Børne- og Undervisningsudvalget (BUU) Alm. del

Samling: 2014-15 (1. samling)

Spørgsmål 127

I den nye lov om erhvervsuddannelser, § 66 v, stk. 2, står der, at "uddannelsen indledes med en kompetencevurdering samt eventuel grundforløbsundervisning". Det betyder, at mange ufaglærte voksne tvinges til først at starte deres uddannelse med almene fag som dansk, naturfag og informationsteknologi fra grundforløbet, helt løsrevet fra den faglighed og de erfaringer, som de har med sig fra jobbet. Derefter kan de gå i gang med det fagfaglige, som typisk ligger i hovedforløbet. Denne model er i sig selv en barriere for voksnes motivation for at tage en erhvervsuddannelse, fordi den ikke sikrer en pædagogisk helhed, hvor de almene fag veksler med fagfagene gennem hele forløbet. Vil ministeren forholde sig til, om ikke dette er en utilsigtet effekt af reformen, når det samtidigt er et politisk mål, at flere ufaglærte bliver faglærte, og om ministeren kan se en løsning på dette problem, eller om en løsning kræver enighed i forligskredsen og en lovændring?
Dato: 17-12-2014
Status: Endeligt besvaret
Emne: folkeskolen

Endeligt svar

Dokumentdato: 19-12-2014
Modtaget: 19-12-2014
Omdelt: 19-12-2014

Svar på BUU alm. del - spm. 127 om, i den nye lov om erhvervsuddannelser, § 66 v, stk. 2, står der, at "uddannelsen indledes med en kompetencevurdering samt eventuel grundforløbsundervisning" at forholde sig til, om ikke dette er en utilsigtet effekt af reformen, når det samtidigt er et politisk mål, at flere ufaglærte bliver faglærte, fra undervisningsministeren

BUU alm del - svar på spm 127_1 (pdf-version)
Html-version

Udvalgsspørgsmål

Dokumentdato: 17-12-2014
Modtaget: 17-12-2014
Omdelt: 17-12-2014

Spm. om, i den nye lov om erhvervsuddannelser, § 66 v, stk. 2, står der, at "uddannelsen indledes med en kompetencevurdering samt eventuel grundforløbsundervisning" at forholde sig til, om ikke dette er en utilsigtet effekt af reformen, når det samtidigt er et politisk mål, at flere ufaglærte bliver faglærte, til undervisningsministeren

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version