Fremsat den 27. februar 2014 af
undervisningsministeren (Christine Antorini)
Forslag
til
Lov om kommunernes overtagelse af de regionale
lands- og landsdelsdækkende undervisningstilbud
§ 1. En kommunalbestyrelse kan
efter aftale med regionsrådet overtage et regionalt lands-
eller landsdelsdækkende undervisningstilbud, der drives af
regionsrådet i henhold til § 20, stk. 3, i lov om
folkeskolen, og som er beliggende i kommunen, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Efter aftale med kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor et lands-
eller landsdelsdækkende undervisningstilbud er beliggende,
kan en anden kommune overtage et regionalt lands- eller
landsdelsdækkende undervisningstilbud.
Stk. 3.
Ved overtagelsen efter stk. 1 eller 2 overtager kommunalbestyrelsen
de aktiver og passiver, der er knyttet til undervisningstilbuddet.
Kommunalbestyrelsen indtræder desuden i de rettigheder og
pligter, der er knyttet til undervisningstilbuddet.
Stk. 4.
For kommunalbestyrelsen, der overtager et undervisningstilbud efter
stk. 1 eller 2, gælder følgende vilkår:
1) Undervisningstilbuddet skal
indgå i den årlige rammeaftale mellem
kommunalbestyrelserne i regionen og regionsrådet, jf. §
47, stk. 3, i lov om folkeskolen.
2) Undervisningstilbuddet skal stå
til rådighed for andre kommuner i det omfang, det
fastlægges i rammeaftalen.
3) Kommunalbestyrelsen overtager
regionsrådets forpligtelse til at tilpasse kapaciteten
på og sammensætningen af undervisningstilbuddet, jf.
§ 47, stk. 2, i lov om folkeskolen.
§ 2. En kommunalbestyrelse, der
overtager et lands- eller landsdelsdækkende
undervisningstilbud efter § 1, stk. 1 eller 2, overtager de
ansatte, der er knyttet til varetagelsen af undervisningstilbuddet.
Kommunalbestyrelsen overtager desuden de ansatte, der i regionens
administration udelukkende eller helt overvejende er
beskæftiget med at varetage opgaver i forbindelse med det
pågældende undervisningstilbud.
§ 3. De pligter og rettigheder, der
følger af lov om lønmodtageres retsstilling ved
virksomhedsoverdragelse, finder tilsvarende anvendelse for
personale, der er ansat i henhold til kollektiv overenskomst,
bestemmelser om løn og andre arbejdsforhold, der er fastsat
eller godkendt af offentlig myndighed, eller individuel aftale, og
som i forbindelse med en kommunal overtagelse af
undervisningstilbuddet efter § 1, stk. 1 eller 2, jf. §
2, ikke er omfattet af lov om lønmodtageres retsstilling ved
virksomhedsoverdragelse.
§ 4. Tjenestemænd, der
overføres efter § 2, overgår til ansættelse
i kommunen på vilkår, der svarer til de hidtidige
vilkår.
Stk. 2.
Tjenestemænd, der er omfattet af stk. 1, får ved
pensionering fra denne ansættelse udbetalt den samlede
tjenestemandspension af kommunen. Tjenestemænd, der er
omfattet af lov om tjenestemænd i folkeskolen m.v., får
dog ved pensionering udbetalt den samlede tjenestemandspension
efter bestemmelserne i denne lov.
Stk. 3.
Deling af pensionsforpligtelsen for de i stk. 1 omfattede
tjenestemænd aftales mellem regionsrådet og
kommunalbestyrelsen.
§ 5. Regionsrådet udarbejder
et udkast til en samlet aftale mellem regionsrådet og
kommunalbestyrelsen om overtagelsen af aktiver og passiver,
rettigheder og pligter samt ansatte, jf. § 1, stk. 1-3, og
§ 2.
Stk. 2.
Aftaleudkastet kan indeholde vilkår om, at
kommunalbestyrelsen overtager et aktiv eller indtræder i en
rettighed på betingelse af, at kommunalbestyrelsen betaler et
beløb til regionsrådet, eller vilkår om, at
kommunalbestyrelsen overtager et passiv eller indtræder i en
forpligtelse på betingelse af, at regionsrådet betaler
et beløb til kommunalbestyrelsen.
§ 6. En kommunalbestyrelse kan
én gang i hver valgperiode overtage regionale lands- og
landsdelsdækkende undervisningstilbud efter denne lov. En
kommunalbestyrelse, der ønsker at overtage et regionalt
lands- eller landsdelsdækkende undervisningstilbud skal
meddele dette til regionsrådet senest den 1. januar i
valgperiodens tredje år. Overtagelsen skal ske senest den 1.
januar i valgperiodens fjerde år.
§ 7. Aftaleudkast efter § 5,
stk. 1, er fortrolige, indtil den endelige aftale er
indgået.
§ 8. Bestemmelserne i
forvaltningslovens kapitel 4, 5 og 6 finder ikke anvendelse ved
forhandlinger, aftaleindgåelser og beslutninger om kommunal
overtagelse af et regionalt lands- eller landsdelsdækkende
undervisningstilbud.
§ 9. Regionsrådet skal for
så vidt angår overførslen af ansatte
sørge for, at repræsentanter for de ansatte orienteres
om aftaleudkastet, forud for fremsendelsen af aftaleudkastet til
kommunalbestyrelsen.
Stk. 2.
Regionsrådet skal sørge for, at repræsentanter
for de ansatte orienteres om forløbet af forhandlingerne om
overtagelsen af det lands- eller landsdelsdækkende
undervisningstilbud.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen skal sørge for, at repræsentanter
for de ansatte i kommunen, der berøres af overtagelsen af
det lands- eller landsdelsdækkende undervisningstilbud,
orienteres om aftaleudkastet og forhandlingerne om overtagelse af
det lands- eller landsdelsdækkende undervisningstilbud.
Stk. 4.
Repræsentanterne for de ansatte har tavshedspligt
vedrørende den orientering, der er givet i medfør af
stk. 1-3.
§ 10. Kontaktudvalget skal
høres om en kommunalbestyrelses ønske om at overtage
et lands- eller landsdelsdækkende undervisningstilbud i
regionen, jf. § 6 i lov om regioner og om nedlæggelse af
amtskommunerne, Hovedstadens Udviklingsråd og Hovedstadens
Sygehusfællesskab.
Stk. 2.
Kontaktudvalget skal mindst én gang i hver valgperiode
drøfte, om der i regionen er regionale lands- eller
landsdelsdækkende undervisningstilbud, der kan overtages af
kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor undervisningstilbuddet er
beliggende.
§ 11. Loven træder i kraft
den 1. juli 2014, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
§ 12, § 13, nr. 1-3 og 5, og § 14, nr. 2-4 og 6,
træder i kraft den 1. januar 2016.
§ 12. § 1, stk. 4, finder
tilsvarende anvendelse for de landsdelsdækkende
undervisningstilbud Bøneklinikken og Skolen på
Kastelsvej, der drives af Borgerrepræsentationen i henhold
til lov om folkeskolen, og det landsdækkende
undervisningstilbud Instituttet for Blinde og Svagsynede, der
drives af Borgerrepræsentationen i henhold til lov om
specialundervisning for voksne.
§ 13. I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 521 af 27. maj 2013, som ændret
ved § 4 i lov nr. 622 af 12. juni 2013, § 1 i lov nr.
1640 af 26. december 2013 og lov nr. 1641 af 26. december 2013,
foretages følgende ændringer:
1.
§ 21, stk. 4, ophæves.
Stk. 5 bliver herefter stk. 4.
2. I
§ 21, stk. 5, der bliver stk. 4,
udgår »eller til de af Borgerrepræsentationen
drevne landsdelsdækkende undervisningstilbud«.
3. I
§ 22, stk.2, 2. pkt., og § 26, stk. 3, 2. pkt.,
udgår », jf. § 48 a«.
4. I
§ 47, stk. 2, udgår »,
herunder oprettelse af nye lands- og landsdelsdækkende
undervisningstilbud«.
5.
Kapitel 7 a ophæves.
§ 14. I lov om specialundervisning
for voksne, jf. lovbekendtgørelse nr. 929 af 25. august
2011, som ændret ved § 2 i lov nr. 378 af 28. april
2012, foretages følgende ændringer:
1.
§ 1, stk. 2, 1. og 3. pkt., ophæves.
2.
§ 1 b, stk. 3, ophæves.
Stk. 4 bliver herefter stk. 3.
3. I
§ 1 b,stk. 4,
1. pkt., der bliver stk. 3, 1. pkt., udgår
»eller til den af Borgerrepræsentationen drevne
landsdækkende undervisningsinstitution«.
4. I
§ 4, stk. 1, 2. pkt., og § 5, stk. 4, udgår
», jf. § 6 k«.
5. I
§ 6 h, stk. 2, udgår
», herunder oprettelse af nye
undervisningsinstitutioner«.
6.
Kapitel 5 b ophæves.
§ 15. Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
1.1. Lovforslagets
hovedpunkter
1.2. Lovforslagets baggrund
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
2.2. Den foreslåede
ordning
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser
for borgerne
6. Miljømæssige
konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
1.1. Lovforslagets
hovedpunkter
Med lovforslaget foreslås det, at
kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor et regionalt lands- eller
landsdelsdækkende undervisningstilbud er beliggende,
får mulighed for at overtage undervisningstilbuddet. Det
foreslås endvidere, at en anden kommune efter overenskomst
med kommunalbestyrelsen i beliggenhedskommunen kan overtage et
regionalt lands- eller landsdelsdækkende
undervisningstilbud.
Overtagelsen indebærer, at elever,
personale, bygninger og inventar m.v. overtages af kommunen.
De 5 regionale lands- og landsdelsdækkende
undervisningstilbud, der drives i henhold til folkeskoleloven,
varetager den mest specialiserede undervisning af børn og
unge inden for områderne døve og
hørehæmmede, døvblinde og synshandicappede.
Desuden varetages den mest specialiserede undervisning af
børn og unge med svære motoriske forstyrrelser og
erhvervet hjerneskade.
Det er hensigten, at lovforslaget skal fremme
kommunal overtagelse af de regionale lands- og
landsdelsdækkende undervisningstilbud, således at
sammenhængen mellem specialundervisningen og den almindelige
undervisning styrkes. Herved realiseres kommunalreformens
målsætning om, at beslutninger om specialundervisning
skal træffes så tæt på borgerne som
muligt.
Lovforslaget skal også ses i
sammenhæng med, at elevtallet på de lands- og
landsdelsdækkende undervisningstilbud er faldet kraftigt i
årene efter kommunalreformen.
En overtagelse af et regionalt lands- eller
landsdelsdækkende undervisningstilbud skal ske efter aftale
mellem regionsrådet og kommunalbestyrelsen.
Regionsrådet udarbejder et udkast til samlet aftale om
fordelingen af aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt
ansatte. Aftalen er grundlaget for overførslen af det
regionale undervisningstilbud til kommunen.
