Fremsat den 14. januar 2014 af
justitsministeren (Karen Hækkerup)
Forslag
til
Lov om ændring af Udlændingeloven
(Ret til fortsat ophold ved
ægtefælles død)
§ 1
I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 863 af 25. juni 2013, som ændret
ved lov nr. 572 af 31. maj 2010 og senest ved lov nr. 1619 af 26.
december 2013, foretages følgende ændring:
1. I
§ 19 indsættes efter stk. 7
som nyt stykke:
»Stk. 8. Ved
afgørelsen om inddragelse af en opholdstilladelse meddelt
efter § 9, stk. 1, nr. 1, eller § 9 c, stk. 1, skal der
tages særligt hensyn til, om opholdsgrundlaget ikke
længere er til stede som følge af samlivsophør,
der skyldes, at den i Danmark fastboende person er afgået ved
døden. Det gælder uanset varigheden af
udlændingens ophold her i landet.«
Stk. 8-10 bliver herefter stk. 9-11.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. februar 2014.
Stk. 2. Loven finder
ikke anvendelse på sager, der er afsluttet før lovens
ikrafttræden, jf. dog stk. 3.
Stk. 3. Ved indgivelse
af anmodning om genoptagelse inden den 1. august 2014 finder loven
anvendelse på afsluttede sager, hvor en
ægtefællesammenført udlænding er meddelt
afslag på forlængelse eller har fået inddraget
sin opholdstilladelse som følge af den i Danmark fastboende
ægtefælles eller samlevers død, og hvor
udrejsefristen er fastsat til den 1. februar 2012 eller senere. Det
samme gælder afsluttede sager om nægtelse af
forlængelse eller inddragelse af opholdstilladelse
vedrørende børn af en udlænding omfattet af 1.
pkt.
Stk. 4. Sager omfattet
af stk. 3 genoptages efter anmodning.
Stk. 5. Anmodning om
genoptagelse af sager omfattet af stk. 3 kan indgives her i landet,
uanset om udrejsefristen er udløbet inden lovens
ikrafttræden.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de færøske
og grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
| 1. Indledning | | 2.1. Gældende ret | | 2.2. Lovforslagets udformning | | 2.3. Genoptagelse af afgjorte sager | 3. Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv. | 5. Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. Miljømæssige
konsekvenser | 7. Forholdet til EU-retten | 8. Hørte myndigheder mv. | 9. Sammenfattende skema | |
|
1. Indledning
Regeringen indgik den 13. november
2013 en aftale med Venstre, Enhedslisten, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti om ændring af reglerne om adgangen
til fortsat ophold her i landet i tilfælde af en herboende
ægtefælles død.
Det fremgår af aftalen, at
der skal gennemføres en ændring af
udlændingeloven, som skal sikre, at en udenlandsk
ægtefælles eller samlevers opholdstilladelse uanset
varigheden af udlændingens ophold her i landet ikke inddrages
i tilfælde af den herboende ægtefælles eller
samlevers død, hvis udlændingen har gjort en indsats
for at integrere sig her i landet.
Det følger i den forbindelse
af aftalen, at der ved vurderingen af, om inddragelse skal ske,
fremover vil skulle lægges særlig vægt på,
om udlændingen har udvist vilje og evne til at integrere sig
her i landet.
Det følger endelig af
aftalen, at det skal sikres, at udlændinge, hvis
opholdstilladelse inden for de seneste 2 år forud for lovens
ikrafttræden er inddraget som følge af
ægtefællens eller samleverens død, og hvis
eventuelle børns opholdstilladelse tilsvarende er blevet
inddraget, kan få deres sag genoptaget, hvis der
fremsættes anmodning herom inden 6 måneder fra lovens
ikrafttræden. Sagen vil herefter skulle behandles på ny
efter de nye regler.
Formålet med lovforslaget er
at gennemføre aftalen af 13. november 2013.
Der foreslås i den
forbindelse indsat et nyt stk. 8 i udlændingelovens §
19, hvorefter der ved afgørelsen om inddragelse af en
opholdstilladelse meddelt efter § 9, stk. 1, nr. 1, eller
§?? ?9 c, stk. 1, skal tages særligt hensyn til, om
opholdsgrundlaget ikke længere er til stede som følge
af samlivsophør, der skyldes, at den i Danmark fastboende
person er afgået ved døden. Det gælder uanset
varigheden af udlændingens ophold her i landet. Der henvises
herom til pkt. 2.2 nedenfor.
Der foreslås endvidere i
lovens bestemmelse om ikrafttræden fastsat en særlig
overgangsordning, som indebærer, at loven vil finde
anvendelse på afsluttede sager, hvor en
ægtefællesammenført udlænding er meddelt
afslag på forlængelse eller har fået inddraget
sin opholdstilladelse som følge af den herboende
ægtefælles eller samlevers død, og hvor
udrejsefristen er fastsat til den 1. februar 2012 eller senere. Det
samme foreslås at gælde afsluttede sager om
nægtelse af forlængelse eller inddragelse af
opholdstilladelse til børn af den
ægtefællesammenførte udlænding. Anmodning
om genoptagelse af en sag efter den foreslåede bestemmelse
vil i givet fald skulle indgives inden den 1. august 2014. Der
henvises herom til pkt. 2.3 nedenfor.
