirksomhed og for at modtage tilskud.

Det er hensigten, at nogle af beslutningens enkeltdele gennemføres i regler fastsat af kulturministeren med udgangspunkt i den gældende bemyndigelsesbestemmelse i radio- og fjernsynslovens § 45, stk. 5, mens andre elementer gennemføres med udgangspunkt i de foreslåede nye bemyndigelsesbestemmelser i lovens § 45 a. Adgangen til at fastsætte et nærmere bestemt antal mulige programtilladelser, til at fastsætte nye tilladelsesområder, til at fastsætte at tilladelseshaver skal være hjemmehørende i det pågældende område, til at tilladelseshaver selv skal producere sine programmer med betydelig grad af lokalt indhold samt til at foretage en fordeling af de til rådighed værende sendemuligheder (frekvenser), så disse disponeres til kommerciel lokalradiovirksomhed eller til ikkekommerciel lokalradiovirksomhed, fastsættes på grundlag af de nye bemyndigelser i forslaget til § 45 a.

Med udgangspunkt i disse bemyndigelsesbestemmelser er det - som led i ønsket om at stille stærkere krav om, at programmerne skal have lokalt indhold - hensigten at fastsætte regler om, at det bl.a. gøres til en forudsætning for programtilladelse og tilskud til ikkekommerciel lokalradio, at programmerne er produceret fra lokalområdet og af tilladelseshaveren selv. Desuden er det hensigten at stille krav om, at programmerne skal være rettet til befolkningen i tilladelsesområdet, og at programmerne i nærmere bestemt omfang skal have lokalt indhold, hvorved forstås, at programmerne handler om forhold eller er med personer fra lokalområdet. Det er endvidere hensigten at stille krav om, at et vist minimumspublikum skal være en forudsætning for tilladelse til at udøve programvirksomhed og for at modtage tilskud.

Det anses af afgørende betydning for at sikre det lokale indhold i programudbuddet, at programmerne produceres af foreninger m.v. hjemmehørende i det pågældende tilladelsesområde. Tilknytning og tilstedeværelse i området giver indsigt i lokale politiske dagsordener, kontakt med lokalbefolkningen og mulighed for direkte kontakt med centrale aktører i området med heraf følgende viden om, hvad der optager befolkningen i kommunen og mulighed for at producere lokalradio, der aktuelt og faktisk relaterer sig til og udspringer af lokalområdet. Den ikkekommercielle lokalradio-programvirksomhed skal således foregå udenfor et konkurrerende marked.

Med henblik på at øge kvaliteten af programmerne og skabe en mere overskuelig og sammenhængende programflade er det endvidere hensigten at fastsætte en øvre grænse for det antal tilladelser, der kan udstedes i de enkelte tilladelsesområder. Det er hensigten, at programtilladelser til ikkekommerciel lokalradio for fremtiden alene udbydes som såkaldt hele sendemuligheder, dvs. 168 timer om ugen. Tilladelser udstedes gældende til en sendemulighed på en bestemt geografisk position. Med tilladelsen følger retten til at udøve programvirksomhed med 160 watt rundstråling, hvilket dækker et teoretisk geografisk område på 5 km fra senderpositionen. Det vil således - som i dag - ikke være muligt for tilladelseshaver at dække hele tilladelsesområdet med signalet.

Beslutningen om at forlænge de kommercielle programtilladelser medfører, at der vil være kommuner i Danmark, hvor der ikke kan udøves ikkekommerciel lokalradio-programvirksomhed på FM-båndet.

Det er hensigten med udgangspunkt i lovens § 45, stk. 5, og de foreslåede nye bemyndigelsesbestemmelser i § 45 a, at ministeren i bekendtgørelsesform fastsætter regler om:

- at der alene skal kunne gives og opretholdes tilladelse og tilskud til ikkekommerciel lokalradio-programvirksomhed med betydelig grad af lokalt indhold,

- at det er en forudsætning for tilladelse og tilskud, at programmerne er produceret fra og til og om/med befolkningen i lokalområdet,

- at et vist minimumspublikum er en forudsætning for tilladelse og tilskud,

- at udtrykket »egenproduktion« inden for den nye ordning ikke skal omfatte hverken co- eller entrepriseproduktioner,

- at ikkekommercielle tilladelseshavere skal have hjemsted i det tilladelsesområde, hvortil programtilladelsen gælder og programvirksomheden udøves,

- at Radio- og tv-nævnet ved udbud højest kan meddele et nærmere bestemt antal tilladelser til ikkekommerciel lokalradio i de enkelte tilladelsesområder,

- at tilladelsesområdet afgrænses efter de nuværende 98 kommuner, og

- at der foretages en fordeling af de til rådighed værende sendemuligheder til henholdsvis kommerciel og ikkekommerciel lokalradio.



3.6. Afskaffelse af medielicens for erhvervsvirksomheder m.v.

3.6.1. Gældende ret

Efter radio- og fjernsynslovens § 69 skal der betales medielicens for apparater, som kan modtage og gengive billedprogrammer eller -tjenester, der er udsendt til almenheden. Kulturministeren kan fastsætte regler om licensbetaling for selskaber m.v. (juridiske personer). I Kulturministeriets bekendtgørelse nr. 812 af 24. juni 2013 om medielicens er der i medfør af radio- og fjernsynsloven fastsat en række uddybende regler om medielicensens størrelse, betalingspligt, til- og afmelding, medielicens for husstande, medielicens for erhvervsvirksomheder, institutioner, foreninger m.v., jf. bl.a. lovens § 69 a, stk. 2, hvorefter kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om licenspligtens indtræden og ophør, om betalingsfrister og opkrævning samt om gebyrer mv.

Ifølge bekendtgørelsens regler om medielicens for erhvervsvirksomheder mv. gælder betalingspligten apparater opstillet i lokaler mv. tilhørende private og offentlige erhvervsvirksomheder, institutioner, foreninger mv., herunder apparater i kursus- og feriecentre, udlejningssommerhuse mv. samt arbejdsgiverbetalte hjemmearbejdepladser. Der betales én medielicens pr. adresse. Betalingspligten gælder kun, såfremt virksomheden mv. har én eller flere ansatte. Det vil sige, at enkeltmandsvirksomheder er undtaget. Der er desuden fastsat visse nærmere angivne undtagelser (f.eks. apparater i diplomatiske og konsulære repræsentationer).

3.6.2. Kulturministeriets overvejelser og forslag

På baggrund af medieaftalen for 2015-2018 foreslås, at medielicensen for erhvervsvirksomheder, institutioner, foreninger mv. afskaffes, så erhvervsvirksomheder, institutioner, foreninger mv. ikke længere skal betale licens fra 1. januar 2015, jf. forståelsen mellem regeringen og Venstre af 17. juni 2014 om Vækstplan 2014.