Det er en betingelse, at det overtagne
undervisningstilbud indgår i den årlige rammeaftale
mellem kommunalbestyrelserne i regionen og regionsrådet, og
at undervisningstilbuddet skal stå til rådighed for de
øvrige kommuner i det omfang, det fastlægges i
rammeaftalen.
Kommunalbestyrelsen
overtager desuden regionsrådets forpligtelse til at tilpasse
kapaciteten på og sammensætningen af
undervisningstilbuddet.
Af hensyn til regionernes planlægning
foreslås det, at kommunerne kun kan overtage de regionale
lands- og landsdelsdækkende undervisningstilbud én
gang i hver valgperiode. Det foreslås derfor fastsat, at
kommunalbestyrelsen, der ønsker at overtage et regionalt
lands- eller landsdelsdækkende undervisningstilbud, skal
meddele dette til regionsrådet senest den 1. januar i
valgperiodens tredje år. Overtagelsen skal ske senest den 1.
januar i valgperiodens fjerde år.
Borgerrepræsentationen driver tre lands- og
landsdelsdækkende undervisningstilbud for børn og
voksne i Københavns Kommune. Det er fastsat i
folkeskoleloven og i lov om specialundervisning til voksne, at
bestemmelserne om styrelsen af de regionale undervisningstilbud
finder tilsvarende anvendelse for de tre kommunale lands- og
landsdelsdækkede undervisningstilbud.
Med henblik på at ligestille
Københavns Kommune med de øvrige kommuner, der
overtager et regionalt undervisningstilbud, foreslås det, at
de særlige regler for de tre kommunale lands- og
landsdelsdækkende undervisningstilbud, herunder
Københavns Kommunes pligt til at sørge for
undervisningen af børn og voksne der bliver henvist af en
anden kommune til de tre lands- og landsdelsdækkende
undervisningstilbud, ophæves.
Efter forslaget vil de tre kommunale lands- og
landsdelsdækkende undervisningstilbud forsat være
omfattet af rammeaftalen for Region Hovedstaden, og
Borgerrepræsentationen vil fortsat have ansvaret for at
tilpasser kapaciteten på og sammensætningen af
undervisningstilbuddene.
1.2. Lovforslagets baggrund
Regeringen nedsatte den
9. februar 2012 et udvalg til at evaluere kommunalreformen.
Udvalget blev nedsat med repræsentanter for Økonomi-
og Indenrigsministeriet (formand), Finansministeriet,
Skatteministeriet, KL og Danske Regioner. Formålet med
evalueringen var at undersøge mulighederne for bedre at
understøtte en effektiv og moderne offentlig sektor, der
leverer ydelser af høj kvalitet og er rustet til fremtidens
udfordringer.
Resultaterne af
udvalgets arbejde fremgår af rapporten »Evaluering af
kommunalreformen« fra marts 2013.
Udvalget har foretaget
en vurdering af den nuværende opgavefordeling mellem
kommuner, regioner og stat samt overvejet relevante justeringer af
opgavefordelingen. Udvalget har desuden vurderet eksisterende
samarbejdsstrukturer og redskaber til koordination og styring i den
offentlige sektor samt overvejet mulige justeringer heraf.
Vurderingen har taget
afsæt i en analyse af relevante snitflader og udfordringer
inden for fire udvalgte områder, herunder det specialiserede
socialområde og det specialiserede
undervisningsområde.
Det fremgår af
rapporten, at regionerne i forbindelse med kommunalreformen fik
ansvaret for at videreføre og udvikle 6 lands- og
landsdelsdækkende undervisningstilbud, der drives i henhold
til folkeskoleloven og lov om specialundervisning for voksne. Det
ene af de 6 lands- og landsdelsdækkende undervisningstilbud
er blevet nedlagt den 1. august 2013. Det drejer sig om
Nyborgskolen, der blev drevet i henhold til lov om
specialundervisning for voksne.
Elevtallet i de lands- og landsdelsdækkende
undervisningstilbud er faldet kraftigt i årene efter
kommunalreformen. De faldende elevtal skal ses i sammenhæng
med målsætningen om øget inklusion på
folkeskoleområdet. På døveområdet skyldes
det faldende elevtal i vidt omfang også, at døve
børn i dag får indopereret et såkaldt
»cochlear implant«, der giver svært
hørehæmmede og døve mulighed for at opfatte
lyd, således at døve børn efter en
specialiseret sprogtræning i overvejende grad kan inkluderes
i den almindelige undervisning med de rette
støtteforanstaltninger.
Det fremgår af et bilag til rapporten, at
der i skoleåret 2007/08 var 335 elever i grundskolen på
de regionale lands- og landsdelsdækkende undervisningstilbud
og på Københavns Kommunes landsdelsdækkende
undervisningstilbud. I skoleåret 2011/12 var elevtallet
faldet til 229 elever.
Udvalget peger i
rapporten på, at der i takt med den øgede inklusion
opstår et øget behov for rådgivning og
efteruddannelsestilbud til lokalt niveau. Udvalget har i denne
forbindelse identificeret en række udfordringer med den
nuværende organisering af området. Der peges blandt
andet på, at der er behov for en mere entydig placering af
specialrådgivningen, der ydes i henhold til lov om social
service, og en større klarhed over, hvilke
rådgivningsydelser kommunerne kan rekvirere, og hvor de kan
rekvireres, idet der ikke er ensartethed mellem de lands- og
landsdelsdækkende undervisningstilbud med hensyn til, hvilke
elementer i rådgivningsydelserne der er objektivt
finansierede.
Den gennemførte
kortlægning indikerer samtidig, at videreudvikling af de
lands- og landsdelsdækkende undervisningstilbud i vid
udstrækning sker på tilbuddenes eget initiativ. Der er
således behov for at forbedre koordinationen for at
understøtte en bedre planlægning for udvikling af
undervisningstilbuddene.
Udvalget vurderer, at
det også på det specialiserede
undervisningsområde vil være relevant at etablere en
overbygning til rammeaftalerne svarende til den foreslåede
nationale koordinationsstruktur på socialområdet. Det
kan bidrage til at understøtte højt specialiserede
tilbud og vidensmiljøer, hvor det vurderes relevant for at
sikre det fornødne udbud af specialiserede
undervisningstilbud.
Udvalget peger i
rapporten på to modeller for den fremtidige organisering af
de lands- og landsdelsdækkende undervisningstilbud og
specialrådgivningsopgaverne.
- Model 1.
Uændret opgavefordeling - øget koordination og
samarbejde. Modellen fastholder det regionale forsyningsansvar for
skoletilbud og specialrådgivning på de lands- og
landsdelsdækkende undervisningstilbud. Der etableres et nyt
formaliseret samarbejdsforum på tværs af regionerne og
Københavns Kommune.
- Model 2.
Harmonisering med socialområdet. Modellen indebærer, at
kommunerne får forsyningsansvaret for hele
specialundervisningsområdet. VISO overtager som udgangspunkt
ansvaret for at tilvejebringe de rådgivningsydelser, som i
dag varetages af de lands- og landsdelsdækkende
undervisningstilbud.
Med udgangspunkt i
rapportens model 2 har regeringen den 1. juni 2013 fremlagt
udspillet »Bedre kvalitet og samarbejde - Opfølgning
på evaluering af kommunalreformen«.
Regeringen, Venstre,
Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti indgik den 26. juni 2013 en aftale om
rammer for justering af kommunalreformen, der baserer sig på
regeringens udspil af 1. juni 2013.
Der er enighed om at
gennemføre en række initiativer til justering af
kommunalreformen fra 2007. Initiativerne skal bidrage til en
smidigere og mere effektiv offentlig sektor med et tættere og
mere velfungerende samarbejde mellem kommuner, regioner og stat.
Borgere og virksomheder skal i højere grad opleve en
sammenhængende offentlig sektor med gnidningsfrie overgange
mellem myndighederne.
Det fremgår af
rammeaftalen, at der skal etableres en ny national
koordinationsstruktur, der skal give staten (Socialstyrelsen) en ny
væsentlig rolle med at sikre, at der er det fornødne
udbud af tilbud til de mest specialiserede målgrupper.
Intentionen er at understøtte kommunernes anvendelse af
tilbuddene. Tilbuddene skal desuden udvikles dynamisk i takt med,
at behovene ændrer sig. Dette skal modvirke
uhensigtsmæssig afspecialisering af det specialiserede
socialområde.
Der er enighed om, at
koordinationsstrukturen skal udvikles over de næste to
år. Koordinationsstrukturen skal være fuldt
implementeret den 1. juli 2015.
Det fremgår
desuden af rammeaftalen, at det specialiserede
undervisningsområde indgår i den nye nationale
koordinationsstruktur i regi af Socialstyrelsen og
Undervisningsministeriet. Kommunerne får det fulde
forsyningsansvar på specialundervisningsområdet med
virkning fra den 1. juli 2014, således at kommunerne
får mulighed for at overtage de regionale lands- og
landsdelsdækkende undervisningstilbud. For at sikre en samlet
koordination af specialrådgivning og vidensudvikling på
området overtager VISO ansvaret for at tilvejebringe de
specialrådgivningsydelser, der i dag henhører under de
lands- og landsdelsdækkende undervisningstilbud. Regionernes
forsyningspligt på social- og
specialundervisningsområdet videreføres, således
at regionerne fortsat kan drive de lands- og
landsdelsdækkende undervisningstilbud, hvis kommunerne
ønsker det.
Af hensyn til
regionernes planlægning vil kommunerne kun kunne overtage de
regionale lands- og landsdelsdækkende undervisningstilbud
én gang i hver valgperiode.
Endvidere fremgår
det af rammeaftalen, at satspuljepartierne er enige om at
afsætte 10 mio. kr. årligt fra satspuljen til den
nationale koordinationsstruktur og opgaven med vidensopbygning i
Socialstyrelsen vedrørende det specialiserede
socialområde og det specialiserede
undervisningsområde.
Regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti,
Enhedslisten, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti
indgik den 13. november 2013 aftale om en kvalificeret indsats for
grupper med særlige behov. Aftalen udmønter aftale af
26. juni 2013 om rammer for justering af kommunalreformen.
Aftaleparterne er enige om følgende initiativer:
-
Beliggenhedskommunerne skal have mulighed for at overtage de
regionale undervisningstilbud, som det gælder i forhold til
de regionale sociale tilbud.
- For at sikre en
samlet koordination af specialrådgivning og vidensudvikling
på området overtager VISO/Socialstyrelsen ansvaret for
at tilvejebringe de specialrådgivningsydelser, der i dag
hører under de lands- og landsdelsdækkende
undervisningstilbud.
- Ydelserne
tilvejebringes gennem et leverandørnetværk,
således at der fortsat er en tilknytning til praksis.
