I udkast til lovforslag til ombygning m.v. af Ringsted St. hedder det, at hastighedsopgraderingen gennem Ringsted vil fjerne de væsentligste krydsningskonflikter. Ministeren bedes i den forbindelse be- eller afkræfte, hvorvidt følgende krydsningskonflikter findes i det af Banedanmark planlagte forslag:
a. Der kan ikke køre RE-tog Odense-Roskilde-København, samtidig med at der kører superlyn fra Køge til Odense, hvilket især vil være udtalt i morgenmyldretidstrafikken.
b. Tog fra Odense-København hhv. København-Odense kan ikke mødes på Ringsted station, hvorved den vestlige flyover etablerer en flaskehals for den allerede eksisterende RE-tog trafik på Vestbanen. Af den detaljerede sporplan fremgår der en mulighed for, at standsende RE-tog Odense-Roskilde kan benytte det østgående højhastighedsspor Odense-Køge på Ringsted St. Under opholdet i Ringsted vil toget imidlertid spærre for bagvedkørende superlyn Odense-Køge. Når det standsende tog derefter afgår mod Roskilde, skal det krydse det vestgående højhastighedsspor Køge-Odense. Reelt reduceres den nuværende Vestbane fra en dobbeltsporet strækning, til en enkeltsporet strækning gennem Ringsted St.
c. Der kan ikke køres tog Køge-Femern, samtidig med tog Næstved-Roskilde. Godstog eller gennemgående hurtigtog Køge-Femern kan ikke passere Ringsted St. samtidig med at der kører RE-tog Næstved-Roskilde-København.
d. Tog Odense-Roskilde kan ikke køre igennem stationen samtidig med tog Roskilde-Næstved. Denne, som er den eneste bestående konflikt, fjernes med andre ord ikke.
e. Alle godstog fra/til Korsør vil blokere højhastighedsstrækningen ca. 10 min under ankomst og afgang (signalteknisk tid). Banedanmarks tillægsløsning for godstog (se lovforslag i høring af 13. december 2013) er ikke en komplet løsning, men reducerer blot den tid, hvor godstog blokerer Odense-Køge-Odense fra ca. 25 min til ca. 10 min. Odense-Køge-Odense vil altså stadig være blokeret, blot i et kortere tidsrum, i forbindelse med ekspedition af ankommende og afgående godstog mod Odense.
f. Alle godstog fra/til Roskilde skal krydse sporene Køge-Odense hhv. Odense-Køge på Ringsted St. og skifte køreretning i spor 6. I Banedanmarks tillægsløsning for godstog er Køge-Odense hhv. Odense-Køge blokeret 10 min, når godstog skal kører ind og ud af Ringsted St. til/fra spor 6.
Dato: 05-02-2014
Status: Endeligt besvaret
Emne:
jernbaneinfrastruktur, kollektiv transport