Betænkning afgivet af
Kommunaludvalget den 7. maj 2015
1. Ændringsforslag
Økonomi- og indenrigsministeren har
stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. februar
2015 og var til 1. behandling den 20. marts 2015. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Kommunaludvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
økonomi- og indenrigsministeren sendte den 23. december 2014
dette udkast til udvalget, jf. KOU alm. del - bilag 22. Den 24.
februar 2015 sendte økonomi- og indenrigsministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra
Sammenslutningen af Danske Småøer.
Økonomi- og indenrigsministeren har
over for udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse til
udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 1
spørgsmål til økonomi- og indenrigsministeren
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Venstres medlemmer af udvalget mener, at
der i forbindelse med de seneste valg har vist sig nogle
uhensigtsmæssigheder ved den nuværende valglovgivning.
Det har givet anledning til, at Venstre sammen med regeringen og de
øvrige politiske partier i Folketinget har indgået en
politisk aftale om at modernisere valglovgivningen. Dette
lovforslag udmønter denne aftale. Lovforslaget vil
gøre det nemmere for borgerne at stemme til valgene, og
samtidig bliver de administrative byrder lettet for både
kommuner og partier i forbindelse med et valg. Venstre stemmer for
lovforslaget, idet der er tale om fornuftige ændringer af
valglovgivningen, og da vi er en del af den politiske aftale, der
er indgået.
Venstre stemmer også for ministerens
ændringsforslag, som går ud på, at
kommunalbestyrelserne får mulighed for på et
møde senest 15 dage før valgdagen at træffe
afgørelse om, at afstemningen på 27 navngivne
øer først begynder kl. 9, uanset om afstemningen
finder sted på en arbejdsdag, såfremt der på den
pågældende ø ligger et afstemningssted.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af økonomi- og
indenrigsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
det under nr. 6 foreslåede § 46, stk. 1, 1. pkt., indsættes
efter »8« ordene: », jf. dog stk. 2,«.
[Henvisning til ny
undtagelsesbestemmelse for 27 navngivne småøer]
2)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
46 indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
For øerne Agersø, Anholt, Askø,
Avernakø, Barsø, Birkholm, Bjørnø,
Baagø, Drejø, Egholm, Endelave, Fejø,
Femø, Fur, Hjarnø, Hjortø, Lyø,
Mandø, Nekselø, Omø, Orø,
Sejerø, Skarø, Strynø, Tunø,
Venø og Aarø kan kommunalbestyrelsen, såfremt
der på den pågældende ø ligger et
afstemningssted, på et møde senest 15 dage før
valgdagen træffe afgørelse om, at afstemningen
på øen først begynder kl. 9, uanset om
afstemningen finder sted på en arbejdsdag. Hvis 15. -dagen
før valgdagen er en lørdag eller en søndag
eller anden helligdag, fremrykkes fristen for kommunalbestyrelsens
afgørelse til den umiddelbart foregående
søgnedag, som ikke er en lørdag.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.«
[Adgang til at fastsætte, at
afstemningen på visse øer først begynder kl.
9]
Til § 3
3) I
den under nr. 43 foreslåede
ændring af § 52, stk. 1, 1.
pkt., indsættes efter »8« ordene: »,
jf. dog stk. 2,«.
[Henvisning til ny
undtagelsesbestemmelse for 27 navngivne småøer]
4)
Efter nr. 43 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
52 indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
For øerne Agersø, Anholt, Askø,
Avernakø, Barsø, Birkholm, Bjørnø,
Baagø, Drejø, Egholm, Endelave, Fejø,
Femø, Fur, Hjarnø, Hjortø, Lyø,
Mandø, Nekselø, Omø, Orø,
Sejerø, Skarø, Strynø, Tunø,
Venø og Aarø kan kommunalbestyrelsen, såfremt
der på den pågældende ø ligger et
afstemningssted, på et møde senest 15 dage før
valgdagen træffe afgørelse om, at afstemningen
på øen først begynder kl. 9.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.«
[Adgang til at fastsætte, at
afstemningen på visse øer først begynder kl.
9]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med forslaget indsættes en henvisning
til bestemmelsens nye stk. 2, hvorved der indføres en
undtagelse fra det nye generelle krav om, at afstemningen begynder
kl. 8, når afstemningen finder sted på en arbejdsdag,
jf. bemærkningerne til nr. 2 nedenfor.
