Betænkning afgivet af Sundheds- og
Forebyggelsesudvalget den 13. maj 2014
1. Ændringsforslag
Der er stillet 18 ændringsforslag til
lovforslaget. Ministeren for sundhed og forebyggelse har stillet
ændringsforslag nr. 1-10 og 12-18. Dansk Folkepartis
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 11.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. december
2013 og var til 1. behandling den 13. december 2013. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og
Forebyggelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 8
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
ministeren for sundhed og forebyggelse sendte den 10. oktober 2013
dette udkast til udvalget, jf. SUU alm. del - bilag 18. Den 5.
december 2013 sendte ministeren for sundhed og forebyggelse de
indkomne høringssvar til udvalget. Den 6. december 2013
sendte ministeren et notat om de indkomne høringssvar til
udvalget.
Den 27. februar 2014 orienterede ministeren
for sundhed og forebyggelse udvalget om, at ministerens
ændringsforslag var sendt i høring. Den 11. april 2014
sendte ministeren for sundhed og forebyggelse
ændringsforslag, de indkomne høringssvar og et notat
herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
HØPA (Foreningen af
Høreapparatbehandlende Ørelæger i Praksis),
PAKS (Private Audiologiske Klinikkers
Sammenslutning) og
Steno Diabetes Center.
Ministeren for sundhed og forebyggelse har
over for udvalget kommenteret henvendelserne.
Deputationer
Endvidere har følgende mundtligt
over for udvalget redegjort for deres holdning til
lovforslaget:
Dansk HøreCenter,
HØPA (Foreningen af
Høreapparatbehandlende Ørelæger i Praksis),
PAKS (Private Audiologiske Klinikkers
Sammenslutning) og
Steno Diabetes Center.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 35
spørgsmål til ministeren for sundhed og forebyggelse
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af DF og LA) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de af
ministeren stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme
imod det af Dansk Folkeparti stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
konstaterer, at lovforslaget er blevet til efter et
beslutningsforslag fremsat af Enhedslisten, som foreslog en
strammere regulering af samarbejdet mellem industri og
sundhedspersoner. Lovforslaget er et skridt i den rigtige retning,
som sikrer en bedre regulering af samarbejdet. Enhedslisten
ønsker dog fortsat, at det økonomiske samarbejde
mellem sundhedspersoner og industri helt udfases, og at der sikres
langt mere og bedre uafhængig efteruddannelse.
Det Konservative Folkepartis medlem af
udvalget støtter lovforslaget. Det er fornuftigt med
åbenhed, gennemsigtighed og gennemskuelighed i forhold til
sundhedspersoners dobbeltrolle, så der ikke er nogen, der kan
sætte spørgsmålstegn ved, hvad det er for en
behandling, en læge sætter i gang, eller så der
ikke opstår nogle myter om eventuelle interessekonflikter.
Men Det Konservative Folkeparti er fortsat bekymret for, at
lovforslaget ikke i tilstrækkelig grad griber ind over for
den dobbeltrolle, f.eks. ørelæger kan få,
når vedkommende både er fagperson og samtidig
står for salg af høreapparater. Men alt i alt kan Det
Konservative Folkeparti støtte lovforslaget.
Et mindretal i
udvalget (DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
mener, at der aldrig må kunne sættes
spørgsmålstegn ved lægers habilitet, når
de rådgiver myndigheder og andre institutioner, som giver
anbefalinger om brug af lægemidler og medicinsk udstyr. Men
at en almindelige læge ikke må eje aktier for mere end
200.000 kr., kan Dansk Folkeparti ikke se fornuften i. Vi
ønsker gennemsigtighed i, hvor en læge har
sideindtægter fra, uanset om det er aktier eller anden
økonomisk fortjeneste. Men en begrænsning på
200.000 kr. vil aldrig kunne føre til, at man stopper dem,
der virkelig ønsker at investere i aktier eller en given
virksomhed. Vi har derfor i Dansk Folkeparti ønsket en
ændring og har stillet et ændringsforslag om at fjerne
loftet for, hvor mange aktier en læge må eje i en given
virksomhed.
I forhold til sundhedspersoners
dobbeltroller har vi i Dansk Folkeparti tidligere anført, at
der er et problem med ørelæger, der også har
deres egen høreklinik. Men med ministeren for sundhed og
forebyggelses ændringsforslag er vi kommet lidt ad vejen og
kan derfor stemme for lovforslaget.
Et andet
mindretal i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for det af Dansk Folkeparti stillede
ændringsforslag og imod de af ministeren stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af ministeren for sundhed
og forebyggelse, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af LA):
1) I
den under nr. 2 foreslåede § 2 a indsættes i stk. 1, 1. pkt., efter
»fabrikant«: »og en ejer af en
specialforretning«, og efter
»markedsfører« indsættes: »eller
forhandler«.
