Betænkning afgivet af Uddannelses-
og Forskningsudvalget den 6. maj 2014
1. Ændringsforslag
Uddannelses- og forskningsministeren har
stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. februar
2014 og var til 1. behandling den 13. marts 2014. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Uddannelses- og
Forskningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser sendte den 20. december 2013 dette udkast til udvalget,
jf. FIV alm. del - bilag 81. Den 26. februar 2014 sendte
uddannelses- og forskningsministeren de indkomne høringssvar
og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 7
spørgsmål til uddannelses- og forskningsministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med det stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
understreger, at L 139 handler om et lille, men vigtig element i
SU-lovgivningen. Lovforslaget spiller ind i den igangværende
debat og problematik om velfærdsturisme forstået
på den måde, at SU-området og Danmarks måde
at etablere velfærdssystemer på også her angribes
af EU. Danmark har også på dette område opbygget
et system, der har som primært formål at
understøtte det danske samfunds mål, nemlig at
støtte, at danske unge kan tage en uddannelse, og i relation
til dette lovforslag, at de også har mulighed for at få
støtte til uddannelse i udlandet. Det er glimrende, men det
er naturligvis ikke hensigten, at de danske skattemidler skal
bruges til at understøtte uddannelse af unge fra det
øvrige EU. Det må og skal være de øvrige
landes opgave at understøtte deres borgeres uddannelse.
Der er faldet en række domme ved
EU-Domstolen, som kræver handling. Dansk Folkeparti
accepterer, at regeringen med det konkrete lovforslag
forsøger at opstille værns?initiativer. Dansk
Folkeparti lægger vægt på, at det i både
loven og i bekendtgørelsen understreges, at der skal
være tale om en reel og betydelig tilknytning til Danmark,
for at man kan være berettiget til SU.
Dansk Folkeparti accepterer lovforslagets
tilgang til værns?initiativer som nødvendige her og
nu. Men Dansk Folkeparti peger på, at vi forventer, at
regeringen aktivt følger op på den aftale, som blev
indgået i forbindelse med SU-forhandlingerne i foråret
2013. På det tidspunkt handlede det om udenlandske
studerendes ret til som vandrende arbejdstagere at få SU til
uddannelse i Danmark. I den aftale, som blev indgået med den
daværende minister, står der i forlængelse af
omtalen af værnsinitiativer:
»I den forbindelse vil Danmark
arbejde aktivt i enhver relevant europæisk sammenhæng
for at fremme forudsætningerne for at opretholde det
nuværende danske SU-system.«
Når gentagne domme viser, at vore
systemer er udfordret, burde det give sig selv, at vi ikke bare
skal lægge os fladt ned igen og igen, men at vi skal arbejde
for politisk at få ændret de EU-love, som ligger til
grund for EU-Domstolens afgørelser.
Det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget kan støtte forslaget, da KF erkender, at det nu
viser sig nødvendigt at lempe på 2-årsreglen for
SU-modtagere, som ønsker at tage SU med til en uddannelse i
udlandet. Men KF støtter forslaget med en vis bekymring. De
foreslåede parametre er mere upræcise end
2-årsreglen, og KF frygter, at gennemsigtigheden og
ensartetheden i tildelingen kan blive ringe. Derfor vil KF på
det kraftigste opfordre ministeren til at udfordre EU-retten til
det yderste på dette område, og KF vil også
opfordre regeringen til helt generelt at tage en grundig
drøftelse med kollegerne i de andre EU-lande om det
hensigtsmæssige i, at vi på det ene område efter
det andet får stadig stigende problemer med at tildele
velfærdsydelser til vores borgere efter de hensigter, som vi
havde med ydelserne.
Der er behov for en drøftelse i EU,
der gør det muligt at fastholde vores velfærdssamfund,
som vi kender det, samtidig med at vi sikrer arbejdskraftens frie
bevægelighed.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af uddannelses- og
forskningsministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Efter nr. 9 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
30, stk. 6, udgår »og 4«.«
[Forældelse af
tilbagebetalingskrav]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med lov nr. 899 af 4. juli 2013 blev der i
SU-loven § 30 om den endelige tildeling af SU indsat et nyt
stk. 6, der regulerer forældelsesfristen for krav, der rejses
efter stk. 2 og 4, sådan at fristen regnes fra tidspunktet
for den endelige tildeling. Det fremgår af
bemærkningerne til lovforslaget, at formålet hermed var
at fastsætte et entydigt tidspunkt for, hvornår
forældelsen af de såkaldte indkomstkontrolkrav regnes
fra.
