Fremsat den 31. oktober 2013 af
Justitsministeren (Morten Bødskov)
Forslag
til
Lov om ændring af retsplejeloven
(Sikkerhed i retssale)
§ 1
I retsplejeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1139 af 24. september 2013, som ændret ved § 1 i lov
nr. 1242 af 18. december 2012, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 8 indsættes som stk. 6:
»Stk. 6.
Efter begæring sættes retten i en særligt sikret
retssal som nævnt i § 27 b, når særlige
sikkerhedsmæssige hensyn tilsiger det. Rettens
afgørelse herom træffes ved kendelse.«
2. I
§ 13 indsættes som
stk. 5:
»Stk. 5.
Efter begæring sættes retten i en særligt sikret
retssal som nævnt i § 27 b, når særlige
sikkerhedsmæssige hensyn tilsiger det. Rettens
afgørelse herom træffes ved kendelse.«
3.
Efter kapitel 1 a indsættes:
»Kapitel 1 b
Sikkerhedsforanstaltninger ved
retterne
§ 27 a. Vedkommende
retspræsident kan bestemme, at personer, som ønsker
adgang til retten, skal lade det tøj, som vedkommende er
iført ved fremmødet, visitere og medbragte effekter
undersøge, når sikkerhedsmæssige hensyn taler
derfor. Retspræsidenten kan bestemme, at en sådan
adgangskontrol ikke omfatter personer, som søger adgang til
retten i medfør af deres erhverv.
Stk. 2. Afvises en
person, som er lovligt indkaldt til at møde i retten, fra
retsbygningen, som følge af at vedkommende ved
fremmødet nægter at lade sit tøj visitere eller
medbragte effekter undersøge, sidestilles nægtelsen
heraf med udeblivelse, hvis det af indkaldelsen fremgår, at
adgang til retten kan være betinget af sådan
adgangskontrol.
Stk. 3.
Justitsministeren fastsætter nærmere regler om
gennemførelsen af undersøgelser som nævnt i
stk. 1.
§ 27 b. Domstolsstyrelsen
etablerer en eller flere retsbygninger med særligt sikrede
retssale, hvor landsretterne og byretterne kan sættes i
medfør af § 8, stk. 4 og 6, og
§ 13, stk. 3 og 5, når sikkerhedsmæssige
grunde tilsiger det.«
4. I
§ 79 indsættes som
stk. 4:
»Stk. 4.
Stk. 3 finder tilsvarende anvendelse, når landsretten
eller byretten i medfør af § 8, stk. 6, og § 13,
stk. 5, sættes i en særligt sikret retssal som
nævnt i § 27 b.«
5. I
§ 175, stk. 2, indsættes
efter nr. 5 som nyt nummer:
»6) oplysning
om, at adgang til retten kan være betinget af, at vedkommende
lader det tøj, som vedkommende er iført ved
fremmødet, visitere eller medbragte effekter
undersøge,«
Nr. 6 bliver herefter nr. 7.
§ 2
Justitsministeren fastsætter tidspunktet for
lovens ikrafttræden og kan herunder fastsætte, at
lovens § 1 træder i kraft på forskellige
tidspunkter.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
| | | 1. | Indledning | 2. | Gældende ret | 3. | Lovforslagets udformning | | 3.1. | Etablering og anvendelse af særligt
sikrede retssale | | 3.2. | Sikkerhedskontrol i retsbygninger | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder mv. | 10. | Sammenfattende skema | | |
|
1. Indledning
1.1.
I takt med at den fysiske sikkerhed i fængsler og arresthuse
i de senere år er øget væsentligt bl.a. med
henblik på at minimere risikoen for undvigelser og
(væbnede) befrielsesaktioner, er risikoen for undvigelser mv.
i forbindelse med hovedforhandlinger og andre møder i retten
steget. Ikke mindst på baggrund af de senere års
bandekonflikt har politiet endvidere i nogle straffesager oplevet
et øget trusselsniveau over for tiltalte eller vidner i de
pågældende sager.
Denne udvikling har medført
et øget behov for at gennemføre forskellige meget
ressourcetunge sikkerhedsforanstaltninger i forbindelse med bl.a.
transport af tiltalte mellem arresten og retsbygningen og under
afvikling af retsmøder.
Landsretterne og byretterne kan
efter de gældende regler i retsplejeloven bestemme, at retten
skal sættes uden for rettens sædvanlige tingsted,
herunder undtagelsesvis også uden for landsrets- henholdsvis
byretskredsen, når det findes hensigtsmæssigt af hensyn
til sagens behandling inden for rimelig tid eller af andre
særlige grunde, herunder sikkerhedsmæssige. Eksempelvis
har Københavns Byret i 2011 været sat i retslokaler
ved Retten i Glostrup i en sag om banderelaterede
drabsforsøg og grov vold.
Muligheden for bl.a. af
sikkerhedsmæssige grunde at sætte retten uden for
retskredsen har imidlertid undtagelsens karakter. De gældende
regler giver endvidere efter Justitsministeriets opfattelse ikke
tilstrækkeligt sikkert grundlag for at gennemføre en
mere tidssvarende ordning, hvorefter visse retsmøder som
udgangspunkt afvikles i én bestemt retssal, som er etableret
til brug på tværs af retskredsene, og som er indrettet
med de særlige sikkerhedsmæssige hensyn for øje,
der gør sig gældende i visse retssager.
1.2.
Der er i dag ved alle domstole uhindret adgang til retssale, andre
lokaler, hvor der holdes retsmøder, og fællesarealer.
Denne adgang udnyttes hver dag af borgere og medier mv. til at
følge retsplejen ved de danske domstole.
Dette afspejler det helt
grundlæggende princip i dansk retspleje, at offentligheden
som udgangspunkt har fri adgang til at overvære
retsmøder, der afholdes ved domstolene.
Samtidig har danske domstole i de
senere år haft stort fokus på at sikre trygge og sikre
rammer for sagens parter, vidner og andre, der møder i
retten, herunder ved så vidt muligt at begrænse den
fysiske kontakt mellem tiltalte og utrygge vidner i venterum
mv.
Det er ligeledes væsentligt,
at der ved domstolene også er den fornødne sikkerhed
for dommere, det øvrige personale ved domstolene og andre
aktører, der færdes i retten. Dommerforeningen,
Dommerfuldmægtigforeningen, HK Landsklubben Danmarks Domstole
og Domstolenes Tjenestemandsforening har i den forbindelse peget
på, at domstolenes personale i stigende grad føler sig
utrygge i deres daglige arbejde, ligesom flere blandt personalet
har oplevet situationer i retssalen, hvor de konkret har
følt deres sikkerhed truet.
1.3.
Lovforslaget har på den baggrund til formål at
højne sikkerheden ved de danske domstole, herunder
særligt i forbindelse med afvikling af retsmøder og
hovedforhandling i visse straffesager.
Det foreslås således
for det første, at der indføres en ordning, hvorefter
landsretterne og byretterne - når særlige
sikkerhedsmæssige hensyn tilsiger det - sættes i en
særligt sikret retssal. Domstolsstyrelsen får samtidig
hjemmel til at etablere en eller flere retsbygninger med
særligt sikrede retssale til brug på tværs af
retskredsene. Det forudsættes med lovforslaget, at
Domstolsstyrelsen i første omgang etablerer en sådan
særligt sikret retssal i en retsbygning i umiddelbar
nærhed af Vestre Fængsel i København til brug
for retterne i Københavnsområdet. Retsbygningen
forudsættes i givet fald også at skulle anvendes af
dommervagten ved Københavns Byret og Retten på
Frederiksberg.
Med denne del af lovforslaget
følges op på den aftale, som regeringen i november
2012 indgik med Enhedslisten, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti om Kriminalforsorgens økonomi i 2013-2016.
Med henblik på at fastholde
de danske domstole som et åbent og frit tilgængeligt
sted, hvor parter, vidner og andre aktører kan færdes
trygt, og samtidig imødegå en udvikling, hvor dommere
og det øvrige personale ved domstolene i nogle situationer
oplever, at deres sikkerhed trues, foreslås det med
lovforslaget for det andet, at der skabes hjemmel til at foretage
sikkerhedskontrol i forbindelse med adgang til (dele af)
retsbygningerne i form af visitation af publikums beklædning
og undersøgelse af medbragte effekter.
2. Gældende ret
2.1.
