Ministeren bemærker i sit svar på SAU (2013-2014) alm. del – spørgsmål 873, at ”Der er i forbindelse med udarbejdelse af [reklameafgifts]loven og betingelserne for afgiftsfritagelse i øvrigt ikke taget hensyn til de kriterier, som er afgørende for modtagelse af støtte efter lov om mediestøtte". Ministeren bedes uddybe, hvad der ligger i dette svar.
Der henvises til Skatteministerens svar på SAU alm. del spørgsmål 875, 2013-2014. Skatteministeren:
a. Skal svaret forstås derhen, at der ikke har været nogen koordination med Kulturministeriet om udformningen af de relevante bestemmelser i reklameafgiftsloven, hvorved ugeaviser fritages fra reklameafgiften?
b. Kan ministeren forklare, hvorfor Skatteministeriet indfører en kulturstøtteordning, der forfølger samme formål som en eksisterende kulturstøtteordning (mediestøtteloven), uden at Skatteministeriet tager højde for sidstnævnte?
c. Mener ministeren, at det er i overensstemmelse med grundlæggende principper om god forvaltning og god lovgivningsteknik at udforme en lovgivning, der ikke er afstemt med en anden kulturstøttelovgivning?
svarer dog ikke på følgende spørgsmål, der hermed genfremsættes: "Kan ministeren bekræfte, at forbrugerne ikke frit kan til- eller fravælge, hvilke indstiksreklamer de modtager med deres aviser, og at forbrugerne derfor de facto modtager reklamer, de ikke har bedt om"?
Dato: 19-11-2014
Status: Endeligt besvaret
Emne:
miljøafgifter