-
VISO/Socialstyrelsen får en ny rolle med ansvar for
koordination af vidensudvikling om den mest specialiserede indsats
på området.
- VISO udarbejder
et oplæg til prioritering og tilrettelæggelse af
specialrådgivningen, som drøftes i bestyrelsen og et
fagligt råd med repræsentanter fra forskningen.
- Der
fastlægges en overgangsordning, der sikrer, at regioner i
samarbejde med de lands- og landsdelsdækkende
undervisningstilbud kan få en tilstrækkelig
planlægningshorisont.
Ministeren for børn, ligestilling,
integration og sociale forhold vil fremsætte forslag til lov
om ændring af lov om social service. Lovforslaget vil komme
til at indeholde forslag om indførelse af en national
koordinationsstruktur, VISO's overtagelse af ansvaret for at
tilvejebringe de specialrådgivningsydelser, der i dag
henhører under de lands- og landsdelsdækkende
undervisningstilbud, samt begrænsning i
kommunalbestyrelsernes muligheder for at overtage regionale sociale
tilbud. Det vil desuden komme til at fremgå af lovforslaget,
at VISO overtager ansvaret for, at der tilvejebringes produktion,
udvikling og distribuering af de undervisnings-, informations- og
vejledningsmaterialer m.v., som i dag henhører under
materialecentralerne på de regionale undervisningstilbud
Center for Døvblindhed og Høretab (tidligere
Aalborgskolen) og Refsnæsskolen /Synscenter
Refsnæs.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
I forbindelse med kommunalreformen blev langt de
fleste amtskommunale specialskoler overtaget af kommunerne med
virkning fra den 1. januar 2007. Regionerne fik dog ansvaret for at
videreføre og udvikle de mest specialiserede lands- og
landdelsdækkende undervisningstilbud for børn og
voksne. Der henvises til § 20, stk. 3, i folkeskoleloven og
§ 1, stk. 2, 1. pkt., i lov om specialundervisning for
voksne.
Samtidig overtog kommunerne det fulde
finansieringsansvar for udgifterne ved de regionale
undervisningstilbud for børn og voksne, jf. § 49, stk.
1, i folkeskoleloven og § 4, stk. 1, 1. pkt., i lov om
specialundervisning for voksne.
Den hidtidige ordning på
folkeskoleområdet, hvorefter det var kommunalbestyrelsen, der
traf afgørelse om, hvornår der indtrådte en
pligt for amtskommunen til at sørge for undervisning af
børn, blev videreført for de regionale lands- og
landsdelsdækkende undervisningstilbud, jf. § 21, stk. 1,
i folkeskoleloven. Desuden blev pligten udvidet til at omfatte de
regionale undervisningstilbud, der blev drevet i henhold til lov om
specialundervisning for voksne, jf. § 1 b, stk. 1, i lov om
specialundervisning for voksne.
Regionsrådet træffer
afgørelser om det nærmere indhold af undervisningen af
de børn og voksne, der henvises til et regionalt
undervisningstilbud. Regionsrådets afgørelsen
træffes efter forhandling med kommunen på grundlag af
en indstilling fra kommunen, jf. § 21, stk. 3, i
folkeskoleloven og § 1 b, stk. 2, i lov om specialundervisning
for voksne.
Med henblik på styrelse af de regionale
lands- og landsdelsdækkende undervisningstilbud blev det
fastsat, at der årligt skal indgås en rammeaftale
mellem kommunalbestyrelserne i regionen og regionsrådet om
faglig udvikling, styring og koordinering af regionens
undervisningstilbud, jf. § 47, stk. 3, i folkeskoleloven og
§ 6 h, stk. 3, i lov om specialundervisning for voksne.
Rammeaftalen fastlægger regionsrådets forpligtelse til
at stille et antal pladser på de regionale
undervisningstilbud til rådighed for kommunerne og taksterne
for brug af disse pladser.
Med lov nr. 378 af 28. april 2012 om
ændring af lov om folkeskolen og lov om specialundervisning
for voksne skete der en forenkling af rammeaftalerne for de
regionale undervisningstilbud. Desuden blev koordineringen i
forbindelse med udarbejdelsen af rammeaftalerne flyttet fra
regionsrådet til kommunalbestyrelserne i regionen. I
forarbejderne til lov nr. 378 af 28. april 2012 (lovforslag nr. L
102 af 29. februar 2012, Folketinget 2011-12), er der som
begrundelse for forenklingen af rammeaftalerne blandt andet henvist
til, at der ved lov nr. 201 af 13. marts 2011 om ændring af
lov om social service m.v. blev gennemført en tilsvarende
forenkling af rammeaftalerne på det sociale område.
Da de fleste lands- og landsdelsdækkende
undervisningstilbud har boafdelinger m.v., der drives i henhold til
lov om social service, vil det være uhensigtsmæssigt,
at der er forskellige bestemmelser om rammeaftaler på det
sociale område og specialundervisningsområdet.
De nærmere regler om rammeaftalerne er
fastsat i bekendtgørelse nr. 381 af 28. april 2012 om
rammeaftaler m.v. på specialundervisningsområdet.
I kapitel 2 i bekendtgørelse nr. 447 af
19. maj 2006 om udgifterne ved de regionale undervisningstilbud for
børn og voksne er der fastsat nærmere regler om
takster m.v. for kommunernes brug af pladser i de regionale lands-
og landsdelsdækkende undervisningstilbud.
Det fremgår af bekendtgørelsen, at
taksten for brug af et undervisningstilbud på et lands- eller
landsdelsdækkende undervisningstilbud fastsættes i
rammeaftalen. Taksten fastsættes på grundlag af de
forventede gennemsnitlige langsigtede omkostninger, som regionen
vil have ved drift af tilbuddet, samt det forventede
driftsoverskud/driftsunderskud i tidligere år.
Taksten reduceres med en objektiv finansiering
fra de kommuner, som har mulighed for at benytte det
pågældende undervisningstilbud.
Den objektive finansiering udgør 10
procent af de fastsatte takster. Er taksten større end 1.100
kr. pr. kalenderdag pr. elev, udgør den objektive
finansiering 10 procent af de første 1.100 kr. og 25 procent
af det overskydende beløb. Beløbet reguleres
årligt med den af Finansministeriet bekendtgjorte
satsreguleringsprocent - første gang den 1. januar 2008. I
2013 er beløbet på 1.100 kr. reguleret til 1.289
kr.
Særligt om
Københavns Kommune
Borgerrepræsentationen driver tre lands- og
landsdelsdækkende undervisningstilbud for børn og
voksne i Københavns Kommune. Det er fastsat i § 48 a i
folkeskoleloven og § 6 k i lov om specialundervisning for
voksne, at bestemmelserne om styrelsen af de regionale
undervisningstilbud finder tilsvarende anvendelse for de tre
kommunale lands- og landsdelsdækkede undervisningstilbud,
herunder reglerne om rammeaftaler og den objektive finansiering af
de lands- og landsdelsdækkende undervisningstilbud.
I lighed med, hvad der gælder for de
regionale lands- og landsdelsdækkende undervisningstilbud, er
det kommunalbestyrelsen, der henviser et barn eller en voksen til
Københavns Kommunes lands- og landsdelsdækkende
undervisningstilbud, der træffer afgørelse om,
hvornår der indtræder en pligt for Københavns
Kommune til at sørge for undervisningen af det
pågældende barn eller den pågældende
voksne, jf. § 21, stk. 4, i folkeskoleloven og § 1 b,
stk. 3, i lov om specialundervisning for voksne.
2.2. Den foreslåede
ordning
Med lovforslaget foreslås det, at
kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor det regionale lands- eller
landsdelsdækkende undervisningstilbud er beliggende,
får mulighed for at overtage undervisningstilbuddet. Efter
overenskomst med kommunalbestyrelsen i beliggenhedskommunen kan en
anden kommune dog overtage et regionalt lands- eller
landsdelsdækkende undervisningstilbud.
Overtagelsen indebærer, at elever,
personale, bygninger og inventar m.v. overtages af kommunen.
Det er hensigten, at lovforslaget skal fremme
kommunal overtagelse af de regionale lands- og
landsdelsdækkende undervisningstilbud, således at
sammenhængen mellem specialundervisningen og den almindelige
undervisning styrkes. Herved realiseres også
kommunalreformens målsætning om, at beslutninger om
specialundervisning skal træffes så tæt på
borgerne som muligt.
Lovforslaget skal også ses i
sammenhæng med, at elevtallet på de lands- og
landsdelsdækkende undervisningstilbud er faldet kraftigt i
årene efter kommunalreformen.
På kommunalbestyrelsens anmodning skal
regionsrådet udarbejde et udkast til samlet aftale mellem
regionsrådet og kommunalbestyrelsen om overtagelse af det
pågældende lands- eller landsdelsdækkende
undervisningstilbud. Regionsrådet og kommunalbestyrelsen
aftaler, hvornår aftaleudkastet skal foreligge. Aftalen er
grundlaget for overførslen af det regionale
undervisningstilbud til kommunen.
Aftaleudkastet skal indeholde en opgørelse
over aktiver og passiver, rettigheder og pligter og ansatte, der er
knyttet til undervisningstilbuddet.
Aftaleudkastet kan indeholde vilkår om, at
kommunalbestyrelsen overtager et aktiv eller indtræder i en
rettighed på betingelse af, at kommunalbestyrelsen betaler et
beløb til regionsrådet, eller vilkår om, at
kommunalbestyrelsen overtager et passiv eller indtræder i en
forpligtelse på betingelse af, at regionsrådet betaler
et beløb til kommunalbestyrelsen.
Kommunalbestyrelsen, der overtager et regionalt
lands- eller landsdelsdækkende undervisningstilbud, overtager
de ansatte, herunder de tjenestemandsansatte, der er knyttet til
varetagelsen af det pågældende undervisningstilbud. Det
gælder også ansatte, der varetager opgaver i
forbindelse med uddannelsestilbuddets botilbud og
uddannelsestilbuddets vejledning og rådgivning, herunder
specialrådgivning der er dækkes af objektiv
finansiering i henhold til Socialministeriets bekendtgørelse
nr. 781 af 6. juli 2006 om principper for kommunernes finansiering
af de mest specialiserede lands- og landsdelsdækkende tilbud.
Det samme gælder ansatte, der varetager opgaver i forbindelse
med materialecentralerne på de regionale undervisningstilbud
Center for Døvblindhed og Høretab (tidligere
Aalborgskolen) og Refsnæsskolen/Synscenter Refsnæs.
Kommunalbestyrelsen overtager også de ansatte, der i
regionens administration udelukkende eller i helt overvejende
omfang er beskæftiget med det pågældende
undervisningstilbud.
Overtagelse af et undervisningstilbud skal
drøftes i forbindelse med de årlige rammeaftaler, hvor
kommunalbestyrelserne i regionen og regionsrådet har mulighed
for at drøfte konsekvenser af overtagelsen.
