Fremsat den 15. januar 2014 af ministeren
for forskning, innovation og videregående uddannelser (Morten
Østergaard)
Forslag
til
Lov om Danmarks Innovationsfond
Kapitel 1
Formål m.v.
§ 1. Danmarks Innovationsfond - fonden
for strategisk forskning, højteknologi og innovation
etableres af ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser som et uafhængigt organ inden
for den statslige forvaltning.
Stk. 2.
Fondens virksomhed finansieres ved bevillinger på de
årlige bevillingslove. Fonden kan modtage tilskud og gaver
fra anden side end bevillingslovene.
Stk. 3.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser udsteder årligt et bevillingsbrev til fonden
på baggrund af de årlige bevillingslove.
Stk. 4.
Fonden aflægger regnskab og revideres efter de regler, der
gælder for staten.
§ 2. Danmarks Innovationsfond har til
formål at give tilskud til udvikling af viden og teknologi,
herunder højteknologi, der fører til styrkelse af
forskning og innovative løsninger til gavn for vækst
og beskæftigelse i Danmark.
Stk. 2.
Fonden skal særligt understøtte løsninger
på konkrete samfundsudfordringer og øge forsknings- og
innovationsindsatsen i virksomheder, herunder små og
mellemstore virksomheder.
§ 3. Fonden skal give tilskud til
strategisk og udfordringsdrevet forskning, teknologiudvikling og
innovation, som samlet bidrager til at øge
1) andelen af innovative
virksomheder,
2) andelen af private virksomheders
investeringer i forskning og udvikling, og
3) andelen af højtuddannede
medarbejdere i virksomheder.
Stk. 2.
Fondens udmøntning af tilskud skal understøtte
1) koblingen mellem forskning af
høj kvalitet og innovation, herunder samarbejde om
forskning, teknologiudvikling og innovation mellem
videninstitutioner og virksomheder,
2) dansk deltagelse i internationalt
samarbejde om strategisk og udfordringsdrevet forskning,
teknologiudvikling og innovation, og
3) modning af lovende
forskningsresultater og opfindelser med henblik på hurtigere
formidling, anvendelse og kommercialisering af viden.
Stk. 3.
Fonden kan
1) udmønte tilskud til
samfundspartnerskaber,
2) beslutte at udmønte tilskud i
samfinansiering med andre offentlige og private
bevillingsgivere,
3) beslutte at fordele op til 20 pct. af
den årlige bevilling til udmøntning via internationale
fora, hvis de pågældende fora udmønter tilskud i
åben konkurrence efter faglig vurdering, og
4) deltage i internationale fora som led
i sin bevillingsfunktion.
Stk. 4.
Fonden kan stille krav om medfinansiering fra ansøgerne.
§ 4. Fonden fastlægger selv et
begrænset antal virkemidler inden for sit formål og
inden for de rammer, der fastsættes på de årlige
bevillingslove.
§ 5. Fonden skal godkende
uddelingsproceduren og foretage en forskningsfaglig vurdering af
indkomne ansøgninger for de enkelte ministres uddeling af
statslige forskningsbevillinger, som ikke er basisbevillinger
knyttet til en bestemt institution eller bevillinger til
forskningsbaseret myndighedsbetjening. De enkelte ministre uddeler
herefter midlerne blandt de ansøgere, som fonden har fundet
støtteværdige.
Stk. 2.
Fonden kan efter anmodning bistå andre offentlige og private
institutioner med forskningsfaglige vurderinger af
uddelingsprocedurer og indkomne ansøgninger forud for
sådanne institutioners uddeling af forskningsbevillinger.
Kapitel 2
Bestyrelse
§ 6. Fonden ledes af en bestyrelse, som
træffer alle beslutninger, herunder udmønter tilskud
til udvikling af viden og teknologi, jf. kapitel 1.
§ 7. Bestyrelsen består af en
formand og 8 medlemmer.
Stk. 2.
Formanden og bestyrelsesmedlemmerne udpeges af ministeren for
forskning, innovation og videregående uddannelser i deres
personlige egenskab efter afholdelse af åbent opslag.
§ 8. Et flertal af
bestyrelsesmedlemmerne, herunder formanden, skal have erfaringer
fra det private erhvervsliv. Samtidig skal et flertal af
medlemmerne være enten anerkendte forskere eller
forskningskyndige, som udøver forskningsaktivitet, jf.
§ 2, nr. 1 og 2, i lov om forskningsrådgivning m.v.
Stk. 2.
Bestyrelsen skal sammensættes sådan, at den samlet
repræsenterer erfaring med
1) teknologiudvikling og innovation i
det private erhvervsliv, herunder i små og mellemstore
virksomheder,
2) strategisk og udfordringsdrevet
forskning, herunder offentligt-privat forsknings- og
innovationssamarbejde,
3) anvendelse og kommercialisering af
forskningsresultater,
4) innovations- og
forskningsfinansiering, herunder tilførsel af kapital til
virksomhedsudvikling, og
5) internationale aktiviteter om
forskning, teknologiudvikling og innovation.
§ 9. Bestyrelsesmedlemmerne, herunder
formanden, udpeges for en periode på indtil 3 år.
Genudpegning er mulig, indtil et medlem har været udpeget i
samlet 6 år, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kan undtagelsesvis forlænge udpegningsperioderne
for bestyrelsesmedlemmerne, herunder formanden, for en
begrænset periode ud over de perioder, som er anført i
stk. 1.
§ 10. Bestyrelsen kan i nærmere
bestemt omfang delegere sin kompetence
1) til udvalg, jf. kapitel 3,
2) til sekretariatet, jf. kapitel 4,
eller
3) til Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående Uddannelser eller en statslig
myndighed under ministeriet.
Stk. 2.
Bestyrelsen fastlægger de nærmere rammer for de
delegerede beføjelser i en bemyndigelse, der
offentliggøres på fondens hjemmeside.
§ 11. Bestyrelsen udarbejder en
forretningsorden, udformer hvert tredje år fondens strategi
med effektmål og afgiver en årlig beretning om fondens
virke.
Stk. 2.
Fondens forretningsorden, strategi og den årlige beretning,
jf. stk. 1, skal offentliggøres på fondens hjemmeside
efter orientering af ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser.
Kapitel 3
Udvalg
§ 12. Bestyrelsen kan nedsætte et
begrænset antal udvalg til at bistå med faglige
vurderinger og til at udmønte tilskud til udvikling af
viden, teknologi og innovation m.v.
§ 13. Antallet af udvalg holdes
på det lavest mulige niveau, og alle opgavebestemte udvalg
ophører, når deres opgave er fuldført.
Bestyrelsen fastsætter udvalgenes indbyrdes
afgrænsning.
Stk. 2.
Bestyrelsen udpeger formænd og medlemmer af udvalgene.
Stk. 3.
Udvalgene sammensættes sådan, at medlemmernes
kompetencer afspejler udvalgenes faglige eller
funktionsmæssige opgaver. Medlemmer af udvalg, der skal
vurdere ansøgninger om tilskud, skal tilsammen have
kompetence til at vurdere kvalitet, effekt og relevans af
ansøgningerne.
Kapitel 4
Sekretariat
§ 14. Bestyrelsen etablerer fondens
sekretariat
§ 15. Sekretariatet er underlagt
bestyrelsens instruktionsbeføjelse.
Stk. 2.
Sekretariatet skal understøtte fondens aktiviteter, navnlig
fondens udstedelse af bevillinger og opfølgning på
bevillinger.
Stk. 3.
Bestyrelsen kan efter nærmere aftale med Ministeriet for
Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser bestemme,
at sekretariatet løser opgaver for ministeriet.
§ 16. Bestyrelsen kan bestemme, at
nærmere bestemte administrative funktioner udøves af
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående
Uddannelser efter nærmere aftale.
§ 17 Fonden afholder de
nødvendige omkostninger til sekretariatet inden for rammerne
af de årlige bevillingslove. Ministeren for forskning,
innovation og videregående uddannelser godkender efter
indstilling fra bestyrelsen omkostningernes omfang og
sekretariatets ledelse og placering m.v.
Kapitel 5
Bevillingsfunktion
§ 18. Fonden træffer
afgørelse om tilskud inden for de rammer, der er fastsat
på de årlige bevillingslove. Afgørelser
træffes ved tildeling af bevillinger i åben konkurrence
på baggrund af saglige og forud offentliggjorte kriterier med
vægt på bl.a. kvalitet, effekt og relevans af
ansøgningerne.
Stk. 2.
Fondens bevillingsfunktion skal varetages efter ensartede
retningslinjer, der er fastsat af bestyrelsen. Retningslinjerne,
der skal offentliggøres, skal sikre, at ansøgninger
til forskningsaktiviteter vurderes af anerkendte forskere, jf.
§ 2, nr. 1, i lov om forskningsrådgivning m.v., under
relevant inddragelse af eksterne bedømmere.
Stk. 3.
En bevilling tildeles en person eller en juridisk enhed efter
fondens vurdering i forhold til det konkrete virkemiddel.
§ 19. Fondens
ansøgningsprocedurer skal være enkle, fleksible og
afstemt i forhold til det enkelte virkemiddels kompleksitet og
bevillingens størrelse.
§ 20. Fonden skal etablere en fleksibel
model for opfølgning på og evaluering af projekter,
der har fået en bevilling, for at bidrage til at sikre
fremdrift i projekterne.
§ 21. Fonden skal koordinere sin
bevillingsfunktion med andre relevante offentlige og private
bevillingsmyndigheder, herunder regionale myndigheder.
Koordineringsforpligtelsen gælder både
sammensætningen af virkemidler og temaer samt
tilrettelæggelsen af administrationen.
§ 22. Ministeren for forskning,
innovation og videregående uddannelser kan efter forslag fra
bestyrelsen fastsætte nærmere bestemmelser om
bevillingsfunktionen, herunder om
1) de økonomiske og
administrative vilkår, der stilles af fonden som betingelse
for tildeling og anvendelse af en bevilling,
2) fondens indkaldelse af
ansøgninger og kravene hertil,
3) formkrav, særligt om digital
kommunikation og om tidsfrister,
4) at manglende overholdelse af
formkrav kan medføre, at en ansøgning afvises,
5) fondens vilkår for
bevillingsmodtageres regnskabsaflæggelse, faglige
afrapportering og revision, herunder krav om bevillingsmodtageres
deltagelse i evalueringer også efter bevillingens
ophør, og
6) bortfald af bevilling og
tilbagebetaling af udbetalt tilskud i tilfælde, hvor
bevillingshaver har misligholdt betingelserne for bevillingen.
Kapitel 6
Klageadgang
§ 23. Fondens afgørelser kan
ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. dog stk.
2.
Stk. 2.
Retlige forhold i forbindelse med fondens afgørelser som
bevillingsmyndighed, jf. § 18, stk. 1, kan påklages til
ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser.
§ 24. I det omfang bestyrelsen
delegerer beslutningskompetence vedrørende administration af
tildelte bevillinger til en statslig myndighed under Ministeriet
for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser, jf.
§ 10, stk. 1, nr. 3, kan myndighedens afgørelser
truffet i medfør af delegationen påklages til
ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser.
§ 25. Klager efter § 23, stk. 2 og
§ 24 skal indgives skriftligt inden 4 uger efter, at
afgørelsen er meddelt den pågældende.
Kapitel 7
Tilsyn m.v.
§ 26. Ministeren for forskning,
innovation og videregående uddannelser fører tilsyn
med fonden.
Stk. 2.
Ministeren kan afkræve fonden enhver oplysning, som
ministeren anser for nødvendig for at kunne udøve sin
tilsynsforpligtelse. Ministeren skal til enhver tid have adgang til
at gøre sig bekendt med fondens administrative og
økonomiske systemer, regnskaber og virksomhed i
øvrigt.
Stk. 3.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kan bestemme, at fonden skal deltage i evalueringer af
sit virke.
§ 27. Ministeren for forskning,
innovation og videregående uddannelser kan bemyndige en
statslig myndighed under ministeriet eller andre statslige
myndigheder efter forhandling med vedkommende minister til at
udøve de beføjelser, der i denne lov er tillagt
ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser.
Stk. 2.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kan fastsætte regler om adgangen til at
påklage afgørelser, der er truffet i henhold til
bemyndigelse efter stk. 1, herunder at afgørelserne ikke
skal kunne påklages.
Stk. 3.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kan fastsætte nærmere regler om
udøvelsen af de beføjelser, som en anden statslig
myndighed efter forhandling med vedkommende minister bliver
bemyndiget til at udøve efter stk. 1.