Retsplejeloven indeholder i kapitel 63 regler om værneting
(stedlig kompetence), det vil sige regler om, hvor retten
sættes geografisk ved behandlingen af straffesager. Efter
retsplejelovens § 696 finder hovedforhandlingen i straffesager
som hovedregel sted ved den ret, i hvis kreds handlingen er
foretaget. I visse tilfælde kan hovedforhandling ske ved
sigtedes hjemting, jf. § 698.
Reglerne om værneting kan
fraviges efter reglerne i retsplejelovens § 702. Bestemmelsen
angår flytning af en straffesag fra en byret til en anden af
ressourcemæssige grunde, det vil sige hvor der ikke er
personaleressourcer til at behandle sagen ved det almindelige
værneting. Bestemmelsen regulerer ikke
spørgsmålet om, hvorvidt den byret, hvorunder sagen
hører, kan afholde retsmøder (herunder
hovedforhandling) uden for det sædvanlige tingsted, herunder
i en anden retskreds, hvis retten ikke har lokaler til at afvikle
retssagen.
Retsplejelovens regler om
værneting skal ses i sammenhæng med reglerne om, hvor
retterne har tingsted.
Efter retsplejelovens § 13,
stk. 1, fastsætter Domstolsstyrelsen efter forhandling med
den enkelte byretspræsident tings??tederne for byretterne.
Tingstederne har gennem årene ikke altid ligget i
retskredsene. Retten på Frederiksberg har eksempelvis indtil
for nylig delvis haft tingsted på Blegdamsvej i
København (Nørrebro).
Domstolsstyrelsen fastsætter
endvidere tingsteder i hver landsretskreds, hvor hovedforhandling i
nævninge- og domsmandssager ved landsretterne foregår,
jf. retsplejelovens § 8, stk. 2. Domstolsstyrelsen bestemmer,
hvilke dele af landsretskredsen der skal henlægges til hvert
af disse tingsteder.
Retsplejeloven indeholder i §
8, stk. 4, og § 13, stk. 3, to enslydende bestemmelser,
hvorefter landsretten henholdsvis byretten kan bestemme, at retten
skal sættes uden for det sædvanlige tingsted, herunder
undtagelsesvis også uden for retskredsen, når det
findes hensigtsmæssigt af hensyn til sagens behandling inden
for rimelig tid eller af andre særlige grunde.
Inden retten træffer
afgørelse om, hvorvidt en sag skal behandles uden for
landsretskredsen eller byretskredsen, skal parterne have lejlighed
til at udtale sig om spørgsmålet, jf. retsplejelovens
§ 8, stk. 5, og § 13, stk. 4.
Bestemmelsernes indhold er i det
væsentlige fastlagt ved lov nr. 428 af 31. maj 2000. Det
fremgår bl.a. af lovens forarbejder (lovforslag nr. L 14,
folketingsåret 1999/2000), at bestemmelserne primært
har til formål at sikre retterne mulighed for at varetage
hensynet til sagens behandling inden for en rimelig frist ved at
give retterne hjemmel til af lokalemæssige årsager,
herunder mangel på tilstrækkelig store ledige
retslokaler eller mangel på retslokaler med nødvendige
tekniske eller sikkerhedsmæssige faciliteter, at sætte
retten uden for det sædvanlige tingsted, herunder også
uden for retskredsen. Bestemmelserne er ifølge forarbejderne
navnlig tænkt at kunne få betydning i straffesager. For
at sikre en fleksibel hjemmel blev det med formuleringen
»eller af andre særlige grunde« fastslået,
at retten også kan sættes uden for det sædvanlige
tingsted, når andre særlige grunde efter rettens
skøn gør det hensigtsmæssigt.
2.2.
Retten kan i medfør af retsplejelovens § 174, stk. 2,
bestemme, at et vidne skal afgive forklaring ved anvendelse af
telekommunikation med billede - og dermed uden personligt (fysisk)
fremmøde i retssalen - hvis det findes hensigtsmæssigt
og forsvarligt. Retten kan endvidere i medfør af § 174,
stk. 3, bestemme, at et vidne (uden personligt fremmøde)
skal afgive forklaring ved anvendelse af telekommunikation uden
billede, hvis det vil være forbundet med
uforholdsmæssige vanskeligheder, at forklaringen afgives i
retten eller ved anvendelse af telekommunikation med billede, og
afgivelse af forklaring ved anvendelse af telekommunikation uden
billede findes forsvarlig.
Retten kan i medfør af
retsplejelovens § 748 a, stk. 1, tillade, at sigtede deltager
i et retsmøde ved anvendelse af telekommunikation med
billede, hvis sigtedes (fysiske) tilstedeværelse i retten
ikke er nødvendig. Bestemmelsen gælder dog ikke
grundlovsforhør og retsmøder, hvor der træffes
afgørelse om (forlængelse af)
varetægtsfængsling.
Retten kan i medfør af
retsplejelovens § 748 b, stk. 1, bestemme, at en sigtet, der
er undergivet varetægtsfængsling eller anden
frihedsberøvende foranstaltning efter kapitel 70, deltager i
et retsmøde om forlængelse af fristen for
varetægtsfængslingen eller foranstaltningen ved
anvendelse af telekommunikation med billede, når retten
finder det ubetænkeligt henset til formålet med
retsmødet og sagens øvrige omstændigheder.
Dette gælder ikke for retsmøder, hvor der
første gang skal tages stilling til forlængelse af en
varetægtsfængsling eller varetægtsfængsling
i isolation ud over de frister, som er nævnt i § 768 a,
stk. 1 og 2, og § 770 c, stk. 3-5, eller når
kæremål behandles mundtligt efter § 767, stk. 4,
og § 770 e. Grundlovsforhør er ligeledes ikke omfattet
af bestemmelsen.
Endelig kan retten i medfør
af retsplejelovens § 854, stk. 1, tillade, at tiltalte
deltager i hovedforhandlingen ved anvendelse af telekommunikation
med billede, hvis tiltaltes tilstedeværelse i retten ikke er
nødvendig, og der alene bliver spørgsmål om
bøde eller fængsel indtil 1 år, konfiskation,
rettighedsfrakendelse, tvangsbøder eller erstatning. Der
gælder en tilsvarende adgang til at anvende telekommunikation
med billede i forbindelse med sigtedes deltagelse i
retsmøder efter § 831, stk. 1
(tilståelsessager).
2.3.
Retsplejeloven indeholder ikke udtrykkelige regler om muligheden
for, at retten foretager sikkerhedskontrol i forbindelse med adgang
til (dele af) retsbygningen. I praksis bistår det lokale
politi på grundlag af politilovens bestemmelser efter behov
retten med at opretholde orden og sikkerhed i forbindelse med
gennemførelsen af retsmøder.
3. Lovforslagets udformning
3.1. Etablering og anvendelse af særligt sikrede
retssale
3.1.1.
I takt med at den fysiske sikkerhed i fængsler og arresthuse
i de senere år er øget væsentligt bl.a. med
henblik på at minimere risikoen for undvigelser og
(væbnede) befrielsesaktioner, er risikoen for undvigelser mv.
i forbindelse med hovedforhandlinger og andre møder i retten
steget. Ikke mindst på baggrund af de senere års
bandekonflikt har politiet endvidere i nogle straffesager oplevet
et øget trusselsniveau over for tiltalte eller vidner i
sagen.
Denne udvikling har medført
et øget behov for at gennemføre forskellige meget
ressourcetunge sikkerhedsforanstaltninger i forbindelse med bl.a.
transport af tiltalte mellem arresten og retsbygningen og under
afvikling af retsmøder.
Retsplejeloven giver i dag visse
muligheder for at sætte retten uden for det sædvanlige
tingsted, jf. ovenfor under pkt. 2. Muligheden for bl.a. af
sikkerhedsmæssige grunde at sætte retten uden for
retskredsen har imidlertid undtagelsens karakter. De gældende
regler giver endvidere efter Justitsministeriets opfattelse ikke
tilstrækkeligt sikkert grundlag for at gennemføre en
mere tidssvarende ordning, hvorefter visse retsmøder som
udgangspunkt afvikles i én bestemt retssal, som er etableret
til brug på tværs af retskredsene, og som er indrettet
med de særlige sikkerhedsmæssige hensyn for øje,
der i dag gør sig gældende i visse retssager.
Især i forbindelse med
transporter i det storkøbenhavnske område, som er
tæt trafikeret, kan bevogtningen af tiltalte og vidner
være en opgave, som kræver et stort og meget
omkostningstungt politiopbud. Endvidere er transporterne -
særligt på grund af det store politiopbud - til gene
for den øvrige trafik, ligesom (væbnede)
befrielsesaktioner i byområder udgør en fare for
befolkningen i området og de betjente, som medvirker til
(bevogtningen af) transporten.