Det er en betingelse, at det overtagne
undervisningstilbud indgår i den årlige rammeaftale
mellem kommunalbestyrelserne i regionen og regionsrådet, jf.
§ 47, stk. 3, i lov om folkeskolen, og skal stå til
rådighed for de øvrige kommuner i det omfang, det
fastlægges i rammeaftalen, jf. § 1, stk. 4, i
lovforslaget.
Regionsrådets forpligtelse til at
sørge for undervisningen af børn, der henvises af en
kommunalbestyrelse til undervisning på et regionalt
undervisningstilbud, gælder ikke for de overtagne lands- og
landsdelsdækkende undervisningstilbud. Kommunalbestyrelsen
vil efter forslaget alene være forpligtet til at sørge
for undervisningen af børn fra andre kommuner i det omfang,
det fastlægges i rammeaftalen.
Kommunalbestyrelsen overtager desuden
regionsrådets forpligtelse til at tilpasse kapaciteten
på og sammensætningen af undervisningstilbuddet.
For at sikre en smidig proces i forbindelse med
fordelingen af aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt
ansatte fastsættes det med lovforslaget, at det aftaleudkast,
der skal udarbejdes af regionsrådet efter lovforslagets
§ 5, stk. 1, er fortroligt indtil det tidspunkt, hvor der
indgås en endelig aftale mellem regionsrådet og
kommunalbestyrelsen om fordelingen af aktiver og passiver,
rettigheder og pligter samt ansatte, jf. lovforslagets §
7.
Det fremgår dog af lovforslaget, at
regionsrådet skal sørge for, at repræsentanter
for de ansatte orienteres om aftaleudkastet om fordelingen af
aktiver, og passiver, rettigheder og pligter samt ansatte og om
forhandlingernes forløb, jf. lovforslagets § 9, stk. 1
og 2. Kravet om fortrolighed er således fraveget i forhold
til de ansattes repræsentanter med henblik på at sikre,
at de ansattes interesser kan varetages i forbindelse med
proceduren for fordelingen af ansatte.
Kommunalbestyrelsen i den kommune, hvis ansatte
berøres af overførslen, skal sørge for, at
repræsentanter for de ansatte orienteres om aftaleudkastet og
forhandlingernes forløb, jf. lovforslagets § 9, stk.
3.
De ansattes repræsentanter
pålægges af hensyn til at kunne opretholde fortrolighed
om aftaleudkastet tavshedspligt med hensyn til den orientering, som
de modtager om aftaleudkastet og forhandlingernes forløb,
jf. lovforslagets § 9, stk. 4.
Med lovforslaget undtages regionsrådets og
kommunalbestyrelsens forhandlinger, aftaleindgåelse og
beslutninger m.v. fra forvaltningslovens regler vedrørende
partens aktindsigt, partshøring og begrundelse, jf.
lovforslagets § 8. Det indebærer imidlertid ikke, at de
ansatte, som vil blive overført til kommunen, ikke vil blive
inddraget i processen.
Der fastsættes således som
nævnt bestemmelser om, at regionsrådet skal
sørge for, at repræsentanter for de ansatte skal
orienteres om aftaleudkastet, før aftaleudkastet
forelægges for kommunalbestyrelsen, jf. lovforslagets §
9, stk. 1. Herved sikres de ansattes repræsentanter det bedst
mulige grundlag for at fremkomme med synspunkter og ønsker
med hensyn til den del af aftaleudkastet, der vedrører
overførslen af ansatte.
Desuden foreslås det, at kontaktudvalget
skal høres om en kommunalbestyrelses ønske om at
overtage et regionalt lands- eller landsdelsdækkende
undervisningstilbud, jf. lovforslagets § 10, stk. 1.
Uenighed om aftalen mellem regionsrådet og
kommunalbestyrelsen om overtagelse af et regionalt lands- eller
landsdelsdækkende undervisningstilbud vil ikke kunne
indbringes for anden administrativ myndighed. Det er hermed
forudsat, at kommunalstyrelsen og regionsrådet har så
stor fælles interesse i at indgå aftalen, at det ikke
er nødvendigt.
Særligt om
Københavns Kommune
Med henblik på at ligestille
Københavns Kommune med de øvrige kommuner, der
overtager et regionalt undervisningstilbud, foreslås det, at
lovforslagets § 1, stk. 4, finder tilsvarende anvendelse for
de landsdelsdækkende undervisningstilbud
Børneklinikken og Skolen på Kastelsvej, der drives af
Borgerrepræsentationen i henhold til folkeskolelovens §
48 a, og det landsdækkende undervisningstilbud Instituttet
for Blinde og Svagsynede, der drives af
Borgerrepræsentationen i henhold til § 6 k i lov om
specialundervisning for voksne, jf. lovforslagets §§
12-14.
Borgerrepræsentationen vil efter forslaget
alene være forpligtet til at sørge for undervisningen
af børn og voksne fra andre kommuner i det omfang, det
fastlægges i rammeaftalen.
Borgerrepræsentationen vil efter forslaget
fortsat have pligt til at tilpasse kapaciteten på og
sammensætningen af undervisningstilbuddene.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Alle udgifter i forbindelse med
specialundervisning m.v. på de regionale lands- og
landsdelsdækkende undervisningstilbud for børn og
voksne er takstfinansierede og påhviler kommunerne på
grundlag af takster, der fastsættes således, at de
gennemsnitlige langsigtede omkostninger dækkes. Dvs. at
taksterne fastsættes efter omkostningsbaserede principper og
herved omfatter aktiver og passiver samt rettigheder og pligter,
herunder i forhold til de ansatte. Da de undervisningstilbud, der i
dag drives af regionerne efter folkeskoleloven og efter lov om
specialundervisning for voksne, således er fuldt finansieret
af kommunerne, har lovforslaget om kommunernes overtagelse af de
regionale undervisningstilbud ingen udgiftsmæssige
konsekvenser for staten, kommuner og regioner.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser
for borgerne.
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den
10. december 2013 til den 16. januar 2014 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Akademikerne, Børnerådet,
Børne- og Kulturchefforeningen, Danmarks
Lærerforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Blindesamfund, Dansk Industri, Dansk Psykolog Forening, Danske
Handicaporganisationer, Danske Regioner, Danske Skoleelever, Det
Centrale Handicapråd, FOA, Forbundet for Pædagoger og
Klubfolk (BUPL), HK, Institut for Menneskerettigheder, KL, KTO,
Landsforeningen af Ungdomsskoleledere (LU), Landsorganisationen i
Danmark, Landssamråd for PPR-chefer, Skole og Forældre,
Skolelederne, Socialpædagogernes Landsforbund og
Ungdomsskolernes Udviklingscenter.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Det foreslås i lovforslagets § 1, stk. 1, at lovforslaget omfatter de
regionale lands- og landsdelsdækkende undervisningstilbud,
der med virkning fra den 1. januar 2007 blev overført til
regionerne i medfør af lov nr. 592 af 24. juni 2005 om
ændring af lov om folkeskolen, lov om specialundervisning for
voksne m.v. (Udmøntning af kommunalreformen for så
vidt angår specialundervisning m.v.).
Det fremgår af forarbejderne til lov nr.
592 af 24. juni 2005 (lovforslag nr. L 108 af 24. februar 2005,
Folketinget 2004-05 (2. samling)), at der er følgende
regionale lands- og landsdelsdækkende undervisningstilbud
på folkeskoleområdet:
1)
Døvblindecentret i Region Nordjylland (landsdækkende
undervisningstilbud for døvblinde børn og unge).
2) Fredericiaskolen
i Region Syddanmark (landsdelsdækkende undervisningstilbud
for døve og hørehæmmede børn og
unge).
3) Geelsgaardskolen
i Region Hovedstaden (landsdækkende undervisningstilbud for
børn og unge med svære motoriske forstyrrelser og med
erhvervet hjerneskade samt landsdelsdækkende
undervisningstilbud for døvblinde børn og unge).
4)
Refsnæsskolen/Synscenter Refsnæs i Region
Sjælland (landsdækkende undervisningstilbud for
børn og unge med synshandicap).
5) Aalborgskolen i
region Nordjylland (landsdelsdækkende undervisningstilbud for
døve og hørehæmmede børn og unge).
Døvblindecentret og Aalborgskolen drives
sammen af Region Nordjylland som Center for Døvblindhed og
Høretab.
Det landsdækkende undervisningstilbud
Nyborgskolen for døve og hørehæmmede unge, der
blev drevet i henhold til lov om specialundervisning for voksne,
blev overført til Region Syddanmark med virkning fra den 1.
januar 2007 i henhold til lov nr. 592 af 24. juni 2005.
Nyborgskolen blev nedlagt med virkning fra den 1. august 2013.
Herudover driver den selvejende institution
Kolonien Filadelfia efter aftale med Region Sjælland et
landsdækkende undervisningstilbud for børn og unge,
der er indlagt på Epilepsihospitalet. Undervisningstilbuddet
på Kolonien Filadelfia indgår i rammeaftalen mellem
kommunalbestyrelserne i Region Sjælland og regionsrådet
i Region Sjælland. Lovforslaget omfatter ikke
Børneskolen på Kolonien Filadelfia.
Bestemmelsen i lovforslagets § 1, stk. 1,
giver kommunalbestyrelsen mulighed for at overtage et regionalt
lands- eller landsdelsdækkende undervisningstilbud, der er
beliggende i kommunen, således at sammenhængen mellem
specialundervisning og den almindelige undervisning styrkes. Herved
realiseres også kommunalreformens målsætning om,
at beslutninger om specialundervisning skal træffes så
tæt på borgerne som muligt.
Det foreslås dog i lovforslagets § 1, stk. 2, at en anden kommune kan
overtage et regionalt lands- eller landsdelsdækkende
undervisningstilbud efter aftale med kommunalbestyrelsen i
beliggenhedskommunen. Det vil fx kunne blive aktuelt, hvis en
mindre kommune finder det for byrdefuldt at drive det
pågældende lands- eller landsdelsdækkende
undervisningstilbud.
Det fastsættes i lovforslagets § 1, stk. 3, at kommunalbestyrelsen ved
overtagelsen af et regionalt lands- eller landsdelsdækkende
undervisningstilbud overtager de aktiver og passiver, der er
knyttet til det pågældende undervisningstilbud.
Kommunalbestyrelsen indtræder desuden i de rettigheder og
pligter, der er knyttet til det pågældende
undervisningstilbud.
Bestemmelsen omfatter samtlige rettigheder og
pligter, der på tidspunktet for overtagelsen af det
pågældende undervisningstilbud tilkommer henholdsvis
påhviler det regionsråd, hvorfra undervisningstilbuddet
overføres, ligesom bestemmelsen omfatter samtlige aktiver og
passiver. Det gælder uanset karakter, retsgrundlag og
stiftelsestidspunkt for de omhandlede aktiver og passiver samt
rettigheder og pligter. Bestemmelsen omfatter således
rettigheder og pligter, der er indgået på såvel
offentligretligt som privatretligt grundlag.
