Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
1439069_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdeling for Ungdoms- og
Voksenuddannelser
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 127 (Alm. del):
I brev af 17. december har udvalget efter ønske fra Anette Vilhelmsen
(SF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 127:
”I den nye lov om erhvervsuddannelser, § 66 v, stk. 2, står der, at ”ud-
dannelsen indledes med en kompetencevurdering samt eventuel grund-
forløbsundervisning”. Det betyder, at mange ufaglærte voksne tvinges til
først at starte deres uddannelse med almene fag som dansk, naturfag og
informationsteknologi fra grundforløbet, helt løsrevet fra den faglighed
og de erfaringer, som de har med sig fra jobbet. Derefter kan de gå i
gang med det fagfaglige, som typisk ligger i hovedforløbet. Denne model
er i sig selv en barriere for voksnes motivation for at tage en erhvervsud-
dannelse, fordi den ikke sikrer en pædagogisk helhed, hvor de almene fag
veksler med fagfagene gennem hele forløbet.
Vil ministeren forholde sig til, om ikke dette er en utilsigtet effekt af re-
formen, når det samtidigt er et politisk mål, at flere ufaglærte bliver fag-
lærte, og om ministeren kan se en løsning på dette problem, eller om en
løsning kræver enighed i forligskredsen og en lovændring?”
Svar:
Jeg kan indledningsvis bekræfte, at det fremgår af § 66 v, stk. 2 i den
ændrede lov om erhvervsuddannelser, at en uddannelse gennemført som
erhvervsuddannelse for voksne (euv) indledes med en kompetencevurde-
ring og eventuel grundforløbsundervisning. Det betyder, at elever, som
ikke kan starte direkte på hovedforløbet på grund af manglende eller
mangelfuld relevant erhvervserfaring, først skal modtage den grundfor-
løbsundervisning, herunder eventuel undervisning i grundfag og er-
hvervsfag, som de ikke kan få merit for, inden de påbegynder hovedfor-
løbet. De faglige udvalg har dog mulighed for at undtage de voksne ele-
ver for grundforløbsprøven og fra de øvrige krav om fag og niveauer
som udvalget har fastsat for unge ved overgangen fra grundforløbet til
19-12-2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
skoleundervisning i hovedforløbet, ligesom de har mulighed for at lade
grundfagsundervisning indgå i hovedforløbet for både unge og voksne.
Jeg kan yderligere henlede opmærksomheden på lovens § 66 x, stk. 2,
hvorefter et hovedforløb i en uddannelse tilrettelagt som euv skal være af
kortere varighed end hovedforløbet i den tilsvarende erhvervsuddannelse
for unge. Det fremgår af lovens forarbejder, at afkortningen som ud-
gangspunkt skal være på 10 pct. Denne forudsætning ville typisk ikke
kunne opfyldes, hvis hovedforløbet skulle forlænges med grundforløbs-
undervisning og samtidig afkortes, så den samlede varighed kunne blive
10 pct. kortere end det almindelige hovedforløb.
Jeg kan også bekræfte, at en ændring af loven vil forudsætter enighed i
aftalekredsen bag
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
med
påfølgende lovbehandling i Folketinget. En ændring ville også have øko-
nomiske konsekvenser som følge af en længere varighed af hovedforlø-
bene end forudsat i reformøkonomien.
Jeg har på nuværende tidspunkt ikke grundlag for at konkludere, at kon-
struktionen er en utilsigtet konsekvens af reformen, som vil vanskeliggø-
re de ufaglærte voksnes muligheder for at uddanne sig til faglærte. Men
jeg vil gøre opmærksom på, at det fremgår af punkt 9.8 i
Aftale om bedre og
mere attraktive erhvervsuddannelser,
at undervisningsministeren vil give Folke-
tinget en redegørelse om lovens virkning og eventuelle behov for æn-
dringer senest 5 år efter lovens ikrafttræden. Jeg vil derfor følge udviklin-
gen i de voksnes anvendelse af de nye erhvervsuddannelser, og jeg vil
drøfte eventuelle utilsigtede konsekvenser, som måtte vise sig med afta-
lekredsen.
Med venlig hilsen
Christine Antorini