L 174 Forslag til lov om ændring af lov om godskørsel og lov om buskørsel.

(Ansatte chauffører, ophævelse af chaufførudlånsordningen, aflønning af chaufførvikarer, udvidet anvendelse af overenskomstnævnet, ændring af domstolsprøvelse i visse sager m.v.).

Af: Transportminister Magnus Heunicke (S)
Udvalg: Transportudvalget
Samling: 2014-15 (1. samling)
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 19-05-2015

Betænkning afgivet af Transportudvalget den 19. maj 2015

20141_l174_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Transportudvalget den 19. maj 2015

1. Ændringsforslag

Transportministeren har stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 25. marts 2015 og var til 1. behandling den 16. april 2015. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Transportudvalget.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder.

Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring. Den 1. april 2015 sendte transportministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.

Skriftlige henvendelser

Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra ALT - Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik og DI Transport samt Danske Busvognmænd og ITD - Brancheorganisationen for den danske vejtransport.

Transportministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.

Deputationer

Endvidere har ALT - Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik og DI Transport samt Danske Busvognmænd og ITD - Brancheorganisationen for den danske vejtransport mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget.

Samråd

Udvalget har stillet 2 spørgsmål til transportministeren til mundtlig besvarelse, som denne har besvaret i et lukket samråd med udvalget den 12. maj 2015.

Transportministeren har efterfølgende sendt udvalget det talepapir, der dannede grundlag for ministerens besvarelse af spørgsmålene.

Spørgsmål

Udvalget har stillet 23 spørgsmål til transportministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.

3. Udtalelse fra transportministeren

Transportministeren har tilkendegivet, at han - i forlængelse af samrådsspørgsmål A og B om udlånsordningen - sammen med branchen vil se på, hvordan chaufførvikarordningen kan gøres så lempelig som mulig uden at forringe mulighederne for at kontrollere at kravene til løn- og arbejdsvilkår i lovgivningen overholdes. Branchen er indkaldt til møde med henblik på drøftelse heraf den 28. maj 2015.

Det er i den forbindelse transportministerens intention, at det skal være så nemt som muligt at blive chaufførvikarvirksomhed, og transportministeren vil lytte nøje til branchen for at finde en løsning, der fungerer for dem.

Det er ikke på nuværende tidspunkt muligt at fastslå, hvad løsningen bliver, da dette kræver en nærmere juridisk gennemgang af EU-retten.

4. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et flertal i udvalget (S, DF, RV, SF og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stilledes ændringsforslag.

Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter intentionerne bag forslaget og vil stemme for forslaget. Det er primært, fordi DF gerne vil gøre op med social dumping, hvor østeuropæiske chauffører kører rundt i Danmark til lave lønninger og dermed skaber unfair konkurrence. DF har store betænkeligheder ved nogle af elementerne i forslaget - dels det store beløb, der skal stilles som sikkerhed ved etablering af et vikarbureau, dels muligheden for at etablere vikarbureauer i f.eks. Polen eller Rumænien. Der vil desuden blive øget bureaukrati i danske virksomheder.

Dansk Folkeparti havde gerne set, at busbranchen var blevet holdt ude af denne lov, da det vil ramme busvirksomhederne helt urimeligt, men det ville Transportministeriet ikke medvirke til. Der er ingen eksempler på, at der i busbranchen har været udøvet social dumping, og derfor er det helt uforståeligt, at branchen omfattes af lovforslaget. Transportministeriet har ikke spurgt om lovligheden af den nuværende ordning i forhold til EU-lovgivningen. DF støtter kampen mod social dumping, men mener samtidig, at lovforslaget bærer præg af ikke at være ordentligt gennemarbejdet, og at der har været en utilstrækkelig dialog med branchen.

Et mindretal i udvalget (V og KF) vil redegøre for deres indstilling ved 2. behandling. Mindretallet vil stemme for de stilledes ændringsforslag.