Bestemmelsen indebærer blandt andet, at den
kommune, som overtager et lands- eller landsdelsdækkende
undervisningstilbud, indtræder som ejer af bygninger,
inventar og andre aktiver, der er knyttet til det
pågældende undervisningstilbud, og som hidtil har
været ejet af regionen. Kommunen indtræder endvidere
som debitor i forhold til lån og andre passiver, herunder
garantiforpligtelser, der er optaget af regionen. Bestemmelsen
indebærer således, at kreditorer i forhold til den
region, hvorfra undervisningstilbuddet overføres, ikke kan
opsige det pågældende mellemværende alene som
følge af debitorskiftet.
Bestemmelsen omfatter også de
tilgodehavender, som regionen har hos borgere, virksomheder og
andre offentlige myndigheder samt borgernes, virksomhedernes og
andre offentlige myndigheders krav mod regionen under
forudsætning af, at de pågældende tilgodehavender
og krav er knyttet til det pågældende
undervisningstilbud.
Bestemmelsen omfatter aktiver og passiver samt
rettigheder og pligter, der eksisterer på tidspunktet for
overtagelsen af det pågældende lands- eller
landsdelsdækkende undervisningstilbud. Bestemmelsen omfatter
således ikke aktiver og passiver m.v., der erhverves på
et senere tidspunkt. Det er imidlertid ikke afgørende, om
aktiver og passiver samt rettigheder og pligter, der eksisterer
på overtagelsestidspunktet, er regionen bekendt. Bestemmelsen
gælder også for aktiver og passiver samt rettigheder og
pligter, der ikke er regionen bekendt på
overtagelsestidspunktet. Det vil blandt andet gælde
erstatningskrav for en skadevoldende handling, der er begået
før overtagelsestidspunktet.
Bestemmelsen medfører endvidere, at den
kommunalbestyrelse, der overtager et lands- eller
landsdelsdækkende undervisningstilbud, generelt
indtræder i regionsrådets sted i forhold til
samarbejder med myndigheder og private, der knytter sig til
varetagelsen af driften af det pågældende
undervisningstilbud.
Bestemmelsen i lovforslagets § 1, stk. 4, indebærer, at det
overtagne lands- eller landsdelsdækkende undervisningstilbud
er omfattet af den årlige rammeaftale, der indgås
mellem kommunalbestyrelserne i regionen og regionsrådet, jf.
§ 47, stk. 3, i folkeskoleloven. Rammeaftalen fastlægger
kommunalbestyrelsens forpligtelse til at stille et antal pladser
til rådighed for de andre kommuner og taksterne for brug af
pladserne.
De nærmere regler om rammeaftalerne er
fastsat i bekendtgørelse nr. 381 af 28. april 2012 om
rammeaftaler m.v. på specialundervisningsområdet.
Bekendtgørelsen vil blive ændret som følge af,
at de overtagne lands- og landsdelsdækkende
undervisningstilbud også skal være omfattet af
rammeaftalen.
Det vil desuden blive præciseret i
bekendtgørelsen, at kommunalbestyrelserne i regionen og
regionsrådet i forbindelse med udarbejdelsen af rammeaftalen
skal tage hensyn til, at de nødvendige pladser er til stede
på det pågældende lands- eller
landsdelsdækkende undervisningstilbud, herunder pladser der
anvendes af kommuner uden for regionen.
I kapitel 2 i bekendtgørelse nr. 447 af
19. maj 2006 om udgifterne ved de regionale undervisningstilbud for
børn og voksne er der fastsat nærmere regler om
takster m.v.
Det fremgår af bekendtgørelsen, at
taksten reduceres med en objektiv finansiering fra de kommuner, der
har mulighed for at benytte det pågældende
undervisningstilbud.
Den objektive finansiering udgør 10
procent af de fastsatte takster. Er taksten større end 1.100
kr. pr. kalenderdag pr. elev, udgør den objektive
finansiering 10 procent af de første 1.100 kr. og 25 procent
af det overskydende beløb. Beløbet reguleres
årligt med den af Finansministeriet bekendtgjorte
satsreguleringsprocent - første gang den 1. januar 2008. I
2013 er beløbet på 1.100 kr. reguleret til 1.289
kr.
Med hjemmel i gældende regler
påtænkes det at fastsætte, at de overtagne lands-
og landsdelsdækkende undervisningstilbud også bliver
omfattet af reglerne om den objektive finansiering, jf. § 49,
stk. 2, i folkeskoleloven. Kommunalbestyrelsen, som har overtaget
et lands- eller landsdelsdækkende undervisningstilbud, vil
således kunne drive det pågældende
undervisningstilbud på de samme vilkår som
regionsrådet.
Med hjemmel i de gældende regler, jf.
§ 47, stk. 6, og § 49, stk. 2, i folkeskoleloven,
påtænkes det at fastsætte, at der gives mulighed
for, at kommunerne kan købe en abonnementsordning på
de lands- og landsdelsdækkende undervisningstilbud. En
abonnementsordning indebærer, at den pågældende
kommune køber en generel trækningsret frem for et
konkret antal pladser eller ydelser af det pågældende
lands- eller landsdelsdækkende undervisningstilbud.
Det er hensigten med abonnementsordningen at
sikre den fortsatte drift og faglige udvikling af de lands- og
landsdelsdækkende undervisningstilbud.
Med hjemmel i de gældende regler, jf.
§ 47, stk. 6, og § 49, stk. 2, i folkeskoleloven,
påtænkes det desuden at fastsætte, at der gives
mulighed for, at kommunerne kan forpligte sig til at garantere
betalingen for et bestemt antal pladser eller ydelser på de
lands- og landsdelsdækkende undervisningstilbud, hvis
pladserne eller ydelserne ikke efterspørges af andre.
Det er hensigten med denne ordning at sikre den
fortsatte drift og faglige udvikling af de lands- og
landsdelsdækkende undervisningstilbud.
Det er desuden fastsat i lovforslaget § 1,
stk. 4, at kommunalbestyrelsen overtager regionsrådets
forpligtelse til at tilpasse kapaciteten på og
sammensætningen af det overtagne lands- eller
landsdelsdækkende undervisningstilbud, jf. § 47, stk. 2,
i folkeskoleloven.
Til § 2
Bestemmelsen indebærer, at
kommunalbestyrelsen, der overtager et lands- eller
landsdelsdækkende undervisningstilbud efter lovforslagets
§ 1, stk. 1 eller 2, fra overtagelsestidspunktet er
ansættelsesmyndighed for de ansatte, der er knyttet til
varetagelsen af det pågældende undervisningstilbud. Det
gælder også ansatte i undervisningstilbuddets
administration, boafdeling, materialecentral m.v. Desuden overtages
ansatte, der varetager opgaver med vejledning og rådgivning,
herunder specialrådgivning som er dækket af objektiv
finansiering efter Socialministeriets bekendtgørelse nr. 781
af 6. juli 2006 om principper for kommunernes finansiering af de
mest specialiserede lands- og landsdelsdækkende tilbud.
Bestemmelsen indebærer desuden, at
kommunalbestyrelsen overtager de ansatte, der i regionens
administration udelukkende eller helt overvejende er
beskæftiget med at varetage opgaver i forbindelse med det
pågældende undervisningstilbud.
De ansattes rettigheder og pligter i forbindelse
med kommunalbestyrelsens overtagelse af et lands- eller
landsdelsdækkende undervisningstilbud er reguleret af
bestemmelserne i lovforslagets §§ 3 og 4.
Til § 3
Efter gældende ret vil visse
overenskomstansatte og andet ikke-tjenestemandsansat personale ved
overførsel til en anden myndighed som følge af
opgaveflytninger være omfattet af bestemmelserne i
virksomhedsoverdragelsesloven (lovbekendtgørelse nr. 710 af
20. august 2002 om lønmodtageres retsstilling ved
virksomhedsoverdragelse).
Virksomhedsoverdragelsesloven indebærer, at personalet som
udgangspunkt har pligt til at tåle et arbejdsgiverskifte,
forudsat at der ikke i forbindelse med overførslen sker
andre væsentlige ændringer i
ansættelsesvilkårene for den enkelte ansatte.
Virksomhedsoverdragelsesloven indebærer også, at
personalet som udgangspunkt har ret til fortsat ansættelse
på de hidtidige vilkår.
Virksomhedsoverdragelsesloven finder imidlertid ikke anvendelse ved
en omorganisering af offentlige administrative myndigheder eller
ved overførsel af administrative funktioner mellem
offentlige myndigheder, jf. lovens § 1, stk. 2.
Med henblik på at
sikre et ensartet retsgrundlag for alle overenskomstansatte og
andet ikke-tjenestemandsansat personale fastsættes det derfor
i lovforslagets § 3, at virksomhedsoverdragelsesloven finder
tilsvarende anvendelse for de overenskomstansatte og andet
ikke-tjenestemandsansat personale, der ikke er omfattet af
virksomhedsoverdragelsesloven.
Det sikres herved, at
alle overenskomstansatte og andet ikke-tjenestemandsansat
personale, som efter lovforslagets § 3 overføres til en
kommune, får ensartede rettigheder i forbindelse med
overførslen, herunder at de pågældendes
ansættelsesvilkår videreføres uændret i
kommunen.
Lovforslaget
præciserer, at overenskomstansatte og andet
ikke-tjenestemandsansat personale som udgangspunkt er forpligtet
til efter opgaveflytningerne at opfylde arbejdsaftalen ved
ansættelse i den kommune, hvortil det lands- eller
landsdelsdækkende undervisningstilbud overføres.
Efter en samlet
afvejning af de rettigheder og pligter, som følger af
virksomhedsoverdragelsesloven, vurderes lovforslaget at
medføre en forbedret retsstilling for de overenskomstansatte
m.v., som efter de gældende regler ikke er omfattet af
virksomhedsoverdragelsesloven.
Til § 4
Det fastsættes i lovforslagets § 4, stk. 1, at de tjenestemænd,
der overføres til en kommune efter lovforslagets § 2,
overgår til ansættelse i kommunen på
vilkår, der svarer til de hidtidige vilkår. I
forbindelse med overgangen må der således ikke ske
forringelser i tjenestemandens løn- og andre
ansættelsesvilkår, herunder pensionsret.
De
pågældende ansættes som tjenestemænd i
kommunen i henhold til kommunens tjenestemandsregler og de
kollektive aftaler, der er indgået i henhold til disse
regler.
Det forudsættes,
at der ikke sker forringelser i løn- og andre
ansættelsesvilkår som følge af overgangen frem
til udgangen af den aftaleperiode, hvori overførslen finder
sted. Det forudsættes endvidere, at tjenestemændene
herefter fuldt ud omfattes af de løn- og andre
ansættelsesvilkår, der gælder for allerede
ansatte tjenestemænd hos den nye kommunale
ansættelsesmyndighed. Sikringen mod forringelser
ophører, hvis tjenestemanden på eget initiativ bliver
ansat i en anden stilling.
