Ved besvarelse af FOU alm. del – spm. 120, 121 og 122 fremgår det tydeligt, at der er nogle markante problemer med de forskellige produkters kvalitet. Mht Kvalitetskontrol ved Østdanmark rengøring, er der blevet gennemført disse kvalitetskontroller indenfor rengøring:
-Første Driftsår: 1/6 2012 til 31/3 2013: antal kontroller 27, 44 pct. ikke bestået.
-Andet Driftsår: 1/4 2013 til 16/1 2014: antal kontroller 80, 45 pct. ikke bestået.
Den manglende kvalitet betyder, at forsvaret brugere og ansatte ikke får den rettet mængde ydelser, på rette sted og til den aftalte kvalitet. Det betyder, at forsvaret betaler ca. 45 pct. for meget for ydelsen og ministeren bedes besvare:
-Hvor mange gange, er der betalt bod og hvad er det samlede beløb på boden?
-Hvor mange gange har Forsvarets Bygnings- og etablissementstjeneste nægtet at betale p.g.a. manglende levering?
-Når kvaliteten er så ringe, bør forsvaret da ikke overveje, om det var en idé at indføre skærpet kontrol, at fordoble kontrolaktiviteten eller, om der skal en ny leverandør på banen?
-Hvilke overvejelser har forsvaret gjort sig i forbindelse, med kontrolaktiviteten?
-Hvilke overvejelser har forsvaret gjort sig i forbindelse, med evt. at udskifte leverandøren?
-Hvilke muligheder har forsvaret for at komme ud af kontrakten?
-Hvor meget vil en evt. annullering af kontrakten med Forenede service A/S, koste forsvaret, hvis begrundelsen er manglende kvalitet?
Dato: 30-04-2014
Status: Endeligt besvaret
Emne:
forsvaret