Siden vi sidst drøftede dette lovforslag, har jeg stillet flere ændringsforslag til lovforslaget.
For det første så jeg gerne, at PSO-midlerne kunne udbetales til Energinet.dk månedligt i stedet for en gang årligt.
Der er tale om store beløb, og det vil være mere hensigtsmæssigt, at Energinet.dk modtager midlerne på en måde, som i højere grad stemmer overens med det faktiske ressourceforbrug.
For det andet foreslår jeg at ændre forsyningslovene, el-, naturgas- og varmeforsyningsloven, med henblik på en implementering af energieffektivitetsdirektivets krav om faktureringsoplysninger m.v.
Lovforslaget indeholder allerede et forslag om at ændre lov om fremme af besparelser i energiforbruget med henblik på implementering af disse direktivkrav for energiforbrugere med fordelingsmålere.
Med de foreslåede hjemler i forsyningslovene vil der tilvejebringes et bedre hjemmelsgrundlag for implementeringen af disse krav for forbrugere med afregningsmålere.
Direktivet indeholder bl.a.
krav om, at der skal gives faktureringsoplysninger til forbrugerne mindst fire gange årligt, hvis det er teknisk muligt og økonomisk begrundet, og hvis forbrugerne anmoder om det eller har en elektronisk fakturering.
Ved faktureringsoplysninger forstås de oplysninger, der fremgår af en faktura uden betalingsanmodning, dvs.
oplysninger om både forbrug og priser.
Udvalget har stillet mig flere spørgsmål om, hvordan jeg vil implementere direktivets krav.
Jeg har orienteret udvalget om, at reguleringen vil skulle bygge på en økonomisk vurdering af omkostningerne for energi- og boligselskaberne m.v.
i forhold til de energibesparelser, der vil kunne opnås.
Det er hidtil antaget at være økonomisk begrundet, at forbrugere på anmodning kan få oplysning om deres forbrug hvert kvartal.
I sidste uge har der været to bekendtgørelser i høring, som indeholdt en sådan regulering med en ret til at få forbrugsoplysninger hvert kvartal efter anmodning.
Der er indkommet flere høringssvar.
Høringssvarene er ikke entydige med hensyn til den vurdering, der er lagt til grund for reguleringen.
De peger både i retning af, at det vil være økonomisk begrundet at udvide forbrugernes rettigheder, og i retning af, at reguleringen allerede i den nuværende form vil være uforholdsmæssig bekostelig.
På denne baggrund vurderer jeg det hensigtsmæssigt at få undersøgt sagen nærmere, således at der kan fås et mere solidt vidensgrundlag til at basere den økonomiske vurdering på, som skal være udgangspunktet for den kommende regulering.
Det er vigtigt, at de besparelser, som den kommende regulering vil skulle fremme, ikke kommer til en for stor pris, hverken for energiselskaber eller for boligselskaber eller andre, og det betyder, at bekendtgørelsen ikke vil kunne træde i kraft den 31.
december 2014.
Jeg vil derfor orientere Europa-Kommissionen om, at reguleringen først vil være på plads i begyndelsen af 2015.
Fordi jeg tidligere har orienteret udvalget om udmøntningen af de foreslåede hjemler, har jeg villet bruge denne lejlighed til at orientere ordføreren om også disse allerseneste udviklinger.
Så kan jeg afslutte med at anmode jer om en velvillig behandling af lovforslaget.
Tak.