2. Ret
til fortsat ophold ved ægtefælles død
2.1. Gældende ret
2.1.1.
Det følger af udlændingelovens § 19, stk. 1, nr.
1, at en tidsbegrænset opholdstilladelse kan inddrages,
når grundlaget for opholdstilladelsen ikke længere er
til stede. En tidsbegrænset opholdstilladelse vil endvidere
kunne nægtes forlænget, hvis der er grundlag for at
inddrage den, jf. udlændingelovens § 11, stk. 2.
Udlændinge, der har
tidsbegrænset opholdstilladelse i Danmark på baggrund
af ægteskab eller fast samlivsforhold, jf.
udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1, vil som
udgangspunkt derfor få inddraget opholdstilladelsen, hvis den
herboende ægtefælle eller samlever afgår ved
døden, da grundlaget for tilladelsen - det faktiske samliv
på fælles bopæl - ikke længere er til
stede. Det samme gælder udlændinge, der har
opholdstilladelse på baggrund af ægteskab eller fast
samlivsforhold efter lovens § 9 c, stk. 1 (ganske
særlige grunde).
Et barn, der er meddelt
opholdstilladelse på baggrund af sin forælder efter
udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 2, eller § 9 c,
stk. 1, vil tilsvarende som udgangspunkt få inddraget sin
opholdstilladelse, hvis den forælder, som barnet er
familiesammenført med, ikke længere er fastboende i
Danmark, herunder fordi forælderens opholdstilladelse er
blevet inddraget eller nægtet forlænget.
I forbindelse med en
afgørelse om inddragelse eller nægtelse af
forlængelse af en opholdstilladelse skal der foretages en
vurdering af, om inddragelse af opholdstilladelsen må antages
at virke særligt belastende for udlændingen, navnlig
på grund af udlændingens tilknytning til det danske
samfund, alder, helbred, tilknytning til herboende personer og
udlændingens manglende eller ringe tilknytning til sit
hjemland mv., jf. udlændingelovens § 19, stk. 6, 1.
pkt., jf. § 26, stk. 1.
I denne vurdering indgår
blandt andet hensyn til eventuelle børn, situationen i
udlændingens hjemland, om ægteskabet har bestået
i hjemlandet og omfanget og karakteren af eventuelt samvær
med mindreårige børn bosiddende i Danmark. Også
varigheden af udlændingens ophold i Danmark og karakteren af
den tilknytning til Danmark i øvrigt, som den
pågældende har opnået, indgår i
vurderingen.
Normalt indebærer den
afvejning, der skal foretages efter § 26,
stk. 1, jf. § 19, stk. 6, blandt andet, at jo længere
tid en ægtefælle og dennes eventuelle børn har
opholdt sig i Danmark, des mere belastende må det antages at
være for den pågældende og børnene at
vende tilbage til hjemlandet.
Afvejningen betyder samtidig, at en
udlænding, der er kommet hertil ved
ægtefællesammenføring, og som kun har
været i Danmark i kortere tid, risikerer at miste sin
opholdstilladelse, hvis ægtefællen eller samleveren
dør, fordi den pågældende ikke kan siges at have
opnået en sådan tilknytning her til landet - set i
forhold til tilknytningen til udlændingens hjemland - at det
vil virke særligt belastende for vedkommende, hvis den
pågældendes opholdstilladelse inddrages.
2.1.2.
Ved Udlændingestyrelsens behandling af sager af den
omhandlede karakter har der gennem en længere
årrække gjaldt en praksis, hvorefter det antages, at en
udlænding, der har haft mere end to års ophold med
opholdstilladelse, har opnået en sådan tilknytning her
til landet, at det normalt vil virke særligt belastende for
den pågældende, hvis den pågældendes
opholdstilladelse inddrages (positiv formo?dningsregel).
For så vidt angår en
udlænding, der har opholdt sig i Danmark i under to år
med opholdstilladelse, har det efter Udlændingestyrelsens
praksis ikke været ganske udelukket, at opholdstilladelsen
blev forlænget eller undladt inddraget ud fra en konkret og
individuel vurdering af, at nægtelse af forlængelse
eller inddragelse af den ægtefællesammenførtes
opholdstilladelse ville virke særligt belastende. Efter
praksis er der i den forbindelse stillet krav om, at der
forelå særlige omstændigheder. Det er
Udlændingestyrelsens vurdering, at forlængelse eller
undladelse af at inddrage en opholdstilladelse til en
ægtefællesammenført udlænding, der har
opholdt sig her i landet i under to år, kun er forekommet i
meget begrænset omfang.
2.2. Lovforslagets udformning
2.2.1.
Efter aftaleparternes opfattelse er det ikke rimeligt, at en
udlænding, der er kommet hertil ved
ægtefællesammenføring, og som har udvist vilje
og evne til at integrere sig her i landet, mister sit
opholdsgrundlag, hvis den herboende ægtefælle eller
samlever afgår ved døden. Det samme gælder
udlændingens eventuelle børn.
Aftaleparterne ønsker derfor
at sikre, at også udlændinge, der kun har opholdt sig
her i landet i kortere tid, og deres eventuelle børn ikke
mister deres opholdstilladelse, hvis den herboende
ægtefælle eller samlever dør, og
udlændingen har udvist vilje og evne til at integrere sig her
i landet.
Efter aftaleparternes opfattelse
bør det i sager om forlængelse af en opholdstilladelse
og i sager om inddragelse på den baggrund ikke fremover
tillægges betydning, at udlændingen kun har opholdt sig
her i landet i en kortere periode.
2.2.2.
Det foreslås i overensstemmelse hermed, at der
indsættes et nyt stk. 8 i udlændingelovens § 19,
hvorefter der ved afgørelsen om inddragelse af en
opholdstilladelse meddelt efter § 9, stk. 1, nr. 1, eller
§ 9 c, stk. 1, uanset varigheden af udlændingens ophold
her i landet skal tages særligt hensyn til, om
opholdsgrundlaget ikke længere er til stede som følge
af samlivsophør, der skyldes, at den i Danmark fastboende
ægtefælle eller samlever er afgået ved
døden.
Det vil herefter ved vurderingen
af, om udlændingen kan anses for at have en sådan
tilknytning til det danske samfund, jf. § 19, stk. 6, jf.
§ ?26, stk. 1, at inddragelse af opholdstilladelsen kan
undlades, skulle indgå med betydelig vægt, om
udlændingen har udvist vilje og evne til at integrere sig her
i landet.
Der vil i den forbindelse kunne
lægges vægt på, om udlændingen f.eks. har
fået arbejde her i landet, eller om udlændingen har
påbegyndt eller gennemført en uddannelse her i landet.
Hvis udlændingen ikke er i arbejde eller under uddannelse,
kan der lægges særlig vægt på, om
udlændingen er aktivt jobsøgende, deltager i
danskuddannelse, tager aktivt del i foreningsliv eller
lokalsamfundet mv. Også aktiv deltagelse i eventuelle
børns institution, skole og fritidsaktiviteter kan
tillægges vægt.
Udlændingens tilknytning til
henholdsvis Danmark og hjemlandet skal som hidtil vurderes konkret,
jf. § 19, stk. 6, jf. § ?26, stk. 1. En udlænding
med ringe tilknytning til Danmark vil således også
fremover kunne få afslag på fortsat ophold, uanset at
udlændingen har opholdt sig i Danmark i længere tid,
mens en udlænding, der allerede efter kort tids ophold har
udvist vilje og evne til at integrere sig i det danske samfund, vil
kunne bevare sin opholdstilladelse, uanset at
ægtefællen eller samleveren er afgået ved
døden.
Herudover forudsættes blandt
andet hensynet til eventuelle børn, situationen i
hjemlandet, omfanget og karakteren af eventuelt samvær med
mindreårige børn bosiddende i Danmark samt karakteren
af udlændingens tilknytning til Danmark i øvrigt
fortsat at skulle indgå i vurderingen.
Der lægges med lovforslaget
ikke op til en ændring af den i praksis udviklede positive
formodningsregel, hvorefter det anses for særligt belastende
for udlændingen at skulle forlade landet i tilfælde af
ægtefællens død, når udlændingen har
opholdt sig her i landet i mere end to år med
opholdstilladelse.
Hvis der på baggrund af
en vurdering efter den foreslåede § 19, stk.
8, jf. forslagets § 1, nr. 1, er grundlag for at
forlænge en ægtefællesammenført
udlændings opholdstilladelse efter § 9, stk. 1, nr. 1,
eller § 9 c, stk. 1, vil der endvidere være grundlag for
at forlænge udlændingens eventuelle børns
opholdstilladelser.
Der henvises i øvrigt til
lovforslagets § 1, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
2.3. Genoptagelse af afgjorte sager
Som det fremgår under pkt.
2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger, er det efter
aftaleparternes opfattelse ikke rimeligt, hvis en udlænding,
der er kommet hertil ved ægtefællesammenføring -
selv om opholdet her i landet kun har været af kortere
varighed - får inddraget sin opholdstilladelse, alene fordi
den herboende ægtefælle eller samlever dør.
Aftaleparterne er derfor enige om at ændre
udlændingelovens regler herom med henblik på at sikre,
at sådanne situationer ikke opstår fremadrettet.
