Fremsat den 2. oktober 2013 af
Justitsministeren (Morten Bødskov)
Forslag
til
Lov om ændring af
forældelsesloven
(Forældelse af udestående
selskabsindskud)
§ 1
I forældelsesloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1063 af 28. august 2013, foretages
følgende ændringer:
1.
Efter § 2 indsættes i kapitel
2:
Ȥ 2 a. For
fordringer, som støttes på skriftlig aftale om indskud
i et selskab, regnes forældelsesfristen tidligst fra det
tidspunkt, hvor selskabet beslutter at indkalde indskuddet. Uanset
1. pkt. regnes forældelsesfristen dog senest fra 10 år
efter begyndelsestidspunktet i henhold til § 2.«
2. I
§ 3, stk. 3, indsættes efter
nr. 2 som nyt nummer:
»3) 10
år efter begyndelsestidspunktet i henhold til § 2 a for
fordringer, som støttes på skriftlig aftale om indskud
i et selskab.«
Nr. 3 bliver
herefter nr. 4.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2014.
Stk. 2. Loven finder
tillige anvendelse på fordringer, der er stiftet før
lovens ikrafttræden, medmindre forældelse efter de
hidtil gældende regler er indtrådt før lovens
ikrafttræden.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes i
kraft for Grønland med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
2. Gældende
ret i hovedtræk
3.
Justitsministeriets overvejelser
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
mv.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
7.
Miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til
EU-retten
9. Hørte
myndigheder og organisationer mv.
10. Sammenfattende
skema
1. Indledning
1.1.
Formålet med lovforslaget er at indføre en
særlig ordning for forældelse af udestående
selskabsindskud, der endnu ikke er indkaldt.
Udestående kapital i aktie-
og anpartsselskaber og udestående indskud i
kommanditselskaber er som udgangspunkt undergivet
forældelseslovens almindelige forældelsesfrist på
3 år kombineret med en absolut frist på 10 år. De
gældende regler indebærer dermed, at udestående
sel?ska?bsindskud som udgangspunkt forældes efter 3 år,
hvis forældelse ikke forinden er afbrudt.
Forældelsesfristen begynder
at løbe på det tidligste tidspunkt, hvor det
udestående selskabsindskud kan kræves indbetalt, dvs. i
praksis allerede ved selskabets stiftelse eller ved en
efterfølgende kapitalforhøjelse med tillæg af
en eventuel påkravsfrist.
Som konsekvens heraf er selskaber
med udestående sel?ska?bsindskud - dvs. hvor indskuddet helt
eller delvist ik?ke er krævet indbetalt - løbende
hvert 3. år nødt til at sør?ge for at afbryde
forældelsen. Hvis en selskabsdeltager ikke frivilligt vil
medvirke hertil, kan sagsanlæg være
nødvendigt.
Denne retsstilling er ud fra et
selskabsretligt synspunkt uhensigtsmæssig, idet hensynet til
selskabets kreditorer og formålet med reglerne om udskudt
indbetaling taler imod en så kort forældelsesfrist.
Endvidere påfører retstilstanden selskaber med
udstående selskabsindskud en unødvendig byrde.
1.2.
Det foreslås på den baggrund at ændre
forældelsesloven, således at begyndelsestidspunktet for
forældelsesfristen i forhold til krav på indbetaling af
udestående selskabsindskud tidligst regnes fra det tidspunkt,
hvor selskabet beslutter at indkalde indskuddet.
Forældelsesfristen kan dog højst udskydes i op til 10
år regnet fra forfaldstidspunktet (dvs. i praksis fra
selskabets stiftelse eller en efterfølgende
kapitalforhøjelse), så længe der ikke er truffet
beslutning om at indkalde det udestående selskabsindskud.
Hermed sikres det, at kravene ikke kan løbe i det
uendelige.
Med lovforslaget gøres
samtidig op med den usikkerhed, der hidtil i et vist omfang har
knyttet sig til spørgsmålet om forældelse af
bl.a. kommanditisters resthæftelse.
2. Gældende ret i
hovedtræk
2.1. De
almindelige regler om forældelse fremgår af
forældelsesloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1063 af
28. august 2013. Forældelsesloven er udarbejdet på
grundlag af Forældelsesudvalgets betænkning nr.
1460/2005 om revision af forældelseslovgivningen.
Med forældelsesloven blev der
bl.a. indført en almindelig forældelsesfrist på
3 år, der suspenderes ved utilregnelig uvidenhed om
fordringen eller skyldneren, kombineret med en absolut frist
på 10 år (dog 30 år ved personskade bortset fra
erhvervssygdom og ved miljøskade). Herudover blev der
indført særlige forældelsesfrister og
tillægsfrister for visse fordringer, herunder fordringer der
hviler på et særligt retsgrundlag.