Det indgår på den
baggrund som en del af den aftale, som regeringen i november 2012
indgik med Enhedslisten, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti om Kriminalforsorgens økonomi i 2013-2016, at
Justitsministeriet skal foretage en nærmere vurdering af den
retlige ramme og af mer- og mindreudgifter ved etablering af en
sikret retssal ved Vestre Fængsel.
3.1.2.
Justitsministeriet kan i forlængelse heraf pege på, at
uanset hvilke sikkerhedsforanstaltninger der konkret
gennemføres i forbindelse med transport af f.eks. tiltalte
til og fra retten, vil en transport gennem bymæssig
bebyggelse under store sikkerhedsforanstaltninger altid være
til gene, og risikoen for befrielsesaktioner vil indebære en
fare for befolkningen. Dette taler for at begrænse behovet
for (længere) transporter af tiltalte mellem arrest og
retsbygning.
Endvidere vil politiets ressourcer
forbundet med bevogtningsopgaven i forbindelse med bl.a.
større domsmands- og nævningesager vedrørende
banderelateret kriminalitet kunne udnyttes mere effektivt ved at
samle retsmøderne i sådanne sager ét eller
nogle få steder i landet. Dette gælder ikke mindst i
forhold til ressourceforbruget i forbindelse med bl.a. transport af
tiltalte til og fra retten og under afvikling af retsmøder i
retsbygninger, der ikke i første række er indrettet
med særlige sikkerhedsmæssige hensyn for
øje.
Hertil kommer, at den ofte massive
tilstedeværelse af politi i en almindelig retsbygning i
sådanne sager alt andet lige er med til at skabe utryghed hos
personalet, brugerne og andre besøgende i bygningen i
forbindelse med sagens afvikling.
Justitsministeriet finder
således, at en mere tidssvarende og effektiv udnyttelse af
ressourcerne taler for en ordning, hvorefter retten sættes i
en særligt sikret retssal - herunder i givet fald uden for
retskredsen - når særlige sikkerhedsmæssige
hensyn tilsiger det. Det er efter Justitsministeriets opfattelse en
mere hensigtsmæssig anvendelse af ressourcerne at etablere en
eller flere moderne, særligt sikrede retssale, hvor retten
kan sættes, når særlige sikkerhedsmæssige
hensyn tilsiger det, end at politiet træffer omfattende og
meget omkostningstunge sikkerhedsforanstaltninger i forbindelse med
bl.a. transporter af tiltalte mellem arrester og retsbygninger og
under afvikling af retsmøder.
En sådan ordning vil efter
Justitsministeriets opfattelse generelt være med til at skabe
mere trygge og sikre rammer for rettens personale, brugere og
besøgende, således at der opleves en høj
sikkerhed ved de danske domstole - ikke mindst i de øvrige
retsbygninger, hvor der ikke længere skal afvikles sager med
store sikkerhedsmæssige risici.
3.1.3.
Med lovforslaget foreslås det på den baggrund, at der i
retsplejeloven skabes grundlag for en ordning, hvorefter
landsretterne og byretterne - når særlige
sikkerhedsmæssige hensyn tilsiger det - som udgangspunkt
sættes i en særligt sikret retssal, herunder navnlig i
forbindelse med gennemførelsen af hovedforhandlinger i
større domsmands- og nævningesager og andre
retsmøder i straffesager.
Det forudsættes med
lovforslaget, at sådanne retsmøder normalt behandles i
en særligt sikret retssal - også selv om denne
måtte ligge uden for den pågældende retskreds.
Retssalen vil i den forbindelse til en vis grad få karakter
af sædvanligt tingsted i forhold til afviklingen af
retsmøder af en vis karakter, og det kan ikke udelukkes, at
der kan opstå en situation, hvor en eller flere retter - i en
periode - ikke kun undtagelsesvis vil skulle sættes uden for
retskredsen.
Domstolsstyrelsen får med
lovforslaget samtidig hjemmel til at etablere en eller flere
retsbygninger med sådan særligt sikrede retssale til
brug på tværs af retskredsene. Domstolsstyrelsen
forudsættes i givet fald i første omgang alene at
skulle etablere en sådan retsbygning med en eller flere
særligt sikrede retssale i umiddelbar nærhed af Vestre
Fængsel i København. Retsbygningen vil kunne indrettes
med en direkte adgang fra fængslet til en særligt
sikret retssal, men dette vil i givet fald skulle ske på en
måde, der bygningsmæssigt understreger retssalens
karakter af at være en del af en selvstændig bygning
til brug for domsmagten.
Med denne del af lovforslaget
følges op på den aftale, som regeringen i november
2012 indgik med Enhedslisten, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti om Kriminalforsorgens økonomi i 2013-2016.
Ordningen må forventes
navnlig at finde anvendelse ved hovedforhandling og andre
retsmøder i store nævningesager, men også i
domsmandssager vil de særlige sikkerhedsmæssige hensyn,
jf. pkt. 3.1.6 nedenfor, kunne gøre sig gældende.
Tilsvarende vil kunne være tilfældet i forbindelse med
andre retsmøder under straffesagen, herunder
grundlovsforhør og retsmøder, hvor der er
spørgsmål om varetægtsfængsling og
forlængelse heraf, jf. herved retsplejelovens § 747,
§ 760 og § 764.
Det kan endvidere ikke udelukkes,
at særlige sikkerhedsmæssige hensyn gør sig
gældende i forbindelse med tilståelsessager, jf. herved
retsplejelovens § 831. Det kan f.eks. være
tilfældet, hvis sigtedes/tiltaltes sag fremmes som en
tilståelsessag med henblik på senere at føre
vedkommende som vidne i en sag mod eventuelle
medgerningsmænd.
Ordningen må generelt
forventes navnlig at finde anvendelse i banderelaterede sager, men
er ikke begrænset hertil.
Det må i øvrigt
antages, at sådanne særlige sikkerhedsmæssige
hensyn, der kan begrunde, at retten sættes i en særligt
sikret retssal, kun helt undtagelsesvis vil gøre sig
gældende i forhold til andre straffesager, foged- og
skiftesager og andre typer af civile sager. Lovforslaget
indebærer imidlertid, at retten også i sådanne
tilfælde i givet fald sættes i den særligt
sikrede retssal.
3.1.4.
Det forudsættes som anført, at Domstolsstyrelsen i
første omgang alene etablerer en særligt sikret
retssal i en retsbygning i umiddelbar nærhed af Vestre
Fængsel i København. Retssalen vil skulle indrettes
under hensyntagen til de krav, som en moderne, sikker retssal skal
opfylde, herunder tekniske krav og krav til adskillelse af sagens
aktører både i og uden for selve retssalen. Retssalen
vil endvidere blive udformet på en måde, der
bygningsmæssigt understreger retssalens karakter af at
være en selvstændig bygning til brug for
domsmagten.
Den særligt sikrede retssal
ved Vestre Fængsel forudsættes endvidere i
første omgang alene at skulle benyttes af retterne i
Københavnsområdet (Østre Landsret,
Københavns Byret, Retten på Frederiksberg, Retten i
Glostrup og Retten i Lyngby). Viser det sig hensigtsmæssigt,
vil det imidlertid ikke være udelukket, at også andre
retter vil kunne benytte retssalen.
Der vil på grundlag af den
foreslåede hjemmel også kunne oprettes særligt
sikrede retssale andre steder i landet. Domstolsstyrelsens
nærmere beslutning om at etablere og indrette en eller flere
særligt sikrede retssale i retsbygninger andre steder i
landet træffes i givet fald i tæt samarbejde med
Rigspolitiet, Rigsadvokaten og Direktoratet for Kriminalforsorgen.
Domstolsstyrelsen forudsættes endvidere at inddrage
øvrige relevante parter, herunder de berørte
personaleorganisationer.
3.1.5. Grundlovsforhør mv.
ved Københavns Byret foregår allerede i dag uden for
rettens hovedsæde på Nytorv i Dommervagten i et
retslokale på Københavns Politigård. Tingstedet
for dommervagten ved Retten på Frederiksberg er i dag som
udgangspunkt sammenfaldende med rettens tingsted på
Frederiksberg.
Med etableringen af en særligt sikret retssal i en
retsbygning ved Vestre Fængsel må det forventes, at en
del af disse to retters grundlovsforhør mv. efter den
foreslåede ordning vil skulle foregå i
retsbygningen.