Bestemmelsen
indebærer, at ansættelsesområdet er det samme som
for andre tjenestemænd, der ansættes i kommunen.
Overgang til
ansættelse i kommunen vil ikke i sig selv være en
forflyttelse. Tjenestemænd, der overføres efter
lovforslagets § 2 vil derfor ikke kunne kræve sig
afskediget med rådighedsløn/ventepenge eller pension
som følge af selve overgangen til ansættelse i
kommunen.
Endvidere
indebærer bestemmelsen, at de pågældende
tjenestemænd fremover vil være forpligtede til at
overtage en anden passende stilling inden for det nye
ansættelsesområde, som ikke ændrer tjenestens
karakter.
Ved vurderingen af, om
en sådan anden stilling kan anses for passende, vil det ud
over en vurdering af stillingens karakter og sammenhæng med
den hidtidige stilling skulle indgå, om tjenestemanden efter
en bedømmelse på grundlag af momenter som uddannelse,
alder, helbredstilstand, den sædvanlige opfattelse af status
m.v. kan siges at have fået anvist en passende stilling. I
den konkrete vurdering indgår også arbejdsstedets
geografiske placering i forhold til det hidtidige tjenestested. Ved
vurderingen vil det endvidere skulle indgå, at
ændringen af ansættelsesområdet sker som led i en
generel ændring af de lands- og landsdelsdækkende
undervisningstilbud som opfølgning på evalueringen af
kommunalreformen. Det betyder, at de pågældende
tjenestemænd vil kunne være forpligtede til at overtage
en passende stilling inden for det nye
ansættelsesområde, som de ikke ville have været
forpligtede til at overtage inden for rammerne af deres hidtidige
ansættelsesområde.
Der kan ikke angives
præcise retningslinjer for forpligtelsen til at påtage
sig en anden stilling, heller ikke i forhold til eksempelvis
geografiske ændringer. Stor afstand mellem det hidtidige og
det nye tjenestested udelukker således ikke i sig selv
pligten til at overtage den nye stilling.
Tjenestemænd, der
i forbindelse med kommunalreformen blev overført til
regionen som tjenestemænd i folkeskolen, bevarer denne status
i henhold til bestemmelserne i lov om tjenestemænd i
folkeskolen m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 487 af 6. maj
2010.
Statstjenestemænd, der har bevaret deres
statstjenestemandsansættelse i henhold til lov nr. 257 af 8.
juni 1978 om udlægning af åndssvageforsorgen og den
øvrige særforsorg, bevarer deres status som
statstjenestemænd.
Lovforslagets § 4, stk.
2 og 3, indebærer, at det er kommunen, der i forhold
til tjenestemanden er forpligtet til at udbetale
tjenestemandspensionen. Tjenestemænd, der er omfattet af lov
om tjenestemænd i folkeskolen m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 487 af 6. maj 2010, får dog den
samlede tjenestemandspension udbetalt efter bestemmelserne i denne
lov.
Det forudsættes også, at den i
nævnte lovbekendtgørelse fastlagte finansiering af
tjenestemandspensioner til tjenestemænd i folkeskolen fortsat
gælder i relation til disse tjenestemænd, således
at det er den myndighed, der måtte have afskediget en
folkeskoletjenestemand forud for 63½-årsalderen, der
skal afholde pensionsudgiften indtil denne alder, medmindre andet
er aftalt mellem regionsrådet og kommunalbestyrelsen.
Medmindre andet aftales mellem parterne
forudsættes deling af pensionsforpligtelserne at ske efter
principperne om fordeling af pensionsbyrden i kapitel 5 i
bekendtgørelse nr. 130 af 28. februar 2006 om beregning af
tjenestemandspensioner og om fordeling af pensionsbyrden i
forbindelse med kommunalreformen.
Til § 5
Med bestemmelsen i lovforslagets § 5, stk. 1, fastsættes det, at
regionsrådet skal udarbejde et udkast til en samlet aftale
mellem regionsrådet og kommunalbestyrelsen om fordelingen af
aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt ansatte, der skal
overføres efter lovforslagets §§ 1 og 2.
Aftaleudkastet skal indeholde en opgørelse
over, hvilke aktiver og passiver samt rettigheder og pligter, der
skal overføres efter lovforslagets § 1, samt hvilke
ansatte der skal overføres efter lovforslagets § 2.
Det forudsættes i den forbindelse, at
regionsrådet forinden har indgået i en dialog med
kommunalbestyrelsen om fordelingen af de pågældende
aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt om fordelingen af
ansatte med henblik på, at overførslen kan ske
så smidigt og hensigtsmæssigt som muligt.
Det forudsættes også, at
regionsrådet forinden indgår i en dialog med de
ansattes repræsentanter for så vidt angår
overførslen af ansatte, jf. lovforslagets § 9, stk. 1,
og bemærkningerne hertil.
De ansattes ønsker og samarbejdsudvalgets
synspunkter vil endvidere kunne indgå i grundlaget for
regionsrådets og kommunalbestyrelsens drøftelser om
fordelingen af de ansatte.
Endvidere forudsættes det, at
aftaleudkastet udarbejdes således, at udkastet umiddelbart
ville kunne danne grundlag for at afgøre, hvilke konkrete
aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt ansatte, der
overføres til kommunen.
En konkret opregning af det enkelte aktiv og
passiv samt rettigheder og pligter er dog alene nødvendig,
hvis undladelse heraf vil kunne give anledning til tvivl. Der vil
således kunne foretages en generel henvisning til aktiver og
passiver samt rettigheder og pligter, der er knyttet til det
pågældende undervisningstilbud.
I enkelte tilfælde fremkommer eksistensen
af nogle aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt ansatte
først efter tidspunktet for udarbejdelsen af aftaleudkastet.
Det vil blandt andet kunne være tilfældet, hvis
regionsrådet efter tidspunktet for aftaleudkastets
udarbejdelse ifalder erstatningskrav for en skadevoldende handling,
der er begået før overførselstidspunktet. Det
vil endvidere kunne være tilfældet med hensyn til
ansatte, der ansættes efter tidspunktet for aftaleudkastets
udarbejdelse. I sådanne tilfælde forudsættes det,
at aftaleudkastet revideres, således at der tages
højde for væsentlige ændringer.
Med bestemmelsen i lovforslagets § 5, stk. 2, gives der mulighed for, at
aftaleudkastet kan indeholde vilkår om, at
kommunalbestyrelsen overtager et aktiv eller indtræder i en
rettighed på betingelse af, at kommunalbestyrelsen betaler et
beløb til regionsrådet, eller vilkår om, at
kommunalbestyrelsen overtager et passiv eller indtræder i en
forpligtelse på betingelse af, at regionsrådet betaler
et beløb til kommunalbestyrelsen.
Baggrunden for bestemmelsen er, at visse
enkeltstående aktiver, passiver, rettigheder eller pligter
vanskeligt vil kunne fordeles mellem regionsrådet og
kommunalbestyrelsen. Bestemmelsen giver derfor mulighed for, at
kommunalbestyrelsen kan godtgøre regionsrådet for en
del af værdien af et aktiv eller en rettighed, og at
kommunalbestyrelsen, der overtager et passiv eller indtræder
i en forpligtelse, tilsvarende kan godtgøres af
regionsrådet for en del af værdien af det
pågældende passiv eller den pågældende
forpligtelse.
Det forudsættes, at værdien af
aktivet, passivet, rettigheden eller forpligtelsen opgøres i
overensstemmelse med de almindelige regler om saglighed i
forvaltningen. Det indebærer, at værdien af aktivet,
passivet, rettigheden eller forpligtelsen må fastsættes
til et beløb svarende til markedsprisen (den højest
opnåede pris i handel og vandel), hvis en sådan kan
konstateres.
Til § 6
Det foreslås, at kommunalbestyrelsens
mulighed for at overtage et regionalt lands- og
landsdelsdækkende undervisningstilbud kun kan ske én
gang i hver valgperiode.
Det fastsættes derfor, at
kommunalbestyrelsen, der ønsker at overtage et regionalt
lands- eller landsdelsdækkende undervisningstilbud, skal
meddele dette til regionsrådet senest den 1. januar i
valgperiodens tredje år. Overtagelsen skal ske senest den 1.
januar i valgperiodens fjerde år.
Den foreslåede ordning skal ses i
sammenhæng med, at regeringen ønsker at give
regionerne en længere planlægningshorisont. Det vil
give de regionale lands- og landsdelsdækkende
undervisningstilbud større sikkerhed for fremtidig placering
og dermed et bedre grundlag for planlægning og
investeringer.
Til § 7
Det foreslås, at
aftaleudkast er fortrolige, indtil der er indgået en endelig
aftale mellem regionsrådet og kommunalbestyrelsen om
fordelingen af aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt
ansatte. Bestemmelsen indebærer, at hverken
regionsrådet eller kommunalbestyrelsen må
offentliggøre aftaleudkast.
Bestemmelsen
indebærer desuden, at lov nr. 606 af 12. juni 2013 om
offentlighed i forvaltningen (offentlighedsloven) ikke finder
anvendelse, før der er indgået en endelig aftale
mellem regionsrådet og kommunalbestyrelsen. Der er
således tale om en særlig tavshedspligtbestemmelse, der
begrænser pligten til at meddele oplysninger efter
offentlighedslovens almindelige regler, jf. § 35 i
offentlighedsloven.
Bestemmelsen
indebærer endvidere, at det aftaleudkast, som
regionsrådet skal udarbejde, må behandles for lukkede
døre. Bestemmelsen indebærer tilsvarende, at
kommunalbestyrelsen skal behandle aftaleudkastet fortroligt.
Kommunalbestyrelsen må således også behandle
aftaleudkastet for lukkede døre.
Når der er
indgået en endelig aftale mellem regionsrådet og
kommunalbestyrelsen om overtagelse af det pågældende
lands- eller landsdelsdækkende undervisningstilbud, skal der
gives aktindsigt i aftaleudkastet i overensstemmelse med
offentlighedslovens almindelige regler herom.
Bestemmelsen skal ses
på baggrund af den særlige situation, der opstår
i forbindelse med overførsel af de regionale lands- og
landsdelsdækkende undervisningstilbud, hvor der skal ske
overførsel af aktiver og passiver, rettigheder og pligter
samt ansatte mellem regionen og kommunen.
Der er tale om en
kompliceret proces. Det er af hensyn til processens forløb
væsentligt, at regionsrådet og kommunalbestyrelsen er
indstillet på at føre reelle forhandlinger og
gøre bestræbelser på at nå til enighed om
fordelingen af aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt
ansatte. Det må vurderes, at offentlighed om aftaleudkastet
kan medføre uro om forhandlingerne, således at
forhandlingsprocessen vanskeliggøres.