[Udvidelse af virksomhedernes
registreringspligt til at omfatte ejere af specialforretninger, der
forhandler det omfattede medicinske udstyr]
2) I
den under nr. 2 foreslåede § 2 a indsættes i stk. 1, 2. pkt., efter »af«:
»eller en ejer af en specialforretning med«.
[Udvidelse af virksomhedernes
registreringspligt til at omfatte repræsentanter for ejere af
specialforretninger, der forhandler det omfattede medicinske
udstyr]
3) I
nr. 3 udgår »3. Efter § 2 a
indsættes:«.
[§ 2, nr. 2 og 3, slås
sammen til ét nummer, nr. 2. ]
4) I
den under nr. 3 foreslåede § 2 b indsættes efter stk. 1 som
nyt stykke:
»Stk. 2.
Specialforretninger med medicinsk udstyr, der er etableret i
Danmark, skal give Sundhedsstyrelsen meddelelse om læger, der
er tilknyttet virksomheden. Meddelelsespligten gælder for
ejere af specialforretninger, der forhandler medicinsk udstyr i
risikoklasse II a, II b eller III, medicinsk udstyr til in
vitro-diagnostik eller aktivt, implantabelt medicinsk udstyr, og
repræsentanter for ejere af specialforretninger med denne
type produkter, der er etableret i Danmark.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4.
[Udvidelse af virksomhedernes
meddelelsespligt til at omfatte ejere af specialforretninger, der
forhandler det omfattede medicinske udstyr, og deres
repræsentanter]
5) I
den under nr. 3 foreslåede § 2 b indsættes i stk. 2, der bliver stk. 3, efter »stk.
1«: »og 2«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 4]
6) I
den under nr. 3 foreslåede § 2 b indsættes i stk. 3, der bliver stk. 4, efter »stk.
1«: »og 2«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 4]
7) I
den under nr. 3 foreslåede § 2 c indsættes efter stk. 1 som
nyt stykke:
»Stk. 2.
Specialforretninger omfattet af § 2 b, stk. 2, skal ved
indgåelse af aftale om tilknytning af en læge til
virksomheden informere lægen om reglerne i sundhedslovens
§§ 202 a og 202 c og om regler fastsat i medfør af
disse bestemmelser.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4.
[Udvidelse af virksomhedernes
informationspligt til at omfatte ejere af specialforretninger, der
forhandler det omfattede medicinske udstyr, og deres
repræsentanter]
8) I
den under nr. 3 foreslåede § 2 c ændres i stk. 3, der bliver stk. 4, »stk. 1 og
2« til: »stk. 1-3«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 7]
9) Nr. 4
affattes således:
»4. § 6, stk. 1, affattes således:
»Med bøde straffes den, der
overtræder § 1 c, stk. 1, eller § 2 a, stk. 1,
eller undlader at efterkomme Sundhedsstyrelsens påbud efter
§ 1 d, stk. 3, 2. pkt., § 5 eller § 5 a, medmindre
højere straf er forskyldt efter anden lovgivning. Med
bøde straffes endvidere den, der nægter
Sundhedsstyrelsens repræsentanter adgang efter § 1 d,
stk. 3, 1. pkt.««
[Lovteknisk nyaffattelse af
straffebestemmelsen og udvidelse af strafhjemmel med henblik
på at kunne straffe ejere af specialforretninger, der
forhandler det omfattede medicinske udstyr, og deres
repræsentanter]
10) Nr.
5 affattes således:
»5. § 6, stk. 1, affattes således:
»Med bøde straffes den, der
overtræder § 1 c, stk. 1, § 2 a, stk. 1, § 2
b, stk. 1 eller 2, § 2 c, stk. 1, 2 eller 3, eller § 2 e,
stk. 1, eller undlader at efterkomme Sundhedsstyrelsens påbud
efter § 1 d, stk. 3, 2. pkt., § 5 eller § 5 a,
medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning.
Med bøde straffes endvidere den, der nægter
Sundhedsstyrelsens repræsentanter adgang efter § 1 d,
stk. 3, 1. pkt.««
[Lovteknisk nyaffattelse af
straffebestemmelsen og udvidelse af strafhjemmel med henblik
på at kunne straffe ejere af specialforretninger, der
forhandler det omfattede medicinske udstyr, og deres
repræsentanter]
Til § 4
Af et mindretal (DF
), tiltrådt af et mindretal
(LA):
11) I
den under nr. 1 foreslåede § 202 a affattes stk. 3 således:
»Stk. 3.
Sundhedspersoner omfattet af stk. 1 og 2 kan være knyttet til
en lægemiddel- eller medicovirksomhed efter forudgående
anmeldelse til Sundhedsstyrelsen, hvis tilknytningen består
af
1) opgaver med undervisning eller forskning
eller
2) besiddelse af aktier eller andre
værdipapirer.«
[Bestemmelsen om, at
sundhedspersoners aktie- eller værdipapirsbesiddelser
højst må have en værdi af 200.000 kr. i hver
virksomhed, udgår]
Af ministeren for sundhed
og forebyggelse, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af LA):
12) I
den under nr. 1 foreslåede § 202 a indsættes efter stk. 3 som
nyt stykke:
»Stk. 4.
