Ja, vi fortsætter lidt i samme spor, kan man sige:
Lovforslag 139 indebærer en ændring i forhold til SU til uddannelser i udlandet.
Lovforslaget vil ændre i SU-loven og lov om socialpædagogisk støtte ved videregående uddannelser.
Lovforslaget her er jo netop en opfølgning på en række nye domme fra EU-Domstolen, der underkender andre landes varighedskrav og tilknytningskrav.
Lovforslaget her vil supplere den 2-årsregel, vi kender i dag, med nogle nye tilknytningskriterier; tilknytningskriterierne finder anvendelse, hvor den uddannelsessøgende ikke opfylder 2-årsreglen.
For at ligestille tilbuddene om socialpædagogisk støtte med SU-reglerne tilføjes disse tilbud de samme nye tilknytningskriterier.
Yderligere lempes mindstekravene til den påkrævede længde på udenlandske uddannelser, for at de er SU-berettigede.
I stedet for de nuværende 12 måneder ændres kravet til 3 måneder.
Endelig resulterer lovforslaget også i en omstrukturering af SU-lovens kapitel 1; ministeren beder om denne omstrukturering for at sikre mere gennemsigtighed og øget retssikkerhed for borgerne.
Så langt, så godt, kan man sige.
Derudover sikrer lovforslaget, at nye domstolsafgørelser i forhold til kredsen af SU-berettigede kan implementeres lidt hurtigere via bekendtgørelse.
Man kan sige, at det sådan var det faktiske indhold af lovforslaget, som vi selvfølgelig også har drøftet i forligskredsen.
Og i Venstre noterede vi os med glæde, at statsministeren i tirsdags offentliggjorde, at Danmark i en sag om ydelser til EU-borgere stiller sig på Finlands side; det var i en anden sag end en sag om studiestøtte, nemlig i sagen om dagpengene.
Som det også fremgik af den tidligere debat, er EU i disse år på vej mod at blive en social union, hvor nationale velfærdsgoder som f.eks.
SU ender som en rettighed for alle borgere i EU.
I Venstre er vi meget skeptiske over for den her udvikling.
Vi ønsker et EU med samarbejde, vækst, handel og frie muligheder for dem, der kan og vil.
Men vi ønsker ikke en union, hvor alle har ret til samme ydelser, uanset hvor de bor, og hvad de laver, og hvor de kommer fra.
Vi har jo set, at regeringen har siddet lidt på hænderne i forhold til de verserende sager, der kører, men når man kigger på den dom, som primært ligger til grund for det lovforslag, vi skal behandle her i dag, så kan man jo se, at Domstolen, i, jeg tror, det er afsnit 34, netop lægger op til, at man kan anvende nogle individuelle kriterier til at supplere det tilknytningskrav, som var.
Man kan sige, at havde vi bare haft det afsnit i forbindelse med andre af de sager, vi behandler, så kunne det jo være, at de ting var gået lidt nemmere.
Men jeg synes, at vi af den grund kan finde en nogenlunde fornuftig løsning på en problemstilling, som jeg ikke bifalder er opstået, nemlig at EU-Domstolen har valgt at tolke reglerne på den måde, at vi skal lave reglen om, og det noterer jeg mig at regeringen også er enig i, efter man selvfølgelig også har gjort sine bemærkninger gældende, da sagen blev behandlet ved EU-Domstolen.
Det skal være mine bemærkninger.