Kapitel 8
Ikrafttræden og
overgangsbestemmelser m.v.
§ 28. Loven træder i kraft den 1.
april 2014.
Stk. 2.
Ministeren udpeger efter lovens ikrafttræden en
overgangsbestyrelse frem til den 1. januar 2015.
Stk. 3.
Indtil bestyrelsen er udpeget, kan ministeren for forskning,
innovation og videregående uddannelser træffe
beslutning om alle økonomiske og administrative forhold.
Stk. 4.
Programkomitéer nedsat af Det Strategiske
Forskningsråd samt Erhvervsforskerudvalget nedsat af
Rådet for Teknologi og Innovation fortsætter som
bevillingsudvalg, indtil bestyrelsen bestemmer andet efter
bestemmelserne i kapitel 3.
Stk. 5.
Når bestyrelsen er udpeget, kan bestyrelsen nedsætte to
overordnede udvalg:
1) Udvalg for Strategisk Forskning.
2) Udvalg for Innovation.
Stk. 6.
Udmøntning af tilskud til strategisk og udfordringsdrevet
forskning, teknologiudvikling og innovation samt opfølgning
på allerede tildelte bevillinger fortsætter under
anvendelse af hidtidige virkemidler, opslag, bestemmelser og
retningslinjer m.v., indtil bestyrelsen bestemmer andet, jf.
kapitel 2.
Stk. 7.
Fondens første beretning, jf. § 11, stk. 1,
vedrører perioden fra lovens ikrafttræden til og med
den 31. december 2015.
§ 29. Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
| 1. | Indledning og
baggrund | | 1.1 | Lovforslagets indhold | 2. | Gældende
ret | 3. | Lovforslagets
indhold | | 3.1. | Formål | | 3.2. | Ledelse og organisering m.v. | | 3.3. | Bevillingsfunktion | | 3.4. | Andre opgaver | | 3.5. | Klageadgang, tilsyn og bemyndigelser | | 3.6. | Ikrafttræden og
overgangsbestemmelser | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | | 4.1. | Generelle bemærkninger om
økonomiske og administrative forhold | | 4.2 | Specifikke bemærkninger om
bevillingsmæssige forhold | | | 4.2.1. | § 19.71.01. Danmarks Innovationsfonds
uddelinger (reservationsbevilling) | | | 4.2.2. | § 19.71.02. Danmarks Innovationsfonds
sekretariat (reservationsbevilling) | | | 4.2.3. | Nedlæggelse af finanslovskonti | 5. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 7. | Miljømæssige konsekvenser | 8. | Forholdet til
EU-retten | 9. | Høring | 10. | Sammenfattende
skema | |
|
1. Indledning og
baggrund
Med regeringens innovationsstrategi
fra 19. december 2012, Danmark -
Løsningernes land. Styrket
samarbejde og bedre rammer for innovation i virksomheder,
blev der lagt op til en reform af forsknings- og
innovationssystemet under Ministeriet for Forskning, Innovation og
Videregående Uddannelser.
Regeringen (Socialdemokraterne, Det
Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti) samt Venstre, Dansk
Folkeparti, Enhedslisten, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti har den 3. oktober 2013 indgået Aftale om Danmarks Innovationsfond - fonden for
strategisk forskning, højteknologi og innovation. Ved
aftalen er partierne enige om at gennemføre en revision af
forsknings- og innovationssystemet under Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående Uddannelser, herunder etablere
Danmarks Innovationsfond ved en ny lov.
Baggrunden er, at de store
offentlige investeringer i forskning og innovation i øget
omfang skal bidrage til løsninger på
samfundsudfordringer og skabe vækst og beskæftigelse.
Revisionen af forsknings- og innovationssystemet under Ministeriet
for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelse skal
understøtte, at systemet bliver mere enkelt og slagkraftigt,
og styrke koblingen mellem forskning og teknologi- og
innovationsindsatsen i virksomheder.
Samtidig med dette lovforslag
fremsætter ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser derfor to andre lovforslag om
ændringer i eksisterende love. Det ene lovforslag drejer sig
om ændringer af lov om teknologi og innovation og lov om
offentlige forskningsinstitutioners kommercielle aktiviteter og
samarbejde med fonde som en følge af beslutningen om at
nedlægge Rådet for Teknologi og Innovation. Det andet
lovforslag ændrer en række andre love, herunder lov om
forskningsrådgivning m.v. som en følge af forslaget om
nedlæggelse af Det Strategiske Forskningsråd,
ophævelse af lov om Højteknologifonden samt tekniske
ændringer af forskellige andre love, hvor de organer, som
foreslås nedlagt, er nævnt.
1.1. Lovforslagets
hovedindhold
Der foreslås oprettet en ny
innovationsfond, Danmarks Innovationsfond -
fonden for strategisk forskning, højteknologi og
innovation. Med oprettelsen samles forsknings-,
teknologiudviklings- og innovationsordninger fra Det Strategiske
Forskningsråd, Højteknologifonden og Rådet for
Teknologi og Innovation i én fond.
Danmarks Innovationsfond skal give
tilskud til udvikling af viden og teknologi, herunder
højteknologi, der fører til styrkelse af forskning,
og som kan omsættes til innovative løsninger til gavn
for vækst og beskæftigelse i Danmark. Det er hensigten
med etableringen af fonden, at det erhvervsmæssige sigte i
det samlede forsknings- og innovationssystem styrkes. Dette sker
bl.a. ved, at et flertal af bestyrelsesmedlemmerne i fonden har
erfaringer fra det private erhvervsliv. For at fastholde en
høj forskningsfaglig profil i fonden foreslås
samtidig, at et flertal af medlemmerne skal være anerkendte
forskere eller forskningskyndige.
Danmarks Innovationsfond etableres
som et uafhængigt organ inden for den statslige forvaltning.
De nuværende virkemidler i Det Strategiske
Forskningsråd, Højteknologifonden og Rådet for
Teknologi og Innovation overdrages til fonden sådan, at det
sikres, at der ikke ved etableringen af fonden sker en opbremsning
af den løbende udmøntning af tilskud til forskning og
innovation. Det forudsættes, at der over tid skal ske en
forenkling af udmøntningen.
Fonden skal stå for
udmøntningen af bevillingerne til nye samfundspartnerskaber,
som skal bidrage til at styrke samarbejde mellem private
virksomheder, videninstitutioner og offentlige myndigheder i
forhold til at skabe nye løsninger på konkrete
samfundsudfordringer inden for en kort tidshorisont. Det forventes,
at fastlæggelse af samfundspartnerskaber sker tematisk i
forbindelse med de årlige finanslovsforhandlinger. Der
henvises til de specielle bemærkninger til § 3, stk. 3,
nr. 1.
Bevillinger til godkendte
teknologiske serviceinstitutter, innovationsmiljøer og
innovationsnetværk overføres dog ikke til den nye
fond, men forankres indtil videre i Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående Uddannelser.
2. Gældende
ret
På Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående Uddannelsers område tildeles
statslige tilskud til forskning, teknologiudvikling og innovation
både som basistilskud til institutioner og som bevillinger
efter ansøgning, f.eks. til Det Strategiske
Forskningsråd, Højteknologifonden og Rådet for
Teknologi og Innovation.
Hovedformålet med de tre
organer Det Strategiske Forskningsråd,
Højteknologifonden og Rådet for Teknologi og
Innovation er henholdsvis at støtte dansk forskning inden
for prioriterede og tematisk afgrænsede områder (Det
Strategiske Forskningsråd), at styrke vækst og
beskæftigelse ved at understøtte Danmarks videre
udvikling som højteknologisk samfund
(Højteknologifonden) og at styrke teknologiudvikling og
innovation i erhvervslivet (Rådet for Teknologi og
Innovation).
De tre organer er oprettet på
baggrund af hver sin lov, og deres virksomhed, herunder ledelse
(bestyrelse), underudvalg (komiteer/udvalg), sekretariatsfunktioner
og bevillingsfunktion varierer, idet de dog har mange
fællestræk, bl.a. som følge af deres
fælles formål: at udmønte statslige bevillinger
til forskning, højteknologi og innovation.
3. Lovforslagets
indhold
3.1. Formål
Med lovforslaget etableres Danmarks
Innovationsfond som et uafhængigt organ, dvs. en
selvstændig offentlig myndighed, inden for den statslige
forvaltning, men uden for det ministerielle hierarki og uden
instruktionsbeføjelse for ministeren for forskning,
innovation og videregående uddannelser.
Fonden foreslås etableret med
det hovedformål at give tilskud til udvikling af viden og
teknologi, herunder højteknologi, der fører til
styrkelse af forskning og innovative løsninger til gavn for
vækst og beskæftigelse i Danmark. Fonden skal i den
forbindelse også udmønte bevillinger til de kommende
samfundspartnerskaber om innovation på baggrund af en
politisk prioritering på de årlige bevillingslove.
Innovation i det offentlige og offentligt-privat samarbejde om
innovation er omfattet af fondens formål i det omfang, det
medvirker til at skabe vækst og beskæftigelse.
De gældende principper,
hvorefter bevillinger tildeles efter et bottom-up princip, dvs. i
åben konkurrence efter ansøgning og faglig vurdering
med vægt på bl.a. kvalitet, effekt og relevans,
foreslås videreført som altovervejende princip.
Det forudsættes, at fonden i
udgangspunktet overtager og bygger videre på de virkemidler,
tilskudsordninger samt projektbevillinger, som varetages i regi af
Det Strategiske Forskningsråd, Højteknologifonden og
Rådet for Teknologi og Innovation. Ved udgangen af 2013
andrager de forventede samlede hensættelser til aktive sager
under de ordninger, der videreføres, knap 5 mia. kr.
Tilskudsordninger i form af godkendte teknologiske
serviceinstitutter, innovationsmiljøer og
innovationsnetværk foreslås ikke overført til
fonden, men forankres indtil videre i Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående Uddannelser som følge af
disse tilskudsordningers længerevarende og mere
institutionelle karakter.
Det foreslås, at fonden
fremadrettet selv kan tilrettelægge sine virkemidler inden
for de rammer, der fastlægges på de årlige
bevillingslove. Det er dog samtidig en væsentlig
forudsætning, at fonden tilrettelægger sine aktiviteter
så enkelt, effektivt og transparent som muligt, hvorved bl.a.
det samlede antal virkemidler forventes reduceret. Der lægges
i den forbindelse stor vægt på, at
ansøgningsprocedurerne forenkles i samarbejde med andre
relevante tilskudsmyndigheder til gavn for ansøgerne.
3.2. Ledelse og
organisering m.v.
Fonden foreslås etableret med
en bestyrelse, som får ansvar for at sikre
virkeliggørelsen af fondens formål. Bestyrelsen
består af en formand og 8 medlemmer, som samlet skal have
forsknings- og erhvervsmæssige kompetencer, der giver
mulighed for at træffe beslutninger på et højt
fagligt niveau. Det er tanken, at bestyrelsens sammensætning
skal sikre kvalifikationer, der muliggør udvikling af et
stærkere samarbejde mellem forskningsinstitutioner og
virksomheder. Bestyrelsen forventes at have kvalificeret fokus
på erhvervslivets behov og muligheder for gennem offentligt
tilskud til viden, teknologisk udvikling og innovation at bidrage
til vækst og beskæftigelse. Det foreslås, at
bestyrelsen gives stærkere muligheder for at lede fondens
aktiviteter end de eksisterende organer Det Strategiske
Forskningsråd, Højteknologifonden og Rådet for
Teknologi og Innovation. Bestyrelsen får således
ansvaret for alle fondens aktiviteter, herunder kompetence til selv
at tildele bevillinger, hvilket f.eks. bestyrelsen for Det
Strategiske Forskningsråd som udgangspunkt ikke har i dag.
Samtidig gives bestyrelsen mulighed for - som Det Strategiske
Forskningsråd i dag - at nedsætte et begrænset
antal udvalg efter bestyrelsens egen vurdering. For at sikre en
funktionsdygtig fond allerede ved etableringen foreslås det,
at programkomitéer nedsat af Det Strategiske
Forskningsråd samt Erhvervsforskerudvalget nedsat af
Rådet for Teknologi og Innovation fortsætter som
bevillingsudvalg, indtil bestyrelsen bestemmer andet, samt at
bestyrelsen nedsætter to faste udvalg, når denne er
udpeget, henholdsvis Udvalg for strategisk forskning og Udvalg for
innovation. Det er herved bl.a. tanken, at de to udvalg skal
bistå bestyrelsen med udmøntning af tilskud til de
mere traditionelle virkemidler sådan, at bestyrelsen
får mulighed for at holde fokus på de større
virkemidler, herunder de nye samfundspartnerskaber.
Til yderligere styrkelse af fondens
selvstændighed foreslås at give bestyrelsen kompetence
til at etablere et selvstændigt og uafhængigt
sekretariat uden for Ministeriet for Forskning, Innovation og
Videregående Uddannelser. Derved sikres en klar skillelinje
mellem fonden og det politiske niveau.
For at sikre offentlig indsigt med
fondens aktiviteter foreslås det at pålægge
fonden at udarbejde en forretningsorden, 3-årige strategier
og årlige beretninger, som alle skal offentliggøres
på fondens hjemmeside efter orientering af ministeren for
forskning, innovation og videregående uddannelser. Endvidere
skal bestyrelsen fastsætte retningslinjer for fondens
bevillingsfunktion, jf. nedenfor i pkt. 3.3, der på samme
måde skal offentliggøres.
3.3. Bevillingsfunktion
Fondens bevillingsfunktion bliver
efter lovforslaget den helt centrale opgave. Det foreslås
derfor også, at der i loven fastlægges nærmere
krav for udøvelsen af denne opgave.
Bevillinger foreslås tildelt
en person eller en juridisk enhed. Dette er en kombination af de
gældende forhold, idet både Højteknologifonden
og Rådet for Teknologi og Innovation i dag tildeler
bevillinger til virksomheder, mens Det Strategiske
Forskningsråd som altovervejende hovedregel tildeler
bevillinger til den personligt ansvarlige forsker. Også Det
Strategiske Forskningsråd har dog i dag mulighed for at
tildele bevillinger til en institution eller anden juridisk enhed i
forbindelse med samfinansiering med Rådet for Teknologi og
Innovation af de såkaldte SPIR-programmer (Strategic Platform
for Innovation and Research). Det forventes i takt med
sandsynligvis større enkeltbevillinger, f.eks. til de
kommende samfundspartnerskaber om innovation, at det fremadrettet
vil være mere hensigtsmæssigt at tildele bevillinger
til juridiske enheder end til individuelle personer, men der
lægges med forslaget op til, at fonden kan træffe
afgørelse herom efter en vurdering i forhold til det
konkrete virkemiddel.
Der lægges i øvrigt op
til, at fonden indretter sin bevillingsfunktion enkelt og
fleksibelt, navnlig med hensyn til ansøgnings- og
opfølgningsprocedurer. Bestyrelsen skal endvidere
fastsætte ensartede retningslinjer for fondens
bevillingsfunktion.
Det foreslås videre, at
fonden får pligt til at koordinere sin bevillingsfunktion med
andre relevante bevillingsmyndigheder. Fonden skal arbejde for, at
dens bevillinger tildeles på en måde, som bedst mulig
harmonerer med og supplerer andre offentlige og private bevillinger
til lignende formål.
Der foreslås lovfæstet
en bemyndigelse for ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser til efter forslag fra fondens
bestyrelse at fastsætte nærmere bestemmelser for
bevillingsfunktionen for at sikre transparens.
3.4. Andre
opgaver
Ud over den egentlige
bevillingsfunktion i form af udmøntning af tilskud efter
ansøgning foreslås det at give fonden mulighed for at
deltage i internationale fora inden for sin bevillingsfunktion og
fordele op til 20 pct. af den årlige bevilling til
udmøntning via internationale fora. Det svarer til
gældende ret for Det Strategiske Forskningsråd og
Rådet for Teknologi og Innovation, mens
Højteknologifonden hidtil ikke har haft tilsvarende
mulighed.
Det foreslås videre, at
fonden skal give faglige vurderinger af andre ministeriers
uddelinger af statslige bevillinger til forskning,
teknologiudvikling og innovation. Der er tale om en opgave, som i
dag varetages af Det Strategiske Forskningsråd, og som
naturligt bør videreføres af fonden, som vil have de
faglige forudsætninger for at foretage sådanne
vurderinger. Endelig foreslås det at give fonden mulighed for
at bistå andre offentlige og private institutioner med
forskningsfaglige vurderinger m.v.
3.5. Klageadgang og
tilsyn
Fonden vil ikke indgå i det
administrative hierarki på Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående Uddannelsers område, og det
juridiske udgangspunkt er derfor, at fondens afgørelser ikke
kan påklages til en trinhøjere
forvaltningsmyndighed.
I betragtning af de
væsentlige bevillingsmæssige afgørelser, som
fonden forventes at træffe, foreslås det af
retssikkerhedsmæssige grunde, at retlige forhold i
forbindelse med fondens afgørelser som bevillingsmyndighed,
jf. lovens § 18, stk. 1, kan påklages til ministeren for
forskning, innovation og videregående uddannelser.
Det foreslås endvidere, at
ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser fører tilsyn med fonden.
3.6. Ikrafttræden
og overgangsbestemmelser
Det foreslås, at loven
træder i kraft den 1. april 2014. Samtidig forventes Det
Strategiske Forskningsråd, Højteknologifonden og
Rådet for Teknologi og Innovation nedlagt som foreslået
i de to lovforslag, der fremsættes samtidig med dette. Det
foreslås ved de nævnte lovforslag, at fonden
indtræder i de nuværende organers rettigheder og
forpligtelser ved lovens ikrafttræden i det omfang, der ikke
ved dette lovforslag eller de to øvrige lovforslag bestemmes
andet. Det foreslås således ved forslag til
ændring af lov om teknologi og innovation og lov om
offentlige forskningsinstitutioners kommercielle aktiviteter og
samarbejde med fonde, at forvaltningen af de godkendte teknologiske
serviceinstitutter, innovationsmiljøer og
innovationsnetværkene ved lovens ikrafttræden varetages
af Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående
Uddannelser, som indtræder i Rådet for Teknologi og
Innovations nuværende rettigheder og forpligtelser
vedrørende disse institutioner.
For at sikre fortsat
udmøntning af tilskud og opfølgning på allerede
tildelte bevillinger til strategisk forskning, teknologiudvikling
og innovation foreslås indsat en række
overgangsbestemmelser, som imødekommer behovet for
kontinuitet.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vil samlet set ikke
indebære merudgifter for det offentlige.
4.1. Generelle
bemærkninger om økonomiske og administrative
forhold
Ved udgangen af 2013 er der ca.
3.000 igangværende bevillinger, som er tildelt af Det
Strategiske Forskningsråd, Højteknologifonden og
Rådet for Teknologi og Innovation, og som medfører
fortsatte udbetalinger af tilskud for knap 5 mia. kr.
Det forudsættes som
anført ovenfor under pkt. 3.1, at fonden
tilrettelægger sine aktiviteter så effektivt som
muligt, også for så vidt angår fondens
økonomiske og administrative funktioner, og at praksis i Det
Strategiske Forskningsråd, Højteknologifonden og
Rådet for Teknologi og Innovation derfor i videst muligt
omfang søges videreført.
I forlængelse heraf
foreslås, at Ministeriet for Forskning, Innovation og
Videregående Uddannelser frem til udgangen af 2014 af hensyn
til kontinuiteten i bevillingsfunktion stiller følgende
administrative funktioner til rådighed for fonden:
regnskabsfunktion, HR-funktion, rejsebestilling og -administration,
digital behandling af ansøgninger og bevillinger samt anden
økonomisk og administrativ behandling af tildelte
bevillinger. I den forbindelse bemærkes, at ministeriet
varetager de samme funktioner for Det Frie Forskningsråd og
pr. den 1. oktober 2013 administrerer knap 2.000 sager, som
medfører udbetalinger af tilskud for godt 2 mia. kr. for
dette råd.
Det er op til fondens bestyrelse i
løbet af 2014 at træffe beslutning om, hvordan de
administrative funktioner, jf. foregående afsnit, skal
udføres.
Efter lovforslaget udpeges en
bestyrelse, og der etableres et sekretariat. Samtidigt med
fremsættelse af dette lovforslag fremsættes de ovenfor
anførte lovforslag om at nedlægge Det Strategiske
Forskningsråd, Højteknologifonden og Rådet for
Teknologi og Innovation. Bortset fra formændene for de tre
organer forudsættes bestyrelserne for Det Strategiske
Forskningsråd og Højteknologifonden samt Rådet
for Teknologi og Innovation afbeskikket med virkning fra lovens
ikrafttræden, mens programkomitéer under Det
Strategiske Forskningsråd og Erhvervsforskerudvalget nedsat
af Rådet for Teknologi og Innovation bevares, indtil fondens
bestyrelse træffer anden beslutning, jf. forslagets §
28, stk.4.
Som konsekvens af forslaget om at
nedlægge Højteknologifonden videreføres
Højteknologifondens kapital i Danmarks Innovationsfond, og
der oprettes et nyt aktivitetsområde § 37.53. Danmarks
Innovationsfond (ny konto) og finanslovskonto § 37.53.01.
Driftsbudget (ny konto). Dette fremgår detaljeret af de
almindelige bemærkninger til forslaget til samlelov, der
fremsættes samtidig med dette lovforslag.
4.2. Specifikke
bemærkninger om bevillingsmæssige forhold
Der oprettes to nye hovedkonti
på finansloven vedrørende henholdsvis Danmarks
Innovationsfonds uddelinger (§ 19.71.01.) og Danmarks
Innovationsfonds sekretariat (§ 19.71.02.). Kontiene er
omfattet af tekstanmærkning 7 på finansloven for 2014
på § 19. Ministeriet for Forskning, Innovation og
Videregående Uddannelser.
4.2.1. §
19.71.01. Danmarks Innovationsfonds
uddelinger (reservationsbevilling)
På kontoen opføres
midlerne til fondens uddelinger. Fonden skal udmønte de
midler, der på finansloven for 2014 er opført på
§ 19.41.11. Det Strategiske Forskningsråd, §
19.55.07. Højteknologifonden, § 19.74.01.50. Samarbejde
om kompetence samt bevillingen vedrørende
innovationsprojekter på § 19.74.01.75. Samarbejde om
innovation og videnspredning. Bevillingerne på
ovenstående finanslovskonti overføres til §
19.71.01. Danmarks Innovationsfonds uddelinger på henholdsvis
forslag til lov om tillægsbevilling for finansåret
2014, samt finanslovsforslaget for finansåret 2015. Aktiver
og passiver vedrørende de berørte ordninger
overdrages til fonden ved åbningsbalancen.
Midlerne fra § 19.41.11. Det
Strategiske Forskningsråd opføres på underkonto
10 med henblik på udmøntning inden for politisk
prioriterede og tematisk afgrænsede forskningsområder
og forskningsprogrammer, som Folketinget eller de enkelte ministre
tager initiativ til. Midlerne udmøntes i 2014 i henhold til
de prioriteringer, der fremgår af anmærkningerne
på finanslovens § 19.41.11.10. Det Strategiske
Forskningsråd.
Midlerne fra § 19.74.01.
Udvikling af kompetence og teknologi m.v. opføres på
underkonto 20. Midlerne udmøntes i 2014 i henhold til de
prioriteringer og bindinger, der fremgår af
anmærkningerne på de respektive konti på
finansloven for finansåret 2014.
Midlerne fra § 19.55.07.
Højteknologifonden opføres på underkonto 20 til
udmøntning inden for fondens formål, jf. lovforslagets
§§ 1-5.
Det foreslås, at fonden via
sine tilskudsmidler bidrager til finansiering af driften af det
digitale tilskudsadministrative system, som er etableret bl.a. med
midler fra Det Strategiske Forskningsråd, Rådet for
Teknologi og Innovation og Det Frie Forskningsråd som led i
gennemførelsen af et flerårigt digitaliserings- og
effektiviseringsprojekt for det nuværende forsknings- og
innovationssystem, der sekretariatsbetjenes af Styrelsen for
Forskning og Innovation. Finansieringsandelen bestemmes ud fra
andelen af tilskudsmidler, som fonden råder over i forhold
til de midler, som Det Frie Forskningsråd råder
over.
Særlige
bevillingsbestemmelser
I tilknytning til § 19.71.01.
Danmarks Innovationsfonds uddelinger gælder følgende
bevillingsbestemmelser, der supplerer eller fraviger de almindelige
bevillingsbestemmelser i Budgetvejledningen m.v. Efter hver
bestemmelse henvises i parentes til det relevante punkt i
Budgetvejledningen, jf. cirkulære nr. 9802 af 10. december
2013 om Budgetvejledning 2014.