Det vil i den forbindelse
kræve en udvidet dommervagtordning at gennemføre
grundlovsforhør begge steder samme dag eller på samme
tidspunkt. Af hensyn til at sikre en hensigtsmæssig og
effektiv anvendelse af ressourcerne ved Københavns Byret og
ikke pålægge retten unødige omkostninger
forudsættes det med lovforslaget, at Københavns Byrets
Dommervagt flyttes fra Københavns Politigård til en
retssal i den nye retsbygning, når denne er klar til at blive
taget i brug.
Af samme grund forudsættes med lovforslaget også, at
dommervagten ved Retten på Frederiksberg flyttes til en
retssal i den nye retsbygning ved Vestre Fængsel. Retten
på Frederiksbergs dommervagt vil således fremover komme
til at ligge uden for Retten på Frederiksbergs retskreds.
Det forudsættes, at det i givet fald drøftes
nærmere mellem Domstolsstyrelsen og de pågældende
præsidenter, hvordan den eller de retssale i den nye
retsbygning ved Vestre Fængsel bør indrettes,
tidspunktet for ibrugtagning og andre lignende
spørgsmål.
3.1.6.
De særlige sikkerhedsmæssige hensyn, som kan
medføre, at retten sættes i en særligt sikret
retssal, kan bl.a. være, at der er risiko for (væbnede)
befrielsesaktioner under retsmøder og hovedforhandling i
sagen, herunder i forbindelse med transporter af tiltalte til og
fra retten. Også hensynet til tiltaltes eller vidners
sikkerhed vil kunne begrunde, at retten skal sættes i en
særligt sikret retssal. Dette vil f.eks. kunne tænkes
at være aktuelt i sager, hvor der er begrundet mistanke om
eller fremsat konkrete alvorlige trusler mod tiltalte eller
vidner.
Endvidere vil mere generelle
sikkerhedsmæssige risici kunne begrunde, at retten
sættes i en særligt sikret retssal. En sådan
vurdering vil bl.a. kunne bygge på f.eks. politiets
efterretninger om eller erfaring med tiltalte, vidner, forurettede
og andre implicerede i sagen. Der kan også være tale
om, at en bestemt type sager erfaringsmæssigt indebærer
en forhøjet sikkerhedsmæssig risiko.
Ved vurderingen af, om de
sikkerhedsmæssige hensyn tilsiger, at en særligt sikret
retssal skal benyttes, vil det være afgørende, om der
er grundlag for at antage, at der er en sådan
sikkerhedsmæssig risiko forbundet med sagens afvikling, at
det vil kræve mere omfattende sikkerhedsforanstaltninger
eller i væsentligt omfang udsætte uvedkommende civile
for fare at behandle sagen ved et andet tingsted end i en
særligt sikret retssal.
Det forudsættes i den
forbindelse med lovforslaget, at politiet i samme omfang som hidtil
i medfør af politiloven efter behov bistår retterne
med opretholdelse af ro og orden ved de almindelige tingsteder ved
gennemførelsen af konkrete sager, der ikke er omfattet af
den foreslåede ordning.
3.1.7.
Det må forventes, at retten normalt kun sættes i en
særligt sikret retssal, hvis i hvert fald én part
eller et vidne i sagen er frihedsberøvet. Dette skal bl.a.
ses i lyset af, at de største sikkerhedsmæssige risici
i forbindelse med retssagerne normalt gør sig gældende
i forbindelse med transporten af vedkommende til og fra retten. Det
er imidlertid ikke en betingelse efter den foreslåede
ordning, at alle sigtede/tiltalte i en straffesag er
frihedsberøvet, ligesom det ikke er en betingelse, at der er
flere tiltalte i den pågældende sag.
Det bør i øvrigt
indgå i vurderingen af, om retten bør sættes i
en særligt sikret retssal, om det i stedet vil være
muligt at gennemføre det pågældende
retsmøde via telekommunikation i overensstemmelse med
retsplejelovens regler herom, jf. ovenfor under pkt. 2.2.
3.1.8.
Begæring om, at retten sættes i en særligt sikret
retssal, må forventes typisk at blive fremsat af
anklagemyndigheden, som har kendskab til de nærmere
omstændigheder, som gør, at særlige
sikkerhedsmæssige hensyn gør sig gældende i en
konkret sag. Anklagemyndigheden skal i sin anmodning om et
retsmøde eller ved fremsendelse af anklageskrift i sagen
angive - eventuelt i fortrolig form - om sagen efter
anklagemyndighedens opfattelse er omfattet af den foreslåede
ordning, og skal i givet fald vedlægge en skriftlig
redegørelse herfor.
Anklagemyndigheden skal tillige
på sigtedes/tiltaltes eller et eller flere vidners anmodning
fremsætte begæring om, at sagen helt eller delvist
behandles i en sikret retssal, hvis anmodningen ikke er
åbenlyst grundløs. Anklagemyndighedens beslutning om
ikke at fremsætte begæring efter anmodning vil ikke
kunne påklages, men vil ikke være til hinder for, at
begæringen fremsættes på ny over for retten.
Begæringen vil efter
omstændighederne også kunne fremsættes af andre
med retlig interesse i, at retten sættes i en særligt
sikret retssal. Det kan navnlig tænkes at være parter
eller vidner i civile sager eller Kriminalforsorgen i sager om
domstolsprøvelse i medfør af straffuldbyrdelseslovens
§ 112 af visse administrative afgørelser
vedrørende afsoning.
Begæringen fremsættes
skriftligt over for den ret, som behandler sagen, sammen med en
skriftlig redegørelse for, hvorfor sagen anses for omfattet
af den foreslåede ordning.
Begæring om, at retten
sættes i en særligt sikret retssal, kan
fremsættes på et hvilket som helst tidspunkt i
løbet af en sags behandling ved retten og kan angå
dele af eller hele sagen.
3.1.9.
Afgørelsen af, hvorvidt en begæring om, at retten
sættes i en særligt sikret retssal, kan
imødekommes, træffes af retten på baggrund af
den skriftlige begæring. Finder retten, at de særlige
sikkerhedsmæssige hensyn ikke er til stede i forbindelse med
en konkret sag, kan retten afvise at imødekomme
begæringen.
Rettens afgørelser efter § 8, stk. 6, og § 13,
stk. 5, træffes ved kendelse og kan kæres til
højere ret i overensstemmelse med de almindelige
kæreregler. Domsmænd og nævninger deltager ikke i
afgørelsen, jf. retsplejelovens §§ 86 a og 91,
stk. 2 (der ikke foreslås ændret).
I straffesager kan byrettens kendelser og andre beslutninger,
som ikke, eller ikke for tiden kan ankes i medfør af
retsplejelovens §§ 901-905, kæres til landsretten,
medmindre andet er bestemt, jf. retsplejelovens § 968.
Kendelser og andre beslutninger, der er afsagt under
hovedforhandlingen eller under dennes forberedelse, kan som
udgangspunkt kun kæres, hvis kendelsen eller beslutningen
angår spørgsmål, som er nævnt i lovens
§ 968, stk. 4, nr. 1-6. Under tilsvarende betingelser som
nævnt i § 968 kan kendelser og andre beslutninger, der
er truffet af landsretten under behandlingen af en ankesag,
kæres til Højesteret med Procesbevillingsnævnets
tilladelse, jf. retsplejelovens § 968 a. Landsrettens
afgørelse i en kæresag kan kæres med
Procesbevillingsnævnets tilladelse, jf. retsplejelovens
§ 973.
I civile sager kan kendelser og beslutninger, der er afsagt af
en byret, kæres, medmindre andet er bestemt, jf.
retsplejelovens § 389, stk. 1. Kendelser og beslutninger, der
afsiges af en landsret eller af Sø- og Handelsretten, kan
som hovedregel kun kæres med Procesbevillingsnævnets
tilladelse, jf. retsplejelovens § 392.
Tilsvarende regler gælder for fogedrettens og
skifterettens afgørelser, jf. retsplejelovens §§
584 og 585, konkurslovens §§ 248, 254 og 255,
dødsboskiftelovens § 105 og
ægtefællesskiftelovens § 79.
3.1.10.
I de tilfælde, hvor anvendelsen af den særligt sikrede
retssal indebærer, at retten sættes uden for
retskredsen, vil den pågældende ret efter lovforslaget
kunne bestemme, at domsmænd og nævninger skal udtages
af nævninge- og domsmandslisten for den (anden) kreds, hvor
sagen skal behandles. Udtagelsen foretages i givet fald på
samme måde som efter den gældende bestemmelse i
retsplejelovens § 79, stk. 3.