Efter lovens § 30, stk. 1, 2.
pkt., gjaldt der en overgangsperiode på 3 år, hvor
forældelse kun indtrådte, hvis dette tillige fulgte af
de hidtidige regler. Fra og med den 1. januar 2011 har alene
forældelseslovens regler fundet anvendelse.
2.2.
Forældelsesloven finder anvendelse på fordringer
på penge eller andre ydelser, medmindre andet følger
af særlige bestemmelser om forældelse i anden lov, jf.
lovens § 1.
Der har i den juridiske litteratur
været udtrykt usikkerhed om spørgsmålet om
forældelse i forhold til udestående selskabsindskud,
herunder om et sådant indskud er en fordring omfattet af
forældelsesloven. Justitsministeriet finder i den
forbindelse, at et selskabs krav på indskud må anses
for omfattet af forældelsesloven, idet indskuddet må
anses som en fordring. Et selskabs krav på betaling af
indskud, der i aftalen er fikseret til et bestemt beløb,
fremstår således umiddelbart som et krav på en
pengeydelse. Dertil kommer, at det udtrykkeligt fremgår af
bemærkningerne til forslag til forældelseslovens §
3, stk. 1, jf. Folketingstidende 2006-07, Tillæg A, s. 5614
f. , at et selskabs krav på betaling af indskud vil
være omfattet af den 3-årige forældelsesfrist,
der gælder efter lovens § 3, stk. 1.
Forældelsesfristen for
udestående indskud i selskaber er således som
udgangspunkt 3 år regnet fra det tidligste tidspunkt, til
hvilket kapitalejerens eller kommanditistens pligt til betaling af
indskud i givet fald kan aktualiseres, jf. forældelseslovens
§ 3. Det kan dog anføres, at hvis der for kravet er
udstedt et gældsbrev - dvs. en i hovedsagen ubetinget,
ensidig skriftlig erklæring, der fikserer kravets
størrelse, uanset om erklæringen benævnes
"gældsbrev" - er forældelsesfristen 10 år, jf.
forældelseslovens § 5, stk. 1, nr. 1.
Efter forældelseslovens
§ 2, stk. 1, regnes forældelsesfristerne fra det
tidligste tidspunkt, til hvilket fordringshaveren kunne kræve
at få fordringen opfyldt, medmindre andet følger af
andre bestemmelser.
I tilfælde, hvor
ydelsespligten forudsætter påkrav eller op?si?gelse fra
fordringshaverens side, løber fristen fra det tidligste
tidspunkt, til hvilket ydelsespligten kunne aktualiseres, og ikke
først fra det tidspunkt, hvor skyldneren - efter
påkrav eller opsigelse - har pligt til at erlægge
ydelsen (handlingstidspunktet). Skal ydelsen erlægges straks
efter påkrav, regnes fristen således fra det tidligst
mulige tidspunkt for påkravets fremsættelse.
Er der indrømmet skyldneren
løbedage eller i øvrigt en frist, inden for hvilken
betaling anses for rettidig, skal forældelsesfristen
først regnes fra betalingsfristens udløb, jf.
forældelseslovens § 2, stk. 2.
2.3.
Efter selskabslovens § 33, som trådte i kraft den 1.
marts 2011, er det muligt at lade en del af den tegnede
selskabskapital i et aktie- eller anpartsselskab udestå,
således at kun en mindre del af selskabets kapital skal
indbetales ved stiftelsen eller kapitalforhøjelsen, mens den
resterende del først skal indbetales på anfordring fra
selskabets centrale ledelsesorgan og indtil da udgør en
personlig fordring på aktionæren eller anpartshaveren.
Efter selskabslovens § 33, stk. 2, kan ikke-indbetalt
selskabskapital af kapitalselskabets centrale ledelsesorgan
kræves indbetalt på anfordring. Fri?sten for betaling
er mindst 2 uger. Der kan i vedtægterne fastsættes et
længere varsel, der dog ikke kan overstige 4 uger.
Det følger af
forældelseslovens § 2, stk. 1 og 2, at
forældelsesfristen for udestående selskabskapital i et
aktie- eller anpartsselskab - afhængig af, om selskabet i
vedtægterne har fraveget selskabslovens minimumfrist på
2 uger - begynder at løbe mellem 2 og 4 uger efter
stiftelsen af selskabet eller kapitalforhøjelsen, idet
forældelsesfristen begynder at løbe fra den tidligst
mulige sidste rettidige betalingsdag, som et påkrav fra
fordringshaveren ville kunne føre til.
For så vidt angår
kommanditselskaber - der ikke er omfattet af selskabslovens regler
- begynder forældelsesfristen at løbe på det
tidligste tidspunkt, til hvilket kommanditistens pligt til betaling
af resthæftelsen i givet fald kan aktualiseres.