Læger kan drive eller være knyttet til en
specialforretning omfattet af lov om medicinsk udstyr § 2 b,
stk. 2, efter forudgående anmeldelse til
Sundhedsstyrelsen.«
Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 5 og
6.
[Udvidelse af lægers
anmeldelsespligt til at omfatte deres tilknytning til
specialforretninger, der forhandler det omfattede medicinske
udstyr]
13) I
den under nr. 1 foreslåede § 202 a ændres i stk. 5, der bliver stk. 6, »stk.
1-3« til: »stk. 1-4«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 12]
14) I
den under nr. 1 foreslåede § 202 b udgår i stk. 1 »omfattet af
lægemiddellovens § 66, stk. 2,«.
[Teknisk ændring med henblik
på fastsættelse af en forskellig fagkreds af
sundhedspersoner omfattet af henholdsvis lægemiddelloven og
lov om medicinsk udstyr]
15) I
den under nr. 1 foreslåede § 202 d ændres i stk. 1, 1. pkt., »stk. 1-3« til:
»stk. 1-4«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 12]
16) I
den under nr. 1 foreslåede § 202 d ændres i stk. 1, 2. pkt., »stk. 5« til:
»stk. 6«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 12]
17) I
den under nr. 2 foreslåede
ændring af § 272
ændres »stk. 1-3« til: »stk.
1-4«.
[Udvidelse af straffebestemmelserne
om bødestraf til at omfatte læger, der undlader at
opfylde deres nye anmeldelsespligt ved tilknytning til
specialforretninger, der forhandler det omfattede medicinske
udstyr]
Til § 6
18)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 6
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juni 2014, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 1, nr. 7,
9, 10 og 12, § 2, nr. 1, §§ 2 b-2 e i lov om
medicinsk udstyr som affattet ved denne lovs § 2, nr. 2,
§ 2, nr. 5, § 3, nr. 1, og § 4, nr. 1 og 2,
træder i kraft den 1. november 2014.
Stk. 3. En fabrikant af
medicinsk udstyr og en ejer af en specialforretning, der forhandler
medicinsk udstyr, eller deres repræsentanter, der er
etableret i Danmark den 1. juni 2014, skal underrette
Sundhedsstyrelsen om oplysninger, der fastsættes i
medfør af § 2 a, stk. 2, i lov om medicinsk udstyr,
senest den 1. oktober 2014.
Stk. 4. De læger,
tandlæger, sygeplejersker eller apotekere, der den 1.
november 2014 har en tilknytning til en lægemiddel- eller
medicovirksomhed eller specialforretning, der er omfattet af
sundhedslovens § 202 a, stk. 1-4, som affattet ved denne lovs
§ 4, nr. 1, kan efter anmeldelse heraf til Sundhedsstyrelsen
senest den 1. april 2015 fortsætte en sådan
tilknytning.
Stk. 5. De sundheds-
eller andre fagpersoner, der inden den 1. november 2014 har
indgået en aftale med en lægemiddel- eller
medicovirksomhed om økonomisk støtte til deltagelse i
en fagrelevant aktivitet i udlandet, der finder sted efter denne
dato, og som er omfattet af sundhedslovens § 202 b, stk. 1,
som affattet ved denne lovs § 4, nr. 1, skal senest den 1.
april 2015 foretage anmeldelse heraf til
Sundhedsstyrelsen.«
[Udskudt ikrafttræden og
tidsfrist for registrering af medicovirksomheder m.v. og anmeldelse
af tilknytningsforhold som konsekvens af udvidelse af reguleringen
med specialforretninger, der forhandler det omfattede medicinske
udstyr. ]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Bestemmelserne i lovforslaget
foreslås udvidet, så reglerne om medicinsk udstyr
også kommer til at omfatte åbenhed om lægers
tilknytning til specialforretninger i detailleddet, der forhandler
det omfattede medicinske udstyr, dvs. forretninger, der er
specialiserede forhandlere af medicinsk udstyr i risikoklasse II a,
II b eller III, medicinsk udstyr til in vitro-diagnostik eller
aktivt, implantabelt medicinsk udstyr, og som overvejende
forhandler disse typer produkter, jf. ændringsforslag nr.
12.
Med overvejende forstås, at mere end
50 pct. af forretningens varesortiment og omsætning
udgør de nævnte typer af medicinsk udstyr.
Dagligvareforretninger, kiosker,
tankstationer og lign., der ikke er specialiserede forhandlere af
medicinsk udstyr, og som overvejende forhandler andre typer
produkter, er ikke omfattet af forslaget. Apotekerne er heller ikke
omfattet af forslaget, da de overvejende forhandler
lægemidler og ikke medicinsk udstyr.