3.7. Afskaffelse af forhandlerindberetningspligt for licenspligtige apparater

3.7.1. Gældende ret

Efter radio- og fjernsynslovens § 70, stk. 1, skal virksomheder, der til forbrugere sælger eller udlejer apparater, der kan modtage og gengive billedprogrammer og -tjenester, der er udsendt til almenheden, give DR meddelelse om stedfundne salg eller lejemål. Der er i medfør af bestemmelsen fastsat nærmere regler herom i bekendtgørelse nr. 812 af 24. juni 2013 om medielicens.

3.7.2. Kulturministeriets overvejelser og forslag

På baggrund af medieaftalen for 2015-2018 foreslås det at ændre lovens § 70, stk. 1, så forhandlernes forpligtelse til at indberette salg og udleje af licenspligtige apparater mv. til DR afskaffes.

4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige

Lovforslaget har ingen administrative eller økonomiske konsekvenser af betydning for stat, regioner eller kommuner.

5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.

Lovforslaget medfører ved afskaffelsen af medielicens for erhvervsvirksomheder mv., at det bliver nemmere og billigere at være privat virksomhed. Herudover medfører lovforslaget ved afskaffelse af forhandlerindberetningspligt for licenspligtige apparater en administrativ lettelse for forhandlere.

Lovforslaget har ikke herudover administrative eller økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.

6. Administrative konsekvenser for borgerne

Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.

7. Miljømæssige konsekvenser

Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.

8. Forholdet til EU-retten

EU-Kommissionens godkendelse af den foreslåede udbyggede ordning om Public Service-Puljen skal indhentes, inden den kan iværksættes. Notifikation af Puljen vil blive iværksat forud for udstedelse af ændret bekendtgørelse om ordningen. Kommissionens godkendelse af den foreslåede udbyggede ordning om Public Service-Puljen forventes at ske med udgangspunkt i Kommissionens meddelelse af 15. november 2013 om statsstøtte til film og andre audiovisuelle værker (2013/C 332/01).

9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.

Et udkast til lovforslag har i perioden 3. juli til 15. august 2014 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:

BFE, Boxer TV A/S, Canal Digital Danmark A/S, Danmarks Lokal-tv Forening, Dansk Blindesamfund, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Journalistforbund, Dansk Student Tv Forening, Danske Døves Landsforbund, Danske Handicaporganisationer, Danske Medier, Danske Mediers Forum, Danske Regioner, Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening, Den Kristne Producentkomité, Den Vestdanske Filmpulje, Det Centrale Handicapråd, Det Danske Filminstitut, DILEM (Danske Ide-baserede Lokale Elektroniske Medier), Dk4, DR, FilmFyn, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Forenede Danske Antenneanlæg, FTVS - Fællesrådet for tv-sendesamvirker i Danmark, Gold FM/Klassisk FM ApS., HORESTA, Høreforeningen, I/S DIGI-TV, ITEK - Dansk Industri, Kanal 23, Kanal Hovedstaden, KOMM, Kommunernes Landsforening, Københavns Filmfond, Medierådet for Børn og Unge, METV - Mesopotamia TV, MTG A/S, Producentforeningen, Radio 100FM, Radio 2, Radio 24syv, Radio Nova FM, Radio- og tv-nævnet, Radio Pop FM, Radioerne, Rigsrevisionen, Samarbejdsforum for Danske Lytter- og Seer organisationer, SAML Sammenslutningen Af Medier i Lokalsamfundet, SBS Radio A/S, SBS TV A/S, SBS-Net, Sendesamvirket i København, SLRTV, Stofa A/S, TDC, Telenor, Telia Danmark, Teracom (Broadcast Service Danmark A/S), TV 2 Sport A/S, TV 2/Bornholm, TV 2 DANMARK A/S, TV 2/FYN, TV 2/Nord, TV 2/Øst, TV 2/Østjylland, TV 3 A/S, TV Lorry, TV Midt-Vest, TV SYD, Viasat, YOUSEE.

   
10. Sammenfattende skema
   
 
Positive konsekvenser/mindre udgifter
Negative konsekvenser/merudgifter
Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Offentlige erhvervsvirksomheder, institutioner m.v. lettes økonomisk som følge af afskaffelse af medielicens for erhvervsvirksomheder m.v.
Ingen
Administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Offentlige erhvervsvirksomheder, institutioner m.v. lettes administrativt som følge af afskaffelse af medielicens for erhvervsvirksomheder m.v.
Ingen
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Erhvervslivet lettes økonomisk som følge af afskaffelse af medielicens for erhvervsvirksomheder m.v.
Ingen
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Erhvervslivet lettes administrativt som følge af afskaffelse af medielicens for erhvervsvirksomheder m.v. og forhandlerindberetningspligt for licenspligtige apparater
Ingen
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for borgerne
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Den foreslåede udbyggede ordning om Public Service-Puljen skal notificeres for EU-Kommissionen


Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1

På baggrund af medieaftalen for 2015-2018 foreslås det at udvide bemyndigelsen i radio- og fjernsynslovens § 11 a, så kulturministeren kan fastsætte regler om mulighed for, at der af Public Service-Puljen også kan ydes tilskud til tv-programmer på on demand-audiovisuelle medietjenester tilhørende andre end DR, de regionale TV 2-virksomheder og ikkekommercielle lokal-tv-stationer. Ved en on demand-audiovisuel medietjeneste forstås i radio- og fjernsynsloven en audiovisuel medietjeneste, der udbydes af en medietjenesteudbyder med henblik på, at programmer kan modtages på et brugervalgt tidspunkt og på den enkelte brugers anmodning på grundlag af et programkatalog udvalgt af medietjenesteudbyderen, jf. lovens § 2, stk. 3. Omfattet heraf er video on demand-tjenester, hvor brugeren på et af denne valgt tidspunkt kan downloade film eller andre audiovisuelle programmer.

Det er på baggrund af medieaftalen 2015-2018 hensigten at benytte bemyndigelsesbestemmelsen til at ændre bekendtgørelse nr. 992 af 12. august 2013 om tilskud til produktion af dansk public service radio og tv (Public Service-Puljen), således at det fastsættes, at førstegangsudsendelse af støttede tv-programmer kan finde sted på video on demand-tjenester. Muligheden for at førstegangsudsendelsen kan finde sted på en video on demand-tjeneste vil gøre det mere attraktivt for en række af de nye video on demand-tjenester at initiere eller deltage i finansieringen af navnlig dansk tv-drama. Det er desuden hensigten - af hensyn til de danske seere, som ikke har adgang til video on demand-tjenester, - at fastsætte regler for, hvor lang tid, der må gå mellem premieren på video on demand-tjenesten og den efterfølgende udsendelse på en traditionel tv-kanal. Endvidere er det i overensstemmelse med medieaftalen hensigten at anvende bemyndigelsen til at fastsætte regler om, at den efterfølgende tv-visning af et støttet program efter premieren på video on demand-tjenesten ikke må ske på DR, de regionale TV 2-virksomheder og ikkekommercielle lokal-tv-stationer.

