Fremsat den 12. december 2013 af
ministeren for sundhed og forebyggelse (Astrid Krag)
Forslag
til
Lov om ændring af sundhedsloven
(Udsendelse af påmindelser med henblik
på at forbedre tilslutningen til
børnevaccinationsprogrammet m.v.)
§ 1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
913 af 13. juli 2010, som ændret ved § 1 i lov nr. 603
af 18. juni 2012 og senest ved § 1 i lov nr. 904 af 4. juli
2013, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 157 a, stk. 6, indsættes
efter 1. pkt.:
»Statens Serum Institut har desuden
adgang til oplysninger i registret med henblik på at udsende
påmindelser ved manglende vaccination med vacciner, der
indgår i det danske børnevaccinationsprogram, eller
som tilbydes et barn ved individuelt behov.«
2. I
§ 157 a indsættes efter stk.
9 som nyt stykke:
»Stk. 10.
Ministeren for sundhed og forebyggelse fastsætter
nærmere regler om Statens Serum Instituts adgang efter stk. 6
til oplysninger i registret med henblik på at udsende
påmindelser ved manglende vaccination med vacciner, der
indgår i det danske børnevaccinationsprogram, eller
som tilbydes et barn ved individuelt behov. Ministeren
fastsætter desuden regler om Statens Serum Instituts
udsendelse af påmindelser.«
Stk. 10 bliver herefter stk. 11.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. maj 2014.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.
Indledning
Formålet med lovforslaget er at forbedre
tilslutningen til det danske børnevaccinationsprogram ved at
åbne mulighed for, at Statens Serum Institut på
baggrund af oplysninger i Det Danske Vaccinationsregister (DDV) kan
sende påmindelser til forældre
(forældremyndighedsindehavere) til børn, der mangler
at modtage én eller flere af de vaccinationer, der
indgår i børnevaccinationsprogrammet.
Lovforslaget skal desuden være med til
at sikre, at børn, der - på baggrund af et individuelt
behov - tilbydes andre supplerende vaccinationer, i videst muligt
omfang vaccineres - rettidigt - med sådanne vacciner. Fx
anbefales det, at børn født af kvinder med kronisk
hepatitis B modtager en hepatitis B vaccinationsserie på i
alt 4 vaccinationer inden for barnets første leveår
for at forebygge smitteoverførsel fra mor til barn.
Lovforslaget åbner derfor også mulighed for, at Statens
Serum Institut bl.a. kan sende påmindelser om manglende
vaccination til moderen og den praktiserende læge til et
barn, der anbefales vaccineret mod hepatitis B for at forebygge
infektion.
2.
Lovforslagets baggrund og formål
Danmark har en lavere tilslutning til
børnevaccinationsprogrammet end de europæiske lande,
vi normalt sammenligner os med.
UNICEF har i april 2013 offentliggjort en
rapport om børns trivsel og vilkår i 29 af verdens
industrialiserede lande. Af rapporten fremgår det, at
vaccinationsdækningen i Danmark ligger på under 90
pct., hvilket udover Danmark kun er tilfældet i Østrig
og Canada. Endnu færre danske børn får
ifølge rapporten de anbefalede vaccinationer efter
toårs alderen.
At Danmark har en lavere tilslutning til
børnevaccinationsprogrammet end de lande, vi normalt
sammenligner os med, viser sig ikke kun i statistikkerne. For
MFR-vaccinationerne (vaccinationer mod mæslinger,
fåresyge og røde hunde), har den lavere tilslutning
også medført gentagne udbrud med mæslinger i
Danmark de seneste år. Det er WHO's målsætning at
eliminere mæslinger ved år 2015 i Europa. For at
nå dette mål, er det nødvendigt med en samlet
tilslutning til de to MFR-vaccinationer, der gives, når
barnet er henholdsvis 15 måneder og 4 år (eller 12
år hvis barnet var ældre end 4 år den 1. april
2008) på 95 pct. Tilslutningen til den MFR-vaccination, der
gives, når barnet er 15 måneder, var imidlertid pr. 10.
januar 2013 kun 87-89 % for årgangene 2006-2010, mens
tilslutning til den MFR-vaccination, der gives, når barnet er
fyldt 12 år, var 85-88 % for årgangene 1993-1999.
Endelig ses en betydelig forsinkelse i vaccinationstidspunktet i
forhold til den anbefalede alder for vaccination.
Det er dog ikke alene, når
vaccinationsdækningen her i landet sammenholdes med
dækningen i andre lande, at der kan spores forskelle i
tilslutningen. Der ses også forskelle i tilslutningen,
når vaccinationsdækningen sammenlignes på
tværs af landet. Opgørelser viser således, at
tilslutningen til den MFR-vaccination, der gives, når barnet
er 4 år, i Allerød ligger på 84 pct., mens den i
Ishøj ligger på 71 pct. for børn født i
2006 og 2007.