I lovforslaget som fremsat er detailleddet
for lægemidler og medicinsk udstyr kun omfattet af den
foreslåede regulering, i det omfang en forhandler også
er producent/fabrikant, importør eller distributør af
udstyr. Folketingsspørgsmål i forbindelse med
lovforslagets behandling har imidlertid givet anledning til
overvejelser om, hvorvidt det vil være hensigtsmæssigt
at udvide lovforslaget til også at omfatte virksomheder, der
alene foretager detailsalg.
I relation til risikoen for inhabilitet hos
sundhedspersoner vurderes det, at der generelt vil være en
begrænset risiko ved ejerskab i og anden tilknytning til
detailleddet. Detailsalg af lægemidler er i dag stramt
reguleret, og i en stor del af detailleddet med medicinsk udstyr
sælges overvejende andre varer end medicinsk udstyr i de
højere risikoklasser.
I praksis forekommer imidlertid en vis
tættere tilknytning mellem læger og detailforretninger,
der er specialiserede forhandlere af medicinsk udstyr,
dvs.specialforretninger med udstyr som f.eks. høreapparater
og kontaktlinser, der sælges direkte til forbrugerne. Det
vurderes, at det vil styrke habilitetsreglerne, hvis de udvides til
også at omfatte åbenhed om sådanne
tilknytningsforhold.
Det foreslås, at reglerne om
åbenhed omfatter alle specialforretninger, der overvejende
forhandler de omfattede typer udstyr i detailleddet mellem en
læge og henholdsvis fabrikanter, importører og
distributører af medicinsk udstyr, herunder detailsalg fra
lægens egen klinik og hjemmesider på internettet.
Den foreslåede udvidelse af reglerne
om industritilknytning indebærer, at de nævnte
specialforretninger omfattes af de samme regler i lovforslaget, som
fabrikanter, importører og distributører af medicinsk
udstyr, jf. ændringsforslag nr. 1-10.
I ændringsforslag nr. 1 og 2
foreslås, at reglerne gælder for ejere af disse
specialforretninger eller deres repræsentanter etableret her
i landet. Med den foreslåede udvidelse forpligtes ejerne og
deres repræsentanter til at give besked til Sundhedsstyrelsen
om deres virksomhed, således at styrelsen også kan
udarbejde og offentliggøre en samlet bruttoliste med entydig
identifikation af de specialforretninger med medicinsk udstyr, som
er omfattet af reglerne om industritilknytning.
Bruttolisten anvendes, når
læger skal opfylde deres nye pligt til at anmelde deres
tilknytning til disse specialforretninger til Sundhedsstyrelsen,
jf. ændringsforslag nr. 12.
Den foreslåede udvidelse antages ikke
at medføre administrative og økonomiske konsekvenser
af betydning i forhold til lovforslaget som fremsat den 5. december
2013.
Til nr. 3
Ændringsforslaget fremsættes
for at slå lovforslagets § 2, nr. 2 og 3 sammen af
lovtekniske grunde.
Til nr. 4
Det foreslås at udvide
virksomhedernes meddelelsespligt, så også
specialforretninger, der overvejende forhandler det omfattede
medicinske udstyr, skal give besked til Sundhedsstyrelsen om
læger, der er tilknyttet deres virksomhed. Pligten
foreslås indført for at give styrelsen mulighed for at
kontrollere, at læger overholder deres nye pligt til at
anmelde deres tilknytning til specialforretninger med medicinsk
udstyr til Sundhedsstyrelsen, jf. ændringsforslag nr. 12.
Til nr. 5 og 6
Der er tale om konsekvensændringer
som følge af ændringsforslag nr. 4.
Til nr. 7
Det foreslås at udvide
virksomhedernes informationspligt, så specialforretninger,
der forhandler det omfattede medicinske udstyr, skal informere
læger, som de knytter til deres virksomhed, om de
foreslåede nye regler i sundhedsloven om industrisamarbejde
og om regler fastsat i medfør af disse bestemmelser, jf.
ændringsforslag nr. 12.
Til nr. 8
Der er tale om konsekvensændringer
som følge af ændringsforslag nr. 7.
Til nr. 9
Ændringsforslaget fremsættes
for at nyaffatte bestemmelsen af lovtekniske grunde.
Hermed indeholder nr. 9 den affattelse af
§ 6, stk. 1, der skal gælde fra den 1. juni 2014.
Der foreslås også en udvidelse
af strafhjemmelen med henblik på at kunne straffe ejere af
specialforretninger, der forhandler det omfattede medicinske
udstyr, og deres repræsentanter, hvis de overtræder
registreringspligten efter ændringsforslag nr. 1 og 2.
Til nr. 10
Ændringsforslaget fremsættes
for at nyaffatte bestemmelsen af lovtekniske grunde.
Hermed indeholder nr. 10 den affattelse af
§ 6, stk. 1, der skal gælde fra den 1. november
2014.
