Forsvarsudvalget
Til:
Dato:
Forsvarsministeren
30. april 2014
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
FOU alm. del
Spørgsmål 227
Ved besvarelse af FOU alm. del – spm. 120, 121 og 122 fremgår det tydeligt,
at der er nogle markante problemer med de forskellige produkters kvalitet.
Mht Kvalitetskontrol ved Østdanmark rengøring, er der blevet gennemført dis-
se kvalitetskontroller indenfor rengøring:
– Første Driftsår: 1/6 2012 til 31/3 2013: antal kontroller 27, 44 pct. ikke be-
stået.
– Andet Driftsår: 1/4 2013 til 16/1 2014: antal kontroller 80, 45 pct. ikke be-
stået.
Den manglende kvalitet betyder, at forsvaret brugere og ansatte ikke får den
rettet mængde ydelser, på rette sted og til den aftalte kvalitet. Det betyder, at
forsvaret betaler ca. 45 pct. for meget for ydelsen og ministeren bedes besva-
re:
– Hvor mange gange, er der betalt bod og hvad er det samlede beløb på bo-
den?
– Hvor mange gange har Forsvarets Bygnings- og etablissementstjeneste
nægtet at betale p.g.a. manglende levering?
– Når kvaliteten er så ringe, bør forsvaret da ikke overveje, om det var en
idé at indføre skærpet kontrol, at fordoble kontrolaktiviteten eller, om der
skal en ny leverandør på banen?
– Hvilke overvejelser har forsvaret gjort sig i forbindelse, med kontrolaktivite-
ten?
– Hvilke overvejelser har forsvaret gjort sig i forbindelse, med evt. at udskifte
leverandøren?
– Hvilke muligheder har forsvaret for at komme ud af kontrakten?
– Hvor meget vil en evt. annullering af kontrakten med Forenede service
A/S, koste forsvaret, hvis begrundelsen er manglende kvalitet?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lene Espersen (KF).
På udvalgets vegne
Karsten Nonbo
formand
1/1