Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 35
Offentligt
1439017_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 19. december 2014
Enhed: Sundhedsjura og læ-
gemiddelpolitik
Sagsbeh.: SUMDRA
Sags nr.: 1401990
Dok nr.: 1591665
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 26. november 2014
stillet følgende spørgsmål nr. 92 (L 35) til ministeren for sundhed og forebyg-
gelse, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 92:
’’Det fremgår af lovforslaget, at apoteker, herunder shop-i-shop apoteker, skal
drives under apotekerens juridiske, økonomiske og faglige ansvar. Under det
åbne samråd i Udvalget for Øer og Landdistrikter gav ministeren i relation til
shop-i-shop endvidere udtryk for, at man aldrig må være i tvivl om, om man
befinder sig i apoteksenheden eller i detailhandelsenheden. Kan ministeren
bekræfte, at dette udelukker anvendelsen af markedsføringskoncepter (fran-
chisekoncepter), hvor f.eks. en større supermarkedskæde indgår aftale med
apoteker om indretning af apoteker i supermarkederne, og hvor man benytter
kædens forretningsnavn og/eller varemærke, andre immaterielle rettigheder,
forretningskendetegn m.v., som netop har til formål eller som konsekvens, at
man som kunde kan blive i tvivl om, om man handler med apoteket eller det
pågældende supermarked?”
Svar:
Jeg kan henvise til min besvarelse af spørgsmålene 13 og 88 til L 35.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Dorthe Rodian Arleth