Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 28. november 2013
1. Ændringsforslag
Justitsministeren har stillet 1
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 9. oktober
2013 og var til 1. behandling den 25. oktober 2013. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Lovforslaget bygger på
betænkning nr. 1540/2013 om gennemførelse af
direktivet om forbrugerrettigheder. Justitsministeren sendte den
28. juni 2013 betænkningen til udvalget, jf. REU alm. del -
bilag 343 (folketingsåret 2012-13). Betænkningen har
været sendt i høring, og den 10. oktober 2013 sendte
justitsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL og LA) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med det
stillede ændringsforslag.
Flertallet lægger stor vægt
på balancen mellem hensynet til forbrugerne og til
erhvervslivet, så der skabes så gode betingelser som
muligt for den grænseoverskridende handel, herunder at der
sikres ensartede regler for forbrugeraftaler i hele EU.
Flertallet finder, at lovforslagene L 39 og
L 40 inden for rammerne af forbrugerrettighedsdirektivet er udtryk
for en sådan balance.
Flertallet er helt overordnet af den
opfattelse, at den foreslåede forbrugeraftalelov er udtryk
for en korrekt gennemførelse af
forbrugerrettighedsdirektivet, som har til formål at
øge forbrugerbeskyttelsen i EU - særlig i forbindelse
med aftaler, der indgås uden for den erhvervsdrivendes
forretningssted og ved fjernsalg.
På baggrund af de bekymringer, som
bl.a. Dansk Erhverv har givet udtryk for i en række
henvendelser til udvalget, har udvalget fundet anledning til at
få afklaret en række spørgsmål. Det drejer
sig særlig om definitionen af bestillingskøb,
værdiforringelse af returnerede varer og dokumentation for
returnering af varer ved udnyttelse af fortrydelsesretten.
Bestillingskøb
For så vidt angår definitionen
af bestillingskøb, noterer flertallet sig, at
justitsministeren i besvarelsen af spørgsmål. 3 har
tilkendegivet, at begrebet »vare, som er fremstillet efter
forbrugerens specifikation« skal forstås i
overensstemmelse med direktivets artikel 2, stk. 4, hvorefter
fremstillingen skal baseres på forbrugerens individuelle
valg. Der er ikke med L 39 og L 40 tilsigtet nogen
ændring af den gældende definition af
bestillingskøb. Derimod fastsættes det med L 39, at
der fremover ikke er fortrydelsesret, når der er tale om
bestillingskøb. Bestillingskøb vil således
efter lovforslaget fremover være helt undtaget fra
fortrydelsesretten modsat i dag. Flertallet lægger også
stor vægt på, at det af besvarelsen af
spørgsmål 4 til L 39 fremgår, at en vare, der er
fremstillet på baggrund af en særlig atypisk eller
omfattende kombination af standardvalg, efter en konkret vurdering
vil kunne anses for at være et bestillingskøb.
Henset til at fortolkningen af,
hvornår der foreligger et bestillingskøb, er
udslagsgivende for de rettigheder, der tilkommer forbrugeren, og de
pligter, der pålægges den erhvervsdrivende, finder
flertallet, at det er afgørende, at forståelsen af
begrebet bestillingskøb er ens i hele EU. Flertallet noterer
sig i den forbindelse, at justitsministeren i besvarelserne af
spørgsmål 4 og 5 til L 39 har anført, at
begrebet bestillingskøb i lyset af Kommissionens svar
må forventes at blive tolket i overensstemmelse med den
forståelse af begrebet, der er lagt til grund i det danske
lovforslag L 39.
Værdiforringelse
For så vidt angår
spørgsmålet om værdiforringelse af returnerede
varer og spørgsmålet om, hvordan en forbruger må
benytte en vare, som er omfattet af en fortrydelsesret,
lægger flertallet afgørende vægt på, at
forbrugeren som det klare udgangspunkt efter lovforslaget kun
må håndtere varen, som forbrugeren ville have kunnet i
en forretning.
Det følger samtidig af direktivet,
at forbrugeren bevarer sin fortrydelsesret, selv om varen har
været brugt mere, end forbrugeren ville have kunnet i
forretningen, men at forbrugeren i disse tilfælde
hæfter for værdiforringelsen. En korrekt
gennemførelse af direktivet forudsætter, at denne
bestemmelse gennemføres i dansk ret. Bestemmelsens sigte er
- som anført af justitsministeren i besvarelsen af
spørgsmål 10 til L 39 - at opnå en balance
mellem forbrugerens og den erhvervsdrivendes rettigheder og pligter
ved udnyttelse af fortrydelsesretten. På den ene side skal
forbrugeren have ret til at returnere varen og benytte sig af sin
lovbestemte fortrydelsesret, uden at denne gøres illusorisk
gennem den erhvervsdrivendes nidkære håndhævelse
af kravet om, at genstanden skal leveres tilbage i samme stand.