Der henvises i øvrigt til
lovforslagets § 1, nr. 1-4 (forslag til retsplejelovens §
8, stk. 6, § 13, stk. 5, § 27 b og § 79, stk. 4), og
bemærkningerne hertil.
3.2. Sikkerhedskontrol i retsbygninger
3.2.1.
Der er i dag ved alle domstole uhindret adgang til retssale, andre
lokaler, hvor der holdes retsmøder, og fællesarealer.
Denne adgang udnyttes hver dag af borgere og medier mv. til at
følge retsplejen ved de danske domstole.
Dette afspejler det helt
grundlæggende princip i dansk retspleje, at offentligheden
som udgangspunkt har fri adgang til at overvære
retsmøder, der afholdes ved domstolene.
Samtidig har danske domstole i de
senere år haft stort fokus på at sikre trygge og sikre
rammer for sagens parter, vidner og andre, der møder i
retten, herunder ved så vidt muligt at begrænse den
fysiske kontakt mellem tiltalte og utrygge vidner i venterum
mv.
Det er ligeledes væsentligt,
at der ved domstolene også er den fornødne sikkerhed
for dommere, det øvrige personale ved domstolene og andre
aktører, der færdes i retten. Dommerforeningen,
Dommerfuldmægtigforeningen, HK Landsklubben Danmarks Domstole
og Domstolenes Tjenestemandsforening har i den forbindelse peget
på, at domstolenes personale - til trods for det generelt
høje sikkerhedsniveau ved de danske domstole - i stigende
grad føler sig utrygge i deres daglige arbejde, ligesom
flere blandt personalet har oplevet situationer i retssalen, hvor
de konkret har følt deres sikkerhed truet.
3.2.2.
Organisationerne har i forlængelse heraf peget på
muligheden for, at der tilvejebringes udtrykkelig hjemmel til, at
der kan etableres sikkerhedskontrol ved indgangen til retterne i
form af undersøgelse af publikums yderbeklædning
f.eks. ved anvendelse af metaldetektor og mulighed for
visitation.
Efter organisationernes opfattelse
vil det efter omstændighederne kunne være relevant at
etablere sikkerhedskontrol ved indgangen til retterne ikke blot i
forhold til straffesager, hvor der er et særligt
sikkerhedsbehov, men tillige i forhold til eksempelvis visse
fogedsager og sager om forældremyndighed, hvor rettens
brugere ofte kan være i en presset livssituation.
3.2.3.
Justitsministeriet finder det særdeles vigtigt, at rettens
personale, domsmænd/nævninger, vidner og rettens
brugere kan færdes trygt og sikkert i retsbygningen. Den
dømmende magt skal til stadighed kunne udøves uden
frygt for repressalier. Det må ikke blive sådan, at et
vidne ikke tør afgive (fuld eller sand) forklaring, at en
part ikke tør anlægge sag, eller at en dommer ikke
tør behandle en konkret sag.
På den baggrund og med
henblik på at fastholde de danske domstole som et åbent
og frit tilgængeligt sted, hvor parter, vidner og andre
aktører kan færdes trygt, og samtidig
imødegå en udvikling, hvor dommere og det
øvrige personale ved domstolene i nogle situationer oplever,
at deres sikkerhed trues, foreslår Justitsministeriet, at der
i retsplejeloven indsættes en udtrykkelig hjemmel til, at
vedkommende præsident kan bestemme, at personer, som
ønsker adgang til retten, skal lade deres beklædning
visitere og medbragte effekter undersøge, når
sikkerhedsmæssige hensyn taler derfor.
Efter lovforslaget vil visitation
og undersøgelse ikke kunne gennemtvinges uden medvirken fra
den, der ønsker adgang til retten. Den
pågældende vil imidlertid kunne nægte at
medvirke, hvilket kan have den virkning, at vedkommende afvises fra
retsbygningen.
Det foreslås i den forbindelse at indsætte en
særskilt bestemmelse, hvorefter en sådan afvisning, som
følge af at vedkommende ved fremmødet nægter at
lade sit tøj visitere eller medbragte effekter
undersøge, sidestilles med udeblivelse, hvis det af
indkaldelsen fremgår, at adgang til retten kan være
betinget af sådan adgangskontrol.
Dette indebærer, at retten kan tillægge det
udeblivelsesvirkning, hvis vedkommende afvises fra retsbygningen,
fordi den pågældende ikke medvirker til visitationen
eller undersøgelse af de medbragte effekter.
Retsplejelovens § 178 (om reaktioner ved vidners
udeblivelse i civile sager og straffesager) finder således
anvendelse, hvis et vidne eller anden person, som i medfør
af reglerne i retsplejelovens kapitel 18 er indkaldt til at afgive
forklaring for retten, afvises på grund af manglende
medvirken til visitationen mv. En konsekvens heraf vil kunne
være, at retten kan træffe beslutning om, at der skal
ske anholdelse af udeblevne vidner med henblik på
fremstilling i retten, så sagen kan fortsætte uden
yderligere udsættelse.
I civile sager kan en parts afvisning fra retsbygningen på
grund af manglende medvirken til visitationen og
undersøgelse af effekter også indebære
udeblivelsesvirkning, jf. herved navnlig retsplejelovens
§§ 360, 362, 386 og 398.
Tilsvarende vil en part, som i medfør af retsplejelovens
§ 302 lovligt er indkaldt til personligt møde, blive
anset som udeblevet herfra, hvis den pågældende bliver
afvist som følge af manglende medvirken til visitationen mv.
Dette vil i givet fald kunne tillægges processuel
skadevirkning, jf. retsplejelovens § 344, stk. 2.
Ligeledes finder retsplejelovens regler om udeblivelse i
fogedsager (§§ 492 og 494) og straffesager (§§
757, 855 og 897) anvendelse, hvis en person afvises fra
retsbygningen på grund af manglende medvirken til
visitationen og undersøgelse af effekter.
Endvidere foreslås det, at retspræsidenten kan
bestemme, at en sådan adgangskontrol ikke omfatter personer,
som søger adgang til retten i medfør af deres
erhverv. Der tænkes herved særligt på rettens
personale, sagkyndige dommere, lægdommere, offentlige
anklagere, forsvarere og andre advokater samt andre, som har deres
sædvanlige gang i retten, men også på f.eks.
håndværkere, som skal udføre vedligeholdelse i
retsbygningen.
3.2.4.
Med udtrykket "sikkerhedsmæssige hensyn" sigtes der til
både konkrete og mere generelle hensyn.
Retspræsidentens beslutning kan således træffes
både på baggrund af sikkerhedsmæssige risici ved
en eller flere konkrete sager, herunder f.eks. på baggrund af
fremsatte trusler eller erfaring med parter, pårørende
eller lignende i sagen/sagerne, og på baggrund af
sikkerhedsmæssige risici ved en bestemt type sager, som
retten f.eks. i et bestemt tidsrum har særligt mange af,
eller hvor sagerne har særlige konkrete omstændigheder,
som erfaringsmæssigt indebærer forhøjet risiko
for voldsomme reaktioner eller deciderede overfald.
Sikkerhedskontrollen vil kunne
etableres både midlertidigt og permanent, og det kan
besluttes, at der kun skal foretages sikkerhedskontrol i visse
tidsrum og ved adgang til visse afdelinger af retten. Det
forudsættes i den forbindelse, at retten iagttager et
almindeligt proportionalitetsprincip i forhold til en beslutning om
at indføre sikkerhedskontrol i en retsbygning.
3.2.5.
Visitation af en persons beklædning vil som udgangspunkt
skulle ske ved hjælp af scanningsudstyr, f.eks. en
metaldetektor. Visitation vil også kunne ske ved at opfordre
den pågældende til at aflægge overtøj og
til at fremvise genstande, som vedkommende har i lommer mv.
Visitation vil endelig kunne ske ved, at det ved klappen eller
beføling uden på tøjet undersøges, om
vedkommende har effekter gemt i tøjet, i lommerne eller
på kroppen under tøjet. Undersøgelse af
medbragte effekter vil kunne ske ved f.eks. at tasker mv.
tømmes med henblik på eftersyn af indholdet.
Visitation af en persons
beklædning og undersøgelse af medbragte effekter skal
i alle tilfælde ske med størst mulig hensynsfuldhed og
må ikke være mere vidtgående, end de konkrete
omstændigheder nødvendiggør. Det
forudsættes, at visitation, som foretages ved klappen eller
beføling uden på tøjet, ikke må foretages
af personer af andet køn end den, hvis beklædning skal
visiteres.