Det fremgår af
lovforslagets § 9, at regionsrådet for så vidt
angår overførslen af ansatte skal orientere
repræsentanter for de ansatte om aftaleudkastet. Det samme
gælder repræsentanter for de ansatte i kommunen, der
berøres af overtagelsen af det lands- eller
landsdelsdækkende undervisningstilbud. Aftaleudkastet er
således ikke fortroligt i forhold til de
pågældende repræsentanter for de ansatte. Herved
sikres repræsentanterne for de ansatte det bedst mulige
grundlag for at varetage de ansattes interesser i forbindelse med
overtagelsen af det lands- eller landsdelsdækkende
undervisningstilbud.
Til § 8
Med bestemmelsen foreslås det, at
forhandlinger, aftaleindgåelser og beslutninger om kommunal
overtagelse af et regionalt lands- eller landsdelsdækkende
undervisningstilbud undtages fra bestemmelserne i kapitel 4, 5 og 6
i forvaltningsloven (lovbekendtgørelse nr. 988 af 9. oktober
2012). Kapitel 4, 5 og 6 i forvaltningsloven omfatter bestemmelser
om partens aktindsigt, partshøring og begrundelse for en
afgørelse.
Den foreslåede bestemmelsen skal ses
på baggrund af den særlige situation, der opstår
i forbindelse med overførsel af de regionale lands- og
landsdelsdækkende undervisningstilbud til kommunerne. Der er
tale om en kompliceret proces, hvor der som udgangspunkt ved
forhandling skal tages stilling til den samlede fordeling af
aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt ansatte, hvilket
indebærer, at den konkrete fordeling af aktiver og passiver,
rettigheder og pligter samt ansatte i noget omfang vil ske
skønsmæssigt, og uden at det ud fra en retlig
betragtning kan fastlægges, at den konkrete fordeling, der
sker ved en aftaleindgåelsen, er den eneste mulige fordeling,
der kan ske i overensstemmelse med denne lovs bestemmelser.
Forvaltningslovens regler om partens aktindsigt,
partshøring og begrundelse er derfor ikke egnede til denne
proces.
Den foreslåede bestemmelse indebærer
ikke, at de ansatte, der vil blive overført efter
lovforslagets § 2, ikke vil blive inddraget i processen. Om
inddragelsen af de ansatte henvises til lovforslagets § 9 og
bemærkningerne hertil.
Hensynet til de ansatte, der overføres
efter loven, vil således blive tilgodeset på anden
måde end ved forvaltningslovens regler. Det bemærkes,
at forvaltningslovens bestemmelser heller ikke i forhold til de
ansatte er egnede i forbindelse med overførslen af de
regionale lands- og landsdelsdækkende undervisningstilbud til
kommunerne, idet den endelige stillingtagen til fordelingen af
aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt ansatte som
nævnt i noget omfang vil ske skønsmæssigt, og
uden at det kan fastlægges, at fordelingen er den eneste
mulige fordeling, der kan ske efter lovens regler.
Til § 9
Det foreslås i lovforslagets § 9, stk. 1, at regionsrådet for
så vidt angår overførslen af ansatte skal
sørge for, at repræsentanter for de ansatte orienteres
om aftaleudkastet, jf. lovforslagets § 5, stk. 1, forud for
fremsendelsen af aftaleudkastet til kommunalbestyrelsen.
Orienteringen sker med henblik på at sikre,
at de ansattes repræsentanter får det bedst mulige
grundlag for at fremkomme med synspunkter og ønsker med
hensyn til den del af aftaleudkastet, der vedrører
overførslen af de ansatte, herunder spørgsmålet
om antallet af ansatte der overføres, og hvilke ansatte der
efter aftaleudkastet skal overføres til kommunen.
Det er desuden forudsat, at de ansatte og deres
repræsentanter på passende tidspunkter, herunder
forinden aftaleudkastet er udarbejdet, orienteres om proceduren
m.v. ved aftaleindgåelsen, og at de ansatte og de ansattes
repræsentanter har mulighed for at fremsætte forslag og
ønsker, herunder til fordelingen af ansatte, som kan
indgå i forbindelse med regionsrådets udarbejdelse af
aftaleudkastet. Bestemmelsen begrænser således ikke de
enkelte ansattes adgang til at fremsætte ønsker til
fordelingen af ansatte.
Orienteringen forudsættes at ske i
overensstemmelse med de aftaler, der gælder for regionens
inddragelse af de ansattes repræsentanter.
Bestemmelsen indebærer, at kravet om
fortrolighed om aftaleudkastet, jf. lovforslagets § 7, ikke
gælder i forhold til de ansattes repræsentanter. Kravet
gælder derimod i forhold til de enkelte ansatte. Om
baggrunden herfor henvises til bemærkningerne til
lovforslagets § 7. De ansattes repræsentanter har
således, herunder i forhold til de ansatte, tavshedspligt med
hensyn til de oplysninger, som fremgår af aftaleudkastet.
Orienteringen skal ske på et passende
tidspunkt, inden aftaleudkastet fremsendes til kommunalbestyrelsen,
således at de synspunkter, som de ansattes
repræsentanter fremsætter til aftaleudkastet, kan
indgå i regionsrådets overvejelser om, hvorvidt der
skal ske tilpasninger af aftaleudkastet forinden fremsendelsen til
kommunalbestyrelsen.
Bestemmelsen er et supplement til
virksomhedsoverdragelseslovens § 5, hvorefter
regionsrådet i rimelig tid inden overtagelsen skal underrette
lønmodtagernes repræsentanter m.v. om datoen for
overdragelsen, årsagen til overdragelsen, overdragelsens
juridiske, økonomiske og sociale følger for
lønmodtagerne samt eventuelle foranstaltninger for
lønmodtagerne, der ikke er en følge af den
almindelige ledelsesret.
Bestemmelsen er endvidere et supplement til
virksomhedsoverdragelseslovens § 6, hvorefter
regionsrådet i rimelig tid inden overtagelsen skal indlede
forhandlinger med lønmodtagernes repræsentanter m.v.,
hvis myndigheden overvejer at iværksætte
foranstaltninger for lønmodtagerne i forbindelse med
overdragelsen.
Bestemmelsen vil endvidere supplere de aftaler,
der gælder for regionsrådets inddragelse af de ansattes
repræsentanter.
Det foreslås i lovforslagets § 9, stk. 2 og 3, at regionsrådet
skal sørge for, at repræsentanter for de ansatte
orienteres om forhandlingernes forløb om overtagelsen af det
lands- eller landsdelsdækkende undervisningstilbud.
Kommunalbestyrelsen skal ligeledes søger for, at
repræsentanter for de ansatte i kommunen, der berøres
af overførslen, orienteres om aftaleudkastet og
forhandlingernes forløb.
Det forudsættes, at de ansattes
repræsentanter har mulighed for at fremsætte
synspunkter og ønsker på baggrund af det forelagte
aftaleudkast med henblik på, at ønskerne kan
indgå i forhandlingerne mellem regionsrådet og
kommunalbestyrelsen.
Orienteringen af de ansattes repræsentanter
forudsættes at ske i overensstemmelse med de aftaler, der
gælder for den pågældende myndigheds inddragelse
af de ansattes repræsentanter.
Orienteringen om forhandlingernes forløb
forudsættes at ske løbende, således at
repræsentanterne orienteres på passende tidspunkter
under forhandlingernes forløb.
Bestemmelsen indebærer, at kravet om
fortrolighed om aftaleudkastet og forhandlingernes forløb
ikke gælder i forhold til de ansattes repræsentanter.
Kravet gælder derimod i forhold til de enkelte ansatte. Om
baggrunden for kravet henvises til bemærkningerne til
lovforslagets § 7. De ansattes repræsentanter har
således også i forhold til de ansatte tavshedspligt med
hensyn til de oplysninger, som fremgår af aftaleudkastet og
orienteringen om forhandlingernes forløb, jf. lovforslagets
§ 9, stk. 4.
Bestemmelsen er som bestemmelsen i lovforslagets
§ 9, stk. 1, et supplement til myndighedernes underretnings-
og forhandlingspligt efter §§ 5 og 6 i
virksomhedsoverdragelsesloven, jf. bemærkningerne til
lovforslagets § 9, stk. 1. Bestemmelsen vil endvidere supplere
de aftaler, der gælder for den pågældende
myndigheds inddragelse af de ansattes repræsentanter.
Det foreslås i lovforslagets § 9, stk. 4, at repræsentanterne
for de ansatte har tavshedspligt vedrørende den orientering,
der er givet i medfør af stk. 1-3. Baggrunden for
bestemmelsen er, at aftaleudkast er fortrolige, jf. lovforslagets
§ 7. Repræsentanterne for de ansatte vil således
ikke kunne videregive oplysninger herom til andre ansatte eller
andre personer.
Til § 10
Bestemmelsen i lovforslagets § 10, stk. 1, indebærer, at
kontaktudvalget skal høres om en kommunalbestyrelses
ønske om at overtage et regionalt lands- eller
landsdelsdækkende undervisningstilbud, således at alle
aspekter af overtagelsen kan belyses.
Kontaktudvalget er oprettet i medfør
§ 6, stk. 1, i lov nr. 537 af 24. juni 2005 om regioner og om
nedlæggelse af amtskommunerne, Hovedstadens
Udviklingsråd og Hovedstadens Sygehusfællesskab.
Kontaktudvalg består af regionsrådets formand og
borgmestrene for kommunerne i regionen.
Kontaktudvalget har ingen beslutningskompetence
på området.
Bestemmelsen i lovforslagets § 10, stk. 2, sikrer, at
spørgsmålet om kommunal overtagelse af de regionale
lands- og landsdelsdækkende undervisningstilbud skal tages op
af kontaktudvalget mindst én gang i hver valgperiode.
Kontaktudvalget har ingen beslutningskompetence
på området. Det er kommunalbestyrelsen i den kommune,
hvor det lands- eller landsdelsdækkende undervisningstilbud
er beliggende, der træffer beslutning om overtagelse af det
lands- eller landsdelsdækkende undervisningstilbud, jf.
lovforslagets § 1, stk. 1 og 2.
Til § 11
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. juli 2014.
Med henblik på at ligestille
Københavns Kommune med de kommuner, der overtager et
regionalt undervisningstilbud, foreslås det, at
bestemmelserne herom, jf. lovforslagets § 12, § 13, nr.
1-3 og 5, og § 14, nr. 2-4 og 6, træder i kraft den 1.
januar 2016, hvor kommunerne efter lovforslagets § 6, stk. 1,
senest skal meddele til regionsrådet, at de ønsker at
overtage et regionalt lands- eller landsdelsdækkende
undervisningstilbud.