Der foreslås også en udvidelse
af strafhjemmelen med henblik på at kunne straffe ejere af
specialforretninger, der forhandler det omfattede medicinske udstyr
og deres repræsentanter, hvis de overtræder
registreringspligten efter ændringsforslag nr. 1 og 2,
meddelelsespligten efter ændringsforslag nr. 4 og
informationspligten efter ændringsforslag nr. 7.
Til nr. 11
Ændringsforslaget indebærer, at
loftet for værdien af de aktier eller andre
værdipapirer, sundhedspersoner kan besidde, fjernes.
Lovforslaget indeholder en bestemmelse om,
at sundhedspersoner kan være knyttet til en lægemiddel-
eller medicovirksomhed efter forudgående anmeldelse til
Sundhedsstyrelsen, hvis tilknytningen består af besiddelse af
aktier eller andre værdipapirer til en værdi af
højst 200.000 kr. i hver virksomhed på tidspunktet for
erhvervelsen.
Dansk Folkeparti ønsker med
ændringsforslaget at sikre, at der ikke kommer et loft for,
hvor mange aktier eller værdipapirer sundhedspersoner
må eje i lægemiddel- eller medicovirksomheder. Der er
tale om en kunstig fastsat grænse, som savner fornuft, fordi
den ikke er baseret på andet end en
mistænkeliggørelse af sundhedspersoner og deres
interesser, da ministeren for sundhed og forebyggelse også i
sit svar på spørgsmål nr. 12 svarer, at man ikke
har kendskab til konkrete sager.
Desuden mener Dansk Folkeparti, at det
bliver vanskeligt at håndhæve bestemmelsen. Hvis man
ønsker aktier for mere end 200.000 kr., kan man jo blot lade
pårørende stå som ejer.
Endelig synes Dansk Folkeparti, det ville
være rimeligt, hvis man besluttede at indføre et loft
for besiddelse af aktier og værdipapirer, at man også
drøftede, om ikke der skulle være et loft for, hvor
mange aktier f.eks. ansvarlige politikere og embedsmænd i
regioner og ministeriet må besidde, men det har man ikke
ønsket at tage stilling til i dette lovforslag. For Dansk
Folkeparti er det vigtigt, at der er åbenhed og
gennemskuelighed i forhold til aktiebesiddelser m.v. - men Dansk
Folkeparti deler ikke opfattelsen af, at en bestemt faggruppe skal
forhindres i at investere.
Til nr. 12
Det foreslås at udvide lægers
anmeldelsespligt til Sundhedsstyrelsen, således at de skal
anmelde deres tilknytning til specialforretninger, der overvejende
forhandler det omfattede medicinske udstyr.
I lovforslaget som fremsat skal
tilknytningsreglerne om medicinsk udstyr gælde for
læger, tandlæger og sygeplejersker i klinisk arbejde og
apotekere. Det anses imidlertid kun for relevant at udvide
reguleringen af detailleddet i forhold til læger. Da
læger er den faggruppe, der varetager alle led i
patientbehandlingen, kan der være en øget
habilitetsrisiko, ved at de henviser til og anbefaler brug af
medicinsk udstyr fra specialforretninger, som de selv har
tilknytning til.
Tandlæger varetager ligeledes alle
led i patientbehandlingen, men her er der normalt ikke detailled
med medicinsk udstyr adskilt fra fabrikanter, importører og
distributører af medicinsk udstyr til tandbehandling. I
forhold til sygeplejersker i klinisk arbejde vurderes det, at
få af disse har tilknytning til detailsalg af medicinsk
udstyr, og apotekere er selv et led i detailsalget af dette
udstyr.
På den baggrund foreslås alene
en udvidelse af lovforslaget i forhold til læger. Flere
faggrupper kan eventuelt omfattes ved en senere revision af
reglerne, såfremt erfaringerne med den nye regulering giver
anledning til det.
Det vurderes, at det til indledning med en
ny regulering vil være tilstrækkeligt at udvide
regelsættet med en anmeldelsesordning. Ved tilknytning til
specialforretninger skal anmeldes og offentliggøres de samme
oplysninger som ved de foreslåede ordninger med anmeldelse og
tilladelse i lovforslaget. Der skal bl.a. oplyses om tilknytningens
art og omfang med entydig identifikation af læge og
virksomhed. Desuden skal oplysninger om den enkelte læges
samlede økonomiske betaling fra hver virksomhed pr.
kalenderår eller om ejerskab i hver virksomhed
offentliggøres. En offentliggørelse af relevante data
om tilknytningsforholdet vil sikre tilstrækkelig
åbenhed og tillid til samarbejdet.
Den foreslåede ordning vil
indebære, at detailsalg, der foregår fra virksomheder,
hvor forhandleren også er fabrikant/producent,
importør eller distributør af medicinsk udstyr,
omfattes af både anmeldelsesordningen og
tilladelsesordningen, mens virksomheder, som udelukkende
sælger i detailleddet, omfattes af anmeldelsesordningen efter
ændringsforslaget. Ud fra habilitetshensyn anses det for
relevant med denne forskel, idet der generelt må forventes at
være et større behov for en forudgående
vurdering og stillingtagen i Sundhedsstyrelsen til habiliteten hos
læger med ejerskab og anden tilknytning til de virksomheder,
der også leverer produkter til detailleddet.