3.2.6.
Det foreslås, at justitsministeren bemyndiges til at
fastsætte de nærmere regler om gennemførelsen af
visitation af beklædning og undersøgelse af medbragte
effekter.
De administrative regler, som vil
blive udstedt i forbindelse med gennemførelsen af
lovforslaget, vil i givet fald bl.a. omfatte regler om den
nærmere gennemførelse af selve sikkerhedskontrollen og
kontrollanternes egnethed, herunder bl.a. krav til uddannelse.
Sikkerhedskontrollen vil i praksis
kunne udføres af fast personale ved retten, der udpeges af
retspræsidenten til at varetage denne opgave efter at have
gennemført den fornødne uddannelse. Efter
lovforslaget vil det imidlertid også være muligt for
retterne at antage bistand fra vagtvirksomheder mv. til
håndtering af opgaven.
Der henvises i øvrigt til
lovforslagets § 1, nr. 3 (forslag til retsplejelovens §
27 a), og bemærkningerne hertil.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Etablering af retsbygningen i
umiddelbar nærhed af Vestre Fængsel forventes at kunne
finansieres ved mindreudgifter til politiets og kriminalforsorgens
transport- og bevogtningsopgaver i forbindelse med
gennemførelsen af de sager, som fremover vil skulle afvikles
i den nævnte retsbygning.
Det nærmere omfang af
byggeriet, retssalens præcise beliggenhed og skønnet
over det forventede antal sager, der skal gennemføres i
retsbygningen, vil blive afklaret af Justitsministeriet under
inddragelse af de relevante myndigheder.
Etablering af sikkerhedskontrol ved
de øvrige retsbygninger vil blive afholdt inden for
domstolenes økonomiske rammer.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har ingen
økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen
administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder mv.
Et udkast til lovforslag har
været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer:
Østre Landsret, Vestre
Landsret, Sø- og Handelsretten, samtlige byretter,
Domstolsstyrelsen, Procesbevillingsnævnet, Den Danske
Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolenes
Tjenestemandsforening, HK Landsklubben Danmarks Domstole,
Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Politidirektørforeningen,
Foreningen af Offentlige Anklagere, Politiforbundet i Danmark,
Centralorganisationernes Fællesudvalg, Funktionærernes
og Tjenestemændenes Fællesråd, Akademikernes
Centralorganisation, Datatilsynet, Direktoratet for
Kriminalforsorgen, Danske Regioner, Foreningen af Statsadvokater,
Fængselsforbundet, Generalauditøren, DJØF,
Advokatrådet, Danske Advokater, Landsforeningen af
Forsvarsadvokater, Voldgiftsinstituttet, KL, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Forsikring
& Pension, FSR - danske revisorer, 3F - Fælles Fagligt
Forbund, Landsorganisationen i Danmark (LO), HK/Danmark, Institut
for Menneskerettigheder, Retssikkerhedsfonden og Retspolitisk
Forening.
10. Sammenfattende skema
| | | | Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lovforslaget forventes at have en mindre,
positiv betydning for politiets og kriminalforsorgens
ressourceforbrug til bevogtning. | Ingen af betydning. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen af betydning. | Ingen af betydning. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1 og 2
(§ 8, stk. 6, og § 13, stk. 5)
Det foreslås, at der som nyt
stk. 6 i § 8 og nyt stk. 5 i § 13 indsættes
bestemmelser om, at landsretterne henholdsvis byretterne efter
begæring sættes i en særligt sikret retssal som
nævnt i den foreslåede § 27 b (jf.
lovforslagets § 1, nr. 3), når særlige
sikkerhedsmæssige hensyn tilsiger det.
Sådanne retsmøder
bør således normalt behandles i en særligt
sikret retssal - også selv om denne måtte ligge uden
for den pågældende retskreds.
Ordningen må forventes
navnlig at finde anvendelse ved hovedforhandling og andre
retsmøder i store nævningesager, men vil imidlertid
finde anvendelse i alle typer sager og retsmøder, hvor de
særlige sikkerhedsmæssige hensyn gør sig
gældende. Ordningen vil endvidere efter
omstændighederne finde anvendelse på hele sagen eller
dele heraf, f.eks. enkelte retsmøder eller retsdage.
Ordningen må generelt
forventes navnlig at finde anvendelse i banderelaterede sager, men
er ikke begrænset hertil.
De særlige
sikkerhedsmæssige hensyn, som kan medføre, at retten
sættes i en særligt sikret retssal, kan bl.a.
være, at der er risiko for (væbnede) befrielsesaktioner
under retsmøder og hovedforhandling i sagen, herunder i
forbindelse med transporter af tiltalte til og fra retten.
Også hensynet til tiltaltes eller vidners sikkerhed vil kunne
begrunde, at retten skal sættes i en særligt sikret
retssal. Dette vil f.eks. kunne tænkes at være aktuelt
i sager, hvor der er begrundet mistanke om eller fremsat konkrete
alvorlige trusler mod tiltalte eller vidner.
Endvidere vil mere generelle
sikkerhedsmæssige risici kunne begrunde, at retten
sættes i en særligt sikret retssal. En sådan
vurdering vil bl.a. kunne bygge på f.eks. politiets
efterretninger om eller erfaring med tiltalte, vidner, forurettede
og andre implicerede i sagen. Der kan også være tale
om, at en bestemt type sager erfaringsmæssigt indebærer
en forhøjet sikkerhedsmæssig risiko.
Ved vurderingen af, om de
sikkerhedsmæssige hensyn tilsiger, at en særligt sikret
retssal skal benyttes, vil det være afgørende, om der
er grundlag for at antage, at der er en sådan
sikkerhedsmæssig risiko forbundet med sagens afvikling, at
det vil kræve mere omfattende sikkerhedsforanstaltninger
eller i væsentligt omfang udsætte uvedkommende civile
for fare at behandle sagen ved et andet tingsted end i en
særligt sikret retssal.
Det bør i øvrigt
indgå i vurderingen af, om retten bør sættes i
en særligt sikret retssal, om det i stedet vil være
muligt at gennemføre det pågældende
retsmøde via telekommunikation i overensstemmelse med
retsplejelovens regler herom.
Begæring om, at retten
sættes i en særligt sikret retssal, kan
fremsættes af enhver med retlig interesse i, at retten
sættes i en særligt sikret retssal, men må
navnlig forventes fremsat af anklagemyndigheden, som har kendskab
til sagernes sikkerhedsmæssige omstændigheder.
Anklagemyndigheden skal tillige
på sigtedes/tiltaltes eller et eller flere vidners anmodning
fremsætte begæring om, at sagen helt eller delvist
behandles i en sikret retssal, hvis anmodningen ikke er
åbenlyst grundløs.
Begæringen kan
fremsættes på et hvilket som helst tidspunkt i
løbet af en sags behandling ved retten og kan angå
dele af eller hele sagen. Begæringen fremsættes
skriftligt over for den ret, som behandler sagen, sammen med en
skriftlig redegørelse for, hvorfor sagen efter
ansøgerens opfattelse er omfattet af den foreslåede
ordning.
Afgørelsen af, hvorvidt en
begæring om, at retten sættes i en særligt sikret
retssal, kan imødekommes, træffes af retten på
baggrund af den skriftlige begæring. Finder retten, at de
særlige sikkerhedsmæssige hensyn ikke er til stede i
forbindelse med en konkret sag, kan retten afvise at
imødekomme begæringen.
Rettens afgørelser efter de
foreslåede bestemmelser i § 8, stk. 6, og § 13,
stk. 5, træffes ved kendelse og kan kæres til
højere ret i overensstemmelse med de almindelige
kæreregler. Domsmænd og nævninger deltager ikke i
afgørelsen, jf. retsplejelovens §§ 86 a og 91,
stk. 2 (der ikke foreslås ændret).
Det forudsættes i den
forbindelse med lovforslaget, at politiet i samme omfang som hidtil
i medfør af politiloven efter behov bistår retterne
med opretholdelse af ro og orden ved de almindelige tingsteder ved
gennemførelsen af konkrete sager, der ikke er omfattet af
den foreslåede ordning.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger samt
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 3 og 4
(forslag til retsplejelovens § 27 b og § 79, stk. 4).