En spørgeskemaundersøgelse
foretaget af Statens Serum Institut blandt forældre til
børn, der ikke havde fået den revaccination mod
difteri, stivkrampe, kighoste og polio (DiTeKiPol), der gives,
når barnet er fyldt 5 år, viste, at forældrenes
forglemmelse var én af de hyppigste årsager til
manglende vaccination, og at kun en mindre andel bevidst havde
fravalgt vaccinationen.
Med dette lovforslag foreslås det at
etablere en central, landsdækkende påmindelsesordning
baseret på data fra Det Danske Vaccinationsregister (DDV),
som sikrer, at der på udvalgte tidspunkter i barnets liv
sendes påmindelser til barnets
forældremyndighedsindehaver(e) om eventuelle manglende
vaccinationer.
Det foreslås desuden at åbne
mulighed for, at der på baggrund af oplysninger i Det Danske
Vaccinationsregister ligeledes kan sendes påmindelser om
manglende vaccination til én eller begge
forældremyndighedsindehavere og/eller den praktiserende
læge til et barn, der er i særlig risiko for at blive
påført en smitsom sygdom, og som derfor tilbydes
supplerende vaccinationer ud fra et individuelt behov. Det
gælder bl.a. i forhold til børn født af kvinder
med kronisk hepatitis B, hvor rettidig vaccination mod hepatitis B
kan forebygge, at infektionen overføres fra mor til
barn.
3.
Lovforslagets indhold
3.1.
Gældende ret
Statens Serum Institut er ifølge
sundhedslovens § 157 a, stk. 1, ansvarlig for at drive Det
Danske Vaccinationsregister (DDV), der omfatter en elektronisk
registrering af oplysninger om den enkelte borgers vaccinationer og
hertil knyttede oplysninger.
Af lovbemærkningerne til § 157 a,
stk. 1, der blev indsat i sundhedsloven ved lov nr. 534 af 26. maj
2010, fremgår, at det er hensigten, at vaccinationsregistret
skal indeholde data for alle vacciner givet til borgere, der er
bopælsregistreret i CPR - uanset om der er registreret
vaccinationsoplysninger for den enkelte borger eller ej.
Det fremgår desuden af
lovbemærkningerne, at borgeren i registeret vil blive
registreret med personnummer, ligesom der forudsættes at
skulle ske en registrering af datoen for vaccination, vaccinens
navn og batchnummer samt oplysninger om læge eller
vaccinator. Endvidere fremgår det, at der i opbygningen af
vaccinationsregistret vil skulle indgå en række
stamdata, som fx lægemiddeldata, person- og adressedata fra
CPR samt yder- og autorisationsdata fra Sundhedsstyrelsens registre
m.v.
Sundhedslovens § 157 a, stk. 9,
indeholder en bemyndigelse til ministeren for sundhed og
forebyggelse til at fastsætte nærmere regler om driften
m.v. af vaccinationsregistret - herunder regler om hvilke
oplysninger, der må registreres i vaccinationsregistret. Der
er i bekendtgørelse nr. 1017 af 25. august 2010 om Statens
Serum Instituts elektroniske registrering af de enkelte borgeres
vaccinationer og hertil knyttede oplysninger fastsat nærmere
regler om hvilke oplysninger, Statens Serum Institut registrerer i
vaccinationsregistret.
Det fremgår således af
bekendtgørelsens § 1, stk. 3, at vaccinationsregistret
indeholder oplysninger om vacciner givet af en læge, herunder
som led i et vaccinationsprogram, vacciner ordineret på
recept, vacciner udleveret efter recept på apotek og vacciner
givet på sygehus eller sygehuslaboratorium. Det fremgår
desuden af bekendtgørelsens § 4, at registret
indeholder oplysninger om personer, der er registreret med
bopæl i CPR, og at følgende oplysninger om de givne
vaccinationer er indeholdt i registret:
1) Borgerens
personnummer.
2) Lægens
eller vaccinators autorisations-ID eller personnummer.
3) Vaccinationens
navn.
4) Dato for
vaccinationen.
5) Batch- eller
lotnummer for vaccinen, hvis oplysninger herom forefindes.
6) Fritekst, der er
relevant i forhold til registrering af vaccinen.
Forældremyndighedsindehaveren har adgang
til vaccinationsoplysninger for børn og unge under 15
år. Oplysninger om barnets forældres
bopælsadresse findes i CPR, der indgår i de stamdata,
der understøtter vaccinationsregistret. I disse stamdata
indgår også oplysninger om forældremyndigheden
for børn født den 27. maj 2004 eller senere. For
børn født før denne dato er der kun
registreret oplysninger om forældremyndighed, hvis der efter
den 27. maj 2004 er indgået aftale eller truffet
afgørelse herom i Statsforvaltningen, eller hvis der er
indgået retsforlig eller afsagt dom om
forældremyndighed. Det vil således ikke i alle
tilfælde være muligt at sammenkøre oplysninger
om barnet med forældremyndighed, idet der for en del
børn født før 27. maj 2004 alene vil
være registreret forældreforhold i CPR og ikke
forældremyndighed. Påmindelserne vil således
blive udsendt under forudsætning af, at
forældremyndighedsindehaveren kan identificeres i CPR.
Statens Serum Instituts adgang til oplysninger
i Det Danske Vaccinationsregister er reguleret i sundhedslovens
§ 157 a, stk. 6. Af bestemmelsen fremgår det, at Statens
Serum Institut har adgang til oplysninger i vaccinationsregistret
med henblik på at overvåge og vurdere
vaccinationstilslutning og - effekt samt undersøge
eventuelle sammenhænge mellem vaccination og uventede
reaktioner eller bivirkninger ved vaccination. Det fremgår
desuden af bestemmelsen, at Statens Serum Institut har adgang til
oplysninger i registret, når det er påkrævet af
driftstekniske grunde eller følger af Statens Serum
Instituts forpligtelser m.v. som dataansvarlig for registret.
Sundhedsloven giver ikke mulighed for, at
Statens Serum Institut kan anvende oplysningerne i
vaccinationsregistret til andre formål end dem, der er
anført i § 157 a, stk. 6 - herunder som grundlag for at
sende påmindelser om manglende vaccination af personer, der
er registreret i vaccinationsregistret.
Oplysninger i vaccinationsregistret om en
borgers vaccinationer er følsomme personoplysninger omfattet
af § 7, stk. 1, i lov om behandling af personoplysninger
(persondataloven), idet der er tale om oplysninger om borgerens
helbredsmæssige forhold. Disse oplysninger må derfor
som udgangspunkt ikke behandles. Det fremgår imidlertid af
§ 7, stk. 5, i persondataloven, at forbuddet mod behandling af
oplysninger om bl.a. helbredsmæssige forhold ikke
gælder, hvis behandlingen af oplysninger er nødvendig
med henblik på forebyggende sygdomsbekæmpelse,
medicinsk diagnose, sygepleje eller patientbehandling, eller
forvaltning af læge- og sundhedstjenester, og hvis
behandlingen foretages af en person inden for sundhedssektoren, der
efter lovgivningen er undergivet tavshedspligt.
Endvidere fremgår det af
persondatalovens § 11, stk. 1, at offentlige myndigheder kan
behandle oplysninger om personnummer med henblik på en
entydig identifikation eller som journalnummer.
Endelig skal det bemærkes, at
persondatalovens § 2, stk. 1, udtrykkeligt fastsætter,
at regler om behandling af personoplysninger i anden lovgivning
går forud for reglerne i denne lov.
3.2.
Overvejelser
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
finder, at der - med henblik på at forbedre tilslutningen til
det danske børnevaccinationsprogram - bør være
adgang til at anvende oplysninger i Det Danske Vaccinationsregister
og de stamdata, der understøtter registret, som grundlag for
at etablere en central, landsdækkende
påmindelsesordning rettet mod forældre
(forældremyndighedsindehavere) til børn, der mangler
at blive vaccineret med én eller flere af de vacciner, der
indgår i det danske børnevaccinationsprogram.
Ministeriet finder desuden, at der bør
være adgang til at anvende oplysningerne i registret med
henblik på at sikre, at en sådan
påmindelsesordning også kan omfatte vaccinationer, der
- i modsætning til de vaccinationer der tilbydes alle
børn som led i det danske børnevaccinationsprogram -
tilbydes børn ved individuelt behov. Det skal navnlig
være med til at understøtte, at børn
født af kvinder med kronisk hepatitis B modtager
tilstrækkelig og rettidig vaccination mod hepatitis B. Det er
således Sundhedsstyrelsens anbefaling, at disse børn
modtager en vaccinationsserie på i alt 4 vaccinationer inden
for det første leveår for at forebygge
smitteoverførsel fra mor til barn.
Ved at etablere denne påmindelsesordning
ønsker Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse at sikre, at
flest mulige børn modtager de vaccinationer, der
indgår i det danske børnevaccinationsprogram, eller
som tilbydes ved individuelt behov. Ministeriet ønsker
samtidig at sikre, at manglende vaccination i videst muligt omfang
skyldes et bevidst valg fra forældrenes side - et valg, der
skal respekteres. Efter ministeriets opfattelse bør der
derfor også være mulighed for, at forældre
(forældremyndighedsindehavere), der har besluttet, at deres
børn ikke skal vaccineres, kan tilkendegive, at de ikke
ønsker at modtage påmindelser om manglende
vaccination.
Det er Ministeriet for Sundhed og
Forebyggelses vurdering, at Statens Serum Institut bør
administrere påmindelsesordningen. Dette henset til, at
Statens Serum Institut efter sundhedsloven har til formål at
forebygge og bekæmpe smitsomme sygdomme ved bl.a. at
overvåge den danske vaccinationstilslutning. Hertil kommer,
at Statens Serum Institut i dag er ansvarlig for driften af Det
Danske Vaccinationsregister.
Da Statens Serum Instituts nuværende
adgang efter sundhedslovens § 157 a, stk. 6, til oplysninger i
Det Danske Vaccinationsregister ikke omfatter en adgang til at
behandle oplysningerne i registret med henblik på at sende
påmindelser om manglende vaccination, finder regeringen, at
en sådan adgang bør etableres via en ændring af
sundhedsloven.
Det er Ministeriet for Sundhed og
Forebyggelses vurdering, at behandling af oplysninger i Det Danske
Vaccinationsregister og de stamdata, der understøtter
registret, med henblik på udsendelse af påmindelser om
manglende vaccination vil kunne ske indenfor rammerne af
persondataloven, idet behandlingen vil ske med henblik på at
forbedre tilslutningen til det danske
børnevaccinationsprogram og andre anbefalede vaccinationer.
Behandlingen af oplysningerne opfylder således formål,
der er anført i persondatalovens § 7, stk. 5. Det skal
samtidig bemærkes, at de medarbejdere på Statens Serum
Institut, der vil forestå behandlingen af oplysningerne, er
underlagt tavshedspligt efter straffelovens § 152.
Ministeriet skal samtidig bemærke, at
persondatalovens § 11, stk. 1, åbner mulighed for at
behandle oplysninger om personnummer bl.a. med henblik på at
sikre entydig identifikation, således som det vil være
tilfældet efter den foreslåede ordning, hvor
børn, der mangler at blive vaccineret, identificeres med
bl.a. personnummer.
Endelig skal det bemærkes, at
registrerede børn efter lovforslaget vil få en bedre
retsstilling end efter persondatalovens bestemmelser, idet Statens
Serum Instituts adgang til oplysninger i Det Danske
Vaccinationsregister med henblik på at kunne udsende
påmindelse ved manglende børnevaccination m.v. vil
være begrænset til dette formål og de
formål, hvortil Statens Serum Institut kan anvende
oplysningerne i registret i henhold til den gældende
bestemmelse i sundhedslovens § 157 a, stk. 6. Bestemmelsen
går således forud for persondataloven, jf.
persondatalovens § 2, stk. 1.
3.3.
Lovforslagets indhold
3.3.1.
Påmindelser om manglende vaccination med vacciner, der
indgår i det danske børnevaccinationsprogram
Det foreslås at give Statens Serum
Institut adgang til oplysninger i Det Danske Vaccinationsregister
og de stamdata, der understøtter registret, som er
nødvendige for at kunne udsende påmindelser om
manglende vaccination af børn med vacciner, der indgår
i det danske børnevaccinationsprogram. Programmet omfatter
på nuværende tidspunkt følgende
vaccinationer:
•
Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 1 (hæmophilius
influenzae), der gives, når barnet er 3 mdr. , 5 mdr. og 12
mdr.
• PCV
(pneumonokokvaccine), der gives, når barnet er 3 mdr. , 5
mdr. og 12 mdr.
• MFR
(vaccination mod mæslinger, fåresyge og røde
hunde), der gives, når barnet er 15 mdr. og 4 år - dog
12 år for børn ældre end 4 år pr. 1. april
2008.
•
Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination, der gives, når
barnet er 5 år.
• HPV
(livmoderhalskræft), der gives 3 gange til piger i alderen
12-14 år.
Det foreslås samtidig at bemyndige
ministeren for sundhed og forebyggelse til at fastsætte
nærmere regler om den foreslåede adgang til
oplysningerne i registret. Der vil med baggrund i den
foreslåede bemyndigelse blive fastsat regler om, at Statens
Serum Institut kan foretage opslag i registeret med henblik
på at identificere børn, der mangler at blive
vaccineret med én eller flere af de vacciner, der
indgår i børnevaccinationsprogrammet. Børn, der
på den baggrund identificeres med én eller flere
manglende vaccinationer, vil blive identificeret med navn og
cpr-nummer. Disse oplysninger vil blive sammenkørt med
oplysninger i CPR om navn og adresse på indehaveren af
forældremyndigheden over barnet, hvilket er en
grundlæggende forudsætning for, at Statens Serum
Institut kan udsende påmindelser om manglende
vaccinationer.
Der vil desuden blive fastsat regler om, at
Statens Serum Institut kan videregive oplysninger om et barns
eventuelle manglende vaccinationer i form af påmindelser, der
sendes til forældremyndighedsindehaveren. Reglerne vil blive
fastsat inden for rammerne af persondataloven, og Datatilsynet vil
blive hørt over reglerne, inden de udstedes.
Påmindelserne om manglende vaccination
vil blive udsendt i form af et brev i lukket kuvert til
forældremyndighedsindehaveren i den måned, hvor barnet
fylder henholdsvis: 2 år, 6½ år og 14 år.
Det kan dog på et senere tidspunkt - bl.a. i forbindelse med
fremtidige ændringer i vaccinationsprogrammet eller
ændringer i vaccinationstilslutningen - blive relevant at
ændre tidspunkterne for udsendelse af påmindelser.
Baggrunden for at sende en påmindelse
ved barnets fyldte andet år er, at der i barnets
første leveår ses en forholdsvis god
vaccinationsdækning, hvorefter dækningen falder.
Påmindelse ved 6½ år er relevant, fordi alle
vaccinationerne i børnevaccinationsprogrammet - med
undtagelse af HPV-vaccination til piger - bør være
givet på dette tidspunkt. For påmindelse om manglende
HPV-vaccination er valgt det 14. år. Baggrunden herfor er, at
der skal gives 3 vaccinationer inden for et vist tidsinterval,
efter at pigen er fyldt 12 år. Selvom den første
HPV-vaccination gives i det 12. år, kan vaccinationsserien
fortsætte ind i det 13. år. Hertil kommer, at
Sundhedsstyrelsen anbefaler, at HPV-vaccinen gives så tidligt
som muligt for at undgå, at pigen allerede er smittet med de
HPV-typer, som vaccinen beskytter imod.
Statens Serum Institut vil kun sende
påmindelser om relevante manglende vaccinationer. Det
indebærer, at der for børn, der er fyldt 2 år,
påmindes om manglende vaccination med
difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib ved 3 og 5 og 12 måneder
og MFR ved 15 måneder. Der vil ikke blive påmindet om
manglende pneumokokvaccination, da disse vaccinationer kun
anbefales til børn under 2 år. En påmindelse ved
6½ år vil omfatte difteri-tetanus-kighoste-polio ved
3, 5 og 12 mdr. , MFR vaccinationen ved 15 mdr. og 4 år samt
difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination ved 5 år. Der
vil ikke blive påmindet om Hib, da denne vaccination ikke er
relevant for børn over 5 år. Påmindelser om
manglende HPV-vaccination ved det fyldte 14. år vil ud over
HPV vaccinationer også omfatte eventuelt andre manglende
børnevaccinationer, der burde være givet tidligere i
henhold til børnevaccinationsprogrammet.
Herudover vil Statens Serum Institut ved de
påmindelser, der udsendes når barnet er fyldt 2
år, orientere om muligheden for og vigtigheden af, at barnet
modtager de forebyggende børneundersøgelser hos egen
læge. Det Danske Vaccinationsregister indeholder ingen data,
der gør det muligt at følge op på, om et barn
har modtaget de forebyggende børneundersøgelser.
Det vil på sigt - og som led i
implementeringen af den fællesoffentlige
digitaliseringsstrategi - kunne komme på tale at udsende
påmindelserne om manglende vaccination som digital post. Men
for at sikre, at lovforslaget får den ønskede effekt
på vaccinationstilslutningen - også hos socialt udsatte
børn - skønnes det mest hensigtsmæssigt, at
påmindelserne om manglende vaccination i første omgang
udsendes i fysisk form.
3.3.2.
Påmindelser om manglende vaccination mod hepatitis B m.v.
Det foreslås, at Statens Serum Institut
tillige får adgang til oplysninger i Det Danske
Vaccinationsregister, som er nødvendige for at udsende
påmindelser om manglende vaccination af børn, som er i
særlig risiko for at udvikle en smitsom sygdom og derfor -
efter individuelt behov - tilbydes andre supplerende vaccination
end dem, der indgår i børnevaccinationsprogrammet.
Formålet hermed er navnlig at åbne
mulighed for, at Statens Serum Institut kan udsende
påmindelser om eventuel manglende vaccination mod hepatitis B
af børn født af kvinder med kronisk hepatitis B.
Disse børn bør ifølge Sundhedsstyrelsens
anbefalinger modtage en vaccinationsserie på i alt 4
vaccinationer inden for det første leveår for at
forebygge smitteoverførsel fra mor til barn. Der
fødes årligt ca. 180 børn af kvinder med
kronisk hepatitis B.
Forslaget vil efter sin ordlyd ligeledes kunne
anvendes som grundlag for at sende påmindelser om manglende
vaccination med andre typer af vacciner, der tilbydes børn
ved individuelt behov, men tænkes i første omgang
anvendt for vaccination mod hepatitis B.
Med henblik på at identificere og sende
påmindelser om manglende hepatitis B vaccination af
børn født af kvinder med kronisk hepatitis B vil
Statens Serum Institut anvende instituttets database
vedrørende epidemiologisk overvågning, der bl.a.
indeholder prøvesvar for alle kvinder bosiddende i Danmark,
der er screenet positive for kronisk hepatitis B som led i
graviditetsscreeningen. Databasen indeholder også oplysninger
om barnets cpr-nummer.
Databasen vedrørende epidemiologisk
overvågning er anmeldt til Datatilsynet, og Statens Serum
Institut har som led i anmeldelsen (Datatilsynets j. nr.
2008-54-0474) oplyst, at formålet med at behandle
oplysningerne i databasen bl.a. er at skabe grundlag for kontrol,
forebyggelse og målrettede interventioner som led i den
epidemiologiske overvågning (sygdomsovervågning). Det
fremgår desuden, at der som led i den epidemiologiske
overvågning foretages en overvågning af tilslutningen
til børnevaccinationsprogrammet, ligesom der bl.a. bidrages
til udarbejdelsen af vaccinationsanbefalinger i relation til
særlige risikopopulationer. Behandlingen sker således
ikke udelukkende i videnskabeligt eller statistisk
øjemed.
Behandling af oplysningerne i databasen
vedrørende epidemiologisk overvågning - i relation til
det foreliggende lovforslag - er at muliggøre identifikation
af børn født af kvinder, der som led i
graviditetsscreeningen er testet positive for hepatitis B. Dette
skal som nævnt danne grundlag for at sende påmindelser
til moderen og barnets praktiserende læge, hvis det på
baggrund af oplysningerne i Det Danske Vaccinationsregister
måtte vise sig, at barnet mangler at modtage én eller
flere vaccinationer mod hepatitis B.
Det er Ministeriet for Sundhed og
Forebyggelses vurdering, at behandlingen af de nævnte
oplysninger i databasen vedrørende epidemiologisk
overvågning med henblik på at identificere børn
født af kvinder, der som led i graviditetsscreeningen er
testet positive for hepatitis B, er i overensstemmelse med de
formål, der fremgår af anmeldelsen af databasen,
herunder formålet om at skabe grundlag for forebyggende og
målrettede interventioner med henblik på at mindske
sygdomsrisiko og byrde for den danske befolkning bl.a. i relation
til særlige risikogrupper. Det er ligeledes vurderingen, at
anvendelsen af de nævnte personoplysninger fra databasen
vedrørende epidemiologisk overvågning er relevant og
tilstrækkelig og ikke omfatter mere, end hvad der
kræves til opfyldelse af de formål, hvortil
oplysningerne er indsamlet, jf. persondatalovens § 5, stk. 3.
Det er desuden ministeriets vurdering, at behandlingen af de
nævnte oplysninger i databasen og Det Danske
Vaccinationsregister kan ske med hjemmel i persondatalovens §
7, stk. 5, idet behandlingen vil ske med henblik på at
forbedre tilslutningen til hepatitis B vaccination for børn,
der som følge af moderens infektion er i særlig risiko
for at blive påført den smitsomme infektion hepatitis
B.
Der vil i medfør af den
foreslåede bemyndigelse i sundhedslovens § 157 a, stk.
10, til ministeren for sundhed og forebyggelse til at
fastsætte regler om adgang til oplysninger i Det Danske
Vaccinationsregler og udsendelse af påmindelser om manglende
vaccination blive fastsat regler om, at Statens Serum Institut har
adgang til oplysninger i Det Danske Vaccinationsregister med
henblik på at identificere eventuelle manglende hepatitis B
vaccinationer og sende påmindelser herom til moderen og
barnets praktiserende læge. Påmindelser om manglende
vaccination mod hepatitis B vaccination vil blive udsendt
månedligt i barnets første leveår. Moderens og
barnets praktiserende læge kan identificeres med navn og
adresse i Statens Serum Instituts yderregister, der indgår
som en del af stamdata til Det Danske Vaccinationsregister.
3.3.3.
Mulighed for at fravælge påmindelser om manglende
vaccination
Den foreslåede adgang for Statens Serum
Institut til at udsende påmindelser ved manglende vaccination
vil ikke omfatte børn, hvis
forældremyndighedsindehaver har tilkendegivet, at man ikke
ønsker at modtage påmindelser om manglende
vaccination.
Efter den foreslåede bemyndigelse i
sundhedslovens § 157 a, stk. 10, til ministeren for sundhed og
forebyggelse til at fastsætte regler om Statens Serum
Instituts udsendelse af påmindelser om manglende vaccination
vil der således blive fastsat regler om, at der ikke kan
sendes påmindelser til en forældremyndighedsindehaver,
der aktivt har tilkendegivet over for Statens Serum Institut, at
man ikke ønsker at modtage påmindelser om manglende
vaccinationer.
Statens Serum Institut vil med henblik
herpå etablere en ordning, hvorefter en
forældremyndighedsindehaver, der ikke ønsker sit barn
vaccineret, kan give Statens Serum Institut meddelelse om, at man
ikke ønsker at modtage påmindelser om manglende
vaccination. Det vil desuden fremgå af påmindelserne,
at vaccinationen - i overensstemmelse med sundhedslovens
bestemmelser om informeret samtykke til behandling - er et tilbud
til barnet. Med lovforslaget ændres der således ikke
ved, at det efter sundhedslovens §§ 15 og 16 ikke er
tilladt at indlede eller fortsætte behandling uden patientens
informerede, konkrete og aktuelle samtykke, med mindre andet
følger af lov eller bestemmelser fastsat i henhold til lov
eller af sundhedslovens §§ 17-19. Det er efter
forældreansvarslovens § 2 forældremyndighedens
indehaver, som giver samtykke til behandling af børn under
15 år, jf. sundhedslovens §§ 14 og 15.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Det skønnes, at de offentlige
merudgifter til udvikling og drift af påmindelsesordningen
vil være 1 mio. kr. årligt, der finansieres via midler
fra satspuljeaftalen for 2012-2015, der vil sikre varig
finansiering af ordningen. Forslaget vil desuden være
forbundet med en marginalt øget administration i Statens
Serum Institut, der vil være dækket af de afsatte 1
mio. kr.
Forslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for kommunerne eller regionerne.
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6.
Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne, dog vil en
forældremyndighedsindehaver, der ikke ønsker at
modtage påmindelser om manglende vaccinationer, skulle
orientere Statens Serum Institut herom.
7.
Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8.
Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9.
Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslaget har været
sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer m.v.: Børnerådet, Børnesagens
Fællesråd, Børns Vilkår, Danske Regioner,
Danmarks Apotekerforening, Danske Handicaporganisationer, Danske
Patienter, Dansk Selskab for Almen Medicin, Dansk
Sygeplejeråd, Datatilsynet, Det Etiske Råd,
Farmakonomforeningen, Forbrugerrådet, Foreningen af
Speciallæger, Jordemoderforeningen, KL, Lægeforeningen,
Organisationen af Lægevidenskabelige Selskaber,
Patientforeningen i Danmark, Pharmadanmark, Praktiserende
Lægers Organisation, Rådet for Socialt Udsatte og
Vaccinationsforum.
| | | 10. Sammenfattende skema | | | | Vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | | | | Positive konsekvenser / mindre udgifter | Negative konsekvenser / merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Statslige merudgifter på 1 mio. kr.
om året. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Marginalt øget administration i
Statens Serum Institut. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen. | Ingen. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Marginalt øget administration for
borgere, der ikke ønsker at modtage påmindelse om
manglende vaccination af deres børn. | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
§ 1
Til nr.
1
Med den foreslåede tilføjelse i
sundhedslovens § 157 a, stk. 6, får Statens Serum
Institut adgang til oplysninger i Det Danske Vaccinationsregister,
som er nødvendige for at instituttet kan identificere
børn, der mangler at blive vaccineret med vacciner, der
indgår i det danske børnevaccinationsprogram, eller
som tilbydes et barn ved individuelt behov. Efter den
foreslåede bestemmelse vil Statens Serum Institut desuden
få adgang til oplysninger i Det Danske Vaccinationsregister,
som er nødvendige for - helt konkret - at kunne sende
påmindelser om manglende vaccination til
forældremyndighedsindehaveren.
Adgangen efter den foreslåede
bestemmelse omfatter derfor både de oplysninger, der
fremgår af selve registret (herunder barnets navn og
cpr-nummer, vaccinationens navn og datoen for vaccinationen) og de
stamdata, der understøtter Det Danske Vaccinationsregister,
herunder CPR, hvoraf oplysninger om
forældremyndighedsindehaveren vil fremgå.
Ved manglende vaccination forstås i den
forbindelse, at barnet ikke har fulgt
børnevaccinationsprogrammet eller modtaget vaccinationer,
der tilbydes barnet ved individuelt behov på et nærmere
bestemt tidspunkt i barnets liv.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til § 1, nr. 2, og pkt. 3.3. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr.
2
Med den foreslåede bestemmelse
indsættes et nyt stk. 10 i § 157 a, hvorved ministeren
for sundhed og forebyggelse bemyndiges til at fastsætte
nærmere regler om den i lovforslagets § 1, nr. 1,
foreslåede adgang for Statens Serum Institut til oplysninger
i Det Danske Vaccinationsregister.
Der vil i medfør af den
foreslåede bemyndigelse blive fastsat regler om, at Statens
Serum Institut har adgang til alle oplysninger i registret, der er
nødvendige for at kunne identificere børn, der
mangler at modtage én eller flere af de vaccinationer, der
indgår i det danske børnevaccinationsprogram. Der vil
desuden blive fastsat regler om, at adgangen til oplysninger i
registret også omfatter oplysninger om, hvorvidt et barn, der
er født af en kvinde med kronisk hepatitis B, har modtaget
de af Sundhedsstyrelsen anbefalede vaccinationer mod hepatitis B.
Børn, der som følge af moderens smittestatus
anbefales vaccineret mod hepatitis B, identificeres via oplysninger
om barnets moder, der fremgår af Statens Serum Instituts
database vedrørende epidemiologisk overvågning, der
bl.a. indeholder prøvesvar for alle kvinder bosiddende i
Danmark, der er screenet positive for kronisk hepatitis B som led i
graviditetsscreeningen.
Herudover vil der efter den foreslåede
bemyndigelse blive fastsat regler om, at den foreslåede
adgang for Statens Serum Institut til oplysninger i Det Danske
Vaccinationsregister også omfatter oplysninger i de stamdata,
der understøtter registret, herunder oplysninger om
forældremyndighedsindehaveren, idet disse oplysninger er
afgørende for, at der kan udsendes påmindelser om
manglende vaccination.
Endvidere vil der i medfør af den
foreslåede bemyndigelse blive fastsat regler om, at Statens
Serum Institut sender:
•
Påmindelser om manglende vaccination med vacciner der
indgår i det danske børnevaccinationsprogram til
forældremyndighedsindehaveren.
•
Påmindelser om manglende hepatitis B vaccination til barnets
moder og praktiserende læge.
Endelig vil der efter bemyndigelsen blive
fastsat regler om, at Statens Serum Institut ikke sender
påmindelser til forældremyndighedsindehaveren om
manglende vaccination, hvis man har meddelt Statens Serum Institut,
at man ikke ønsker at modtage påmindelser om manglende
vaccinationer.
Udstedelsen af regler efter den
foreslåede § 157 a, stk. 10, vil ske inden for
persondatalovens rammer.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.3. i
de almindelige bemærkninger.
§ 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. maj 2014.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I sundhedsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 913 af 13. juli 2010, foretages
følgende ændringer: | | | | § 157 a.
[…] | | 1. I § 157 a, stk. 6, indsættes efter
1. pkt.: | Stk. 6.
Statens Serum Institut har adgang til oplysninger i registeret med
henblik på at overvåge og vurdere
vaccinationstilslutning og -effekt samt undersøge eventuelle
sammenhænge mellem vaccination og uventede reaktioner eller
bivirkninger ved vaccination. […] | | »Statens Serum Institut har desuden
adgang til oplysninger i registret med henblik på at udsende
påmindelser ved manglende vaccination med vacciner, der
indgår i det danske børnevaccinationsprogram, eller
som tilbydes et barn ved individuelt behov.« | | | | | | 2. I § 157 a indsættes efter stk. 9 som
nyt stykke: | | | »Stk. 10.
Ministeren for sundhed og forebyggelse fastsætter
nærmere regler om Statens Serum Instituts adgang efter stk. 6
til oplysninger i registret med henblik på at udsende
påmindelser ved manglende vaccination med vacciner, der
indgår i det danske børnevaccinationsprogram, eller
som tilbydes et barn ved individuelt behov. Ministeren
fastsætter desuden regler om Statens Serum Instituts
udsendelse af påmindelser.« | Stk. 10.
Ministeren for sundhed og forebyggelse kan fastsætte regler
om, at der kan ske videregivelse til den myndighed, der er
dataansvarlig for Nationalt Patientindeks, jf. § 193
b. | | Stk. 10 bliver herefter stk. 11. | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. maj
2014. | | | |
|