Den foreslåede anmeldelsesordning
omfatter både eksisterende og fremtidig tilknytning. Det
foreslås derfor, at de læger, der den 1. november 2014
har en tilknytning til en specialforretning, der er omfattet af
sundhedslovens § 202 a, stk. 4, efter anmeldelse til
Sundhedsstyrelsen senest den 1. april 2015 kan fortsætte en
sådan tilknytning, jf. bemærkningerne til nr. 18.
Til nr. 13
Der er tale om konsekvensændringer
som følge af ændringsforslag nr. 12.
Til nr. 14
Det foreslås, at henvisningen til
lægemiddellovens § 66, stk. 2, udgår af tekniske
grunde, da det er relevant at fastsætte en forskellig
fagkreds af sundhedspersoner omfattet af henholdsvis
lægemiddelloven og lov om medicinsk udstyr.
Fagkredsen i forhold til reklame for
lægemidler m.v. skal være sundhedspersoner omfattet af
lægemiddellovens § 66, stk. 2, dvs. den gældende
fagkreds bestående af læger, tandlæger,
dyrlæger, farmaceuter, sygeplejersker,
veterinærsygeplejersker, farmakonomer, jordemødre,
bioanalytikere, kliniske diætister og radiografer samt
studerende inden for disse fag og den i lovforslaget
foreslåede udvidelse af faggruppen med social- og
sundhedsassistenter og studerende inden for dette fag, jf.
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 9.
Fagkredsen i forhold til reklame m.v. for
medicinsk udstyr skal være den samme kreds af
sundhedspersoner bortset fra dyrlæger og
veterinærsygeplejersker. Det er ikke relevant at medtage
disse to faggrupper i definitionen af sundhedspersoner i relation
til medicinsk udstyr, da de gældende regler om medicinsk
udstyr er begrænset til udstyr bestemt til anvendelse til
mennesker.
Til nr. 15 og 16
Der er tale om konsekvensændringer
som følge af ændringsforslag nr. 12.
Til nr. 17
Der foreslås en udvidelse af
strafhjemmelen med henblik på at kunne straffe læger,
der undlader at opfylde deres nye anmeldelsespligt efter
ændringsforslag nr. 12.
Til nr. 18
Den foreslåede nyaffattelse af §
6 i dette lovforslag sker af lovtekniske grunde for at give en
samlet fremstilling af ikrafttrædelsestidspunkter og andre
tidsfrister i lovforslaget.
Som en konsekvens af den foreslåede
udvidelse af reguleringen med specialforretninger, der forhandler
medicinsk udstyr, foreslås, at lovens
ikrafttrædelsestidspunkt udskydes fra den 1. marts til den 1.
juni 2014. Det gælder både de foreslåede
bestemmelser om industrisamarbejde og lovforslagets bestemmelser om
ændringer af andre områder, jf. § 6, stk. 1, i
dette ændringsforslag.
Desuden foreslås, at
ikrafttrædelsestidspunktet for de øvrige bestemmelser
om industrisamarbejde udskydes fra den 1. juli til den 1. november
2014, jf. § 6, stk. 2, i dette ændringsforslag.
Den foreslåede udvidelse af
lovforslaget indebærer, at specialforretninger med detailsalg
af medicinsk udstyr - ligesom andre virksomheder omfattet af
lovforslaget - skal registreres på en liste, som
offentliggøres på Sundhedsstyrelsens hjemmeside. Ud
fra listen vil sundhedspersoner kunne se, hvilke virksomheder der
er omfattet af den nye regulering af tilknytning.
Udvidelsen betyder, at Sundhedsstyrelsen
også skal modtage oplysninger fra specialforretningerne om
deres navn, kontaktoplysninger m.v. til brug for registreringen.
Oplysningerne skal indsendes digitalt, og styrelsen kan have et
system til at modtage disse oplysninger parat fra den 1. juni 2014.
Virksomheder, der er etableret i Danmark den 1. juni 2014, vil
få en frist på 4 måneder frem til den 1. oktober
til at indsende oplysningerne til Sundhedsstyrelsen, jf. § 6,
stk. 3, i dette ændringsforslag.
Herefter vil styrelsen kunne udarbejde en
samlet liste over alle virksomheder omfattet af reguleringen inden
den 1. november 2014, således at den samlede regulering af
industrisamarbejde kan træde i kraft fra denne dato.