Indkomstkontrolkrav er de krav, der rejses
efter SU-loven § 30, stk. 2, i forbindelse med den endelige
tildeling af SU efter støtteårets udgang, hvis den
uddannelsessøgendes indkomst i støtteåret
(egenindkomsten) overstiger det beløb, som den
uddannelsessøgende må tjene i støtteåret
(årsfribeløbet). Efter § 30, stk. 6, regnes
forældelsesfristen fra det tidspunkt, hvor den endelige
tildeling sker; det vil sige, når Styrelsen for
Videregående Uddannelser efter støtteårets
udgang sammenholder støttemodtagerens egenindkomst med
årsfribeløbet. Dette sker tidligst, umiddelbart efter
at SKAT i løbet af foråret danner
årsopgørelserne for det afsluttede skatteår.
Efter SU-loven § 30, stk. 4, kan der
imidlertid også efter støtteårets udgang rejses
krav om tilbagebetaling af for meget modtaget SU, fordi den
uddannelsessøgende ikke opfylder oplysningspligten. Det kan
f.eks. være tilfældet, hvis den
uddannelsessøgende ikke har oplyst om orlov fra uddannelsen,
lønnede praktikperioder el.lign. De
uddannelsessøgendes oplysningspligt er nærmere
reguleret i § 52 i bekendtgørelse nr. 1269 af 17.
december 2012 om statens uddannelsesstøtte. Krav, der rejses
efter § 30, stk. 4, er således ikke indkomstkontrolkrav,
og forældelsen af disse krav skal derfor ikke omfattes af
bestemmelsen i § 30, stk. 6. Det er derfor en fejl, at der i
§ 30, stk. 6, henvises til § 30, stk. 4. Det
foreslås derfor i overensstemmelse med bemærkningerne
til § 30, stk. 6, at henvisningen til stk. 4 udgår.
Forældelsen af krav efter § 30,
stk. 4, vil herefter alene følge reglen i § 2, stk. 1,
i forældelsesloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1063 af
28. august 2013, hvorefter forældelsesfristen ved
tilbagesøgningskrav løber fra det tidligste
tidspunkt, hvor fordringshaveren kunne kræve fordringen
opfyldt, hvilket som udgangspunkt vil sige det tidspunkt, hvor den
fejlagtige udbetaling fandt sted.
Jeppe Bruus (S) Jesper Petersen
(S) Mette Reissmann (S) Rasmus Prehn (S) fmd. Per Husted (S) Ole Hækkerup
(S) Trine Bramsen (S) Lotte Rod (RV) Marlene Borst Hansen (RV)
Jeppe Mikkelsen (RV) Annette Vilhelmsen (SF) Jonas Dahl (SF)
Pernille Vigsø Bagge (SF) Pernille Skipper (EL) Rosa Lund
(EL) Bertel Haarder (V) Kristian Jensen (V) Karen Ellemann (V)
nfmd. Esben Lunde Larsen (V) Tina
Nedergaard (V) Mads Rørvig (V) Anne-Mette Winther
Christiansen (V) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Marie Krarup (DF)
Alex Ahrendtsen (DF) Christian Langballe (DF) Merete Riisager (LA)
Villum Christensen (LA) Charlotte Dyremose (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 139
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra uddannelses- og forskningsministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | 1. udkast til betænkning | 5 | Ændringsforslag, fra uddannelses- og
forskningsministeren | 6 | Notat om EU-regler vedrørende
vandrende arbejdstageres rettigheder | 7 | 2. udkast til betænkning | 8 | 3. udkast til betænkning | 9 | 4. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 139
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om udformning af de nærmere
regler om tilknytningskravet, til uddannelses- og
forskningsministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om, hvilke beregninger der ligger til
grund for den vurderede merudgift på 40 mio. kr., til
uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm. om, hvilke grupper der efter
lovforslaget får adgang til dansk SU, som ikke havde adgang
efter de gamle regler, til uddannelses- og forskningsministeren, og
ministerens svar herpå | 4 | Spm. om sikring af, at der stilles krav om
integration for opnåelse af mulighed for SU, til uddannelses-
og forskningsministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om, hvordan ministeren vil leve op
til aftalen fra SU-forliget om, at »arbejde aktivt i enhver
relevant europæisk sammenhæng for at fremme
forudsætninger for at opretholde det nuværende danske
SU-system«, til uddannelses- og forskningsministeren, og
ministerens svar herpå | 6 | Spm. om, hvilke tiltag ministeren
gør for at skabe et samarbejde med de øvrige lande,
som har fået domme imod sig på SU-området om at
arbejde for ændring af EU's regler, til uddannelses- og
forskningsministeren, og ministerens svar herpå | 7 | Spm. om begrundelsen for, at der ikke
gives SU fra den dag, hvor den studerende fylder 18 år, men
først fra det kvartal, der følger efter det kvartal,
hvor den studerende er fyldt 18 år, til uddannelses- og
forskningsministeren, og ministerens svar herpå |
|