Det fremgår af artiklen ”Transportminister vil alligevel forhandle om DSB uden IC4-afklaring” fra Ingeniøren d. 29. september 2014, at de politiske forhandlinger om den nye DSB-kontrakt alligevel kommer til at foregå uden en endelig afklaring af IC4-togenes fremtid, da Transportministeriet og DSB arbejder på at få en fælles forudsætning om, hvad IC4 kan og de økonomiske konsekvenser af det. Ministeren bedes på den baggrund redegøre for:
1. Hvordan hænger det sammen med ministerens udtalelse under samrådet i TRU d. 25. september 2014, om at ”Det kommer ikke til at ske, mens jeg er transportminister, at vi indleder delaftaler om forskellige servicemål for den kollektive trafik uden at have svar på det helt centrale og fundamentale spørgsmål om materielsituationen og IC4. […] Det (IC4's skæbne) har direkte afløb til, hvad der så er af penge og muligheder, og i hvilken takt vi kan forbedre den jernbane, som trænger til forbedringer.”
2. Gør det ikke den uvildige ekspertundersøgelse om IC4 overflødig?
3. Hvad der sker, hvis den uvildige ekspertundersøgelse om IC4 konkluderer noget andet, end hvad DSB og transportministeriet forinden har baseret de politiske forhandlinger på?
4. Hvornår forventer ministeren, at den uvildige ekspertundersøgelse om IC4 er færdig?
5. Ministeren bedes redegøre for, hvordan Transportministeriet og DSB vil værdiansætte IC4-togene.
Samrådsspørgsmålet har tidligere været stillet i folketingsåret 2013-14, jf. TRU alm. del - samrådsspørgsmål BB.
Dato: 08-10-2014
Status: Besvaret
Emne:
DSB
Afholdelse af samrådet: Transportudvalget 23-10-2014 kl. 10:30