- Fonden har adgang
til at igangsætte støtteordninger, hvor
medfinansiering fra EU endnu ikke er overført.
Udlæggene opføres som tilgodehavender, indtil fonden
modtager tilskuddet. Udlæggene overføres fra EU i
indeværende eller følgende finansår. Eventuelle
konsekvenser i form af mindreindtægter fra EU afholdes af
udgiftsbevilling (BV 2.2.4).
- Der er adgang til
at overføre bevillinger fra § 19.11.11. Reserve til nye
initiativer og § 19.11.79. Reserver og budgetregulering til
§ 19.71.01. Danmarks Innovationsfonds uddelinger (BV
2.2.9).
- Der er adgang til
at overføre bevillinger fra § 19.17.04.31.
Internationale forskningssamarbejder til § 19.71.01. Danmarks
Innovationsfonds uddelinger med henblik på at medfinansiere
innovationsfondens internationale opslag (BV 2.2.9).
- Der er adgang til
at overføre bevillinger mellem § 19.41.12. Det Frie
Forskningsråd og § 19.71.01. Danmarks Innovationsfonds
uddelinger med henblik på samarbejdsprojekter (BV 2.2.9).
- Der er adgang til
at overføre bevillinger fra § 19.71.01. Danmarks
Innovationsfonds uddelinger til § 19.15.03.16. Forberedende
arbejde til deltagelse i fælleseuropæisk og anden
international forskning (BV 2.2.9).
- Tilskud gives som
tilsagn (BV 2.2.11).
- Tilskud kan
forudbetales (BV 2.2.13).
- Fonden kan
opkræve deltagerbetaling til delvis dækning af
arrangementer i tilknytning i fondens virke (BV 2.6.1).
- Bevillingerne i
indeværende finansår kan forhøjes med de
tilbagebetalinger og annulleringer, som finder sted i
finansåret. Der kan i øvrigt oppebæres
indtægter og afholdes udgifter gennem forhøjelse af
bevillingerne med midler modtaget fra anden side, herunder f.eks.
bidrag fra private, regioner, kommuner eller fonde eller fra
indtægter i forbindelse med konferencer m.v., der afholdes
til fremme af den givne bevillings formål (BV 2.10.2).
- Bevillingen kan
anvendes til honorering af formænd og medlemmer af
bestyrelse, programkomitéer, udvalg samt øvrige
sagkyndige under innovationsfonden inden for Ministeriet for
Forskning, Innovation og Videregående Uddannelsers
retningslinjer for godtgørelse for deltagelse i råd og
nævn. Bevillingen kan anvendes til udgifter til
ovenståendes tjenesterejser, opholdsudgifter,
repræsentation, forplejning og øvrige udgifter, som
måtte være forbundet hermed. Der kan afholdes udgifter
til arbejdsbesparende udstyr til udvalgsmedlemmerne (BV
2.10.5).
- Danmarks
Innovationsfond kan anvende eksterne bedømmere på
områder, hvor den ikke selv vurderer sig kvalificeret. De
eksterne bedømmere skal kunne aflønnes på lige
fod med den aflønning, der gives i fonden (BV 2.10.5).
- Der kan afholdes
udgifter til evalueringer af fondens virke, evalueringer af fondens
virkemidler og lign., til formidlingsaktiviteter, herunder
formidling af kontakter mellem potentielle ansøgere,
hæderspriser målrettet udvalgte forskere samt udgifter
til tilskudsadministrative systemer (BV 2.10.5).
- Der er adgang til
at overføre bevillinger mellem § 19.71.01. Danmarks
Innovationsfond og § 19.11.03. Styrelsen for Forskning og
Innovation og § 19.71.02. Danmarks Innovationsfonds
sekretariat med henblik på dækning af administrative
udgifter, herunder løn, forvaltning af særprogrammer,
gennemførsel af evalueringer samt tidsbegrænsede
opgaver (BV 2.2.9).
4.2.2. §
19.71.02. Danmarks Innovationsfonds
sekretariat (reservationsbevilling)
På kontoen opføres
midlerne til fondens sekretariat.
Bevillingen til § 19.71.02.
Danmarks Innovationsfonds sekretariat overføres fra §
19.11.03. Styrelsen for Forskning og Innovation, fra §
19.55.08. Højteknologifondens sekretariat og fra §
19.11.79.30. Administration af forskningsinitiativer. Bevillingerne
overføres på henholdsvis forslag til lov om
tillægsbevilling for finansåret 2014 samt
finanslovsforslaget for finansåret 2015.
Sekretariatet kan udføre
tilskudsfinansierede aktiviteter.
I nedenstående tabel
fremgår forslag til bevillinger til fondens sekretariat.
Det er lagt til grund, at der
overføres 29 årsværk fra Styrelsen for Forskning
og Innovation til Danmarks Innovationsfond, og at alle
årsværk i Højteknologifonden overføres
til Danmarks Innovationsfond. Samlet set vil sekretariatet derfor i
udgangspunktet bestå af ca. 41 årsværk.
Hertil kommer, at de administrative
serviceydelser, som Ministeriet for Forskning, Innovation og
Videregående Uddannelser stiller til rådighed (jf. pkt.
4.1 ovenfor), sker uden yderligere beregning og derfor ikke er en
del af bevillingen.
For at sikre mest mulig stabilitet
er den foreslåede finansieringsprofil beregnet således,
at fonden ikke har faldende bevillinger i
budgetoverslagsårene.
Beregningen tager afsæt i
standardpris for styrelsens medarbejderårsværk på
området. Der vil efter udpegning af de konkrete medarbejdere
blive foretaget en justering, som tager højde for de
konkrete lønomkostninger.
Endvidere flyttes 5,0 mio. kr. i
opsparing til fondens sekretariat fra Styrelsen for Forskning og
Innovation til udvikling af logo, ny hjemmeside m.v.
| | | | | Mio. kr. | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | Forbrug: | 30,5 | 30,5 | 30,5 | 30,5 | Finansiering: | | | | | § 19.11.03. Styrelsen for Forskning
og Innovation* | 12,9 | 12,9 | 12,9 | 12,9 | § 19.11.79.30. Administration af
forsknings- initiativer** | 5,0 | n.a. | n.a. | n.a. | § 19.55.08.
Højteknologifondens sekretariat | 12,6 | 12,6 | 12,6 | 12,6 | I alt | 30,5 | 25,5 | 25,5 | 25,5 | |
|
|
|
|
|
*Heraf tilskudsfinansierede
aktiviteter (dækning af omkostninger fra EU) på p.t.
1,0 mio. kr. årligt.
**Sekretariatet vil i 2015 og de
efterfølgende år få del i yderligere
administrationsmidler, såfremt Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående Uddannelser opnår midler fra
udmøntning af forskningsreserven. I 2014 overføres
5,0 mio. kr. til fondens sekretariat.
Aktiver og passiver fra §
19.55.08. Højteknologifondens Sekretariat overføres
til sekretariatet. Hvis der er merudgifter forbundet med
nedlæggelsen af Højteknologifonden og
Højteknologifondens sekretariat, afholdes merudgifterne af
fondens tilskudsmidler.
Fonden vil have mulighed for at
oppebære indtægter i forbindelse med f.eks. deltagelse
i fælleseuropæiske projekter og netværk, de
såkaldte European Research Area Network (ERA-NET).
Sekretariatet for Danmarks
Innovationsfond vil bestå af medarbejdere fra
Højteknologifondens sekretariat og fra Styrelsen for
Forskning og Innovation efter ministeren for forskning, innovation
og videregående uddannelsers nærmere bestemmelse.
Dimensioneringen af antallet af de medarbejdere, der
overføres, vil afspejle de opgaver, der
overføres.
Særlige
bevillingsbestemmelser
I tilknytning til § 19.71.02.
Danmarks Innovationsfonds Sekretariat gælder følgende
bevillingsbestemmelser, der supplerer eller fraviger de almindelige
bevillingsbestemmelser i Budgetvejledningen m.v. Efter hver
bestemmelse henvises i parentes til det relevante punkt i
Budgetvejledningen.
- Der er adgang til
at overføre bevillinger fra § 19.11.79. Reserver og
budget- regulering til § 19.71.02. Danmarks Innovationsfonds
sekretariat (BV 2.2.9).
- Der er adgang til
at overføre bevillinger imellem § 19.71.01. Danmarks
Innovationsfond og § 19.71.02. Danmarks Innovationsfonds
sekretariat med henblik på dækning af administrative
udgifter, herunder løn, forvaltning af særprogrammer,
gennemførsel af evalueringer samt tidsbegrænsede
opgaver (BV 2.2.9.).
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke i sig selv
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Som følge af forslaget om,
at fondens udmøntning af midler i højere grad end
hidtil skal sætte fokus på erhvervslivets behov,
forventes lovforslaget samlet at medføre udmøntning
af flere af fondens midler til gavn for erhvervslivet end i
dag.
Samtidig er der med lovforslaget
stillet krav om, at fonden koordinerer sin bevillingsfunktion med
andre statslige og private organer, der udmønter tilskud,
hvilket forventes at føre til en samlet forenkling af
administrative procedurer for at søge tilskud og modtage
bevilling fra fonden.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen
administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget har ingen EU-retlige
aspekter. Vedrørende de statsstøtteretlige aspekter
bemærkes, at det forventes, at fonden vil videreføre
og udvikle ordninger (virkemidler og andre støtteformer),
som indeholder mulighed for virksomheder for at få tilskud
til aktiviteter vedrørende forskning, teknologisk udvikling
og innovation. I det omfang sådanne ordninger indebærer
tilskud til økonomisk aktivitet, som er omfattet af det
EU-retlige statsstøttebegreb, forventes fonden forinden at
have foretaget en grundlæggende juridisk vurdering af den
påtænkte ordning og efter relevant inddragelse af
Statsstøttesekretariatet og Europa-Kommissionen at have
sørget for at indrette ordningen efter de til enhver tid
gældende regler for udbetaling af støtte til
virksomheder.
9. Høring
Et udkast til lovforslag har i
perioden den 22. oktober til den 20. november 2013 været
sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer m.v.: Region Hovedstaden, Region Midtjylland, Region
Nordjylland, Region Sjælland, Region Syddanmark,
Datatilsynet, Domstolsstyrelsen, Færøernes Landsstyre,
Grønlands Selvstyre, Moderniseringsstyrelsen,
Nationalbanken, Rigsrevisionen, Copenhagen Business School -
Handelshøjskolen, Danmarks Tekniske Universitet,
IT-Universitetet i København, Københavns Universitet,
Roskilde Universitet, Syddansk Universitet, Aalborg Universitet,
Aarhus Universitet, Arkitektskolen Aarhus, Center for Regional- og
Turismeforskning, Danmarks Designskole, Danmarks Meteorologiske
Institut, Dansk Arkitektur Center, Dansk Center for
Forskningsanalyse, Dansk Institut for Internationale Studier, Det
Kongelige Bibliotek, Det Kongelige Danske Kunstakademi, Det
Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og
Konservering, De Nationale Geologiske Undersøgelser for
Danmark og Grønland, Det Nationale Forskningscenter for
Arbejdsmiljø, Det Nationale Institut for Kommuners og
Regioners Analyse og Forskning, Designskolen Kolding,
Forsvarsakademiet, Institut for Menneskerettigheder, IT-Vest,
Kennedy Centret - Nationalt forsknings- og rådgivningscenter
for genetik, synshandicap og mental retardering, Nationalmuseet,
Naturhistorisk Museum, Rigsarkivet, SFI - Det Nationale
Forskningscenter for Velfærd, Statens Museum for Kunst,
Statens Serum Institut, Statsbiblioteket, Akademiet for de Tekniske
Videnskaber, A. P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney
Møllers fond til almene formaal, Bitten og Mads Clausens
Fond, Carls- bergfondet, Danmarks Apotekerforening, Danmarks
Vækstråd (erstatter Danmarks Erhvervsråd),
Danmarks Forskningspolitiske Råd, Danmarks
Grundforskningsfond, Det Frie Forskningsråd, Det Kongelige
Danske Videnskabernes Selskab, Det Strategiske Forskningsråd,
Det Økologiske Råd, Det Økonomiske Råd,
Fabrikant Mads Clausens Fond, Fonden Teknologirådet,
Friluftsrådet, Højteknologifonden, Kræftens
Bekæmpelse, Lundbeckfonden, Nordea-fonden, Novo Nordisk
Fonden, Oticonfonden, Rockwool Fonden, Rådet for Teknologi og
Innovation, Trygfonden, Udvalgene vedrørende Videnskabelig
Uredelighed, Veluxfonden, Vækstfonden, Danmarks
Akkrediteringsinstitution, Advokatsamfundet, Akademikerne,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, CO-industri, Danish
institute for study abroad, Danmarks Erhvervsforskningsakademi,
Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Folkeoplysnings Samråd, Danske
Handicaporganisationer, DI, Danmarks Jurist- og
Økonomforbund, Dansk Ungdoms Fællesråd, Danske
Regioner, Danske Studerendes Fællesråd, Danske
Universiteter, Det Etiske Råd, LO, DM - fagforening for
højtuddannede, Fagligt Fælles Forbund,
Finansrådet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Foreningen
af Rådgivende Ingeniører, Foreningen til Unge
Handelsmænds Uddannelse, Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd, Godkendt Teknologisk
Service, Højskoleforeningen, Ingeniørforeningen i
Danmark, IT-Branchen, KL, Kulturministeriets Rektorer, Landbrug og
Fødevarer, Landsorganisationen i Danmark,
Lægeforeningen, Lægemiddelindustriforeningen,
Mellemfolkeligt Samvirke, Ph.d.-nettet,
Professionshøjskolernes Rektorkollegium, Rektorkollegiet,
Rektorkollegiet for de Kunstneriske og Kulturelle uddannelser,
Sektorforskningens Direktørkollegium og Statens
Administration.
| | | | Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner. | Mere forenkling i forsknings- og
innovationssystemet | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Erhvervsvirksomheders muligheder for at
deltage i tilskudsfinansieret forskning og innovation forventes
øget | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Mere forenkling i forsknings- og
innovationssystemet | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Det foreslås at overlade det
til ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser at etablere Danmarks Innovationsfond som et
uafhængigt organ inden for den statslige forvaltning, dvs.
som en selvstændig offentlig myndighed. Fonden er ikke
omfattet af lov om fonde og visse foreninger eller af lov om
erhvervsdrivende fonde. Der er således ikke tale om en
selvejende institution, men et uafhængigt organ uden for det
almindelige ministerielle hierarki.
Det foreslås i stk. 2, præciseret, at fondens
virksomhed finansieres ved bevillinger på de årlige
bevillingslove. Det svarer til situationen i dag for Det
Strategiske Forskningsråd, Højteknologifonden og
Rådet for Teknologi og Innovation. Det bestemmes samtidig, at
fonden kan modtage tilskud og gaver fra tredjemand.
Ved stk.
3 foreslås, at ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser udsteder et årligt
bevillingsbrev til fonden på grundlag af de årlige
bevillingslove. Der sigtes mod en orientering om de politiske
beslutninger, som er truffet i forbindelse med de årlige
finanslovsforhandlinger. Derved sikres fælles opfattelse af
de politiske bindinger og klarhed over vilkårene for fondens
udmøntning af tilskud inden for et givent år.
Det præciseres ved stk. 4, at fonden aflægger regnskab og
revideres efter de regler, der gælder for staten. Det
følger af det forhold, at fonden modtager hele sin bevilling
via de årlige bevillingslove samt af det forhold, at fonden
er et organ inden for den statslige forvaltning. Heraf
følger videre, at fonden i hele sin virksomhed skal
følge de love og andre gældende regler, som regulerer
offentlig virksomhed, herunder forvaltningsloven, lov om
offentlighed i forvaltningen, lov om behandling af
personoplysninger, lov om Folketingets Ombudsmand,
ligestillingslovene, Finansministeriets Budgetvejledning m.v.
Til §
2
Bestemmelsen foreslår, at
hovedformålet med Danmarks Innovationsfond er at give tilskud
til udvikling af viden og teknologi, herunder højteknologi,
der fører til en styrkelse af forskning på højt
niveau og til innovative løsninger til gavn for vækst
og beskæftigelse.
Bestemmelsen lægger
vægt på fondens bevillingsfunktion, på arten af
løsninger, som forventes tilvejebragt, og på
retningen, dvs. at aktiviteterne skal være til gavn for
vækst og beskæftigelse i Danmark.
I stk.
2 udfoldes formålet yderligere, idet det
fremhæves, at fonden særligt skal understøtte
konkrete samfundsudfordringer og små og mellemstore
virksomheders behov for støtte til innovativ udvikling. Det
lægges herved bl.a. til grund, at der er et stort potentiale
for yderligere vækst og beskæftigelse i Danmark,
navnlig via tilskud til små og mellemstore virksomheders
deltagelse i forsknings- og udviklingsaktiviteter. Samtidig
lægges det til grund, at store virksomheder i højere
grad end mindre virksomheder har mulighed for selv at finansiere
satsninger på forsknings- og udviklingsaktiviteter uden
statslig støtte. Det er ikke ved bestemmelsen præcist
afgrænset, hvilke aktører der vil kunne søge om
at få tilskud fra fonden, idet det vil afhænge af
karakteren af de virkemidler, herunder de kommende
samfundspartnerskaber, som fonden etablerer. Det forventes dog, at
virkemidlerne generelt vil blive tilrettelagt sådan, at
både private og offentlige aktører vil kunne
søge om tilskud fra fonden enten alene eller sammen med
andre.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger og til de
særlige bemærkninger til § 3, stk. 3, nr. 1, hvor
forventningerne til de nye samfundspartnerskaber er nærmere
udfoldet.
Til §
3
I bestemmelsen foreslås
fondens formål nøjere fastlagt, herunder at fondens
udmøntning af tilskud skal bidrage til flere innovative
virksomheder, øgede private investeringer i forskning og
udvikling samt ansættelse af flere højtuddannede i
virksomheder. Det forventes, at fonden i sit virke bidrager til at
nå overordnede målsætninger om, at Danmark skal
være blandt de fem europæiske OECD-lande
- med flest
innovative virksomheder, og
- med den
højeste andel af højtuddannede i den private
sektor.
Endvidere forventes, at fonden
bidrager til at bringe Danmark blandt de fem OECD-lande, hvor
erhvervslivet investerer mest i forskning og udvikling som procent
af BNP.
Med strategisk og udfordringsdrevet
forskning forstås den forskning, der medvirker til at
løse samfundsmæssige udfordringer inden for politisk
prioriterede og tematisk afgrænsede områder. Det svarer
til den gældende definition af strategisk forskning i lov om
forskningsrådgivning m.v., jf. lovbekendtgørelse nr.
1064 af 6. september 2010.
Teknologi omhandler de
fremgangsmåder og hjælpemidler, der anvendes til at
bearbejde og udnytte råstoffer til færdige
produkter.
Udvikling defineres som systematisk
arbejde baseret på viden opnået gennem forskning og
praktisk erfaring med det formål at frembringe nye eller
væsentligt forbedrede materialer, produkter, processer,
systemer eller tjenesteydelser, jf. OECD's Frascati-manual.
Teknologiudvikling forstås
på den baggrund som udvikling inden for
teknologiområder. I denne sammenhæng indbefatter
teknologiudvikling også højteknologi, dvs. mere
avanceret teknologianvendelse.
Innovation defineres efter OECD's
Oslo-manual, hvoraf det fremgår, at innovation
indebærer implementeringen af et nyt eller væsentligt
forbedret produkt (vare eller serviceydelse), proces,
markedsføringsmetode eller en væsentlig organisatorisk
ændring. Innovation drejer sig herved om at omsætte
nytænkning til kommerciel værdi og til værdi for
samfundet, f.eks. gennem nye serviceydelser, produkter, processer,
organisationsformer m.v.
Med højtuddannede
medarbejdere forstås medarbejdere med en kort, mellemlang
eller lang videregående (tertiær) uddannelse.
I stk.
2 følger en listning af de fokuspunkter, som fonden
yderligere forventes at have for øje under
udmøntningen af tilskud.
I nr. 1
foreslås, at fonden særligt skal styrke koblingen
mellem forskning og innovation, bl.a. gennem styrket samarbejde
mellem videninstitutioner og virksomheder. Det vurderes
således vigtigt i højere grad end i forsknings- og
innovationssystemet i dag, at fonden skal sikre medinddragelse af
private aktører som led i udvikling af viden og teknologi,
bl.a. fordi det ønskes at øge vækst og
beskæftigelse i erhvervslivet. I forlængelse heraf
forventes fonden, hvor det er relevant, tillige at have fokus
på medarbejderdrevet innovation, som er centralt for
udbredelse af den praksisnære innovation.
Det foreslås i nr. 2, at fonden skal styrke dansk deltagelse
i internationalt samarbejde om forskning og udvikling. Der
tænkes her særligt på samarbejde med stærke
udenlandske forsknings- og innovationsmiljøer. Det er herved
vurderingen, at der er særlige fordele for vækst og
beskæftigelse forbundet ved at fokusere på
sådanne stærke udenlandske miljøer. Som led i
nedlæggelsen af Det Strategiske Forskningsråd og
Rådet for Teknologi og Innovation indtræder fonden i
disse to råds rettigheder og forpligtelser, herunder i
forhold til internationale aktiviteter. Det forventes, at fonden
også fremadrettet skal have en stærk international
profil, og at fonden derfor vil medfinansiere internationale
programmer, herunder EU-programmer som f.eks. Joint Programming,
ERA-NET og BONUS-programmet.
Ved nr.
3 foreslås videreført gældende
forpligtelser for bl.a. Det Strategiske Forskningsråd til at
styrke formidling og anvendelse af viden. Bestemmelsen ligger i
tråd med både national og international politik om at
sikre åben adgang til forskningsresultater (Open Science),
der tilvejebringes med offentligt tilskud. Samtidig lægges
vægt på omsætning og kommercialisering af de
forskningsresultater m.v., som kommer ud af bl.a. fondens midler,
herunder øget og mere målrettet brug af
teknologioverførelse.
Ved bestemmelsen i stk. 3, nr. 1 foreslås det
lovfæstet, at fonden får til opgave at udmønte
tilskud til de kommende samfundspartnerskaber om innovation, som
vil ske på baggrund af en politisk prioritering ved de
årlige bevillingslove. Termen samfundspartnerskaber refererer
til samfundspartnerskaber om innovation som beskrevet i regeringens
innovationsstrategi Danmark
løsningernes land. Styrket
samarbejde og bedre rammer for innovation i virksomhederne
fra december 2012. Samfundspartnerskaber om innovation er
forpligtende samarbejder mellem relevante parter (virksomheder,
universiteter, fonde, offentlige myndigheder m.v.) om at
løse en konkret udfordring inden for en kortere
årsrække. Samfundspartnerskaberne etableres på
områder, hvor Danmark har en særlig forsknings- eller
erhvervsmæssig styrkeposition, og hvor der er et
særligt innovationsbehov.
En del af fondens bevillinger
forventes som i dag at være øremærket til
særlige forskningstematiske prioriteringer. Sådanne
midler tænkes anvendt til forskning inden for de politisk
udpegede områder, men kan tillige indgå i
finansieringen af samfundspartnerskaberne, hvis bestyrelsen
vurderer, at det er relevant. Fonden kan dog højest anvende
en tredjedel af sine samlede årlige bevillinger til
udmøntning af tilskud til de kommende samfundspartnerskaber,
medmindre Folketinget beslutter andet i forbindelse med vedtagelsen
af de årlige bevillingslove. Der henvises til pkt. 1.1 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Ved nr.
2 foreslås fonden givet mulighed for inden for sit
formål at udmønte tilskud i samarbejde med andre
aktører i Danmark. Bestemmelsen skal ses i sammenhæng
med ønsket om at sikre større sammenhæng og
derved mere gennemslagskraft i både offentlige og private
investeringer i forskning, teknologi og innovation i Danmark.
Ved bestemmelsen i nr. 3 forudsættes fonden givet mulighed
for at udmønte tilskud via internationale puljer af midler
til forskning, teknologiudvikling og innovation. Forslaget skal ses
i lyset af hidtidige erfaringer om, at navnlig det internationale
samarbejde er vigtigt for at sikre højt niveau og effekt af
de offentlige tilskud. Samtidig forudses det at
vanskeliggøre og unødigt indskrænke fondens
muligheder for at leve op til sit formål og de høje
ambitioner om at udvikle aktiviteterne i takt med tiden, hvis
fonden ikke får mulighed for at anvende sine midler
også til udmøntning af tilskud via internationale
fora, dog under den forudsætning at sådanne andre
aktiviteter vedrører udviklingen af fondens
bevillingsfunktion, som er eksistensgrundlaget for fonden.
Bestemmelsen svarer til gældende hjemmel for Det Strategiske
Forskningsråd og for Rådet for Teknologi og
Innovation.
Ved nr.
4 søges der hjemmel til, at fonden som led i sin
bevillingsfunktion har mulighed for at deltage i internationalt
samarbejde for derved at udvikle og koordinere sin
bevillingsfunktion også med relevante internationale
programmer og puljer.
Der henvises til pkt. 3.4 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
I stk.
4 foreslås fonden givet særlig hjemmel til at
kræve medfinansiering fra ansøgere. Medfinansiering
fra ansøgere er bl.a. i et vist omfang et krav for at give
mulighed for at give tilskud til private virksomheder og
organisationer. Fonden kan således alene give tilskud til
juridiske enheder oprettet på privatretligt grundlag i det
omfang, det følger af EU's til enhver tid gældende
statsstøtteregler. I det omfang der på den anden side
efter andet regelsæt eller politisk aftale er særlige
begrænsninger for fonden med hensyn til at stille krav om
medfinansiering, f.eks. i form af et loft for krav om
medfinansiering for universiteter, skal fonden dog samtidig
respektere sådanne begrænsninger og indrette sine
virkemidler på en sådan måde, at alle krav vil
kunne opfyldes.
Til §
4
Ved bestemmelsen foreslås
fastsat de overordnede rammer for fondens udmøntning af
tilskud.
Der foreslås fonden givet
principiel frihed til selv at fastlægge sine virkemidler,
dvs. støtteformer, inden for de rammer, der fastsættes
på de årlige bevillingslove. Hensynet bag den store
frihed er båret af en respekt for fondens professionelle og
faglige indsigt i forskning, teknologiudvikling og innovation
parret med erhvervsmæssig indsigt. Det vurderes således
mest hensigtsmæssigt at give fonden størst mulig
frihed til ud fra forholdene selv at tilrettelægge sine
virkemidler. Udviklingen af virkemidlerne skal selvsagt finde sted
under respekt af gældende regler, herunder de til enhver til
gældende statsstøtteregler, jf. ovenfor pkt. 8 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det forventes, at fonden ved
etableringen overtager og viderefører de virkemidler, som
hidtil har været anvendt af Det Strategiske
Forskningsråd, Højteknologifonden og Rådet for
Teknologi og Innovation i det omfang, sådanne hidtidige
virkemidler ikke videreføres i regi af Ministeriet for
Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser. Samtidig
er det et krav, at antallet af virkemidler holdes på et
begrænset niveau. I forhold til i dag forudsættes det,
at der vil kunne ske en væsentlig reduktion i antallet af
virkemidler bl.a. ved at se på, om der er
uhensigtsmæssige overlap mellem f.eks. innovationskonsortier
og højteknologiprojekter eller mellem højteknologiske
platforme og strategiske forskningscentre m.v.
Fonden ønskes samlet at
bidrage til en mere sammenhængende innovationsindsats med
færre og mere efterspørgsels- og udfordringsdrevne
virkemidler. Den efterspørgsels- og udfordringsdrevne
tilgang er samtidig i overensstemmelse med de tiltag, der er taget
i EU i forbindelse med det nye Horizon 2020-program. En forenkling
af fondens virkemidler skal derfor samtidig bidrage til at
understøtte et øget hjemtag af midler fra EU til
forskning, teknologiudvikling og innovation.
Til §
5
Ved bestemmelsen i stk. 1 foreslås, at fonden ligesom Det
Strategiske Forskningsråd i dag bistår med faglige
vurderinger af andre ministeriers procedurer for uddeling af
statslige bevillinger til forskning, teknologiudvikling og
innovation, som ikke er basisbevillinger knyttet til en bestemt
institution eller bevillinger til forskningsbaseret
myndighedsbetjening. Der lægges vægt på, at der
med bestemmelsen videreføres en pligt for andre ministerier
til at forelægge fonden forslag til uddeling af sådanne
bevillinger, uanset om bevillingens formål ligger inden for
fondens formål. Dette skal endvidere ses som en
videreførelse af den nuværende bestemmelse i § 1,
stk. 6, i lov om forskningsrådgivning m.v., hvor det er
præciseret, at alle organer, der er tillagt opgaver knyttet
til støtte af forskning, tilsammen skal sikre, at alle
statslige forskningsbevillinger, der er ikke er basisbevillinger
knyttet til bestemte institutioner, skal uddeles i åben
konkurrence og efter en forskningsfaglig kvalitetsvurdering. Dette
er således en grundpræmis i det nuværende
rådssystems virke og dermed også i den ændrede
organisatoriske struktur.
Forskningsbaseret
myndighedsbetjening er et begreb indført i universitetsloven
den 1. januar 2007 efter en sammenlægning af ni
sektorforskningsinstitutioner med universiteter. Begrebet er et
udtryk for de forsknings- og rådgivningsmæssige
aktiviteter, som universiteterne varetager for relevante
fagministerier, efter universitetslovens § 2, stk. 4.
Indtil 2009 blev et fagministeriums
bevilling til forskningsbaseret myndighedsbetjening inden for et
område anvendt fuldt og helt til indkøb på det
universitet, hvor den tidligere sektorforskningsinstitution blev
indfusioneret. I 2009 blev der imidlertid åbnet op for, at
den forskningsbaserede myndighedsbetjening kan udsættes for
konkurrence således at fagministeriet på baggrund af en
samlet afvejning kan vælge at indkøbe
myndighedsbetjening andetsteds.
Undtagelsen gælder derfor
ikke blot for basisbevillinger til en bestemt institution, men
også bevillinger til forskningsbaseret
myndighedsbetjening.
Det foreslås i stk. 2, at fonden inden for sit formål
har mulighed for at bistå andre offentlige eller private
institutioner med tilsvarende forskningsfaglige vurderinger. Det
svarer til den gældende bestemmelse for Det Strategiske
Forskningsråd. Der lægges vægt på, at det
ikke er en pligt for fonden, men en mulighed. Der tænkes
herved bl.a. på, at omfanget af sådan bistand ikke
må vokse sig så stort, at det kan få indflydelse
på fondens opfyldelse af sit hovedformål, nemlig
tilskudsfunktionen.
Til §
6
Bestemmelsen foreslår, at
fonden ledes af en bestyrelse, som får ansvar for at
virkeliggøre fondens formål, ligesom bestyrelsen
får kompetence til at træffe alle beslutninger,
herunder bevillingskompetence, dvs. kompetence til at træffe
forvaltningsretlige afgørelser om, hvilke ansøgninger
der skal tildeles bevilling.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 3.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
7
Ved bestemmelsen i stk. 1 foreslås, at fondens bestyrelse
består af en formand og otte medlemmer. Det svarer til
gældende ret i Det Strategiske Forskningsråd,
Højteknologifonden og Rådet for Teknologi og
Innovation.
Ved stk.
2 foreslås, at formanden og bestyrelsesmedlemmerne
udpeges af ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser i deres personlige egenskab efter
afholdelse af åbent opslag. Det anses for vigtigt, at
medlemmerne ikke repræsenterer særinteresser, men at de
udpeges i deres personlige egenskab. Ministeren for forskning,
innovation og videregående uddannelser udpeger
bestyrelsesmedlemmerne, herunder formanden, på baggrund af
det åbne opslag, men ministeren er ikke bundet af de forslag
til medlemmer, som foreslås på baggrund af opslaget,
dvs. ministeren har mulighed for at udpege medlemmer, som ikke
foreslås på baggrund af det åbne opslag. Det
anses således for hensigtsmæssigt at sikre ministeren
muligheden for at supplere det åbne opslag i situationer,
hvor de bedst egnede kandidater muligvis ikke har meldt sig i
forbindelse med opslaget.
Medlemmer af fondens bestyrelse
honoreres efter Ministeriet for Forskning, Innovation og
Videregående Uddannelsers gældende retningslinjer for
at sikre en klar og entydig model for honorering samt ensartethed i
honoreringen på tværs af råd og fonde i
forsknings- og innovationssystemet under ministeriet.
Til §
8
Ved bestemmelsen foreslås, at
bestyrelsen sammensættes med fokus på de særlige
erfaringer, som vurderes nødvendige for at kunne
udføre bestyrelsens opgaver bedst muligt.
Ved stk.
1 foreslås det fastsat, at et flertal af
bestyrelsesmedlemmerne, herunder formanden, skal have erfaringer
fra det private erhvervsliv. Forslaget skal ses som en
udmøntning af formålsbestemmelsen, der fokuserer
på vækst og beskæftigelse i Danmark. Det
samtidige krav om, at flertallet af medlemmer skal være enten
anerkendte forskere eller forskningskyndige tænkes opfyldt
ved, at flere medlemmer kan være f.eks. både
forskningskyndige og have erfaringer fra det private
erhvervsliv.
Stk. 2
indeholder forslag om de erfaringer, som bestyrelsen tilsammen skal
repræsentere. De listede erfaringer er tænkt at matche
formålsbeskrivelsen i kapitel 1 uden decideret at gentage
formålsbeskrivelsen ord for ord. Selv om det ikke
indgår som en del af fondens foreslåede formål at
sikre tilførsel af kapital til virksomhedsudvikling, anses
det alligevel for vigtigt, at en sådan indsigt er til stede i
bestyrelsen for derved at sikre bestyrelsens indsigt i innovations-
og forskningsfinansiering.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 3.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
9
Ved bestemmelsen i stk. 1 foreslås, at
bestyrelsesmedlemmerne i første omgang udpeges for en
begrænset periode på indtil 3 år for at sikre
mulighed for en vis udskiftning. Samtidig foreslås, at der
ved genudpegning er mulighed for at sikre en vis kontinuitet. Af
samme grund bør det søges sikret, at ikke alle
bestyrelsesmedlemmer fratræder samtidigt. Det foreslås,
at 6 år er den samlede periode for et bestyrelsesmedlem af
fonden, herunder formanden.
Med bestemmelsen i stk. 2 foreslås det at regulere den
gældende administrative praksis, som i dag finder anvendelse
i regi af de eksisterende råd, hvorefter ministeren
undtagelsesvis kan forlænge udpegningsperioden for medlemmer
ud over de normale udpegningsperioder, som er angivet i de
respektive love.
Forslaget tager navnlig sigte
på, at medlemmer, som har været tæt involveret i
behandlingen af større og mere ressourcekrævende
sager, der anses for tæt på afslutning, kan
færdigbehandle sådanne sager uanset udløb af
normal udpegningsperiode. I sådanne situationer, f.eks. i
forbindelse med en større tildelingsrunde, vil en
udskiftning af medlemmer sent i sagsforløbet kunne
medføre et uhensigtsmæssigt yderligere forbrug af tid
og andre ressourcer til ulempe for alle involverede.
Forslaget tager også
højde for bl.a. den situation, at der ved fremtidige
politiske forhandlinger om ændringer af eksempelvis fondens
mandat eller sammensætning af bestyrelsen m.v. vil kunne
foretages begrænsede yderligere forlængelser af
udpegningsperioden for siddende medlemmer frem til f.eks. en ny
lovs ikrafttræden. Derved undgås
ressourcekrævende opslag efter nye medlemmer på et
tidspunkt, hvor vilkårene for medlemsskabet vil kunne
forventes ændret i nær fremtid.
Til §
10
Ved bestemmelsen foreslås
bestyrelsen givet adgang til i nærmere bestemt omfang at
delegere sin beslutningskompetence til udvalg, til sekretariat og
til Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående
Uddannelser.
Med forslaget om bestyrelsens
adgang til at delegere kompetence til udvalg, jf. nr. 1, og adgangen til at delegere kompetence
til fondens sekretariat, jf. nr. 2,
fastsættes bestyrelsens mulighed for at tilrettelægge
sine aktiviteter smidigt sådan, at beslutninger træffes
der, hvor det findes mest hensigtsmæssigt. Det
forudsættes, at bestyrelsen bevarer det overordnede ansvar
for alle beslutninger for fonden, også for de beslutninger,
som er uddelegeret, hvorfor det påhviler bestyrelsen at
sikre, at delegation alene finder sted til udvalg m.v., der har de
nødvendige kvalifikationer til at træffe beslutning i
det fastsatte omfang.
Adgangen i forslagets nr. 3 til at
delegere kompetence til Ministeriet for Forskning, Innovation og
Videregående Uddannelser eller en statslig
forvaltningsmyndighed under ministeriet tager højde for den
situation, hvor fonden træffer aftale med ministeriet eller
en myndighed om at udføre opgaver, som indebærer
mulighed for at træffe forvaltningsretlige afgørelser,
f.eks. i forbindelse med økonomisk administration af de
bevillinger, som fonden tildeler, eller i forbindelse med
udøvelse af personaleadministration el.lign.
For at sikre gennemsigtighed og
offentlig indsigt foreslås i stk.
2, at bestyrelsen pålægges en pligt til at
offentliggøre de nærmere rammer for de delegerede
beføjelser på fondens hjemmeside.
Til §
11
For at sikre gennemsigtighed i
fondens virke og offentlig indsigt med effekt og resultater
foreslås ved bestemmelsen at pålægge fonden at
udarbejde en forretningsorden samt løbende hvert tredje
år at udarbejde overordnede strategier med effektmål og
faglige beretninger om fondens virke. Det forudsættes, at
målene designes sådan, at de illustrerer effekten af
fondens bevillinger, herunder den værdiskabelse i form af
f.eks. arbejdspladser, som bevillingerne resulterer i.
Alle de nævnte dokumenter
foreslås forelagt ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser til orientering sådan, at
ministeren som tilsynsførende løbende får
mulighed for at følge med i fondens virke.
Samtidig foreslås i stk. 2, at dokumenterne offentliggøres
via fondens hjemmeside for at sikre offentlig
tilgængelighed.
Til §
12
Det foreslås, at bestyrelsen
får adgang til at nedsætte et begrænset antal
udvalg til at bistå med en virkeliggørelse af fondens
formål. Forslaget skal medvirke til at give bestyrelsen bedst
mulig adgang til at organisere arbejdet i fonden
hensigtsmæssigt, men med øje for, at der ikke sker en
uhensigtsmæssig, unødig og omkostningstung udvidelse
af fondens organisation. Det svarer til de gældende
begrænsninger for Det Strategiske Forskningsråd.
Til §
13
Bestemmelsen i stk. 1 er inspireret af Det Strategiske
Forskningsråds gældende adgang til at nedsætte
programkomiteer med bevillingskompetence. Der er ved forslaget lagt
vægt på at sikre størst mulig effektivitet og
forenkling ved at fastholde antallet af udvalg lavt og sikre, at
alle udvalg nedlægges, når deres opgaver er
fuldført.
Ved stk.
2 foreslås bestyrelsen tillagt beføjelse til at
udpege formænd og medlemmer af udvalgene, og ved stk. 3 er der lagt op til at sikre den
relevante sammensætning af udvalgene. Det foreslås
således, at medlemmer af udvalg, der skal vurdere
ansøgninger om tilskud, tilsammen skal have kompetence til
at vurdere kvalitet, effekt og relevans af ansøgningerne. I
den sammenhæng lægges vægt på
forskningsfaglig-, teknologisk- og innovationsfaglig kvalitet,
på samfundsmæssig og erhvervsmæssig effekt og
på relevans for vækst og beskæftigelse i Danmark.
Det forslås ligeledes i stil med bemærkningerne til
§ 7, at medlemmer af udvalgene honoreres efter Ministeriet for
Forskning, Innovation og Videregående Uddannelsers
gældende retningslinjer for at sikre en klar og entydig model
for honorering samt ensartethed i honoreringen på tværs
af råd og fonde i forsknings- og innovationssystemet under
ministeriet.
Til §
14
Ved bestemmelsen foreslås
bestyrelsen givet kompetence til at træffe nærmere
beslutning om fondens sekretariatsfunktioner, herunder etablering
af eget sekretariat.
Til §
15
Ved forslaget til bestemmelsen i
stk. 1 præciseres, at
sekretariatet er underlagt bestyrelsens
instruktionsbeføjelse. Det anses for vigtigt, at bestyrelsen
på denne måde sikres mulighed for at varetage sit
overordnede ansvar også for de beslutninger, som
træffes af sekretariatet.
Ved stk.
2 præciseres, at sekretariatet skal understøtte
fondens aktiviteter. Der tages navnlig sigte på, at
sekretariatet skal sikre, at der foretages en professionel
udførelse af fondens bevillingsfunktion, herunder
opfølgning på bevillinger, jf. bemærkningerne
til § 20 nedenfor.
Ved etableringen af fonden
forudsættes sekretariatet at bestå af medarbejdere, som
i dag varetager sekretariatsfunktioner for Det Strategiske
Forskningsråd, Højteknologifonden og Rådet for
Teknologi og Innovation. Der henvises til pkt. 4.2.2 til
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Ved forslaget til stk. 3 forudses, at Ministeriet for
Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser kan
få gavn af at få opgaver løst af fonden
sådan, som det f.eks. er muligt i forhold til sekretariatet
for Danmarks Grundforskningsfond. Sådanne eventuelle opgaver
forudses i givet fald løst efter nærmere aftale.
Til §
16
Ved stk.
1 foreslås givet hjemmel til, at nogle af fondens rent
administrative funktioner vil kunne udøves af Ministeriet
for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser. Der er
herved mulighed for fonden til efter bestyrelsens beslutning at
træffe aftale med ministeriet om at få løst
nærmere bestemte administrative funktioner. Sammenholdt med
forslaget til § 10, stk. 1, nr. 3, vil det give mulighed for,
at ministeriet f.eks. kan træffe forvaltningsretlige
afgørelser i rent administrative spørgsmål
på fondens vegne, herunder i en overgangsperiode.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 4 i lovforlagets almindelige bemærkninger.
Til §
17
Ved bestemmelsen foreslås det
præciseret, at fonden selv afholder omkostninger til
sekretariatsfunktionerne inden for de rammer, der er afsat hertil
på de årlige bevillingslove. Endvidere foreslås,
at ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser efter bestyrelsens indstilling skal godkende
omkostningernes omfang og sekretariatets ledelse og placering m.v.
Det svarer til gældende regler, for så vidt angår
Højteknologifonden, og tjener til at sikre offentlig indsigt
med fondens forbrug af midler som en naturlig forlængelse af
eller forløber for ministerens tilsynsforpligtelse, jf.
bemærkningerne til forslaget til § 26. For så vidt
angår ministerens godkendelse af sekretariatets ledelse, er
alene tænkt på den aflønningsmæssige
indplacering af lederen af sekretariatet, idet det skal sikres, at
lønniveauet ikke adskiller sig fra statens normale
lønniveau.
Til §
18
Forslaget til bestemmelsen
fastlægger de overordnede rammer for fondens udøvelse
af sin bevillingsfunktion.
Ved stk.
1 foreslås, at afgørelser om tilskud
træffes ved udstedelse af bevillinger på baggrund af
saglige og forud offentliggjorte kriterier. Se endvidere de
særlige bemærkninger til § 13, stk. 3.
Det forventes, at fonden så
vidt muligt viderefører det kendte princip om, at tilskud
udmøntes i åben konkurrence, dvs. bottom-up, efter en
faglig vurdering med vægt på bl.a. kvalitet, effekt og
relevans. Det tilføjes dog, at udmøntningen skal ske
inden for de rammer, der fastsættes på de årlige
bevillingslove, dvs. efter en politisk prioritering, hvor der vil
være mulighed for i særlige tilfælde at
finjustere og fravige dette overordnede princip, f.eks. i forhold
til virkemidlerne erhvervsPhD og videnpilot, som i dag.
Ved stk.
2 søges det lovfæstet, at fondens
bevillingsfunktion i overensstemmelse med god forvaltningsskik skal
varetages efter ensartede retningslinjer fastsat af bestyrelsen for
at sikre ensartet praksis og opgavevaretagelse på tværs
af både bestyrelsen og udvalgene. Med henblik på til
stadighed at sikre, at forskningsfaglige vurderinger foretages
kompetent og uvildigt, foreslås det særligt
præciseret, at ansøgninger til forskningsaktiviteter
vurderes af anerkendte forskere under relevant inddragelse af
eksterne bedømmere.
Ved forslaget til stk. 3 gives der bestyrelsen adgang til at
udstede bevillinger til en person eller en juridisk enhed efter
fondens vurdering afstemt i forhold til det konkrete virkemiddel.
Det ligger i forlængelse af den forskelligartede praksis, der
i dag finder sted i Det Strategiske Forskningsråd,
Rådet for Teknologi og Innovation og
Højteknologifonden. Det forventes således, at fonden
vil kunne have behov for at tildele bevillinger både til
personer og til juridiske enheder afhængig af først og
fremmest det konkrete virkemiddel, herunder de forventede
økonomiske rammer for de enkelte projekter, projekternes
kompleksitet og tidshorisonten for de enkelte bevillinger. Behovet
for at tildele bevillinger til juridiske enheder vurderes
således at vokse med udviklingen af det samlede ansvar for
bevillingen, idet det bl.a. forventes at stille større krav
til de institutionelle rammer, tilgængelighed af udstyr,
administration m.v. Omvendt forekommer det mindre
hensigtsmæssigt at give personer individuelt ansvar for
større, komplekse og længerevarende projekter. Det
forventes, at fonden vil foretage sin vurdering på et tidligt
tidspunkt i processen, helst allerede inden offentliggørelse
af de respektive opslag, idet det vil give ansøgerne bedst
mulighed for at tilrettelægge deres deltagelse under det
enkelte opslag.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 3.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
19
Forslaget afspejler det
gennemgående krav om enkelhed, fleksibilitet og
proportionalitet ved udmøntningen af fondens tilskudsmidler.
Det forventes her, at fonden ved tilrettelæggelsen af sine
ansøgningsprocedurer tilpasser sine krav til kompleksiteten
af det enkelte virkemiddel, f.eks. ved at indføre tofasede
ansøgningsprocedurer, hvor det findes hensigtsmæssigt.
Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med bestemmelsen i §
21.
Til §
20
Der lægges vægt
på, at fondens opfølgning og evaluering af igangsatte
projekter er enkel, fleksibel og sikrer nærhed, fremdrift og
effekt af projekterne. Højteknologifondens model for
opfølgning på tildelte bevillinger bygger på et
såkaldt SPOC-koncept (Single Point of Contact). Det
forudsættes, at den nye fond vil fortsætte og
videreudvikle modellen sådan, at opfølgningen
medvirker til at sikre effektiv implementering af tildelte
bevillinger. Samtidig forventes, at opfølgningen vil blive
tilpasset den konkrete situation og afstemt i forhold til det
enkelte projekts kompleksitet og bevillingsstørrelse, dvs.
forskellige modeller kan anvendes på forskellige typer af
bevillinger og virkemidler.
Til §
21
Ved forslaget fastsættes en
lovbestemt forpligtelse for fonden til at koordinere sin
bevillingsfunktion med andre offentlige og private
bevillingsmyndigheder. Der er tale om videreførelse af det
ansvar, som Det Strategiske Forskning i dag har for, at
rådets virksomhed udøves i koordination med bl.a. Det
Frie Forskningsråd, Danmarks Grundforskningsfond og det
øvrige forskningssystem.
Det forventes, at bestyrelsen,
ligesom i dag bestyrelsen for Det Strategiske Forskningsråd,
koordinerer fondens aktiviteter med øvrige
forskningsråd og -fonde, udviklings- og
demonstrationsprogrammer (UDP'er), Vækstfonden,
Markedsmodningsfonden m.fl. Bestyrelsen forventes endvidere at
etablere en tæt kobling til de regionale myndigheder samt
sikre en regional tilstedeværelse. Endelig forventes det, at
bestyrelsen tilsvarende koordinerer sin bevillingsfunktion med
bevillingsgivende myndigheder og private fonde i udlandet.
Fondens koordineringsforpligtelse skal opfyldes med henblik
på
1) at undgå
overlappende bevillinger med andre bevillingsmyndigheder,
2) at sikre
understøttelse af forskning, teknologiudvikling og
innovation i alle faser fra idé til udvikling,
3) at sikre
sammenhængende dansk deltagelse i internationale puljer, der
udmønter tilskud til forskning, teknologiudvikling og
innovation, og
4) at
understøtte udviklingen af ensartede og enkle
ansøgningsprocedurer og vilkår for offentlig
udmøntning af bevillinger til forskning, teknologiudvikling
og innovation.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 3.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
22
Ved bestemmelsen foreslås der
tillagt ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser bemyndigelse til at udstede nærmere regler for
fondens bevillingsfunktion. Bemyndigelsen forudsættes dog
alene udnyttet efter forslag fra bestyrelsen.
Ved forslaget sikres der hjemmel
til at udstede en bekendtgørelse om fondens
bevillingsfunktion. Herved bliver reglerne juridisk bindende
på samme måde som ved lov. Det medvirker samtidig til
at øge transparens om de rettigheder og forpligtelser, som
retter sig mod ansøgere og bevillingsmodtagere.