Til nr. 3
(Kapitel 1 b)
Det foreslås, at der i
retsplejeloven indsættes et nyt kapitel 1 b om
sikkerhedsforanstaltninger ved retterne med bestemmelser om
adgangskontrol og etablering af en eller flere retsbygninger med
særligt sikrede retssale.
Til § 27
a
Med den foreslåede
bestemmelse i stk. 1 indsættes en
udtrykkelig hjemmel til, at vedkommende præsident kan
bestemme, at personer, som ønsker adgang til retten, skal
lade deres beklædning visitere og medbragte effekter
undersøge, når sikkerhedsmæssige hensyn taler
derfor.
Det foreslås endvidere, at
retspræsidenten i den forbindelse kan bestemme, at en
sådan adgangskontrol ikke omfatter personer, som søger
adgang til retten i medfør af deres erhverv. Der
tænkes herved særligt på rettens personale,
sagkyndige dommere, lægdommere, offentlige anklagere,
forsvarer og andre advokater samt andre, som har deres
sædvanlige gang i retten, men også på f.eks.
håndværkere, som skal udføre vedligeholdelse i
retsbygningen.
Med udtrykket
"sikkerhedsmæssige hensyn" sigtes der til både konkrete
og mere generelle hensyn. Retspræsidentens beslutning kan
således træffes både på baggrund af
sikkerhedsmæssige risici ved en eller flere konkrete sager,
herunder f.eks. på baggrund af fremsatte trusler eller
erfaring med parter, pårørende eller lignende i
sagen/sagerne, og på baggrund af sikkerhedsmæssige
risici ved en bestemt type sager, som retten f.eks. i et bestemt
tidsrum har særligt mange af, eller hvor sagerne har
særlige konkrete omstændigheder, som
erfaringsmæssigt indebærer forhøjet risiko for
(forsøg på) undvigelser mv.
Sikkerhedskontrollen vil kunne
etableres både midlertidigt og permanent, og det kan
besluttes, at der kun skal foretages sikkerhedskontrol i visse
tidsrum og ved adgang til visse afdelinger af retten. Det
forudsættes i den forbindelse, at retten iagttager et
almindeligt proportionalitetsprincip i forhold til en beslutning om
at indføre sikkerhedskontrol i en retsbygning.
Visitation af en persons
beklædning og undersøgelse af medbragte effekter vil
som udgangspunkt skulle ske ved hjælp af scanningsudstyr,
f.eks. en metaldetektor. Visitation vil også kunne ske ved at
opfordre den pågældende til at aflægge
overtøj og til at fremvise genstande, som vedkommende har i
lommer mv. Visitation vil endelig kunne ske ved, at det ved klappen
eller beføling uden på tøjet undersøges,
om vedkommende har effekter gemt i tøjet, i lommerne eller
på kroppen under tøjet. Undersøgelse af
medbragte effekter vil kunne ske ved f.eks., at tasker mv.
tømmes med henblik på eftersyn af indholdet.
Visitation af en persons
beklædning og undersøgelse af medbragte effekter skal
i alle tilfælde ske med størst mulig hensynsfuldhed og
må ikke være mere vidtgående, end de konkrete
omstændigheder nødvendiggør. Det
forudsættes, at visitation, som foretages ved klappen eller
beføling uden på tøjet, ikke må foretages
af personer af andet køn end den, hvis beklædning skal
visiteres.
Med forslaget til stk. 2
indsættes en særskilt bestemmelse vedrørende
nægtelse af visitation mv. Afvises en person, som er lovligt
indkaldt til at møde i retten, fra retsbygningen, som
følge af at vedkommende ved fremmødet nægter at
lade sit tøj visitere eller medbragte effekter
undersøge, sidestilles nægtelsen heraf således
efter den foreslåede bestemmelse med udeblivelse, hvis det af
indkaldelsen fremgår, at adgang til retten kan være
betinget af sådan adgangskontrol.
Dette indebærer, at retten kan tillægge det
udeblivelsesvirkning, hvis vedkommende afvises fra retsbygningen,
fordi den pågældende ikke medvirker til visitationen
eller undersøgelse af de medbragte effekter.
Retsplejelovens § 178 (om reaktioner ved vidners
udeblivelse i civile sager og straffesager) finder således
anvendelse, hvis et vidne eller anden person, som i medfør
af reglerne i retsplejelovens kapitel 18 er indkaldt til at afgive
forklaring for retten, afvises på grund af manglende
medvirken til visitationen mv. En konsekvens heraf vil kunne
være, at retten kan træffe beslutning om, at der skal
ske anholdelse af udeblevne vidner med henblik på
fremstilling i retten, så sagen kan fortsætte uden
yderligere udsættelse.
I civile sager kan en parts afvisning fra retsbygningen på
grund af manglende medvirken til visitationen og
undersøgelse af effekter også indebære
udeblivelsesvirkning, jf. herved navnlig retsplejelovens
§§ 360, 362, 386 og 398.
Tilsvarende vil en part, som i medfør af retsplejelovens
§ 302 lovligt er indkaldt til personligt møde, blive
anset som udeblevet herfra, hvis den pågældende bliver
afvist som følge af manglende medvirken til visitationen mv.
Dette vil i givet fald kunne tillægges processuel
skadevirkning, jf. retsplejelovens § 344, stk. 2 (der ikke
foreslås ændret).
Hvis sagsøgeren bliver afvist fra retsbygningen fordi
parten nægter at medvirke til visitationen mv., vil retten
således kunne sidestille dette med udeblivelse fra et
retsmøde under forberedelsen eller hovedforhandlingen, som
parten er lovligt indkaldt til, med den virkning, at den anlagte
sag afvises, såfremt det fremgår af indkaldelsen, at
sådan adgangskontrol kan være en betingelse for adgang
til retten (jf. retsplejelovens § 360, stk. 1, jf. til dels
§ 362). På samme måde vil sagsøgtes
afvisning fra retsbygningen, fordi parten nægter at medvirke
til visitationen mv., kunne medføre afsigelse af en
udeblivelsesdom (jf. retsplejelovens § 360, stk. 3, jf. til
dels § 362).
Ligeledes finder retsplejelovens regler om udeblivelse i
fogedsager (§§ 492 og 494) og straffesager (§§
757, 855 og 897) anvendelse, hvis en person afvises fra
retsbygningen på grund af manglende medvirken til
visitationen og undersøgelse af effekter.
Hvis skyldneren i en fogedsag eller tiltalte i en straffesag
modsætter sig visitation mv., vil en konsekvens kunne
være, at retten kan træffe beslutning om, at der skal
ske anholdelse af skyldneren eller tiltalte med henblik på
fremstilling i retten, så sagen kan fortsætte uden
yderligere udsættelse (jf. § 494, stk. 2, for fogedsager
og § 757 for straffesager).
Den foreslåede bestemmelse i
stk. 3 indeholder en bemyndigelse til
justitsministeren til at fastsætte de nærmere regler om
gennemførelsen af visitation af beklædning og
undersøgelse af medbragte effekter.
De administrative regler, som vil
blive udstedt i forbindelse med gennemførelsen af
lovforslaget vil bl.a. omfatte regler om den nærmere
gennemførelse af selve sikkerhedskontrollen og
kontrollanternes egnethed, herunder bl.a. krav til uddannelse.
Sikkerhedskontrollen vil i praksis
kunne udføres af fast personale ved retten, der udpeges af
retspræsidenten til at varetage denne opgave efter at have
gennemført den fornødne uddannelse. Efter
lovforslaget vil det imidlertid også være muligt for
retterne at antage bistand fra vagtvirksomheder mv. til
håndtering af opgaven.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 3.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger samt
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 5 (forslag til
retsplejelovens § 175, stk. 2, nr. 6).
Til § 27
b
Det foreslås, at
Domstolsstyrelsen får hjemmel til at etablere en eller flere
retsbygninger med særligt sikrede retssale til brug på
tværs af retskredsene, hvor landsretterne og byretterne kan
sættes i medfør af retsplejelovens § 8, stk. 4,
og § 13, stk. 3 (der ikke foreslås ændret), samt
de foreslåede § 8, stk. 6, og § 13, stk. 5 (jf.
lovforslagets § 1, nr. 1 og 2), når særlige
sikkerhedsmæssige hensyn tilsiger det.
Det forudsættes, at
Domstolsstyrelsen i første omgang etablerer en særligt
sikret retssal i en retsbygning i umiddelbar nærhed af Vestre
Fængsel i København. Den særligt sikrede retssal
ved Vestre Fængsel forudsættes endvidere i
første omgang alene at skulle benyttes af retterne i
Københavnsområdet (Østre Landsret,
Københavns Byret, Retten på Frederiksberg, Retten i
Glostrup og Retten i Lyngby).
