Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1342309_0001.png
1342309_0002.png
1342309_0003.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
6. marts 2014
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 5. februar 2014 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 368:I udkast til lovforslag til ombygning m.v. af Ringsted St. hedder det, athastighedsopgraderingen gennem Ringsted vil fjerne de væsentligstekrydsningskonflikter. Ministeren bedes i den forbindelse be- eller afkræfte,hvorvidt følgende krydsningskonflikter findes i det af Banedanmark planlagteforslag:a.Der kan ikke køre RE-tog Odense-Roskilde-København, samtidig med at derkører superlyn fra Køge til Odense, hvilket især vil være udtalt imorgenmyldretidstrafikken.b.Tog fra Odense-København hhv. København-Odense kan ikke mødes påRingsted station, hvorved den vestlige flyover etablerer en flaskehals for denallerede eksisterende RE-tog trafik på Vestbanen. Af den detaljerede sporplanfremgår der en mulighed for, at standsende RE-tog Odense-Roskilde kan be-nytte det østgående højhastighedsspor Odense-Køge på Ringsted St. Underopholdet i Ringsted vil toget imidlertid spærre for bagvedkørende superlynOdense-Køge. Når det standsende tog derefter afgår mod Roskilde, skal detkrydse det vestgående højhastighedsspor Køge-Odense. Reelt reduceres dennuværende Vestbane fra en dobbeltsporet strækning, til en enkeltsporet stræk-ning gennem Ringsted St.c.Der kan ikke køres tog Køge-Femern, samtidig med tog Næstved-Roskilde.Godstog eller gennemgående hurtigtog Køge-Femern kan ikke passere Ring-sted St. samtidig med at der kører RE-tog Næstved-Roskilde-København.d.Tog Odense-Roskilde kan ikke køre igennem stationen samtidig med togRoskilde-Næstved. Denne, som er den eneste bestående konflikt, fjernes medandre ord ikke.e.Alle godstog fra/til Korsør vil blokere højhastighedsstrækningen ca. 10 minunder ankomst og afgang (signalteknisk tid). Banedanmarks tillægsløsning forgodstog (se lovforslag i høring af 13. december 2013) er ikke en komplet løs-ning, men reducerer blot den tid, hvor godstog blokerer Odense-Køge-Odensefra ca. 25 min til ca. 10 min. Odense-Køge-Odense vil altså stadig være bloke-ret, blot i et kortere tidsrum, i forbindelse med ekspedition af ankommende ogafgående godstog mod Odense.f.Alle godstog fra/til Roskilde skal krydse sporene Køge-Odense hhv. Odense-
Køge på Ringsted St. og skifte køreretning i spor 6. I Banedanmarks tillægsløs-ning for godstog er Køge-Odense hhv. Odense-Køge blokeret 10 min, når gods-tog skal kører ind og ud af Ringsted St. til/fra spor 6.Svar:Jeg har forelagt sagen for Banedanmark, som oplyser at:”a:Det er korrekt, at der ikke kan køre RE-tog Odense-Roskilde-Københavnsamtidig med superlyntog fra Ny bane København-Ringsted til Odense. Detteer også en begrænsning i den med anlægsloven af 2010 besluttede løsning, ogBanedanmark vurderer ikke konflikten væsentlig for den samlede trafikafvik-ling. Det vil være muligt at køreplanlægge sig ud af konflikten, idet der er tomuligheder for at køre gennem Ringsted station mod Roskilde vestfra: Entenvia spor 1 eller via spor 5. Det vil endvidere være muligt at prioritere frem-kommeligheden for f. eks. superlyntogene, hvis der skulle opstå en konflikt iden konkrete trafikafvikling.b:Superlyntog og andre tog København-Odense og omvendt, som føres ad Nybane København-Ringsted, mødes i spor 4/5 på dobbeltsporet og konfliktersåledes ikke. Så for de fleste tog i relationen København-Odense er der konflikt-frihed på Ringsted station. I en situation, hvor spor 1 anvendes i relationenRoskilde-Odense, vil tog - hvis der er samtidighed - kunne anvende spor 5 (meddobbeltsporseffekt) eller spor 2 (eller 4), som vil fungere som "krydsningsspor",hvis toget mod Roskilde er ved at blive indhentet af et superlyntog. Også dennekonflikt kan således løses i den konkrete trafikafviklingssituation. Det bemær-kes, at med den i 2010 besluttede løsning, er der større risiko for superlyntoge-nes indhentning af de langsommere IC/RE-tog end med den nuværende løs-ning.Det skal i øvrigt bemærkes, at en østlig løsning vil flytte sorteringen af hurti-ge/langsomme tog til øst for Ringsted station og ikke på selve stationen somforudsat med vestlige løsning. Risikoen for forsinkelse af superlyntogene ersåledes større i østlig løsning, da togene skal benytte samme spor på Ringstedstation og et stykke øst ud af stationen.c:Konflikten Køge-Femern samtidig med Næstved-Roskilde kan tilsvarendeløses ved a) at tog venter på Ringsted station i spor 3 inden gennemkørslen fraKøge (Ny bane København-Ringsted) eller at det gennemkørende tog fra dennye bane føres gennem spor 5 mod Næstved - igen afhængig af den konkretetrafiksituation. Dette er en bedre løsning end den i anlægsloven 2010 beslutte-de løsning.d:Konflikten løses af den vestlige flyover.Tog fra Odense til Roskilde kan benytte spor 4 eller 5 niveaufrit gennem Ring-sted, mens tog fra Roskilde til Næstved benytter spor 2, hvis præferencen gen-nem spor 1 Odense-Roskilde ikke i en planlægningssituation er til rådighed.
Side 2/3
e:Medtagelsen af et nyt østligt godsforbindelsesspor og etablering af en vestligbeliggende transversal til spor 6 vil løse konflikten. Banedanmark kan ikkegenkende de tider, spørgeren henviser til, fsva. fastlægningstid for signalanlæg-get. Princippet er, at arbejdende godstog ankommer og afgår i spor 6/spor 93,hvilket giver nøjagtig samme betingelser som nuværende spor lay-out - eller forden sags skyld østlig løsning. Faktisk er den fremlagte løsning på dette punkten forbedring, fordi godstog i relationen Ringsted-Storebælt ikke generer tra-fikken mellem Roskilde og Næstved og omvendt.f:Godstog fra/til Roskilde har sporforbindelse til spor 6 og 7. Under selve ind-/udkørsel i Ringsted krydses sporene til/fra Køge, men togene kan ankommeog afgå direkte i godssporene. Der skal ikke skiftes køreretning, vestligt ranger-hoved (spor 60) kan benyttes i den videre rangering. Der er således ikke taleom en blokering i 10 minutter, men kun i den tid det tager godstoget at passerepå tværs af sporene. Kørsel i denne relation er endvidere af et yderst begrænsetomfang. Der henvises endvidere til svar 368e.”
Side 3/3
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke