Betænkning afgivet af
Transportudvalget den 19. maj 2015
1. Ændringsforslag
Transportministeren har stillet 2
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. marts
2015 og var til 1. behandling den 16. april 2015. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Transportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring. Den 1. april
2015 sendte transportministeren de indkomne høringssvar og
et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra ALT -
Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik og DI Transport
samt Danske Busvognmænd og ITD - Brancheorganisationen for
den danske vejtransport.
Transportministeren har over for udvalget
kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har ALT - Arbejdsgiverforeningen
for Transport og Logistik og DI Transport samt Danske
Busvognmænd og ITD - Brancheorganisationen for den danske
vejtransport mundtligt over for udvalget redegjort for deres
holdning til lovforslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 2
spørgsmål til transportministeren til mundtlig
besvarelse, som denne har besvaret i et lukket samråd med
udvalget den 12. maj 2015.
Transportministeren har
efterfølgende sendt udvalget det talepapir, der dannede
grundlag for ministerens besvarelse af
spørgsmålene.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 23
spørgsmål til transportministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Udtalelse fra
transportministeren
Transportministeren har tilkendegivet, at
han - i forlængelse af samrådsspørgsmål A
og B om udlånsordningen - sammen med branchen vil se
på, hvordan chaufførvikarordningen kan gøres
så lempelig som mulig uden at forringe mulighederne for at
kontrollere at kravene til løn- og arbejdsvilkår i
lovgivningen overholdes. Branchen er indkaldt til møde med
henblik på drøftelse heraf den 28. maj 2015.
Det er i den forbindelse
transportministerens intention, at det skal være så
nemt som muligt at blive chaufførvikarvirksomhed, og
transportministeren vil lytte nøje til branchen for at finde
en løsning, der fungerer for dem.
Det er ikke på nuværende
tidspunkt muligt at fastslå, hvad løsningen bliver, da
dette kræver en nærmere juridisk gennemgang af
EU-retten.
4. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, DF, RV, SF og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stilledes
ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
støtter intentionerne bag forslaget og vil stemme for
forslaget. Det er primært, fordi DF gerne vil gøre op
med social dumping, hvor østeuropæiske
chauffører kører rundt i Danmark til lave
lønninger og dermed skaber unfair konkurrence. DF har store
betænkeligheder ved nogle af elementerne i forslaget - dels
det store beløb, der skal stilles som sikkerhed ved
etablering af et vikarbureau, dels muligheden for at etablere
vikarbureauer i f.eks. Polen eller Rumænien. Der vil desuden
blive øget bureaukrati i danske virksomheder.
Dansk Folkeparti havde gerne set, at
busbranchen var blevet holdt ude af denne lov, da det vil ramme
busvirksomhederne helt urimeligt, men det ville
Transportministeriet ikke medvirke til. Der er ingen eksempler
på, at der i busbranchen har været udøvet social
dumping, og derfor er det helt uforståeligt, at branchen
omfattes af lovforslaget. Transportministeriet har ikke spurgt om
lovligheden af den nuværende ordning i forhold til
EU-lovgivningen. DF støtter kampen mod social dumping, men
mener samtidig, at lovforslaget bærer præg af ikke at
være ordentligt gennemarbejdet, og at der har været en
utilstrækkelig dialog med branchen.
Et mindretal i
udvalget (V og KF) vil redegøre for deres indstilling ved 2.
behandling. Mindretallet vil stemme for de stilledes
ændringsforslag.
Et andet mindretal i udvalget (LA) indstiller
lovforslaget til forkastelse ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme for
de stilledes ændringsforslag.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen. Der
gøres opmærksom på, at et flertal eller et
mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal
ved afstemning i Folketingssalen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af transportministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
3, stk. 4, nr. 2, litra b, ændres »§ 12,
stk. 1, nr. 1, litra a-h« til: »§ 12, stk. 1, nr.
1, litra a-i«.«
[Konsekvensrettelse som
følge af det foreslåede § 1, nr. 6]
Til § 2
2)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
12, stk. 4, nr. 2, litra b, ændres »§ 14,
stk. 1, nr. 1, litra a-g« til: »§ 14, stk. 1, nr.
1, litra a-h«.«
[Konsekvensrettelse som
følge af det foreslåede § 2, nr. 4]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
De foreslåede ændringer er
konsekvensændringer af de under § 1, nr. 6, og § 2,
nr. 4, foreslåede ændringer.
Jens Joel (S) Karin Gaardsted (S)
Rasmus Horn Langhoff (S) fmd.