Til nr. 2
Med indsættelsen af det
foreslåede nye stk. 2 i folketingsvalglovens § 46
indføres en adgang for kommunalbestyrelsen i de kommuner,
hvorunder øerne Agersø, Anholt, Askø,
Avernakø, Barsø, Birkholm, Bjørnø,
Baagø, Drejø, Egholm, Endelave, Fejø,
Femø, Fur, Hjarnø, Hjortø, Lyø,
Mandø, Nekselø, Omø, Orø,
Sejerø, Skarø, Strynø, Tunø,
Venø og Aarø henhører, til på et
møde at beslutte, at afstemningen på valgdagen til
folketingsvalg på de respektive øer først skal
begynde kl. 9, uanset om afstemningen finder sted på en
arbejdsdag. Forslaget hænger sammen med den foreslåede
ændring i lovforslagets § 1, nr. 6, hvorefter
åbningstiden for afstemningsstederne til folketingsvalg
generelt foreslås fremrykket til kl. 8, hvis afstemningen
finder sted på en arbejdsdag. Formålet med
ændringen af åbningstidspunktet for afstemningen er at
afhjælpe problemet med kødannelser om aftenen og yde
en bedre service til de vælgere, der foretrækker at
stemme, inden de skal møde på arbejde. Der henvises
til lovforslagets § 1, nr. 6, med tilhørende
bemærkninger, samt afsnit 2.1.1.3.1. i de almindelige
bemærkninger.
KL har i sit høringssvar imidlertid
fremsat ønske om, at der blev indført en
dispensationsmulighed for kommunerne, for så vidt angår
fremrykningen af åbningstiden på afstemningssteder
på små øer med få indbyggere, hvor det
efter KL's opfattelse vil være svært at nå at
få valgmaterialet frem samme morgen, når afstemningen
fremrykkes til at skulle begynde kl. 8. Ifølge KL vil
konsekvensen af at fastholde, at åbningstiden på
afstemningsstederne for de pågældende øer skal
følge den generelle nye åbningstid, kl. 8 om morgenen,
når valghandlingen afholdes på en arbejdsdag,
være, at valgmaterialet enten vil skulle fragtes om natten,
eller at de små afstemningssteder må nedlægges
til ulempe for borgerne.
Økonomi- og Indenrigsministeriet
anerkender, at det som nævnt af KL i sit høringssvar i
de tilfælde, hvor afstemningsstedet er beliggende på en
mindre ø uden broforbindelse eller anden fast forbindelse
til fastlandet, kan være forbundet med så store
praktiske vanskeligheder at åbne afstemningsstederne kl. 8,
kombineret med at der på de fleste af de
pågældende afstemningssteder kun vil være et
meget lille antal vælgere tilknyttet, at det kan overvejes at
fritage disse få øer fra kravet om at åbne
valgstedet kl. 8. Ministeriet bad derfor efter modtagelse af
høringssvaret KL om at oplyse, hvilke øer det under
de ovenfor nævnte forudsætninger kunne være
relevant at undtage fra det generelle krav om, at
afstemningsstederne fremover skal åbne for stemmeafgivning
fra kl. 8, når valgdagen falder på en arbejdsdag.
KL har ved svar af 3. februar 2015 angivet
14 øer med et antal vælgere, der spænder fra ca.
30 til ca. 713 vælgere, som man på baggrund af en
høring af kommuner med en kyststrækning ønsker
undtaget fra det generelle krav om at fremrykke åbningen af
afstemningsstederne til kl. 8, når valgdagen falder på
en arbejdsdag.
Endvidere har Sammenslutningen af Danske
Småøer ved en henvendelse til ministeriet af 20. marts
2015 fremsat ønske om, at alle de 27 øer, der er
medlem af Sammenslutningen af Danske Småøer, omfattes
af adgangen til at undtages fra det generelle krav om at fremrykke
åbningen af afstemningsstederne til kl. 8, når
valgdagen falder på en arbejdsdag. Sammenslutningen har i den
forbindelse peget på, at flere end de 14 øer, som KL
har foreslået, i dag har et selvstændigt
afstemningssted på øen. Efter ministeriets oplysninger
drejer det sig om yderligere fem øer. Sammenslutningen af
Danske Småøer henviser endvidere bl.a. til, at
færgernes sejlplaner vil kunne ændre sig i fremtiden,
således at de øer, der ikke har gener i dag, fremover
vil kunne påføres gener ved et begyndelsestidspunkt
for afstemningen kl. 8, samt til, at de øer, der i dag ikke
har et selvstændigt afstemningssted, fremover vil kunne
få et sådant.
Høringssvaret fra KL og henvendelsen
fra Sammenslutningen af Danske Småøer giver på
denne baggrund økonomi- og indenrigsministeren anledning til
at stille nærværende ændringsforslag, hvorved der
fastsættes en undtagelse til den nævnte nye bestemmelse
i valglovgivningen om, at afstemninger, der finder sted på
arbejdsdage, begynder kl. 8 og fortsætter til kl. 20, og
så længe der endnu derefter indfinder sig vælgere
for at stemme.