Forældelsesfristens begyndelsestidspunkt afhænger
således af stiftelsesaftalens udformning. Hvis
stiftelsesaftalen ikke indeholder tidsmæssige
begrænsninger i, fra hvilket tidspunkt resthæftelsen
vil kunne kræves betalt, vil forældelsesfristen begynde
at løbe fra stiftelsesaftalens indgåelse.
2.4.
Efter forældelseslovens § 15 afbrydes forældelsen,
når skyldneren over for fordringshaveren udtrykkeligt eller
ved sin handlemåde erkender sin forpligtelse.
Det beror på en konkret
vurdering, om en kapitalejer (aktionær eller anpartshaver)
eller en kommanditist ved sin handlemåde har erkendt
forpligtelsen til efter påkrav at betale indskud i et selskab
og dermed afbrudt forældelsen. Det afgørende er, om
fordringshaveren (selskabet) på grund af skyldnerens
(kapitalejerens henholdsvis kommanditistens) adfærd med
føje har fået den opfattelse, at der ikke er tvist om
kravet, således at der ikke er rimelig anledning for
selskabet til at anlægge sag, jf. herved
forældelseslovens § 16.
3. Justitsministeriets
overvejelser
3.1.
Spørgsmålet om forældelse af selskabsretlige
fordringer blev særskilt overvejet af
Forældelsesudvalget.
Forældelsesudvalget fandt, at
selskabsretlige fordringer i videst muligt omfang bør
være omfattet af den almindelige ordning om forældelse.
Udvalget henviste i den forbindelse til det generelle ønske
om at undgå for mange særregler, samt det forhold at
det kan være vanskeligt at afgrænse selskabsretlige
fordringer fra andre fordringer.
I relation til et selskabs krav
på betaling af indskud var Forældelsesudvalget
opmærksom på, at det kan anføres, at hensynet
til selskabets kreditorer taler for en længere
forældelsesfrist, end hvad der følger af den
almindelige ordning. Udvalget fandt dog, at hensynet til deltagerne
- navnlig ved selskaber med mange deltagere - talte for at
fastholde de almindelige regler. Efter en samlet vurdering fandt
udvalget herefter ikke tilstrækkeligt grundlag for at
foreslå en særregel. Hensynet til selskabets kreditorer
måtte desuden i tilstrækkelig grad anses for tilgodeset
gennem suspensionsreglen.
3.2.
Spørgsmålet om forældelse af selskabers krav
på udestående indskud er en del af en mere generel
problemstilling med hensyn til forældelse af fordringer, der
kan kræves betalt efter påkrav, men i praksis
jævnligt først vil blive krævet betalt på
et væsentligt senere tidspunkt. Forældelsesloven tager
som udgangspunkt ikke særligt hensyn til sådanne
tilfælde, og udgangspunktet er således, at
forældelsen vil begynde at løbe på det tidligste
tidspunkt, til hvilket betalingsforpligtelsen ville kunne
aktualiseres. Særregler findes dog for kassekreditter og
indlån i pengeinstitutter, jf. forældelseslovens §
6, stk. 2, og § 7.
Forældelsesudvalget forholdt
sig udtrykkeligt til denne problemstilling for så vidt
angår gældsbreve uden aftalt forfaldstidspunkt.
Udvalget anførte, at spørgsmålet stort set kun
har betydning ved gældsbreve mellem private, og at
forældelse i disse tilfælde sjældent gøres
gældende. På denne baggrund konkluderede udvalget, at
der ikke var behov for en særregel om
forældelsesfristens begyndelsestidspunkt for sådanne
gældsbreve.
Forældelsesudvalget ses ikke
at have forholdt sig til forældelsesfristens
begyndelsestidspunkt i forhold til selskabets krav på indskud
til trods for, at dette spørgsmål har fået en
væsentlig større betydning med en 3-årig
forældelsesfrist end med den 20-årige
forældelsesfrist, der gjaldt efter Danske lov 5-14-4,
herunder formentlig også i forhold til forældelse af de
nævnte selskabskrav.
3.3.
Som anført ovenfor under pkt. 2.2 kan der i forbindelse med
stiftelsen af et selskab udstedes et gældsbrev for selskabets
krav på betaling af indskud, således at den
10-årige forældelsesfrist i forældelseslovens
§ 5, stk. 1, nr. 1, finder anvendelse. Et selskab, der ud fra
det forventede finansieringsbehov ikke forventer at ville indkalde
udestående indskud inden for de første 3 år
efter stiftelsen eller en kapitalforhøjelse, har
således mulighed for at indrette sig således, at
selskabets krav på betaling af indskud først
forældes efter 10 år (fra stiftelsen eller
kapitalforhøjelsen).