Aftaleparterne er samtidig af den
opfattelse, at lovændringen helt undtagelsesvis bør
finde tilsvarende anvendelse på det fåtal af sager, der
inden for en begrænset periode før lovens
ikrafttræden er endeligt afgjort.
Det foreslås i
overensstemmelse hermed, at udlændinge, hvis
opholdstilladelse inden for de seneste 2 år forud for lovens
ikrafttræden er blevet nægtet forlænget eller
inddraget som følge af samlivsophør ved den herboende
ægtefælles eller samlevers død, og hvis
eventuelle børns opholdstilladelse tilsvarende er blevet
nægtet forlænget eller inddraget, inden for 6
måneder fra lovens ikrafttræden kan anmode om - og vil
have ret til - at få deres sag om nægtelse af
forlængelse eller inddragelse genoptaget. Herefter vil
udlændingemyndighederne ved behandlingen af
genoptagelsessagen skulle anvende den foreslåede § 19,
stk. 8, jf. lovforslagets § 1, nr. 1.
Den vurdering af udlændingens
tilknytning til henholdsvis Danmark og hjemlandet, som
udlændingemyndighederne vil skulle foretage i
genoptagelsessagerne, forudsættes at basere sig på
forholdene på tidspunktet for endelig administrativ
afgørelse om at inddrage eller nægte at forlænge
opholdstilladelsen.
I forhold til medfølgende
børn forudsættes det, at loven vil finde tilsvarende
anvendelse på dem, uanset at de efter udrejsen af Danmark
eventuelt måtte være blevet 18 år.
I forhold til afgrænsningen
af den periode, inden for hvilken lovændringen skal finde
anvendelse på allerede afgjorte sager, har aftaleparterne
lagt vægt på, at udlændingemyndighederne skal
have en realistisk mulighed for at foretage den
tilknytningsvurdering, herunder af udlændingens vilje og evne
til integration mv., der som nævnt skal tage udgangspunkt i
forholdene på tidspunktet for inddragelsen. På den
baggrund foreslås det, at loven skal finde anvendelse
på afsluttede sager, hvori den senest meddelte udrejsefrist
er udløbet den 1. februar 2012 eller senere (det vil sige 2
år før lovens ikrafttræden). Aftaleparterne har
ved afgrænsningen af den omhandlede periode endvidere lagt
vægt på, at en udlænding, der er udrejst til
hjemlandet, og som gennem længere tid har opholdt sig der,
må antages at have opnået en endnu stærkere
tilknytning til dette land, ligesom udlændingens tilknytning
her til landet må antages at være meget
svækket.
Udlændingemyndighederne vil
efter forslaget som nævnt have pligt til at genoptage en sag
på baggrund af lovændringen, hvis anmodning herom
indgives inden 6 måneder fra lovens ikrafttræden (det
vil sige inden den 1. august 2014). Hermed vil de udlændinge,
for hvem lovændringen vil kunne være relevant, have
mulighed for at gøre sig bekendt med de nye regler.
Endelig ønsker
aftaleparterne bag aftalen af 13. november 2013 at sikre, at en
udlænding, der omfattes af den foreslåede
genoptagelsesadgang, og som - uanset at den fastsatte udrejsefrist
måtte være udløbet - fortsat opholder sig her i
landet, skal have mulighed for at indgive anmodning om genoptagelse
her fra landet.
Det foreslås derfor, at der
kan indgives anmodning om genoptagelse af sager omfattet af den
foreslåede § 2, stk. 3, under en udlændings ophold
her i landet, uanset om den fastsatte udrejsefrist er
udløbet inden lovens ikrafttræden.
Ægtefællesammenførte udlændinge, i hvis
sager der er truffet afgørelse inden den 13. november 2013,
og som er udrejst, vil - i det omfang de omfattes af
genoptagelsesadgangen efter lovforslagets § 2, stk. 3 - have
mulighed for at få udstedt et nationalt begrænset visum
af 3 måneders varighed, hvorved de pågældende
lovligt kan indrejse og opholde sig her i landet frem til lovens
ikrafttræden, hvor deres anmodning kan
realitetsbehandles.
Det bemærkes, at der vil
blive informeret om lovændringen, herunder om muligheden for
genoptagelse af en sag inden 6 måneder fra lovens
ikrafttræden, på udlændingemyndighedernes
hjemmeside, www.nyidanmark.dk, ligesom Udlændingestyrelsen
vil informere Danmarks repræsentationer i udlandet med
henblik på, at udlændinge kan få relevant
vejledning der.
Der henvises i øvrigt til
lovforslagets § 2 og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser
for det offentlige
Udlændingemyndighederne
træffer få afgørelser årligt, hvor der
opstår spørgsmål om nægtelse af
forlængelse eller inddragelse af en opholdstilladelse til
ægtefællesammenførte og deres børn som
følge af en herboende ægtefælles eller samlevers
død.
