Betænkning afgivet af
Miljøudvalget den 20. maj 2014
1. Ændringsforslag
Miljøministeren har stillet 3
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. april
2014 og var til 1. behandling den 30. april 2014. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i
Miljøudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
miljøministeren sendte den 13. marts 2014 dette udkast til
udvalget, jf. MIU alm. del - bilag 244. Den 24. april 2014 sendte
miljøministeren de indkomne høringssvar og et notat
herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 9
spørgsmål til miljøministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget undtagen EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
kan stemme for de stillede ændringsforslag.
Venstres, Dansk Folkepartis, Liberal
Alliances og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget er
positive over for lovforslaget, som kommer i forlængelse af
aftale om en fremadrettet vækstplan fra den 24. april
2013.
Det er positivt, at lovforslaget sikrer, at
vi i Danmark til enhver tid vil være i stand til
miljømæssig og klimamæssig korrekt
håndtering af farligt affald, samtidig med at vi opfylder de
EU-forpligtelser, som medlemslandene har i forbindelse med
affaldshåndtering. Lovforslaget vil også sikre danske
arbejdspladser og forhindre, at vi eksporterer affald til
destruktion i andre medlemslande. Danmark er førende inden
for affaldsforbrænding, og de kompetencer ønsker vi at
fastholde. Det er ydermere fornuftigt, at lovforslaget tager hensyn
til eventuelle konkurrenceforvridninger.
På baggrund af dette bakker Venstre,
Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti
op om lovforslaget.
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget finder det positivt, at der i aftalen vil være krav
om teknologiudvikling. Forbrændingsteknologien er efter SF's
opfattelse ikke optimal og er uden de store udviklingsmuligheder.
Der bør derfor kræves introduktion af nye teknologier,
herunder teknologier, som bevarer ressourcer frem for at destruere
dem.
Den eller de virksomheder, der indgås
aftale med, vil opnå en særlig status, som berettiger,
at staten stiller specifikke krav om f.eks. afvikling af
traditionel forbrændingsteknologi til fordel for andre
destruktionsmetoder eller genbrug, herunder metoder, som
nyttiggør affaldets bestanddele. Efter SF's opfattelse
bør en aftale således indeholde en forpligtelse til at
forlade forbrændingssporet, eventuelt gradvis, for udvalgte
fraktioner og ved at undlade nye investeringer i
forbrændingskapacitet.
SF vil opfordre ministeren til at udarbejde
et offentligt tilgængeligt katalog over mulige teknologier
til erstatning af forbrænding for at skabe et vidensgrundlag
for, »at virksomheden gennemfører
produktivitetsforbedringer og teknologiudvikling for dermed at
opnå, at det relevante anlæg til destruktion af farligt
affald løbende optimerer sin drift og til enhver tid
anvender den bedste tilgængelige og mest miljøvenlige
teknologi«, som det fremgår af
lovbemærkningerne.
Virksomheder, som behandler farligt affald,
har naturligvis selv en stor viden om nye teknologier, men ikke
nødvendigvis viden om alle teknologier, der kan erstatte
forbrænding.
Kemisk affald fra uheld skal i dag
transporteres frem til virksomheden, der skal behandle affaldet.
Mobile anlæg vil i visse tilfælde være en mere
hensigtsmæssig løsning. I Danmark har Kommunekemi
været i fokus, bl.a. på baggrund af planerne om at
transportere australske miljøgifte til Nyborg. Mobile
anlæg fra Danmark ville kunne byde ind på at
løse sådanne og lignende problemer - som lagre med
udtjente pesticider i Østeuropa eller i udviklingslande
eller giftgasser, som det netop er aktuelt i Syrien.
Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af miljøministeren, tiltrådt af
udvalget:
1)
Undertitlen affattes således:
»(Kapacitet til destruktion af farligt
affald og flytning af VVM-kompetence til regionsrådet
m.v.)«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 2]
Til § 2
2)
Efter nr. 1 indsættes som nye numre:
»01. I §
11 g, stk. 3, indsættes efter
»kommunalbestyrelsens«: »,
regionrådets«.
02. I
§ 11 i indsættes efter
»ministeren«: »eller
regionsrådet«.
03. I
§ 58, stk. 1, nr. 3,
indsættes efter »Kommunalbestyrelsens«: »,
regionsrådets«.«
[Flytning af VVM-kompetence fra
kommunalbestyrelsen til regionsrådet på
råstofområdet]
Til § 3
3) I
stk. 2 indsættes efter
»§ 2«: », nr. 1«.