Den nuværende retsstilling
indebærer imidlertid, at selskaber, der ønsker at lade
indskud udestå i mere end 3 år, enten er nødt
til at tage skridt til at afbryde forældelse af kravet
på udestående indskud hvert 3. år, eller at der
udstedes et gældsbrev for selskabets krav på betaling
af indskud. Hvis der tages skridt til at afbryde forældelsen,
skal dette i givet fald ske over for hver enkelt selskabsdeltager,
og vil en selskabsdeltager ikke frivilligt medvirke til at afbryde
forældelse (ved at erkende sin betalingsforpligtelse), kan
det være nødvendigt for selskabet at anlægge
retssag mod den pågældende for at afbryde
forældelsen.
Erhvervsstyrelsen under Erhvervs-
og Vækstministeriet har over for Justitsministeriet
anført, at en 3-årig forældelse regnet fra
tegningen af kapital er uhensigtsmæssig ud fra et
selskabsretligt synspunkt, idet hensynet til kreditorerne og
formålet med reglerne om udskudt indbetaling taler imod en
så kort forældelsesfrist.
3.4.
Justitsministeriet finder på denne baggrund, at der er
grundlag for at indføre en særlig regel om
forældelse for så vidt angår selskabers krav
på betaling af udestående selskabsindskud, der ikke er
indkaldt.
Ved udformningen af en sådan
regel har Justitsministeriet på den ene side lagt vægt
på, at spørgsmålet om forældelsesfristens
længde ved sådanne krav blev overvejet særskilt
af Forældelsesudvalget, og at der i den forbindelse blev
foretaget en afvejning af de relevante hensyn, herunder hensynet
til selskabets kreditorer. Endvidere har Justitsministeriet lagt
vægt på hensynet til at undgå for mange
særregler, der fraviger forældelseslovens almindelige
ordning.
Justitsministeriet har på den
anden side lagt vægt på, at spørgsmålet om
forældelsesfristens begyndelsestidspunkt ved sådanne
krav ikke ses at have været særskilt overvejet i
forarbejderne til forældelsesloven, selv om loven indebar en
væsentlig forkortelse af forældelsesfristens
længde (fra 20 år til 3 år). Endvidere har
Justitsministeriet lagt vægt på, at vægtige
praktiske hensyn taler for, at det ikke skal være
nødvendigt hvert 3. år fra stiftelsen eller
kapitalforhøjelsen at afbryde forældelsen af krav
på betaling af selskabsindskud, som det efter
omstændighederne i praksis normalt først bliver
aktuelt at kræve indbetalt efter væsentligt
længere tid.
Efter Justitsministeriets
opfattelse bør en særlig regel om forældelse af
selskabers krav på betaling af indskud omfatte både
aktie- og anpartsselskaber, der reguleres af selskabsloven, og
andre selskaber, der kan have udestående kapital, herunder
kommanditselskaber.
Justitsministeriet har overvejet,
om en sådan regel bør basere sig på en udvidelse
af reglerne om afbrydelse af forældelse. Efter
Justitsministeriets opfattelse vil dette imidlertid ikke være
en hensigtsmæssig løsning på problemstillingen.
Forældelsesloven indebar den grundlæggende
ændring i forhold til hidtidige forældelsesregler, at
afbrydelse af forældelse uden skyldnerens medvirken fremover
ikke skulle kunne ske ved påmindelse, men kun ved at
skyldneren erkender forpligtelsen, eller ved at foretage retslige
skridt mod skyldneren med henblik på at erhverve dom.
Justitsministeriet finder, at en udvidelse af mulighederne for at
afbryde forældelsen vil kunne skabe usikkerhed om
retstilstanden i forhold til dette væsentlige
spørgsmål, og ministeriet anser på denne
baggrund ikke dette som en mulig model og løsning på
problemstillingen om forældelse af ikke-indkaldt
udestående selskabsindskud.
3.5.
Justitsministeriet har i stedet fundet, at en sådan
særlig regel om forældelse i forhold til
udestående selskabsindskud bør foretages ved at
udskyde forældelsesfristens begyndelsestidspunkt.
Justitsministeriet har i den forbindelse overvejet nogle
forskellige modeller herfor.
En model, hvor
forældelsesfristens begyndelsestidspunkt udskydes til det
tidspunkt, hvor kravet om betaling af indskud aktualiseres gennem
en beslutning fra selskabets side, ville indebære, at der i
princippet kunne gå 20, 30 eller 40 år, før
forældelsesfristen overhovedet begyndte at løbe,
hvilket imidlertid dels i sig selv ville være meget
vidtgående i forhold til kapitalejeren eller kommanditisten,
som bl.a. kan være en privat, ikke-erhvervsdrivende investor,
dels stå i modsætning til, at der med
forældelsesloven generelt er sket en væsentlig
forkortelse af forældelsesfristerne.