Om baggrunden for og Kulturministeriets overvejelser i forhold til bestemmelsen henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger i afsnit 3.1.2.

Til nr. 2

Det er indeholdt i medieaftalen for 2015-2018, at adgangen til, at der af Public Service-Puljen kan ydes støtte til public service-radioprogrammer skal afskaffes, hvorfor det forslås at ophæve radio- og fjernsynslovens § 11 a, stk. 2.

En afskaffelse af adgangen til, at der af puljen kan ydes støtte til radioprogrammer, skal blandt andet ses på baggrund af Det Danske Filminstituts evaluering af Public service puljen 2011-2013 fra februar 2014. Det fremgår af evalueringen, at det har vist sig meget svært at anvende de støttemidler, der er øremærket til radio, på fornuftig vis. Desuden fremgår, at det kommercielle radiomarked domineres af traditionelt formateret musikradio, og at der i branchen ikke er ambitioner om at udfordre DR P1 eller Radio 24syv, når det drejer sig om taleradio, samt at det eneste forsøg på alternativ kommerciel radio - Radio Klassisk - kun fik meget begrænset levetid. Det er således ifølge instituttet uhyre svært at finde projekter, der kan støttes inden for selv en rummelig forståelse af public service.

Om baggrunden for og Kulturministeriets overvejelser i forhold til bestemmelsen henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger i afsnit 3.1.2.

Til nr. 3

Det foreslås på baggrund af medieaftalen for 2015-2018 - med henblik på at sikre løbende fornyelse af DR's bestyrelse - at ændre radio- og fjernsynslovens § 16, stk. 5, så det eksplicit kommer til at fremgå, at genbeskikkelse af medlemmer af DR's bestyrelse alene kan ske én gang. Herefter vil der alene kunne ske umiddelbar genbeskikkelse af et medlem af DR's bestyrelse én gang. Begrænsningen gælder for alle medlemmer af DR's bestyrelse, herunder de medlemmer, der udpeges af Folketinget og af de fastansatte medarbejdere i DR, jf. lovens § 16, stk. 1.

Om baggrunden for og Kulturministeriets overvejelser i forhold til bestemmelsen henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger i afsnit 3.2.2.

Til nr. 4

Ifølge § 36, stk. 3, i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed vælges bestyrelsen for den enkelte regionale TV 2-virksomhed for 4 år. Det foreslås, at medlemmer af bestyrelsen fortsat vælges for 4 år. Endvidere foreslås på baggrund af medieaftalen for 2015-2018 - med henblik på at sikre løbende fornyelse af de regionale TV 2-virksomheders bestyrelser - at ændre lovens § 36, stk. 3, så det kommer til at fremgå, at der alene en gang kan ske genvalg af medlemmer af bestyrelsen for den regionale TV 2-virksomhed. Herefter vil der alene kunne ske umiddelbart genvalg af medlemmer af de regionale TV 2-virksomheders bestyrelser én gang. Begrænsningen gælder for alle medlemmer af bestyrelsen for den regionale TV 2-virksomhed, jf. lovens § 36, stk. 1, herunder det medlem, som vælges af de fastansatte medarbejdere ved den regionale TV 2-virksomhed.

Desuden foreslås det på baggrund af medieaftalen for 2015-2018 at ændre lovens § 36, stk. 3, så det kommer til at fremgå, at halvdelen af de bestyrelsesmedlemmer, der vælges af repræsentantskabet, er på valg hvert andet år. Herved er det medlem, som vælges af de fastansatte medarbejdere ved den regionale TV 2-virksomhed, ikke omfattet af bestemmelsen om valg hvert andet år. Baggrunden for dette er, at de fastansatte medarbejderes valg af bestyrelsesmedlem sker med udgangspunkt i et andet valgsystem end det, der anvendes, når det regionale repræsentantskab vælger medlemmer af bestyrelsen.

Der henvises til lovforslagets § 2, stk. 4, hvor det foreslås at give kulturministeren bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om gennemførelse af valg af bestyrelser for de regionale TV 2-virksomheder for perioden 2015 til 2018. Baggrunden for bemyndigelsen er, at der skal etableres en overgangsordning for gennemførelsen af de nye regler om bl.a. forskudt udpegning i forbindelse med det førstkommende bestyrelsesvalg for perioden 2015 til 2018. Efter implementeringen af overgangsordningen vil valg af medlemmer til bestyrelserne for de regionale TV 2-virksomheder således ske forskudt, idet halvdelen af de bestyrelsesmedlemmer, der er valgt af repræsentantskabet for en 4-årig periode, vil være på valg hvert andet år.

Om baggrunden for og Kulturministeriets overvejelser i forhold til bestemmelsen henvises til afsnit 3.3.2. i de almindelige bemærkninger.

Til nr. 5

Det foreslås præciseret i lovens § 40, stk. 2, at Radio- og tv-nævnet ikke alene afgiver udtalelse om radio- og tv-foretagenders redegørelser for opfyldelse af public service-kontrakter, men også om radio- og tv-foretagenders redegørelser for opfyldelse af tilladelser til at udøve public service-programvirksomhed. Herved præciseres i loven, at Radio- og tv-nævnet også afgiver udtalelse om TV 2 DANMARK A/S' redegørelse for opfyldelse af vilkårene i TV 2 DANMARK A/S' tilladelse til at udøve public service-programvirksomhed, der er udstedt i medfør af lovens § 38 a.

Om baggrunden for og Kulturministeriets overvejelser i forhold til bestemmelsen henvises til afsnit 3.4.2. i de almindelige bemærkninger.

Til nr. 6

Der foreslås på baggrund af medieaftalen for 2015-2018 indført en bemyndigelsesbestemmelse i lovens § 40, hvorefter kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om Radio- og tv-nævnets behandling af radio- og tv-foretagenders redegørelser for opfyldelse af public service-kontrakter og tilladelser til at udøve public service-programvirksomhed. Det er hensigten at benytte den foreslåede bemyndigelse til at ændre bekendtgørelse nr. 1527 af 16. december 2013 om forretningsorden for Radio- og tv-nævnet, således at det fastsættes, at Radio- og tv-nævnet forud for afgivelse af udtalelser om DR's, TV 2 DANMARK A/S' og de regionale TV 2-virksomheders årlige redegørelser gennemfører en høringsproces over redegørelserne med henblik på, at relevante interessenter m.fl. kan fremsætte evt. bemærkninger til redegørelserne. Det følger af medieaftalen for 2015-2018, at der alene skal gennemføres en høringsproces over DR's, TV 2 DANMARK A/S' og de regionale TV 2-virksomheders redegørelser.