Mette Reissmann (S) Orla Hav (S) Rasmus Prehn (S) Anne Sina (S)
Andreas Steenberg (RV) Ida Auken (RV) Lone Loklindt (RV) Anne
Baastrup (SF) Anette Vilhelmsen (SF) Henning Hyllested (EL) Per
Clausen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V) Jane Heitmann (V)
Flemming Damgaard Larsen (V) nfmd. Lars Christian Lilleholt (V)
Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) Hans Christian
Schmidt (V) Kim Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) Mette
Hjermind Dencker (DF) Leif Mikkelsen (LA) Villum Christensen (LA)
Mike Legarth (KF) Tom Behnke (KF)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Alternativet (ALT) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 174
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsnotat og høringssvar
fra transportministeren | 2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 3 | Henvendelse af 15/4-15 fra DI Transport og
ALT - Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik | 4 | DI Transports præsentation fra
foretræde 29/4-15 | 5 | Bilag tilbagetaget | 6 | Cabotagestatistik for 2014 modtaget i
forbindelse med Danske Busvognmænd og ITD's foretræde
for udvalget 7/5-15 | 7 | 1. udkast til betænkning | 8 | Ændringsforslag fra
transportministeren | 9 | 2. udkast til betænkning | 10 | Betænkningsbidrag, fra
transportministeren |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 174
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelse af
15/4-15 fra DI Transport og Arbejdsgiverforeningen for Transport og
Logistik (ALT), til transportministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm. om kommentar til DI Transports
præsentation fra foretræde 29/4-15, til
transportministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm., om ministeren er enig i, at det ville
være i strid med traktatens bestemmelser om den frie
udveksling af tjenesteydelser, hvis der blev stillet krav til
international transport i Danmark udført af vognmænd
fra andre medlemsstater om overholdelse af dansk overenskomst, til
transportministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm., om den danske godskørselslov
stiller danske vognmænd, der anvender dansk indregistrerede
lastbiler til international transport, ringere end deres
udenlandske konkurrenter på markedet for international
godstransport, for så vidt angår gods, der føres
igennem Danmark, til transportministeren, og ministerens svar
herpå | 5 | Spm. om, hvordan særreglen i
godskørselslovens § 6 a fremmer lige og sunde
konkurrencevilkår for danske vognmænd, der konkurrerer
på EU's marked for international transport, der er defineret
af et fælles regelsæt, til transportministeren, og
ministerens svar herpå | 6 | Spm. om, hvilke alment tvingende hensyn i
Danmark - forhold, der adskiller sig fra andre medlemsstater - der
ligger til grund for danske særregler for international
transport igennem Danmark, i lyset af at området er reguleret
af direkte og bindende retsakter, til transportministeren, og
ministerens svar herpå | 7 | Spm., om ministeren vil bede
Europa-Kommissionen om at vurdere, om udlånsordningen i den
nugældende lovgivning på gods- og busområdet er i
overensstemmelse med EU-reglerne, til transportministeren, og
ministerens svar herpå | 8 | Spm., om ministeren vil bede
Europa-Kommissionen om at vurdere, om de i lovforslaget
foreslåede ændringer af reglerne vedrørende
udlånsordningen på gods- og busområdet er i
overensstemmelse med EU-reglerne, til transportministeren, og
ministerens svar herpå | 9 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, der indebærer, at man bevarer
fleksibiliteten for især de små vognmænd ved
udlånsordningen, men samtidig sikrer, at
udlånsordningen ikke kan misbruges til at anvende
særlig billig arbejdskraft, der kan være udtryk for
social dumping, til transportministeren, og ministerens svar
herpå | 10 | Spm. om konsekvenserne ved at tage delen om
busser ud af lovforslaget, til transportministeren, og ministerens
svar herpå | 11 | Spm. om oversendelse af talepapir fra
samrådet 12/5-15, til transportministeren, og ministerens
svar herpå | 12 | Spm. om, hvordan en afskaffelse af
udlånsordningen kan sikre danske chauffører mod social
dumping, til transportministeren, og ministerens svar
herpå | 13 | Spm., om man med de foreslåede
ændringer, der følger af L 174, vil kunne omgå
den tilsigtede sikring af danske løn- og arbejdsforhold ved
at oprette et udenlandsk vikarbureau, til transportministeren, og
ministerens svar herpå | 14 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
Danmark er det eneste EU-land, der i dag har en udlånsordning
for chauffører, til transportministeren, og ministerens svar
herpå | 15 | Spm., om det er en forbedring for en
chauffør, der er i dag er ansat i en fuldtidsstilling
(garanteret 37 timer om ugen), at denne vil overgå til
ansættelse i et chaufførvikarbureau, til
transportministeren, og ministerens svar herpå | 16 | Spm. om, hvilke problemer
Europa-Kommissionen ser i den danske ordning, samt hvornår
Kommissionen har gjort ministeren opmærksom på dette,
til transportministeren, og ministerens svar herpå | 17 | Spm. om, hvordan lovforslaget vil
påvirke forekomsten af social dumping på
godskørselsområdet, til transportministeren, og
ministerens svar herpå | 18 | Spm. om, hvorfor ministeren mener, at der
er grundlag for lovindgreb angående social dumping på
busområdet, til transportministeren, og ministerens svar
herpå | 19 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
det i forhold til den aftale, der er indgået med SF og EL i
forbindelse med finansloven, er muligt at pille ændringerne
af busloven ud af lovforslaget, til transportministeren, og
ministerens svar herpå | 20 | Spm., om det er et juridisk krav, at
godskørselsloven og busloven har identiske formuleringer
vedrørende udlån af chauffører, til
transportministeren, og ministerens svar herpå | 21 | Spm., om ministeren anerkender, at den
nuværende udlånsordning er med til at sikre
overholdelse af reglerne om køre- og hviletid, til
transportministeren, og ministerens svar herpå | 22 | Spm., om ministeren anerkender, at
lovforslaget navnlig vil påføre små og
mellemstore virksomheder en ekstra belastning, til
transportministeren, og ministerens svar herpå | 23 | Spm. om en redegørelse for den
forventede effekt af lovforslaget på beskæftigelsen i
det danske vognmandserhverv, til transportministeren, og
ministerens svar herpå |
|
Oversigt over
samrådsspørgsmål vedrørende L
174
Samråds-spm.nr. | Titel | A | Samrådsspm., om en afskaffelse af
den såkaldte udlånsordning vil mindske fleksibiliteten
for danske vognmænd, til transportministeren | B | Samrådsspm. om en redegørelse
for mulighederne for at opretholde udlånsordningen - eller en
variant heraf, der vil sikre danske vognmandsvirksomheder den
fornødne fleksibilitet - samtidig med at hensynet til
EU-reglerne på området varetages i fornødent
omfang, til transportministeren |
|