Et andet mindretal i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stilledes ændringsforslag.

Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 1

Af transportministeren, tiltrådt af udvalget:

1) Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:

»01. I § 3, stk. 4, nr. 2, litra b, ændres »§ 12, stk. 1, nr. 1, litra a-h« til: »§ 12, stk. 1, nr. 1, litra a-i«.«

[Konsekvensrettelse som følge af det foreslåede § 1, nr. 6]

Til § 2

2) Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:

»01. I § 12, stk. 4, nr. 2, litra b, ændres »§ 14, stk. 1, nr. 1, litra a-g« til: »§ 14, stk. 1, nr. 1, litra a-h«.«

[Konsekvensrettelse som følge af det foreslåede § 2, nr. 4]

Bemærkninger

Til nr. 1 og 2

De foreslåede ændringer er konsekvensændringer af de under § 1, nr. 6, og § 2, nr. 4, foreslåede ændringer.

Jens Joel (S) Karin Gaardsted (S) Rasmus Horn Langhoff (S) fmd. Mette Reissmann (S) Orla Hav (S) Rasmus Prehn (S) Anne Sina (S) Andreas Steenberg (RV) Ida Auken (RV) Lone Loklindt (RV) Anne Baastrup (SF) Anette Vilhelmsen (SF) Henning Hyllested (EL) Per Clausen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V) Jane Heitmann (V) Flemming Damgaard Larsen (V) nfmd. Lars Christian Lilleholt (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) Hans Christian Schmidt (V) Kim Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Leif Mikkelsen (LA) Villum Christensen (LA) Mike Legarth (KF) Tom Behnke (KF)

Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)47
Socialdemokratiet (S)47
Dansk Folkeparti (DF)22
Radikale Venstre (RV)17
Socialistisk Folkeparti (SF)12
Enhedslisten (EL)12
Liberal Alliance (LA)9
Det Konservative Folkeparti (KF)8
Alternativet (ALT)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Siumut (SIU)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 174

Bilagsnr.
Titel
1
Høringsnotat og høringssvar fra transportministeren
2
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
3
Henvendelse af 15/4-15 fra DI Transport og ALT - Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik
4
DI Transports præsentation fra foretræde 29/4-15
5
Bilag tilbagetaget
6
Cabotagestatistik for 2014 modtaget i forbindelse med Danske Busvognmænd og ITD's foretræde for udvalget 7/5-15
7
1. udkast til betænkning
8
Ændringsforslag fra transportministeren
9
2. udkast til betænkning
10
Betænkningsbidrag, fra transportministeren