For så vidt angår tidsfristen
for anmeldelse af henholdsvis eksisterende tilknytning og
modtagelse af økonomisk støtte, foreslås denne
afkortet med 1 måned i forhold til L 94 fremsat den 5.
december 2013, således at den fastsættes til den 1.
april 2015, jf. § 6, stk. 4 og 5, i dette
ændringsforslag. De læger, der den 1. november 2014 har
en tilknytning til en specialforretning, der forhandler det af
lovforslaget omfattede medicinske udstyr, kan efter anmeldelse
heraf til Sundhedsstyrelsen senest den 1. april 2015
fortsætte en sådan tilknytning. Dette gælder i
forhold til alle former for eksisterende tilknytning til disse
specialforretninger.
Annette Lind (S) Flemming
Møller Mortensen (S) Julie Skovsby (S) Karen J. Klint (S)
fmd. Anne Sina (S) Rasmus Horn
Langhoff (S) Orla Hav (S) Camilla Hersom (RV) Marlene Borst Hansen
(RV) Liv Holm Andersen (RV) Jonas Dahl (SF) Eigil Andersen (SF)
Özlem Sara Cekic (SF) Stine Brix (EL) Per Clausen (EL) Hans
Andersen (V) nfmd. Martin
Geertsen (V) Jane Heitmann (V) Sophie Løhde (V) Hans
Christian Schmidt (V) Eyvind Vesselbo (V) Finn Thranum (V) Liselott
Blixt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Karina Adsbøl (DF)
Mette Hjermind Dencker (DF) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Thyra
Frank (LA) Mai Mercado (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 16 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 94
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar, fra ministeren for
sundhed og forebyggelse | 2 | Høringsnotat, fra ministeren for
sundhed og forebyggelse | 3 | Orientering om åbningsskrivelser om
en række direktiver, hvor fristen for deres
gennemførelse i dansk ret er udløbet, fra ministeren
for sundhed og forebyggelse | 4 | 1. udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 5 | 1. udgave af tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 6 | Materiale modtaget ved foretræde af
Dansk HøreCenter den 23. januar 2014 | 7 | 2. udgave af tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 8 | Henvendelse af 24/1-14 fra Steno Diabetes
Center | 9 | Ændringsforslag fra ministeren for
sundhed og forebyggelse | 10 | 1. udkast til betænkning | 11 | Materiale modtaget af Steno Diabetes
Center ved foretræde den 28. januar 2014 | 12 | 3. udgave af tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 13 | Orientering om høring af
ændringsforslag til lovforslaget, fra ministeren for sundhed
og forebyggelse | 14 | 2. udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 15 | 4. udgave af tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 16 | Henvendelse af 28/3-14 fra HØPA
(Foreningen af Høreapparatbehandlende Ørelæger
i Praksis) | 17 | Materiale modtaget af PAKS (Private
Audiologiske Klinikkers Sammenslutning) ved foretræde den 1.
april 2014 | 18 | Henvendelse af 2/4-14 fra PAKS (Private
Audiologiske Klinikkers Sammenslutning) | 19 | Annullering af eksisterende tidsplan | 20 | Ændringsforslag, høringssvar
og høringsnotat, fra ministeren for sundhed og
forebyggelse | 21 | 3. udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 22 | 5. udgave af tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 23 | 2. udkast til betænkning | 24 | 3. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 94
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om at sikre, at ørelæger
ikke har dobbeltroller i fremtiden, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om at sætte rammer for
aktiekøb for de personer, der sidder i Rådet for
Anvendelse af Dyr Sygehusmedicin (RADS) og Koordineringsrådet
for Ibrugtagning af Sygehusmedicin (KRIS), til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om at sikre, at der ikke sidder
repræsentanter fra medicinalvirksomheder, som sælger
vacciner, i vaccinationsudvalget, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om, hvordan, og hvor mange år i
forvejen, det skal varsles, hvis man vil udfase sundhedspersoners
ejerskab af en virksomhed, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om de gældende habilitetsregler
for sundhedspersoner, der rådgiver ministeriet og
Sundhedsstyrelsen, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 6 | Spm. om, hvilke skemaer de
rådgivende sundhedspersoner udfylder, hvorledes og af hvem de
kontrolleres, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 7 | Spm. om, hvilke konkrete sager der har
været vedrørende sundhedspersoner, som har udfyldt
fejlbehæftede habilitetsskemaer/-redegørelser, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 8 | Spm. om, at det i det kommenterede
høringsnotat til lovforslaget bl.a. hedder på side 9:
»Efter rådgivning fra Justitsministeriet vurderes, at
der vil være tale om ekspropriation, såfremt
eksisterende ejerskab i virksomheder forbydes.« Ministeren
bedes oversende den fulde juridiske vurdering fra
Justitsministeriet, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 9 | Spm. om ministeren er enig med Danske
Regioner i, at Danmark har relativt få lægelige
specialister, og at det derfor kan være svært at
opnå relevant rådgivning fra disse og opnå faglig
kvalitet i behandlingsvejledninger, hvis ingen medlemmer af et
fagligt »medicinudvalg« må have tilknytning til
lægemiddelvirksomheder, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 10 | Spm. om, hvor stor en procentandel af de
lægelige specialistrådgivere af offentlige myndigheder,
der i dag anslås at eje aktier og andre værdipapirer i
lægemiddel- og medicovirksomheder, til ministeren for sundhed
og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 11 | Spm., om ministeren mener, at selv