En anden model, hvor
forældelsesfristen forlænges til 10 år, ville
på den ene side være en væsentlig
forlængelse i forhold til den almindelige
forældelsesfrist på 3 år og ville dermed
ligeledes være byrdefuld for kapitalejeren eller
kom?man?di?ti?sten. På den anden side ville en
forældelsesfrist på 10 år være
væsentlig kortere end den forældelsesfrist på 20
år, som gjaldt før forældelsesloven i det
omfang, der måt?te være tale om en forældelig
fordring. Desuden fører de gældende regler allerede
til en 10-årig forældelsesfrist, hvis der udstedes et
gældsbrev for fordringen, jf. herved forældelseslovens
§ 5, stk. 1, nr. 1.
Med en 10-årig
forældelsesfrist ville det stadig være
nødvendigt at sørge for at afbryde forældelsen
(inden 10 år), hvis der ikke inden da er truffet beslutning
om indbetaling af indskuddet, men dette ville være
væsentligt mindre byrdefuldt for selskabet end at skulle
sørge for at afbryde forældelse af kravet hvert 3.
år.
En generel forlængelse af
forældelsesfristen til 10 år ville imidlertid
også betyde, at der i de tilfælde, hvor indskuddet blev
indkaldt kort tid efter kapitalejerens eller kom?man?di?ti?stens
tegning af kapital, ville gælde en unødvendig lang
forældelsesfrist. Hvis indskuddet f.eks. blev indkaldt 2
år efter tegningen, ville forældelse i givet fald
først indtræde 8 år efter indkaldelsen.
3.6. De
uheldige konsekvenser af en ubegrænset udskydelse af
begyndelsestidspunktet for forældelsen henholdsvis en
forlængelse af forældelsesfristens længde kan
efter Justitsministeriets opfattelse undgås ved at
indføre en model, der kombinerer en regel om udskydelse af
forældelsesfristens begyndelsestidspunkt til det tidspunkt,
hvor udestående kapital indkaldes, med en regel om, at
forældelsesfristens begyndelsestidspunkt dog maksimalt kan
udskydes 10 år i forhold til forældelseslovens
almindelige regler. Hermed til?go?deses både hensynet til, at
ikke-indbetalt kapital ikke bør forældes allerede
efter 3 år, og hensynet til, at forældelseslovens
almindelige regler, herunder den 3-årige almindelige
forældelse, bør finde anvendelse fra det tidspunkt,
hvor kapitalen indkaldes. Samtidig fastlægges en øvre
grænse for, hvor lang tid en fordring på
udestående selskabsindskud kan henstå, uden at
selskabet tager skridt til at afbryde forældelse.
Sammenfattende foreslås det,
at begyndelsestidspunktet for forældelsesfristen for
selskabers krav på indskud udskydes til det tidspunkt, hvor
selskabet beslutter at indkalde indskuddet, men at
begyndelsestidspunktet for forældelsen dog maksimalt
bør kunne udskydes med 10 år.
Der henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 1 (forslag til forældelseslovens
§ 2 a), og bemærkninger hertil.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ikke
økonomiske eller administrative konsekvenser for det
offentlige.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget vil i forhold til
gældende ret indebære en min?dre økonomisk og
administrativ lempelse for erhvervslivet mv., idet selskaber med
udestående selskabsindskud de første 10 år efter
stiftelsen eller en kapitalforhøjelse ik?ke vil være
nødsaget til - som udgangspunkt hvert 3. år - at
sørge for at afbryde forældelsesfristen.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke
administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
9. Hørte
myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslaget har
været sendt til høring hos følgende myndigheder
og organisationer mv.:
Vestre Landsret, Østre
Landsret, Sø- og Handelsretten, Tin?glysningsretten,
samtlige byretter, Advokatrådet,
Børsmæglerforeningen, Copenhagen Business School,
Juridisk Institut, Danske Advokater, Dansk Aktionærforening,
Dansk Erhverv, Dansk Iværksætterforening, Dansk
Revisorforening, Den Danske Dommerforening, Den Danske
Fondsmæglerforening, DI - organisation for erhvervslivet,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen,
Finansrådet, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer,
Foreningen Danske Revisorer, Forsikring & Pension,
Københavns Universitet, Det Juridiske Fakultet, Liberale
Erhvervs Råd, Rigsadvokaten og Aarhus Universitet, Juridiske
Institut.
10. Sammenfattende
skema
| | | | | | Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Mindre udgifter | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Mindre udgifter | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Det foreslås at
indsætte en særlig regel i forældelsesloven om
begyndelsestidspunktet for forældelsen af krav på
betaling af indskud i et selskab, der endnu ikke er blevet
indkaldt.
Den foreslåede bestemmelse
omfatter fordringer, som støttes på skriftlig aftale
om indskud i et selskab. Skriftlig aftale omfatter også
aftaler indgået ved anvendelse af skriftlig digital
kommunikation. Indskud i et selskab omfatter alene indskud, der
foretages af en selskabsdeltager (dvs. indskud som ejer), hvorimod
lån, herunder ansvarlige lån, til et selskab ikke er
omfattet. Det udestående selskabsindskud kan enten
hidrøre fra stiftelsen af selskabet eller fra en
efterfølgende kapitalforhøjelse.
Med udtrykket "selskab" omfatter
den foreslåede bestemmelse i praksis navnlig aktie-, anparts-
og kommanditselskaber. Bestemmelsen omfatter imidlertid også
andre selskaber (f.eks. partnerselskaber eller andre selskaber med
begrænset ansvar), hvis disse selskaber har et krav på
fra deres ejere at få indbetalt udestående
selskabsindskud.
Som en fravigelse af den
almindelige regel i forældelseslovens § 2 om
forældelsesfristernes begyndelsestidspunkt foreslås
det, at forældelse af krav på betaling af sådanne
udestående selskabsindskud som udgangspunkt tidligst skal
regnes fra det tidspunkt, hvor selskabet beslutter at indkalde
indskuddet, jf. bestemmelsens 1. pkt.
Forældelsen regnes dermed som udgangspunkt fra den dag, hvor
selskabet - dvs. den kompetente myndighed i selskabet (i aktie- og
anpartsselskaber det centrale ledelsesorgan, jf. selskabslovens
§ 33) - beslutter at indkalde indskuddet. Det er uden
betydning, hvornår beslutningen meddeles selskabsdeltagerne,
og forældelsen begynder således at løbe fra
dagen for beslutningen uanset eventuel påkravsfrist og
uanset, om selska?bsdeltageren er blevet underrettet om
beslutningen.
Hvis selskabet beslutter at
indkalde en del af det udestående indskud, begynder
forældelsesfristen kun at løbe fra dagen for denne
beslutning for så vidt angår den del af indskuddet, som
der er truffet beslutning om at indkalde. For den rester?ende del
af indskuddet begynder forældelsesfristen dermed først
at løbe, når denne del af indskuddet besluttes
indkaldt.
Hvis beslutningen om at indkalde
indskuddet træffes før det tidligste tidspunkt, til
hvilket indskuddet kunne kræves betalt, regnes
forældelsesfristen først fra det tidligste tidspunkt,
til hvilket indskuddet kunne kræves betalt, jf.
forældelseslovens § 2 og ordet "tidligst" i 1. pkt. af
den foreslåede bestemmelse i § 2 a. Samspillet mellem
reglen i forældelseslovens § 2 og den foreslåede
regel i § 2 a, 1. pkt., betyder, at forældelsesfristen
begynder at løbe fra den tidligst mulige sidste rettidige
betalingsdag, som et påkrav fra fordringshaveren ville kunne
føre til. Særreglen i § 2 a kan således
alene rykke forældelsesfristens begyndelsestidspunkt frem i
tid i forhold til den almindelige regel i § 2. Bestemmelsen
kan derimod ikke rykke begyndelsestidspunktet tilbage i tid og
hermed bevirke, at forældelsen begynder at løbe
før det tidspunkt, der er nævnt i lovens § 2.
Det foreslås endvidere i
2. pkt., at forældelsesfristen
dog senest skal regnes fra 10 år efter begyndelsestidspunktet
i henhold til § 2.
Den foreslåede bestemmelse
indebærer dermed, at forældelsen af krav på
betaling af udestående selskabsindskud som udgangspunkt
først begynder at løbe på det tidspunkt, hvor
selskabet beslutter at indkalde indskuddet, men at
forældelsen dog senest begynder at løbe 10 år
efter det tidligste tidspunkt, til hvilket indskuddet kunne
kræves betalt (dvs. i praksis fra stiftelsen eller en
efterfølgende kapitalforhøjelse) med tillæg af
en eventuel påkravsfrist.
Den foreslåede bestemmelse i
§ 2 a angår alene forældelsesfristens
begyndelsestidspunkt på udestående selskabsindskud.
Forældelseslovens almindelige regler om
forældelsesfristens længde bestemmes således
uændret af reglerne i forældelseslovens
§§ 3 og 5. I forhold til den absolutte
forældelsesfrist præciseres det i forslaget til ny
§ 3, stk. 3, nr. 3, jf. lovforslagets § 1, nr. 2, at den
absolutte forældelsesfrist løber fra samme tidspunkt
som forældelsesfristen efter den nye § 2 a. Hermed
sikres det, at begyndelsestidspunktet for de to frister er
sammenfaldende, således som det også er tilfældet
i forhold til andre fordringer, jf. forældelseslovens §
3, stk. 3, nr. 3 (som med lovforslaget bliver til nr. 4).
Den foreslåede
lovændring betyder herved bl.a., at forældelsesfristen
som udgangspunkt er 3 år, jf. § 3, stk. 1, og regnes fra
det tidspunkt, hvor selskabet beslutter at indkalde indskuddet, jf.
den foreslåede § 2 a, 1. pkt. Endvidere betyder
lovændringen, at hvis fordringen på indskuddet hviler
på et særligt retsgrundlag i form af et
gældsbrev, er forældelsesfristen 10 år, jf.
