Fremsat 25-03-2015
1. behandlet / henvist til udvalg 16-04-2015
Betænkning afgivet 19-05-2015
2. behandlet/henvist til udvalg 21-05-2015
Betænkning afgivet 22-05-2015
Tillægsbetænkning afgivet 22-05-2015
3. behandlet, vedtaget 26-05-2015
Ministerområde:
Transportministeriet
Lovforslagets formål er at justere godskørselsloven og buskørselsloven bl.a. med henblik på
- at præcisere, at en chauffør skal være ansat i den virksomhed, som tilladelsen er udstedt til,
- at muligheden for at anvende lånte chauffører fra en anden tilladelsesindehaver ophæves,
- at sikre juridisk grundlag, så chaufførvikarvirksomheder fra andre EU-lande skal følge bestemmelserne om løn, overarbejde, feriepenge og pension i gældende danske kollektive overenskomster, og
- at forbedre muligheden for at kontrollere og håndhæve reglerne om aflønning af chaufførvikarer.
Baggrunden for lovforslaget er Finanslovsaftalen for 2015, hvor regeringen, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten indgik aftalen ”Styrket indsats mod social dumping”.
Forslaget blev vedtaget. For stemte 71 (S, DF, RV, SF, EL, ALT), imod stemte 42 (V, LA, KF), hverken for eller imod stemte 0.