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 174

Spm.nr.
Titel
1
Spm. om kommentar til henvendelse af 15/4-15 fra DI Transport og Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik (ALT), til transportministeren, og ministerens svar herpå
2
Spm. om kommentar til DI Transports præsentation fra foretræde 29/4-15, til transportministeren, og ministerens svar herpå
3
Spm., om ministeren er enig i, at det ville være i strid med traktatens bestemmelser om den frie udveksling af tjenesteydelser, hvis der blev stillet krav til international transport i Danmark udført af vognmænd fra andre medlemsstater om overholdelse af dansk overenskomst, til transportministeren, og ministerens svar herpå
4
Spm., om den danske godskørselslov stiller danske vognmænd, der anvender dansk indregistrerede lastbiler til international transport, ringere end deres udenlandske konkurrenter på markedet for international godstransport, for så vidt angår gods, der føres igennem Danmark, til transportministeren, og ministerens svar herpå
5
Spm. om, hvordan særreglen i godskørselslovens § 6 a fremmer lige og sunde konkurrencevilkår for danske vognmænd, der konkurrerer på EU's marked for international transport, der er defineret af et fælles regelsæt, til transportministeren, og ministerens svar herpå
6
Spm. om, hvilke alment tvingende hensyn i Danmark - forhold, der adskiller sig fra andre medlemsstater - der ligger til grund for danske særregler for international transport igennem Danmark, i lyset af at området er reguleret af direkte og bindende retsakter, til transportministeren, og ministerens svar herpå
7
Spm., om ministeren vil bede Europa-Kommissionen om at vurdere, om udlånsordningen i den nugældende lovgivning på gods- og busområdet er i overensstemmelse med EU-reglerne, til transportministeren, og ministerens svar herpå
8
Spm., om ministeren vil bede Europa-Kommissionen om at vurdere, om de i lovforslaget foreslåede ændringer af reglerne vedrørende udlånsordningen på gods- og busområdet er i overensstemmelse med EU-reglerne, til transportministeren, og ministerens svar herpå
9
Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der indebærer, at man bevarer fleksibiliteten for især de små vognmænd ved udlånsordningen, men samtidig sikrer, at udlånsordningen ikke kan misbruges til at anvende særlig billig arbejdskraft, der kan være udtryk for social dumping, til transportministeren, og ministerens svar herpå
10
Spm. om konsekvenserne ved at tage delen om busser ud af lovforslaget, til transportministeren, og ministerens svar herpå
11
Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 12/5-15, til transportministeren, og ministerens svar herpå
12
Spm. om, hvordan en afskaffelse af udlånsordningen kan sikre danske chauffører mod social dumping, til transportministeren, og ministerens svar herpå
13
Spm., om man med de foreslåede ændringer, der følger af L 174, vil kunne omgå den tilsigtede sikring af danske løn- og arbejdsforhold ved at oprette et udenlandsk vikarbureau, til transportministeren, og ministerens svar herpå
14
Spm., om ministeren kan bekræfte, at Danmark er det eneste EU-land, der i dag har en udlånsordning for chauffører, til transportministeren, og ministerens svar herpå
15
Spm., om det er en forbedring for en chauffør, der er i dag er ansat i en fuldtidsstilling (garanteret 37 timer om ugen), at denne vil overgå til ansættelse i et chaufførvikarbureau, til transportministeren, og ministerens svar herpå
16
Spm. om, hvilke problemer Europa-Kommissionen ser i den danske ordning, samt hvornår Kommissionen har gjort ministeren opmærksom på dette, til transportministeren, og ministerens svar herpå
17
Spm. om, hvordan lovforslaget vil påvirke forekomsten af social dumping på godskørselsområdet, til transportministeren, og ministerens svar herpå
18
Spm. om, hvorfor ministeren mener, at der er grundlag for lovindgreb angående social dumping på busområdet, til transportministeren, og ministerens svar herpå
19
Spm., om ministeren kan bekræfte, at det i forhold til den aftale, der er indgået med SF og EL i forbindelse med finansloven, er muligt at pille ændringerne af busloven ud af lovforslaget, til transportministeren, og ministerens svar herpå
20
Spm., om det er et juridisk krav, at godskørselsloven og busloven har identiske formuleringer vedrørende udlån af chauffører, til transportministeren, og ministerens svar herpå
21
Spm., om ministeren anerkender, at den nuværende udlånsordning er med til at sikre overholdelse af reglerne om køre- og hviletid, til transportministeren, og ministerens svar herpå
22
Spm., om ministeren anerkender, at lovforslaget navnlig vil påføre små og mellemstore virksomheder en ekstra belastning, til transportministeren, og ministerens svar herpå
23
Spm. om en redegørelse for den forventede effekt af lovforslaget på beskæftigelsen i det danske vognmandserhverv, til transportministeren, og ministerens svar herpå


Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 174

Samråds-spm.nr.
Titel
A
Samrådsspm., om en afskaffelse af den såkaldte udlånsordning vil mindske fleksibiliteten for danske vognmænd, til transportministeren
B
Samrådsspm. om en redegørelse for mulighederne for at opretholde udlånsordningen - eller en variant heraf, der vil sikre danske vognmandsvirksomheder den fornødne fleksibilitet - samtidig med at hensynet til EU-reglerne på området varetages i fornødent omfang, til transportministeren