Til § 12
Med henblik på at ligestille
Københavns Kommune med de øvrige kommuner, der
overtager et regionalt undervisningstilbud, foreslås det, at
lovforslagets § 1, stk. 4, finder tilsvarende anvendelse for
de landsdelsdækkende undervisningstilbud
Børneklinikken og Skolen på Kastelsvej, der drives af
Borgerrepræsentationen i henhold til folkeskolelovens §
48 a, og det landsdækkende undervisningstilbud Instituttet
for Blinde og Svagsynede, der drives af
Borgerrepræsentationen efter § 6 k i lov om
specialundervisning for voksne.
De pågældende undervisningstilbud vil
således forsat være omfattet af rammeaftalen for Region
Hovedstaden, og Borgerrepræsentationen vil fortsat have
ansvaret for at tilpasser kapaciteten på og
sammensætningen af de landsdelsdækkende
undervisningstilbud i Københavns Kommune.
Børneklinikken varetager
rådgivningsopgaver i forbindelse med døve
småbørn. Skolen på Kastelsvej er en skole for
døve og hørehæmmede børn og unge. Skolen
drives sammen med Langelinieskolen, der er en kommunal folkeskole.
Instituttet for Blinde og Svagsynede varetager undervisning og
rådgivning m.v. for voksne med synshandicap.
Til § 13
Med henblik på at ligestille
København Kommune med de øvrige kommuner, der
overtager et regionalt undervisningstilbud, foreslås det i
lovforslagets § 13, nr. 1-3 og 5,
at de særlige regler for de landsdelsdækkende
undervisningstilbud Børneklinikken og Skolen på
Kastelsvej ophæves, herunder Københavns Kommunes pligt
til at sørge for undervisningen af børn og unge der
bliver henvist af en anden kommune til Børneklinikken eller
Skolen på Kastelsvej, jf. § 21, stk. 1 og 4, i
folkeskoleloven, og de særlige styrelsesregler i
folkeskolelovens § 48 a.
Borgerrepræsentationen vil herefter alene
være forpligtet til at sørge for undervisningen af
børn fra andre kommuner i det omfang, det fastlægges i
rammeaftalen.
I kapitel 3 i bekendtgørelse nr. 447 af
19. maj 2006 om udgifterne ved de regionale undervisningstilbud er
der fastsat nærmere regler om takster m.v. for de
landsdelsdækkede undervisningstilbud Børneklinikken og
Skolen på Kastelsvej.
Det fremgår af bekendtgørelsen, at
taksten reduceres med en objektiv finansiering fra de kommuner, der
har mulighed for at benytte det pågældende
undervisningstilbud.
Den objektive finansiering udgør 10
procent af de fastsatte takster. Er taksten større end 1.100
kr. pr. kalenderdag pr. elev, udgør den objektive
finansiering 10 procent af de første 1.100 kr. og 25 procent
af det overskydende beløb. Beløbet reguleres
årligt med den af Finansministeriet bekendtgjorte
satsreguleringsprocent - første gang den 1. januar 2008. I
2013 er beløbet på 1.100 kr. reguleret til 1.289
kr.
Med hjemmel i gældende regler
påtænkes det at fastsætte, at Københavns
Kommunes landsdelsdækkende undervisningstilbud fortsat bliver
omfattet af reglerne om den objektive finansiering, jf. § 49,
stk. 2, i folkeskoleloven.
Med hjemmel i de gældende regler, jf.
§ 47, stk. 6, og § 49, stk. 2, i folkeskoleloven,
påtænkes det at fastsætte, at der gives mulighed
for, at kommunerne kan købe en abonnementsordning på
Københavns Kommunes landsdelsdækkende
undervisningstilbud Børneklinikken og Skolen på
Kastelsvej. En abonnementsordning indebærer, at den
pågældende kommune køber en generel
trækningsret frem for et konkret antal pladser eller ydelser
af det pågældende landsdelsdækkende
undervisningstilbud.
Det er hensigten med abonnementsordningen at
sikre den fortsatte drift og faglige udvikling af de
landsdelsdækkende undervisningstilbud.
Med hjemmel i de gældende regler, jf.
§ 47, stk. 6, og § 49, stk. 2, i folkeskoleloven,
påtænkes det desuden at fastsætte, at der gives
mulighed for, at kommunerne kan forpligte sig til at garantere
betalingen for et bestemt antal pladser eller ydelser på de
lands- eller landsdelsdækkende undervisningstilbud, hvis
pladserne eller ydelserne ikke efterspørges af andre.
Det er hensigten med denne ordning at sikre den
fortsatte drift og faglige udvikling af de landsdelsdækkende
undervisningstilbud.
Det er hensigten med lovforslaget at fremme
kommunal overtagelse af de regionale lands- og
landsdelsdækkende undervisningstilbud, således at
sammenhængen mellem specialundervisningen og den almindelige
undervisning styrkes. Herved realiseres også
kommunalreformens målsætning om, at beslutninger om
specialundervisning skal træffes så tæt på
borgerne som muligt.
Som følge heraf foreslås det i
lovforslagets § 13, nr. 4, at
regionsrådenes mulighed for at oprette nye lands- eller
landsdelsdækkende undervisningstilbud i henhold til
folkeskolelovens § 47, stk. 2, ophæves med virkning fra
den 1. juli 2014.
Regeringen indgik den 26. juni 2013 aftale med
Venstre, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti om rammer for justering af
kommunalreformen. Forslaget skal også ses som
udmøntning af det element i aftalen, som vedrører
afskaffelse af regionernes forsyningsansvar på
specialundervisningsområdet.
Til § 14
Med lov nr. 592 af 24. juni 2005 om ændring
af lov om folkeskolen, lov om specialundervisning for voksne m.v.
(Udmøntning af kommunalreformen for så vidt
angår specialundervisning m.v.) blev det landsdækkende
undervisningstilbud Nyborgskolen overført til Region
Syddanmark med virkning fra den 1. januar 2007. Nyborgskolen blev
nedlagt med virkning fra den 1. august 2013.
Da Nyborgskolen er det eneste landsdækkende
undervisningstilbud, der blev overført til regionerne i
henhold til lov om specialundervisning for voksne, foreslås
det i lovforslagets § 14, nr. 1,
at bestemmelserne i lovens § 1, stk. 2, 1. og 3. pkt., der
indeholder hjemmel for regionsrådene til at drive lands- og
landsdelsdækkende undervisningstilbud, ophæves.
Regeringen indgik den 26. juni 2013 aftale med
Venstre, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti om rammer for justering af
kommunalreformen. Forslaget skal også ses som
udmøntning af det element i aftalen, som vedrører
afskaffelse af regionernes forsyningsansvar på
specialundervisningsområdet.
Med henblik på at ligestille
Københavns Kommune med de øvrige kommuner, der
overtager et regionalt undervisningstilbud, foreslås det i
lovforslagets § 14, nr. 2-4 og 6,
at de særlige regler for det landsdækkende
undervisningstilbud Instituttet for Blinde og Svagsynede
ophæves, herunder Københavns Kommunes pligt til at
sørge for undervisningen af voksne der bliver henvist af en
anden kommune til Instituttet for Blinde og Svagsynede, jf. §
1 b, stk. 1 og 3, i lov om specialundervisning for voksne, og de
særlige styrelsesregler i § 6 k i lov om
specialundervisning for voksne.
Borgerrepræsentationen vil herefter alene
være forpligtet til at sørge for undervisningen af
voksne fra andre kommuner i det omfang, det fastlægges i
rammeaftalen.
I kapitel 3 i bekendtgørelse nr. 447 af
19. maj 2006 om udgifterne ved de regionale undervisningstilbud er
der fastsat nærmere regler om takster m.v. for det
landsdækkede undervisningstilbud Instituttet for Blinde og
Svagsynede.
Det fremgår af bekendtgørelsen, at
taksten reduceres med en objektiv finansiering fra de kommuner, der
har mulighed for at benytte det pågældende
undervisningstilbud.
Den objektive finansiering udgør 10
procent af de fastsatte takster. Er taksten større end 1.100
kr. pr. kalenderdag pr. elev, udgør den objektive
finansiering 10 procent af de første 1.100 kr. og 25 procent
af det overskydende beløb. Beløbet reguleres
årligt med den af Finansministeriet bekendtgjorte
satsreguleringsprocent - første gang den 1. januar 2008. I
2013 er beløbet på 1.100 kr. reguleret til 1.289
kr.
Med hjemmel i de gældende regler
påtænkes det at fastsætte, at Københavns
Kommunes landsdækkende undervisningstilbud Instituttet for
Blinde og Svagsynede fortsat bliver omfattet af reglerne om den
objektive finansiering, jf. § 4, stk. 1, 2. pkt., i lov om
specialundervisning for voksne.
Med hjemmel i de gældende regler, jf.
§ 4, stk. 1, 2. pkt., og § 6 h, stk. 6, i lov om
specialundervisning for voksne, påtænkes det at
fastsætte, at der gives mulighed for, at kommunerne kan
købe en abonnementsordning på Københavns
Kommunes landsdækkende undervisningstilbud Instituttet for
Blinde og Svagsynede. En abonnementsordning indebærer, at den
pågældende kommune køber en generel
trækningsret frem for et konkret antal pladser eller ydelser
af Instituttet for Blinde og Svagsynede.
Det er hensigten med abonnementsordningen at
sikre den fortsatte drift og faglige udvikling af det
landsdækkende undervisningstilbud.
Med hjemmel i de gældende regler, jf.
§ 4, stk. 1, 2. pkt., og § 6 h, stk. 6, i lov om
specialundervisning for voksne, påtænkes det desuden at
fastsætte, at der gives mulighed for, at kommunerne kan
forpligte sig til at garanterer betalingen for et bestemt antal
pladser eller ydelser på Instituttet for Blinde og
Svagsynede, hvis pladserne eller ydelserne ikke efterspørges
af andre.
Det er hensigten med denne ordning at sikre den
fortsatte drift og faglige udvikling af det landsdækkende
undervisningstilbud.
Det er hensigten med lovforslaget at fremme
kommunal overtagelse af de regionale lands- og
landsdelsdækkende undervisningstilbud, således at
sammenhængen mellem specialundervisningen og den almindelige
undervisning styrkes. Herved realiseres også
kommunalreformens målsætning om, at beslutninger om
specialundervisning skal træffes så tæt på
borgerne som muligt.
Som følge heraf foreslås det i
lovforslagets § 14, nr. 5, at
regionsrådenes mulighed for at oprette nye lands- eller
landsdelsdækkende undervisningstilbud i henhold til § 6
h, stk. 2, i lov om specialundervisning for voksne ophæves
med virkning fra den 1. juli 2014.
Regeringen indgik den 26. juni 2013 aftale med
Venstre, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti om rammer for justering af
kommunalreformen. Forslaget skal også ses som
udmøntning af det element i aftalen, som vedrører
afskaffelse af regionernes forsyningsansvar på
specialundervisningsområdet.
Til § 15
Efter forslaget gælder loven ikke for
Færøerne og Grønland.