Formålet med ændringsforslaget
er således at give kommunalbestyrelsen mulighed for at
afbøde eventuelle større praktiske vanskeligheder ved
at skulle åbne afstemningsstederne kl. 8, som måtte
følge af, at afstemningsstedet er beliggende på en
mindre ø uden broforbindelse eller anden fast forbindelse
til fastlandet. Kommunalbestyrelsen kan med ændringsforslaget
alene træffe beslutning om at fritage en af de i stk. 2
opregnede øer for kravet om, at afstemningsstederne skal
åbne kl. 8, når afstemningen finder sted på en
arbejdsdag.
I opregningen i stk. 2 medtages de 27
beboede mindre øer, som ikke er landfaste med fastlandet, og
som Sammenslutningen af Danske Småøer har
ønsket omfattet af ændringsforslaget, uanset at nogle
af øerne ikke i dag har et selvstændigt
afstemningssted. Det er ikke en betingelse for at opnå
dispensation for kravet om åbning af afstemningsstedet kl. 8,
at øen (fortsat) er medlem af Sammenslutningen af Danske
Småøer.
Det er en betingelse for, at
kommunalbestyrelsen kan træffe beslutning om at fritage en
ø, der er omfattet af opregningen i stk. 2, for kravet om,
at afstemningsstederne skal åbne kl. 8, når
afstemningen finder sted på en arbejdsdag, at der på
øen ligger et afstemningssted. Det er ingen betingelse, at
afstemningsområdet alene dækker øen.
Kommunalbestyrelsen kan træffe beslutning som nævnt i
stk. 2, uanset om afstemningsområdet måtte dække
andre områder end den pågældende ø.
Kommunalbestyrelsen kan ved beslutningen om
at fritage en ø, der er omfattet af opregningen i stk. 2,
for kravet om, at afstemningsstederne skal åbne kl. 8,
når afstemningen finder sted på en arbejdsdag, frit
vurdere, om en sådan fritagelse er hensigtsmæssig.
Beslutningen om at fritage øen for
det fremtidige generelle krav om, at afstemningsstederne skal
åbne kl. 8, når afstemningen finder sted på en
arbejdsdag, skal træffes på et møde i
kommunalbestyrelsen senest 15 dage før valgdagen af hensyn
til den almindelige frist for optagelse på valglisten, jf.
folketingsvalglovens § 18, stk. 2, 1. pkt., jf. stk. 1. Hvis
15. -dagen før valgdagen er en lørdag, søndag
eller anden helligdag, fremrykkes fristen for kommunalbestyrelsens
afgørelse i lighed med fristen for optagelse på
valglisten, jf. folketingsvalglovens § 18, stk. 7, til den
umiddelbart foregående søgnedag, som ikke er en
lørdag, jf. forslaget til § 46, stk. 2, 2. pkt. Fristen
er en gyldighedsforskrift. Er kommunalbestyrelsens beslutning
truffet efter fristens udløb, har beslutningen ikke
retsvirkning for det førstkommende valg. Beslutningen
træffes ved stemmeflertal i henhold til de almindelige regler
i den kommunale styrelseslovs § 11, stk. 3. Beslutningen kan
ikke delegeres til udvalg eller kommunens forvaltning.
Det forudsættes, at
kommunalbestyrelsen foretager de fornødne foranstaltninger
til at sikre, at valgkortet til afstemningsområdets
vælgere indeholder oplysning om, at afstemningsstedet
først åbner kl. 9. Efter folketingsvalglovens §
20, 3. pkt., skal valgkortet bl.a. indeholde oplysning om dag og
tid for afstemningen.
De foreslåede ændringer af
folketingsvalgloven gælder også ved
grundlovsumiddelbare folkeafstemninger og europaparlamentsvalg i
kraft af henvisningsbestemmelserne, jf. folketingsvalglovens §
99, stk. 1, og europaparlamentsval?glovens § 25, stk. 1.
Også for disse typer afstemninger kan kommunalbestyrelsen
træffe beslutning om at rykke afstemningens begyndelse til
kl. 9. Der er intet til hinder for, at kommunalbestyrelsen
træffer en generel beslutning om at rykke
afstemningstidspunktet til kl. 9 for folketingsvalg,
grundlovsumiddelbare folkeafstemninger, europaparlamentsvalg og
kommunale og regionale valg, og at kommunalbestyrelsen
træffer denne beslutning for sådanne valg, der
måtte ligge efter kommunalbestyrelsens funktionsperiode.
Til nr. 3
Med forslaget indsættes en henvisning
til bestemmelsens nye stk. 2, hvorved der indføres en
undtagelse fra det nye generelle krav om, at afstemningen på
valgdagen til kommunale og regionale valg begynder kl. 8, jf.
bemærkningerne til nr. 4 nedenfor.