Om baggrunden for og Kulturministeriets overvejelser i forhold til bestemmelsen henvises til afsnit 3.4.2. i de almindelige bemærkninger.

Til nr. 7

Det foreslås, at der sker en uændret videreførelse af reglerne i radio- og fjernsynslovens § 45 a, stk. 1 og 2, om ikkekommercielt tv, som blev indført ved lov nr. 1626 af 26. december 2013 om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed (Ny ordning for udsendelse af ikkekommercielt tv).

Efter lovens § 45 a, stk. 1, kan kulturministeren fastsætte regler om, at der højst kan udstedes et bestemt antal programtilladelser til ikkekommercielt tv i hvert af de otte regionale områder svarende til de regionale TV 2-virksomheders områder. Efter lovens § 45 a, stk. 2, kan kulturministeren endvidere fastsætte regler om, at tilladelseshavere til ikkekommerciel tv-programvirksomhed i et regionalt område skal være hjemmehørende i dette område, og at et flertal af bestyrelsesmedlemmerne i foreningen m.v. skal have bopæl i tilladelsesområdet, samt at tilladelseshaverne selv skal producere deres programmer.

Med indførelsen af reglerne i § 45 a blev der givet hjemmel til, at kulturministeren i bekendtgørelsesform kan fastsætte nærmere regler, der gennemfører den politiske beslutning af 2. maj 2013 i aftalekredsen bag medieaftalen 2012-2014 om gennemførelse af en ny ordning for ikkekommercielt lokal-tv. Kulturministeren har efterfølgende ved bekendtgørelse nr. 145 af 18. februar 2014 om ikkekommercielt tv i MUX 1 udstedt nærmere regler om en ny ordning for ikkekommercielt lokal-tv.

Af bemærkningerne til forslaget til den nævnte lovændring fremgår bl.a.,

- at det skal være en forudsætning for tilladelse og tilskud til lokal-tv, at programmerne er produceret fra og til og om/med befolkningen i lokalområdet.

- at der skal kunne stilles krav om, at tilladelseshavers programmer skal have et vist minimumspublikum for, at tilladelseshaver fortsat kan have tilladelse til at sende og modtage tilskud.

- at den foreslåede bestemmelse i § 45 a, stk. 1, indebærer, at kulturministeren kan fastsætte regler om, at der højst kan udstedes et bestemt antal programtilladelser til ikkekommercielt tv i hvert af de otte regionale områder svarende til de regionale TV 2-virksomheders områder. Det nærmere bestemte maksimum for antal tilladelser i hvert regionalt område skal fastsættes ud fra en samlet vurdering, hvori indgår hensynet til befolkningstallet, til det konstaterede publikum til ikkekommercielt tv, og til mangfoldighed i de enkelte regioner.

- at det er hensigten, at Radio- og tv-nævnet ved uddeling af tilladelser og tildeling af tilskud som hidtil skal søge at sikre en samlet programvirksomhed af alsidig karakter - med særlig vægt på det lokale indhold - men dog højst udstede tilladelser i hvert enkelt regionalt sendeområde svarende til det af ministeren fastsatte maksimale antal. Dette betyder, at nævnet vil kunne meddele afslag, hvor der er indkommet flere ansøgninger end det fastsatte maksimale antal tilladelser, uanset om der måtte være ledig sendetid i sendeområdet. Det er fortsat hensigten, at alle tilladelseshavere og kun disse skal være berettiget til tilskud.

- at den foreslåede bestemmelse i første led af § 45 a, stk. 2, indebærer, at kulturministeren kan fastsætte regler om, at tilladelseshavere til ikkekommerciel tv-programvirksomhed i et regionalt område skal være hjemmehørende i dette område, samt at tilladelseshaverne selv skal producere deres programmer og tillige, at et flertal af foreningens m.v. medlemmer skal have bopæl i tilladelsesområdet.

- at tilladelseshaver skal være organiseret som en forening, fond eller lignende. Foreningen m.v. skal have hjemsted i området. Kravet tænkes i bekendtgørelsesform bl.a. udmøntet ved et krav, om at flertallet af bestyrelsens medlemmer skal have bopæl i området. Det betyder, at personer bosiddende andetsteds ikke er udelukkede fra at deltage, så længe flertallet i bestyrelsen er bosat i området og foreningen har hjemsted i området.

- at det anses af afgørende betydning for at sikre det lokale indhold i programudbuddet, at programmerne produceres af foreninger m.v. hjemmehørende i det pågældende tilladelsesområde.

- at tilknytning og tilstedeværelse i området giver indsigt i lokale politiske dagsordner, kontakt med lokalbefolkningen og mulighed for direkte kontakt med centrale aktører i området med heraf følgende viden om, hvad der optager befolkningen i området og mulighed for at producere lokal-tv, der aktuelt og faktisk relaterer sig til og udspringer af lokalområdet. Den ikkekommercielle tv-virksomhed skal således foregå udenfor et konkurrerende marked.

- at det endvidere med andet led af den foreslåede bestemmelse i § 45 a, stk. 2, er tanken at skærpe kravene til lokal egenproduktion således, at co- og entrepriseproduktioner ikke inden for denne ordning skal anses som produceret af tilladelseshaver selv. Hensigten hermed er bl.a. at forhindre, at ordningen benyttes i samarbejdskonstruktioner, hvor programvirksomheden reelt udøves af tværregionale produktionsselskaber, som ikke med sikkerhed har den lokale tilknytning og forankring, som ordningen tilsigter at tilgodese.

- at det følger af de EU-retlige forpligtelser i artikel 17 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2010/13/EU af 10. marts 2010 om samordning af visse love og administrative bestemmelser i medlemsstaterne om udbud af audiovisuelle medietjenester (direktiv om audiovisuelle medietjenester), EU-Tidende 2010 nr. L 95, side 1, at medlemsstaterne, når det er muligt, med passende midler skal drage omsorg for, at tv-spredningsforetagender afsætter mindst 10 pct. af den sendetid, der ikke består af nyheder, sportsbegivenheder, konkurrencer og tekst-tv, eller 10 pct. af programbudgettet til europæiske programmer fra producenter, der er uafhængige af tv-foretagendet.