Det nøjagtige antal sager
herom kan ikke på baggrund af de registreringer, som
foretages i udlændingemyndighedernes sagsbehandlingssystemer,
trækkes elektronisk, men det er Udlændingestyrelsens
vurdering, at det samlede antal sager vedrørende
forlængelse og inddragelse af en udlændings
opholdstilladelse, hvor udlændingens ægtefælle
eller samlever er afgået ved døden, ikke overstiger
20-25 sager årligt.
Det er endvidere
Udlændingestyrelsens vurdering, at der i langt hovedparten af
disse sager - som følge af den
ægtefællesammenførtes tilknytning her til
landet, herunder som følge af varigheden af
udlændingens ophold her i landet, jf. pkt. 2.1 ovenfor -
meddeles forlængelse eller ikke sker inddragelse af den
ægtefællesammenførtes opholdstilladelse.
Det er på den baggrund
Udlændingestyrelsens vurdering, at den foreslåede
bestemmelse i udlændingelovens § 19, stk. 8, alene vil
få selvstændig betydning i mindre end 5 sager
årligt. I forhold til forslagets § 2 om genoptagelse
indebærer det, at bestemmelsen vurderes at ville kunne
bringes i anvendelse i 5-10 sager.
Lovforslaget vurderes herefter ikke
at have økonomiske eller administrative konsekvenser for det
offentlige af betydning.
Som nævnt under pkt. 2.3 i
lovforslagets almindelige bemærkninger forudsætter
genoptagelse af en sag efter lovforslagets § 2, at der
fremsættes anmodning herom inden 6 måneder fra lovens
ikrafttræden. Fremsættes en sådan anmodning
rettidigt, har udlændingemyndighederne pligt til at genoptage
sagen.
Det ville kræve en mere
omfattende manuel gennemgang af samtlige forlængelses- og
inddragelsessager, hvori der er meddelt afslag, at finde frem til
de ganske få sager, i forhold til hvilke lovændringen
vil kunne være relevant.
På den baggrund vil der i
stedet blive informeret om lovændringen på
udlændingemyndighedernes hjemmeside, www.nyidanmark.dk,
ligesom Udlændingestyrelsen som anført under pkt. 2.3
ovenfor vil informere Danmarks repræsentationer i udlandet om
lovændringen med henblik på, at udlændinge kan
få relevant vejledning om muligheden og fristen for at
få genoptaget en afsluttet sag.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ingen
administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder mv.
Et udkast til lovforslaget har
været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer mv.:
Østre Landsret, Vestre
Landsret, samtlige byretter, Domstolsstyrelsen, Den Danske
Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, HK-Landsklubben
Danmarks Domstole, Rigspolitiet, Rigsadvokaten, Foreningen af
Offentlige Anklagere, Politiforbundet i Danmark,
Advokatrådet, Danske Advokater, Amnesty International,
Børnerådet, Børns Vilkår, CFU -
Centralorganisationernes Fællesudvalg, Danmarks
Biblioteksforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks Rejsebureau
Forening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Flygtningehjælp,
Dansk Socialrådgiverforening, Datatilsynet, Den Danske
Helsinki-Komité for Menneskerettigheder, Den Katolske Kirke
i Danmark, DIGNITY - Dansk Institut mod Tortur, Dokumentations- og
Rådgivningscenteret om Racediskrimination, Finansrådet,
Folkehøjskolernes Forening i Danmark, Foreningen af
Udlændingeretsadvokater, Fredsfonden, Færøernes
Landsstyre, Grønlands Selvstyre, HK/Danmark,
Indvandrermedicinsk Klinik, Odense Universitetshospital,
Indvandrerrådgivningen, Institut for Menneskerettigheder,
Kirkernes Integrationstjeneste, Kommunernes Landsforening,
Landsforeningen Adoption & Samfund, Landsforeningen af
Forsvarsadvokater, Red Barnet, Retspolitisk Forening,
Retssikkerhedsfonden, Røde Kors, Rådet for Etniske
Minoriteter, Samarbejdsgruppen om Børnekonventionen, SOS mod
Racisme, Udlændingenævnet, Ægteskab uden
Grænser og 3F.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | | | | Positive konsekvenser/ Mindre udgifter | Negative konsekvenser/ Merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen af betydning | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen af betydning | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter den foreslåede § 19, stk. 8, skal der i
forbindelse med en afgørelse om inddragelse af en
opholdstilladelse efter § 9, stk. 1, nr. 1 (ægteskab
eller fast samlivsforhold), eller § 9 c, stk. 1 (ganske
særlige grunde), tages særligt hensyn til, om
opholdsgrundlaget ikke længere er til stede som følge
af samlivsophør, der skyldes, at den herboende
ægtefælle eller samlever er afgået ved
døden. Det gælder uanset varigheden af
udlændingens ophold her i landet.
Forslaget medfører, at der ved den afvejning, der skal
foretages efter den foreslåede § 19, stk. 8, og §
26, stk. 1, jf. § ?19, stk. 6, skal lægges særlig
vægt på, om udlændingen har udvist vilje og evne
til at lade sig integrere i det danske samfund.
En udlænding, der har opholdt sig i Danmark i en kortere
periode og derfor typisk ikke vil have opnået samme
tilknytning til det danske samfund som en udlænding, der har
opholdt sig her i adskillige år, forudsættes med
forslaget således at kunne bevare sin opholdstilladelse, hvis
den pågældende f.eks. har fået et arbejde i
Danmark eller er under eller har gennemført en uddannelse
her i landet mv. At udlændingen har opholdt sig i Danmark i
kortere tid, forudsættes således ikke tillagt nogen
selvstændig betydning ved vurderingen af, om den
pågældende kan siges at have opnået en
sådan tilknytning til det danske samfund, at en inddragelse
af opholdstilladelsen må antages at virke særlig
belastende.
Der vil i den forbindelse således kunne lægges
vægt på, om udlændingen f.eks. har fået
arbejde her i landet, eller om udlændingen har
påbegyndt eller gennemført en uddannelse her i landet.
Hvis udlændingen ikke er i arbejde eller under uddannelse,
kan der lægges særlig vægt på, om
udlændingen er aktivt jobsøgende, deltager i
danskuddannelse, tager aktivt del i foreningsliv eller
lokalsamfundet mv. Også aktiv deltagelse i eventuelle
børns institution, skole og fritidsaktiviteter kan
tillægges vægt.
Herudover forudsættes som hidtil blandt andet hensynet til
eventuelle børn, situationen i hjemlandet, omfanget og
karakteren af eventuelt samvær med mindreårige
børn bosiddende i Danmark samt karakteren af
udlændingens tilknytning til Danmark i øvrigt fortsat
at skulle indgå i vurderingen.
Det vil således - i overensstemmelse med
grundlæggende forvaltningsretlige principper - bero på
en konkret og individuel vurdering af samtlige omstændigheder
i den konkrete sag, herunder af den pågældendes
tilknytning til det danske samfund i øvrigt, om
udlændingen må anses for at have udvist vilje og evne
til integration.
For udlændinge, der på tidspunktet for
ægtefællens død har opholdt sig i Danmark i mere
end to år med opholdstilladelse, vil opholdstilladelsen som
det klare udgangspunkt blive bevaret, såfremt den
pågældende har gjort en indsats for at blive integreret
i det danske samfund. Der henvises til pkt. 2.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Forslaget indebærer samtidig, at den udenlandske
ægtefælles børn - i det omfang inddragelsen af
hensynene i det foreslåede § 19, stk. 8, fører
til, at forælderens opholdstilladelse forlænges -
tillige vil få deres opholdstilladelser forlænget.
Der henvises til pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
En tredjelandsstatsborger, der har opnået ret til ophold
her i landet som familiemedlem til en EU-statsborger i
medfør af reglerne i bekendtgørelse nr. 474 af 12.
maj 2011 om ophold i Danmark for udlændinge, der er omfattet
af Den Europæiske Unions regler
(EU-opholdsbekendtgørelsen), mister ikke retten til fortsat
ophold ved ægtefællens død, hvis den
pågældende opfylder betingelserne i
bekendtgørelsens § 14, stk. 2.
Efter § 14, stk. 2, i EU-opholdsbekendtgørelsen, der
gennemfører artikel 12, stk. 2, i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv nr. 2004/38/EF af 29. april 2004 om
unionsborgeres og deres familiemedlemmers ret til at færdes
og opholde sig frit på medlemsstaternes område
(EU-opholdsdirektivet), betinges fortsat ophold til en
tredjelandsstatsborger, som er familiemedlem til en EU-statsborger,
af, at den pågældende har opholdt sig her i landet i
mere end 1 år forud for ægtefællens død,
og at tredjelandsstatsborgeren er arbejdstager eller
selvstændig erhvervsdrivende, eller at den
pågældende råder over sådanne
indtægter eller midler til sit underhold, at den
pågældende ikke falder det offentlige til byrde, og at
den pågældende tegner en sygeforsikring, der
dækker perioden, indtil den pågældende
opnår ret til ydelser efter sundhedsloven, eller at den
pågældende er familiemedlem til en person, der opfylder
disse krav.
Det følger af Danmarks EU-retlige forpligtelser, at en
EU-statsborger og dennes familiemedlemmer uanset nationalitet ikke
må stilles ringere end en dansk statsborger og dennes
familiemedlemmer i en tilsvarende situation.
Tredjelandsstatsborgere som nævnt ovenfor, der ikke
opfylder betingelserne i EU-opholdsbekendtgørelsens §
14, stk. 2, forudsættes derfor at kunne bevare deres ret til
ophold her i landet, i det omfang de pågældende
må antages at ville have fået forlænget deres
opholdstilladelse i medfør af den foreslåede §
19, stk. 8, såfremt de havde haft en opholdstilladelse i
medfør af udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1,
eller § 9 c, stk. 1. I sådanne tilfælde vil de
pågældende udlændinge blive meddelt en
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c.
Til § 2
Det foreslås i § 2, stk. 1, at loven træder i
kraft den 1. februar 2014.
Det følger af forslagets § 2, stk. 2, at alle sager
om forlængelse eller inddragelse af en opholdstilladelse, der
ikke er afsluttet den 1. februar 2014, i relevante tilfælde
skal behandles efter den foreslåede § 19, stk. 8.
Sager, der på tidspunktet for lovens ikrafttræden er
påklaget til Udlændingenævnet, og hvor den
foreslåede bestemmelse i § 19, stk. 8, er relevant,
forudsættes efter lovens ikrafttræden hjemvist til
Udlændingestyrelsen til fornyet behandling i 1. instans.
Det foreslås i § 2, stk. 3, at loven tillige skal
finde anvendelse på endeligt afsluttede sager om inddragelse
af en opholdstilladelse meddelt efter § 9, stk. 1, nr. 1,
eller § 9 c, stk. 1, hvori den senest meddelte udrejsefrist er
fastsat til den 1. februar 2012 eller senere, når
inddragelsen mv. skyldes den herboende ægtefælles eller
samlevers død. Lovens anvendelse er i disse tilfælde
dog betinget af, at der indgives anmodning om genoptagelse inden 6
måneder fra lovens ikrafttræden (det vil sige inden den
1. august 2014).
Forslagets § 2, stk. 4, indebærer, at en
udlænding, hvis sag er omfattet af lovens § 2, stk. 3,
og som anmoder om at få sagen genoptaget inden den 1. august
2014, har krav på at få sagen genoptaget.
Anmodning om genoptagelse indgives til den myndighed, der i dag
har kompetence til at træffe afgørelse i sagen.
Udlændingens eventuelle børn, der har fået
inddraget deres opholdstilladelse som en konsekvens af, at den
ægtefællesammenførte forælder har
fået inddraget sit opholdsgrundlag, vil endvidere være
omfattet af overgangsordningen efter forslagets § 2, stk. 3 og
4.
Udlændingemyndighederne har som nævnt efter
anmodning pligt til at genoptage en sag og vil i forbindelse med
sagsbehandlingen skulle vurdere sagen efter den foreslåede
§ 19, stk. 8. Ved vurderingen, herunder af udlændingens
vilje og evne til integration, skal vurderingen basere sig på
forholdene på tidspunktet for den endelige administrative
afgørelse om inddragelse eller nægtelse af
forlængelse.
Hvis vurderingen efter den foreslåede § 19, stk. 8,
fører til, at der ikke er grundlag for at inddrage eller
nægte at forlænge udlændingens opholdstilladelse,
vil udlændingen og udlændingens eventuelle børn
generhverve det oprindelige opholdsgrundlag efter § 9, stk. 1,
nr. 1 (eller § 9 c, stk. 1), og for børnenes
vedkommende efter § 9, stk. 1, nr. 2 (eller § 9 c, stk.
1).
Forlængelse af en opholdstilladelse vil efter
omstændighederne kunne nægtes, hvis der foreligger
omstændigheder som nævnt i udlændingelovens
§ 19, stk. 2, nr. 1-3, eller § ?19, stk. 3 eller 4.
Eftersom der er tale om forlængelse af et oprindeligt
opholdsgrundlag, skal der ikke foretages en fornyet vurdering af
betingelserne for at erhverve opholdstilladelsen. Der vil
således ikke skulle foretages en (fornyet)
integrationsvurdering af barnet, stilles krav om økonomisk
sikkerhed eller andre af de supplerende betingelser i
udlændingelovens § 9, stk. 2-12.
En ægtefælle eller samlever vil som altovervejende
hovedregel som betingelse for familiesammenføring have
stillet en økonomisk sikkerhed på 50.000 kr.
(2012-niveau) til dækning af eventuelle fremtidige udgifter
til hjælp til udlændingen efter lov om aktiv
socialpolitik eller integrationsloven, jf. udlændingelovens
§ 9, stk. 4.
I de tilfælde, hvor den økonomiske sikkerhed ikke
er blevet frigivet, vil sikkerhedsstillelsen fortsat bestå,
indtil de almindelige betingelser for frigivelse heraf er
opfyldt.
I de tilfælde, hvor den økonomiske sikkerhed er
blevet frigivet, og genoptagelsessagen fører til, at den
udenlandske ægtefælle meddeles forlængelse af sit
oprindelige opholdsgrundlag, vil der - eftersom der ikke er tale om
en førstegangstilladelse - ikke skulle stilles krav om, at
den nu frigivne økonomiske sikkerhed retableres.
Det tidsrum, som en udlænding har opholdt sig i udlandet,
efter den pågældende har fået inddraget eller
nægtet forlængelse af sin opholdstilladelse i Danmark
som følge af den herboende ægtefælles
død, vil ikke senere skulle indgå ved beregningen af
de tidsmæssige krav for at blive meddelt tidsubegrænset
opholdstilladelse, jf. udlændingelovens § 11, stk. 3,
nr. 1, og § 11, stk. 3, nr. 8.
På baggrund af den politiske aftale af 13. november 2013,
som et politisk flertal i Folketinget står bag, skal konkrete
sager om inddragelse eller nægtelse af forlængelse af
en tidsbegrænset opholdstilladelse til
ægtefællesammenførte udlændinge og deres
eventuelle børn, hvor den foreslåede §? ?19, stk.
8, vurderes at være relevant, og som på
aftaletid?spunktet var, eller som senere, men inden lovens
ikrafttræden, kommer under behandling hos
udlændingemyndighederne, stilles i bero, indtil den
foreslåede lovændring træder i kraft.
Sager, hvor der efter de gældende regler kan meddeles
forlængelse af udlændingens og dennes eventuelle
børns opholdstilladelse, færdigbehandles i
overensstemmelse hermed.
Berostillede sager vil efter lovens ikrafttræden blive
færdigbehandlet i overensstemmelse med de foreslåede
ændringer.
Sager, hvor der inden den 13. november 2013 er truffet endelig
administrativ afgørelse om inddragelse eller nægtelse
af forlængelse af en opholdstilladelse, er ikke omfattet af
berostillelsen. I disse sager vil udlændingen imidlertid,
hvis den pågældende anmoder herom inden den 1. august
2014, kunne få genoptaget den pågældendes og
eventuelle børns sager, jf. forslagets § 2, stk. 3 og
4.
En ægtefællesammenført udlænding, der
inden den 13. november 2013 måtte være blevet meddelt
afslag på forlængelse eller have fået inddraget
sin opholdstilladelse som følge af den i Danmark fastboende
ægtefælles eller samlevers død, vil have
fået fastsat en udrejsefrist.
Det foreslåede stk. 5 indebærer, at
udlændinge, der eventuelt fortsat måtte opholde sig her
i landet, og hvis sag vil kunne genoptages efter det
foreslåede stk. 3, kan anmode om genoptagelse, uanset at den
udrejsefrist, der blev fastsat i forbindelse med
udlændingemyndighedernes inddragelse eller nægtelse af
forlængelse af deres opholdstilladelse, er
udløbet.
Ægtefællesammenførte udlændinge, i hvis
sager der er truffet afgørelse inden den 13. november 2013,
og som er udrejst, vil - i det omfang de omfattes af
genoptagelsesadgangen efter lovforslagets § 2, stk. 3 - have
mulighed for at få udstedt et nationalt begrænset visum
af 3 måneders varighed, hvorved de pågældende
lovligt kan indrejse og opholde sig her i landet frem til lovens
ikrafttræden, hvor deres anmodning kan
realitetsbehandles.
Til § 3
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed og
indebærer, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland, men ved kongelig
anordning helt eller delvis kan sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske eller grønlandske forhold
tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 863 af 25. juni 2013, som ændret
ved lov nr. 572 af 31. maj 2010 og senest ved lov nr. 1619 af 26.
december 2013, foretages følgende ændring: | §
19 (…) | | | | | | | | 1. I
§ 19 indsættes efter
stk. 7 som nyt stykke: | | | "Stk. 8. Ved
afgørelsen om inddragelse af en opholdstilladelse meddelt
efter § 9, stk. 1, nr. 1, eller § 9 c, stk. 1, skal der
tages særligt hensyn til, om opholdsgrundlaget ikke
længere er til stede som følge af samlivsophør,
der skyldes, at den i Danmark fastboende person er afgået ved
døden. Det gælder uanset varigheden af
udlændingens ophold her i landet. " | | | | | | Stk. 8-10 bliver herefter stk. 9-11. | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. februar 2014. | | | Stk. 2. Loven
finder ikke anvendelse på sager, der er afsluttet før
lovens ikrafttræden, jf. dog stk. 3. | | | Stk. 3. Ved
indgivelse af anmodning om genoptagelse inden den 1. august 2014
finder loven anvendelse på afsluttede sager, hvor en
ægtefællesammenført udlænding er meddelt
afslag på forlængelse eller har fået inddraget
sin opholdstilladelse som følge af den i Danmark fastboende
ægtefælles eller samlevers død, og hvor
udrejsefristen er fastsat til den 1. februar 2012 eller senere. Det
samme gælder afsluttede sager om nægtelse af
forlængelse eller inddragelse af opholdstilladelse
vedrørende børn af en udlænding omfattet af 1.
pkt. | | | Stk. 4. Sager
omfattet af stk. 3 genoptages efter anmodning. | | | Stk. 5.
Anmodning om genoptagelse af sager omfattet af stk. 3 kan indgives
her i landet, uanset om udrejsefristen er udløbet inden
lovens ikrafttræden. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske og grønlandske forhold
tilsiger. | | | |
|