Til nr. 4
Med indsættelsen af et nyt stk. 2 i
den kommunale og regionale valglovs § 52 indføres en
adgang for kommunalbestyrelsen i de kommuner, hvorunder
øerne Agersø, Anholt, Askø, Avernakø,
Barsø, Birkholm, Bjørnø, Baagø,
Drejø, Egholm, Endelave, Fejø, Femø, Fur,
Hjarnø, Hjortø, Lyø, Mandø,
Nekselø, Omø, Orø, Sejerø,
Skarø, Strynø, Tunø, Venø og
Aarø henhører, til på et møde at
beslutte, at afstemningen på valgdagen til kommunale og
regionale valg på de respektive øer først skal
begynde kl. 9. En betingelse herfor er dog, at der på den
pågældende ø ligger et afstemningssted. Der
indsættes samtidig i stk. 3 en bemyndigelse for
økonomi- og indenrigsministeren til ved
bekendtgørelse at fastsætte, for hvilke andre
øer kommunalbestyrelsen i overensstemmelse med stk. 2 kan
træffe beslutning om, at afstemningen på øen
først begynder kl. 9, uanset om afstemningen finder sted
på en arbejdsdag.
Forslaget hænger sammen med den
foreslåede ændring i lovforslagets § 3, nr. 43,
hvorefter åbningstiden for afstemningsstederne til kommunale
og regionale valg generelt foreslås fremrykket til kl. 8. Der
henvises til lovforslagets § 3, nr. 43, med tilhørende
bemærkninger samt afsnit 2.1.1.3.1. i de almindelige
bemærkninger. Om baggrunden for ændringsforslaget
henvises i øvrigt til bemærkningerne til nr. 2
ovenfor.
Formålet med ændringsforslaget
er således at give kommunalbestyrelsen mulighed for at
afbøde eventuelle større praktiske vanskeligheder ved
at skulle åbne afstemningsstederne kl. 8, som måtte
følge af, at afstemningsstedet er beliggende på en
mindre ø uden broforbindelse til fastlandet.
Beslutningen om at fritage øen for
det fremtidige generelle krav om, at afstemningsstederne skal
åbne kl. 8, skal træffes på et møde i
kommunalbestyrelsen senest 15 dage før valgdagen af hensyn
til den almindelige frist for optagelse på valglisten, jf.
den kommunale og regionale valglovs § 8, stk. 2, jf. stk. 1.
Beslutningen træffes ved stemmeflertal i henhold til de
almindelige regler i den kommunale styrelseslovs § 11, stk. 3.
Beslutningen kan ikke delegeres til udvalg eller kommunens
forvaltning. Der er intet til hinder for, at kommunalbestyrelsen
træffer en generel beslutning om at rykke
afstemningstidspunktet til kl. 9 for folketingsvalg,
grundlovsumiddelbare folkeafstemninger, europaparlamentsvalg og
kommunale og regionale valg, og at kommunalbestyrelsen
træffer denne beslutning for sådanne valg, der
måtte ligge efter kommunalbestyrelsens funktionsperiode. Om
bestemmelsernes indhold henvises i øvrigt til
bemærkningerne til nr. 2.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Simon Kollerup (S) Annette Lind
(S) Jan Johansen (S) Thomas Jensen (S) Anne Sina (S) Torben Hansen
(S) Rasmus Prehn (S) Liv Holm Andersen (RV) Helle Løvgreen
Mølvig (RV) fmd. Helge
Vagn Jacobsen (RV) Pernille Vigsø Bagge (SF) Lisbeth Bech
Poulsen (SF) Lars Dohn (EL) Rosa Lund (EL) Finn Sørensen
(EL) Erling Bonnesen (V) Michael Aastrup Jensen (V) Martin Geertsen
(V) Jacob Jensen (V) Jan E. Jørgensen (V) Sophie
Løhde (V) Finn Thranum (V) Hans Christian Thoning (V) Morten
Marinus (DF) Mikkel Dencker (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Mette
Hjermind Dencker (DF) Ole Birk Olesen (LA) Mike Legarth (KF) nfmd.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Alternativet (ALT) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 146
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra økonomi- og indenrigsministeren | 2 | Henvendelse af 20/3-15 fra
Sammenslutningen af Danske Småøer | 3 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 4 | Orientering om svar fra økonomi- og
indenrigsministeren på en henvendelse fra MF Bent
Bøgsted | 5 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 6 | 1. udkast til betænkning | 7 | Ændringsforslag fra økonomi-
og indenrigsministeren | 8 | 2. udkast til betænkning | 9 | 3. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 146
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelse af
20/3-15 fra Sammenslutningen af Danske Småøer vedr.
ændringsforslag, til økonomi- og indenrigsministeren,
og ministerens svar herpå |
|