- at kravet om, at tilladelseshaver selv skal producere sine programmer, fuldt vil ud kunne stilles for programmer, der består af nyheder, sportsbegivenheder, konkurrencer og tekst-tv, mens kravet ikke fuldt ud vil kunne stilles for øvrige programmer. Det er ikke hensigten at fastsætte en fast fordeling mellem de enkelte programkategorier for alle tilladelseshavere, idet denne fordeling må bero på den i hver enkelt ansøgning givne konkrete beskrivelse af den planlagte programvirksomhed, som Radio- og tv-nævnet ved tilladelsesudstedelsen vil forpligte den pågældende tilladelseshaver til at overholde. Behovet for - af hensyn til opfyldelsen af den EU-retlige forpligtelse - at kunne dispensere fra kravet om, at tilladelseshaver selv skal producere sine programmer, vil derfor afhænge af den konkrete tilladelseshavers programmers faktiske fordeling på de enkelte programkategorier.

- at det derfor er hensigten i den kommende bekendtgørelse at fastsætte, at Radio- og tv-nævnet skal have mulighed for at se bort fra kravet om, at tilladelseshaver selv skal producere alle programmer, for andre programkategorier end de ovennævnte, for op til 10 pct. af en tilladelseshavers sendetid eller 10 pct. af tilladelseshaverens programbudget, forudsat denne procentdel udgøres af europæiske programmer fra producenter, der er uafhængige af tilladelseshaveren.



Det foreslås samtidig at udvide bemyndigelserne i lovens § 45 a, stk. 1 og 2, om ikkekommercielt tv, så kulturministeren i bekendtgørelsesform kan fastsætte nærmere regler, der gennemfører beslutning af 2. maj 2013 i kredsen af partier bag medieaftalen for 2012-2014 om også en ny ordning for ikkekommerciel lokalradio. Denne beslutning indgår som en del af medieaftalen for 2015-2018 og indebærer, at der med virkning fra 1. januar 2016 skal gennemføres en ny ordning for ikkekommerciellokalradio efter samme principper om lokal tilknytning m.v. som den ordning for ikkekommercielt lokal-tv, der trådte i kraft den 1. januar 2014. Partierne bag medieaftalen besluttede desuden den 2. maj 2013 at adskille ordningerne for henholdsvis ikkekommerciel og kommerciel lokalradio. Den gældende ordning for kommerciel lokalradio fortsætter således på de gældende vilkår.

Det foreslås i stk. 1, at kulturministeren kan fastsætte regler om, at der højst kan udstedes et bestemt antal programtilladelser til ikkekommerciel lokalradio til områder svarende til de nuværende kommuner. De nugældende programtilladelser udløber den 31. december 2015. Det er hensigten at benytte bemyndigelsen til at fastsætte, at nærmere bestemte antal programtilladelser i hvert lokalområde fastsættes med udgangspunkt i den nuværende fordeling mellem ikkekommercielle og kommercielle lokalradiosendemuligheder. Ordningen for kommerciel lokalradio fortsætter på de gældende vilkår.

Det er hensigten, at Radio- og tv-nævnet ved tildeling af tilladelser og tildeling af tilskud som med de gældende regler i lokalradiobekendtgørelsen skal søge at sikre en samlet programvirksomhed af alsidig karakter - med særlig vægt på det lokale indhold. Dette medfører ligeledes, at nævnet vil kunne meddele afslag uanset om der måtte være ledig sendetid i sendeområdet.

Det foreslås i stk. 2, at kulturministeren kan fastsætte regler om, at tilladelseshavere til ikkekommerciel lokalradioprogramvirksomhed skal være foreninger m.v. hjemmehørende i det område, som programtilladelsen omfatter, og at et flertal af bestyrelsesmedlemmerne i foreningen m.v. skal have bopæl i tilladelsesområdet, samt at tilladelseshaverne selv skal producere deres programmer. Forslaget skal ses i lyset af det politiske ønske om i en ny ordning for ikkekommercielle lokalradioer at stille stærkere krav om, at programmerne skal have lokalt indhold. Det anses af afgørende betydning for at sikre det lokale indhold i programudbuddet, at programmerne produceres af foreninger m.v. hjemmehørende i det pågældende tilladelsesområde. Tilknytning og tilstedeværelse i området giver indsigt i lokale politiske dagsordener, kontakt med lokalbefolkningen og mulighed for direkte kontakt med centrale aktører i området med heraf følgende viden om, hvad der optager befolkningen i kommunen og mulighed for at producere lokalradio, der aktuelt og faktisk relaterer sig til og udspringer af lokalområdet.

Det er hensigten at benytte bemyndigelserne til at fastsætte regler om, at tilladelseshaver skal være organiseret som en forening, fond eller lignende, og at foreningen m.v. skal have hjemsted i tilladelsesområdet. Det er i den forbindelse hensigten bl.a. at fastsætte et krav om, at flertallet af bestyrelsens medlemmer skal have bopæl i det specifikke område. Det betyder, at personer bosiddende andetsteds ikke er udelukkede fra at deltage, så længe flertallet i bestyrelsen er bosat i området og foreningen har hjemsted i tilladelsesområdet.

Det er desuden hensigten at benytte bemyndigelserne til at fastsætte regler om, at det skal være en forudsætning for programtilladelse og tilskud til lokalradio, at programmerne er produceret fra og til og om/med befolkningen i lokalområdet. Det er herudover hensigten at stille krav om, at et vist minimumspublikum for tilladelseshavers programmer skal være en forudsætning for programtilladelse og for at modtage tilskud.

Endvidere er det hensigten at benytte bemyndigelserne til at skærpe kravene til lokal egenproduktion, således, at co- og entrepriseproduktioner ikke inden for den nye ordning skal anses som produceret af tilladelseshaver selv. Hensigten hermed er bl.a. at forhindre, at ordningen benyttes i samarbejdskonstruktioner, hvor programvirksomheden reelt udøves af produktionsselskaber, som ikke med sikkerhed har den lokale tilknytning og forankring, som ordningen tilsigter at tilgodese.

Herudover foreslås i stk. 3 indført en bemyndigelse til at kulturministeren kan fastsætte regler om, at programtilladelse til ikkekommerciel og kommerciel lokalradioprogramvirksomhed ikke gives til samme sendemulighed. Desuden foreslås, at kulturministeren kan fastsætte regler om fordeling af de sendemuligheder, der er til rådighed til lokalradioformål, med henblik på at disse disponeres til kommerciel lokalradiovirksomhed eller til ikkekommerciel lokalradiovirksomhed.

Det er hensigten at benytte bemyndigelsen til, at kulturministeren kan fastsætte regler om, at sendemuligheder til ikkekommerciel lokalradio-programvirksomhed alene skal udbydes som hele sendemuligheder, dvs. 168 timer om ugen, der ikke kan deles mellem en eller flere tilladelseshavere. Endvidere er det hensigten, at der fastsættes regler om fordeling af det samlede antal sendemuligheder (frekvenser) til lokalradio mellem kommercielle henholdsvis ikkekommercielle sendemuligheder.

Partierne bag medieaftalen for 2012-2014 har besluttet at forlænge tilladelserne til kommerciel lokalradio til udgangen af 2019. Det blev endvidere i samme forbindelse besluttet at adskille ordningerne for henholdsvis ikkekommerciel og kommerciel lokalradiovirksomhed. Det betyder, at de sendemuligheder, som enten helt eller delvist anvendes til kommerciel lokalradiovirksomhed, fastholdes til denne form for lokalradiovirksomhed efter gennemførelsen af den nye ordning for ikkekommercielle lokalradioer pr. 1. januar 2016. Dette følger af, at det som nævnt ovenfor er hensigten, at sendemuligheder til ikkekommerciel lokalradiovirksomhed for fremtiden alene udbydes som såkaldt hele sendemuligheder, dvs. 168 timer om ugen. De sendemuligheder, som for nærværende alene anvendes til ikkekommerciel lokalradiovirksomhed, vil således også fremover blive anvendt til denne form for lokalradiovirksomhed. Det er hensigten at udnytte den foreslåede bemyndigelse til at gennemføre den ovennævnte beslutning om den fremtidige anvendelse af de sendemuligheder, som for nærværende er delt mellem kommercielle og ikkekommercielle tilladelseshavere, efter nærmere drøftelse med partierne bag medieaftalen for 2015-2018.

Om baggrunden for og Kulturministeriets overvejelser i forhold til bestemmelsen henvises til afsnit 3.5.2. i de almindelige bemærkninger.

Til nr. 8

Det er indeholdt i medieaftalen for 2015-2018, at medielicensen for erhvervsvirksomheder mv. skal afskaffes, hvorfor det foreslås at ophæve radio- og fjernsynslovens § 69, stk. 3.

Om baggrunden for og Kulturministeriets overvejelser i forhold til bestemmelsen henvises til afsnit 3.6.2. i de almindelige bemærkninger.

Til nr. 9

Der er tale om en konsekvensændring som følge af ophævelsen af lovens § 69, stk. 3. Der henvises til bemærkningerne til nr. 8.

Til nr. 10

Der er tale om en konsekvensændring som følge af ophævelsen af lovens § 69, stk. 3. Der henvises til bemærkningerne til nr. 8.

Til nr. 11

Der er tale om en konsekvensændring som følge af ophævelsen af lovens § 69, stk. 3. Der henvises til bemærkningerne til nr. 8.

Til nr. 12

Det er indeholdt i medieaftalen for 2015-2018, at forhandleres forpligtelse til at indberette salg og udleje af licenspligtige apparater mv. til DR afskaffes, hvorfor det foreslås at ophæve radio- og fjernsynslovens § 70, stk. 1, 2. pkt.

Om baggrunden for og Kulturministeriets overvejelser i forhold til bestemmelsen henvises til afsnit 3.7.2. i de almindelige bemærkninger

Til nr. 13

I henhold til § 18, stk. 1, i lov om film, jf. lov nr. 186 af 12. marts 1997 med senere ændringer, kan kommuner og amtskommuner yde støtte i form af tilskud, lån eller garanti for lån til filmproduktion. Med henblik på at etablere en udtrykkelig hjemmel for kommunal støtte til tv-programmer såsom tv-dramaserier, foreslås det med forslaget til § 92 b, stk. 1, i radio- og fjernsynsloven præciseret, at kommuner også kan yde støtte i form af tilskud, lån eller garanti for lån til tv-programmer.

Støtte, der direkte eller indirekte ydes til tv-programmer i medfør af den foreslåede bestemmelse, vil skulle ydes i overensstemmelse med EU's statsstøtteregler, f.eks. i overensstemmelse med kravene i Kommissionens forordning (EU) nr. 651/2014 af 17. juni 2014 om visse kategorier af støttes forenelighed med det indre marked i henhold til traktatens artikel 107 og 108 (den generelle gruppefritagelsesforordning). Gruppefritagelsesforordningen undtager bl.a. støtteordninger vedrørende audiovisuelle værker fra krav om notifikation over for Kommissionen, såfremt en række nærmere betingelser i forordningen er opfyldt.

Det foreslås i stk. 2, at kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om fordelingen af tilskud, lån eller garantier efter stk. 1, herunder om vilkårene for tilskuddet, lånene eller garantierne samt dokumentation for anvendelsen af tilskuddet eller lånene. Reglerne kan navnlig fastsættes med henblik på at sikre, at EU's statsstøtteregler overholdes samt for at sikre at der løbende tilvejebringes dokumentation herfor.

Til nr. 14

Der er tale om en konsekvensændring som følge af ophævelsen af lovens § 70, stk. 1, 2. pkt. Der henvises til bemærkningerne til nr. 12.

Til nr. 15

Der er tale om en konsekvensændring som følge af ophævelsen af lovens § 70, stk. 1, 2. pkt. Der henvises til bemærkningerne til nr. 12.

Til § 2

Det foreslås i stk. 1, at loven træder i kraft den 1. januar 2015.

Det foreslås i stk. 2 i overensstemmelse med medieaftalen for 2015-2018 som en undtagelse til stk. 1, at bestemmelsen i lovforslagets § 1, nr. 3, om, at der alene en gang kan ske genbeskikkelse af medlemmer af DR's bestyrelse, først træder i kraft den 1. januar 2019. Herved vil bestemmelsen ikke få betydning for førstkommende udpegning af DR's bestyrelse for 2015-2018, men først for udpegningen af DR's bestyrelse for perioden 2019-2022.

I lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det at ændre reglerne om Public Service-Puljen. I afsnit 3.1.2. i de almindelige bemærkninger er det anført, at EU-Kommissionens godkendelse af den foreslåede udbyggede ordning skal indhentes, inden den kan iværksættes. Da tidshorisonten for en notifikationsprocedure kan variere, foreslås det i stk. 3, at kulturministeren kan fastsætte tidspunktet for bestemmelsens ikrafttræden.

Det foreslås i stk. 4 med udgangspunkt i medieaftalen for 2015-2018 at indføre en bemyndigelsesbestemmelse, hvorefter kulturministeren kan fastsætte overgangsregler i forhold til gennemførelsen af førstkommende valg af bestyrelser for de regionale TV 2-virksomheder for perioden 2015-2018, jf. lovforslagets § 1, nr. 4, hvor det foreslås, at der alene en gang kan ske genvalg af bestyrelsesmedlemmer, og at halvdelen af de bestyrelsesmedlemmer, der vælges af repræsentantskabet, er på valg hvert andet år. Det er hensigten at benytte den foreslåede bemyndigelse til at ændre bekendtgørelse nr. 541 af 23. maj 2013 om vedtægt for de regionale TV 2-virksomheder, således at det fastsættes, at der ved bestyrelsesvalget for 2015-2018 skal ske nyvalg af mindst tre af de bestyrelsesmedlemmer, som vælges af repræsentantskabet. Det er endvidere hensigten at fastsætte, at blandt de nyvalgte og de genvalgte medlemmer, der har siddet i én periode, vælges de tre medlemmer, der får flest stemmer, for en fireårig periode, mens de øvrige vælges for en toårig periode. Endelig er det hensigten at fastsætte, at eventuelle genvalgte, der har siddet i mere end én periode, uanset stemmetal kun vælges for en toårig periode.


Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

   
Gældende formulering
 
Lovforslaget
   
  
§ 1
   
  
I lov om radio- og fjernsynsvirksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 255 af 20. marts 2014, foretages følgende ændringer:
   
§ 11 a. Efter regler fastsat af kulturministeren kan Det Danske Filminstitut yde tilskud til produktion af dansk tv-drama, tv-dokumentarprogrammer og public service-tv-programmer for børn og unge til udsendelse på andre fjernsynsforetagender end DR, de regionale TV 2-virksomheder og ikkekommercielle lokal-tv-stationer, jf. § 92 a.
 
1. I § 11 a, stk. 1, indsættes efter »ikkekommercielle lokal-tv-stationer«: »og på on demand-audiovisuelle medietjenester tilhørende andre end DR, de regionale TV 2-virksomheder og ikkekommercielle lokal-tv-stationer«.
Stk. 2. Efter regler fastsat af kulturministeren kan Det Danske Filminstitut herudover yde tilskud til produktion af danske public service-radioprogrammer til udsendelse af andre radioforetagender end DR, tilladelseshaveren til den fjerde FM-radiokanal og ikkekommercielle lokalradiostationer.
 
2. § 11 a, stk. 2, ophæves.
   
§ 16. DR ledes af en bestyrelse på 11 medlemmer, som beskikkes af kulturministeren. Kulturministeren udpeger 3 medlemmer (herunder formanden), Folketinget udpeger 6 medlemmer, og de fastansatte medarbejdere i DR udpeger 2 medlemmer samt 2 suppleanter herfor. Kulturministeren beskikker næstformanden blandt de medlemmer, der er udpeget af Folketinget.
Stk. 2. Bestyrelsen skal søges sammensat, så den samlede bestyrelse repræsenterer mediemæssig, kulturel, ledelsesmæssig og erhvervsmæssig indsigt.
Stk. 3. Medlemmer af eller kandidater til Folketinget, regionsråd eller Europa-Parlamentet kan ikke være medlemmer af bestyrelsen.
Stk. 4. Medlemmer af eller kandidater til kommunalbestyrelser kan ikke være medlemmer af bestyrelsen.
  
Stk. 5. Beskikkelserne gælder for 4 år.
Stk. 6. I tilfælde af udtræden udpeges et nyt medlem for den resterende del af beskikkelsesperioden.
 
3. I § 16, stk. 5, indsættes som 2. pkt.:
»Der kan alene en gang ske genbeskikkelse af bestyrelsesmedlemmer, jf. stk. 1.«
   
§ 36. Den overordnede ledelse af den enkelte regionale TV 2-virksomhed varetages af en bestyrelse på 5-7 medlemmer. De fastansatte medarbejdere ved den regionale TV 2-virksomhed vælger 1 medlem samt 1 suppleant herfor, medens de øvrige medlemmer vælges af repræsentantskabet.
Stk. 2. Medlemmer af eller kandidater til Folketinget, regionsråd, Europa-Parlamentet eller kommunalbestyrelser kan ikke være medlemmer af bestyrelsen.
  
Stk. 3. Bestyrelsen vælges for 4 år.
Stk. 4. I tilfælde af udtræden vælges et nyt medlem for den resterende del af valgperioden.
Stk. 5. Bestyrelsen er den regionale virksomheds øverste ledelse. Bestyrelsen har det overordnede programansvar og ansvaret for, at de bestemmelser for virksomheden, der er fastsat i loven og i medfør af loven, overholdes. Bestyrelsen fastsætter de almindelige retningslinjer for den regionale virksomhed og ansætter direktøren for den regionale virksomhed.
Stk. 6. Direktøren for den regionale TV 2-virksomhed har det daglige programansvar og varetager den daglige administrative og økonomiske ledelse af den regionale virksomhed. Direktøren ansætter virksomhedens personale.
 
4. § 36, stk. 3, affattes således:
»Stk. 3. Medlemmer af bestyrelsen vælges for 4 år. Der kan alene en gang ske genvalg af bestyrelsesmedlemmer, jf. stk. 1. Halvdelen af de bestyrelsesmedlemmer, der vælges af repræsentantskabet, er på valg hvert andet år.«
   
§ 40. Radio- og tv-nævnet varetager en række opgaver på radio og tv-området, jf. §§ 41-44 b. Nævnets afgørelser efter disse bestemmelser kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
  
Stk. 2. Radio- og tv-nævnet afgiver endvidere udtalelse om radio- og tv-foretagenders redegørelser for opfyldelse af public service-kontrakterne.
Stk. 3. Nævnet afgiver herudover udtalelse om andre forhold, hvis dette er fastsat i radio- og fjernsynsforetagenders public service-kontrakter, tilladelser el.lign.
Stk. 4. Radio- og tv-nævnet rådgiver kulturministeren om radio- og tv-spørgsmål.
Stk. 5. Kulturministeren kan delegere andre opgaver på radio- og tv-området til Radio- og tv-nævnet. Kulturministeren kan beslutte, at nævnets afgørelser i sådanne sager ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed.
Stk. 6. Radio- og tv-nævnet samarbejder med tilsynsorganer i andre EU-lande, lande, som Fællesskabet har indgået aftale med, og øvrige europæiske lande. Nærmere regler herom fastsættes af kulturministeren.
 
5. I § 40, stk. 2, indsættes efter »public service-kontrakterne«: »og tilladelser til at udøve public service-programvirksomhed«, og »public service-kontrakterne« ændres til: »public service-kontrakter«.
  
6. I § 40 indsættes som stk. 7:
»Stk. 7. Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om Radio- og tv-nævnets behandling af de redegørelser, der er nævnt i stk. 2.«
   
§ 45 a. Kulturministeren kan fastsætte regler om, at der højst kan udstedes et bestemt antal programtilladelser til ikkekommercielt tv i hvert af de otte regionale områder svarende til de regionale TV 2-virksomheders område.
Stk. 2. Kulturministeren kan endvidere fastsætte regler om, at tilladelseshavere til ikkekommerciel tv-programvirksomhed i et regionalt område skal være hjemmehørende i dette område, og at et flertal af bestyrelsesmedlemmerne i foreningen m.v. skal have bopæl i tilladelsesområdet, samt at tilladelseshaverne selv skal producere deres programmer.
 
7. § 45 a affattes således:
»§ 45 a. Kulturministeren kan fastsætte regler om, at der højst kan udstedes et bestemt antal programtilladelser til ikkekommercielt tv i hvert af de otte regionale områder svarende til de regionale TV 2-virksomheders områder og et bestemt antal programtilladelser til ikkekommerciel lokalradio i områder, der svarer til den kommunale inddeling.
Stk. 2. Kulturministeren kan fastsætte regler om, at tilladelseshavere til ikkekommerciel tv- og lokalradioprogramvirksomhed skal være foreninger m.v. hjemmehørende i det område, som programtilladelsen omfatter, og at et flertal af bestyrelsesmedlemmerne i foreningen m.v. skal have bopæl i tilladelsesområdet, samt at tilladelseshaverne selv skal producere deres programmer.
Stk. 3. Kulturministeren kan fastsætte regler om, at programtilladelse til ikkekommerciel og kommerciel lokalradioprogramvirksomhed ikke gives til samme sendemulighed. Kulturministeren kan endvidere fastsætte regler om fordeling af de sendemuligheder, der er til rådighed til lokalradioformål, med henblik på at disse disponeres til kommerciel lokalradiovirksomhed eller til ikkekommerciel lokalradiovirksomhed.«
   
§ 69. For apparater, som kan modtage og gengive billedprogrammer eller -tjenester, der er udsendt til almenheden, skal der betales medielicens.
Stk. 2. Størrelsen af medielicensen fastsættes for et eller flere år ad gangen af kulturministeren med tilslutning fra Folketingets Finansudvalg.
  
Stk. 3. Kulturministeren kan fastsætte regler om licensbetaling for selskaber m.v. (juridiske personer).
Stk. 4. Efter forhandling med socialministeren kan kulturministeren fastsætte regler om nedsættelse eller bortfald af licensen for grupper af personer. Der kan stilles midler til rådighed af statskassen til dækning af det indkomsttab, sådanne regler medfører.
 
8. § 69, stk. 3, ophæves.
Stk. 4 bliver herefter stk. 3.
   
§ 69 b. I forbindelse med opkrævning af licens kan DR udøve licenskontrol i forhold til husstande og virksomheder m.v., herunder gennem husstands- og virksomhedsbesøg m.v.
 
9. I § 69 b, stk. 1, udgår »og virksomheder m.v.« og »husstands- og virksomhedsbesøg m.v.« ændres til: »husstandsbesøg m.v.«.
Stk. 2. Licensinspektører ansat af DR kan i forbindelse med kontrol som angivet i stk. 1 tilmelde en husstand eller virksomhed m.v. som licenspligtig, hvis det konstateres, at husstanden eller virksomheden m.v. er indehaver eller bruger af et licenspligtigt apparat.
 
10. I § 69 b, stk. 2, udgår »eller virksomhed m.v.« og »eller virksomheden m.v.«.
Stk. 3. Hvis husstanden eller virksomheden m.v. over for DR dokumenterer, at husstanden eller virksomheden m.v. ikke er indehaver eller bruger af et licenspligtigt apparat, kan husstanden eller virksomheden m.v. ikke tilmeldes som licenspligtig efter stk. 2.
Stk. 4. Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om kontrol- og tilmeldingsvirksomhed, jf. stk. 1-3.
 
11. Tre steder i § 69 b, stk. 3, udgår »eller virksomheden m.v.«.
   
§ 70. Det påhviler indehaveren eller brugeren af et apparat, der kan modtage og gengive billedprogrammer eller -tjenester, der er udsendt til almenheden, at give DR meddelelse om besiddelsen af apparatet. Virksomheder, der til forbrugere sælger eller udlejer apparater, der kan modtage og gengive billedprogrammer og -tjenester, der er udsendt til almenheden, skal give DR meddelelse om stedfundne salg eller lejemål. Nærmere regler herom fastsættes af kulturministeren.
Stk. 2. Kulturministeren kan fastsætte regler om kontrolafgift for overtrædelse af stk. 1, 1. pkt. Størrelsen af kontrolafgiften svarer til det unddragne licensbeløb, dog minimum 500 kr.
 
12. § 70, stk. 1, 2. pkt., ophæves.
   
  
13. Efter § 92 a indsættes i kapitel 12:
»§ 92 b. Kommuner kan yde støtte i form af tilskud, lån eller garanti for lån til tv-programmer.
Stk. 2. Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om tilskud, lån eller garantier efter stk. 1, herunder om vilkår for tilskud, lån eller garantier samt om dokumentation for anvendelsen af tilskud eller lån.«
   
§ 93. Med bøde straffes den, der
1) udøver programvirksomhed i strid med § 1,
2) distribuerer lyd- eller billedprogrammer i strid med § 3,
3) overtræder § 6, stk. 1,
4) tilsidesætter anmodninger fremsat af Radio- og tv-nævnet i medfør af § 39, stk. 4,
5) tilsidesætter en afgørelse i henhold til § 44,
6) undlader at lade sig registrere i overensstemmelse med § 47, stk. 1,
7) tilsidesætter en afgørelse om indstilling af programvirksomheden efter § 42, nr. 5, § 42 a, stk. 2, eller § 50, stk. 2 eller 3,
  
8) i gentagne eller grovere tilfælde overtræder § 70, stk. 1, 1. pkt., eller forskrifter udstedt i medfør af § 70, stk. 1, 3. pkt.,
 
14. I § 93, stk. 1, nr. 8, ændres »3. pkt.,« til: »2. pkt.,«.
9) overtræder § 70, stk. 1, 2. pkt.,
10) overtræder § 85 a, stk. 1,
11) overtræder § 87 eller pålæg udstedt i medfør af denne bestemmelse,
12) overtræder § 90, stk. 2,
13) undlader at give adgang til korte uddrag i henhold til § 90, stk. 3, eller
14) overtræder § 90, stk. 4.
Stk. 2. I forskrifter, der udstedes efter § 6, stk. 2, § 7, § 77, § 85, § 85 a, § 88 og § 90, stk. 1 og 5, kan der fastsættes straf af bøde for overtrædelse af bestemmelser i forskrifterne.
Stk. 3. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
 
15. § 93, stk. 1, nr. 9, ophæves.
Nr. 10-14 bliver herefter nr. 9-13.
   
  
§ 2
   
  
Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. januar 2015, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. § 1, nr. 3, træder i kraft den 1. januar 2019.
Stk. 3. Kulturministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af § 1, nr. 1.
Stk. 4. Kulturministeren fastsætter nærmere regler om gennemførelse af valg af bestyrelser for de regionale TV 2-virksomheder for perioden 2015 til 2018 efter § 1, nr. 4.