Opregningen i bestemmelsens nr. 1-6 er ikke udtømmende.
Til §
23
Der lægges ved forslagets
§ 1, stk. 1, op til, at fonden etableres som et
uafhængigt organ inden for den statslige forvaltning, dvs.
der vil som udgangspunkt ikke være mulighed for at klage over
fondens afgørelser til en højere administrativ
myndighed. Det beskrives derfor i stk.
1, at dette er udgangspunktet.
Ved forslaget til stk. 2 indføres imidlertid adgang til
at klage over retlige forhold ved afgørelser, der er truffet
af fonden som led i fondens bevillingsfunktion, jf. § 18, stk.
1, Selv om klageadgangen er begrænset, er der tale om en
udvidelse af klageadgangen i forhold til gældende ret, idet
klageadgangen for afgørelser truffet af Rådet for
Teknologi og Innovation er helt afskåret.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 3.5 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
24
Ved afgørelser om
administrationen af tildelte bevillinger, som er truffet efter
delegation fra bestyrelsen til en statslig myndighed,
foreslås fuld klageadgang til ministeren for forskning,
innovation og videregående uddannelser, bl.a. fordi en
sådan statslig myndighed vil være underlagt det
almindelige ministerielle og administrative hierarki, og fordi der
ikke ses at være nogen begrundelse for at begrænse
klageadgangen. Det lægges herved til grund, at en sådan
statslig myndighed alene vil have mulighed for at træffe
afgørelse om rent administrative forhold, jf. den
begrænsede adgang til at foretage delegering efter § 10,
stk. 1, hvorfor der ikke er tale om afgørelser, der f.eks.
kræver særlig forskningsfaglig kompetence.
Til §
25
For at sikre en vis effektivitet og
en hensigtsmæssig afvikling og fremdrift i
bevillingsfunktionen foreslås indsat en klagefrist på 4
uger, fra afgørelserne er meddelt sagens parter.
Til §
26
Det foreslås i stk. 1, at ministeren for forskning,
innovation og videregående uddannelser fører tilsyn
med fondens virke. Der tænkes herved på et
sædvanligt sektortilsyn, dvs. tilsyn med fondens anvendelse
af de tildelte bevillinger, såvel som et legalitetstilsyn,
herunder tilsyn med, at fonden udøver sit virke lovligt.
I stk.
2 foreslås ministeren tillagt sædvanlige
beføjelser med henblik på at sikre adgang til
oplysninger og relevant dokumentation. Der er tale om almindelige
bestemmelser om udøvelse af tilsyn med offentlige
myndigheder, og bestemmelsen gengiver praksis for det tilsyn, som i
dag udøves med Det Strategiske Forskningsråd,
Højteknologifonden og Rådet for Teknologi og
Innovation.
Med henblik på at sikre
fremadrettede muligheder for at inddrage fonden i evalueringer
både vedrørende fondens egen virksomhed isoleret og i
relation til andre offentlige og private bevillingsgivende
myndigheder foreslås ved bestemmelsen i stk. 3 indsat en pligt for fonden til at
deltage i de evalueringer, som ministeren for forskning, innovation
og videregående uddannelser træffer bestemmelse om. Det
forudsættes ved forslaget, at fonden selv afholder de
omkostninger, der vil være forbundet med sådanne
evalueringer.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 3.5 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
27
Ministeren for forskning,
innovation og videregående uddannelser kan ulovbestemt
delegere sine beføjelser til myndigheder under Ministeriet
for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser efter
almindelige forvaltningsretlige regler. Beslutningen om, at en
kompetence overlades mere permanent f.eks. af en minister til en
styrelse, bør imidlertid af hensyn til borgernes mulighed
for at kunne vide, hvem der er rette myndighed, altid angives i en
bekendtgørelse, jf. pkt. 4 i Justitsministeriets vejledning
nr. 153 af 22. september 1987 om udarbejdelse af administrative
forskrifter. Det foreslås, at der i loven indsættes en
hjemmel for ministeren til at bemyndige en under ministeriet
oprettet styrelse eller tilsvarende institution til at udøve
de beføjelser, der i loven er tillagt ministeren. Ministeren
kan herefter i en bekendtgørelse udnytte adgangen til at
delegere opgaver og beføjelser til en statslig myndighed
under ministeriet.
Bemyndigelseshjemlen i stk. 1 er formuleret, så den kan rumme
statslige myndigheder, som organisatorisk er underordnet styrelser
placeret direkte under ministeriet. Ministeren kan således
efter den foreslåede bestemmelse delegere sine
beføjelser efter loven til enhver myndighed inden for
ministeriets ressort uanset myndighedens placering i det
administrative hierarki, herunder myndigheder, som er underordnet
styrelser.
For at sikre, at ministeren, hvis
der træffes beslutning om flytning af institutioner under
ministeriet, kan henlægge eventuelle myndighedsopgaver
dertil, hvis dette findes hensigtsmæssigt, foreslås
bestemmelsen derfor formuleret således, at ministeren
også kan bemyndige myndigheder uden for ministeriet til at
udøve de beføjelser, der i loven er tillagt
ministeren.
Det foreslås på den
baggrund, at bemyndigelsesbestemmelsen formuleres, sådan at
ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser efter forhandling med vedkommende minister kan
bemyndige andre statslige myndigheder til at udøve de
beføjelser, som i de respektive love er tillagt ministeren
for forskning, innovation og videregående uddannelser. Der er
alene tale om statslige myndigheder. Der kan således ikke i
medfør af de foreslåede bestemmelser ske delegation
til private virksomheder eller organisationer. Omfanget af
delegationen til den pågældende statslige myndighed
skal ske efter forhandling med vedkommende minister.
Det foreslås i stk. 2, at ministeren for forskning,
innovation og videregående uddannelser får hjemmel til
at fastsætte regler om adgangen til at påklage
afgørelser, der er truffet i henhold til bemyndigelse efter
stk. 1, herunder om klagefrister, men også om, at
afgørelserne ikke skal kunne påklages, hvilket
betyder, at ministeren også kan afskære klageadgangen
fra organisatorisk underordnede statslige myndigheder til
styrelserne eller fra andre statslige myndigheder. Ministeren kan
f.eks. således ikke blot afskære påklage til
ministeren, men også påklage til styrelserne.
Muligheden for at afskære klageadgang knytter sig kun til
afgørelser på områder, som er delegeret fra
ministeren i henhold til loven. Retstilstanden for borgeren vil i
disse situationer være uændret. Borgeren har stadig
mulighed for at klage over en afgørelse. Lovforslaget
fjerner således ikke nogen klagemuligheder for borgeren. Der
er alene tale om at flytte klagesagsbehandlingen fra en myndighed
til en anden myndighed. Således vil ministeren ikke med denne
bestemmelse have hjemmel til at afskære klageadgang, der i
øvrigt er fastsat i lovgivningen m.v.
Med stk.
3 får ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser hjemmel til at fastsætte
nærmere regler om udøvelsen af de beføjelser,
som en anden statslig myndighed efter forhandling med vedkommende
minister bliver bemyndiget til at udøve efter stk. 1.
Bestemmelsen omhandler de tilfælde, hvor ministeren udnytter
sin adgang til at delegere beføjelser til andre statslige
myndigheder uden for Ministeriet for Forskning, Innovation og
Videregående Uddannelsers ressort. De regler, som ministeren
kan fastsætte i medfør af bestemmelsen, kan
eksempelvis vedrøre sagsbehandlingsskridt,
fastsættelse af frister m.v.
Til §
28
Forslaget til bestemmelsen
søger i videst muligt omfang at sikre klarhed, kontinuitet
og fondens funktionsduelighed i forbindelse med omlægningen
af den gældende struktur for udmøntning af midler til
forskning, teknologiudvikling og innovation.
Ved stk.
1, foreslås fastlagt en ikrafttrædelsesdato for
loven pr. den 1. april 2014. Det forudsættes herved, at
fonden etableres pr. ikrafttrædelsesdatoen, hvor samtidig de
tre nuværende organer, Det Strategiske Forskningsråd,
Højteknologifonden og Rådet for Teknologi og
Innovation forventes nedlagt.
Forslaget til stk. 2 fastlægger, at ministeren
udpeger en overgangsbestyrelse frem til den 1. januar 2015. For at
sikre kontinuitet i forhold til de nuværende ordninger og
bevillinger, og med henblik på at videreføre gode
elementer og erfaringer fra de nuværende organer forventes i
overensstemmelse med den politiske aftale en overgangsbestyrelse
bestående af formændene fra de nuværende organer.
Formanden for bestyrelsen forventes endvidere at være
formanden for Højteknologifonden. Samtidig forventes, at
ministeren udpeger seks nye medlemmer efter reglerne i kapitel 3,
herunder bestyrelsens første næstformand. Disse seks
medlemmer forventes at fortsætte som medlemmer efter den 1.
januar 2015 med næstformanden som ny formand. Samtidig, dvs.
pr. den 1. januar 2015, forventes ministeren at udpege tre nye
medlemmer i stedet for de tidligere formænd fra de
nuværende organer, som afbeskikkes.
For at tage højde for den
situation, at overgangsbestyrelsen af praktiske grunde endnu ikke
er udpeget pr. 1. den april 2014, foreslås ved stk. 3, at ministeren for forskning,
innovation og videregående uddannelser bemyndiges til at
træffe sædvanlige beslutninger om økonomiske og
administrative forhold, indtil bestyrelsen måtte være
udpeget. Ministeren tillægges ikke herved bemyndigelse til
selvstændigt at træffe usædvanlige beslutninger i
den eventuelle overgangsperiode. Det forventes, at de tre
afgående bestyrelsesformænd for de nuværende
organer i en sådan situation vil bistå ministeren i
relevant omfang.
Ved forslaget til stk. 4 er der ligeledes lagt vægt
på at sikre kontinuitet i forhold til de nuværende
ordninger og bevillinger, og det foreslås derfor, at
programkomitéer under Det Strategiske Forskningsråd og
Erhvervsforskerudvalget under Rådet for Teknologi og
Innovation fortsætter som bevillingsudvalg, indtil
bestyrelsen bestemmer andet.
I forhold til stk. 5 er det i henhold til den politiske
aftale forventningen, at bestyrelsen nedsætter to overordnede
udvalg: Udvalg for Strategisk Forskning og Udvalg for Innovation,
der kan bistå bestyrelsen, idet der er lagt vægt
på at sikre bestyrelsen et operationelt set-up hurtigst
muligt.
Særligt vedrørende
Udvalg for Strategisk Forskning er det tanken, at dette overordnede
udvalg skal have bevillingsudvalget bestående af
programkomiteer fra Det Strategiske Forskningsråd, jf. stk. 4
som underudvalg, og at udvalget med reference til bestyrelsen skal
sikre, at bevillinger til politisk prioriterede og tematisk
afgrænsede forskningsområder tildeles efter
gældende retningslinjer, der forbliver i kraft, indtil der
måtte blive truffet anden beslutning i overensstemmelse med
forslaget til kapitel 5. Dette følger tillige af lovforslag
nr. L 109 om ændring af lov om forskningsrådgivning
m.v. og forskellige andre love og om ophævelse af lov om
Højteknologifonden, som fremsættes samtidig med dette
lovforslag.
Særligt vedrørende
Udvalg for Innovation er det tanken, at dette overordnede udvalg
skal have bevillingsudvalget bestående af
Erhvervsforskerudvalget under Rådet for Teknologi og
Innovation, jf. stk. 4, som underudvalg, herunder at udvalget skal
udmønte tilskud til innovationsindsatsen i virksomheder.
Udvalget foreslås, ligeledes med reference til bestyrelsen,
inden for de områder, der fastlægges af bestyrelsen, og
efter retningsliner godkendt af bestyrelsen at fungere som
bevillingsudvalg og træffe bevillingsafgørelser inden
for afgrænsede virkemidler m.v.
Udvalgsstrukturen kan til enhver
tid ændres af bestyrelsen, jf. kapitel 3.
Det forudsættes, at
programkomitéer under Det Strategiske Forskningsråd
bevarer den bevillingskompetence, som de har i dag.
Forslaget til stk. 6 skal igen ses som udtryk for
ønsket om at sikre kontinuitet.
Ved forslaget til stk. 7 er det præciseret, at fondens
første beretning, jf. § 11, stk. 2, dækker
perioden fra lovens ikrafttræden til og med den 31. december
2015.
Til §
29
Det foreslås, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland.