Ministeren udtalte på samrådet i Folketingets Transportudvalg d. 25. september 2014, at: ”Det kommer ikke til at ske, mens jeg er transportminister, at vi indleder delaftaler om forskellige servicemål for den kollektive trafik uden at have svar på det helt centrale og fundamentale spørgsmål om materielsituationen og IC4. […] Det (IC4's skæbne) har direkte afløb til, hvad der så er af penge og muligheder, og i hvilken takt vi kan forbedre den jernbane, som trænger til forbedringer.” Ministeren bedes på den baggrund redegøre for følgende:
1. Har ministeren tænkt sig at indlede politiske forhandlinger om fremtidens jernbanedrift herunder kontrakten med DSB, før der er afklaring om IC4?
2. Hvornår forventer ministeren, at der er afklaring om IC4?
3. Ministeren bedes forklare, hvad der vil være af ”penge og muligheder” for at udvikle fremtidens jernbanedrift, hvis det viser sig, at ministerens egen forventning om, at værdiansættelsen af IC4 er alt for høj, holder stik og dermed må nedjusteres?
4. Ministeren bedes redegøre for sin tidsplan for, hvornår ministeren vil afholde politiske forhandlinger om fremtidens jernbanedrift.
Samrådsspørgsmålet har tidligere været stillet i folketingsåret 2013-14, jf. TRU alm. del - samrådsspørgsmål BA.
Dato: 08-10-2014
Status: Besvaret
Emne:
DSB
Afholdelse af samrådet: Transportudvalget 23-10-2014 kl. 10:30