§ 5, stk. 1, nr. 1, og regnes fra det tidspunkt, hvor
selskabet beslutter at indkalde indskuddet, jf. den
foreslåede § 2 a, 1. pkt.
Herudover betyder den
foreslåede lovændring, at forældelsesfristen
under alle omstændigheder begynder at løbe 10 år
efter begyndelsestidspunktet i henhold til § 2, jf. den
foreslåede § 2 a, 2. pkt. Dette gælder, uanset om
fordringen på indskuddet er undergivet den almindelige
forældelsesfrist på 3 år, jf. § 3, stk. 1,
eller en 10-årig forældelsesfrist, jf. § 5, stk.
1, nr. 1, fordi fordringen hviler på et særligt
retsgrundlag i form af et gældsbrev.
Endvidere betyder den
foreslåede lovændring, at i de situationer, hvor et
selskab måtte beslutte at indkalde et indskud før det
tidligste tidspunkt, til hvilket indskuddet kunne kræves
betalt, regnes forældelsesfristen først fra den
tidligst mulige sidste rettidige betalingsdag, som et påkrav
fra fordringshaveren ville kunne føre til, jf.
forældelseslovens § 2 og ordet "tidligst" i 1. pkt. af
den foreslåede § 2 a.
Nedenfor er beskrevet tre
eksempler, der illustrerer anvendelsen af § 2 a.
Som eksempel 1 kan nævnes den situation,
hvor en person den 1. januar 2014 tegner kapital i et aktieselskab
med 50.000 kr. som udestående indskud. Der udstedes ikke
noget gældsbrev. Selskabet beslutter den 1. marts 2019 at
indkalde det pågældende indskud. I denne situation
forældes kravet på indskuddet 3 år efter
beslutningen om indkaldelsen, dvs. den 1. marts 2022, hvis
forældelsen ikke har været suspenderet. Hvis selskabet
først efter den 15. januar 2024 (som er 10 år efter
det tidligste tidspunkt, til hvilket indskuddet kan kræves
betalt) beslutter at indkalde det pågældende indskud,
forældes kravet på dette indskud den 15. januar 2027.
Det er herved forudsat, at selskabet ikke i vedtægterne har
fraveget selskabslovens 2-ugers påkravsfrist.
Som eksempel 2 kan nævnes den situation,
hvor en person den 1. januar 2014 tegner kapital i et aktieselskab
med 50.000 kr. som udestående indskud. Der udstedes i den
forbindelse et gældsbrev for kravet, hvorved der gælder
en 10-årig forældelsesfrist. Selskabet beslutter den 1.
marts 2019 at indkalde det pågældende indskud. I denne
situation forældes kravet på indskuddet den 1. marts
2029. Hvis selskabet først efter den 15. januar 2024 (som er
10 år efter det det tidligste tidspunkt, til hvilket
indskuddet kan kræves betalt) beslutter at indkalde det
pågældende indskud, forældes kravet på
indskud den 15. januar 2034. Det er herved forudsat, at selskabet
ikke i vedtægterne har fraveget selskabslovens 2-ugers
påkravsfrist.
Som eksempel 3 kan nævnes den situation,
hvor en person den 1. januar 2014 tegner kapital i et aktieselskab
med 50.000 kr. som udestående indskud. Der udstedes ikke
noget gældsbrev for kravet. Ifølge selskabets
vedtægter er der fastsat en påkravsfrist på 4
uger. Selskabet beslutter den 15. januar 2014 at indkalde det
pågældende indskud. I denne situation forældes
kravet på indskuddet den 29. januar 2017, idet kravet efter
vedtægterne tidligst kunne kræves betalt den 29. januar
2014 (4 uger fra den 1. januar 2014). Der henvises i den
forbindelse til forældelseslovens § 2 og ordet
"tidligst" i den foreslåede § 2 a, 1. pkt.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr.
2
Det foreslås at indføre et nyt nr. 3 i forældelseslovens § 3,
stk. 3, der præciserer begyndelsestidspunktet for den
absolutte forældelsesfrist i forhold til krav omfattet af den
foreslåede § 2 a, jf. lovforslagets § 1, nr. 1.
Forældelse af krav omfattet
af § 2 a vil herefter senest indtræde 10 år efter
begyndelsestidspunktet i henhold til § 2 a.
Til §
2
Det foreslås i stk. 1, at loven træder i kraft den 1.
januar 2014.
Den foreslåede bestemmelse i
stk. 2 indebærer, at loven skal
finde anvendelse også på tidligere stiftede fordringer,
der ikke inden lovens ikrafttræden er forældet efter de
hidtil gældende regler.
Overgangsbestemmelsen
indebærer, at krav i henhold til en skriftlig aftale om
selskabsindskud, der er indgået før lovens
ikrafttræden, vil være omfattet af den foreslåede
§ 2 a, når blot kravet ikke - efter de hidtil
gældende regler - er forældet før lovens
ikrafttræden.
Det bemærkes, at da
selskabslovens § 33, hvorefter det er muligt at lade en del af
den tegnede selskabskapital i et aktie- eller anpartsselskab
udestå, trådte i kraft den 1. marts 2011, vil alle
krav, der er stiftet fra 1. marts 2011 til dette lovforslag
træder i kraft, og som støttes på skriftlig
aftale om selskabsindskud, jf. selskabslovens § 33, blive
omfattet af overgangsordningen, og der vil derfor i forhold til
disse fordringer ikke kunne opstå spørgsmål om,
hvorvidt disse krav kan være forældet efter de hidtil
gældende regler. Det vil således alene være i
forhold til ikke-indkaldt udestående selskabsindskud i
selskaber, som ikke er omfattet af reglen i selskabslovens §
33, herunder f.eks. kommanditselskaber, hvor der kan være
indtrådt forældelse efter de hidtil gældende
regler.
Til §
3
Bestemmelsen vedrører lovens
territoriale gyldighed.
Det foreslås, at loven ikke
skal gælde for Færøerne og Grønland, men
at den ved kongelig anordning kan sættes helt eller delvis i
kraft for Grønland med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger.
Færøerne har med
virkning fra den 1. januar 2010 overtaget formueretten som
hjemmestyreområde. Forældelseslovgivning på
Færøerne hører derfor under
hjemmestyreområdet. Loven skal derfor ikke gælde -
eller ved en kongelig anordning kunne sættes i kraft - for
Færøerne.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I forældelsesloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1063 af 28. august 2013, foretages
følgende ændringer: | | | | § 2.
Forældelsesfristerne regnes fra det tidligste tidspunkt, til
hvilket fordringshaveren kunne kræve at få fordringen
opfyldt, medmindre andet følger af andre bestemmelser. Stk. 2. Er
der indrømmet skyldneren løbedage eller i
øvrigt en frist, inden for hvilken betaling anses for
rettidig, regnes forældelsesfristen først fra
betalingsfristens udløb. Stk. 3. For
fordringer, som opstår ved misligholdelse af kontrakt, regnes
forældelsesfristen fra tidspunktet for misligholdelsen. Stk. 4. For
fordringer på erstatning eller godtgørelse for skade
forvoldt uden for kontraktforhold regnes forældelsesfristen
fra tidspunktet for skadens indtræden. Stk. 5.
Selv om fordringshaveren på grund af skyldnerens
misligholdelse eller i medfør af en særlig
opsigelsesadgang kunne kræve opfyldelse før et aftalt
forfaldstidspunkt, regnes forældelsesfristen fra det aftalte
forfaldstidspunkt, hvis fordringshaveren ikke udnytter denne
mulighed. Udnytter fordringshaveren muligheden, regnes
forældelsesfristen fra det tidspunkt, til hvilket opfyldelse
herefter kan kræves. | | 1. Efter
§ 2 indsættes i kapitel
2: | | Ȥ 2 a.
For fordringer, som støttes på skriftlig aftale om
indskud i et selskab, regnes forældelsesfristen tidligst fra
det tidspunkt, hvor selskabet beslutter at indkalde indskuddet.
Uanset 1. pkt. regnes forældelsesfristen dog senest fra 10
år efter begyndelsestidspunktet i henhold til §
2.« | | | | | | § 3. Stk. 1-2.
--- | | | Stk. 3.
Forældelse indtræder senest | | 2. I § 3, stk. 3, indsættes efter nr. 2
som nyt nummer: | 1) | 30 år efter den skadevoldende
handlings ophør for fordringer på erstatning eller
godtgørelse i anledning af personskade, jf. dog stk. 4,
og for fordringer på erstatning for skade forvoldt ved
forurening af luft, vand, jord eller undergrund eller ved
forstyrrelser ved støj, rystelser el.lign. , | | »3) 10 år efter
begyndelsestidspunktet i henhold til § 2 a for fordringer, som
støttes på skriftlig aftale om indskud i et
selskab.« Nr. 3 bliver herefter nr. 4. | 2) | 10 år efter den skadevoldende
handlings ophør for fordringer på erstatning for skade
forvoldt uden for kontraktforhold, som ikke er omfattet af nr. 1,
og | 3) | 10 år efter begyndelsestidspunktet
i henhold til § 2 for andre fordringer. | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2014. | | | Stk. 2. Loven
finder tillige anvendelse på fordringer, der er stiftet
før lovens ikrafttræden, medmindre forældelse
efter de hidtil gældende regler er indtrådt før
lovens ikrafttræden. | | | | | | | | | | | | | | | | | | § 3 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning sættes i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger. | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|