Tillægsbetænkning afgivet af
Transportudvalget den 22. maj 2015
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. marts
2015 og var til 1. behandling den 16. april 2015. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Transportudvalget.
Udvalget afgav betænkning den 19. maj 2015. Lovforslaget var
til 2. behandling den 21. maj 2015, hvorefter det blev henvist til
fornyet behandling i Transportudvalget.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev
henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1
møde.
Spørgsmål
Udvalget har under den fornyede behandling
af lovforslaget stillet 7 spørgsmål til
transportministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, DF, RV, SF og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Dansk Folkeparti støtter
lovforslaget og bestræbelserne på at bekæmpe
social dumping. Dog mener DF, at busområdet burde være
undtaget fra dette lovforslag.
Dansk Folkeparti har samtidig en bekymring
om, hvorvidt lovforslaget løser de problemer, det er
tiltænkt at løse. Derfor bør det inden for 2
år evalueres, om loven har haft den ønskede
effekt.
Et mindretal i
udvalget (V, LA og KF) indstiller lovforslaget forkastelse.
Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti kan ikke støtte afskaffelsen af den
velfungerende ordning vedrørende udlån af
chauffører, idet dette tiltag påfører danske
vognmænd unødvendige ekstra omkostninger og nye
administrative byrder. Der er ikke fremlagt dokumentation for, at
ordningen har ført til misbrug. Udlånsordningen blev
indført tilbage i 1990´erne og den har fungeret
upåklageligt til gavn for det danske transporterhverv gennem
alle år.
Desuden er det partiernes opfattelse, at
arbejdsmarkedsforholdene på busområdet og på
godsområdet bør have særskilt behandling, da
betingelserne for at drive virksomhed i de to forskellige brancher
adskiller sig markant fra hinanden på en række
områder.
Partierne beklager det hastværk, som
regeringen har udvist i denne sag. Vi finder det afgørende,
at transporterhvervets organisationer, der er indkaldt til
møde om sagen i Trafikstyrelsen, får lejlighed til at
drøfte sagen, inden Folketinget vedtager dette
lovforslag.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for tillægsbetænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i
tillægsbetænkningen.
Jens Joel (S) Karin Gaardsted (S)
Rasmus Horn Langhoff (S) fmd.
Mette Reissmann (S) Orla Hav (S) Rasmus Prehn (S) Anne Sina (S)
Andreas Steenberg (RV) Ida Auken (RV) Lone Loklindt (RV) Anne
Baastrup (SF) Jonas Dahl (SF) Henning Hyllested (EL) Per Clausen
(EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V) Martin Geertsen (V)
Flemming Damgaard Larsen (V) Lars Christian Lilleholt (V) Kristian
Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) Hans Christian Schmidt (V) Kim
Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) Mette Hjermind Dencker (DF)
Leif Mikkelsen (LA) Villum Christensen (LA) Mike Legarth (KF) Tom
Behnke (KF)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Alternativet (ALT) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 174 efter afgivelse af
betænkningen
Bilagsnr. | Titel | 11 | Betænkning afgivet den 19. maj
2015 | 12 | Ændringsforslag til 2. behandling,
fra transportministeren | 13 | Ændringsforslag til 2.
behandling | 14 | 1. udkast til
tillægsbetænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 174 efter
afgivelse af betænkningen
Spm.nr. | Titel | 24 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
der opkræves moms ved udlejning af chauffører via et
vikarbureau, mens det er momsfrit at udlåne chauffører
mellem vognmænd, til transportministeren, og ministerens svar
herpå | 25 | Spm. om, hvad den såkaldt lempelige
vikarordning, som ifølge ministerens betænkningsbidrag
skal forhandles med transportbranchen, indebærer, til
transportministeren, og ministerens svar herpå | 26 | Spm. om antagelsen om, at en nordjysk
vognmand, som var i foretræde under et
transportudvalgsmøde, bruger chauffører fra
offshoreindustrien, idet den nordjyske vognmand låner en
chauffør af en anden busvognmand, og at den
pågældende chauffør derfor ikke arbejder i sin
fritid, til transportministeren, og ministerens svar
herpå | 27 | Spm., om ministerens bebudede oplæg
til en lempelig vikarordning skal forankres i de nuværende
overenskomstaftaler om chaufførafløsere, til
transportministeren, og ministerens svar herpå | 28 | Spm., om ministeren opfatter statsgodkendte
vikarbureauer som overskudsgivende, kommercielle selskaber eller
som rent administrative mellemled, til transportministeren, og
ministerens svar herpå | 29 | Spm., om etableringen af formelt etablerede
og statsgodkendte vikarbureauer i forbindelse med
chaufførudlån vil betyde en fordyrelse af
lastbiltransport i Danmark i forhold til i dag, til
transportministeren, og ministerens svar herpå | 30 | Spm., om en overgangsordning fra de
nuværende udlånsregler til de foreslåede nye
regler ikke indgår i ministerens overvejelser på
baggrund af de spørgsmål, der er kommet frem under
udvalgsbehandlingen, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
|