[Ændringerne i planloven som
følge af lovforslag L 125 træder i kraft den 1. juli
2014 i lighed med lovforslaget]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede formulering af
lovforslagets undertitel er en konsekvens af den foreslåede
ændring i nr. 2.
Til nr. 2
Ændringsforslaget er en konsekvens
af, at regionsrådet fra den 1. juli 2014 overtager
kompetencen til at meddele tilladelse til indvinding af
råstoffer på land som følge af lovforslag nr. L
125 (2013-14), der blev vedtaget den 10. april 2014, jf. lov nr.
380 af 23. april 2014. Det fremgår af bemærkningerne
til lovforslaget, at det er hensigten, at regionerne skal overtage
kommunalbestyrelsens VVM-kompetence i sager om indvinding af
råstoffer, i forbindelse med at de overtager kompetencen
efter råstofloven. Ændringsforslaget muliggør,
at miljøministeren kan fastsætte regler, der sikrer
denne kompetenceovergang.
Det forhold, at regionsrådet
overtager kommunalbestyrelsens VVM-kompetence i disse
tilfælde, ændrer ikke på, hvornår der
indtræder VVM-pligt i henhold VVM-bekendtgørelsen, jf.
bekendtgørelse nr. 1654 af 27. december 2013 om vurdering af
visse offentlige og private anlægs virkning på
miljøet (VVM) i medfør af lov om planlægning.
Bekendtgørelsen vil blive ændret pr. 1. juli 2014. Den
foreslåede ændring af planlovens klagebestemmelse er
alene en konsekvens af den foreslåede ændring af
planlovens § 11 g, stk. 3.
Til nr. 3
Ændringsforslaget er en konsekvens
af, at ændringerne i lov om planlægning, der er en
konsekvens af lovforslag nr. L 125 (2013-14), skal træde i
kraft samtidig med L 125. Disse dele af § 2 skal derfor
træde i kraft den 1. juli 2014.
Annette Lind (S) Flemming
Møller Mortensen (S) Jens Joel (S) John Dyrby Paulsen (S)
Mette Reissmann (S) Torben Hansen (S) Per Husted (S) Lone Loklindt
(RV) fmd. Lotte Rod (RV) Lisbeth
Bech Poulsen (SF) Steen Gade (SF) Per Clausen (EL) Lars Dohn (EL)
Sara Olsvig (IA) Uffe Elbæk (UFG) Erling Bonnesen (V)
Anne-Mette Winther Christiansen (V) Henrik Høegh (V) Esben
Lunde Larsen (V) Hans Christian Schmidt (V) Anni Matthiesen (V)
nfmd. Hans Christian Thoning (V)
Eyvind Vesselbo (V) Jørn Dohrmann (DF) René
Christensen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Hans Kristian Skibby
(DF) Villum Christensen (LA) Charlotte Dyremose (KF)
Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 181
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra miljøministeren | 2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 3 | Ændringsforslag fra
miljøministeren | 4 | 1. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 181
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om at oversende den
tværministerielle arbejdsgruppes afsluttende rapport eller
notat, som ligger til grund for lovforslaget, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om at oversende de analyser, der
ligger til grund for den tværministerielle arbejdsgruppes
anbefalinger om størrelsen af den kapacitet, der er behov
for, og om den forventede udgift til forsyningspligten, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om, hvilke alternative
løsninger der har været overvejet til sikring af den
fornødne kapacitet til destruktion af farligt affald ud over
at indgå en aftale med et eller flere private firmaer, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm., om ministeren forventer, at det over
de kommende år vil være muligt at genanvende en stadig
større mængde af det affald, der i dag betegnes som
farligt affald, der kræver særlig destruktion, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm., om ministeren vil justere
forsyningspligten, således at den aftalte kapacitet kan
justeres i lyset af udviklingen i mængden af farligt affald,
til miljøministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm., om det er muligt at indgå
aftaler med nabolande, der vil gøre det muligt at
håndtere en akut opstået belastning med farligt affald
som følge af en ulykke eller lignende, så Danmark og
vore nabolande ikke alle har behov for at etablere en overkapacitet
til forbrænding af farligt affald, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 7 | Spm., om ministeren vil oplyse, om den
kapacitet, som virksomhederne får pligt til at stille til
rådighed til destruktion af farligt affald, kan anvendes til
destruktion af farligt affald fra andre lande, hvis der er dansk
overskudskapacitet, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå | 8 | Spm., om de anlæg, der skal anvendes
til destruktion af farligt affald, kan anvendes til anden form for
affaldsforbrænding, hvis der ikke er så store
mængder farligt affald som forventet, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 9 | Spm. om, hvor stor en mængde farligt
affald der er destrueret over de sidste ti år, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå |
|