Viser det sig
hensigtsmæssigt, vil det imidlertid ikke være
udelukket, at også andre retter vil kunne benytte
retssalen.
Der vil endvidere på grundlag
af den foreslåede hjemmel kunne oprettes retsbygninger med
særligt sikrede retssale andre steder i landet.
Domstolsstyrelsens nærmere beslutning om at etablere og
indrette en eller flere særligt sikrede retssale
træffes i givet fald i tæt samarbejde med Rigspolitiet,
Rigsadvokaten og Direktoratet for Kriminalforsorgen.
Domstolsstyrelsen forudsættes endvidere at inddrage
øvrige relevante parter, herunder de berørte
personaleorganisationer.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger samt
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1, 2 og 4
(forslag til retsplejelovens § 8, stk. 6, § 13, stk. 5,
og § 79, stk. 4).
Til nr. 4
(§ 79, stk. 4)
Efter retsplejelovens § 79,
stk. 3, kan en lands- eller en byret, som i medfør af
henholdsvis § 8, stk. 4, og § 13, stk. 3, træffer
bestemmelse om, at en sag skal behandles uden for
landsretsnævningekredsen henholdsvis byretskredsen, bestemme,
at nævningerne skal udtages af nævninge- og
domsmandslisten for den (anden) kreds, hvor sagen skal behandles.
Inden der træffes en sådan afgørelse, skal
parterne have lejlighed til at udtale sig om
spørgsmålet.
Bestemmelsen i § 79, stk. 3,
finder tilsvarende anvendelse ved udtagelse af domsmænd for
de enkelte sager, jf. retsplejelovens § 88, stk. 1 (der ikke
foreslås ændret).
Det foreslås, at der i §
79 indsættes et stk. 4, hvorefter
stk. 3 finder tilsvarende anvendelse, når landsretten
eller byretten i medfør af de foreslåede bestemmelser
i § 8, stk. 6, og § 13, stk. 5 (lovforslagets § 1,
nr. 1 og 2), sættes i en særligt sikret retssal som
nævnt i den foreslåede bestemmelse i § 27 b
(lovforslagets § 1, nr. 3).
I de tilfælde, hvor
anvendelsen af den særligt sikrede retssal indebærer,
at retten sættes uden for retskredsen, vil den
pågældende ret efter lovforslaget således kunne
bestemme, at domsmænd og nævninger skal udtages af
nævninge- og domsmandslisten for den (anden) kreds, hvor
retten sættes ved behandling af sagen. Udtagelsen foretages i
givet fald på samme måde som efter den gældende
bestemmelse i retsplejelovens § 79, stk. 3.
Der er ikke i øvrigt
tilsigtet ændringer i anvendelsen af retsplejelovens
§ 79, stk. 3.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 3.1.10 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
(§ 175)
Efter retsplejelovens § 175,
stk. 2, skal en indkaldelse til at møde som vidne i retten
indeholde nogle nærmere opregnede oplysninger.
Det foreslås, at der i §
175, stk. 2, indsættes et nyt nr.
6, hvorefter indkaldelsen skal indeholde oplysning om, at
adgang til retten kan være betinget af, at vedkommende lader
det tøj, som vedkommende er iført ved
fremmødet, visitere eller medbragte effekter
undersøge.
Det gældende nr. 6 bliver
herefter nr. 7.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 3.2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås, at
justitsministeren fastsætter tidspunktet for lovens
ikrafttræden og herunder kan fastsætte, at lovens
§ 1, nr. 1-5, træder i kraft på forskellige
tidspunkter.
Til §
3
Bestemmelsen angår lovens
territoriale gyldighed og indebærer, at loven ikke
gælder på Færøerne og i
Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 I retsplejeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1139 af 24. september 2013, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1242 af 18. december 2012,
foretages følgende ændringer: | | | | § 8.
Landsretten har hovedtingsted på det sted, hvor den har sit
sæde. Stk.2.
(Udelades) Stk.3.
(Udelades) Stk.4.
(Udelades) Stk.5.
(Udelades) | | | | | 1. I § 8 indsættes som stk. 6: »Stk. 6. Efter begæring sættes
retten i en særligt sikret retssal som nævnt i §
27 b, når særlige sikkerhedsmæssige hensyn
tilsiger det. Rettens afgørelse herom træffes ved
kendelse.« | § 13.
Domstolsstyrelsen fastsætter efter forhandling med den
enkelte byretspræsident tingstederne for byretterne. Stk. 2.
(Udelades) Stk. 3.
(Udelades) Stk. 4.
(Udelades) | | | | | | 2. I § 13 indsættes som stk. 5: »Stk. 5. Efter begæring sættes
retten i en særligt sikret retssal som nævnt i §
27 b, når særlige sikkerhedsmæssige hensyn
tilsiger det. Rettens afgørelse herom træffes ved
kendelse.« | | | |
| | 3. Efter
kapitel 1 a indsættes: | | »Kapitel 1 b Sikkerhedsforanstaltninger ved retterne | | § 27 a. Vedkommende retspræsident kan
bestemme, at personer, som ønsker adgang til retten, skal
lade det tøj, som vedkommende er iført ved
fremmødet, visitere og medbragte effekter undersøge,
når sikkerhedsmæssige hensyn taler derfor.
Retspræsidenten kan bestemme, at en sådan
adgangskontrol ikke omfatter personer, som søger adgang til
retten i medfør af deres erhverv. Stk. 2. Afvises
en person, som er lovligt indkaldt til at møde i retten, fra
retsbygningen, som følge af at vedkommende nægter at
lade sit tøj visitere eller medbragte effekter
undersøge, sidestilles nægtelsen heraf med
udeblivelse, hvis det af indkaldelsen fremgår, at adgang til
retten kan være betinget af sådan adgangskontrol. Stk. 3. Justitsministeren fastsætter
nærmere regler om gennemførelsen af
undersøgelser som nævnt i stk. 1. | | § 27 b. Domstolsstyrelsen etablerer en eller
flere retsbygninger med særligt sikrede retssale, hvor
landsretterne og byretterne kan sættes i medfør af
§ 8, stk. 4 og 6, og § 13, stk. 3
og 5, når sikkerhedsmæssige grunde tilsiger
det.« | § 79.
(Udelades) Stk. 2.
(Udelades) Stk. 3.
Træffer landsretten i medfør af § 8, stk. 4,
bestemmelse om, at en sag skal behandles uden for
landsretsnævningekredsen, kan landsretten bestemme, at
nævningerne skal udtages af nævninge- og
domsmandslisten for den landsretsnævningekreds, hvor sagen
skal behandles. Træffer byretten i medfør af §
13, stk. 3, bestemmelse om, at en sag skal behandles uden for
retskredsen, kan byretten bestemme, at nævninger skal udtages
af nævninge- og domsmandslisten for den retskreds, hvor sagen
skal behandles. Inden der træffes afgørelse i
medfør af 1. og 2. pkt., skal parterne have lejlighed til at
udtale sig om spørgsmålet. | | | | | 4. I § 79 indsættes som stk. 4: »Stk. 4. Stk. 3 finder tilsvarende
anvendelse, når landsretten eller byretten i medfør af
§ 8, stk. 6, og § 13, stk. 5, sættes i en
særligt sikret retssal som nævnt i §
27 b.« | § 175.
(Udelades) Stk. 2.
Indkaldelsen skal indeholde: | | | 1) | fornøden betegnelse af
vidnet, | | 2) | angivelse af indkaldelsens
øjemed, | | 3) | angivelse af den ret, for hvilken der
skal vidnes, | | 4) | angivelse af tid og sted for
mødet, | | 5) | oplysning om, hvilket varsel vidnet har
krav på, | 5. I § 175, stk. 2, indsættes efter nr.
5 som nyt nummer: | 6) | oplysning om virkningerne af
udeblivelse. | »6) | oplysning om, at adgang til retten kan
være betinget af, at vedkommende lader det tøj, som
vedkommende er iført ved fremmødet, visitere eller
medbragte effekter undersøge,« | Stk. 3.
(Udelades) Stk. 4.
(Udelades) | Nr. 6 bliver herefter nr. 7. | | | § 2 Justitsministeren fastsætter
tidspunktet for lovens ikrafttræden og kan herunder
fastsætte, at lovens § 1 træder i kraft
på forskellige tidspunkter. | | | | | | § 3 Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. |
|