På den anden side skal udnyttelse af fortrydelsesretten ikke
kunne ske på bekostning af den erhvervsdrivende i de
tilfælde, hvor forbrugeren har valgt at tage varen i
anvendelse. I sådanne tilfælde må forbrugeren
betale for den værdiforringelse, som genstanden er blevet
udsat for ved forbrugerens brug. Flertallet bemærker, at det
i første omgang er den erhvervsdrivende, der skal vurdere
værdiforringelsen, og har noteret sig, at hvis varen er
blevet håndteret på en måde, så den ikke
har nogen værdi, vil forbrugeren ikke have krav på at
få købesummen retur, jf. besvarelsen af
spørgsmål 3 og 9 til L 39. Det er den generelle
handelsmæssige værdi, der i den forbindelse er
afgørende. Det spiller derimod ikke ind, om den
erhvervsdrivende generelt bedriver salg med brugte varer.
Fastlæggelsen af værdiforringelsen vil altid bero
på en konkret vurdering.
Dokumentation for
returnering
For så vidt angår
spørgsmålet om, hvad der udgør
tilstrækkelig dokumentation for, at forbrugeren har
returneret varen, finder flertallet det centralt, at den
erhvervsdrivende ikke med forslagene forpligtes til at betale penge
tilbage til forbrugeren, hvis ikke der er tilstrækkelig
dokumentation. Flertallet finder det i den forbindelse betryggende,
at justitsministeren i besvarelsen af spørgsmål 2 til
L 39 har anført, at det i første omgang er den
erhvervsdrivende, der skal vurdere, om den fremlagte dokumentation
er fyldestgørende, og at dette kommer an på en konkret
vurdering. Hvis den erhvervsdrivende har konkrete grunde til at
tro, at dokumentationen ikke er korrekt, kan denne derfor
vælge at vente med at tilbagebetale købesummen til
forbrugeren, indtil varen er kommet retur. Skulle det
efterfølgende vise sig, at dokumentationen var korrekt, vil
den erhvervsdrivende kunne blive forpligtet til at betale f.eks.
renter til forbrugeren af købesummen for den tid, der er
gået mellem modtagelsen af dokumentationen og modtagelsen af
varen. Efter flertallets opfattelse er dette udtryk for en rimelig
balance mellem hensynet til forbrugeren og hensynet til den
erhvervsdrivende.
Standardfortrydelsesformularen
Særlig i forhold til brugen af
standardfortrydelsesformularen og den erhvervsdrivendes pligt til
at oplyse forbrugeren herom har flertallet noteret sig, at
justitsministeren i besvarelsen af spørgsmål 1 til L
39 har henvist til, at en hjemmeside efter EU-Domstolens praksis
ikke kan anses for at være et varigt medium. Flertallet
bemærker i den forbindelse, at det med moderne
kommunikationsteknologi som f.eks. e-mail og sms i øvrigt
ikke kan anses for særligt byrdefuldt for den
erhvervsdrivende at skulle fremsende standardfortrydelsesformularen
til forbrugeren sammen med de øvrige oplysninger, der
også skal gives forbrugerne på et varigt medium.
Et mindretal i
udvalget (EL og LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for det stillede ændringsforslag.
Det er Enhedslistens medlemmer af udvalgets
opfattelse, at alene det forhold, at lovforslag L 39 omsætter
EU-direktivet om forbrugerrettigheder i forbindelse med fjernsalg
til dansk lovgivning, gør, at EL ikke kan stemme for det. Og
da det tilknyttede lovforslag, L 40, foretager en række
ændringer i først og fremmest købeloven som
følge af implementeringen af det nævnte EU-direktiv,
kan EL naturligvis heller ikke stemme for dette lovforslag.
EL mener som udgangspunkt, at
forbrugerrettigheder og forbrugerbeskyttelse i Danmark er et
anliggende for Folketinget og ikke noget, som EU skal blande sig i
eller bestemme over.
Det pågældende EU-direktiv,
2011/83/EU af 25. oktober 2011, er et totalharmoniseringsdirektiv
med det formål at ensrette forbrugerrettighederne på
fjernsalgsområdet fuldstændigt i alle medlemslande. Det
tillader således ikke nationale afvigelser i lovgivningen,
hvorfor en række af de indvendinger, kritiske
bemærkninger og konkrete forslag til ændringer af
lovforslaget, som fremgår af høringsnotatet, da
også afvises, med henvisning til at det giver direktivet ikke
mulighed for.
Med lovforslag L 39 og L 40 forpasser man
samtidig muligheden for en mere gennemgribende og tiltrængt
ændring af området for forbrugeraftaler og
tilhørende forbrugerbeskyttelse, ikke mindst i
købeloven, og dermed muligheden for at højne
forbrugerbeskyttelsen i Danmark effektivt.
De ændringer af købeloven, som
nu foretages med L 40 med baggrund i EU-direktivet om
forbrugerrettigheder og lovforslag L 39, er helt
utilstrækkelige i forhold til at give forbrugerbeskyttelsen i
Danmark et løft.
Da der er tale om implementering af
EU-lovgivning, endda et totalharmoniseringsdirektiv, vil EL stemme
imod begge lovforslag. Forslagene vedrører områder,
der rettelig burde være Folketingets kompetence.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01. § 74, stk. 1, nr. 3, affattes
således:
»3) at
betaler eller den angivne modtager, førend der er foretaget
levering af varen eller tjenesteydelsen, udnytter en aftalt eller
lovbestemt fortrydelsesret.««
[Konsekvensændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Formålet med ændringsforslaget
er at konsekvensændre den såkaldte
»charge-back«-regel i § 74, stk. 1, i lov om
betalingstjenester og elektroniske penge (om undladelsen af at
gennemføre en betalingstransaktion) som følge af den
ændring af, hvordan fortrydelsesretten udnyttes, der
følger af det samtidig fremsatte forslag til lov om
forbrugeraftaler (L 39).
Efter den foreslåede bestemmelse i
§ 20, stk. 1, i forslag til lov om forbrugeraftaler (L 39) vil
udnyttelse af fortrydelsesretten fremover kræve en utvetydig
erklæring fra forbrugerens side. Fortrydelsesretten vil
derfor ikke længere kunne udnyttes, ved at forbrugeren blot
undlader at modtage eller indløse en forsendelse fra den
erhvervsdrivende, medmindre sådanne handlinger ledsages af en
utvetydig erklæring om udnyttelse af fortrydelsesretten.
Forslaget til ændring af § 74,
stk. 1, nr. 3, i lov om betalingstjenester og elektroniske penge
tager sigte på at tydeliggøre, at den blotte
undladelse af at modtage eller indløse en forsendelse ikke
længere kan udgøre en udnyttelse af
fortrydelsesretten, sådan som den følger af
forbrugeraftaleloven.
Bestemmelsen i § 74, stk. 1, nr. 3, i
lov om betalingstjenester og elektroniske penge vil fortsat alene
omfatte de tilfælde, hvor fortrydelsesretten udnyttes,
førend der er foretaget levering. En betaler vil
således ikke kunne påberåbe sig bestemmelsen,
hvis varen eller tjenesteydelsen er blevet leveret. I disse
tilfælde må betaler rette krav mod betalingsmodtager om
tilbageførsel af beløbet og har således ikke
krav på, at udbyderen (dvs. banken m.v.) tilbagefører
beløbet.
Forslaget ændrer ikke på
udbyderens pligt til at undlade at gennemføre
betalingstransaktionen/tilbageføre beløbet, hvis
varen eller tjenesteydelsen ikke er leveret, jf. § 74, stk. 1,
nr. 2, i lov om betalingstjenester og elektroniske penge (der ikke
foreslås ændret med lovforslaget).
Trine Bramsen (S) Poul Andersen
(S) Mogens Jensen (S) Mette Reissmann (S) Ole Hækkerup (S)
Rasmus Prehn (S) Jeppe Mikkelsen (RV) Zenia Stampe (RV) Camilla
Hersom (RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) fmd. Jonas Dahl (SF) Pernille Skipper
(EL) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Henning Hyllested (EL) Doris
Jakobsen (SIU) Kim Andersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Inger
Støjberg (V) Karen Jespersen (V) Jan E. Jørgensen (V)
Karsten Lauritzen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V)
Peter Skaarup (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Pia Adelsteen (DF)
Kim Christiansen (DF) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Tom Behnke
(KF) nfmd.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 16 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 40
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra justitsministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | 1. udkast til betænkning | 5 | Ændringsforslag, fra
justitsministeren | 6 | 2. udkast til betænkning |
|