Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 162
Offentligt
1521319_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
21. april 2015
2015-2195
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 14. april 2015 stillet mig følgende spørgsmål
vedrørende L 162 – Jernbanelov, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 3:
L 162 (Forslag til jernbanelov) indskrænker Havarikommissionens ansvarsom-
råde, idet det pålægges jernbanevirksomheder at undersøge egne ulykker, mens
Havarikommissionen kun skal involveres, hvis der er dræbte eller flere end 5
tilskadekomne, eller hvis der er sket betydelig skade på infrastrukturen. En
lignende tendens til at svække Havarikommissionens kompetenceområde og
dermed forringe trafiksikkerheden kunne ses i L 100 A (Lov om ændring af lov
om luftfart m.v.), 2012-13. Ministeren bedes på den baggrund redegøre for,
hvilke opgaver og hændelser der under den nugældende lovgivning hører under
Havarikommissionen, men som med det nye lovforslag (L 162) vil skulle vare-
tages/undersøges af jernbanevirksomhederne eller andre parter, samt vurdere,
om ikke dette medfører en forringelse af trafiksikkerheden.
Svar:
Efter gældende jernbanelovs § 21 p har Havarikommission for Civil Luftfart og
Jernbane (Havarikommissionen) pligt til at undersøge alvorlige ulykker, ulyk-
ker og hændelser på jernbaneområdet. Det betyder, at Havarikommissionen i
dag undersøger alle ulykker og hændelser på jernbaneområdet og selv fastsæt-
ter omfanget af undersøgelserne.
Det følger af gældende praksis, at hændelser skal have en vis styrke i væsentlig-
hed, før de hører under Havarikommissionens kompetence. Det er Havari-
kommissionen, der fastsætter, hvornår en hændelse, som ligger ud over sikker-
hedsdirektivets undersøgelsesforpligtigelse, skal undersøges.
Med lovforslaget ændres Havarikommissionens forpligtelse, således at Havari-
kommissionen alene
skal
undersøge alvorlige ulykker på jernbaneområdet.
Derudover
kan
Havarikommissionen vælge at undersøge øvrige ulykker og
hændelser på jernbaneområdet i Danmark, men der er ikke en forpligtelse til at
undersøge sådanne ulykker og hændelser.
Den foreslåede ændring vil medføre, at retstilstanden i Danmark afstemmes
med EU-reglerne i henhold til kravene i jernbanesikkerhedsdirektivet.
L 162 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om indskrænkelse af Havarikommissionens ansvarsområde, til transportministeren
1521319_0002.png
En alvorlig ulykke defineres som alle togsammenstød eller -afsporinger, som
resulterer i mindst én dræbt eller mindst fem alvorligt tilskadekomne eller om-
fattende skade på rullende materiel, infrastruktur eller miljø, personskader
som følge af rullende materiel i bevægelse, brand og enhver anden lignende
ulykke med indlysende konsekvenser for reguleringen af jernbanesikkerheden
eller sikkerhedsledelsen.
Jeg ser ikke, at ændringen i Havarikommissionens undersøgelsesforpligtelse vil
medføre en forringelse af jernbanesikkerheden i Danmark. Det egentlige sik-
kerhedsarbejde ligger hos jernbanevirksomhederne og infrastrukturforvalter-
ne, og er en del af virksomhedernes og infrastrukturforvalterenes daglige funk-
tion. Dette er tilfældet i dag, og det skal det også være ifølge lovforslaget.
Disse virksomheder og infrastrukturforvaltere har fået udstedt et sikkerheds-
certifikat henholdsvis en sikkerhedsgodkendelse af Trafikstyrelsen. Det betyder
blandt andet, at virksomhederne og infrastrukturforvalterne
skal have proce-
durer til at undersøge og rapportere ulykker, hændelser og andre sikkerheds-
mæssige forhold, og de skal sikre, at der gennemføres korrigerende og forebyg-
gende handlinger.
Den foreslåede ændring indebærer som anført, at Havarikommissionen stadig
har adgang til at undersøge ikke-alvorlige ulykker og hændelser på jernbane-
området, hvis Havarikommissionen finder dette påkrævet.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke