Fremsat den 4. april 2014 af Karina
Adsbøl (DF), René Christensen (DF), Jens Henrik
Thulesen Dahl (DF), Kristian Thulesen Dahl (DF), Søren
Espersen (DF), Karin Nødgaard (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om opsættende virkning i klagesager for
borgere med handicap
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte lovforslag, der giver opsættende virkning i
klagesager for borgere med handicap, der har fået frataget
eller nedsat hjælp, selv om den pågældende ikke
har fået forbedret sin funktionsevne.
Bemærkninger til forslaget
Borgere med handicap kan klage, hvis kommunen
fratager eller nedsætter den hjælp, som de er visiteret
til af kommunen. Den hjælp, borgere med handicap er visiteret
til, har afgørende betydning for deres hverdag.
Hjælpen kan f.eks. bestå af personlig hjælp og
pleje, hjælpemidler, praktisk hjælp og ledsagelse.
Forringelser i hjælpen kan finde sted,
selv om borgeren klager over afgørelsen, f.eks. indtil
borgeren eventuelt får medhold i sin klage, og indtil
kommunen får efterlevet afgørelsen. Denne periode kan
strække sig over et eller flere år, hvor borgeren
må klare sig uden den hjælp og støtte, som den
pågældende er blevet frakendt. Og efter de sociale
nævn er blevet nedlagt, er sagspuklen i Ankestyrelsen stor.
Flere borgere og flere handicaporganisationer har gentagne gange
påpeget problematikken. Hverdagen for mennesker med handicap
bliver besværliggjort i den periode, hvor de
uretmæssigt må undvære den hjælp, der er
med til at opretholde deres almindelige livsførelse. Det kan
gå ud over deres livskvalitet, forringe deres funktionsevne,
forringe deres jobsituation, gå ud over familielivet og slide
hårdt psykisk - noget, der kan medføre uoprettelige
skader.
Proceduren giver kommunerne et
økonomisk incitament til at fratage eller forringe
hjælpen til borgere med handicap, også når det
virker i strid med loven. Da det er omkostningsfrit at
prøvekøre sager i Ankestyrelsen, sparer kommunerne,
uanset hvordan sagen ender, udgifter til hjælpen, mens
klagesagen kører.
Jo længere sagsbehandlingstid, desto
større besparelse, hvilket er et incitament for kommunerne
til at trække sagerne i langdrag. Denne økonomiske
gevinst får kommunerne lov til at beholde, også selv om
borgeren får medhold i sin klage. Det er ikke rimeligt, og
derfor fremsatte Dansk Folkeparti den 9. april 2013
beslutningsforslag nr. B 110 om økonomisk kompensation i
forbindelse med klagesager. Beslutningsforslaget gik ud på,
at handicappede borgere skulle have kompensation, hvis de fik
medhold i deres klage. Dette forslag var der ikke opbakning
til.
Dansk Folkeparti ønsker med dette
forslag at indføre, at klager får opsættende
virkning i de sager, hvor borgerens funktionsevne ikke er
forbedret, det vil sige, at borgeren først får
frataget/nedsat vedkommendes hjælp, hvis borgeren ikke
får medhold i Ankestyrelsen. Reglerne for opsættende
virkning inden for servicelovens område findes i
retssikkerhedslovens § 72. Hovedreglen fremgår af §
72, stk. 1, hvor det er nævnt, at klage over en
afgørelse ikke har opsættende virkning. Herefter
følger en række tilfælde, hvor en klage
alligevel har opsættende virkning. Det fremgår
endvidere af § 72, stk. 4, at Ankestyrelsen efter
begæring kan tillægge en klage, f.eks. over en
afgørelse om botilbud efter servicelovens kapitel 20
opsættende virkning. Erfaringen viser dog, at det
sjældent sker i praksis.
Der har været en række artikler
omkring problemstillingen, hvor bl.a. Ekstra Bladet har beskrevet,
hvordan kommuner tjener penge på dårlig sagsbehandling,
jf. artiklen »Kritik: Ministeren tager ikke kommunernes
lovbrud alvorligt«, www.ekstrabladet.dk, den 9. januar 2014.
I artiklen tilkendegiver flere partier, at dette ikke er
rimeligt.
Også Landsforeningen LEV har
påpeget problemstillingen: »Det er en problematik, som
LEV har forsøgt at rejse over for ministre og Folketing
gentagne gange. LEV mener det er dybt problematisk hvis
dårlig sagsbehandling og rettighedskrænkelser skal
være kommunernes måde at spare penge på«.
Jf. »Ser socialministeren gennem fingre med ulovlig
sagsbehandling? «, LEV, den 14. januar 2014.
Muskelsvindfonden har også ad flere
omgange givet udtryk for uhensigtsmæssighederne, bl.a. ved en
henvendelse til Socialudvalget den 14. november 2012, jf.
folketingsåret 2012-13, SOU alm. del - bilag 69 og i artiklen
»Minister: Ok kommuner tjener penge på lovbrud« i
Ekstra Bladet den 19. marts 2014.
Derudover har formanden for Det Centrale
Handicapråd, Tue Byskov Bøtkjær,
påpeget, at det er en forkert incitamentsstruktur: »Det
er afgørende, at kommunerne ikke har et
økonomisk incitament til at være på den
forkerte side af loven«, jf. »Ulovlige
afgørelser skal ramme kommunekassen«, Politiken, den
22. november 2012.
Formålet med beslutningsforslaget er at
ændre loven, så klagesager får opsættende
virkning i de tilfælde, hvor borgere med handicap ikke har
fået forbedret deres funktionsevne. Der kan være
eksempler, hvor det kan være i orden at nedsætte
hjælpen til en borger, eksempelvis hvis vedkommende har
forbedret sin situation, f.eks. efter et lårbensbrud, hvor
man har fået hjælp efter servicelovens § 83, men
gradvis har forbedret sin funktionsevne.
Beslutningsforslaget løser flere
problemer på én gang. Borgerne kommer ikke til
pludselig at stå uden hjælp, mens den
pågældendes klagesag behandles, og kommunernes praksis
med at føre sociale klagesager for at fastslå
minimumsstandarder vil blive begrænset. Hermed får
kommunerne et incitament til at behandle klagesager hurtigere, idet
der ikke vil kunne opnås en besparelse under
sagsbehandlingsforløbet. Incitamentet til at frakende eller
forringe hjælp i strid med loven forsvinder, idet kommunerne
fremover ikke vil kunne opnå en besparelse, mens en klagesag
pågår.
Retssikkerheden for borgere med handicap vil
desuden blive øget, så hovedvægten kommer
på netop social retssikkerhed frem for på det kommunale
systems mulighed for budgetstyring.
Hvis beslutningsforslaget vedtages, vil
borgere med nedsat funktionsevne ikke længere skulle lide
under, at deres liv uretmæssigt falder fuldstændig fra
hinanden, mens de venter på, at klagen færdigbehandles
i Ankestyrelsen. Situationen, hvor mennesker med handicap skal
klage for at få hjælp, er bl.a. beskrevet i artiklen
»Handicappede får først hjælp efter
klagesager«, Kristeligt Dagblad, den 26. januar 2012.
I forhold til forslagets økonomiske
omkostninger har Dansk Folkeparti spurgt ind til dette, og
ministeren har svaret: »Det er ikke muligt at foretage en
præcis opgørelse over merudgifterne ved at
indføre en ret til opsættende virkning i klagesager,
hvor borgere ikke har forbedret deres livssituation, herunder
funktionsevne«. Jf. folketingsåret 2013-14, SOU alm.
del - svar på spørgsmål 217. Hvis en borger
én gang er visiteret til hjælp, må man gå
ud fra, at hjælpen er medregnet i det kommunale budget.
Dansk Folkeparti ønsker at
præcisere, at forslaget er møntet på de borgere
med handicap, der ikke har fået forbedret deres
funktionsevne. På hjemmesiden for Den Uvildige
Konsulentordning på Handicapområdet fremgår det,
»at hvis kommunen har givet en bevilling, er hovedreglen, at
kommunen ikke kan trække den tilbage, medmindre der er sket
ændringer i din situation og i din funktionsevne, som
betyder, at du ikke længere opfylder betingelserne«.
Jf. »El-scooter - hjælpemiddel eller
forbrugsgode«, www.dukh.dk, den 27. januar 2014.
Det er den hovedregel, som Dansk Folkeparti
ønsker efterlevet med fremsættelsen af dette
beslutningsforslag.
Skriftlig fremsættelse
Karina
Adsbøl (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
opsættende virkning i klagesager for borgere med
handicap.
(Beslutningsforslag nr. B 101)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.