Skriftlig fremsættelse (25. marts
2015)
Transportministeren (Magnus Heunicke):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til ændring af lov om
godskørsel og lov om buskørsel (Ansatte
chauffører, ophævelse af
chaufførudlånsordningen aflønning af
chaufførvikarer, udvidet anvendelse af
overenskomstnævnet, ændring af domstolsprøvelse
i visse sager)
(Lovforslag nr. L 174)
Lovforslagets formål er at justere
godskørselsloven og buskørselsloven med henblik
på at sikre, at chauffører, der udfører
kørsel i henhold til en dansk vejtransporttilladelse, skal
have ordentlige løn- og arbejdsvilkår.
Baggrunden for lovforslaget er
Finanslovsaftalen for 2015, hvor regeringen, Socialistisk
Folkeparti og Enhedslisten indgik en aftale om "Styrket indsats mod
social dumping". Det blev i den forbindelse aftalt, at
chauffører, der udfører godskørsel i henhold
til en dansk godskørselstilladelse, skal have ordentlige
løn- og arbejdsvilkår.
Med lovforslaget foreslås det for det
første at præcisere, at en chauffør skal
være ansat i den virksomhed, som tilladelsen er udstedt til.
Denne præcisering af gældende ret har været
nødvendig for at undgå, at chauffører fra
udenlandske datterselskaber anvendes til kørsel på
dansk område i dansk indregistrerede køretøjer,
uden at danske løn- og arbejdsvilkår
følges.
Det foreslås for det andet, at
muligheden for at anvende lånte chauffører fra en
anden tilladelsesindehaver ophæves. Det vil således
alene være muligt at anvende en chauffør ansat i den
virksomhed, som har fået udstedt tilladelsen eller en
chaufførvikar fra en af Trafikstyrelsen godkendt
chaufførvikarvirksomhed. Udlånsordningen
foreslås ophævet med henblik på at skabe
overensstemmelse med EU-retten.
Det foreslås for det tredje at
indføre lovhjemmel til at kræve, at
chaufførvikarvirksomheder fra andre EU-lande end Danmark
følger bestemmelserne om løn, overarbejde, feriepenge
og pension i gældende danske kollektive overenskomster for
chauffører, hvis chaufførvikaren er udlejet til
kørsel på dansk område med et dansk
indregistreret køretøj.
Endelig foreslås det at forbedre
muligheden for at kontrollere og håndhæve reglerne om
aflønning af chaufførvikarer. Det foreslås
således, at der skabes hjemmel til at kræve indsendelse
af dokumentation for aflønning af chaufførvikarer fra
udenlandske chaufførvikarvirksomheder. Det foreslås i
den forbindelse at indføre mulighed for at høre
overenskomstparterne og overenskomstnævnet om udenlandske
chaufførvikarvirksomheders aflønning af
chaufførvikarer. Hvis den udenlandske
chaufførvikarvirksomhed ikke følger bestemmelser om
løn, overarbejde, feriepenge og pension i gældende
danske kollektive overenskomster for chauffører,
foreslås det, at godkendelsen skal kunne tilbagekaldes
administrativt. Det foreslås desuden, at prøvelse af
tilbagekaldelsen sker i den borgerlige retsplejes former.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget med ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.