L 162 (Forslag til jernbanelov) indskrænker Havarikommissionens ansvarsområde, idet det pålægges jernbanevirksomheder at undersøge egne ulykker, mens Havarikommissionen kun skal involveres, hvis der er dræbte eller flere end 5 tilskadekomne, eller hvis der er sket betydelig skade på infrastrukturen. En lignende tendens til at svække Havarikommissionens kompetenceområde og dermed forringe trafiksikkerheden kunne ses i L 100 A (Lov om ændring af lov om luftfart m.v.), 2012-13. Ministeren bedes på den baggrund redegøre for, hvilke opgaver og hændelser der under den nugældende lovgivning hører under Havarikommissionen, men som med det nye lovforslag (L 162) vil skulle varetages/undersøges af jernbanevirksomhederne eller andre parter, samt vurdere, om ikke dette medfører en forringelse af trafiksikkerheden.
Dato: 14-04-2015
Status: Endeligt besvaret
Emne:
jernbaneinfrastruktur