små aktiebesiddelser i en lægemiddelvirksomhed per
automatik skal føre til, at man ikke må rådgive
offentlige myndigheder om brug af lægemidler og medicinsk
udstyr, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens
svar herpå | 12 | Spm. om, hvor mange konkrete sager
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse kender til, hvor en
læge med en aktiepost i et medicinalfirma er trådt over
stregen og har udnyttet sin position til gavn for det firma, han
eller hun selv har aktier i, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 13 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
læger allerede i forvejen skal søge Sundhedsstyrelsen
om tilladelse, hvis en læge f.eks. vil købe aktier i
en virksomhed, der producerer lægemidler, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 14 | Spm. om, hvor mange flere bemyndigelser
ministeren for sundhed og forebyggelse konkret får med dette
lovforslag, sammenlignet med i dag, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 15 | Spm. om, hvorfor regeringen med
lovforslaget ikke foreslår f.eks. skærpede
oplysningskrav til speciallægerne om egeninteresser,
når speciallæger (ørelæger) både kan
henvise patienter til høreapparatbehandling, samtidig med at
de selv er leverandør af høreapparatbehandling, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 16 | Spm., om ministeren vil være
indstillet på at fremsætte et ændringsforslag til
lovforslaget, der indeholder forslag om skærpet
oplysningskrav til speciallægerne om egeninteresser, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 17 | Spm. om, hvorfor regeringen stik imod
tidligere løfter og tilkendegivelser ikke foreslår
konkrete ændringer i forhold til speciallægernes
dobbeltrolle - f.eks. i forhold til at stille skærpede
oplysningskrav til speciallægerne om egeninteresser, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 18 | Spm. om, hvordan og i hvilket omfang
Sundhedsstyrelsen med lovforslaget får hjemmel til at
kontrollere de omfattede sundhedspersoner, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 19 | Spm. om, hvilke aktører der vil
blive udpeget til følgegruppen, til ministeren for sundhed
og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 20 | Spm. om, hvorledes ministeren
påtænker at finansiere de nye opgaver, som
Sundhedsstyrelsen skal varetage i relation til bl.a.
transitkontrol, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 21 | Spm. om, i hvilket omfang ministeren
mener, at den magistrelle produktion af lægemidler på
de danske sygehusapoteker lever op til de samme høje
produktionskrav som den industrielle produktion, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 22 | Spm. om kommentar til forskellige
kritikpunkter i artiklen »Lif-protest mod
apotekerlovforslag«, bragt i Medwatch den 19. december 2013,
til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 23 | Spm. om, hvordan ministeren konkret vil
få indført særlige habilitetskrav for
rådgivere af offentlige myndigheder, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 24 | Spm., om ministeren mener, at der er tale
om en mulig »dobbeltrolle«, når
speciallæger (ørelæger) kan henvise patienter
til høreapparatbehandling, samtidig med at de selv er
leverandør af høreapparatbehandling, til ministeren
for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 25 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, som kan stoppe ørelægers
dobbeltrolle, når speciallæger (ørelæger)
kan henvise patienter til høreapparatbehandling, samtidig
med at de selv er leverandører af
høreapparatbehandling, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 26 | Spm. om kommentar til materiale modtaget
ved foretræde af Dansk HøreCenter den 23/1-14, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 27 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
24/1-14 fra Steno Diabetes Center, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 28 | Spm. om kommentar til materiale modtaget
af Steno Diabetes Center ved foretræde den 28. januar 2014,
til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 29 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
28/3-14 fra HØPA, til ministeren for sundhed- og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 30 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
2/4-14 fra PAKS (Private Audiologiske Klinikkers Sammenslutning),
til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 31 | Spm. om kommentar til artiklen
»Medicoindustri: Nye regler kan hæmme udvikling af nyt
udstyr«, der blev bragt på Altinget.dk den 25. april
2014, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens
svar herpå | 32 | Spm. om, hvornår Sundhedsstyrelsen
kommer med den nye vejledning om høreapparater, som den
forhenværende minister stillede i udsigt umiddelbart, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 33 | Spm., om ørelæger i Tyskland
og Frankrig kan sælge høreapparater i deres
lægeklinikker, eller om det er forbudt, sådan som det
er hævdet i den offentlige debat, til ministeren for sundhed
og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 34 | Spm. om, hvor stor en del af en
ørelæges obligatoriske undervisning bliver anvendt
på undervisning i høreapparater, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 35 | Spm. om, i hvor mange tilfælde man i
det danske sundhedssystem skal sende en privat kliniks patienter
til godkendelse hos en anden privat klinik for dermed at belyse
konkurrencesituationen, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå | | |
|